Artist: Tim Hus
 Titel: Western Star
 Skivbolag: Stony Plain Records

Kanadensaren Tim Hus är ett nytt namn för mig trots att han tydligen har hållit på med musik i många år, men musik från Kanada har lite svårt att nå vårt land. Tim har skrivit alla låtarna på CD’n och producenten Harry Stinson har valt ut en bra blandnig av snabba och lugna låtar. Tim inleder i högt tempo med ”Western Star”, ”Master Caster” och ”Pheasant Huntin’ Day”. Därefter kommer ett av skivans toppspår ”Church Of Country Music” som inleds i lite snabbare takt för att sedan växla ner till fyrfyra-takt, en låt med en bra text. Tim ökar sedan tempot i ”Halifax Blues”. E av få ballader på CD’n är ”Forgotten Sailor”. En av de bättre låtarna på CD’n är den lite snabbare ”Inside Passage” som följs av den snabbare ”Hardcore Apple Picker”. Tim sänker sedan tempot igen i ”Marietta Miner” en låt som jag gillar liksom de lite snabbare ”Madawaska River” och ”Short Go Shuffle”. Tim avslutar med en lugn låt i valstakt ”Wild Rose Waltz”. En CD som jag tror tilltalar dig som giller lite snabbare låtar. Den är väl värd en plats i samlingen. www.stonyplainrecordscom
Hälsa från SCC.

Publicerad: 2013-12-12

Artist: Bobby Lewis
 Titel: Here I Am Again
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 6997

Det är nästan exakt ett år sedan jag recenserade Bobby’s förra CD på Heart of Texas Records och ”här är jag igen” som titeln på CD säger. Och det är bara att tacka och ta emot. Jag tycker att Bobby är bättre nu på äldre dar och HOT har lyckats få honom mer strikt country. CD’n inleds med en ”tung” låt ”Alice In Wonderland” som Bobby skrivit själv. Efter denna kommer en av skivans bästa spår i ”We Make A Great Country Song” en topplåt i stilla valstakt med en bra text. I titellåten ”Here I Am Again” bjuds vi på en lugn låt. Bobby väcker sedan liv i den gamla bekantingen ”Shutters And Boards” som följs av en egen komposition ”When You’re With Me”. Därfter kommer en hyllning till Buddy Holly i den lite lugnare ”Rock-A-Billy Days”. Bobby bjuder på ytterligare en topplåt i balladen ”So Close I Can Taste It” som följs av ännu en lugn låt ”It Never Rains But It Pours”. Bobby dammar av ytterligare en gammal goding i John D.Loudermilk’s ”Talk Back Trembling Lips” som Johnny Tillotson hade en hit med på 60-talet. Därefter får vi höra en sacred song ”Show Me The way. Bobby har skrivit ytterligare en kanonlåt med titen ”In This State Of Mine” som handlar om brusten kärlek och det är skivans bästa låt. Även sista spåret är en låt av Bobby och här har han Dianne McCall som duettpartner i topplåten ”World Of Love”. Glöm Bobby från 60-70-talet och upptäck den ”nya” Bobby på Heart Of Texas Records. Jag rekommenderar ett köp av åväl denna som hans förra CD.

Publicerad: 2013-12-12

Artist: Johnny Bush
 Titel: Reflections
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4775

Så har den produktive Johnny varit i studion igen vilket resulterat i en ny CD på det eminenta Heart Of Texas Records. Det är nyinspelat material även om några låtar har varit utgivna tidigare. Johnny inleder med Willie Nelson’s fyrfyra ”A Moment Isn’t Very Long” en topplåt. Han fortsätter med ytterligare en fyrfyra i den egna ”Jealously Insane” Så dras tempot ner i balladen ”The Door” som handlar om hur det känns när hon har lämnat honom. ”Statue Of A Fool” är en låt som ett antal artister har gjort före Johnny. Så kommer ytterligare en fyrfyra i ”All The Rage In Paris” där Randy Rogers är duettpartner och det är han också i balladen ”Troubadour”. Så fortsätter Johnny med ytterligare en fyrfyra i Justin Trevino’s ”Neon Nightmare” en topplåt. Johnny bjuder sedan på en lugn ballad i ”Man With No Soul At All”. Takten höjs något i Dickey Lee’s välkända ”She Thinks I Still Care”. En av topparna påCD’n är Johnny’s ”I Can Feel You In His Arms” en lugn fin låt om kärlek. Dallas Frazier är mannen bakom kanonlåten ”She’s The Trip I’ve Been On”. Johnny fortsätter med en lugn låt i ”Ease Me To The Ground”. Ännu en topplåt har Johnny plitat ihop i ”Where Were You Last Night” en lugn fin låt. Även sista spåret ”Deja Vu” är en lugn låt. Som vanligt så gör Johnny ingen vän av Texascountry besviken. Bra omväxlande lite snabbare och lugna låtar.

