Artist: Jussi Syren And he Groundbreakers
 Titel: Bluegrass Voice
 Skivbolag: Bluelight records

Finske Jussi Syren är nog inget nytt namn för alla som gillar bluegrass. Han har hållit på i många år och det här är hans 13de album, det innehåller 12 låtar. Bandet består av Jussi Syren, mandolin och sång, Tauri Oksala, banjo, dobro, harmony songs, J.P. Putkonen, gitarr och ”Tero Mäenpää, bas och harmony songs. CDn inleds med ”Across the rolling tide” som är en lite snabbare låt. Så sänks tempot i ”Echoes from the past” som är en lite lugnare låt och den tillhör topparna på skivan. ”Strokin’ down” är en instrumental låt i lite lugn takt. Så ökar Jussi takten något i ”Sittin’ in an all night cafe”. Cat Stevens har skrivit den fantastiska låten ”Morning has broken” här får vi den i en bluegrassversion i stilla valstakt med Veera Syren som svarar för sången, fullt godkänd (även om originalet är bättre). Så är det dags för nästa instrumentala låt ”Southwest storm” i lite högre tempo. Efter denna bjuder bandet på en bluegrassversion av Fred Rose ”Foggy River”, med Aarne Syren-Lönnberg som svara för sången, en av topparna på skivan. Ännu en bra låt är den lite lugnare ”Playin’ hard to get”. Bandet bjuder på en bra version av den gamla Carpenterslåten ”Top of the world” där Anneli Mattila svarar för sången, av topparna på skivan. Så ökas tempot i ”One step closer”. Den följs av Beatleslåten ”Norwegian wood” i en instrumentalversion. Skivan avslutas med ”Meat and taters” en låt i mediumtempo. Ni som gillar bluegrass får här en skiva med flertalet lite lugnare låtar som jag tror faller de flesta i smaken.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: The Truffle Valley Boys
 Titel: Sing And Play Authentic Blue Grass
 Skivbolag: Tenbrooks Records

hört bandet live ett antal gånger och jag gillar dem verkligen , trots att jag inte är någon bluegrassfantast. Bandet består av Matteo Ingressi, gitarr, mandolin, fiddle och sång, Germano Ciavone, banjo och sång, Denny Rocchio, gitarr, dobro och sång samt Emanuele Valente, bas. Den här nya CDn som innehåller12 låtar är bandets andra i nuvarande konstellation, tillsammans med Ruben Minute gav de ut 3 CD tidigare. Skivan inleds i högt tempo med ”You’ll never find another”, Den följs av en av skivans bästa låtar ”Have mercy on me”, som har Mac Wiseman som upphovsman, en lite lugnare låt. Tempot växlar på skivan och nu är det uptempo som gäller i ”I’ll never forget”. Att få höra Bock Owens ”High on a mountain” (från 1961) i bluegrassversion är inget jag hade förväntat mig, men här är den och i en mycket bra version. ”I was blind to your love” är en bra låt i mediumtempo. Därefter ökas tempot igen i ”I promise you” och ”I could love you all the time”. Bandet bjuder på en stilla vals i “Dreamland”, en låt som jag gillar. Skivans bästa låt tycker jag är ”Green light in my heart”, en topplåt i lite lugnare tempo. På mitt exemplar så kommer sedan den snabbare ”Bitter feelings” som ett dolt spår direkt efter förra låten (som måste spelas till slutet). Nästa låt är ”Wasted love” som är en låt i mediumtempo. Skivan avslutas i högt tempo med Nobody cares (not even you). Det här är en skiva för dig som gillar bluegrass, det blir nog inte så mycket bättre än så här. ’

