Artist: Stephanie Urbina Jones & The Honky Tonk Mariachi
 Titel: Manuel’s Destiny
 Skivbolag: Global Eyes Entertainment / Casa Del Rio records

Den här nya skivan med Stephanie Urbina Jones innehåller 11 låtar och jag vill redan nu säga att det är en skiva som jag blir glad av. Bra svängiga låtar som gör att jag drömmer mig till södra Texas och gränstrakterna till Mexico. Inledningslåten ”Gypsy dreams” är en av anledningarna till denna dröm, en svängig låt i äkta latintempo. Stephanie och bandet fortsätter i samma anda med den lite snabbare ”The river of love” (nu har jag fötterna i Rio Grande-floden). Så sänks tempot markant i balladen ”Before you go away (Antes de ue te vayas) där Juan Diego Sandoval reciterar texten på spanska i bakgrunden, en absolut topp på skivan. Tempot ökar något i ”Luckenbach, Texas/ Let your love flow” och här får vi höra Stephanie sjunga duett med The Bellamy Brothers, ännu en topplåt i en kanonversion. Titellåten ”Manuel’s Destiny” är en lugn ballad i stilla valstakt som handlar om Stephanie’s familjehistoria, det är mäktigt att lyssna till hennes känsla i sången, ännu en topp. Efter denna så svänger bandet till det ordentligt i ”The queen of the angels (La reyna de los angeles /Cielito lindo), en låt som för lyssnaren till en fest på en cantina Mexico. Efter denna ”festliga” låt så bjuds vi på ”Falling fearlessly” en lugn ballad i stilla valstakt. Så ökas tempot något i ”Bésame baby” som går i mediumtempo. Stephanie gör en lite annorlunda version av ”Rhinestone cowgirl” (Rhinestone cowboy) där hon sjunger duett med Wendy Moten. ”Mariachis make me cry” är en stilla vals där hon har Miguel Cabrera Ramirez som duettpartner. Skivan avslutas i samma svängiga tempot som den började med ”Until we meet again”. Gillar du south of the border-stilen så är det här en skiva du måste ha i samlingen. Det blir inte så mycket bättre än så här, gränsar till 5 hattar.

Publicerad: 2024-03-14

Artist: Four Leaf Clover
 Titel: Four Leaf Clover
 Skivbolag: Four Leaf Clover Records

Köpingsbandet Four Leaf Clover bildades 2008 (tror jag) och har nu släppt sin andra CD. Den första kom 2015 efter att bandet hade vunnit country-SM 2013 i kategorin ”Pure Country”. Den här nya CDn innehåller 12 låtar och bandet bjuder på en fin blandning av snabba och lite lugnare låtar. Skivan inleds med ”Honky tonk 2 step queen” som är en härlig fyrfyra, en av skivans toppar. Så sänks tempot i ”Blue clear sky” som vi minns från en George Strait-skiva. Nästa låt ”California Blues” är en lite snabbare låt från Merle Haggards repertoar. Den följs av ännu en George Strait-låt ”Cowboy rides away” som är en mjuk fin låt i lite gungande takt, en topplåt. Bandet fortsätter i samma lite lugnare tempo med ”Cowgirls don’t cry”. E av topparna på skivan är David Balls ”I got my baby on my mind” som är en lite lugnare gungande låt. ”I just want my baby back” är en lugn ballad. Så ökar bandet tempot ordentligt i Don Gibsons klassiska ”Oh lonesome me”. Den följs av ”Wichita lineman” i en lite släpig version. Så ökas tempot något i Alan Jacksons ”You gonna miss me when I’m gone”. En låt från Alan får även avsluta skivan, det är “Designated drinker” som är en låt i mediumtempo. En skiva med en bra blandning av låtar som gör att jag gärna spelar den igen. Grattis Four Leaf Clover och ett grattis till er som köper skivan, ni får mycket nöje av bra countrylåtar.

Publicerad: 2024-03-14

Artist: The Original Five
 Titel: Dated And Jaded (The Pelarne Session)

