Artist: Country Heroes
 Titel: Honky Tonk Tears
 Skivbolag: Safe & Sound Records

Det här är det norska bandets andra CD. Jag recenserade det första i SCC-NYTT 1/2017. Sångaren i bandet, Jörund Vållandsmyr har skrivit alla tolv låtarna på skivan, två har han fått hjälp med. Skivan inleds med en svängig 4:4a i ”Hangover from your kisses” en bra låt. Bandet fortsätter i samma stil med titellåten ”Honky tonk tears” som jag gillar. Tempoy sänks något i ”New Town”. I ”The bar I know” bjuds vi på en lugn swinglåt som fastnar. Den snabba låten “Satan loves country music” har starka bluegrass-influenser. Så drar bandet ner på tempot igen i ”Texas in me” som är en lugn fin låt. Skivans bästa låt tycker jag är ”Don’t bypass my heart” som är en svängig 4:4a. Skivan avslutas med en stillsam ballad ”Epitaph”. En lite ojämn skiva med några toppar, men också några som inte riktigt fastnar. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Robynn Shayne
 Titel: Coffee Days And Whiskey Nights
 Skivbolag: Robynn Shane

Robynn Shayne är ett nytt namn för mig. Hon håller mestadels till nere i Texas och uppträder på olika spelställen. På denna mini-CD med sex låtar så har hon skrivit alla själv eller tillsammans med någon. Skivan inleds med en svängig 4:4a ”Whiskey and bad decisions” en riktigt bra låt. Jag gillar också den lite gungande ”Nothin’ crazy about you, but me” som det är svårt att sitta still till. Robynn ökar tempot lite i ”Two words, one finger”. ”Hell broke loose” är ingen låt jag fastnade för. Däremot gillar jag titellåten ”Coffee days an whiskey nights” en låt i lite snabbare tempo. Skivan avslutas i höt tempo med ”Movin’ on”. Det här är en tjej som vi säkerligen kommer att få höra mer av och som jag hoppas få se på en svensk scen framöver.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Dallas Wayne
 Titel: Songs The Jukebo Tought Me vol.2

Dallas Wayne är inget nytt namn inom countrymusiken. Har började i slutet ab 80-talet som discjockey på olika radiostationer samtidigt som han var ute och sjöng på kvällar. Hans första skivan kom ut 1999 och han har sedan dess släppt ett antal skivor på olika bolag. Detta är den andra i serien där han spelat in gamla mer eller mindre kända countrylåtar och den innehåller 11 låtar. Dallas inleder med Tommy Overstreet’s hit ”Gwen (congratulations) , en lite snabbare låt. Han fortsätter med de stillsamma ”The tip of my fingers” och ”Is it raining att your house”. Dallas bjuder på Charlie Louvin’s fina låt ”See the big man cry” i lite snabbare tempo. En av skivans absoluta toppar är den lugna ”I can almost see Houston from here”. Ytterligare en topplåt är 4:4an ”Blame it on the times”. Tommy Collins är mannen bakon den fina lugna ”High on the hilltop”, en topplåt. Skivan avslutas med Merle Haggards lugna ballad ”The way I am”, et riktigt bra slut på en bra skiva. Jag tror att du har hört många av låtarna tidigare, men jag tror att du ändå har en behållning av Dallas versioner.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Jackson Emmer
 Titel: Jukebox
 Skivbolag: Lost Honey Records (egen utgåva)

Jackson Emmer är ett helt nytt namn för mig. Han skriver mycket av sina låtar själv och genren är americana/singer-songwriter. Jackson bor i en liten stad, Carbondale Colorado, med bara drygt 6.000 invånare. Skivan 10 spår inleds med en lite snabbare låt ”Don’t leave me blue” en skivans bättre låtar. Han fortsätter med ”Dreamers and fools” en fin låt i stilla valstakt (som jag är svag för). ”At the bottle again” är en lite lugnare låt som det ändå svänger bra i, jag håller den för skivans bästa låt. Även ”Flowers” är en lite lugnare låt. Titellåten ”Jukebox”. Jackson svänger till det lite i ”My love for Texas”, en bra låt. Det här är inte den musik som jag går igång på, men gillar då lite lugnare låtar att bara sitta och lyssna till så tror jag att kommer att gilla denna. Provlyssna gärna före ett köp.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Cliff Westfall
 Titel: Baby YOU Win
 Skivbolag: Soundcloud Records