Publicerad: 2023-09-15

Artist: Summer Dean
 Titel: The Biggest Life
 Skivbolag: The Next Waltz Records

Sumer Dean är ett nytt namn för mig. Jag har läst in att hon kommer från Texas och att hon har jobbat som lärare. Han har tidigare gett ut en CD 2016 ”Unladylike” med sex låtar och en fullängdare ”Bad Romantic” 2021. Den här nya CDn innehåller hela 13 låtar och alla är bra. CDn inleds med en lugn fin låt ”Big ol truck” som ger mersmak. Summer fortsätter med ”She ain’t me” som är en lugn ballad, en topplåt. Så är det dags att öka tempot och det görs i ”Might be getting over you” som är en snabb svängig låt. Tempot sänks något i ”The biggest life worth living is the small” och Summer fortsätter i samma tempo i “Move along devil”. En av topparna på skivan är den lugna “Can’t hide the heartache from her face” en topplåt, en skivans bästa låtar. Ännu en mycket fin låt är den lugna ”I’ll forget again tomorrow”. Så ökas tempot lite i ”Bailing wire” som Summer ”pratsjunger. Den följs av den lite snabbare ”The sun’s gonna rise again” som svänger bra. I ”She’ in his arms but I’m in the palm of his hand” så förflyttar Summer oss söderut till Mexiko, en smäktande south of the border-ballad, en låt som tillhör topparna på skivan. Ännu en bra låt är ”Other women” som är en lugn gungande ballad. Så ökar Summer tempot ordentligt i ”Clean up your act if you wanna talk dirty to me”. Skivan avslutas med “Lonely girl’s lament” som är en lite lugnare låt och det är en av mina favoriter på skivan. Det här är en skiva att njuta till som jag verkligen kan rekommendera. Bra melodier, bra texter och en bra sångerska, vad mer finns att önska. På gränsen till 5 hattar.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: Dallas Moore
 Titel: No God In Juarez
 Skivbolag: Sol Records

Dallas Moore är ingen nykomling inom countrymusiken då han har hållit på i dryga 25 år och har spelat in 17 album. Trots detta är han väl mer eller mindre okänd för de flesta. Dallas beskriver sig själv som outlawartist. På den här nya CDn som innehåller 10 låtar så har han spelat in låtar från sin gamle vän Billie Gant (som vi hade i Kisa för ett antal år sedan). Skivan inleds i högt tempo med ”Halo too tight”. Efter den så sänks tempot något i ”21” en låt som tillhör topparna på skivan och som jag gillar. I ”The ballad of Reuben Dixon” så bjuds vi på en riktig rökare. Dallas lugnare ner tillvaron igen i den lugna balladen ”A house of cards” som jag tycker tillhör topparna på skivan. ”No God in Juarez” börjar i lugnt tempo för att sedan öka i lite rockigt tempo. Även ”Hezekiah’s heart” börjar lugnt, men ökar lite i varannan vers. Ännu en av topparna på skivan är den svängiga ”Truckin’ outlaw blues”, en riktig buggarlåt. Ytterligare en bra låt är den lite snabbare ”Smokin’ Balladonna and drinkin’ Gasolin”. Så ökar Dallas tempot yttrligare ett snäpp i Hillbillie blues”. Skivan avslutas med skivans bästa låt ”The Emperor of Tejon Street” som är en lugn ballad, med en bra berättelse. Billie Gant har verkligen lyckats att få till bra, och lite tänkvärda texter, i låtarna och Dallas förmedlar dem på ett utomordentligt sätt. En skiva som växer för varje lyssning.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: Carl Vaughan
 Titel: 50 Years Of Recording
 Skivbolag: Rafter Records

Texaskillen Carl Vaughan är väl inte känd för så många skulle jag tro. Jag har en Cd från 1999 med honom, men han har ytterligare 5-6 album släppta. Den här nya CDn med hela 24 låtar speglar en del av det han har spelat in tidigare. Då det är så många låtar kommer jag bara att kommentera de som jag har fastnat lite extra för. Skivan inleds med fyrfyran ”He don’t deserve you anymore” som har Buck Owens och Artie Lang som writers, en av skivans toppar. Ytterligare en topplåt är Johnny Russells svängiga ”Got no reason now for going home”. Carl bjuder på en bra tolking av ”I can’t help it” från Hank Williams penna. Den följs av en lite svängig shuffle ”You crazy fool blues”. En av skivans toppar är ”Queen of Skid Row” som går i stilla valstakt (vilket jag gillar), den här topplåten är skriven av Ned Stewart. Nästa topplåt på skivan är ”Fools like me” som är en härlig fyrfyra skriven av Jack Clement och Murphy Maddux. Ännu en bra låt är ”Alone with me” som går i mediumtempo. Carl bjuder på en lite jazzig version av Moon Mullicans ”I’ll sail my ship alone. Ytterligare en låt jag gillar är ”Standing in your way” som svänger bra. ”Deep down in your heart” är lite lugnare shuffle. En av få lugnare låtar på skivan är ”Some dead men don’t die”, en bra låt. En bra och omväxlande skiva som tar oss genom många årtionden och är väl värd en plats i skivhyllan.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: The Malpass Brothers
 Titel: Lonely Street
 Skivbolag: Billy Jam records

