Artist: Dottsy
 Titel: Texas Sensation

Ytterligare en CD från detta Texasbolag nu med en kvinnlig artist, Dottsy, utgiven 2016. CD’n är producerad av Justin Trevino och han har samlat idel toppmusiker för att kompa Dottsy. Tyvärr tycker jag att Justin har hittat lite för svaga låtar den här gången. Hennes förra CD ”Meet me in Texas” som Justin också producerade är bättre. På denna CD är det mest lite lugnare låtar i balladstil. Första låten ”It should have been easy” går ilite snabbare takt liksom spår fyra ”Red bird”. Den följs av en lugn ballad ”True women” , en bra låt. Ett av skivans bästa spår är den lite gungiga ”There’s not a dry eye in the house”. Ytterligare en bra ballad i stilla valstakt är Old love turned memory” som John Schweers har skrivit. Så ökas tempot något i ”Love is a two way street” en bra låt. I Bill Anderson’s och Roger Miller’s fantastiska ballad ”When two worlds collide” får vi höra Tony Booth sjunga duett med Dottsy. mycket bra och en av skivans bästa låtar. Sista låten är den klassiska ”Waltz across Texas”. En fullt godkänd CD, men som sagt, jag tycker att hennes tidigare ”Meet Me In Texas” är bättre.

Publicerad: 2016-05-29

Artist: Lazy Afternoon
 Titel: Lazy Afternoon
 Skivbolag: Egen utgivning

Det här är ett nytt band för mig som har givit ut en lite annorlunda CD som Marcus har låtit mig recensera. Jag vet inte riktigt vilken kategori den hör till då materialet är ganska varierat, men det finns en stark dragning åt cajunstilen tycker jag. Möjligen är det dragspelet som finns i bakgrunden på de flesta låtarna som gör det. Jag har några låtar som jag tycker sticker ut lite. Den första är ”Shelter me” som tillsammans med ”Before you fall to sleep” är två av CD’ns bästa låtar, båda är lite lugnare ballader. I ”As time is passing by” höjs tempot lite liksom i ”Here we go again”. En lugn lite gungig låt är ”I am lost”. Ytterligare ett par låtar som jag gillar är de lite snabbare ”Passed away” och ”South in my goal” den senare en av topparna på CD’n. Sista spåret ”Farewell” går i stilla valstakt, en fin låt.

Publicerad: 2016-05-29

Artist: Terry Robbins
 Titel: Long Live The Fiddle And Steel
 Skivbolag: Country Discovery Records

Terry Robbins är en helt ny bekantskap för mig. Terry kommer från Ashland, Alabama. Titeln på denna CD säger allt det är steel och fiddle för hela slanten vilket är kännetecknade för detta bolag. Mike Headrick (på steel) och hans musiker gör här, som alltid, ett fantastiskt jobb. Titellåten, i lite snabbare tempo, som inleder är en hyllning till steelspelare och fiddlare och en bra låt som skapar stora förväntningar på fortsättningen. Terry fortsätter i högt tempo med ”Gettin’ taller”. Efter denna kommer ”I never thought losing her would hurt so bad” som är en lugnfin låt som tillhör topparna på CD’n. Så ökas tempot i ”Just gettin’ over you”. Den följs av två kanonlåter som också tillhör topparna på skivan, den lite lugnare ”I love you more than I love bacon” och balladen ”On the morning” den senare kanske skivans bästa låt. Jag gillar också den lugna ”Scratchin feels good”. Ytterligare en låt i samma takt är ”That’s why I’m not crying over you”, mycket bra. ”Unobstructed view” är en lite snabbare låt. Så kommer ytterligare en låt som gör mig knäsvag den lugna ”On the days that end in `y`”, också den en av CD’ns bästa låtar tillsammans med balladen ”When I’m holding you”. Sista låten ”A thousand miles away from you” är en uptempolåt. Det här är en CD för dig som gillar strikt country med steel och fiddle. Bara att inhandla. Betyget jag ger gränsar till fem hattar. Lars Thell

