Artist: Lasse Sigfridsson
 Titel: Back In Nashville
 Skivbolag: Lasse Sigfridsson AB /Atenzia Records

Den här nya skivan med Lasse Sigfridsson släpptes i juni i år. Det är hans fjärde skiva på egen hand sedan han lämnade Lasse Stefanz. Stilen på skivan är vad jag kan kalla för dansbandscountry och innehåller generösa fjorton låtar. . Lättlyssnad , dansvänlig country, men också några låtar som gör att man lyssnar lite extra på texten. Första låten ”Jag far från Waco” är en lite snabbare buggvänlig låt. Efter denna får vi höra en cover av Marle Haggards ”Sing me back home”. I den gungande ”På samma scen” sjunger dottern Ängla Sgvardsson duett med Lasse. En låt som jag gillar är den lugna ”Ännu blommar våra rosor”. Efter denna bjuder Lasse på en bugglåt ”My next broken heart”, härligt sväng i denna. Tempot sänks sedan i ”Du gör mig bättre” och ”Hemåt i natten”. Så ökas temot lite i ”Det regnar och regnar”. I den vackra balladen ”Loving her was eaisier” får vi höra Nashvilleartisten Trenna Barnes sjunga duett med Lasse, en mycket fin version av denna topplåt. ”Tror hon jag bryr mig” är en översättning av ”She thinks I still care” som är en riktig kanonlåt, även i denna version. Lasse bjuder på en lite annorlunda version av ”Today I started loving you again” i lite snabbare tempo äm originalet. En riktigt bra låt är den lite lugnare ”På en gata utan namn”, jag gillar den verkligen. ”Sylvia’s mother” gör Lasse tillsammans med sonen Emil Sigfridsson i ett snabbare tempo än originalet. Skivan avslutas med en lugn fin låt ”När man vet att man tror”. En riktigt bra svensk countryskiva som jag tror tilltalar både country och dansbandsvänner.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Damian O’Grady
 Titel: From 9 ’Til 1
 Skivbolag: Flying Aloisius Music

Damian O’Grady är ett helt nytt namn för mig. Han är född i New Jersey, men håller nu till nere i Texas där han ofta uppträder på de olika Honky Tonken med sin sång och pianospelande. Det här är hans första CD och den innehåller tolv låtar och Damian har skrivit elva av dessa. Damian inleder med titellåten ”From 9 ’Til 1” som är en lite rockig låt. Han fortsätter med en svängig fyrfyra i ”Back again” en riktigt bra låt som tillhör topparna på skivan. Efter denna så ökar Damian tempot igen i den rockiga ”Freight train lover”. Ännu en riktigt bra låt är den dansvänliga ”Where lies the answer?”. Efter denna svänger Damian till det igen i ”You ain’t good enough”. Ännu en svängig fyrfyra bjuds vi på i ”Hurt me” en topplåt. I den lite lugnare ”Cheatin’ fire” får vi höra Brennen Leigh sjunga duett med Damian, en mycket bra låt som tillhör topparna på skivan. Efter denna lugnare låt så ökas tempot ordentligt igen i ”The fighter”. Skivans kanske bästa låt är den mjuka balladen ”You don’t talk to me” en mycket fin låt. Damian ökar tempot igen i ”Too far gone”. Ännu en aspirant till skivans bästa låt är den lugnare ”Cry like a steel guitar” en riktigt bra låt. Skivan avslutas med ännu en topplåt ”Hails of yesterday” som tillhör skivans bästa låtar. Det här är en skiva med varierande låtval, lite lugnare och en del riktigt rockiga låtar i en bra blandning. Det här är en debut som lovar gott, lägg namnet Damian O’Grady i minnet.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Mandy Barnett
 Titel: Strange Conversation
 Skivbolag: Dame Records

Så har Mandy Barnett släppt en ny CD, den första på fem år. Den senaste var hyllningsalbumet till Don Gibson ”I can’t stop loving you/ The songs of Don Gibson”. På denna nya skiva så har Mandy vänt blickarna mot soulhållet, men också lite bluesinfluenser finns här. Skivan innehåller tio låtar varav de flesta är av det lite lugnare slaget. Skivan inleds med den lite bluesiga ”More lovin’”. Mandy fortsätter med en soulinfluerad låt ”It’s all right (you’re just in love)”. Ska jag utnämna en låt som höjer sig över de övriga så får det bli den lugnt svängande ”Dream to real to hold”. I ”A Cowboy’s work is never done” ökas tempot något. Ytterligare en låt som jag lyssnar lite extra på är den lugna “My world keeps slippig away” Skivan avslutas med den bluesiga ”Put a chain on it”. Nej det här är ingen skiva som passar min musiksmak. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: J. P. Harris
 Titel: Sometimes Dogs Bark At Nothing
 Skivbolag: Free Heart Records