Ännu ett nytt namn är Cliff Westfall. Han kommer från Kentucky, men är nu bosatt i New York. Det här är hans första skiva och den innehåller 12 låtar. Jag vill klassa hans musik i genren alternativcountry då skivan är väldigt varierande. Första låten ”It hurt her to hurt me” är en svängig låt som jag gillar. Även titellåten ”Baby you win” är en lite snabbare låt. Cliff bjuder sedan på ”till the right one comes along” en lite lugnare låt som jag tycker är en av skivans bästa låtar. Ytterligare en bra låt är den lugna balladen ”Hanging on”. Tempot ökas lite i ”The men I used to be”, en bra låt. Näst sista låten på skivan ”Sweet Tooth” är en låt i lite swingstil. Skivan avslutas med ”The odds were good” i lite ”bluesig” stil En skiva med omväxlande innehåll som inte faller mig riktigt i smaken. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Plöj-IngaZ
 Titel: Frå Dretstövler Te Boots
 Skivbolag: Frå Dretstövler Te Boots

Det här är en CD som kom ut 2016 och den innehåller 14 låtar där allt är eget material. Sångaren Nils-Olof Olsson har skrivit texterna och bandmedlemmarna har vari med och skrivit musiken. Jag så bandet på Lunedets countryfestival i somras och jag tycker att bandet var kul att lyssna till. Sångare presenterade musiken för ”bonnacountryrock” och det är en bra beskrivning. CDn innehåller 14 låtar och de flesta är lite rockigare saker. Första låten ”Tondöva bonnen” är en svängig rocklåt. Bandet fortsätter i samma stil med ”Vi larver öss itte” och ”Vika Vika”.Tempot lugnar ner sig lite i ”Balplockar Boggie”. I ”Järnspett” så ökas tempot igen. En kul låt i lite lugnare tempo är ”Tjuuurn 2.0” som handlar om tjurens längtan till korna. ”Blåröksrebel” är en låt med bra gung med en ”tictoc-gitarr” i bakgrunden. Jag gillar också den gungande ”Bönner i stan” en låt med kul text. Den låt jag gillar bäst är countrylåten ”Conny Johnny och Ronny” som är en svängig låt i riktig countryanda. Skivan avslutas i lite lugnare stil med ”Lördagskväll”. En kul skiva att lyssna till och den passar bra på ett partaj. Skivan kan köpas via www.plojingaz.se.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Rachel Laven
 Titel: Love & Luccheses
 Skivbolag: Rachel Laven Music

Rachel Laven är från San Antonio, Texas. Hon räknas in i den nya generationen av unga roots / singer/songwriter-artister. Rachel har skrivit de flesta av skivans elva låtar. Trots att hon bara är runt 25 år så har hon lång erfarenhet från musiken då hon i tidig ålder började spela och sjunga i familjens band ”The Lavens”. Rachel inleder skivan med en lite snabbare låt ”Finish line” som följs av en lugn ballad ”Each other’s shoes”, en fin låt. I ”Do you dare” ökas tempot ordentligt, en låt som får mig att jämföra lite med Carlene Carters ”Every little thing”, en av skivans bästa låtar. ”Love & luccheses” och ”Only thing familiar” är två lugna ballader. En låt som jag har fastnat för är ”The moon” som är en medryckande låt med lite bluegrassinfluenser och en fin steel och banjo i bakgrunden, skivans absolut bästa låt och värd skivpriset bara den. Vi får höra ytterligare några lugna låtar i ”Don’t put me in a town”, ”Something like heaven”, och ”Someone like you”. Ännu en låt som jag har fastnat för är den lugna ”Wrong time”, en mycket fin låt. CDn avslutas med en lugn ballad ”Song for Mary”. Det här är en skiva för dig som gillar att sitta i favoritstolen och lyssna till fina texter i lite stillsammare tempo. Jag hoppas att Rachel kommer till Sverige och då vill jag se och höra henne i en liten intim lokal, som café Columbia t.ex.