Publicerad: 2016-03-04

Artist: Ulrika Ölund
 Titel: Paper Plains And Skylines
 Skivbolag: Sunday Morning Music (eget bolag)

Vad är det som händer? Jag som nästan bara gillar att lyssna till strikt country och lite bluegrass sitter och njuter av en CD i singer-songwriter / popcountry-stil. Vad är orsaken till detta? Jo det är tre skäl. Dels Ulrikas fantastiska röst, det sparsmakade kompet och de mycket hörvärda texterna. Detta tillsammans gör denna till en mycket bra CD i den genren och gör att jag spelar den om och om igen. Vem är då Ulrika Ölund? JoUlrika är född och uppväxt i Norrland men numera boende i Göteborg och hon har hållit på med musik i nästan hela sitt liv. Inledningen på denna CD ”Those were the days” är en av få lite snabbare låtar tillsammans med ”All that you’ve got” som också går i lite snabbare takt. En av CD’ns bästa låtar tycker jag är ”Could this be love”, en riktigt bra låt. Ännu en bra låt är den lugna ”Not gonna change”. Jag har också fastnat för den lite bluegrassinfluerade ”Home” och den lite lugnare ”Puzzle”. Tempot ökar lite i ”Love me right”. CD’n avslutas med tre lugna låtar ”Ruins”, ”You weren’t the one” och ”Echoes” alla tre mycket vackra låtar. Utöver Ulrikas mjuka röst så bjuds vi på ett mycket bra smakfullt komp. Det här är en CD för dig som gillar lite lugnare låtar där du kan lyssna till och njuta av texterna. Skivan kan beställas via E-post : info@ulrikaolund.com eller www.ulrikaolund.com

Publicerad: 2016-03-04

Artist: Lisa Layne
 Titel: I’m In A Good Mood
 Skivbolag: I2I Records

En för mig helt n bekantskap är Texastjejen Lisa Layne, men hon är ingen nykomling. Hoin har bland annat uppträtt som Patsy Cline i olika uppsättningar sedan slutet av 90-talet. Här är det dock inte Patsy som gäller utan mer strikt Texas-country med en blandning av fyrfyror, ballader och swinglåtar som ju är brukligt på skivor från Texas. Första spåret, av tolv, ”Two steppin’”är en svängig shuffle. Den följs av den välkända balladen ”When the grass grows over me” en av topparna på CD’n. Så följer två swinglåtar ”All the love in San Antone” och ”I’m in a good mood”, den senare i lie lugnare tempo med lite jazzinfluenser. Bäste låten på skivan tycker jag är fyrfyran ”It’s your love”, en riktig toetappin’. ”God as gone” och ”Busy makin’ plans” är två lugna ballader som jag gillar. Tempot höjs något i ”You taught me all I know” en mycket bra låt. Ytterligare en topplåt är ”A better mind to stay” som är en härlig danslåt i lite lugn fyrfyratakt, en av skivans bästa spår. Sista spåret är en lugn fin ballad ”Till I know it’s real” en av skivans bästa låtar. Skivan bjuder på en bra blandning av lugna ballader och lite mer fartiga låtar till ett utmärkt komp. Du blir inte besviken om du köper denna CD. lisa@lisalayne,com webguy@lisalayne.com

Publicerad: 2016-03-04

Artist: Michael Monroe Goodman
 Titel: The Flag, The Bible & Bill Monroe
 Skivbolag: Mammer Jam records (egen utgåva)

