Artist: Cina Samuelsson
 Titel: Roots & Memories
 Skivbolag: Cool Country Music 141

Det haglar in nya countryskivor I postlådan. Det är ett par år sedan Cina’s förra CD kom släpptes. Cina har producerat CD’n med viss stöttning av brodern Berra Karlsson och det har de gjort bra. Det är tretton mycket bra låtar de har plockat ihop och många är kända sedan tidigare, men inga som spelas varje dag i radion. De har en bra mix av lugna och lite snabbare låtar. Jag fastnar ju mest för de lite lugnare låtarna som ni vet och kommer därför att nämna några av dem. Merle Haggard skrev balladen ”Everybody’s had the blues” som följs av ”Take me” där Dale Watson sjunger duett med Cina i en mycket bra version. Tempot ökas något i topplåten ”There’s more to leaving than just saying goodbye” ett av toppspåren på CD’n. Justin Trevino är duettpartner i klassikern ”Love is no excuse” en topplåt. ”Please help me I’m falling” inleds med fin stämsång tillsammans med dottern Malin och Lotta Arturén, mycket fint. Ett av skivans bästa spår är Bill och Dottie West’s ”Mommy, can I still call him daddy” en kanonlåt med bra text. I Willie Nelson’s ”Are you sure” är Bobby Flores duettpartner och det är ännu en topplåt. CD’ns sista spår är Harlan Howard’s ”You took him off my hands” som också tillhör de bättre på CD’n. Cina får en stark fyra för denna CD. KÖP du kommer inte att ångra dig. www.cinasamuelsson.se Hälsa från oss.

Publicerad: 2014-09-12

Titel: Fifty Gallons Of Lightning
 Skivbolag: Fortune Records 023

Trailerpark Idlers är väl ett av landets mest produktiva band, det här är deras 12:te CD’n sedan starten 2006. På tidigare CD har bandet haft en dragning åt irländsk musik men här är det mer åt bluegrass-alternativcountry-hållet. Elisabeth Hellman (Miss LisaLee) har skrivit fyra av låtarna och Morgan Hellman har skrivit sju och två har de skrivit tillsammans. CD’n inleds med en snabb låt ”Bend & obey” där Miss LisaLee svarar för sången, vilket hon för övrigt gör på de flesta låtarna. ”Goodbye baby” är en lugn ballad där Morgan och Miss LisaLee sjunger duett, en mycket fin ballad. Morgan tar sig sedan an den lite snabbare ”MoOnshinin’ man”. I den fina balladen ”Where did you go Mary-Anne?” är Jonas Otter gästsångare. ”Sing with the bird, talk to the cat” är en glad bluegrasslåt är Peter Dahl spelar banjo och hustrun Linda Dahl sjunger. Jag gillar också de lite snabbare ”So long little darlin’” och ”Get down on your knees, sinner”. Iden lite snabbare ”Willy went wild” är det lite Johnny Cash-komp med en tung bas i bakgrunden. Ännu en bra CD från detta kompetenta band. Men hur hinner ni med? Ett givet kö.www.trailerparkidlers.com

Publicerad: 2014-09-12

Artist: Emmy Lou and the Rhytm Boys
 Titel: Bip Bop Boom
 Skivbolag: Atenzia Records 1420

Egentligen lyssnar jag inte så mycket på rockabilly på skivor utan vill helst se banden live. Men undantag får göras ibland. Ännu ett bra rockabilly-band har gjort en ny CD på Atenzia Records. Bandet bjuder på en bra mix av snabba och lite lugnare låtar. Jag gillar de lugnare bäst och en av dessa är ”Byddy” som Tobias Knutes har skrivit. Jag gillar också den lite snabbare ”Sweet Nothins” som Emmy Lou gör mycket bra. Tempot ökar lite i ”Bank Robber Linn” och det fortsätter i ”Can’t get it out of my mind”. Emmy Lou bjuder på en joddlarlåt i ”Cowoy Yodel”, mycket bra. Jag gillar också den gungande ”Rootie tootie baby” som går i lite Fats Domino-stil. CD’n avslutas med en fin ballad på svenska ”Mig du lämnat kvar”. En mycket bra skiva av ett band som jag gärna ser live.
Ett givet köp för er som gillar rockabilly.

