Artist: Scott Southworth
 Titel: The Last Honky Tonk In Town

Scott Southworth är ännu ett nytt namn för mig. Scott verkar som songwriter och uppträder på olika barer i Nashville. Han har också medverkat i olika radio och TV-program. Den här nya CD-n som innehåller elva låtar är hans tredje i ordningen. Titeln på skivan väcker ju onekligen mitt intresse men jag vill inte klassa skivan som ren Honky Tonk-skiva även om det finns låtar med detta tema. CD’n inleds med en lite snabbare gungig låt ”When the last jukebox dies” (vilken låttitel) som ger mersmak. En av skivans bästa låtar är fyrfyran ”Whiskey bottle”, en kanonlåt. Scott fortsätter med en lugn ballad som tillhör topparna på skivan ”Dying as fast as I can” en låt med en bra text. Tempot ökas markant i swinglåten ”Whiskey in heaven”. I ”C’mon dance with me” är det lite south of the border-stil, något som jag är svag för, en topplåt. Scott ökar tempot något i ”Here’s to us” och ”Mama was ar roller derby queen”. Ytterligare en topplåt är ”Walzes and old cowboy songs” som går i stilla valstakt. Tyvärr drar de två sista låtarna ”Curves” (där Julie Downs svarar för sången) och ”I’ll be a song” ner betyget för skivan. Inget måste i skivhyllan även om det finns några riktigt bra låtar som jag gillar. Provlyssna gärna före ett köp.

Publicerad: 2016-12-13

Artist: Dennis Ledbetter
 Titel: My Life Is A Country Song
 Skivbolag: Saint and Sinner Records

En sprillans ny CD med en för mig okänd kille kom med posten för några veckor sedan. Titeln på CD’n väckte genast mitt intresse då en skiva med den titeln väl inte kan vara dålig. Hade jag rätt, ja till vissa delar. Det finns absolut några riktiga godbitar bland skivans tio låtar. CD’n inleds med titellåten ”My life is a country song” en uptempolåt som bådar gott för fortsättningen. Dennis drar sedan ner tempot i ”Open a vein” som jag tolkar är en hyllning till den nyligen bortgångne Guy Clark. Så kommer en lite snabbare låt i den cajuninfluerade ”Louisiana dead”. Den följs av skivans bästa spår, den lite lugnare ”Tell me I’m wrong” en riktig kanonlåt med en bra text om kärlek som svalnat för den ena parten. Den följs av en snabb buggarelåt ”Motel blues”. Dennis har plockat fram Johnny Rodriguez topplåt ”Foolin’” och gör den till en av topparna på skivan. Jag gillar också den lite ”swing-bluesiga” ”It ain’t been me”. Ännu en bra låt är ”Rocking chairs for two” som följs av en bra gospellåt ”Relieve me oh Lord”. CD’n avslutas med en lugn ballad ”Where we might go together”. Det här är en CD som jag gillar även om inte alla låtar inte passar min smak. Jag var nära att ge den fyra hattar på grund av att topparna på CD’ är så bra.

Publicerad: 2016-12-13

Artist: Benny Jannerbrink
 Titel: Tillbaka Igen
 Skivbolag: Beja records (egen utgåva)