Ytterligare ett nytt namn för mig är Michael Monroe Goodman från Kentuky. Det är är hans fjärde CD och han har skrivit alla tretton sångerna själv och har fått till en bra blandning av låtar. Första spåret ”Wretched woman” är en lite svängig låt som jag gillar. I ”I’m just country” ökas tempot till en riktig uptempolåt. En låt jag gillar är den lite lugnare ”It never rains” med en steel i bakgrunden. Ett av CD’ns bästa spår är den lugna balladen ” ”The flag, The bible & Bill Monroe” med en ”crying” steel i bakgrunden en topplåt. Jag har också fastnat för den bluegrassinfluerade ”Drunk again” som går i snabbt tempo. Den följs av ännu en fin ballad med en gripande text ”She was mine” en topplåt. Efter denna ökas tempot lite i ”let it ride”. Ytterligare en låt med bluegrassinfluenser är ”Rosine I Cry”. Det här är en omväxlande skiva med ett variationsrikt komp v duktiga musiker, men framförallt låtar med bra och tänkvärda texter som man verkligen måste lyssna till. michael@michaelmonroegoodman.com

Publicerad: 2016-03-04

Artist: Artie Rodriguez
 Titel: Borderline Fool

Det här är Floridabördige Artie Rodriguez tredje CD. På hans hemsida kan mna läsa att han har rötter i Texas och den musik som görs är är hans ledstjärna. Han berättar också att han är deputy sheriff på dagarna och sjunger country på kvällar. Artie har producerat CD’ns tolv spår självFörsta låten ”You’re gonna love, lovin’ me”är en lite snabbare låt med steel och fiddle i bakgrunden. Artie fortsätter med en Mexicoinfluerad ballad, titellåten ”Borderline fool” som är en av topparna på CD’n. Ytterligare en fin ballad är ”If you think it’s hard leaving” som även den tillhör mina favoriter på skivan. I ”Starting to feel that way” så höjs tempot något. Artie bjuder också på ett par swinglåtar. Jag har fastnat för balladerna och “Forever, now 6 ten” där Leona Williams är duettpartnerär en av skivans bästa låtar. Ytterligare en lugn fin låt är ”Just look at me”. Tempot ökas något i ”Get used to it” för att sedan sänkas lite i den fina balladen ”Blood I never knew” som har en bra text. Sista spåret ”Neon tan” är en lite snabbare låt. Kompet består av för mig okända musiker, med ett undantag Bobby Flores på fiddle, men de är mycket duktiga. På gränsen till fyra hattar.

Publicerad: 2016-03-04

Artist: Mike and The Strangers
 Titel: City Of Blue

Denna CD med Mike kom ut hösten 2014 och den spelades in på teatern i Söderhamn där bandet kommer ifrån. Det här är bandets tredje CD och den innehåller tolv låtar varav åtta är skrivna av bandmedlemmar. Första spåret ”Honky tonk bluesman” är en snabb låt. Den följs av den lite lugnare ”County jail”, som är en bra låt. Jag gillar också de efterföljande balladerna ”City of blue” och ”Lonesom stranger”, två av skivans bästa låtar. ”Cold cold heart” och ”Are you ready for the country” är två lite snabbare låtar. Så kommer ytterligare två ballader ”What lovers do” och ”For the good times”. Vi bjuds på ett par lugna låtar till ”Good time Charlie” och ”Old habits”. På sista spåret ”Son of a vagabond” höjs tempot någt. Detta är en CD som jag tror tilltalar dig som gillar lite lugnare låtar. info@mikeandthestrangers.com

Publicerad: 2016-03-04

Artist: Tommy Hooker
 Titel: It Should Be Easier Now
 Skivbolag: Heart of Texas Records

Tommy Hooker är en veteran inom countrymusiken från Texas. Här kommer han med en sprillans ny CD som innehåller tolv låtar och den gör ingen vän av Texas-country besviken. Kompet är som alltid på detta skivbolag av yppersta klass med steel och fiddle i fronten. Första spåret ”Somewhere in Texas” är en svängig shuffle. Den följs av ”Dallas” en låt i lite swingstil. Ett av CD’ns bästa spår är ”I thought I heard you calling my name”. ”Root beer” är en snabb låt sompåminner om ”White lightning”. Den följs av ”Blue spanish eyes” som är en lugn ballad. CD’ns bästa spår tycker jag är fyrfyran ”Into my arms” en kanonlåt. Det gäller också för ”If I ever fall in love with a honky tonk girl”. Tommy bjuder på ytterligare en fyrfyra i ”What a way to live”. Ännu en topplåt är titellåten “It should be easier now” som är en fin ballad. Du som gillar Texas-country där fyrfyror blandas med lite swinglåtar och ballader kommer att gilla denna CD. Gränsar till fyra hattar. info@tommyhooker.com

