Artist: Doug Supernaw
 Titel: Greatset Hits
 Skivbolag: B&G Records

En ny CD med Doug Supernaw väcker stora förväntningar, Det är ju åtta år sedan han senast släppte en skiva. Att den då släpps på ett nytt bolag ökar ju förväntningarna. Jag blev därför lite besviken när det blir en ”Greatest Hits”-skiva med elva låtar. Jag hade hoppats på att få höra lite nytt material från honom istället för dessa tidigare alster. Inte för att de är dåliga, men det hade varit betydligt trevligare att få höra lite nya låtar av honom. Skivan inleds med den lite lunare ”The company I keep” en riktigt bra låt med en bra text. Doug fortsätter med den fina ”I don’t call him daddy”. Jag gillar den lite snabbare ”Long tall Texan” och ”Red and Rio Grande”, den senare en av skivans bästa låtar tillsammans med ”Here’s my heart” som är en mycket fin ballad. CD’n avslutas med den lite snabbare ”She never looks back”. Detta är en CD med övervägande lite lugnare låtar. Du som gillar Doug har säkert hört de flesta av dem tidigare och då är detta inget givet köp. Du som inte har ört Doug tidigare har här ett gyllene tillfälle att stifta hans bekantskap, jag tror inte att du blir besviken.

Publicerad: 2018-03-11

Artist: Kikki Danielsson
 Titel: Portrait Of A Painted Lady
 Skivbolag: Capitol

I slutet av september släpptes Kikkis senaste CD som innehåller hela fjorton låtar varav Sören ”Sulo” Karlsson ligger bakom det mesta. Det här är helt klart det bästa som Kikki har gjort och det är ”real country” trots att det är en helsvensk produktion.. CDn inleds med en svängig låt i ”Heartaches and hurricanes” och den följs upp av den lite snabbare ”Headline Queen”. De första balladerna på CDn, av flera, är ”Someone to drive me home” och ”I’ll take anything now” två mycket vackra låtar som jag gillar. Tempot ökar sedan i den buggvänliga ”One cross too many” en riktigt bra låt som tillhör topparna på skivan, liksom den fina balladen ”Time to remember, time to forget”. Så är det dags för ytterligare en buggvänlig låt i ”Never left the country”, en bra låt som är svårt att sitta stilla när jag hör. Kikki fortsätter med ytterligare några ballader i ”My river is dry”, ”Not exactly Nashville” (den senare en av skivans bästa låtar) och ”Fade to blue”. Efter dessa ballader så ökas tempot lite i ”Going south from here”. Ännu en ballad följer efter den och det är ”You´re a miracle to me”. Den låt jag gillar mest på skivan är den lite snabbare ”Final whistle” som har lite bluegrassinfluenser. CDn avslutas med ”The ballad of Lucy Jordan” som jag tycker att Kikki gör riktigt bra. Kul att Kikki med hjälp av ”Sulo” har hittat tillbaka till countrymusiken vilket jag tror att många välkomnar.

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Max T. Barnes
 Titel: I Can Sleep When I’m Dead
 Skivbolag: Hypermedia Nashville

Vår vän Max T. har åter varit i studion och spelat in denna CD som innehåller tolv låtar. Detta har han hunnit med trots att han har haft fullt upp med att producera Bobby Bares senaste CD och gjort flera framträdanden på Grand Ole Opry. Titellåten på CDn ”I can sleep when I’m dead” inleder skivan i högt tempo och här är Collin Raye med som duettpartner. Max fortsätter med den svängiga ”Steamboat”, i lite cajunstil, en låt som tillhör topparna på skivan. Ännu en bra låt är den lite lugnare ”Way back in the mountains” där Marty Haggard är duettpartner. Skivans bästa låt tycker jag är fyrfyran ”No one but you”, en kanonlåt. Jag gillar också den svängiga ”Lovin’ you comes that easy to me”. Ytterligare en bra låt är den lite lugnare ”These things I want”. Så ökar Max tempot i ”Hen party” och ”You gotta be puttin’ me on” som följs av den lugnare “Love, beer”. När Max var här förra sommaren så sjöng han ”Checking the microphone” när han gjorde soundcheck, här är den med på skivan. I ”Botton box boy” bjuder max på en låt med lite cajuninfluenser. Sista låten på skivan är en lugn ballad ”Cofederate Rose” en fin låt.