En ny CD med J.P.Harris väcker alltid stora förväntningar hos mig. Motsvarar då denna dessa förväntningar. Ja det gör den, men jag var tvungen att lyssna igenom den ett par gånger först. Anledningen till detta är att denna skiva skiljer sig en del från hans tidigare då det är fler lugna låtar på denna än hans tidigare. J.P. inleder dock skivan i ett högt tempo med den rockiga ”JP’s Florida blues #1”. Tempot sänks sedan i ”Lady in the spotlight” en riktigt bra låt. En av skivans absoluta toppar är den lugnt svängande ”When I quit drinking”, en kanonlåt. JP fortsätter med ”Long way back” som är en stillsam låt med lite bluesinfluenser. Titellåten ”Sometimes dogs bark at nothing” är ännu en lite lugnare låt som tillhör topparna på skivan, här ligger en dobro fint i bakgrunden. Efter dessa lite lugnare låtar tycker JP att det är dags att öka tempot och det gör han ordentligt i ”Hard times” som är en härligt buggarlåt. Så kommer ytterligare en topplåt i den lite lugnare ”I only drink alone” där vi hör ett pino lätt klinkande i bakgrunden, en av skivans toppar. ”Runaway” är inte i min smak. Däremot gillar jag ”Miss Jeanne-Marie” som är en lugn låt med ett piano som framträdande i kompet. Sista spåret ”Jimmy’s dead and gone” är en låt i högt tempo. Det här är en skiva som växlar lite i tempo, men då merparten är lite lugnare så passar det mig.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Junior Brown
 Titel: Deep In The Heart Of Me
 Skivbolag: Junior Brown Music

Junior Brown är ingen nykomling inom countrymusiken.han började spela med olika band på 60-talet och var bland annat steelgitarrist i A Sleep At The Wheel. Det här är hans 11:te fullängdskiva och den innehåller 11 låtar. Junior inleder skivan med en svängig fyrfyra med titeln ”Another honkeytonk burned down” en riktigt bra låt som tillhör topparna på skivan. Han fortsätter med en swinglåt ”Twenty four seven”. I ”Little miss stuck up” får vi lite rockiga tongångar. Titellåten ”Deep in the heart of me” är en lite lugnare låt som jag gillar. Junior bjuder på en låt med kul text i ”The cookeyd cop from Camp Kakanakakee”. Junior fortsätter i lugn takt med ”Between anger and despair”. Tempot ökas något i ”Tar bucket Dan” och ”You do the math”. Skivans absoluta topp tycker jag är den mjuka duetten ”So close, yet so far away” där vi får höra hustrun Tanya Rae som duettpartner, en topplåt. ”Drag race at forty fathoms” är en lite blues/rockig låt. Skivan avslutas med en akustisk version av titellåten ”Deep in the heart of me”. En skiva med en blandning av låtar och jag rekommenderar en provlyssning före ett köp.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Jeff Hyde
 Titel: Norman Rockwell World
 Skivbolag: Jeff Hyde records

Jeff kommer från Texas och är medlem i Eric Church band och skriver låtar själv men också tillsammans med Eric. Det här är hans första egna skiva och det är en skiva som jag klassar som popcountry i lite singer songwriter-stil. Första låten ”Old hat” tycker jag är lite ”stökig” och det gäller också för nästa låt ”Fiction”. En låt som jag fastnar för är ”Baby by tonight” som är en svängig låt i lite snabbare tempo., en av skivans toppar. Jeff fortsätter med tre låtar som jag upplever som lite ”stökiga” det är ”Cold”, ”The filter” och ”Cabin fever”. Titellåten ”Norman Rockwell world” är en lite snabbare låt som tillhör de bättre på skivan. En lite lugnare låt är ”Henry Ford” som jag tycker är rätt bra. Skivan avslutas med två låtar i lite modernare stil ”One light town” och ”How the story ends”. Det här är en skiva för dig som gillar popcountry och det som hörs på Nashvilles topplistor idag, men inget för mig.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Bobby Flores
 Titel: Coming Full Circle With God
 Skivbolag: Yellow Rose Records

Bobby Flores är en multi-instrumentalist och dessutom en bra sångare. Jag tror att det här är hans åttonde skiva i ordningen. Som titeln säger så förstår alla att det är en CD med religiösa texter. Bobby inleder med en lugn fin låt med titeln ”Just build my mansion (Next door to Jesus) en mycket fin låt och en av topparna på skivan.. Han fortsätter med den klassiska ”Amazing Grace”. I samma stilla tempo går ”Who Am I”, ännu en fin låt. Bobby fortsätter i samma lugna tempo med ”Remind me dear Lord”, en mycket fin låt. Ingen religiös skivan utan ”I’ll fly away” verkar det som. Efter denna kommer ytterligare en lugn fin låt ”What a day that will be”. Bobby fortsätter i samma lugna tempo med ”Sheltered in the arms of God” och ”In the garden” i den senare så får vi höra Bobby’s mor sjunga med honom i en mycket fin version. ”How great thou art”är ytterligare en klassisk religiös sång.. Alla dessa är mycket fina låtar. Ytterligare en vacker låt är den lugna “Empty hands” en av topparna på skivan. Skivan avslutas med den instrumentala ”America, the beautiful”. Gillar du lugna fina sånger med religiösa texter så är det här absolut en skiva för dig.