Publicerad: 2016-03-04

Artist: Brennen Leigh
 Titel: Sings Lefty Frizzell

Vår vän Brennen Leigh, som tillsammans med sin man Noel McKay besökte oss sommaren 2013, har nu givit ut en ny CD som är en hyllning till den legendariske Lefty Frizzell. Lefty är ju den som har inspirerat ett antal av dagens artister och haft honom som förebild, bland annat Merle Haggard. Det är väldigt roligt att Brennen nu genom denna CD visar var rötterna i dagens country kommer ifrån. Jag tycker att det är extra kul att Brennen på skivans tretton spår har tagit sig an ett antal av Lefty’s tidiga alster och inte bara de mest kända, ett stort plus. Brennen inleder med en av Lefty’s mest kända låtar ”I love you a thousand ways” och denna bådar gott inför fortsättningen. Så följer två tidiga låtar ”You want everything but me” och ”Mama” som båda har lite swinginfluenser. Ett av skivans absolut bästa låtar är Harlan Howard’s ”How far can I go” en fantastisk låt med fin steel (Chris Scruggs) och ett klinkande piano (T. Jarrod Bonta) i bakgrunden. ”You gotta be puttin me on” är en lite snabbare låt som följs av den fina balladen ”Mom and dads waltz”. Mel Tillis skrev ”What you gonna do Leroy” som har lite bluesinfluenser. En av mina Lefty-favoriter är ”Saginaw Michigan” som Bill Anderson och Don Wayne skrev. Ännu en topplåt är den dansvänliga ”Don’t stay away ’til love grows cold” som är en av topparna på skivan tillsammans med den lugna ”You don’t have to be present to win”. Ännu en av mina Lefty-favoriter är ”My baby is a tramp” från Bill Anderson’s penna en topplåt. Brennen ökar tempot något i ”Run em off”. Sista låten är en fin lugn ballad ”When it comes to measuring love” skriven av Lefty en av skivans toppar. Det här är en mycket bra CD som förtjänar en stark 4:a. Jag skickar en hälsning och ett stort tack till Brennen för denna hyllning till Lefty.

Publicerad: 2015-12-09

Artist: The Green Line Travelers
 Titel: High Valley Hoedown

Det här nystartade Stockholmsbandet gjorde succé på årets country-SM i Sälen och vann välförtjänt i kategorin Pure country. Nu har bandet gett ut sin första skiva och det är något så ovanligt som en 10” LP som spelas med 45 varv i minuten. Tyvärr har skivan bara sex låtar, men det kommer kanske en CD med fler låtar framöver, hoppas jag. Bandet inleder med en Buck Owens-låt från tiden runt 1960 ”Tired of living” här man har lyckats med att få ett tidsenligt sound. De fortsätter med en låt från 50-talet ”Down south in New Orleans” som Jim och Jack Anglin skrev tillsammans med Johhny Wright. Bandets elgitarrist Daniel Björkander har skrivit en av skivans topplåtar ”Walk of shame” en mycket bra låt. Så går bandet tillbaka till tiden runt 40-50-talet då de tar sig an Wayne Rayney’s ”Lost John Boogie”. Den följs av Hank Williams ”(I heard that) lonesome whistle” som de gör en mycket bra tolkning av. Sista spåret ”Green line polka” är en instrumental låt skriven av bandets sångare och gitarrist David Ritchard och fiddlare Agnes Odén oh Agnes får visa vilken hejare hon är på sin fiddle. En ovanlig utgåva och en trevlig sådan, men som sagt jag ser fram emot att bandet ger ut en CD framöver. (Och de vet vilken låt jag vill ha med på den).