Benny är flitig i sin studio, det här är hans andra CD detta år och den innehåller tolv låtar. Den första ”Sjung en sång för livet” släpptes under våren. Benny skriver mycket av materialet på sina skivor själv eller tillsammans med någon, resten är covers. Benny inleder med titellåten ”Tillbaka igen” som är en lite snabbare låt. Den följs upp av den fina gospeln ”Just a closer walk”. Tempot höjs något i ”Nästa gång”. Så fortsätter Benny med en lugn ballad ”Den natten blev hon min”, Benny har plockat fram en av sina gamla favoritlåtar, Merle Haggards ”Okie from Muskogee”. Han fortsätter med en själbiografisk släkthistoria i ”Gruvarbetaränkan”. En sång som jag har gillat sedan barnsben är Alf Pröysens ”Lilla vackra Anna” som här görs i countrytappning, kul att höra den igen. I ”Det har gått upp, nu går det ner” ger Benny sin syn på dagens samhälle, ganska träffande. En gammal klassiker är ”Crying in the rain”. ”En ängel i mitt fönster” är en dansvänlig låt som jag tror att många dansband skulle kunna ta till sig. Benny fortsätter med en, tyvärr, alltför sann och aktuell låt i ”Öststatsflicka, stackars flicka”. Cd’n avslutas med Johnny Cash’s ”Folsom prison blues” som också tillhör Benny’s favoritlåtar. Kul med någon som skriver countrylåtar och sjunger dem på svenska. CD’n kan köpas via www.jannerbrink. se

Publicerad: 2016-12-13

Artist: Kelsey Waldon
 Titel: I’ve Got A Way
 Skivbolag: Kelsey Waldon, Monkey’s Eyebrow Recordings (egen utgåva)

Kelsey är uppvuxen I en liten stad I Kenrtucky, men bor numera I Nashville. Det Här är hennes andra CD och den är producerad av Michael Rinne. CD’n släpps i USA i mitten av augusti. Kelsey hör hemma i Americana/country-genren. Första spåret ”Dirty old town” är en lite snabbare låt. Hon fortsätter med en lite lugnare låt i ”All by mysel”. En av topparna på CD’n är den lugna ”You can have it” med en fin steel i bakgrunden, en mycket fin låt. Så ökar Kelsey tempot igen i ”False King”. En annan låt som jag gillar är de är den lugna balladen ”Don’t hurt the one” med en bra och tänkvärd text. Ytterligare en lugn fin ballad med en ”smäktande” steel i bakgrunden är ”I’d rather go on” en av topparna på CD’n. Den följs av ännu en topplåt ”There must be someone” även den med steelen sjungande i bakgrunden. Kelsey fortsätter i samma lugna stil med ”Let’s pretend” också en mycket fin låt. CD’ns bästa spår tycker jag är ”Life moves slow” en kanonlåt med samma fina steel som backar upp,: En eloge till Brett Resnick som sköter ”steelandet” på skivan. Kelsey fortsätter i lugnt tempo med ”Travelin’ down that lonesome road”. CD’n avslutas I samma lugna takt med balladen “The heartbreaker”, en mycket fin låt. Det här är en mycket bra CD och ett måste för dig som gillar lugna lyssningsvärda sånger med en mycket bra sångerska. Jag hoppas att Kelsey snart kommer till Sverige framöver och då ska inte jag missa att se och höra henne.

Publicerad: 2016-09-24

Artist: Carrie Hall
 Titel: Crazy

För några veckor sedan kom den efterlängtade CD’n med Carrie Hall (country band). Jag hade stora förväntningar den och jag kan lova att de infriades till fullo. Det här är en mycket stark kandidat till att bli årets svenska countryskiva. Cd’n inleds med titellåten ”Crazy” (ej Patsy Cline’s låt som Willie Nelson skrev) som är en lite snabbare låt. Den följs av ”The sun ain’t gonna shine” som börja i lugnt tempo för att sedan öka lite. I ”Broken hearted” ökas tempot ytterligare till en riktig buggarlåt. CD’ns bästa spår är den fantastiska balladen ”You are not alone” ett musikaliskt mästerverk som gör att jag ryser varje gång jag spelar den. Låten fick utmärkelsen månadens låt av the Academican music award i USA i september 2015. Tempot ökar något i ”Your time will come”. Carrie fortsätter sedan med en fin lugn ballad ”Like a dream” med en smakfull steel i bakgrunden, en topplåt. Ännu en lugn ballad är ”You broke my heart”. Den följs av ”Tears” och här är det Benny Olsson svarar för leadsången, låten fick samma utmärkelse som ”Your not alone” i juli 2016 ( så visst görs det bra country även i vårt lilla land). Tempot sänks något i ”I got over you”. ”Candle lights” börjar i lugnt tempo för att sedan öka lite. CD’n avslutas med en fin ballad ”Kärleken är blind” en mycket fin låt. Det här är en CD för dig som gillar lite lugnare låtar och vill luta dig tillbaka och lyssna till texterna. Ett stort grattis Karin och bandet till en fantastisk skiva. Köp den via carriehall.country@gmail.com