Publicerad: 2019-04-14

Artist: Billy Keeble
 Titel: It Is What It Is
 Skivbolag: Universal Sound Records

Billy Keeble tillhör väl inte de mest kända countryartisterna här, men han är välkänd och populär i Texas där han ofta uppträder på olika honky tonks och festivaler. Den här sprillans nya CDn (jag tror att det är den 8:de i ordningen) innehåller 12 låtar varav de flesta är inspelade av andra artister tidigare. Jag kan dock lova att det är strikt country från första till sista låt. Billy inleder med titellåten ”It is what it is” som är en härlig shuffle. Billy fortsätter med Harlan Howards klissiker ”Another bridge to burn” som är en fin 4.4a. Som på nästan alla Texasskivor så får vi en swinglåt, här i form av ”You don’t care what happens to me”. En av topparna på skivan är den lugna ”Holding on to someone”, en fantastisk låt, vilket också gäller för ballade ”It wouldn’t hurt”. Efter dessa lugna låtar ökas tempot i ”Dropping out of sight” och ”You’re still on my mind”. Ytterligare en topplåt, kanske skivans bästa, är 4:4an “You’re the one who said goodbye “. I “What a god time (I didn’t have last night) bjuder Billy på en lugn swinglåt. Ännu en kanonlåt är klassikern “Pick me up on your way down”, en härlig 4:4a. Så ändrar Billy stil och vi får en låt i lite mexicana-stil i ”Nothing to it”, en riktigt trevlig låt. Sista låten på skivan är ännu en lite lugnare topplåt, ”The Park Plaza Lounge”, en mycket bra låt som passar Billy’s mjuka röst. För dig som gillar strikt country är det bara att införskaffa denna skiva.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Tamra Rosanes And The Rowdy Cowboys
 Titel: Wine Me Up
 Skivbolag: 10.000 Records

Amerikanskan Tamra Rosanes är numera bosatt i Danmark. Jag såg och hörde Tamra på countrykryssningen i våras och jag gillade det jag hörde. På denna hennes senaste CD så får vi lyssna till ett antal kända countrylåtar samt ett par egenkomponerade saker. Skivan inleds med Ernest Tubb’s ”Thanks a lot”. Efter denna kommer titellåten ”Wine me up” som vi minns bäst genom faron Young’s inspelning. Det är ju han och Billy Deaton som skrev denna klassiska honky tonk-låt. Tamra fortsätter med Luke McDaniels mästerverk ”You’re still on my mind”. Så ökas tempo i Mel Tillis välkända ”Honky Tonk Song”. Tamra har skrivit den fina lite lugnare ”Blue without you”, en av topparna på skivan. Jag gillar också den gungande ”Stronger than me”, skriven av Hank Cochran och Jimmy Key. Så ökas tempot igen i Joe Allison’s ”Live fast, love hard, die young” som Faron Young hade en hit med. ”Lame love song for a loser” är en låt ilite rockabilly-stil som Tamra skrev tillsamman med Brant Miller. Hon fortsätter lite samma stil med ”Whole Lotta Nothin’” som hon har skrivit tillsammans med Tim Kristensen. Sista låten på skivan är Johnny Paycheck och Aubrey Mayhew’s fina ballad ”Touch my heart”. Det här är en riktigt bra skiva som passar alla som gillar strikt country. Kan köpas från www.tamrarosanes.dk.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Grassride
 Titel: Grassride Live In Hedemora.

