Artist: Jonathan Parker
 Titel: Back To Earth

Jonathan Parker är ett nytt namn för mig. Han kommer från North Carolina och klassas som country /outlaw-singer. CD’n innehåller bara åtta låtar som jag tror att Jonathan har skrivit de flesta av. Första låten ”Hard times blues” det är en lite snabbare låt som låter som en självbiografisk historia och har en bra text, jag gillar den trots det lite tunga kompet. Tempot ökas i ”Train wreck” som följs av den lugnare ”A Honky Tonk song” med fin steel i bakrunden, en av skivans bästa låtar. Jag gillar också den lite snabbare ”Wings” som får mig att tänka på Waylon Jennings. Det gäller också för den gungande ”Dog bite your hide”. Jonathan bjuder också på ett par lugnare låtar i ”Roommates” och titelspåret ”Back to earth”. Sista spåret ”Uncloudy days” är en traditionell låt som har gjorts i ett antal olika inspelningar av olika artister och band. Du som gillar Waylon Jennings kommer nog att tilltalas av denna skiva, men provlyssna gärna före ett köp.

Publicerad: 2017-06-15

Artist: The Country Side Of Harmonica Sam
 Titel: The Country Side Of Harmonica Sam
 Skivbolag: El Toro Records

Jag brukar normalt sett inte göra recensioner av singular, men gör ett undantag för detta band som tillhör mina favoritband i landet. I väntan på en kommande CD/LP så har bandet släppt denna single som innehåller ”True Lies” en härlig shuffle och ”Lookout heart” som är en lite snabbare låt. Jag ser fram emot den kommande skivan då dessa låtar visar lite av vad vi kan förvänta oss, alltså real country som detta band är kända för att bjuda på.

Publicerad: 2017-02-25

Artist: Jeff Woolsey
 Titel: The Real Me
 Skivbolag: Shuffle One Records (eget bolag)

Denna senaste CD med Jeff kom under hösten. Producent är Justin Trevino och Jeff backas upp av de suveräna musikerna hos Heart of Texas records. Här är det Texas Honky Tonk musik som gäller på de flesta av skivans 14 spår. Jeff inleder med en härlig 4:4a ”Play me some heart songs” som visar vad som kan förväntas på kommande spår, en topplåt. Den följs upp av den lite lugnare ”When are you ever gonna learn” och det är en mindre känd låt skriven av Kris Kristofferson, en av skivans bästa låtar. Efter denna fortsätter Jeff med en lite snabbare 4:4 a av L.E. White ”My heart won’t listen to my mind”. Larry Kingston har skrivit den lite stillsammare ”Bottle, Bottle”. Efter denna kommer ytterligare en 4:4a ”I need you both tosurvive” av Marty Martel, en kanonlåt med bra text som tillhör topparna på skivan. Ytterligare en bra låt är den lugna balladen ”I won’t be sleeping alone”. Så ökas tempot i swinglåten ”Memory maker” och den lite snabbare ”I just want to be alone”. En av få lugna ballader på skivan är ”Fool” som följs av den lite snabbare ”Out of my mind”. Tempot höjs ytterligare i 4:4an ”Relief is just a swallow away” en topplåt. Jeff bjuder på ytterligare en ballad “We’re back in love again”. Titellåten ”The real me” är en lite stillsammare låt som tillhör de bättre på skivan. Sista spåret är en 4:4a ”I don’t think she love me at all” som också tillhör skivans toppar. Gillar du honky tonk music då är detta ett givet köp.

