Artist: OLIKA ARTISTER
 Titel: Till Alf Robertson Med Kärlek
 Skivbolag: JuliArt Records Lionheart Music Group

TACK Thomas Haglund och Göran ”Floda” Lomaeus för initiativet till denna hyllrning till den oförglömlige Alf Robertson. Alf var en personlig vän och många minnen dyker upp när jag lyssnar på denna CD som inleds med att Roland Cedermark spelar en minut av ”Hundar Och Ungar Och Hembryggt Äppelvin”. Sofia Karlsson sjunger ”Liljor” och hon följa av Kikki Danielsson som gör en mycket bra version av ”I Mina Skor”, en låt där Alf har skrivit en mycket tänkvärd text. Christina Lindberg framför ”Help Me Make It Through The Night” som följs av ”Balladen Om Hundra Spänn” med Annika Ljungberg. ”Om Du Har Ett Hjärta” framförs av Tone Norum. Anne Kihlström har fått förmånen att tolka den känslosamma balladen ”Hold Back The Dawn”, en topplåt som följs av ”I Love You Because” med Cina Samuelsson. En av mina favoriter på CD’n är ”jag Flög Över Vårt Hus I Går Natt” som Anne-Li Holmgren-Lomaeus tolkar på ett utomordentligt sätt. Karin Risberg bjuder på westernswinglåten ”Drinking My Blues Away”. En av topparna på CD’n är ”Don’t Let The Loneliness Grow” som Inger Nordström gör kanonbra.. Elisabeth Andreasson tar sig an ”Me And Bobby McGee”. Roland Cedermark återkommer sedan med ytterligare någon minut av ”Hundar Och Ungar….”.CD’n avslutas med en tidigare outgiven inspelning av ”On The Other Hand” med Alf från 1988 och det är inte utan att ögonen blir lite glansiga när jag hör denna låt. För det eminenta kompet på skivan svarar musiker som funnits med på det mesta som spelats in av countrymusik i det här landet. Utöver ett antal bra låtar så får vi några rader om minnen av Alf från Mats Rådberg, Thomas och ”Floda” samt alla artister vilket ger en bild av hur omtyckt Alf var och fortfarande är. Ps. Du har väl lagt märke till att det bara är kvinnliga artister som sjunger Ds.

Artist: GENE WATSON & RHONDA VINCENT
 Titel: Your Money And My Good Looks
 Skivbolag: Upper Management Music 002

”Warning Contains REAL Country Music” står det på baksidan av konvolutet. Det är bara att hålla med, innehållet är REAL country där merparten av låtarna är av det lite lugnare slaget. CD’n är producerad av för mig okände Herb Sandker och han är värd en en eloge för detta mästerverk. Musikerna på CD’n är gräddan av Nashvilles musiker med bland annat Mike Johnson på steel, Stuart Duncan på fiddle och John Gardner på piano.
Titellåten inleder CD’n och den är en lite snabbare låt med kul text, den följs upp av en lugn ballad ”Gone For Good” n riktig topplåt. En av mina favoriter på CD’n är ”It Ain’t Nothin’ New” som går i lite högre tempo, detta gäller också för ”You Could Know As Much About A Stranger” som också tillhör topparna på skivan. Efter denna följer en lugn kärleksballad ”Till The End”. Takten höjs något i ”Alone Together Tonight”. Den låt jag gillar bäst på skivan är ”Out Of Hand” som också går i lite snabbare takt, en riktig topplåt. Gene och Rhonda bjuder sedan på ännu en fin ballad ”This Wanting You” varefter de ökar takten något i ”Making Everything Perfect Tonight”. Två ”gamla godingar” är ”Sweet Thang” och ”My Sweet Love Ain’t Around” som jag inte har fastnat för, det finns bättre versioner av båda låtarna. Som sista spår får vi ett ”bonusspår” en instrumental låt som Rhonda har skrivit ”Ashes Of Mt. Augustine”. Jag hade hellre hört ytterliagre en låt med Gene och Rhonda. Trots avslutnigen så tycker jag att skivan är en av de bättre under året och det beror dels på bra låtar och dessa två fantastiska sångare tillsammans. Jag är övertygad om att du inte kommer att ångra ett köp.

