Artist: Red Sovine
 Titel: Hold Everything
 Skivbolag: Jasmine records

Ännu en gång vill jag framföra ett tack till det engelska bolaget Jasmine records för deras satsning på att ge ut 60-talsskivor på CD. Nu har turen kommit till två Red Sovine LP från tidigt 60-tal. Woodrow Wilson ”Red” Sovine har alltid tillhört min favoritskara och denna CD friskar upp gamla minnen. Vi får njuta av Reds djupa röst på hela 24 spår. Jag kan inte räkna upp alla bra låtar utan nöjer mig med dem som jag tycker höjer sig lite över de andra. Den första är George Jones ”One is a lonely number” som följs av Roger Millers ”Invitation to the blues”. Mel tillis har skrivit topplåten ”If I could come back”. En av Reds mest kända låtar är balladen ”Little Rosa” en riktig tårdrypare. Ännu en bra låt är ”Color of the blues”. Två av mina absoluta favoriter på CDn är ”East of west Berlin” och A wound time can’t erase”. Ytterligare bra spår är ”Tears broke out on me”, ”Losing your love” och ”Tender years”. Det här är en CD för dig som gillar 60-talscountry eller som vill upptäcka denna fantastiska era. Ett givet köp.

Publicerad: 2015-07-10

Artist: T. Jae Christian
 Titel: Old Violin
 Skivbolag: Universal Sound records 10046

Veteranen T. Jae har åter varit i studion och som alltid så handlar det om bra country på detta bolag. T.Jaes mörka röst tycker jag gör sig bäst i lite lugnare låtar och det är vad vi bjuds på här. Leslie Satcher har skrivit den stilla valsen ”From your knees” med en mycket tänkvärd text om vad spriten kan ställa till med. T. Jae fortsätter med Johnny Paychacks ”Old violin”. Ett av CD’ns bästa spår är ”This song wrote itself” en kanonlåt av Max D. Barnes/Hank Cochran/ Vern Gosdin.Skivans absolut bästa spår är T.Jaes ”I won’t be that easy to forget” bara den är värd skivpriset. En annan bra låt är ”Whiskey IV” med en fin steel och piano i bakfrunden. Jag gillar också ”You’re so good for me(and that’s bad) och ”It ain’t easy (being me). CD’ avslutas med en låt I lite snabbare takt “I wanna wake up by her side”. T. Jae gör ingen vän av strikt country besviken och kompet är som alltid av högsta kvalitet på detta bolag.

Publicerad: 2015-07-10

Artist: Justin Trevino
 Titel: Justin Trevino sings Johnny Bush
 Skivbolag: Heart of Texas records 7338

Produktive Justin med ännu en ny CD där han på 14 spår hyllar sin vän Johnny Bush som ju är något av en legend i Texas. Visst har jag hört alla låtarna tidigare men det är överlag bra låtar och ett fantastiskt komp med steel, fiddle i framkanten vilket gör att jag faller för CDn. Justin inleder med en härlig fyrfyra i ”One night at a Johnny Bush dance”. Jag gillar också de lite lugnare ”Conscience turn your back” och ”You’ll never leave me completely”. En av topparna på CDn är fyrfyran When my consciece hurts the most”. Det gäller också för Lawton Williams fantastiska ”Cold, cold hands”. Justin fortsätter med en shuffle i ”TonightI’m going home to an angel”. Ytterligare tre bra spår är It’s the last time I’ll ever cheat on you”, “Back from the wine” och ”Tonight we steal heaven again”. “Texas dance hall girl” är nästan ett måste på en CD inspelad I exas och här gör Justin en mycket bra tolkning av denna topplåt. Det här är en CD för dig som gillar real Texas music med steel och fiddle i högsätet.

Publicerad: 2015-07-10

Artist: Jill Johnson & Doug Seegers
 Titel: In Tandem
 Skivbolag: Lionheart records

Så har det äntligen kommit, det omtalade och av många efterlängtade albumet med Jill och Doug. Förväntningarna steg för mignär CDn inleds med Joyce Allsups ”We’ll sweep out the ashes in the morning” som Gram Parson och Emmylou Harris gjorde på 60-talet. Här bjuds vi på en riktigt bra version av Jill och Doug. Ytterligare ett säkert kort kommer på spår tre, Emmylous och Bill Danoffs kanonlåt ”Boulder to Birmingham” en riktig pärla. Paret fortsätter med en stilla vals i ”Do right woman”. Så ökas takten ordentligt i ”Precious wedding vow” med cajuninfluenser och fint fiddlande av Barbara Lamb. Dougs ”Lord I’m trying” är en mycket fin ballad. Paret fortsätter med Don Everlys ”So sad to watch good love go bad”. Det här är en CD som säkert kommer att tilltala många och säkert blir det en guld eller platinaskiva. Ett givet köp.