Det här är bröderna Malpass andra CD. Den första ”The Malpass Brothers” kom på Organic records 2015 och i SCC-NYTT nr. 2/2015 gav jag den 4.5 hattar i min recension. Malpass Brothers består av storebror Christopher och den 3 år yngre Taylor. Den här nya skivan innehåller tolv låtar och har lite mer varierat låtmaterial. Första spåret ”Paying for the dream” är en svängig uptempolåt. Bröderna fortsätter med ”The man I ain’t” som är en lugnare lite jazzinfluerad låt. En av skivans bästa låta är fyrfyran ”I’ve got her on my mind again” en kanonlåt. Den följs av ”We don’t” som börjar i ett lite stillsamt tempo som sedan ökar lite, här får vi höra Jeannie Seeley sjunga en vers och som duettpartner, en av topparna på skivan. Efter denna så ökas tempot i shufflen ”Love is a lonely street” som svänger bra och bjuder på fin stämsång av bröderna. ”We can’t still be friends” är en lugn ballad. Nästa topplåt på skivan är ”Out of sight and out of mind” som är en dansvänlig låt i mediumtempo. Så drar bröderna ner å tempot i ”Don’t cry daddy” som är en lugn ballad. Den följs av ”Love slips away” som går i mediumtempo. ”That’ll be the day” är en lite svängig låt som följs av den lite rockigare ”Sleep when the party’s over” som är en svängig buggvänlig låt. Skivan avslutas med ”Road of memories” som är låt i lite lugnare tempo, en mycket vacker låt. En mycket bra skiva, men jag håller deras första för att vara strået vassare.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: To The Moon And Back
 Titel: Johnny Nichoas Presents Moon And The Stars, A tribute to Moon Mullican, Vol.2
 Skivbolag: Valcour Records

Här kommer volym två av denna oväntade utgåva med låtar från Moon Mullicans repertoar. Även denna innehåller tio låtar med olika artister. Skivan inleds med en svängig version av ”Good times gonna roll again” med Marcia Bell, en låt at bugga loss till. En av topparna på skivan är ”Leaving you with a worried mind” en låt i stilla valstakt som Emily Gimble gör med den äran, riktigt bra. Tempot ökar igen i ”What have i done” med Katie Shore. Ännu en bra låt som jag gillar är ”I was sorta wonderin’”, en lugn svängiglite jassig låt med Tif Lamson och Johnny Nicholas, en av skivans toppar. Efter denna svänger Johnny till det i ”All I need is you”. Det vängiga temat fortsätter med Augie Meyers i ”Pipeliner blues”. Så får vi lugna ner oss lite till ”Downstream” som framförs av Peter Rowan, en fin låt som tillhör topparna på skivan. Steve Riley rockar till det ordentligt i ”Seven nights to rock”. Vi bjuds p ännu en lugn bra låt i ”Botom of the glass” som Tif Lamson gör till en av topparna på skivan. Sist ut på denna skivan är Johnny Nicholas som höjer tempot i den svängiga ”Don’t ever take my picture down”. Jag ger vol.2 ett lite högra betyg då den innehåller bättre låtar.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: Olika Artister
 Titel: Country Stars Goes Rockabilly
 Skivbolag: Riverside Records

Det svenska skivbolaget Riverside Records har lyckats hitta 40 oiginalsinglar som man har re-mastrat där flera kända countryartister sjunger rockabilly-låtar. Eftersom skivan innehåller så många låtar så kommer jag bara att nämna några av dem som jag har fastnat lite extra för. Skivan inleds med ”Get rythm” av den inte helt okände Johhny Cash. Nästa låt är ”Who shot Sam” med George Jones. Freddie Hart svänger till det ordentligt i ”Snatch it and grab it” liksom Jean Shepard i ”He’s my baby”. Rex Allen svänger till det i ”Knock knock rattle”. Johnny Bonds ”Hot rod Lincoln” känner jag igen från ett av hans tidiga album. I ”Please Mr. Mayor” svänger Roy Clark till det. Frankie Miller bjuder på den fina ”Rain rain”. Johnny Paycheck framför en av skivans bästa låtar i ”Shakin’ the blues”. Faron Yong bjuder på ”I can’t dance” och Mickey Gilley på ”Call me Shorty” båda i uptempo. I ”We’ll always have each other” är det Kenny Rogers som rockar till det. Marvin Rainwater gör en av topparna på skivan ”A need for love”. Detta gäller också för ”I can’t stop lovin’ you” med Roger Miller (ej Don Gibson-låten). En annan bra låt är ”Lookin’ Glass” med Leon McAuliffe. Jag har också fastnat lite för ”Step it up and go” med Mac Wiseman. En lugn fin låt som tillhör skivans bäste är den lugnare ”Footsteps” med Goldie Hill. Skivan avslutas av Wynn Stewart med ”Come on”. Inget toppalbum men ändå kul att höra våra gamla legendarer kunder rocka till det när det begav sig. Ett häfte med lite kort intressanta fakta som Lars Kjellberg från Kountry Korral har skrivit medföljer skivan.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: Wanita
 Titel: I’m Wanita
 Skivbolag: Cheersquade Records