Artist: Crossing Keys
 Titel: About Time
 Skivbolag: Crossing Keys CKEY 01

Crossing Keys vann Country-SM i genren pop/countryrock år 2008. Därför är det ”About Time” (på tiden) att de äntligen ger ut sin första CD. Här handlar det om lite tuffare country, ibland lite för hårt för mig som gillar 60-talscountry. Ingen skugga ska dock falla på bandet, tvärtom de visar här att de är ytterst kompetenta musiker och sångare. Första spåret ”Whatever Comes First” är en uptempolåt. Efter denna lite snabbare inledning dras tempot ner i ”The Beauty Of Love” som är ett av skivans bästa spår. Jag gillar också ”Sweet Carrie Anne” som är en uptempolåt, lite åt Refreshmentshållet. Skivans bästa spår tycker jag att den lite lugnare ”That Just About Says It All” är. Ytterligare en bra låt är den lite snabbare ”Every Night’s A Saturday Night”. Jag har sett och hört bandet live och då också fått höra några riktiga fyrfyror vilket jag saknar här, kanske det kommer några på nästa CD.
Det här är en CD för dig som gillar lite häftigare och rockigare country.

Artist: Kenny Seratt
 Titel: The Best Of Kenny Seratt, Vol. 2
 Skivbolag: Hillside Records 2105

Kenny Seratt är en gammal favorit som röstmässigt påminner om Lefty Frizzell eller Merle Haggard. Det här är en ny CD med en blandning av tidigare inspelningar och nyinspelat material. Det är strikt country från första till sista spåret och kanonkomp rakt igenom. Kenny inleder med en klassiker i form av ”Long Black Veil”: Kenny tolkar denna känslosamma ballad på ett mästerligt sätt. Efter denna stillsamma inledning så ökar tempot i Marty Robbins ”Cigarette And Coffee Blues”. En av topparna på CD´n är ”I´ve Got A Darlin’ For A Wife”, en lugn fin ballad. I duetten ”Just Between The Two Of Us” tar Kenny hjälp av Leona Williams med sången. Ännu en topplåt på CD’n är ”Giving Up Easy (Is Hard For Me To Do)” som är en lugn ballad om brusten kärlek. Kenny bjuder in Curtis Potter i duetten ”Brother’s, Strangers And Friends” som också den tillhör topparna på CD’n. I ”Seashores Of Old Mexico” är det lite ”south of the border-stil” som gäller. Efter denna kommer den lite lugnare ”She’s The Trip That I’ve Been On”. Bland alla bra låtar på denna CD så är min favorit ”She Only Made Me Love You More”, där killen försöker försvara sin otrohet med att det fått honom att han blivit ännu kärare i sin käresta (vilken text). I den lite snabbare ”The Shoe Goes On The Other Foot Tonight” dyker Leona Williams upp igen som duettpartner till Kenny. Det här är ett givet köp för dig som gillar strikt country. Det kan inte bli så mycket bättre än det här.

Artist: Brennen Leigh
 Titel: The Box

Brennen Leigh är tyvärr lite sparsam med sina utgåvor av skivor. Senast hon släppte en CD var 2006. Brennen´s stil är svår att sätta i något speciellt fack då hon har en egen stil. Denna CD är dock lite mer country än de tidigare. Ett är dock säkert, hon kör sin egen stil och gör det på ett övertygande sätt. Första spåret av tretton ”Rolling Green Hills”är en lite snabbare låt, en mycket bra låt. Titellåten ”The Box” är en lite lugnare låt där Jim Lauderdale sjunger harmony , det är skivans absoluta topp. Ytterligare en mycket bra låt är ”Sleeping With The Devil” även den ilite lugnare tempo. På spår fem bjuder Brennen på en lite snabbare låt ”What´ll I Do” en låt som Billy Donahue och Wendell Adkins har skrivit och båda har gett ut den på skiva också. Den följs av ännu en lugn topplåt ”Distracted”. Så höjs tempot lite i ”You Made A Fool Out Of Me”. Ytterligare en av topparna på CD´n är den lugna ”Are You Stringing Me Along”. På spår elva bjuder Brennen på en låt i lite bluegrassstil ”In The Bighorn Mountains”, mycket hörvärd. Näst sista spåret är en blues med titeln ”Backsliding Blues”. Tyvärr är denna CD svår att få tag på men om du stöter på den hos någon direktimportör så tveka inte, KÖP. Det är en mycket bra CD med omväxlande snabba och lugna låtar, och toppkomp. Rekommenderas.