Publicerad: 2016-09-24

Artist: Moe Bandy
 Titel: Lucky Me
 Skivbolag: Bandy Enterprise (eget bolag)

En ny CD med Moe Bandy väcker alltid stora förhoppningar att få höra real Honky Tonk songs. Riktigt så blir det inte på denna CD utan det är en blandning av olika stilar bland skivans elva spår. CD’n inleds med titellåten ”Lucky me” som är en western swinglåt. Den följs av ett av skivans bästa spår ”I’ve done everything Hank Williams did, but die”. Ytterligare ett toppspår är den lugna ”Hell stay’s open all night long” där Oak Ridge Boys beckar upp i bakgrunden. Moe bjuder på en stilla vals i ”It was me” och fortsätter i samma stil med ”It’s written all over your face” den senare en mycket fin låt. Moe fortsätter med en låt som han spelat in tidigare, den fina ”The rarest flower” och här medverkar Ricky Skaggs i bakgrunden, en riktig topplåt som jag verkligen gillar. Ännu en topplåt följer på denna, det är ”Old frame of mind” en lugn fyrfyra som jag håller för skivans bästa låt. ”Thart’s what I get for loving you” är en lite snabbare låt. CD’n avslutas med en lugn fin låt ”A place to hang my hat”, en mycket fin sång där Oak Ridge Boys åter stöttar upp i bakgrunden. Visst ja, jag höll på att glömma att Moe givetvis bjuder på ett par ”cowoylåtar” också ”Long lived the cowboy” och ”That horse you can’t ride” och i dessa låtar medverkar Riders In The Sky. Som alltid en fullt godkänd CD från den gode Moe.

Publicerad: 2016-09-24

Artist: Max T. Barnes
 Titel: Storms Of Life

Max T. Barnes är väl mest känd som songwriter, liksom sin far Max D. Barnes. Max var ju på en miniturne i Sverige i juli (tre spelningar), som Marcus hade bokat åt honom, så många av er har väl konstaterat att han kan sjunga också (liksom fadern). Dessutom är Max en multiinstrumentalist som spelar i stort sett alla instrumenten tillsammans med andra musiker på denna CD som är inspelad i hans egen studio. Givetvis har han ju också producerat skivan. CD’n inleds med en lugn låt ”Jeannie’s back in the bottle”. Han fortsätter med ”Love, beer” där en upprymd kör hörs i bakgrunden. Så ökar Max tempot i ”The craic” där Johnny Brady är duettpartner, en kul låt som tillhör de bättre på CD’n. Max fortsätter i samma höga tempo med ”Looking for a girl” där Lisa Stanley är duettpartner, en av topparna på CD’n. Ytterligare en snabblåt är ”Wild Irish Rose”. Så lugnar Max ner temot till en lugn fin ballad ”Love, me” en mycket fin låt. Ytterligare en duett bjuds vi på i ”Sometimes you’re a song” nu i lugnt tempo och här är Naomi Cooke duettpartner. Så ökas tempot något igen i ”I Quit”. Ännu en låt i lite högre tempo är ”You’re goin’ out the same way you came in” en låt med kul text som jag gillar, en av topparna på CD’n. Den följs av skivans absoluta topplåt ”Storms of life” som är värd skivpriset bara den. Ännu en låt med kul text är ”A handshake will do”. Sista spåret ”If I din’t have you” är en uptempolåt. www.maxtbarnes.com

Publicerad: 2016-09-24

Artist: The Ponderosa Aces
 Titel: Honky Tonkin’ My Life Away
 Skivbolag: Egen utgåva (Mad ducks music)