Jag fick denna skiva på bluegrassfestivalen i Gränna igår vilket gör att jag bara har hunnit spela den en gång. Normalt lyssnar jag två-tre gånger innan jag skriven en recension. Denna CD är inspelad live i IOGT/NTO-lokalen i Hedemora den 27e november 2016. CDn innehåller tolv låtar och dessa visar att bandet tillhör toppen av bluegrassband i landet. Skivan innehåller mestadels lite snabbare låtar, vilket säkert tilltalar många. Själv gillar jag de som går i lite lugnare tempo.(Första spåret på skivan ”Ready if you’re willing” är en snabb låt och bandet fortsätter i samma takt med ”Don’t let your deal go down”. En av de låtar som jag gillar mest på skivan är den lite lugnare ”One teardrop and one step away”, en riktigt bra låt. Jag gillar också ”The King” som också går i lite lugnare tempo. Bandet har också plockat fram bluegrassklassikern ”Mountain dew”. ”Mighty Mississippi” och ”Yellow river” är också två snabba låtar. Ytterligare en låt som jag gillar är gospeln ”When the hand of God”, även den i lite högre tempo. Den lite lugnare ”Sweet thing” inleds med fin stämsång, en fin låt. Skivan avslutas med två lite snabbare låtar ”Teardrops in my eyes” och gospeln ”Joshua”. Det här är en skiva för den sanne bluegrassfantasten, men kan också vara en bra inkörsport för att hitta denna genre. Skivan kan köpas via hakan.nordgren@gmail.com.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Anna And The Moonshiners
 Titel: Brand New Tracks

Här kommer ytterligare en recension med kort varsel, fick även denna CD på Grännafestivalen i går och har därför bara spelat den en gång., mot normalt två-tre gånger. Det här är ett band som kommer från västra Götaland och de har spelat ihop några år. Det här är bandets första skiva som innehåller sju låtar och jag tycker att den ger mersmak. Det är Anna Eriksson som sjunger och spelar 12-strängad gitarr som har skrivit texterna till alla låtarna. Till musiken har hon fått hjälp på tre av låtarna av Hans Gravander. Första låten ”Down on the farm” inleds med en tupp som gal innan bandet kör igång med denna uptempolåt. Den följs av en av mina favoriter på skivan den lite lufnare ”I don’t wanna say goodbye” en riktigt fin låt. Så ökar bandet tempot i ”Brand new life” och ”I will follow your way”. Jag gillar också den lite lugnare ”Go the distance”. I ”Place where I belong” öka tempot igen. Skivan avslutas med en av topparna på skivan ”Always remember” som är en lufn ballad. Jag tyucker att detta är en riktigt bra skiva och jag tror att vi kommer att få höra mer om detta band framöver. Jag tror att skivan kan köpas via stigs.foto@telia.com.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Jerry Salley
 Titel: Front Porch Philosohpy
 Skivbolag: Very Jerry Records (egen utgåva)

Jerry Salley tillhör väl de mest kända låtskrivarna inom country/bluegrass-musiken. Han har hållit på med att skriva musik sedan början av 80-talet och han låtar har spelats in av i stort sett alla stora artister. Det här är hans senaste CD som släpptes förra sommaren. Det här är en renodlad bluegrass-skiva där han har producerat själv och skrivit alla tolv låtarna själv, eller tillsammans med någon. Jerry inleder med en live-inspelning av ”The night Flatt & Scruggs played Carnegie Hall” en snabb kul låt. Efter denna lugnar han ner tempot i ”Nothing here but home”. I titellåten ”Front porch philosophy” ökas tempot lite. Efter denna följer tre lite lugnare låtar ”Pullin’ a heavy load”, ”Thin blue line” och ”Things people says on plane” tre riktigt bra låter. Ytterligare en lugn bra låt är ”There’s not always next year”, en av mina favoriter på skivan. En kul låt är hyllningen till kompisen Carl Jackson ”If I could play guitar like Carl Jackson”. Ytterligare en bra låt är ”The son in your eyes”. Det här är helt klart en skiva som varje sann vän av bluegrass-musik ska ha i sin samling.. www.jerrysalley.com

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Scott Southworth
 Titel: Hey Hillbilly Singer
 Skivbolag: Scott Likes Pie Music (egen utgåva)

Det här är Scott’s senaste CD. Jag recenserade ”The last honky tonk in town” i SCC-NYTT 4/2016. Den här skivans elva låtargår i samma stil, det är alltså ganska traditionell country som Scott har plitat ihop. Skivan inleds i högt tempo med titellåten ”Hey hillbilly singer”. Den följs av ”The honky tonk in me” som går i lite swingstil. En av skivans bästa låtar är den njuka balladen ”Nothing left to fight for anymore”, en kanonlåt. Detsamma gäller för 4:4an ”Put another quarter in the ride” en låt som svänger bra. Scott bjuder på en fin ballad i ”Wish I was here”. Ytterligare en stillsam ballad är ”Cigarr store indian”. En kul låt i lite snabbare tempo är ”I ain’t leaving town” där vi också hör Bobby Marquez sjunga tillsammans med Scott. Skivan avslutas med en ballad ”I’ll always remember this”. Det här är en CD med några riktiga topplåtar, men också några som inte faller mig i smaken. Provlyssna gärna före ett köp. www.scottsoutworth.com

Publicerad: 2018-09-23