Artist: Freddie Hart
 Titel: God Bless You
 Skivbolag: Nashville America Records

En av mina stora idoler är Freddie Hart som gick bort den 27 okt 2018 två månader fore sin nittiotvåårsdag. Jag brevväxlade med honom på 60-talet och så fort som jag hade skickat ett brev så tog det bara några veckor så kom det ett svarsbrev.
Det här är hans senaste och sista inspelningar som finns på denna CD som släpptes i april i år. Freddie har skrivit alla tolv låtarna på skivan och det är hans vän David Frizzell som har producerat den. Det är en fantastisk sacred songs skiva och den är bland det bästa som jag har hört i denna genre. Freddie var ju själv djupt troende och hans tro förmedlas i texterna och hans känsla i dessa sånger. Skivan inleds med ”See you on Sunday” en sång i valstakt som jag gillar. Freddie fortsätter med ”God bless you” en mycket vacker sång som tillhör topparna på skivan. Ytterligare en topplåt är ”I’ve got Jesus” där en smäktande steel och fiddle i bakgrunden förstärker intrycket. Freddie fortsätter med ännu en topplåt ” Til then”. Ännu en fantastisk sång är ”You never let go of me” som går i stilla valstakt. Tempot ökas något i ”A Servant for the Lord”. Så drar Freddie ner på tempot något i de vackra ”Just for the love of it” och ”Sweet Jesus”. Ännu en topplåt är den lugna ”Keep my commandments”, en mycket vacker sång. Två lite lugnare låtar är ”Heaven or hell” och ”At this time of year”, den senare en julsång. Som avslutning bjuder Freddie på sin monsterhit ”Easy Loving” som blev vald till årets låt både 1971 och 1972. Det här är en fantastiskt bra skiva med strikt countrykomp och lyssningsvärda texter. Jag brukar säga att spelar man sån här musik i svenska kyrkor eller församlingar så skulle jag vara en flitig besökare. En skiva som jag verkligen kan rekommendera.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Don Redmon
 Titel: Embraced
 Skivbolag: Don Redmon Embraced 19

Den här sprillans ny CDn med Don Redmon släpptes på hans releaseparty i Joce City 190504. Andreas, som han heter, har skrivit många av skivans fjorton låter tillsammans med bl,a Linda och Peter Dahl. Peter är dessutom den som har producerat skivan som har spelats in i Meadow Creek studion. Skivan inleds med en lite lugnare låt ”Coffee and a donut”. Efter denna kommer ”Joce City” en lite snabbare svängig låt som är en hyllning till platsen där denna skiva släpptes. Så ökar Don tempot i ”Saturday Night”.Andreas och pappa Anders har skrivit den vackra låten ”Between a father and a son” en av topparna på skivan. Ännu en bra låt är ”Shadow on the wall” som går i lite mexicanastil. Eftersom jag gillar fyrfyror så är ”When it rains” min favoritlåt på skivan, en riktig topplåt. ”Who needs money” är en lite snabbare låt. Don bjuder på en cover i form av Kris Kristoffersons ”Help me make it through the night” i en lite snabbare mycket fin version. Ännu en topplåt är Linda och Peter Dahls ”Please don’t leave me”, en mycket bra låt. Tempot sänks lite i ”Take me home”. En mycket fin låt är den lite lugnare ”Die to be a part of you”, en mycket fin text i den låten som tillhör topparna på skivan. Ännu en topplåt på skivan är ”With all my heart” en lugn fin låt. Eftersom Don gillar Garth Brooks så bjuder han på en cover av ”That summer”. Som bonuslåt så bjuder Don på ”Help me make it….” på svenska ”Allt blir heligt som du rör” en rikktig bra tolkning. Det här är en mycket lyssningsvärd skiva som jag redaan nu utnämner till en av årets bästa countryskiva. Ett givet köp för alla som gillar vår musik

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Ruby Lovett
 Titel: It’s A Hard Life
 Skivbolag: Puff Bunny Records PB 0119