Publicerad: 2017-02-25

Titel: Alligator Days
 Skivbolag: Something Wicked (eget bolag)

Trailerpark Idlers måste vara landets mest produktiva bandm. Det här är bandets 14:de CD (varav en dubbel-CD) sedan starten 2007. Stilen pådenna CD liksom de tidigare är en blandning av countryrock/progressiv country och pure country. Bland CD’ns tolv spår finns det några riktiga toppar som jag gillar. Ett av skivans bästa spår är ”Black rock special 238” en riktigt bra låt. Jag gillar också den lugna balladen ”Kate”. I ”200 miles &20 years from home” ökas tempot. Ännu en låt som jag gillar är den dansvänliga ”Down this river”, liksom ”Tombstone every mile”. Ännu ett av skivans bästa spår är 4:4an ”Put the bottle on the table” en riktig kanonlåt. Jag gillar också skivans sista spår ”Gospel train to heaven” som går i högt tempo. Gillar du Trailerpark Idlers så är detta ett givet köp. Om du inte har hört bandet tidigare så passa på attköpa denna skiva, jag tror inte att du blir besviken.

Publicerad: 2017-02-25

Artist: Country Heroes
 Titel: Southern Insecurity
 Skivbolag: Safe Sound Records

Det här norska bandet bildadesi Oslotrakten 2014 så de har inte spelat ihop så länge. Det här är bandets första CD och den släpptes i början av detta år så den är rykande färsk. Sångaren Jörund Vålandsmyr har skrivit de flesta av låtarna på skivan och bandet har producerat den själva. Första spåret ”Money” går i lite swingstil. Så ökar bandet tempot i ”Since I started to drink”, även ”She’s my baby” är en snabbare låt som går i lite rumbatakt. I ”(one more) For the good old days” sänks takten lite. “Nothing’s all that’s left”är en lite snabbare låt. Skivans bästa spår tycker jag är den lite lugnare “Trying to survive these blues” en riktigt bra låt. Titellåten ”Southers insecurity” och ”My sweet gabardine” är två lite lugnare låtar. Ytterligare en topplåt är den dansvänliga ”Darling” som har ett härligt ”gung”. ”Polyester is still the king” är en swinglåt. Sista spåret ”My angel, the devil or me” går i stilla valstakt. Ingen dålig skiva, men provlyssna gärna före ett köp.

Publicerad: 2017-02-25

Artist: Will Banister
 Titel: What A Way To Live
 Skivbolag: Clovisite Records

En ny CD med Will Banister väcker mitt intresse då hans två tidigare skivor ”Turned her on to country” och ” Turn back time” var riktigt bra. Det är Johnny Mulhair och Will som har proderat denna liksom de tidiare så jag visste väl ungefär hur det skulle låta. Tyvärr tycker jag att de har plockat fram något svagare låtar denna gång men det blir ändå fullt godkänt från min sida.CD’n inleds med ”Shreveport” en låt i lite snabbare tempo. Den följs av titellåten ”What a way to live” som går i samma tempo. Därefter sänks tempot något i ”Lucky man”. Ett av skivans bästa spår är den bluegrassinfluerade ”Good morning Helen”. Ännu en bra låt är den lite snabbare Too far gone”. Den följs av den lugna balladen ”Better than me”. Så ökas tempot i swinglåten ”Some kind of something”. Will fortsätter med ett par lugnare låtar ”If I thought I could stop you from leaving” och den bluegrassinfluerade ”Helping hand”, den senare en av topparna på skivan. Ännu en bra låt är valsen ”I don’t know what to write”. Som sagt en fullt godkänt CD även om jag tycker att de två tidigare var något bättre, men den är väl värd en plats i samlingen.