Malmöbandet The Original Five bildades 2010 och bandet var från en början bestående av fem medlemmar, därav namnet. Under åren har antalet medlemmar växlat från sju till nuvarande fyra. Nuvarande bandmedlemmar är Johan Svahn gitarr och sång, Johan Malmberg banjo och sång. Daniel Olsson dobro och sång samt Dan Englund bas och sång. Under åren 2010 till 2013 var bandet husband på ”Far i hatten” i Malmö. Bandet har släppt fyra album och ett nytt kommer till sommaren. Denna mini-Cd med sex låtar är en försmak på vad som komma skall. Titellåten ”Dated And Jaded” är en lite snabbare låt med (som vanligt) fin stämsång. Bandet fotsätter med ”Polska till Carla” som är en lite lugnare instrumental låt. Även ”Trafaria” är en lite lugnare låt med sång och stämsång. Efter denna ökas tempot i ”Dr. W. Nose” som är en instrumental låt. ”Miami, my Amy” skrevs av Dean Dillon, Hank Cochran och Royce Porter och den blev en hit för Keith Whitley, här bjuder bandet en fantastisk version av denna fina ballad, skivans absoluta höjdpunkt. Skivan avslutas med ”How mountain girls can love” som är en snabb låt. Skivan visar att bandets medlemmar är duktiga instrumentalister och sångare och att bandet tillhör landets absoluta topp inom bluegrassgenren. En skiva för dig som gillar genuin bluegrass.

Publicerad: 2024-03-14

Artist: Scott Southworth
 Titel: Comin’ Round To Honky Tonk Again
 Skivbolag: Christopher Scott Southworth

En n CD med Scott Southworth väcker alltid en viss förväntan. Den här nya skivan innehåller 12 låtar och Scott bjuder på en bra blandning av lugna och lite snabbare låtar. Scott inleder med titellåten ”Comin’ round to honky tonk again” som är en lite snabbare svängig låt. Efter denna bjuds vi på ”Here comes the night” en svängig fyrfyra som tillhör topparna på skivan. ”Just fishing” är en låt i mediumtempo. Så rockar Scott till det i ”Granny used to honky tonk” där Dallas Moore dyker upp som sångpartner. Jag gillar ”Over getting over you again” som går i stilla valstakt, en fin låt som tillhör skivans toppskikt. Så ökas tempot i ”Country no matter what country” där Scott har en hel radda artister som hörs i refrängen. Även ”Woman on my my new tattoo” är en lite snabbare låt. En låt som jag gillar är ”Everything I never knew” som går i mediumtempo. Ännu en bra låt är den svängiga ”Drinking for two”. Så sänker Scott tempot i ”When the bottle goes dry” som är en lugn lite gungande låt. Så ökas tempot ordentligt i ”Ridin’ sparky tonight”. Skivan avslutas med ”Middle finger first” som är en svängig låt i mediumtempo. Jag tycker inte att detta är Scott’s bästa skiva,men ändå fullt godkänd.

Publicerad: 2024-03-14

Artist: Royce Johns
 Titel: Thank Ya Kindly
 Skivbolag: Royce Johns

Royce Johns kommer från Iowa och det här är hans först fullängds-skiva, och den innehåller 10 låtar. Stilen är singer/songwriter vilket ofta innebär lite lugnare låtar, och det stämmer i detta fall. Skivan inleds med ”Wish I was” som ändå har lite lugnt sväng. Titellåten ”Thank ya kindly” är en låt i samma lugna tempo. Royce fortsätter i samma lugna tempo med ”The gang’s all here”. Även ”Beauty in the cold” rullar på i samma lite makliga tempo. Så ökar Royce tempot något lite i ”Distracted again”. Så återgår Royce i samma makliga tempo med ”Rosalie” och ”800 miles”. Efter dessa sömnpiller så väcks jag till av en ordentlig tempohöjning i ”Old Georgie” som får omdömet skivans bästa låt, tack vare tempohöjningen. Även i ”Fangs” så är det lite mer tempo varför även den får godkänt. Som avslutning så ökar Royce tempot ordentligt i ”Pine box boogie”. De här tre sista låtarna gör att jag ändå (med viss tvekan) ger skivan 3 hattar. Jag tycker att du ska provlyssna före ett köp om du inte absolut vill ha lugna låtar. Jag gillar ju ofta lugna, men detta blir lite för släpigt för mig.

Publicerad: 2024-03-14

Artist: Sean Burns
 Titel: Lost Country
 Skivbolag: Department Store Records

Sean Burns kommer från Winnipeg i Kanada. Detta är hans femte Cd och han bjuder på 10 låtar med en blandning av snabba och lugna låtar. Skivan inleds med ”The Final Word” som är en svängig fyrfyra, en av topparna på skivan. Han fortsätter med ”Destroy Me”, kanske lite för skumpig för mig, men den svänger bra. Så ökar Sean tempot ordentligt i ”Me and the old promised land”. Den följs av nästa fyrfyra “Before she made me crawl”, en låt som tillhör topparna på skivan. ”Hard times” är en lugn, nästan släpig låt. Tempot ökas en smula i ”Drinkin me six foot under” en låt som jag tycker svänger bra. ”The same old thing again” är en låt i mediumtempo som jag gillar. Sean fortsätter med den lite jazziga ”N.B to T.O” som jag upplever som lite för skumpig. Tempot sänks i ”Alone again” som är en låt som jag gillar. Skivan avslutas med ”Souvenir” en lugn lite släpig ballad som inte tillför skivan något även om vi bjuds på ett fint steelsolo. Skivan får ändå 3,5 hattar på grund av några topplåtar.