Artist: Charley Pride
 Titel: Choices
 Skivbolag: Music City Records 05302

Det är med stor förväntan som jag lägger Charley Pride´s nya CD i spelaren. Visserligen har låtmaterialet inte varit i klass med det han gjorde på 60-talet de senaste åren men förhoppningen att han ska närma sig den tiden finns alltid och det tycker jag att han har gjort på denna CD. Charley har producerat skivan själv och det har han gjort mycket bra med en bra blandning av lugna och lite snabbare låtar. Jag föredrar som ni vet de lugnare. Första spåret ”America The Great” är en patriotisk hyllning till USA. På spår fyra kommer en riktig ”rysarlåt” i ”The Choices She Made” skriven av Ted Harris. En låt som jag spelar om och om igen, bara den är värd skivpriset. Ännu en fin ballad är ”The Bed’s Not Big Enough” som beskriver killen känslor när han inser att hans käresta inte kan glömma sin ”före detta”. Trots de tidigare nämnda så utser jag fyrfyran ”Maybe Love Will Save The Day” till skivans bästa spår. Charley bjuder på en cajuninspirerad låt i ”Cajun Party Time” som går i lite snabbare takt.Ytterligare en grym ballad bjuder Charley på i ”You Touched My Life” även den skriven av Ted Harris. Sista spåret av de tretton är också en lugn ballad med titeln ”Resting Place”. Charley visar med denna CD att han gillar ”real country” även om några låtar har lite modernare komp med lite vassa gitarrer, men de övriga väger upp detta. Kompet består av många kända namn med bland annat Lloyd Green och Sonny Garrish på steel, Sonny spelar även dobro, och Hoot Hester på fiddle. Det här är en CD som jag lyssnar på ofta(vissa låtar) och jag tror att du som köper denna CD kommer att göra detsamma. Du behöver inte fundera över ångerköpsrätten.

Artist: Tony Booth
 Titel: The Other Side Of Love
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4152

För drygt ett år sedan kom Tony ut med en CD och det var den första på många många år. Nu är han här med en ny CD och den går i samma stil som den förra även om jag tycker att det var lite starkare låtar på den. Producenten Justin Trevino har ändå hittat några riktiga topplåtar bland de tolv spåren och med det komp som bjuds så är CD’n fullt godkänd. Första spåret ”Don’t Call Me From A Honky Tonk” är en snabb fyrfyra som jag gillar. Tempot dras ner i balladen ”All That She Could Take” för att sedan öka lite i Johnny Bush’s ”An Eye For An Eye”. Tony fortsätter i lite lugnare tempo på skivans topplåt ”Perfect Place” som är en kanonlåt. ”Twice The Speed Of Love” kommer från Buck Owens repertoar, en riktig shuffle. En av topparna på CD’n är den lugna ”I Don’t Know How To Tell Her”. Nästa topplåt är fyrfyran ”Heartache Remover”. Ytterligare en låt från Buck Owens repertoar är ”Kickin’ In” en lite lugnare låt. Jag förstår inte riktigt varför Justin tagit med ”Spanish Eyes” på en i övrigt bra CD. Ni som gillar Texascountry ska ändå köpa denna CD trots sista spåret.