Äntligen kom det en ny CD med Ruby. Det är tjugoett (21 ) år sedan hennes första (och senaste) skiva släpptes med undantag av att Ruby gav 2013 ut en mini Cd med 6 låtar. Ruby som idag är 52 år adopterades bort endast sju dagar gammal till ett äldre par. Detta skriver hon om i låten ”Look what love can do” som finns på den första skivan,en otroligt vacker låt. Denna CD med 10 låtar inleds med Nanci Griffiths ”It’s a hard life” som följs av den lugna ”A father’s love” en mycket fin låt. Efter denna bjuder Ruby på en finstämd version av ”Catfish John”, en av topparna på skivan. Min favorit på skivan är den stilla valsen ”Where I’m standing today” en topplåt (som melodimässigt påminner om Lucille). Jag gillar också den lite snabbare ”Riley bring your fiddle”. Ännu en bra låt är den lite lugnare ”Straight from my heart”. Tempot sänks ytterligare i balladen ”Walkin’ on the moon”. Det här är en skiva som ska avnjutas i lugn och ro med hörlurarna på så man kan höra varje och i låtarna och känna den känsla som Ruby förmedlar med sin sång. Ett givet köp för dig som gillar lite mjukare country.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Weldon Hanson
 Titel: Texas Made Honky Tonk
 Skivbolag: Hillbilly Renegade Records

Weldon Hanson kommer från Humble. Texas. Efter avslutad militärtjns så började han ägna sig åt musik och då låg ju countrymusiken nära till hands. Weldon uppträder på barer och honky tonks runt om i Texas och är tydligen mycket uppskattad där. Det här är hans femte CD och den innehåller hela fjorton låtar och det är lite mer traditionell country och inte så mycket honky tonk som jag förväntade mig av titeln på skivan. Weldon inleder med två lite snabbare låtar ”Love’s little lies” och ”Texas made”. En av mina favoriter på skivan är den lite lugnare dansvänliga ”The heartache’s on me”, en kanonlåt. Jag gillar också ”No turning back”som går lite i samma takt. Ännu en riktigt bra låt är den lite lugnare ”Hung up on you” en av topparna på skivan. Jag gillar också ”Things I don’t want to do” med lite bluesinfluenser. Ännu två bra låtar är de lugna ”Heart at home” och ”Not the kind to hang around”.. Skivan avslutas med en lugn ballad ”An empty glass”. Om du,liksom jag, förväntar dig att få höra riktiga honky tonk låter på skivan så bör du lyssna på denna innan ett köp. Jag tycker ändå att skivan är väl värd sin plats i samlingen.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Amanda Cook
 Titel: Point Of No Return
 Skivbolag: Mountain Fever Records

Amanda Cook kommer från Floridas gulfkust, men bor numera i Virginia Mountains. Amanda är ytterligare ett nytt namn för mig så denna Cd som släpptes i mars innebär att det är premiärlyssning för mig. Skivan som innehåller elva låtar är en bluegrassskiva där mandolin och banjo är de mest framträdande instrumenten med fiddle, akustisk gitarr och ståbas som stöttar upp i bakgrunden. Amanda inleder med två lite snabbare låtar titellåten ”Point of no return” och ”You were mine”. Tempot dras ner i ”Time o say goodbye” en mjuk fin ballad. ”Good enough (ain’t good enough) är lite väl stillsam för min smak. I ”Sarah, dear” ökas tempot något och den låten gillar jag. ”Lonesome road” och ”Two acres at a time” är två lite snabbare låtar. Min absoluta favorit på skivan är Merle Haggards ”My favorite memory” som Amanda gör i en stillsam bluegrass vals, en mycket fin version. Skivan avslutas med en riktig uptempolåt ”Will you be leaving”. Gillar du bluegrassmusik så är det här en skiva du ska inhandla till din samling.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Dave Rosewood
 Titel: Gravel And Gold
 Skivbolag: Dave Rosewood (eget bolag)