Publicerad: 2017-02-25

Artist: Dale Watson & Ray Benson
 Titel: Dale & Ray
 Skivbolag: Ameripolitan/Home records

Vår gamla vän Dale Watson är flitig i skivstudion.Här med en ny CD och här har han med sin sin vän Ray Benson från Asleep at the wheel och de gör tio låtar tillsammans. Första spåret ”The ballad of Dale and Ray” är en kanonlåt som är värd skivpriset bara den. De fortsätter med den lite lugnare ”Feelin’ Haggard” som är ett av skivans bästa spår. Dale och Ray fortsätter med två låtar i lite högre tempo ”I wish you knew” oh ”Bus’ breakdown” den senare i riktigt högt tempo. En av topparna på skivan är ”Write your own songs” som går i valstakt, en bra kul text i denna. Den följs av de lugna ”Cryin’ to cryin’ time again” som jag tycker är skivans absoluta topplåt (spelas om och om igen). Så ökas tempot igen i ”Forget bout tomorrow today”. Ytterligare en av topparna på skivan är 4:4 an ”A hangover ago” som är en kanonlåt. På nästan alla skivor från Texas så finns det minst en swinglåt med, så även här och de har titlarna ”Nobody’s ever down in Texas” och ”Sittin’ and thinkin’ about you”. Det här är en skiva som alla som gillar Texasmusik kommer att uppskatta

Publicerad: 2017-02-25

Artist: Cody Jinks
 Titel: I’m Not The Devil
 Skivbolag: Cody Jinks Music (eget bolag)

Texaskillen Cody Jinks är ett tidigare okänt namn för mig.CD’n är inspelad på eget bolag och Cody har skrivit de 13 låtarna själv. Cody har en mörk röst som jag gillar. Första spåret ”The same” är en lugn låt och fortsätter med titellåten ”I’m not the devil” som är en ballad och den är en av de bättre låtarna på CD’n. I ”No guarantees” ökas tempot lite. Därefter går Cody tillbaka till två ballader igen i ”No words” och ”Give all you can”. Ett av skivans bästa spår är ”She’s all mine” som går i lite snabbare takt. Den följs av ännu en lugn fin ballad ”The way I am”. Cody bjuder på ytterligare en uptempolåt med tryck i ”Chase that song”. Han fortsätter med ytterligare två lugna ballader ”Grey” och Heavy load”. Church at Gaylor Creek” är en låt som går i stilla valstakt och den tillhör topparna på skivan. Vi får höra ännu en ballad i ”Vampires”. CD’n avslutas med Hand me down” som är lite stökig, inget för mig.En lite ojämn skiva med några toppar, men de är tyvärr för få. Så trots en bra röst så får den inte mer an godkänt. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2017-02-25

Artist: Willie Nelson
 Titel: For The Good Times / A Tribute To Ray Price
 Skivbolag: Legacy / Sony Music

Så har den produktiva veteranen, 83-åriga Willie Nelson, varit I studion och tillsammans med den 85-åriga producenten Fred Foster skapat ett mästerverk med hyllningen till sin mångåriga vän Ray Price. CD’n inleds med Harlan Howards fyrfyra ”Heartaches by the number” där The Timejumpers med Vince Gill i täten stöttar upp Willie. En bättre inledning på en suverän skiva kan man inte få. Willie fortsätter i samma tempo med Ray’s klassiker ”I’ll be there” i lite swingstil. Den följs av Bob Wills ”Faded Love” som Willie gör i lite lugnare tempo, fantastiskt bra. En topplåt är Willie’s lugna ballad ”It always will be”. Den följs av Bill Andersons fantastiska fyrfyra “City Lights” där åter The Timejumpers medverkar, en av skivans bästa låtar. Ännu en topplåt är Hank Cochrans Ballad ”Don’t you ever get tired of hurting me”. Hank har också skrivit ”Make the world go away” som är en fin ballad. För femtio år sedan skrev Willie balladen ”I’m still not over you”. Den följs av klassikern ”Night life”. Så kommer ännu en av topparna på skivan fyrfyran ”Crazy arms” som Ralph Mooney och Charles ”Chuck” Seals har skrivit. Roger Miller skrev shuffeln ”Invitation to the blues” redan 1958, men den står sig bra än idag i Willie’s version. CD’ns sista låt är Kris Kristoffersons ”For the good times” som Ray hade en miljonsäljare med (jag har haft en good time när jag har spelat skivan). Det här är en av de bästa hyllningsskivorna som jag har hört. Det är bara att lyfta på hatten för veteranen Willie. Ett givet köp för alla.