Det Australienska yrvädret Wanita hade vi det stora nöjet att få uppleva live på vår årsfest i Ingatorps bygdegård i april 2014. Det var hennes enda framträdande i landet. Nu har det gått ett antal år sedan dess, men kontakten har vidhållits till och från. Den här CD’n spelades i 2021 men jag gör ändå en recension av den. Wanita är nu i USA för att spela in material till en ny CD som är något att se fram emot. Wanita går ju under namnet ”Australiens Honky Tonk Queen” och detta återspeglas till stora delar i hennes musik. Den här CDn innehåller tolv låtar. Första spåret är en lite lugnare mediumtempo-låt ”He takes good care of me” en mycket bra inledning. Tempot ökas något lite i ”Rhinestone in the rough”. Wanita bjuder på en lugn fin ballad i ”Everyone else’s too”. I ”Ellymay’s lullaby” svänger Wanita till det ordentligt. Tempot dras ner i den fina balladen ”Today” en mycket vacker låt. I ”Don’t you hatet heat” svänger det bra med ett klinkande piano i bakgrunden. Så rockar Wanita till det i titellåten ”I’m Wanita”. En av skivans bästa låt tycker jag är ”Next fall from Grace” som går i stilla valstakt, en favorit. Jag gillar också ”Haertache song” en låt i lite lugnare tempo, en av topparna på skivan. Så ökas tempot igen i ”Hallowed ground. Nästa topplåt på skivan är den lugnare ”Somehow someone still cares” en mycket fin låt. Skivan avslutas med den gungande ”My last song”. En efterlängtad skiva från Wanita som jag tror att de flesta vänner av bra country skulle gilla. Nu ser jag bara fram emot nästkommande CD.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: To The Moon & Back
 Titel: Johnny Nicholas Presents Moon And The Stars: A Tribute to Moon Mullican , vol 1
 Skivbolag: Valcour Records

Ett hyllningsalbum till Moon Mullican var väl inte det mest förväntade bland oss countryfans, även om Moon gjorde många bra låtar från mitten av 50-talet till senare delen av 60-talet. Han avled 1967, 58 år gammal. Här har Johnny Nicholas samlat ett antal artister som tolkar några av Moon’s låtar. Skivan inleds med Earl P. Ball som gör sin version av ”Good deal Lucille”. Kellie Jones och Tif Lamson gör en fin version av den lite lugnare ”When love dies” en av topparna på skivan. Los Texmaniacs visar att de kan hantera dragspelen i den svängiga ”Moonshine polka”. Pete Rowan tar sig an den stillsammare jazziga ”I’m waiting for ships that never come in”. Johnny Nicholas bjuder på den svängiga ”Big big city”. Linda Gail Lewis tar sig an Moon’s klassiska ”I’ll sail my ship alone” en av topparna på skivan. Tempot sänks när Johnny Nicholas framför ”You don’t have to be a baby to cry”. Så drar Katie Shore upp tempot ordentligt i “There’s a little bit of heaven”. Nästa låt är “So long” som Kelli Jones framför. Skivan avslutas med den svängiga ”Make friends” som framförs av Johnny Nicholas. En skiva för er som gillade Moon Mullican. Själv saknar jag en del andra låtar från hans repertoar, men de kanske kommer på vol.2.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: Moe Bandy
 Titel: Thank You Lord
 Skivbolag: Bandy Production