Publicerad: 2015-07-10

Artist: KANADA
 Titel: Paradise In Her Arms
 Skivbolag: Egen utgivning

KANADA är artistnamnet för Stockholmskillen Johan Hammarberg. Detta album med nio låtar är (ännu så länge) bara släppt på digitala kanaler. Materialet är i Americana/singer songwriterstilen och Johan har skrivit alla låtarna själv. De låtar jag har fastnat främst för är ”Baby can I see you tonight” som är en lugn ballad. Den låt som jag håller för att vara albumets bästa spår är ”Don’t you worry ’bout me” som handlar om en kille som det har gått utför med det mesta här i livet, men ej vill erkänna detta för sin mor, en stark text som jag önskar hade fler verser. Nästa låt som jag också håller högt är den countryinfluerade ”A simple man”. Jag ser fram emot att få den som en CD för att kunna sitta i favoritsoffan och lyssna till dessa fantastiska texter. Ni kan lyssna på albumet via WWW.facebook.com/kanadamusic.

Publicerad: 2015-07-10

Artist: Freddy Fender
 Titel: The Golden Voice of the Texas Gulf Coast
 Skivbolag: Soundcarrier/Gazell

Denna CD med den bortgångne Baldemar Huerta (Freddy Fender) gavs ut 2014 och innehåller hans hits plus ytterligare ett antal låtar, totalt 24 spår. Freddy har aldrig tillhört mina favoriter men hans sätt att sjunga har en viss charm med sin blandning av engelska och spanska. CDn inleds med hans största hit ”Before the next teardrop falls” som följs av ännu en av hans hits ”Wasted days and wasted nights”. I ”I love my Rancho Grande” sjunger Freddy på spanska med glada tillrop och ett dragspel i kompet. Freddy bjuder på ett par låtar som setts på många skivor ”Secret love” och ”Vaya con dios” den senare i en bra version. Ett av toppspåren på CDn är William Warren/Arlie Carters ”Wild side of life” skivans top tycker jag. Freddy gör en bra version av Ivory Joe Hunters bluesiga “Since I met you baby”. Freddy var ju med i Texas Tornados några år och här hör vi några spår från den tiden ”A man can cry”, ”Trying” den snabba ”Ando muy borracho” och ”The gardens”. Townes Van Zandt och Freddy framför Townes ”Poncho and Lefty” i en toppversion. Mitt råd är att lyssna före ett köp.

Publicerad: 2015-07-10

Artist: Bryan Deere
 Titel: Too Hot To Handle
 Skivbolag: Patuxent Music252

En kille som jag inte vet något om med en CD som släpptes 2014Titeln är Eddie Noacks låt som Frankie Miller hade en hit med i början av 60-talet. Bryn påminner om Webb pierce i rösten och trots att CDn är isnpelad 2014 så låter det som 50-60-talsinspelningar. CDn inleds med den lite bluesiga ”Come on in”. Bryan fortsätter med en svängig låt i ”I can’t go home like this” ett bra spår som han följer upp med ”Harlan Howards ”Pick me up on your way down”. Han fortsätter med den lugnare ”At my side”. Faron Young hade en hit med ”Live fast, love hard, die young” tidigt 90-tal. Den följs av den lite lugnare Webb Pierce hiten ”Slowly” en av topparna på CDn. Ytterligare en topplåt är ”No one” kanske skivans bästa låt. Jag gillar också Bryans version av ”There stands the glass” och ”Too hot to handle”. Däremot förstår jag inte varför man tar med ”I love you because”i en instrumental version där man knappt kan höra att det är den låten. Trots detta minustecken så tycker jag att det är en mycket bra CD (med gräns på 4 hattar) på grund av soundet

Publicerad: 2015-07-10

Artist: Tessy Lou & the Shotgun Stars
 Titel: Somewhere in Texas
 Skivbolag: Warehouse records