En CD med ett för mig helt okänt band damp ner i brevlådan under sommaren. Bandet som kommer från Kalifornien ligger i gränslandet mellan rockabilly/country. CD’n inleds med en uptempolåt ”Judgement day” som jag upplever som lite ”stökig”. Tempot sänks något i ”Night of a couple heartaches” en låt som tillhör de bättre på skivan. Jag gillar också ”Southbound Train” som går i samma takt som den tidigare. En av topparna på CD’n är den lite lugnare titellåten ”Honky tonkin’ my life away”, en riktigt bra låt med en fin steel som möter upp. ”Song 48” är en lugn ballad. Den följs av två uptempolåtar ”Play the game” och ”Roadside Shrine”. Efter dessa ”rökare” dras tempot ner något i ”Make things right”. CD’ns bästa spår tycker jag är balladen ”I know I was wrong” en topplåt. ”She wants to go home ” är en snabb låt. CD’n avslutas med ”Headin west” som är en lite lugnare låt.

Publicerad: 2016-09-24

Artist: Jim & Lynna Woolsey
 Titel: Heart And Soul, Blood And Bone
 Skivbolag: Broken Records Record

För ett par veckor sedan kom denna CD som släpps i USA den 4 augusti med posten . Det här är Jim & Lynna’s andra CD. De hör hemma i americana/bluegrass kategorin. Första spåret ”Time” går i lite snabbare takt. Därefter sänks tempot lite i ”Just like me”, en fin låt. Titellåten ”Heart and soul, blood and bone” är en lite snabbare låt. En av topparna på CD’n är den lite lugnare ” Give me back tomorrow”. I den lite snabbare ”Yesterday” (ej Beatleslåten) är det Lynna som svarar för sången. CD’ns bästa spår är balladen ”Notes from home”. Jag gillar också den lugna ”Last train out”. Så ökas tempot i ”Pike country blues”. En lugn ballad är ”Freedom” som följs av den lite snabbare ”Lights of home”. Sista spåret ”Expectations” är en lugn fin ballad, en av skivans toppar. Intrycket av skivan förhöjs av de duktiga musikerna Jim på gitarr, Randy Kohrs på dobro, Mike Sumner på banjo, Mark Fain på bas och Tim Crouch på fiddle och mandolin. Detta är en skiva för ar som gillar americana/ bluegrass. www.jimandlynnawoolsey.com

Publicerad: 2016-09-24

Artist: Jimmy Clay Frizzell
 Titel: Jimmy Clay Frizzell
 Skivbolag: Egen utgivning

En ny generation Frizzell är på gång genom Jimmy Clay. Röstmässigt så finns det influenser från hans farbröder Allen och David och även lite Lefty i vissa fraseringar. Jagtycker han ligger närmast Allen röstmässigt. Det här är hans första CD och han har skrivit alla låtarna tillsammans med några co-writers. Han har också producerat skivan som släpptes 2015 tillsammans med farbrodern David. CD’n innehåller tretton låtar varav en är en så kallad ”hidden track” alltså en låt som finns efter sista låtens slut. Första spåret ”Where do I go from here” är en shuffle som jag gillar. Jimmy fortsätter i samma stil med ett av CD’ns bästa spår ”Think of me” Så sänks tempot i några ballader bland annat den fina ”I know you love me” en topplåt. I den lite snabbare ”Hillbilly heaven” sjunger Allen duett med Jimmy. Ytterligare topplåtar är ”It could be love” och ”Let the ice cut the whiskey” i lite snabbare takt. Tempot sänks något I “Ain’t love something” och “Long gone woman”. I “The cheatin’ song” ställer David upp som duettpartner till Jimmy. Så ökar tempot till n fyrfyra i ”Texas hold em’” CD’n avslutas med två lugna fina ballader ”My crazy life”, kanske skivans bästa låt, och det ”gömda” spåret ”Alone to cry”. Det här är en mycket bra CD som visar att det finns hopp för oss som gillar riktig country. (tyvärr finns de oftast bara på små bolag eller egna utgåvor). Det här är en av 2015 års bästa CD. Kan köpas via www.faceook.com/jimmyclay.frizzell