Publicerad: 2018-09-23

Artist: Annica Sillars
 Titel: Annica Sillars
 Skivbolag: Dala pop

Det är inte så ofta som jag/vi brukar recensera skivor med bara fyra låtar på, men när vår medlem, Annica Sillars, skickade sin skiva så gör jag givetvis ett undantag. Annica är ju ingen nykomling inom countrymusiken utan har ägnat sig åt att sjunga country på sin fritid under många år. 2008 vann hon kategorin ”Pure Country” i Country-SM med sitt dåvarande band ”Countrynners” Det här är ändå hennes första skiva som hon ger ut. CD’n inleds med två lite snabbare Låtar ”Loving Memories” och ”Choose You”. Jag har fastnat mer för de två lite lugnare låtarna ”Scrape my heart” och ”Daddy’s song” båda med mycket fina texter. www.annicasillars.com

Publicerad: 2018-03-11

Artist: Laura Benitez And The Heartache
 Titel: With All Its Thorns
 Skivbolag: Copperhead Records (eget bolag)

Laura Benitez är ett helt nytt namn för mig. Hon bor i Berkeley, Kalifornien och hennes musik är strakt influerad av Bakersfieldsoundet. Det här är hennes tredje CD som innehåller elva låtar och den släpptes under förra året. Laura har skrivit alla låtarna på skivan och även producerat den. CD’n inleds med en lite snabbare låt ”Something better than a broken heart”. Den följs av den lugnar ”Easier things to do”. Ett av skivans bästa spår är den lite lugnare fyrfyran ”Our remembers when”, en riktigt bra låt. Ännu en låt som tillhör topparna på CD’n är ”Almost the the right one/ Casi mi Cielo” där Laura också sjunger lite på spanska , vilket jag gillar, en topplåt. Jag gillar också den svängiga ”The fool I am right now” där Ian Sutter bjuder på fint steelspel. I ”Secrets” bjuder Laura på lite ”south of the border” med ett dragspel i bakgrunden, en mycket fin låt. Laura bjuder upp till en stilla vals i ”Why does it matter”, vilket jag tackar ja till, en mycket vacker låt. CD’n avslutas med den lite snabbare bluegrassinfluerade ”Nora went down the mountain”. Det här är en CD som jag varmt vill rekommendera till dig som gillar country som har behållit rötterna.

Publicerad: 2018-03-11

Artist: Eric Strickland
 Titel: Black And White And Blue
 Skivbolag: Ol’ River Records

Ytterligare ett helt nytt namn för mig är Eric Strickland. Eric kommer från Four Oaks i North Carolina och genren han håller sig inom är bluegrass/traditionell country. Här är det dock mest bluegrass han framför och där banjo, mandolin , dobro och fiddle har framträdande roller på skivans tolv låtar. CD’n inleds med den lite snabbare ”Black and white” som följs av den lugnare ”Hummingbird” som är en av skivans bästa låtar. Ännu en topplåt är ”Widow maker”, som jag minns från Kirk Hansards repertoar, här i en otroligt fin bluegrassversion, en absolut topp. ”One memory at a time” är en lite snabbare låt som jag också gillar. Den följs av ännu en topplåt ”I’ll wear the banner” som är en riktigt vacker sacred song. Ännu en låt som jag gillar är den stillsamma valsen ”Angel like you”, en mycket bra låt. Jag har också fastnat för de lite snabbare ”I ain’t much of an outlaw” och ”Talk of the town”, den senare tillhör topparna på skivan. Det här är en av den bästa bluegrasskivan jag har hört på länge. Gillar du bluegrass så är det bara att öppna plånboken och göra ett inköp, jag garanterar att du inte blir besviken. www.theericstricklandmusic.com