Publicerad: 2024-03-14

Artist: PAT PATTERSON
 Titel: Most Requested Country Songs By Pat Patterson
 Skivbolag: Sweet Mental Revenge Records SMR 003

Jimmy Dale ”Pat” Patterson föddes den 6 december1935 i Hughart, West Virginia och avled den 11 september 2014. Den här skivan är en nypressning, originalskivan gavs ut 1969 på Jalup Records. Skivan innehåller tolv låtar varav Pat har skrivit fyra, resten är covers av kända låtar. Skivan inleds med ”I’ll walk alone” som Eddy Arnold och Marty Robbins gjort tidigare, Pat gör en riktigt bra version här. En av topparna på albumet är Wynn Stewarts ”It’s such a pretty world today”. Den följs av ännu en topplåt, shufflen ”Wait just a minute” från Pats egna penna. Så drar Pat ner på tempot i ”Touch my heart” som Johnny Paycheck och Aubrey Mayhew plitat ihop. Så ökar tempot något i Jack Clemements ”Take me home”. Nästa låt som Pat har skrivit är den svängiga “She’s not you” (ej Elvis-låten) en av topparna på skivan. Efter denna bjuds vi på en fin version av Merle Haggards ”The fugitive”. Vi får ytterligare en topplåt från Pats penna, den lite lugnare ”Life can go on with a heartache”, en mycket fin låt. Ed Bruce har skrivit ”See the big man cry” som Charlie Louvin hade en viss framgång med. Den fjärde låten från Pats penna är den lugna ”You gave me your hand” en mycket fin låt. Tompall Glaser och Harlan Howard har knåpat ner ”Streets of Baltimore” som vi minns från en Bobby Bare-skiva, en av topparna på skivan. Som avslutning på albumet bjuder Pat på en toppversion av Eddie Millers fantastiska ”Release me”. Pat var en mycket bra sångare och här backas han upp av gräddan av Nashville-musiker, Junior Husky bas, Loyd Green steel, Willie Ackerman trummor, Hargus ”Pig” Robbins piano, Billy Sanford dobro samt Fred Carter och Pete Wade på gitarr, kan inte bli så mycket bättre. En skiva som är ett MÅSTE hos alla älskare av countrymusik. Till sist ett STORT TACK till L-P Anderson som försett oss med detta guldkorn.

Publicerad: 2023-12-06

Artist: LINUS ZANDER
 Titel: Old Dream Coming True
 Skivbolag: Linus Zander Music

Det här nysläppta albumet är Linus Zanders andra sedan genombrottet 2019 då han och bandet vann Country-SM i kategorin Rockabilly. Skivan innehåller hela sexton (16) låtar och alla har skrivits av Linus och hans far. Der är en blandning av rockabilly- och rock-låtar, de flesta i högt tempo. Jag kommer bara att nämna några som har fastnat lite extra i mitt minne. Titellåten på skivan ”Old dream coming true” inleder och det är en lite rockig stil på den. Linus fortsätter i samma stil med ”Wild cat woman”. I ”My true way” finns det lite Refreshment-influenser, en riktigt bra gungig låt, en av skivans bästa låtar. Linus fortsätter med ”This is the end” ytterligare en av skivans bästa låtar. Ytterligare en av topparna på skivan är ”Bamboozled by you” som har lite Fats Domino stuk med bra gung och tungt komp. Samma sak gäller för ”Simple love” en låt som jag gillar. Skivans bästa låt tycker jag är ”I’ll hope I find love again” som är en lite lugnare låt med härligt gung, för mina tankar till Jerry Lee Lewis. I ”High on love” och “Nobody moves me (like you do” ökas tempo till riktiga bugg-låtar. Skivan avslutas i högt tempo med “Roll on” och “Rock “N” roll and a bottle of booze”, den senare med häftigt pianospel av Linus. Det här är en skiva för dig som gillar rockabilly i högt tempo.