79-åriga Marion Franklin Bandy jr “Moe” föddes i Meridan, Mississippi redan som liten så fick han smeknamnet Moe av sin far. Moe har ju varit flitig besökare i skivstudios och har dryga 30-talet egna album samt ett antal compilationskivor. Den här nya skivan innehåller tolv religiösa sånger. Skivan inleds med titellåten ”Thank you Lord” som är en stillsam sång. Han fortsätter med den välkända ”Family Bible” där The Isaacs medverkar i bakgrunden. ”I believe” är en stillsam sång. Tempot höjs lite i ”God is great, God is good” en sång jag gillar. En av skivans toppar är Hank Williams ”House of gold” som Moe gör en fantastisk version av. Jag gillar också ”The Lord is my shepard” där The Oak Ridge Boys och Norah Lee Allen medverkar, mycket bra. Vi bjuds på ytterligare en klassiker i ”Shall we gather at the river” som Moe gör i lite uptempo. Så blir det lite lägre tempo i ”Many mansion” som jag gillar. En av topparna på skivan är den välkända ”What a friend we have in Jesus”. Moe bjuder på en bra version av ”Wayfaring stranger”. Skivan avslutas med två klassiker ”Just a closer walk” och ”Precious Lord, take my hand” i bra versioner. Ett mycket bra album med religiösa texter.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: David Wills
 Titel: The Singer The Songwriter
 Skivbolag: Tugalo records

David Wills känner jag igen från ett par bra skivor på Epic records från 74-75. Han gjorde också en mini-Lp med sex låtar på RCA 1984, därefter har det varit tyst om David, tills nu. David’s karriär började efter att han deltagit i en talangtävling i Lakeland (en granne betalade anmälningsavgiften på 15 dollar eftersom David inte hade råd). Efter tävlingen kom en man, Sy Rosenberg, (Charlie Rich mangarer) fram och frågade om David ville bli en stjärna och inom ett par veckor var David med på Charlie Rich turne. Den här CD’n som innehåller elva låtar inleds med den fantastiska ”There’s a song on the jukebox” en kanonlåt. Så sänks tempot i den fina lugna ”Barrooms to bedrooms”, en riktig fin låt. David fortsätter i samma lugna tempo med ”Paper thin walls” och ”If you’re thinking you want a stranger (Ther’s one coming home)”. Ännu en lugn fin låt är You’re the last thing I needed tonight”. David ökar tempot något i “Leona”. Tre lite lugnare låtar år “Wild horses” , “Charlotte’s in North Carolina” och ”Line on love”. David bjuder på ännu en topplåt i den mjukt gungande ”Before you’re through hurting me” en riktigt bra låt. Skivan avslutas med den lite skumpiga ”Poor boys” som jag inte gillar. Fantastiskt att David är tillbaka efter 40 års frånvaro. Du är varmt välkommen tillbaka David av oss countryälskare.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: The Shootouts
 Titel: Stampede
 Skivbolag: Shootout Music (Soundly Music)

The Shootouts är ett nytt namn för mig trots att det är deras (tror jag) fjärde skiva. Bandet kommer från Akron, North Carolina (rostbältet) och består av Ryan Humbert, sång och gitarr, Emily Bates, sång, Brian Poston elgitarr, och Kevin McManus, trummor och sång. På skivan medverkar dessutom Dylan Gomez, trummor, Ryan McDermott, bas och Al Moss, gitarr. CD’n innehåller tolv låtar och merparten av dessa är i lite högre tempo. Första spåret ”Better things to do” är ett exempel på detta och här gästas bandet av Marty Stuart. Tempot sänks något i ”Anywhere but here” där vi får höra Buddy Miller. Bandet följer upp denna med en snabb western swing-låt där Ray Benson och hans Asleep at the wheel medverkar. Gästartisterna avlöser varandra och nu är det Raul Malo’s tur i ”I’ll never need anyone more” som går i lite lägre tempo. I ”Run for cover” rockar bandet till det ordentligt. En av få lite lugnarelåtar är ”Coming home by going away” en låt jag gillar. Efter denna drar bandet upp tempot igen i titellåten ”Stampede” som är en instrumental låt. Så är det dags för nästa gästartist, Jim Lauderdale att medverka i ”Tomorrows knockin’”. Skivans bästa låt är den gungande ”Feelin kind of lonely tonight” som jag minns från Shelby Lynne’s fina version. Bandet håller fast vid det lite snabbare tempot i ”Must be a broken heart”. Vi får höra ännu en lugn låt och det är ”Angel’s work”. Skivan avslutas med en akustisk version av inledningsspåret ”Better things to do”. Tyvärr är jag inte särskilt imponerad av denna skiva.

Publicerad: 2023-09-15