Publicerad: 2018-03-11

Artist: Stan Martin
 Titel: Long Nights
 Skivbolag: Twangtone Records

Stan Martin har jag recenserat ett par gånger tidigare. Hr är det en ny CD med honom vars musik jag brukar beteckna som gitarrcountry.Stan har som vanligt skrivit alla låtarna och producerat skivan själv. CD’n inleds med titellåten ”Long Nights” som är en lite lugnare låt. En av skivans bästa låtar är den svängiga ”What made you think” som får mig att tänka på Dwight Yoakam, en topplåt. ”Stolen kisses” är en av skivans få ballader, en låt som jag gillar. Så ökar Stan tempot något i ”Play with fire” och ”She meant what she said”. Ännu en låt som jag gillar är “Dos tequila” som går I south of the border-stil och den tillhör topparna på skivan. Skivan avslutas i högt tempo med ”All mine”. Gillar du country med framträdande gitarrer (utan långa riff) så är detta en skiva du ska inhandla.

Publicerad: 2018-03-11

Artist: Flatt Lonesome
 Titel: Silence In These Walls
 Skivbolag: Mountain Home Music Company

Flatt Lonesome är ett helt nytt band för mig och de bjuder oss på en bra bluegrasskiva som innehåller tolv låtar. Jag har fastnat för bandets duktiga sångare och deras stämsång. Dessutom är de duktiga på att hantera sina instrument. På en mycket jämn skiva så finns det några som. jag har fastnat lite extra för och den första är på spår två, den lugna ”It’s just sad” som är en av skivans topplåtar. Jag gillar också ”Cry oh cry” och ”Draw me near”, den senare en av skivans bästa låtar. Ytterligare en fin låt är den lugna ”Gently please tell me goodbye”.Tempot ökar lite i ”Happy ’til he comes” som är en fin sacred song. CD’n avslutas med en bluegrassversion av Bobby Edwards countrylåt ”You’re the reason”, en riktigt bra vesrion. En bluegrasskiva där merparten av låtarna är lite lugnare, vilket jag gillar. Et bra köp för dig som gillar bluegrass och för dig som vill testa denna musikgenre.

Publicerad: 2018-03-11

Artist: Wylie & The Wild West
 Titel: 2000 Miles From Nashville
 Skivbolag: Hi-Line Records

Wylie, med det svenskklingande efternamnet Gustafson, har varit flitig att ge ut skivor under de cirka trettio år som han har hållit på med musik, jag tror att det här är hans 20:de skiva. Som alltid så blandar Wylie friskt mellan country, cowboy/western och bluegrass på skivans femton spår. CD’n inleds med skivans bästa låt, ”Nashville never wanted me” en låt med en kul text som ger en känga åt etablisemanget i Nashville. Wylie fortsätter med den svängiga ”Stranded on a gravel road”. Han fortsätter med en lugn vals i ”Wild rose of the range” som jag gillar liksom de lie lugnare ”Little secret” och ”Hope lives in you”. Wylie gör en bra version av ”Sea of heartbreak” som Don Gibson hade en hit med på 60-talet.Jag har också fastnat för den svängiga ”I know the bride (when she used to rock and roll) en riktigt bra låt som Nick Lowe har skrivit. Robbie Fulks har skrivit den lite snabbare ”Tears only run one way”. Ännu en bra låt är balladen ”Road to Narvacan”. En mycket omväxlande CD med några riktigt bra låtar och några mindre bar. Helt klart en intressant skiva med en artist som går sin egen väg och gör det han tycker om.

Publicerad: 2018-03-11