Publicerad: 2016-05-29

Artist: Jim Stringer
 Titel: Pick It Up
 Skivbolag: The Music Room

En sprillans ny CD med Jim Stringer där han har skrivit alla femton låtarna och producerat skivan själv. Dessutom spelar han många av instrumenten i kompet. Första spåret är en instrumental låt. Så fortsätter Jim med ”I crossed the line” som påminner om ”I walk the line” en av topparna på CD’n. Efter denna kommer två ballader ”You could have fooled me” och ”This time it’s different” två bra låtar. På spår sju kommer CD’ns bästa låt ”Bartender, tell me” som är en härligt gungig fyrfyra en topplåt. ”Wrong John” är en uptempolåt som följs av den lika fartiga ”I am, therefore I drink”. På näst sista spåret bjuder Jim på en kul text i ”That’s what friends are for”. Eftersom det är Texascountry så finns det givetvis med ett par swinglåtar också, men de tilltalar inte mig.

Publicerad: 2016-05-29

Artist: Landon Dodd
 Titel: What Comes natural To A Fool
 Skivbolag: Heart Of Texas Records (egen utgåva)

En ny CD med Landon Dodd damp ner i brevlådan tillsammans med några andra skivor från Heart Of Texas Records. CD’n inleds med an svängig fyrfyra ”What comes natural to a fool en gammal härlig låt. Landon fortsätter i samma stil med ”All they serve in here is misery” som Landon har skrivit själv, två topplåtar att inleda en CD med. I ”Because of you” bjuds vi på en fin ballad som följs av en uptempolåt ”Give a lonely heart a home”. En av skivans bästa låtar är den lite lugnare ”One bar at a time” Skeets McDonald och Eddie Miller har skrivit den härliga fyrfyran ”Same old town” som är en av skivans bästa låtar. Den följs av den lite lugnare ”Barstool mountain”. Så kommer ytterligare en fyrfyra i ”I’m still not over you”. På näst sista spåret kommer en av CD’ns få ballader ”Loving you could never be better” en topplåt. CD’n avslutas med en uptumpolåt ”Mabel”. CD’n är lite ojämn i låtmaterialet men de låtar som höjer sig över de övriga gör att skivan är väl värd att investera i, om inte annat så för Landons bra röst och det utomordentliga kompet av toppmusiker. Gränsar till fyra hattar.

Publicerad: 2016-05-29

Artist: Dallas Wayne
 Titel: Songs The Jukebox Taught Me

Dallas Wayne med en ny CD på detta fantastiska skivbolag. CD’ns fjorton låtar är producerad av Dallas och Tommy Detamore, som också svarar för ”steelandet”, för övrigt är det idel toppmusiker på CD’n. Första låten ”Your time’s comin’” där Willie Nelson sjunger duett med Wayne är en uptempolåt. Efter denna följer en fantastisk ballad ”Who’ll turned out the lights” skriven av Wayne Kemp och Mack Vickery. Dallas bjuder på en gammal Don Gigson-hit i ”Sea of heartbreak” som är en lite snabbare låt. På åttonde spåret får vi en fin ballad i form av ”No relief in sight” en topplåt. Tillsammans med Jeannie Seely sjunger Dallas CD’ns bästa låt i fyrfyran ”It just doesn’t seem to matter” som Jeannie har skrivit, en topplåt. En lugn fin ballad återfinns på spår elva ”Eleven roses” som tillsammans med ”She always got what she wanted” är två av skivans bästa ballader. Som titeln antyder så är det ett antal mer eller mindre kända låtar som vi bjuds på. Jag tycker att Dallas Wayne gör dem full rättvisa och CD’n gränsar till fyra hattar.

Publicerad: 2016-05-29