Artist: Jason Eady
 Titel: Dayligth & Dark
 Skivbolag: Thirty Tigers record OGR 90771

Jason Eady är ett nytt namn för mig. Det här är en helt ny CD som är producerad av Kevin Welsh. Jason har skrivit nio av de elva spåren på CD’n och det handlar om strikt country med en bra sångare som har lite av Willie Nelson’s nasala röst. Jason inleder med en taktfast låt i ”OK Whiskey” och fortsätter med en lite lugnare fin låt ”The Other Side of Abilene” som är en av topparna på CD’n. Jason fortsätter med ytterligare en lugn låt i ”Temptation” där Fats Kaplan bjuder på fint steelspel. Skivans bästa spår tycker jag är den gungande ”One Two….Many” som är en riktig topplåt. Andra låtar som jag gillar är de lugna balladerna ”Liars and Fools” och ”Late Night Dinner” samt titellåten ”Daylight & dark”. Även den lite snabbare duetten ”We might just miss each other” med Courtney Patton är bra. Detta är en CD som bör tilltala de flesta då den innehåller ett antal bra låtar med en blandning av några lite snabbare låtar men merparten i den lite lugnare stilen. Jag ser fram emot att få höra mer av Jason och till dess kommer denna CD att snurra ofta i min spelare. Rekommenderas varmt.

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Arty Hill
 Titel: Heart On My Dirty Sleeve
 Skivbolag: Highlandtown music

Arty är ett nytt namn för mig trots att han har gett ut några CD tidigare. Arty kommer från Baltimore och klassas som singer/songwriter, men en mycket bred sådan. Han har bland annat lärt ut hur men skriver låtar på Hank Williams museum i Montgomery, Alabama. Denna dubbel-CD med hela tjugosju (27) låtar är uppdelad så att den första med treton spår är mest strikt country, även om ett par spår är lite poppiga för min del. Den andra CD’n är det bluegrass som Arty bjuder på och trots att jag gillar country bäst så är det svårt att välja vilken CD som jag gillar mest. Det finns gulkorn på varje skiva och jag har fastnat för ”But not this time”, ”Waiting & Wanting” och ”Last room at the Honky Tonk Hotel” som är tre kononlåtar. Arty bjuder på en lugn fyrfyra i WThe drinking pain” som är en av topparna på CD’n. En mycket fin ballad är ”Drunk down by first baptist” med en text som jag bara faller för. Sista spåret på den första CD’n är en kul låt i valstakt med lite mexicanainfluenser ”One more shot of Tito’s”.
Bluegrass-CD’n inleds i högt tempo med ”Two Nicoles” där vi bjuds på fina banjosolon. Efter denna fartfyllda inledning så lugnas tempot ner något i ”Drive that fast”, ” Looking for the radio” och ”Here where the rain comes in” den senare är en av topparna på CD’n. Ännu en topplåt är ”Bar of gold” som kanske är denna skivas bästa spår. Ytterligare bra låtar är ”Beat on the mountain”, ”Texas Ganja man”, ”Lie to me” och ”Taking turns” alla dessa fyra går i lite lugnare tempo och med bra texter. Det här är en CD som passar ALLA och ska finnas hos varje person som gillar ountry eller bluegrass eller båda genrerna. www.highlandtownmusic.com

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Kenny Butterill
 Titel: Troubadour Tales
 Skivbolag: NoBullSongs NBS 777

Kenny kommer från Kanada men är sedan dryga 20 år tillbaka bosatt i norra Californien. Han anser sig själv som enbart songwriter och det var först 2013 som han gjorde sitt första officiella framträdande som sångare. Den här, hans tredje CD, har det tagit Kenny tio år att få färdig så den är ordentligt genomarbetad. (Jag hoppas att det inte tar tio år innan nästa CD kommer.) Stilen är som titeln antyder i singer-songwriter-stil men en ganska så varierad sådan trots att merparten av låtarna går i lungt tempo. Titellåten som inleder CD’n ”Good thing that couldn’t happen here” är en gungande bluesig låt. Den följs av CD’ns bästa spår ”Gaia Blues” där Kenny sjunger duett med Zoe Muth, i en lugn topplåt som jag trots de fyra minuterna önskade vore dubbelt så lång. Jag har också fastnat lite extra för ”Pajaro Dunes” som går lite åt mexicanahållet. Den följs av en fin ballad ”Greatest love story never told” och här är Sarah Elisabeth Taylor harmonysinger. I den bluegrassinfleuerade ”Dead end of the dirt road” är Audrey Auld duettpartner. Som bonus på CD’n får vi höra en längre version av titellåten. En mycket bra och omväxlande CD med tyngdpunkten på texterna. www.KennyButterill.com