Publicerad: 2016-12-13

Artist: Artie Hill
 Titel: Church On Saturday Night
 Skivbolag: Artie Hill Music (egen utgåva)

I SCC-NYTT nr. 4-2014 så gjorde då en recension av Artie’s dubbel-CD ”Heart on my dirty sleeve”. Det var första gången som jag hörde honom och jag blev helt salig (skivan fick 4,5 hattar). Nu har Artie gjort om det igen, gjort mig helt salig, med en CD med hela femton bra låtar, de flesta härlig Honky Tonk samt ett par fina ballader, vad mer kan man önska. Den här nya CD’n har Artie spelat in live med sitt kompband The Long Gone Daddys. Jag brukar inte vara så förtjust i liveskivor men det här är ett undantag, dels för att Artie och bandet är så bra, men också för att man har i stort sett fått bort störande publiksorl. CD’n inleds med svängig buggvänlig låt ” Big daddy’s rye” och han fortsätter i samma häftiga takt med ”If you’re looking for a loser” och ”But not this time”. I titellåten ”Church on saturday night” drömmer sig Artie tillbaka till Nashville 1951 då Hank Williams var stjärnan och här låter steelen som Don Helms lät på Hank’s skivor på 40-50-talet. Artie fortsätter med en låt från denna tid ”Lovesick blues” även ”Drifting in” går i denna tidsanda. En av topparna på CD’n är den dansvänlig ”Big drops of trouble”. Jag gillar också den lite lugnare ”Edinburgh cowboy”, en kanonlåt med fin steel i bakgrunden, kanske skivans bästa låt. Så ökas tempot igen i ”A wreck of a man”. En av topparna på CD’n är ”Twelve pack morning”, en riktig kanonlåt i lite lugnare takt. Den enda lugna balladen på skivan är ”Montgomery on my mind”. Tempot ökar något i ”Omaha ICU”. CD’n avslutas med tre lite snabbare låtar, ”If you see me coming”, ”Living on the road again” och ”Blackwater wildlife”. Det här är en CD för dig som gillar honky Tonk-musik i lite snabbare takt, men ett givet köp för alla som gillar riktig country. Jag hoppas att Artie kommer till Sverige nån gång för han verkar vara en suverän liveartist.

Publicerad: 2016-12-13

Artist: Caleb Klauder & Reeb Willms
 Titel: Innocent Road
 Skivbolag: West Sound Records

Caleb Klauder är ett helt nytt namn för mig men han är ingen nykomling utan har hållit på med musik under dryga 20 år och har flera skivor ute på olika bolag. Caleb’s stil är bluegrass/country som man spelade på 30-40-50-talet. På denna nya CD med hela fjorton låtar har Caleb sitt band Foghorn String Band som består av Jesse Emerson ståbas, Ned Folkert trummor, Reeb Willms akustisk gitarr och sång, Russ Blake steel och elgitarr, Sam Weiss fiddle och Caleb själv mandolin. CD’n inleds med en lite snabbare låt ”Coming on strong” som följs av den ännu snabbare ”Been on the rocks”. En av topparna på CD’n är den lite lugnare duetten med Reeb ”Last time I saw you”, som får mig att tänka på Louvin Brothers. I ”Now’s the time” är det Reeb som svarar för sången. Ännu en topplåt är duetten ”No one dear but you”, skivans topp tycker jag. Jag gillar också den lite lugnare ”You’re the one” som går i stilla valstakt. I”I’d jump the Mississippi” ökas tempot liksom i ”New shoes” och “Montana Cowboy”. Ytterligare en topplåt är den dansvänliga “Just a little” med steel och fiddle. Titellåten ”Innocent road” är en lite snabbare låt. Ännu en topplåt är Buck Owens ”There goes my love” som Caleb och Reeb gör som en duett, mycket bra version. Så ökar Caleb tempot igen i ”Chalk up another one” en riktigt bra låt. CD’n avslutas med ännu en topplåt den lite lugnare ”Stepping stones” som är en av skivans bästa låtar. Det här är en CD som får mig (som ju är insnöad på 60-talscountry) att inse att det finns andra stilar som känns rätt. Helt klart en topp-CD som bör finnas hos alla som gillar vår musik.