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Girls Guns And Glory
 Titel: Love And Protest

Jag såg och hörde detta band live på Hulingen i Hultsfred söndagen den 22 oktober och det var en sann musikalisk upplevelse. Vilka musiker, vilket liveband jag beklagar er som missade detta. Tyvärr lever inte CDn upp till samma upplevelse att höra dem på skiva, det här är ett band som ska upplevas live. CDn innehåller tolv låtar med omväxlande countryrock, rock, ballader och en honky tonk låt. CDn inleds med ”Rockin’ roll” men den är inte så rockig som titeln säger utan en låt i lite ”mediumtakt”. Bandet fortsätter i samma takt med ”Wine went bad” som är en bra låt. Eftre dessa lite snabbare låtar så sänks takten i”Who will love you”, ”Reno, NV” (en av de bästa låtarna på skivan) och ”Well laid plans”. Så rockar bandet till det lite i ”Diamondillium” och ”Memories don’t die”. Efter dessa snabba låtar så får vi en lugn ballad i ”Hot Burrito #1”. Så ökas tempot igen i den rockiga ”Stare at the darkness”. Skivans absolut bästa låt är fyrfyran Empty bottles” en riktigt bra honky tonk låt. Skivans rockigaste låt är ”Man wasn’t made” . Som avslutning så bjuder bandet på en lugn fin ballad i ”Unglued” en riktigt fin låt. Som sagt en skiva som växlar i tempo mellan rockiga låtar och lugna ballader

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Kent Norberg & The Straywalkers
 Titel: Come Cry With Me
 Skivbolag: Adore Music

Om jag för tio år sedan hade sagt att 2017 så kommer Kent Norberg, sångare, gitarrist och frontfigur i punkrockbandet Sator att spela in en countryplatta så hade nog inte många trott mig. Men nu är det så. Denna CD spelades in live långfredagen den tredje april 2015 i Haga kyrka i Göteborg men släpptes först under 2017. Kent visar på denna CD att han har en fin känsla för hur countrymusik ska låta. CDn som innehåller tio låtar inleds med ”A good year for the roses” en mycket fin ballad som George Jones hade en storsäljare med. Den tillhör topparna på skivan tillsammans med ”Streets of Baltimore” som vi minns från Bobby Bares repertoar och ”Things have gone to pieces”. Kent bjuder på en stillsam version av Kris Kristoffersons ”Sunday morning coming down”. I ”Reason to quit” (ej Merle Haggards låt) ökas takten lite. Den följs av ”Dark end of the street”, en lugn ballad och den lite snabbare ”I’m not crying over you”. Efter denna får vi lite popcountry i ”Waitin’ around to die”. CDn vslutas med två topplåtar, Merle Haggards ”Today I started loving you again” i en mycket bra version och Fred Roses fantastiska ballad ”Blue eyes crying in the rain” som jag anser är en av de bästa countryltar som har skrivits. Det här är en mycket bra CD som du inte ska missa. Ett plus är också att man har mixat bort de flesta applåderna så de är inte så störande som det annars kan vara på liveinspelade skivor.

Publicerad: 2017-12-13

Artist: The Don Diego Trio
 Titel: Greetings From Astin
 Skivbolag: El Toro records

Det här är ännu ett helt nytt band för mig.. Som titeln på CDn antyder så kommer bandet från Austin. Texas. De spelar allt från swing, country, rock och rock-a-billy och bandet har tydligen givit ut några skivor tidigare. Denna CD inleds med en hälsning från Austin. Efter denna drar bandet igång med en snabb rock-a-billy-låt i ”Rolling weel”. De fortsätter med en av skivans bästa låtar, shufflen ”Loves the rain” en riktigt bra låt. Så kommer en låt i Cash-stil ”I didn’t walk the line” som tillhör topparna på CDn, en bra låt med fint gitarspel. I swinglåten ”My window faces the south” är Kristyn Harris gästsångerska. Tempot dras ner I “Suspicious”. En av skivans bästa låtar är shufflen “Waitin for a beer”, en kanonlåt. Bandet fortsätter med en riktigt snabb låt i ”Truck drivin’ daddy”.I ”Monday” gästas bandet av Mike Maddux som sångare. Även swinglåten ”Austin” har en gästartist och nu är det vår vän Teri Joyce som svarar för det vokala. Efter detta kommer två snabba låtar i ”Daddy’s on a freight train” och den intrumentala ”Django with twango”. CDn avslutas med Ernest Tubbs ”There’s a little bit of everything in Texas” i swingtakt.