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Grassride
 Titel: Knee Deep In Bluegrass
 Skivbolag: Grassride GRA 200 (eget bolag)

Trefaldiga svenska mästarna i bluegrass-kategorin, Grassride, har släppt en ny CD vilken bekräftar varför de är svenska mästare i denna genre. Bandet består av fem mycket duktiga musiker från Dalarna. De visar också att de behärskar detta med stämsång på ett utmärkt sätt. Bandet bjuder på bluegrass av högsta klass på skivans sexton spår. Som jag tidigare har påpekat så är jag ingen utpräglad bluegrassfantast men det här är en CD jag bara måste gilla. Jag har då fastnat för de lite lunare låtarna som ”Heaven got an angel” en fantastiskt fin ballad. Jag gillar också att bandet tar sig an George Jones gamla ”Window up above” vilket de gör mycket bra. Ett av toppspåren på CD’n är ”You can’t go wrong and get by”. Bandets gitarrist Håkan Nordgren har skrivit ”Dancing Girl” vilken tillhör topparna på CD’n. Vi bjuds på skön stämsång i ”Traveling this lonesome road”. Ännu ett toppspår är ”Wait a minute” som är en lite lugnare låt. I ”Talking to myself” höjs tempot något. Bandet bjuder på en stilla vals i ”Two years of sorrow” som är en fantastiskt fin sång. Det här är ett absolut måste för dig som gillar bluegrass och för dig som vill upptäcka denna musikform. www.grassride.com

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Tina Jaxén
 Titel: Child At Heart

Vår förenings egna ”countrystjärna” Tina Jaxén med en helt ny CD med hela tjugoen (21) låtar, varav sexton (16) är egenhändigt skrivna där en del drar åt popcountryhållet men det finns också lite mer strikta countrylåtar och fina ballader. Det jag slås av är de fina, tänkvärda och tilltalande texterna som visar på ett djup och mognad hos denna unga flicka. Thord Hjukström svarar för den instrumentala bakgrunden där vi bland annat hör dobro, gitarr och banjo. Jag ska inte räkna upp alla låtar jag gillar men några måste jag nämna. Det är bland annat ”I wanna be a cowboys’s sweetheart” där Tina visar prov på sin joddling, det gör hon också skivans sista spår ”Yodeling cowgirls” och ”Yodeling farm girl”. Tina bjuder också den klassiska ”Walk on bye” som Leroy van Dyke hade en hit med. ”Child at heart” är en mjuk fin ballad. Jag gillar också den lite snabbare ”Alive” och den bluegrassinfluerade ”Stupidly happily in love” som tillhör topparna på CD’n. Ytterligare en topplåt är ”Blue” som Tina gör en mycket fin tolkning av. Tina bjuder på en fin kärleksballad i ”Endless love”. Jag gillar också den lite snabbare ”End up dead” som har en tänkvärd text. På det näst sista spåret bjuder Tina på en mycket fin version av toppballaden ”Darcey Farrow” som är en av de absoluta topparna på CD’n. En mycket omväxlande skiva med snabba och lugna låtar som jag tror tilltalar många. www.tinajaxen.com

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Vivien Searcy
 Titel: Live It Right
 Skivbolag: McGain records 002 (eget bolag)

Det här är Vivien’s andra CD. Hon har producera CD’n tillsammans med Andreas Rydman och skrivit tre av låtarna själv och resterande nio tillsammans med andra. Stilen är singer-songwriter / americana. För ett utmärkt komp svarar ett stort antal svenska musiker. Titellåten ”Live It right” är en snabb bluegrassinfluerad låt. Den följs av den dansvänliga fyrfyran ”Can’t be bothered” som jag tycker är ett av de bästa spåren på CD’n. Jag har också fastnat för den lite snabbare ”Saturday Night”. Två fina ballader är ”Save me” och ”Smile”. Den andra topplåten på skivan är den mexicanainfluerade ”Fairytales” som svänger fint. Jag tycker också att duetten ”Back to you” sitter fint. www.viviensearcy.com

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Alligator Gumbo
 Titel: Simmerin’
 Skivbolag: Monophone records