En för mig ökänd Texastjej med en CD inspelad 2014. Titeln får mig att tänka på Texasmusik, men det är det inte fråga om här. Jag vill klassa det som bluegrassinfluerad mainstreamcountry, där Tessy Lou har skrivit många av låtarna själv. Jag blev väldigt intresserad när jag spelade första spåret. Det är en härlig shuffle med titeln ”Fool’s moon” skriven av Sonny Throckmorton, skivans absoluta topp. Tessy Lou fortsätter med lite modernare tongångar i ”Nobody’s girl”. I ”My heart you’ll keep” ligger en mandolin fint i bakgrunden. Tessy Lou höjer tempot ordentligt i ”Scotty’s place”. Därefter kommer en bluegrassinfluerad ballad ”My heart keeps believing” en bra låt med mandolin i bakgrunden. Ytterligare ett par låtar i samma stil är ”She’s your angel” och ”Woman that I am”. Jag gillar också den lite snabbare ”walls of time” skriven av Bill Monroe/Peter Rowan. Jag föreslår en provlyssning före ett köp.

Publicerad: 2015-07-10

Artist: Darnell Miller
 Titel: Voice Activated vol.2
 Skivbolag: DME Global Records (eget bolag?)

Darnell Miller har tillhört skaran av mina favoriter bland manliga countryartister sedan många år tillbaka. Därför är det kul att det under de senaste tio åren har kommit fyra nya CD med honom. Darnell’s fantastiska röst och hans avslappnade, nästan nonchalanta, sätt att sjunga, utan att tappa känslan för texten, gör att jag bara njuter av honom. Här på sin senaste CD har han samlat fjorton mycket bra låtar, och det är bara ett par jag vill byta ut. Första spåret ”Hinges on the door” är en buggarvänlig låt i lite högre tempo. Den följs av en av CD’ns toppar den lugna balladen ”Floor above your ceiling”. Darnell fortsätter med Carl Belew’s fina ballad ”World’s best better half”. ”Sing me back home” har spelats in i ett antal olika versioner av olika artister, det här är en av de bästa efter Merle Haggards egna version, en topplåt. Så ökar Darnell tempot något i shufflen ”Show me the door”. En av skivans absoluta toppar är den lite snabbare ”Daddy, I’m walking in your footprints” vilken text, det är utan att jag ryser av texten och känslan som Darnell har. Ännu en fantastisk tolkning av en känd låt får vi i ”I know you’re married”. Ytterligare en topplåt är ”Crutches” som går i valstakt. Skivans absoluta topp tycker jag är den lite lugnare ”If swinging doors don’t get me” som skrivits av Cecil Null. Så blir det en lite snabbare låt i ”Cowgirl cute”. Skivan avslutas med ytterligare en topplåt i ”I believe in me (cause I believe in you)”. Det här är en CD som varje sann vän av contrymusik ska ha i sin samling. Skivan kan köpas från Darnell via www.darnellmillermusic.webs.com. Hälsa från oss

Publicerad: 2015-03-30

Artist: Claude Gray
 Titel: I Thought I Heard You Call My Name
 Skivbolag: Jasmine Records 3665

Jag vill skicka ett tack till det engelska bolaget Jasmine Records som släppt denna CD med en av de stora artisterna inom countryn. Det här är Claudes två första LP-skivor på Mercury som nu återutges tillsammans med en tidig single alltså hela 25 låtar. Claude har en mörk distinkt röst med samma mjuka sångstil som Jim Reeves. Det här är en fantastisk möjlighet för nya vänner av countrymusik att få lyssna artister från 60-talet, när countryn var som bäst. Det finns så många bra låtar på denna CD att jag bara kan nämna några av dem. Första spåret är ”I’ll just have a cup of coffee (then I’ll go)” som är en härligt gungande låt i lite högre tempo. Den följs av den lite lugnare ”I want to be alone”. Så bjuder Claude på Roger Millers fantastiska ballad ”A orld I can’tlive in”. Ett av skivans bästa spår är Hank Thompsons shuffle ”Blackboard of my heart”. Ytterligare en topplåt av Roger Miller är ”My ears should burn (when fools are talked about)”. Ännu en av mina favoriter på CD’n är ”You take the table (and I’ll take the chairs)” som handlar om vad som händer vid en skilsmässa. Jag kan inte hoppa över James O’Gwynns ”Talk to me lonesome heart” eller Johnny Bonds ”Your old love letters”. Titellåten hade Porter Wagoner en storsäljare med på 60-talet och Claude gör den full rättvisa. Ytterligare en topplåt är balladen ”I really don’t want to know” som går i stilla valstakt. Som näst sista spår får vi höra Claudes egna fina sacred song ”Family bible”. En bra avslutning på en mycket bra CD är ”Crying in the night”. Detta är en CD som ska finnas hos varje sann vän av countrymusik. Det blir inte så mycket bättre än så här. www.jasmine-records.co.uk