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Johnny Horsepower
 Titel: The Band In Black
 Skivbolag: El Toro Records

Det här är det danska bandet Johnny Horsepowers första CD. Jag utnämner bandet till Danmarks motsvarighet till våra ”Tennessee Drifters” . Stilen på deras CD är detsamma och går i Cash-stil på de tolv spåren som utöver nio covers innehåller tre låtar skrivna av bandets basist Tim Kristensen. CDn inleds med ”Hey Porter” i högt tempo. Bandet fortsätter med ”Let the train blow the whistle”, en bra låt. Tim Kristensen har skrivit låten om Johnny Cash ”The story of the man in black” som är en av topparna på CD, Efter denna får vi höra ”Ring of fire” (ingen Cash-influerad skiva utan denna låt).. Ännu en topplåt skriven av Tim Kristensen är den lite snabbare ”I didn’t shiver” en riktigt bra låt. Ytterligare topplåtar är ”Wanted man” och Johnny Cashs självbiografi ”Man in black” båda tillhör topparna på skivan. Den tredje låten som Tim Kristensen har skrivit är den lite lugnare ”She’s gone” som är ännu en bra låt. ”Folsom Prison Blues” och ”San Quentin” är också näst intill obligatoriska på en skiva som denna och bandet gör dem bra. Däremot var det lite överraskande att få höra Merle Haggards ”Mama tried” i rock-a-billy-tappning liksom ”Ghost Riders”. En riktigt bra CD om man gillar Cash (vem gör inte det) och/eller rock-a-billy.CDn kan köpas via www.johnyyhorsepower.dk

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Lelle Dahlberg
 Titel: These Words Are True
 Skivbolag: (egen utgåva)

Det här är Lelle Dahlbergs första CD som soloartist. Han har tidigare spelat i olika dansband och har skrivit låtar åt olika artister och dansband. Här har han skrivit alla tolv låtarna själv. Efter två lungtransplantationer (pga kol) så skadades hans ena stämband. Det gör att han låter lite hes (vilket dock inte stör på något sätt). CDn inleds med titellåten ”These words are true” vilken är en mycket fin låt. Tempot ökar något i ”Still crazy ’bout you”. Den följs av de lugnare topplåten ”Come back home” (som för mina tankar till Fats Domino) och ”There’s only you” Lelle fortsätter med två snabba låtar i ”Tonight’s the night” och ”Best night ever”. I ”I am lost” sänks tempot och det gäller också i ”I should have loved you”. Skivans bästa låt är fyrfyran ”’Til we meet again” en riktig kanonlåt. Lelle bjuder på ytterligare en ballad i ”Can’t stand loosin’ you”. Tempot ökas något igen i ”Play that old melody”. CDn avslutas med en fin lugn ballad ”Will you still love me”, en riktigt bra låt. CDn kan köpas via www.lelledahlberg.com

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Benny Jannerbrink
 Titel: Rebellerna
 Skivbolag: Beja records (egen utgåva)

Det här är Kungälvbon Benny Jannerbrinks fjärde CD och innehåller tolv låtar. Liksom på de tidigare skivorna så är det egna låtar blandade med covers av låtar som han gillar. Några av låtarna har Benny skrivit ihop med andra personer. Titellåten ”Rebellerna” inleder CDn i lite snabbare takt. Den följs av den lugna ”Greatest healer” som tillhör topparna på CDn. ”Sommarkväll och romantik” är en snabb låt som Benny följer upp med Curl Putmans fina låt ”Green green grass of home” en topplåt. Tempot ökas i ”Gamla bil”, en riktig buggarlåt. Den följs av den lugnare ”My woman”. Benny tar sig sedan an The Mavericks topplåt ”All you ever do is bring me down” som gör det svårt att sitta still. ”Någonstans i en par i en stad” är en lugn ballad med fin text som jag gillar. Den följs av covern ”Peaceful easy feeling” och ”Nätterna med Eva” båda lite snabbare låtar.CDn avslutas med två lite lugnare låtar ”You are my spring” och ”Restaurangvagnen”. Den senare är en fin låt med bra text och tillhör topparna på skivan. CDn kan beställas via www.jannerbrink.se

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Mike Penny & His Moonshiners
 Titel: The Real Me
 Skivbolag: Shuffle One Records (eget bolag)

Det tyska bandet Mike Penny & His Moonshiners har sin hemvist i Berlin. Den musik de spelar är en blandning av rock, rock-a-billy och swing. Det här är bandets tredje CD och den inleds med en lite rockig swinglåt ”Rompin’ stompin’” och fortsätter i samma takt med ”Fat gal”. I ”Daddy O-rock” så är det medryckande rock-a-billy takter. Bandet fortsätter i samma stil i de efterföljande låtarna ”18 miles to Memphis”, ”Diggin’ the boogie” och ”Don’t ever take my picture down”. Ytterligare en rock-a-billy låt är ”How long must I wait” som följs av den lite blues-jazziga ”Creep”. Så går bandet tillbaka till swingstil igen i ”Four-five times” som får mig att tänka på den musik som spelades på 30-40-talet. Den följs av den enda lugna låten på CDn ”Dust” som går i lite western-style och tillhör skivans bästa låtar tillsammans med den också lite lugnare ”Copper head”. Det här är inte min musikstil varför betyget blir därefter. Jag ska ändå erkänna att bandet är mycket duktiga på sina respektive instrument. Gillar du swingmusik så är det här ett bra alternativ.