Dave Rosewood växte upp i Ozark Mountains i USA, men bor numera i Mariannelund sedan 10-talet år tillbaka. Anledningen till detta är (som vanligt) kärleken då han vid ett antal tillfällen träfat en flicka som var på besök hos en släkting där han arbete Denna släkting talade länge och väl om Dave och till slutt så blev de ett par. Materialet på denna hans första CD som innehåller tolv låtar är i singer / songwriter /americana stil, vilken ju inte är min favoritgenre, men jag finner ändå skivan som lyssningsvärd. Skivan inleds med två lite snabbare låtar ”Seeds” och ”Someday”. Så lugnar Dave ner tempot i balladen ”Fields”. En av de låtar jag gillar på skivan är Den snabba ”Oh no more”. I ”Hold on” sänks tempot något och det är också en låt som jag gillar och en av topparna på CDn tillsammans med ”Blowin rround”. Ännu en bra låt är den lite snabbare ”Back when”. Dave kommer ni att kunna höra live på Country mot Cancer i Södra Vi söndagen den första september. Där har ni också möjlighet att köpa skivan.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Nicholas Mudd
 Titel: Nicholas Mudd
 Skivbolag: Nicholas Mud (eget bolag)

Ännu ett nytt namn för mig. Nicholas kommer från Lexington, Kentucky, men bor numera i Los Angeles. Detta är hans första fulltime CD och stilen är singer songwriter/americana och den innehåller bara åtta(8) vilket jag tycker är ett par låtar för lite. Nicholas inleder skivan med en lite snabbare låt ”Come with me tonight” som jag gillar. Han fortsätter i samma takt med ”Waiting on me” som också är en bra låt. Skivans bästa låt är den stilla valsen ”Dpinning round” även om den går i knapp styrfart, men som ni vet så är jag svag för låtar i valstakt. Så följer tre låtar i stillsam (maklig) takt ”High lonesome”, ”Fly away” och ”Lady of the night”. Tempot ökar något i ”Sit right here” som är en bra låt. Skivan avslutas med den lugna ”Sailing song”. Det här är ingen skiva som jag hoppar högt av och jag föreslår att du provlyssnar på den på nätet öre ett köp.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Dale Watson
 Titel: Call Me Lucky
 Skivbolag: Red House Records

Så har då vår vän Dale Watson släppt en ny Cd i dagarna, det är den första sedan han 2015 släppte ”Call me insane”. Denna splitter nya Cd som innehåller 12 låtar är inspelad i Sam Phillips studio i Memphis. Skivan inleds med titellåten ”Call me lucky” som är en lite skumpig uptempolåt i rockabillystil. ”The dumb song” är en snabb låt i samma stil. Efter dessa snabbare låtar kommer en stilla vals med titeln ”Johnny and June” som är tillägnad paret Cash och här får vi höra Celine Lee sjunga duett med Dale, en topplåt. Så går Dale tillbaka i den lite rockigare stilen med ”Tupelo Mississippi & a 57 Fairlane” som svänger bra. ”Haul off and do it” är en svängig låt som får mig att tänka på tidiga Johnny Cash-alster, en riktigt bra låt. Dale ökar tempot lite i ”Restless”. Efter denna bjuder Dale på en truck-låt i ”David Buxkemper. En av topparna på skivan tycker jag är den taktfasta ”Inside view”. Dale fortsätter i tidig Cash-stil med ”You weren’t supposed to feel that good” som är ännu en bra låt. Skivans absoluta topplåt är den lite lugnare ”Mama’s smile” som också påminner om en tidig Cash. Skivan avslutas med två lite snabbare låtar ”Who needs this man” och ”Run away”. Att köpa en skiva med Dale Watson är så gott som alltid ett säkert köp. Denna är inget undantag. Gillar du dale så är det ett givet köp, har du inte hört honom tidigare så är det dags att göra det nu med denna skiva.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Hank Cochran
 Titel: Sally Was A Good Old Girl
 Skivbolag: Bear family Records BCD 17568