Publicerad: 2015-03-30

Artist: Jack Grelle
 Titel: Steering Me Away
 Skivbolag: Big Muddy Records 024

För några veckor sedan damp det ner en CD med en helt ökänd kille, Jack Grelle. Och det var en riktigt trevlig bekantskap. Jack har skrivit alla tio låtarna på CD’n och även producerat den vilket tyder på att han är företagsam. Han kompas av för mig helt okända musiker men det gör ett mycket bra intryck. Första spåret på CD’n är en mycket bra uptempo-låt med titeln ”Four doors”. Jack fortsätter med en lite lugnare låt i ”Santa Fe” en av topparna på skivan. Så ökar han tempot i ”(She thinks I’m) Cheatin’”. En mycket fin ballad är ”3314 Wyoming” ett av skivans bästa spår. Ytterligare en bra låt är den gungande ”Dallas in the afternoon”. Jack bjuder på ytterligare en lugn ballad i ”Lazy Love” som går i stilla valstakt. Det här är en omväxlande skiva med snabba låtar och ballader och den är klart godkänd. www.jackgrelle.com

Publicerad: 2015-03-30

Artist: Anne Christenson
 Titel: Anne Christenson & Nashville Friends

Anne Christenson är en av medlemmarna i Stockholmsbandet Hillfillies som är ett av de bätrre bluegrassbanden i landet. Här är Anne på egen hand med en CD som är inspelad i Nashville. Anne har skrivit sju av skivans tio låtar. Cd’n är producerad av Barbara Lamb. Första spåret ”I just know” är en lite snabbare bluegrasslåt med fint banjo och steelspel som backar upp Anne. Anne fortsätter med en lugn ballad ”Now what do we do” i lite jazz-blues-stil. Så återänder Anne till bluegrass i ”How could we do this to us”. Efter denna bjuds vi på en mycket fin tolkning av “You’re running wild”, från Louvin Brothers repertoar, och här sjunger Anne duett med Mike Farris, en av skivans toppar. Jag har också fastnat för ”Happy in waiting” som är en ballad i stilla valstakt med fågelkvitter i inledningen. Ännu en topplåt är Gram Parsons ”Hot Burrito #1” och här sjunger Anne duett med Doug Seegers. CD’n avslutas med en bluesinfluerad ballad ”Sleepless”. Det här är en CD för i första hand bluegrassvänner men passar också bra för att koppla av med i favoritstolen. www.annebluegrass.com

Publicerad: 2015-03-30

Artist: Teea Goans
 Titel: Memories To Burn
 Skivbolag: Crosswind Records Teea 3

Det här Teea’s tredje CD. När jag har recenserat de tidigare har jag varje gång hoppats på att nästa skiva blir bättre. Tyvärr har det inte blivit så. Jag såg en intervju med Teea där hon berättar att hon bland annat är influerad av olika jazzsångerskor och det lyser igenom på hennes skivor. Teea har en bra röst som passar för country, men tyvärr är inte låtvalet bra enligt min mening. Jag skrev i förra recensionen att Teea borde fundera på att byta producent och det tror jag att Teea skulle må bra av. Nu är inte allt dåligt utan det finns några riktigt bra spår men det är inte tillräckligt för att få godkänt betyg. Producenten Terry Choate har bland annat hittat Wynn Stewarts Sing a sad song” som är riktigt bra. Jag gillar också fyrfyran ”Memories to burn”, skriven av Dave Kirby och Warren Robb som är skivans bästa spår tillsammans med Harlan Howards ”Pick me up on your way down”. Även Leona Williams ”You take me for granted” är en mycket bra låt. Jag sätter också ett lite plus i kanten för den fina balladen ”Stranger things have happened” av Roger Murrah och Keith Steagall. Det blev tyvärr en liten besvikelse även denna gång, men nästa gång………Hoppet är det sista som man överger.

Publicerad: 2015-03-30