Publicerad: 2016-12-13

Artist: Long Gone Smiles Band
 Titel: More For The Money
 Skivbolag: Blue Standard Music

Denna nya CD med bandet släpptes på releasepartyt i Mariestad den 18 september I år. Jag vet att de har jobbat länge med skivan och som ni vet, den som väntar på något bra väntar aldrig för länge. CD’n innehåller hela arton låtar varav två är instrumentala, Michael Lindgren har skrivit sexton av låtarna. Bandets förebilder är Jimmie Rodgers och Hank Williams vilket återspeglas på skivan. CD’n inleds med den lite snabbare ”Friday” som följs av en lite lugnare bluesinfluerad låt ”Coal black highway”. En av skivans bästa låtar är den lugna ”Listenin’ to Hank Williams” en topplåt. Ytterligare en topplåt är ”The depot rounder” som går i valstakt. Så ökas tempot i den fina gospeln ”Somethin’ set me free” som följs av den lite lugnare ”The midnight train is lonesome”. I ”If some words had not been spoken”, en topplåt i något högre tempo. Ytterligare ett par lite snabbare låtar är “Way out on the praire” och “Who started the heartache”. Ännu en av topparna på CD’n är den lite lugnare “His laughter cured my long gone lonesome blues” som Michael har dedikerat till Hank’s dotter Jett Williams, kanske skivans bästa spår tillsammans med “Ramblinn’s been a long time on my mind”. Mellan dessa låtar visar Sven Faringer att han kan hantera sin fiddle I “Knucklehead boogie”. Tempot hålls uppe i ”Mickeybilly mountain song”. Så bjuds vi på en fin ballad i ”Secret love” (ej den gamla från 50-talet med Doris Day). I ”Champagne” ökas tempot och här är det Birgitta Adamson som svarar för det vokala. Bandet ökar upp tempot ytterligare i titellåten ”More for the money”. Ännu en av skivans bästa låtar är den lugna ballade ”I stood still”, med en text om svunnen kärlek, mycket bra. Cd’n avslutas med en ”liveinspelning” av ”Seneca square dace”. Den här skivan är en stark kandidat till årets svenska countryskiva och en visar att det går att göra bra traditionell country i vårt lilla land. Tack Long Gone Smiles Band.

Publicerad: 2016-12-13

Artist: Red Shahan
 Titel: Men & Coyotes
 Skivbolag: Magnolia Records

Ännu ett nytt namn för mig. Red kommer från Texas, men materialet på skivan är inte vad som brukar känneteckna Texasmusik. Här är det mer fråga om singer/songwriter-stil. CD’n som släpptes 2015 innehåller tolv låtar och för min del så är det rena sömnpillret till stor del. Skivan inleds med ett par lugna ballader, titellåten ”Men & Coyots” och ”Boom Town”. På spår två och tre ökas tempot något i ”303”och ”White Knuckle Heart” men som jag tycker är lite stökiga. Så sänks tempot igen i ”Low down feeling” och ”Black & Blue” den senare med knapp styrfart. ”Long way to fall” och ”Never turn around” går i något högre tempo. Ytterligare ett snäpp upp i tempot är ”Southern man” och ”Black veins pt. 1”. De två sista spåren ”Drag you down” och ”Move over” är åter ett par låtar i knapp styrfart. Det här är inte någon CD som jag kan rekommendera då den är alltför slätstruken enligt min mening.

Publicerad: 2016-12-13