Publicerad: 2023-12-06

Artist: JOE MULLINS & The Radio Ramblers
 Titel: Because It’s Christmas Time
 Skivbolag: Billy Blue Records

Någon månad före jul släpper bandet sitt tionde album och det är deras första julskiva. Bandet består av Joe Mullins banjo, Adam McIntosh gitarr, Jason Barie fiddle, Chris Davis mandolin och Randy Barnes bas. Skivan som innehålle tio låtar inleds med titellåten ”Because it’s christmas time”, en låt i högt tempo med stämsång. Tempot sänks något i ”The manger”. Bandet fortsätter i lite lugnare tempo med ”From my broken heart to you” en fin låt. Så rockar bandet till det lite i ”Reindeer boogie”. Bandet fortsätter med den klassiska ”The night before christmas” i en fin tolkning med stämsång. Tempot ökar något i ”Christmas at the old home place”. Min favorit på skivan är “No room at the inn” som går i stilla valstakt, en topplåt som jag spelar om och om igen. Bandet bjuder på ännu en lite rockigare låt i ”Run run Rudolph”. I ”There once was a time on earth” får vi en låt i valstakt. Skivan avslutas med ännu en topplåt “Old fashioned christmas” där Paul Williams medverkar med recitation, en fantastisk låt som är en av skivans absoluta toppar tillsammans med redan nämnda favoriten ”No room at the inn”. Dessa två låtar gör att skivan förtjänar 3,5 hattar.

Publicerad: 2023-12-06

Artist: The Country Side Of Harmonica Sam
 Titel: Back To The Blue Side
 Skivbolag: Sleazy Records

Äntligen en ny CD med The Country Side Of Harmonica Sam, det är ju fyra år sedan bandets förra CD släpptes. Den här nya CDn innehåller hela fjorton låtar, vilket jag välkomnar. Utöver bandets medlemmar så medverkar Thyge van Dassen på fiddle och Peter Barrelid på piano på skivan. CDn inleds med Theo Lawrence’s ”True Lovers go places” som är en svängig fyrfyra, en toppeninledning. Ännu en topplåt följer i Dan Englunds något lugnare fyrfyra ”I’ve overstayed my welcome in your heart”. Bandet fortsätter med ”Tell her” som är ytterligare en låt från Theo Lawrence. En av skivans toppar är Jake Penrod’s ”If this table could talk” en härlig honky tonk-låt. I Wayne Walker’s ”The little white house” bjuds vi på rumbatakter. Tempot sänks i “Take a letter, miss Gray” en välkänd låt från Justin Tubb’s penna. En av skivans toppar är ”More habit than desire” en härlig fyrfyra från Ben Parsons penna. Skivans bästa låt är den lite lugnare fyrfyran ”I’m not supposed to love you” som är skriven av Betty Jean Lewis. Theo Lawrence bidrar med ytterligare ett par låtar ”I’m deep in love”, en svängig fyfyra och den lite lugnare ”Once upon a time”. Nästa topplåt är fyrfyran ”Tearing her heart out” som har Jake Penrod som upphovsman. Den följs av Harlan Howard’s ”Has anybody seen me lately” som är en buggvänlig uptempo-låt. Nästa fyrfyra är ”Wanted” som skrivits av Ronnie Self. CDn avslutas med Theo Lawrence’s ”The blue side of me” som är en låt i mediumtempo, en fin avslutning på en mycket bra CD. Lite kuriosa om Betty Jean Lewis från Fairbanks, ett litet samhälle i närheten av Houston, Texas som skrivit ”I’m not supposed to love you”. Johan Bandling Melin skrev i ett mail att han fått ett mail från hennes son Joe, som berättade att ”BJ” som hon kalla var ett stort fan av bandet och att mamman hade skrivit låtar sedan 70-talet, men att inen tidigare hade spelat in något från henne. Joe undrade om bandet var intresserade och skickade en kassett där mamman sjöng ett par låtar utan komp, eftersom hon inte kunde spela något instrument, så Johan fick sätta ackord till låten som finns med på skivan. En mycket bra CD (som vanligt) från detta eminenta band, bara att inhandla för dig som gillar ”real country”.