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Kyle Huval and the Dixie Club Ramblers
 Titel: Straight Allons
 Skivbolag: Valcour Records

Ytterligare en helt ny bekantskap för mig är Kyle Huva. Här bjuds vi på cajunmusik från Louisianna av ett mycket bra band. Kyle som trakterar dragspelet och sjunger (som sig bör mest på franska) är bara dryga 20 år gammal vilket bådar gott för tillväxten i denna genre. Jag är ingen cajunfantast, men tycker att det är en glad och trevlig musik att lyssna till ibland och här bjuds vi på cajunmusik av bästa märke av ett mycket bra band. CDn inleds i högt tempo med ”Loin de moi”. Efter denna snabba inledning bjuder Kyle upp till en stilla vals (vilket jag tackar ja till) i ”Day after day” som tillhör topparna på CDn. Kyle växlar mellan snabba låtar och stillsamma valser. ”Tante Adele” tillhör de snabba låtarna och följs av valsen ”If you don’t love me”. En klassiker inom cajun är ”Fais do do” om jag inte är felundrrättad. En av topparna på skivan är valsen ”Boy with a broken heart”. Så rockar Kyle till det i Don’t mess around with Jim”. Ännu en bra vals är ”If you were me (andI were you) och “Mes Miseres”. Om jag inte har fel så är “Sugar Bee” en gammal rocklåt, här får vi den I cajuntapping. CDn avslutas med den lite snabbare ”Choupique two step”. Gillar du cajunmusik så är det här absolut en skiva för dig.

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Lonesome River Band
 Titel: Mayhayley’s House
 Skivbolag: Mountain Home Music Company

Lonesome River Band är en helt ny bekantskap för mig. Denna CD som släpptes I somras innehåller tretton låtar och är en bra bluegrass-skiva. CDn inleds med Allen Reynolds vackra ballad ”Wrong road again” som bandet gör i en bluegrass version i högt tempo. Titellåten ”Mayhayley’s house” går i något lugnare takt. Några av skivans bästa låtar är de lugnare ”Old coyote town” och ”Blackbirds and crows” som jag gillar. Jag gillar också den lite snabbare ”Diggin’”. Ytterligare bra låt är de lugnare ”As the crow flies” , ”I thinkI’m gonna be alright” och ”It feels real good goin’ down”. Skivans bästa låt tycker jag är den lugna “Hickory Hollow Times and Country News”, en mycket fin låt. Sista låten ”Fly around my pretty little miss” är en snabblåt. Det här är en skiva som jag tror att alla som gillar bluegrass kommer att gilla.

Publicerad: 2017-12-13

Artist: Teea Goanes
 Titel: Swing, Shuffle And Sway
 Skivbolag: Crosswind Records

Det här är Teeas fjärde CD. Jag tycker att titeln på den säger det mesta om innehållet på skivan. Det är lite jazziga swinglåtar blandat med några shuffles bland de tolv spåren. Teea har en bra röst, men jag har ändå inte fastnat riktigt för henne. Kanske det beror på låtvalet på hennes skivor där hon blandar lite för mycket med olika stilar tycker jag. CDn inleds med en swinglåt ”Go down swingin’”. Den följs av Don gibsons lugna ballad ”A legend in my time”. En av låtarna jag gillar är Mel Tillis shuffle ”Heart over mind” som tillhör topparna på CDn. Teea fortsätter med en lite jazzig låt i ”That’s the thing about love”. Tempot dras ner i balladen ”Just because she always has”. Efter denna swinger teea till det igen i “It ain’t nothin’” där Mark Wills är duettpartner. ”Tell me I’m crazy” är en vacker ballad. Teea bjuder på en gospellåt i ”I know the Lord will stand by me” som börjar i lugnt tempo för att sedan öka tempot, en fin låt. Teea fortsätter med Cindy Walkers och Eddy Arnolds lugna ballad ”You don’t know me”. En av topparna på CD är shuflen “A way to survive” som Johnny Paycheck har skrivit, kanske skivans bästa låt. En utmanare om detta är den vackra gospelballaden ”Marcy walked in” som Gordon Mote (som har gjort en otrolig version av låten) och Sheri Easter har skrivit en fantastiskt vacker låt som jag spelar om och om igen. Trots denna tiopoängare så ger jag inte skivan mer än tre hattar (gräns till 3.5) då den inte är riktigt i min smak. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2017-12-13