Artist: Red Jenkins
 Titel: Hank & Jack
 Skivbolag: Red Hot Songs FRJCD-4

Red Jenkins har glatt oss älskare av Honky Tonk musik under ett antal år. På senare år har han väl haft klippkort hos flygbolagen då resorna till det stora landet i väster har varit täta. Dessa resor har resulterat i ett antal ”guldkorn” för oss som gillar Real Country. Den här CD’n är inget undantag utan en regel. Red har samlat ett antal av sina artistvänner som välvilligt har ställt upp som duettpartners. På första spåret ”Three Nickels And A Dime” är det Leona Williams som bidrar med sången. Det här är en av skivans toppar, en härlig fyrfyra. Red har sedan Lance Miller till hjälp i den fantastiska ”George Jones And Jesus”, vilken låt. Becky Hobbs bidrar med sin röst i ”A Bible And A Sixpack”, en lite snabbare åt att bugga loss till. Även ”She Still Looks Good In A Honky Tonk” går i lite snabbare takt och här bidrar Ron Williams med sången. Efter denna bjuder Dawn Sears och Red på en lugn topplåt ”I Crawl Inside The Bottle” som är en av topparna på CD’n. I ”Go Back To Work” dyker Dean Dillon upp som duettpartner i en låt med kul text. Dawn Sears kommer tillbaka i titellåten ”Hank & Jack” som också är en bra låt. Westernswinglåten ”Honky Tonks Are The Same All Over” med producenten Dennis Adkins är inte riktigt i min smak. Däremot är ”What She Don’t Know Won’t Hurt Her” med Ernie Rowell en av mina favoriter på CD’n, en grym låt. På sista spåret drar Red och Becky Hobbs upp tempot i ”Jack Daniels”. Det är bara att konstatera att Red åter har gett oss som gillar Honky Tonk musik det vi vill ha. Ett antal kanonlåtar med ett perfekt komp med steel och fiddle i högsätet, vad mer kan man önska. Jo en låt, du Björn vet vilken, men den kanske kommer på nästa CD. Det är bara att inhandla denna CD och hem och på med hörlurarna och NJUT. Tack Red för att du Keeping It Country.

Artist: CAL SMITH
 Titel: My Kind Of Country / I Just Came Home To Count The Memories
 Skivbolag: Hux Records 120

Det här är en engelsk utgåva av Cal’s två LP-skivor från 1975 och 1977. Bolaget har gett ut ett antal CD med olika artister och det är bara att grattulera nya countrydiggare att de får möjlighet att upptäcka ”real country”.(kolla www.huxrecords.com). Bland de 21 spåren på denna CD finns det ett antal guldkorn med denna eminenta sångare. Jag börjar med ”Mama’s Face” som är en vacker hyllning till en mor, skriven av Glenn Martin. Cal har gjort toppversioner av Conway Twitty’s ”Linda On My Mind” och ”Games That Daddies Play”. Don Wayne är en av mina favoriter bland songwriters, hans ”Son Run To The Spring” är en topplåt. En av de bästa låtarna på CD’n är Waylon Jennings och Don Bowman’s ”Anita, You’re Dreaming”. Har du inte upptäckt Cal Smith tidigare så är det här ett ypperligt tillfälle. Jag tror inte att du blir besviken.

Artist: DOUG SAHM
 Titel: The San Antonio Hipster
 Skivbolag: San Antonio Records

Det här är en av två compilation- Cd’s som gavs ut på detta bolag förra året. Den andra CD’n heter Texas Gold. Båda innehåller material från 80-talet. Denna CD innehåller hela 21 låtar varav jag väljer att nämna en del. E låt som hängt med genom åren och som jag fortfarande blir glad av att lyssna till är ”Who Were You Thinking Of?”. Jag gillar också ”Down To Saying Goodbye” som går i lite south of the border stil. En annan låt som jag också gillar är den lite ”bluesiga ”Got It Bad For You”. Ännu en bra låt är ””I Keep Wishing For You” liksom den lite skumpiga ”Walking Slowly”. En av Doug’s största hits är väl ”Adios Mexico”, en topplåt. Jag gillar också den lite suggesiva ”Crazy Crazy Baby”. En låt som jag har gillat genom åren är Chip Moman’s ”This Time”, men jag håller Troy Shondel’s version från tidigt 60-tal är bättre än denna. En skiva för dig som inte har något med Doug och vill upptäcka honom, men det finns bättre skivor med Doug som du kan satsa på i så fall.