Publicerad: 2023-12-06

Artist: Tamra Rosanes
 Titel: New Better Day
 Skivbolag: 10.000 Records

72-åriga dansk-amerikanska Tamra Rosanes (hon kom till Danmark 1972och blev kvar där). Det är några år sedan (2017) som jag senast recenserade en Cd med henne (Tamra Rosanes And The Rowdy Cowboys). Nu har Tamra släppt en ny CD, hennes 18de i ordningen och den innehåller 12 låtar, en del nyskrivna och några lite äldre. CDn inleds med ”Breathe again” som är en låt i den stil som präglar dagens lite modernare country. New better day” är en låt i mediumtempo som har en mjukare framtoning, en av skivans bättre låtar. I ”Love Love Love Love Love Love” ( nej datorn har inte hakat upp sig) titeln är sån, en lite lugnare låt. Tamra fortsätter med ”Number one” en låt i mediumtempo som jag gillar. I ”Bad cowgirls go everywhere” , som är en lite stökig låt, har Tamra Fistful of dollars som sångpartners. De är också med i ”A lot of honky tonkin’ to catch up on”, en låt som svänger bra och tillhör skivans bättre låtar. Efter denna svängiga låt sänkes tempot i balladen ”Johnny be good to me” med bara gitarr och dobro i kompet, en fin låt. Även nästa låt ”Rusty old arrow” är en lite lugnare låt. I Allen Reynolds ”Wrong road again” Som Tamra gör i en lite snabbare version så gästspelar Marty Stuart på elgitarr. Tempot sänks lite i ”On the high plateau” där Chris Leuzinger spelar gitarr och dobro. Skivans topplåt är Kevin Welch lugna ballad ”Something ’bout you” där Kevin spelar gitarr och sjunger duett med Tamra, en mycket fin låt som jag spelar om och om igen. Skivan avslutas med Townes Van Zandts ”The catfish song” som är en lugn ballad där Tamra sjunger till eget gitarrkomp, ännu en av skivans toppar. De två sista låtarna är värda skivpriset på en CD med annars lite varierande material. Jag ger 3.5 hattar tack vare de två sista låtarna som höjer mitt intryck av skivan.

Publicerad: 2023-12-06

Artist: REWIRE
 Titel: Good Things Back Again
 Skivbolag: Tailor Made Production (egen utgåva)

I SCC-NYTT 2/23 recenserade jag det Stockholmsbaserade bandets första EP. Bandet består av Lars ”Putte” In de Betou bas och sång. Peter In de Betou diverse gitarrer, piano, mandolin och sång, Anders Olsson gitarr och sång och Göran Dreyfert trummor. Nu har bandet nyligen släppt en CD med åtta låtar på som du kan lyssna på via Spotify eller YouTube. Liksom påden tidigare skivan så är stilen singer-songwriter/americana där merparten av låtarna går i lite lugnare tempo. Skivan inleds med titellåten ”Good things back again” som är en låt i lugnt tempo. Näste låt ”We will” börjar lite lugnt för att sedan växla till lite snabbare tempo. Bandet fortsätter i samma tempo med ”Come closer” och ”Oh Louise”. Min favorit på skivan är det lite snabbare ”Never gonna leave this town”, buggvänlig låt. Även nästa låt ”Open your mind” är en lite snabbare låt. Tempot sänks lite i ”Learning to fly”. I sista spåret på skivan ”Finest girl in the world” ökas tempot något. Jag tror att du som gillar lite modernare country i singer-songwriter/americana-stil kommer att gilla denna skiva då det är bra sånginsatser och stämsång av mycket duktiga musiker.

Publicerad: 2023-12-06

Artist: Ags Coonnolly
 Titel: Siempre
 Skivbolag: Finstock Music

En ny CD med vår vän engelske Ags Connolly väcker alltid intresset. Det här är hans fjärde album och den innehåller 10 låtar, alla (utom en) från hans egna penna. Skivan inleds med ”Headed south for a while” som går i mediumtempo. Nästa låt ”Change my mind” är en lite snabbare låt med lite south of the border-känsla, den svänger bra. Ags fortsätter att hålla sig i mexicanastil med ”Tell me what you were gonna tell me”, en lugn låt som tillhör skivans toppar. Så sänker Ags tempot ytterligare ett snäpp i ”Overwhelmed” ,en bra låt i stilla vals takt. Även nästa låt ”I trust my heart these days” är en låt i vals takt, men nu i lite snabbare takt. Han fortsätter i lite lugnt tempo med ”In love at all” en mycket fin låt som tillhör topparna på skivan. Så tar Ags oss tillbaka till mexicana-stilen i uptempo-låten ”Senora ( whatever comes first) en mycket trevlig låt som jag har svårt att hålla fötterna stilla när jag spelar den, en topplåt på skivan. Den följs av en lugn ballad ”Half forgotten tunes”, en vacker låt. Vi får ännu en lugn låt i den stilla valsen ”Turns out”. Skivan avslutas med ”I’d be good for you” som är en lugn låt och det är nog skivans topplåt. Det har är en skiva för dig som gillar lite lugnare lyssningsbara låtar med lite mexicana influenser. En skiva väl värd att ha i samlingen.

Publicerad: 2023-09-15