Publicerad: 2013-12-12

Artist: Hold Your Horses
 Titel: Hard Times
 Skivbolag: Hold Your Horses

Detta bluegrassband från Malmö hörde jag första gången på country-SM i år där de tävlade i bluegrasskategorin. Denna deras första CD innehåller tyvärr bara fem låtar, jag hade gärna hört fler med dem, gärna ett par sacred songs som de framförde i Fjällkyrkan. Första spåret ”Badley & Cruel” är en låt i lite högre tempo. Bandet fortsätter i samma stil med ”True Love”. Även ”Sometimes” är en lite snabbare låt liksom ”Risen”. Alla dessa fyra har skrivits av Martina Johnsson., som ju också svarar för leadsången i bandet. Hon visar att det går att skriva bra bluegrasslåtar även om man inte bor i bergen i Virginia utan i ”platta” Skåne. Sista spåret ”Hard Times” är skriven av Caleb Klauder oh här bjuds vi på fin stämsång. Jag ser fram emot en fullängd-CD. För er som gillar bluegrass är det bara ett inhandla. Skivan kan köpas via info@holdyuorhorses.nu Hälsa från SCC

Publicerad: 2013-12-12

Artist: Junior Sisk & Ramblers Choice
 Titel: The Story Of The Day That I Died
 Skivbolag: Rebel Records

Ännu ett nytt namn för mig är bluegrassartisten Junior Sisk. CD’n innehåller en bra blandning av snabba och lite lugnare låtar. Den inleds i högt tempo med titellåten ”The Story Of The Day That I Died”. Den följs av ett CD’ns bästa spår ”If The Bottle Was A Bible” en riktig kanonlåt. Jag gillar också de lite lugnare ”Another Lonely Day” och ”Lover’s Quarrel”. Ännu ett par bra låtar på CD’n är ”Prayers Go Up” och den stilla valsen ”A House Where A Home Used To Be”. Jag vill ge ett extra plus till de skickliga musikerna och stämsången. En solklar skiva för dig som gillar bluegrass.

Publicerad: 2013-12-12

Artist: Jason Cassidy
 Titel: Keep It Country
 Skivbolag: Blake Records

Texaskillen Jason Cassidy är ett nytt namn för mig. Det här är hans andra CD (den första kom 2011). Titeln på CD’n gör att jag blir nyfiken och får höga förväntningar. Tyvärr infrias inte dessa trots att det mest rör sig om lite stillsammare låtar (som jag normalt gillar), men det hela blir lite slätstruket. Några undantag finns det och det är ”Blame It On Waylon” som är en av få uptempolåtar. ”Cover Your Eyes” är en stillsam fin ballad och tillsammans med ”Nothing Holds A Memory (Like A Song) tillhör de topparna på CD’n. Ytterliga en fin ballad är ”Sweet Memories”. Jag gillar också den lite snabbare ”I Think I’ll Just Stay Here And Drink” som ju är en gammal Waylon-låt om jag inte minns fel. Jag föreslår en provlyssning före ett köp.