Artist: ROCKRIDGE BROTHERS
 Titel: No Sleep Til’ Rockridge
 Skivbolag: Red Rock Records 2011-02-17

En sprillans ny CD med Rockridge Brothers som är ett av många bra svenska bluegrassband. För att vara riktigt ärlig så tycker jag att bandet tillhör toppskiktet i landet. Jag är ju som jag tidigare har nämnt ingen utpräglad bluegrassfantast men förstår ändå att uppskatta musiker som vet hur bluegrass ska låta. Jag har några låtar som jag tycker ”sticker ut” över de övriga. Det är ”Wayfaring Stranger” som ju har gjorts av ett antal grupper och artister tidigare. Samma sak gäller för ”klassikern” ”Rollin’ In My Sweet Baby’s Arms” som här görs i ett extremt högt tempo. Ett av skivans bästa spår är den lugna låten ”What Are They Doing In Heaven Today” en mycket bra låt. Tempot höjs igen i ”My Home Is Across The Blue Ridge Mountain”. I ”Convict Waltz” som är lite cajuninfluerad sjunger bandet på franska. Du som gillar bluegrass bör absolut köpa denna CD.

Artist: Jeff Talmadge
 Titel: Kind Of Everything
 Skivbolag: Berkalin Records 10008

Ett nytt namn för mig är Jeff Talmadge. Jeff har skrivit det mesta av materialet sälv eller tillsammans med någon cowriter. Stilen är åt singer-songwriter-hållet och mina tankar går till Chip Taylor när jag lyssnar påjeff. Inte för att han röstmässigt liknar Chip utan det är texterna som liksom Chip’s texter har en historia och ett innehåll. CDn innehåller tretton spår och av dessa är det några som jag har fastnat lite extra för. Första spåret ”If It Wasn’t For The Wind” är en lite snabbare låt. Skivans absolut bästa spår är ”Hamburg Violin” som är en lugn, lite suggesiv, låt en riktig topplåt. Andra låtar som jag gillar är ”Mississippi Moon”, ”He’ll Give Her Back This Town Tonight” och ”Step By Step”. Näst sista spåret ”Sometimes You Choose Love” är skivans näst bästa spår. Lite för lika låtar för att jag ska ge ett högra betyg. CD’n är inget för dig som gillar texas Honky Tonk utan en skiva för dig som gillar lugna låtar med bra texter.

Artist: TEEA GOANS
 Titel: The Way I Remember It
 Skivbolag: Crosswind Teea 1

Teea Goans målas upp som det nya stjärnskottet på countryhimlen och det är bara att hålla med om detta. Teea har absolut förutsättningar att bli något stort. Här på sin första CD blandar producenten Terry Choate friskt mellan olika stilar, troligen för att nå ut till en bred publik. Jag hoppas att nästa CD blir ”pure country” för det passar hennes röst bäst för.
Cd’n inleds med Willie Nelson’s fina ballad ”I’m Still Not Over You” en bra inledning som skapade förväntningar. Teea fortsätter med Ernest Tubb’s ”Walking The Floor Over You” i swingtakt, ingen höjdare. Efter denna dras tempot ner tempot ner i rena smnpillret ”He’ll Be Back”, som följs av den något mer tilltalande ”Same Ol’ Song And Dance”. Ännu ett sömnpiller är ”Lying In My Arms”. Men så vaknar jag till ordentligt till Bill Anderson’s fyrfyra ”Walk Out Backwards” en riktig topplåt. Den följs av en fin ballad ”I Don’t Do Bridges Anymore”, en njutbar låt. Även det efterföljande spåret ”Made For Loving You” där Dan Tyminsky sjunger duett med Teea är en bra låt. Att Tea får bjuda oss på Jim Owens fina fyrfyra ”Two Arms, Two Lips, Two Lonely, Too Long” tackar och bockar jag för. Efter denna topplåt dras tempot ner ner i balladen ”I Didn’t Mean To Love You” där vi hör John Wesley Ryles som harmonysinger. Sista spåret ”Letter From God” är ytterligare en lugn ballad. Jag tycker att det är en bra debutskiva för Teea och det finns låtar för olika ”smaker”. Några riktiga toppar men också några som inte faller mig i smaken. Jag ser med förväntan fram emot nästa CD med Teea.