Publicerad: 2015-12-09

Artist: Annette Conlon
 Titel: Life, Death and the Spaces Between

Annette Conlon är en för mig tidigare okänd tjej från USA’s västkust som här kommer med sin första CD. Annette är i genren singer/songwriter men musiken har starka influenser från bluegrass och traditionell country. CD’n innehåller femton låtar, alla skrivna av Annette och presenteras i den turordning de skrevs, enligt texten på konvolutet. Det här är en CD med mycket starka texter som stöds av ett fint komp av Annette på akustisk gitarr, maken Doug Conlon, Ted Wulfers och Matt Bunsen på övriga förekommande instrument. Jag ska nämna de låtar som tilltalar mig mest på den timslånga skivan. CD’n inleds med en bluegrassinfluerad låt ”Cedar box”. Den följs av ett av skivans toppspår, den lugna ”Live like an angel” med en fantastisk steel och banjo i bakgrunden. Titelspåret är en lugn ballad i singer/songwriter-stil. Tempot ökar lite i ”First suicide”. Ännu en topplåt är ”Without you” där banjo och mandolin är i fronten i kompet. Jag gillar också ”Faceless angel” som är en mjuk ballad. ”Ten thousand steps” är en lite snabbare låt, åter med steel och banjo i kompet. Ett av toppspåren på CD’n är balladen ”Canyon winds” en mycket bra låt. Den följs av ytterligare en topplåt ”Off the rails” med en ”sjungande” steel i bakgrunden. I ”You gave me wings” ökas tempot något. Sista låten ”Sweet Sophia” är en fin ballad om hur Annette upplevde den sista tiden som hennes syster Sophia levde, mycket rörande text. Det här är en CD för dig som vill LYSSNA på bra texter som höjs av ett fantastiskt smakfullt komp. En stark fyra. www.annetteconlon.com

Publicerad: 2015-12-09

Artist: Doug Seegers
 Titel: Let’s All Go Christmas Caroling Tonight
 Skivbolag: Lionheart (Capitol)

Sverigebekantingen Doug Seegers har som så många andra artister spelat in en julskiva. Producenten Barbara Lamb har plocket ihop elva låtar varav drygt hälften finns med på i stort sett alla julskivor. Jag hade hoppats på lite fler mindre vanligt förekommande julsånger. Doug inleder med en sång han har skrivit själv ”Daddy’s still around” som handlar om sin barndoms jular och det är skivans bästa låt tycker jag. ”The christmas song” är lite väl släpig för mig. Doug ökar tempot i den välkända ”Rockin’ around the christmas tree”. Nästa sång som Doug har skrivit är titellåten “Let’s all go christmas coroling tonight” som tillhör topparna på CD’n. En julskiva utan ”Silent night” är ingen julskiva och givetvis så finns den med här och dessutom i en mycket bra version med fin körsång i bakgrunden. Ytterligare en vanlig låt på julskivor är ”Rudolph the rednosed raindeer” liksom ”Christmas time’s a comin’”. Den tredje låten som Doug har skrivit på denna skiva är den lite snabbare ”Let me ride with you Stacy”. Ännu en traditionell julsång är ”Winter wonderland” där Doug har med Elisabeth Cook som duettpartner i en mycket bra version. ”I’ll be home for christmas” är en stillsam julsång. Sista spåret är Buck Owens ”Santa looked a lot like daddy” ett av toppspåren. En bra julskiva där en stor del av behållningen för mig är Pete Finneys fantastiskt följsamma steelspel och Justin Moses på mandolin och dobro. Jag är övertygad om att detta blir en av de mest sålda julskivorna i år och det är inte oförtjänt på något sätt.

Publicerad: 2015-12-09