Publicerad: 2014-09-12

Artist: Cherry Tess and her Rhytm Sparks
 Titel: Drip Drop
 Skivbolag: Atenzia Records 1416

Mera svenskt i form av detta rockabillyband. Det är inte något nytt band utan de har funnits i några år och tillhör de bättre banden i landet. Första spåret på denna CD ”Lover boy” är en härligt gungande låt i lite högre tempo. Bandet fortsätter i samma stil med ”Whole lot of change”. CD’ns bästa spår är titellåten ”Drip Drop” som får mig att tänka på Fats Domino, lite av samma gung med pianot i bakgrunden. Jag gillar också ”Ain’t always nice” som är en lite lugnare låt. Däremot är ”Gotta gimme what’cha got” en riktig rökare. CD’n avslutas med en härligt gungande låt ”Yummy yummy feeling”. Ett givet köp för rockabilly fans.

Publicerad: 2014-09-12

Artist: Jeff Woolsey
 Titel: Dancing To Nite’

Jeff Woolsey är ett nytt namn för mig. Här är det Texas Hony Tonk Music som gäller och det av högsta kvalitet. CD’n är producerad av Justin Trevino och han har plockat ihop 14 fantastiska låtar. Att han dessutom har gräddan av musiker att backa upp Jeff är pricken över i-et.Här har vi Jim Loessberg på steel och trummor, Hank Singer fiddle, T.Bonta piano, Randy Lindley på olika gitarrer och Jake Hooker bas.CD’n inleds med en härlig fyrfyra ”My Last Night In Town” som Johnny Paycheck gjorde på Little Darlin’. Jeff fortsätter med ”It Hurts So Good” i samma takt. George Jones skrev den lite lugnare ”Glad To Let Her Go”.Ett av skivans bästa spår är Billy Swan’s ”Sensitive Heart”, en kanonlåt. Ytterligare en lugn låt på denna CD är ”How Much More Can She Stand” som Conway Twitty hade en hit med. Han gjorde också shufflen ”That Kind Of Girl”.Willie Nelson är mannen bakom fyrfyran ”Go Away”. Ytterligare en topplåt i fyrfyra-takt är ”You’re Not Drowning Your Heartache” ett av skivans bästa spår.Sista spåret är en shuffle med titeln ”If ou Ever Walk My Way Again”. Det här är en CD som du som gillar Real Honky Tonk Music bara måste ha i din samling.CD’n kan beställas från Jeff’s hemsida. Glöm inte att hälsa från oss. WWW.jeffwoolseymusic.com

Publicerad: 2014-06-15

Artist: Tennessee Drifters
 Titel: Tennesse Drifters
 Skivbolag: Atezia 14114

Det sägs att om man väntar på något bra så väntar man aldrig för länge .Men det har varit en lång väntan på denna CD för mig. Det här är country/rockabilly i bästa Johnny Cash- anda som vi bjuds på i hela 15 spår. Bandet inleder med ”Daddy Sang Bass” som följs upp med en toppversion av ”Story Of A Broken Heart”. Därefter kommer ”Understand Your Man” och ”One Woman Man”. En av topparna på CD’n är ”I Wasn’t Drunk (I Was Just Drinkin’)”. Ytterligare en topplåt är ”You’re The Nearest Thing To Heaven”. Bandet bjuder på en svängig version av Hank Snow’s “I’m Movin’ On”. Efter denna kommer en lite lunare låt i Kent Vikmo’s ”I’ll Miss You”, en topplåt liksom den gungiga ” Guess Things Happen That Way”. Så ökas tempot i ”I Got Strips”. Ytterligare en topplåt är ”It Was Jesus” som följs av den välkända topplåten ”Walk On By”. CD’n avslutas med ”Ring Of Fire” i bästa Johnny Cash-stil. Det här är en CD som bör tilltala såväl country som rockabilly-fans. Det är bara att inhandla.

Publicerad: 2014-06-15

Artist: Jesse Jones
 Titel: One Memory For The Road
 Skivbolag: Tej Entertainment