Det tyska skivbolaget Bear Family har förgyllt tillvaron för oss skivsamlare under många år och givit ut ett antal fantastiska skivor. Här är ytterligare en i raden då bolaget har givit ut en CD med hela 33 låtar med Hank Cochran. Hank var ju en fantastisk låtskrivare och sångare. Här har bolaget hittat hans inspelningar från Dore recods (1958), Liberty records (1962-1963) RCA records (1964-1966) och Monument records 1965-1968). Under året på Dore records spelade Hank in ett fåtal skivor och det var mest rockabilly-stilen som han ägnade sig åt då. Ett undantag var den fina ballade ”Don’t apologize”. När han gick över till Liberty så var det mer renodlad country han spelade in, trots att han spelade in några skivor tillsammans med Eddie Cochran . De kallade sig Cochran Brothers trots att de inte var släkt. På Liberty släpptes ett antal riktigt bra countrylåtar. Bland dessa är ”I’d fight the world”, en fantastisk ballad, Ytterligare ett par bra låtar från Liberty-tiden är ”The picture behind the picture” och ”Lonely little mansion” som båda är lite lugnare låtar. En annan bra låt på detta bolag är den lite snabbare ”Has anybody seen me lately” liksom ”Funny way of laughing”. En va topparna på skivan tycker jag är den lugna ”I don’t care”. Jag gillar också de lite lugnare ”Go on home” och ”You’re stronger than me”. På Gaylord records spelade Hank in några fantastiska låtar bland annat ”Yesterday´s memories” en fin ballad. Utöver denna så spelade han in skivans toppar ”A good country song”, ”Same old hurt” och ”If she could see me now” tre kanonlåtar. Under åren på RCA var Hank som mest produktiv och spelade in både singlar och Lp-skivor. Några fina ballader som jag gillar här är ”Somewhere in my dreams” och ”I’d fight the world”. Även om det är lite blandat material md rockabilly och country så tycker jag att detta är en skiva som jag tror tilltalar de flesta som gillar country.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Shawn Fenner
 Titel: Bad Decisions
 Skivbolag: Shawn Fenner (egen utgåva)

Shawn Fenner är ännu ett namn för mig. Han kommer från Chester Virginia men spelar in i Nashville. Detta är hans andra CD som släpptes i år och den är strikt country och innehåller tolv låtar. Titellåten ”Bad decisions” inleder och det är en låt i lite snabbare tempo. Detsamma gäller för ”Love triangle”. En av skivans bättre låtar är den lite snabbare ”Late Nights”. Jag gillar också ”Above the clouds” som också är en lite snabbare låt. Ännu en topplåt är ”Tales from the barside” som går i valstakt, en av topparna på skivan. En av få lite stillsammare låtar är ”Until you”, en bra låt. Shawn bjuder på en fin version av Merle Haggard-låten ”Misery and gin” som också är en lite lugnare låt. Ännu en topplåt är den lite svängiga ”Sad lonesome broken hearted” en av skivans bättre låtar. Tempot ökar något i ”Light it and run”. Ännu en topplåt är den lite snabbare ”Too late for coffee” som tillhör skivans bästa låtar. Ytterligare en låt som tillhör topparna på skivan är den lite lugnare ”House always wins”. Som sista låt har Shawn valt ”Ring of fire” och den gör han riktigt bra. Det här är en skiva som alla som gillar strikt country ska ha i sin samling. Ett toppalbum.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Stephanie Urbina Jones
 Titel: Tularosa
 Skivbolag: Casa Del Rio Records