Det här är Malmöbandet Alligator Gumbo’s andra CD. Bandet har specialiserat sig på sin favoritmusik, cajunmusik, och de visar att de gillar det de håller på med. Jag har sett bandet live på Grännafestivalen och jag lovar att de är se och hörvärda. Det här är så äkta cajunmusik som man kan få då alla låtarna framförs på franska. Av skivans tolv spår är tio traditionella cajunlåtar och de andra två har skrivits av Thor Ahlgren som spelar enradigt dragspel och säckpipa i bandet. För mig som inte är någon fantast på cajunmusik så kan det bli lite för mycket med tolv låtar på raken. Men det finns några låtar som jag har fastnat för och det är bland annat den lite lugnare ”Blues de Basile” och valsen ”The mistake I made”. En av topparna på CD’n är ”Pauvre Hobo” tillsammans med valsen ”La Valse a Abe”. Jag gillar också den snabba ”Cajun hot shoe” som får det att rycka i mina ben vilket också gäller för ”Happy One-step” där vi också får höra säckpipa.
Det här ett givet köp för dig som gillar cajunmusik. www.alligatorgumbo.com

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Red Barn Rumblers
 Titel: Three Smokin’ Barrels
 Skivbolag: Three Smokin’ Barrels

Nykorade svenska mästarna i genren rockabilly släppte under våren sin första CD. Jag såg bandet på Country-SM i Sälen och där visade de att de är ett mycket bra liveband. De spelar en genuin rockabilly som den lät i mitten av femtiotalet. Eftersom jag inte är en utpräglad fantast av denna musikform så blir det lite väl mycket att lyssna på en hel CD. Jag vill uppleva rockabilly live, då är den bäst tycker jag. Jag har fastnat för några av spåren på CD’n. Och de är den fartiga ”I don’t & I won’t” och ”Blue birds”. Jag gillar också ”Looking for the place” och ”Crazy little thing called love” som är skivans bästa spar. Det här är en CD för dig som gillar äkta rockabilly med fart och fläkt. Www.redbarnrumblers.se

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Angaleena Presley
 Titel: American Middle Class
 Skivbolag: Slate Creek records

Angaleena är väl mest känd som en av medlemmmarna i gruppen Pistol Annies, men också som songwriter. Här med sitt första soloalbum där det handlar om modern popcountry och inget som tilltalar mig. Det finns dock ett par låtar som jag gillar och det är den lite lugnare bluegrassinfluerade balladen ”Dry country blues” som jag håller för att vara en av topparna på CD’n. Jag gillar också den fina balladen ”Life of the party” som är en topplåt. Även balladen ”Better off red” är fullt godkänd liksom den lite snabbare ”Drunk”. Jag tycker att du ska provlyssna på skivan innan du köper den, om du gillar popcountry för då gillar du den nog.

Publicerad: 2014-12-15

Artist: Kimerly Murray
 Titel: A World Away

Texasartisten Kimberly Murray har en ny CD på det eminenta bolaget Heart of Texas Records. Skivor från detta bolag och denna artist är en garanti för strikt country med toppkomp bakom artisten. Det här är Kimberly’s tredje CD och den håller samma höga kvalitet som de tidigare. En fin mix mellan fyrfyror och lite lugnare låtar bjuds på de tolv spåren. CD’n inleds med en härlig shuffle ”Crazy Dreams” och den skapar stora förväntningar på fortsättningen. Den låter inte vänta på sig utan fyrfyran ”A second time around” ger ännu mera mersmak. Så är det dags för Kimberly att bjuda på en lite lugnare låt i ”Hi-Lo bar & grill” en mycket fin låt. Ännu en lugn låt är ”Feelin’ kinda Haggard” liksom den fina balladen ”Audrey”. Så tar Kimberly hjälp av maken Bob Manning i den lite snabbare duetten ”Keepin’ the fires burnin’”. Efter denna bjuder Kimberly upp till en stilla vals i ”Lost on Brodway blues”. Den följs av ett av skivans toppspår i lite lugnare shufflen ”Shade of blue”. Kimberly bjuder på yterligare en fin ballad i ”Someone to finish what you started”. Ännu en topplåt är fyrfyran ”On this side of the bed” ett av CD’ns bästa spår. Kimberly avslutar CD’n med en fin ballad i South of Montgomery”. Det här är en CD för dig som gillar strikt Texascountry. www.kimberlymurraymusic.com