För några veckor sedan kom en CD på posten med en för mig ny bekantskap. Jesse Jones, som enligt bilden på skivkonvolutet verkar vara i övre medelåldern, vet hur country ska låta. Texten på konvolutet säger att Jesse gillar ”The Honky Tonk Sound” vilket bevisas på skivan. Jesse är en mycket trevlig bekantskap som har en äkta känsla för det han framför och det är viktigare för mig är en skolad röst. CD’n inleds med en lugn ballad ”Standing On Top Of A Mountain” som följs av titellåten ”One More Memory For The Road” som är en fin fyrfyra och en av topparna på CD’n. ”Honky Tonk Sunshine” och ”Once We Had Love” är två lugna ballader. Så kommer ytterligare en fyrfyra i ”Me Against The Walls”, en topplåt. ”Rodeo Pony” är en lite snabbare låt. Ytterligare en härlig fyrfyra är ”The Other Side Of Midnight” en av topparna på CD’n. Så ökas takten något i ””A Touch Of Missing You”. En topplåt är den lite lugnare shufflen ”Behind These Walls”, kanske skivans bästa låt Sista låten är en lugn ballad ”I’m Stoned” en mycket bra låt. Musikerna är för mig helt nya namn men de gör ett mycket bra arbete bakom Jesse, fin steel bland annat..Kan köpas via www.tejentertainment.com.

Publicerad: 2014-06-15

Artist: Old Timey Remedy
 Titel: Had A Big Time Today

Jag har hört och sett detta svenska band (med en amerikanska och en dansk) live ett par gångeroch gillar deras fartiga old time musik. Bandet hr en äkta spelglädje och känsla för den musik som de gillar och framför. Detta återspeglas på denna deras första CD som innehåller hela 16 låtar. Då jag inte är någon expert på denna musikform så uppskattar jag innehållet i konvolutet där varje låt presenteras och var bandet har hämtat sin inspiration för dessa sånger. Jag har några låtar som jag har fastnat för lite extra. Det är bland annat den fartiga ”Polly Wolly Doodle” som inleder CD’n. Den följs av ytterligare en snabb låt ”Burial Of Wild Bill” en riktigt bra låt. En sång som jag tror att många känner igen är ”Leaning On The Everlasting Arms” här i en mycket bra tolkning. Ännu en välkänd låt är ”Little Setheart Pal Of Mine” och det gäller också ”Mary Don’t You Weep”. Jag gillar också den svängiga ”Always In The Way”. Ett av de bästa spåren på CD’n är ”Ramshackle Shack”. CD’n avslutas med den fartiga ”It Just Suits Me”. Det här är en CD för dig som gillar glad och svängig old time musik.

Publicerad: 2014-06-15

Artist: The Magnolia Sisters
 Titel: Love’s Lies
 Skivbolag: Arhoolie Records 543

The Magnolia Sisters består av fyra skönsjungande kvinnor, Jane Vidrine, Ann Savoy, Lisa Trahan och Anya Burgess. Det här är en helt ny CD från 2014.Den här kvartetten bjuder på 12 cajun/zydeco-låtar med bra variation av snabba och lugna låtar, alla framförda på franska.Jag hade gärna hört dem på engelska, men cajunmusik gör sig väl bäst på franska.I innerkonvolutet presenteras varje låt på engelska i några korta rader vilket höjer värdet på skivan. CD’n inleds med en vals ”La bonne vie (The Good Life)”. På spår tre bjuds vi på en lugn ballad ”Le deserteur (The Deserter)” som följs av valsen ”Je va’s jamais oublier (I’ll Never Forget)”. En av topparna på CD’n är den svängiga ”Malinda” som följs av den välkända ”Les clos de coton (The Cotton Fields)” i en mycket bra version. Gruppen bjuder sedan på en zydeco-låt ”En route chez moi (Going Home)”. En av topparna på CD’n är George Jones vals ”Arréttes-pas la musique (Don’t Stop The Music)”. Så ökas takten i den svängiga ”Oublies moi jmaisa (Never Forget Me)”. I ”Par derriére chez mon p’ere (Behind My Father’s House)” sjunger gruppen a’capella, mycket stämningsfullt CD’n avslutas med den svängiga ”Hot Stuff” som det är svårt att sitta stilla när man hör den. Gillar du cajunmusik å är det här en CD som du ska ha i samlingen.