Stephanie Urbina Jones är född i San Antonio, Texas, men bor numera i Nashville. Det här är hennes senaste Cd som släpptes i september 2018. Stephanie har här samlat ihop tolv hitlåtar från 50-talet och framåt och gör dem med sin egna speciella tolkning. Ni som känner till Stephanie förstår då att det är starka inslag av mexikana i kompet. Stephanie inleder med ”Walking after midnight” i en svängig version. Hon fortsätter med ”Jolene” där vi får höra trumpeter i bakgrunden. Skivans bästa spår är ”Cold cold heart”, här i en valsversion som jag smälter av, fantastiskt bra. Efter denna får vi höra ”Rose garden” här i en version som inte skiljer sig så mycket från originalet, med undantag av kompet vilket också gäller för ”Ring of fire”. Stephanie fortsätter med en mycket fin tolkning av ”For the good times”. Vi bjuds på ”Harper Valley PTA” i en mexikana-version. Efter denna får vi höra den fina balladen ”Seven Spanish angels” i en fin tolkning. Så ökars tempot i ”I’ve got a tiger by the tail” i en svängig mexicana-version. Vi bjuds också på en fin version av ”Silver Wings”. Stephanie ger oss sedan en alldeles speciell version av ”You ain’t woman enough” i högt tempo. Jag gillar också ”Is anybody going to san Antone” som är en svängig låt. Som bonus på denna utmärkta skiva bjuds vi på ”Jolene” och ”Ring of fire” på spanska. Har du inte lyssnat på Stephanie tidigare så är det dags nu. Jag som ju är lite svag för detta med mexicana tycker att det är kul att höra alla dessa gamla låtar i nya versioner.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Martha Spencer
 Titel: Martha Spencer
 Skivbolag: Martha Spencer (Egen utgåva)

Martha Spencer kommer från Whitetop Mountain i Virginia. Hon är uppväxt i en musikalisk familj och lärde sig i unga år spela olika instrument och medverka i familjen bluegrassband, Spencer Family. Det här är hennes första skiva och den släpptes under 2018, skivan innehåller hela fjorton låtar. Skivan inleds med ”Blue Mountain Lullaby” en mycket bra låt i medimtempo, en av skivans bästa låtar. Jag gillar också ”My heart says yes” . I ”Hard headed woman” (en Elvislåt från 1958) rockar Martha till det ordentligt. Så lugnar Martha ner det i ”The last leaves” som är en mycket vacker låt som tillhör topparna på skivan. Ytterligare en gbra låt är den lite snabbre ”Let the wild stay free”. Jag har också fastnat för den svängiga ”Chickens coming home to roost”, en riktigt bra låt. Tempot höjs något i ”Rambling woman”. Efter denna bjuder Martha på en bluegrassversion av ”Wishful thinking”, riktigt bra. Ännu en topplår är den lite lugnare ”Cold winter lingers on”.den är kanske skivans bästa låt. Skivan avslutas med ett par snabba låtar ”Jonah” och ”No help wanted” (Bill Carlisles gamla hit). Jag tycker att detta är en bra skiva med många bra låtar och en bra variation av låtar.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Tom Buller
 Titel: When a country boy gets the blues.
 Skivbolag: Tom Buller (Egen utgåva)

Tom Buller är ett helt nytt namn för mig. Han kommer från Omaha i Nebraska, men håller numera till i Nashville där han är ett uppskattat namn på de olika spelställena. Det här är hans första CD och den släpptes i slutet av 2018 och det är en skiva med en blandning av lugna ballader och nägra lite sabbare låtar.Tyvärr innehåller den bara nio låtar vilket är ett par för lite. Röstmässigt tycker jag att Tom påminner lite av Randy Travis. Skivan inleds med ”She lets me run” en låt i mediumtempo. Tom fortsätter i samma tempo med ”If I can make Texas tonight”. ”You must be an angel” är en stillsam ballad. Titellåten ”When a country boy gets the blues” är en lugn blues. Min absoluta favoritlåt på skivan är den lugna dansvänliga “Whiskey and wanting you”, en topplåt. Tom fortsätter med en stillsam åt ”Shackles of your memory”. Tempot ökar i ”Flyin’ high to keep from feelin’ low” som är en svängig låt, vilket också gäller för “Same old solution”. Skivan avslutas med ”I’ve tried” en lugn fin ballad.

Publicerad: 2019-04-14