Publicerad: 2014-09-12

Artist: Don Redmon
 Titel: Walk In The Footsteps
 Skivbolag: Soundstation Records 1401

Don Redmon, Andreas Johansson, har släppt en rykande färsk CD som soloartist. Peter Dahl har producerat och är även med som co-writer till Andreas på några låtar oh han spelar också diverse instrument på skivan. Peters hustru, Linda Dahl, har också varit med och skrivit några låtar och medverkar som bakgrundssångerska. Andreas pappa Anders har också haft ett finger med i låtarnas tillkomst. CD’n har en bra mix av lugna och lite snabbare låtar. Jag har några favoriter på CD’n och börjar med första spåret ”Walk in the footsteps (of my dad)”. Andreas och Anders har skrivit en fin text till melodin ”var jag går i skogar, berg och dalar” med titeln ”Together over there” där Andreas gör den i ett lite lugnare tempo,mycket fin. CD’ns bästa spår tycker jag är fyrfyran ”Excuse me (I think I left my heart in here)”som är en riktig kanonlåt. I den lugna balladen ”Footprints on the moon” sjunger Anderas duett med Annika Ljunberg, en mycket stämfull sång. Jag gillar också den lite snabbare ”About Fishin’ and drinkin’”. Andreas och Anders har skrivit ytterligare en bra text ”Never got a chance to say goodbye” till melodin ”Blott en dag”, en mycket fin låt. Sista spåret av CD’ns tolv ”Du får sova hos mig” går i stilla valstakt och här sjunger Andreas tillsammans med sonen Filip och pappa Anders, som också spelar munspel, en mycket bra låt. Andreas visar här att man inte behöver vara född ”over there” för att göra bra country. Stöd svenska country genom att köpa denna CD, du kommer inte att ångra dig. www.donredmoncounry.se eller donredmoncountry@gmail.com

Publicerad: 2014-09-12

Artist: Stan Martin
 Titel: Whiskey Morning
 Skivbolag: Twangtone Records 042014

En sprillans ny CD (hans tredje tror jag) med Stan Martin (som jag hörde på Ydre countryfestival för några år sedan) damp ner i brevlådan för några veckor sedan. Stan har som vanligt skrivit alla låtarna själv och även producerat skivan tillsammans med Dave Roe. Stan skriver på konvolutet att CD’n är i den ”gamla skolan” för att hedra och ära legender som är hans hjältar. Bandet spelar direkt och bandas i studion utan några digitala förvrängningar. Hur blev då resultatet. Ja en bra blandning av lugna och snabba låtar med ett mycket bra komp. Det finns några riktiga toppar på CD’n som jag ska nämna. Bland dessa är fyrfyran ”Come on trouble” en av de bättre. Jag gillar också den lugna balladen ”If”, liksom balladen ”Damn this town”. Bästa låten på CD’n är fyrfyran ”Reasons for drinkin’ You gone” en riktig topplåt. Ytterligare två bra ballader är ”Singer of songs” och ”Whiskey Morning”. Är du intresserad av skivan kan du kontakta Stan på www.stanmartin.com

Publicerad: 2014-09-12

Artist: Downhill Bluegrass Band
 Titel: Wonderland
 Skivbolag: LimestoneHouse Music 024

Downhill hade release på denna deras senaste CD på Grennafestivalen 140816. Bandet visar på denna CD att de tillhör landets absolut bästa band. Kenneth Kjellgren och Nicke Widén har producerat skivan och Mikael Grund (fem låtar) och Jonas Kjellgren(sex låtar) har skrivit elva av CD’ns 12 spår. Det tolfte spåret ”Homecoming Glasses” är en instrumental låt av bandets fiddlae Erik Gunnars Risberg. Jag gillar denna CD skarpt trots att jag inte är någon utpräglad bluegrassfantast. Anledningen till att jag gillar skivan är att jag gillar lite stillsammare bluegrass och flera av låtarna här går i lite lugnare tempo och med bra texter. Titellåten ”Wonderland” är en lite lugnare ballad som jag gillar. Detsamma gäller ”Wouldn’t it hurt”. Tempot ökar något i ”The game is over”. ”Go on your way” och ”Beneath the clay” är två lugna bluegrassballader som jag gillar. Samma gäller för “Little bird” och “Lay down beside me”, två mycket bra låtar. Det här är ett givet köp för dig som gillar bluegrass. E-post: info@downhillbluegrassband.com

Publicerad: 2014-09-12