Publicerad: 2014-06-15

Artist: E.B. Anderson and The Resolutes
 Titel: Broken Down Horse
 Skivbolag: Lets Riot Music 003

Det här är en CD som kommer att släppas den 24/6. Skivan kommer att distribueras via Playground. E.B. Anderson är ännu ett nytt namn för mig och hans musik är närmast att betrakta som americana då det är en blandning av country, rockabilly, blues, rock’n’roll och alterntivcountry. E.B. är starkt influerad av Townes van Zandt och Steve Earle så då vet ni lite hur det kommer att låta. CD’n innehåller 12 låtar med en bred variation av stilar. Jag ska nämna några som jag har fastnat för. CD’n inleds med en lite rockig låt ”Seven Comes Eleven” som följs upp av titellåten ”Broken Down Horse” som är en lugn ballad. ”I Don’t Care” är en blues som det svänger om. Ett av skivans bästa spår är den countryinfluerade ”Mended Fences”, en mycket bra låt med fint steelspel och piano i bakgrunden. Efter denna rockar E.B. till det i ”Move Your Fet”. Ytterligare två topplåtar är balladen ”She” som tillhör topparna på CD’n tillsammans med den mjuka balladen ”Snow Falls On Denver” som jag tycker är skivans absolut bästa låt. Det här är en CD med någo låt för alla smaker. Själv gillar jag de lugna låtarna bäst. E.B. lär vara på gång till Sverige i höst. Det är något jag inte vill missa.

Publicerad: 2014-06-15

Artist: Simon Crashly and the Roadmasters
 Titel: It’s Only Rock’N’Roll
 Skivbolag: Atenzia Records 1402

Trots namnet så är det här ett svenska band som jag tror har sin hemvist I Dalarna. Titeln säger att det bara är rock’n’roll, men jag har även hittat lite rockabilly bland de 13 spåren, men gränsen mellan dessa genrer är ju hårfin. Hur som helst så är det fart och fläkt från första till sista spåret. Först ut är ”Letter To My Baby” som är en riktig rökare. Efter denna inledning så kommer en tung rockabillylåt ”Hey Pretty Baby” med tung bas i bakgrunden. Ett av skivans bästa spår är ”I’ll Keep On Loving You” som är en svängig rockabilly-låt. Jag gillar också ”Mary Ann” som gungar på bra. Samma sak gäller för ”You Went Away And Left me” där gitarren och pianot pumpar på bra i bakgrunden. I ”House of Blue Lights” ligger också pianot fint med i bakgrunden. De två sista spåren ”Susie’s House” och ”True Love” hör också till de bättre låtarna på skivan. Du som gillar fartig musik kommer garanterat att gilla skivan med Simon Crashly.

Publicerad: 2014-06-15

Artist: Four Leaf Clover
 Titel: FourLeaf Clover

Det är inte vanligt att SCC-NYTT recenserar skivor med bara 4 låtar på, men när svenska mästarna i Pure Country skickat en CD så gör jag ett undantag. Första spåret ”Two Wrong’s Don’t Make It Right” är en fin fyrfyra som jag gillar. Övriga tre låtar på CD’n är lugna ballader. Den första av dessa är A House On The Other Side Of Town” som följs av ”Angel”. Sista låten på CD’n är ”Until The Right One Comes Along” som är en riktigt fin ballad. Jag ser fram emot att bandet släpper en CD med 12 låtar framöver.

Publicerad: 2014-06-15

Artist: The Sacred Shakers
 Titel: The Sacred Shakers Live
 Skivbolag: Signature Sounds records

Den här åttamannagruppen, sju män och en kvinna, kommer från Boston. Deras sjunger gospel med influenser från old time, country och bluegrass. Denna deras första CD innehåller 14 mer eller mindre kända gospelsånger och de flesta i lite högre tempo. Det här är en liveinspelning men utan störande applåder och tillrop under sångerna, vilket är positivt. CD’n inleds med ”All Night, All Day” som är en lite lugnare gungande bluesinfluerad låt med fin stämsång, den tillhör topparna på skivan. Så ökas tempot i den välkända ”Take Me In Your Lifeboat” och gruppen fortsätter i samma stil med ”Lord I Am The True Vine”, ”Morning Train” och ”Satan Your Kingdom Must Come Down”. Jag har fastnat för de svängiga ”I’m Tired” och ”Belshazzar”. Tempot ökar något i ”Won’t You Come And Sing For Me” som är en av skivans toppspår. I denn bluegrassinfluerade ”I’ll Remember You Love In My Prayer” ökas tempot något liksom I “You Better Quit Drinkin’ Shine”. Även You Got To Move” är en lite snabbare låt. Så lugnar gruppen ner tempot I “Little Black Train” som är en av skivans batter sånger. Sista spåret ”When I Get Home I’m Gonna Be Satified” är en uptempolåt. Du som gillar gospelmusik med lite fart i ska inte missa denna CD.

Publicerad: 2014-06-15