Publicerad: 2013-12-12

Artist: Wanita
 Titel: The Original Wanita
 Skivbolag: Wanita 03

Wanita ”Australiens Honky Tonk Queen” med sin första CD. Jag skulle kunna skriva en hel roman om denna CD, men ska försöka hålla mig någorlunda kort. Efter bara ett par sekunder av första spåret så var jag knockad. Går det att göra så bra country ”down under”. Ja tydligen, för det här är bland det bästa jag har hört i år. Det är inte så ofta som det dimper ner CD-skivor från Australien men desto roligare är det när en sådan här ”guldklimp” anländer. Wanita är en drygt 30-årig tjej som enligt sin text i konvolutet har varit en problemtjej med mycket strul i unga år. Wanita har skrivit alla låtarna å CD’n och hon skriver om sitt liv i låtarna och sjunger dem med sådan inlevelse att jag blir helt tagen. Röstmässigt ligger Wanita åt Loretta Lynn. Jag blev som sagt helt knockad efter första spåret ”A Letter To Mom”, som är texten i ett brev som Wanita skrev till sin mor 1994 när hon inte mådde så bra, en riktig tårdrypare. En kanonlåt som är svår att överträffa, vilken inledning på en CD. Wanita fortsätter med en härlig shuffle i ”Too Country For Country” och det är ännu en kanonlåt som jag bara måste stampa takten till. ”It Took A While” är en låt som platsar på vilken rockabilly-skiva som helst, riktigt tungt komp. I den lite mjukare ”Sweet Monlight” är det lite ”jazztouch” med ett klinkande piano och lite svagt dragspel i bakgrunden. Efter denna kommer en låt om brusten kärlek i ”The Aftershave Song (My Sweet Little Thing)”, vilken text och det är en av topparna på CD’n. Ännu en låt med samma tema är den lugna ”A Sad Blue Song”. Wanita ökar tempot i 4.4:an ”If There’sA Honky Tonk In Hell (Then Someone Kill Me)”, en grym text och den tillhör också topparna på CD’n. Så bjuder Wanita på en bluesinspirerad låt i lugn gungande takt ”I’m Now The Bottle’s Girl”. I ”When His Dinner Has Gone Cold” är en lugn fin låt där texten handlar om hur det är när kärleken i ett äktenskap har svalnat, en kanontext. Så ökas takten ordentligt i rockiga ”Hell Hath No Fury”. Det är lite stillsammare takt i ”Living Out My Dreams”. CD’n avslutas med en ännu lite lugnare låt ”Two Sides Of The Coin” som har en grym text om en sångerska som får tjäna pengar på ett annat sätt för att kunna nå sin dröm, en helt otrolig låt. Wanita skriver på konvolutet att låtarna handlar om henne och med den inlevelse hon har i låtarna så har hon övertygat mig om att det är sant. Till detta så har wanita ett toppkomp med Michael Rose på steel i fronten. Tveka inte KÖP, det är en stark kandidat till årets skiva. Skivan kan finnas hos direktimportörer eller beställas via www.queenofhonkytonk.com.au.
LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17

Artist: Vince Gill & Paul Franklin
 Titel: Bakersfield
 Skivbolag: MCA Records

Detta är en stark kandidat till årets bästa CD tror jag. Vince och Paul gör en hyllning till två av de stora namnen som förknippas med Bakersfield och dess sound. CD’n innehåller tio spår, fem från Buck Owens och fem från Merle Haggards enorma låtmaterial. Första spåret är Buck’s tidiga hits ”Foolin* Around”. Därefter följer Merle’s ”Branded Man”. En fantastisk version av ”Together Again” , där Paul’s steel ligger fint i bakgrunden tills han får göra ett långt solo, följer på denna. En av mina favoriter bland Merle’s alla topplåtar är ”Tonight The Bottle Let Me Down”, en av topparna på CD’n där Paul briljerar med sitt steelspel. Efter denna kommer Buck’s ”He Don’t Deserve You Anymore”, en härlig fyrfyra. Så bjuder paret på en lugn fin låt från Merle’s penna ”I Can’t Be Myself” som följs av nästa fyrfyra ”Nobody’s Fool But Yours”. Cd’ns bästa spår tycker jag är Merle’s fantastiska ballad ”Holding Things Together” som beskriver hur livet kan bli efter en separation, fantastisk text och vilken känsla Vince visar här, dessutom ett fantastiskt gitarrsolo, ståpäls utlovas. Så kommer nästa fyrfyra från Buck’s penna ”But I Do” en grym låt. Sista spåret är inte min favorit, jag hade gärna hört ”Swinging Doors” istället för ”The Fightin’ Side Of Me”, men man kan inte få allt här i livet. Det här är en CD som ska finnas hos varje sann vän av countrymusik. Det är bara att inhandla, en av årets bästa skiva.
LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17

Artist: Ruby Lovett
 Titel: Ruby Lovett

Det är 15 år sedan Ruby kom med sin debut-CD på Curb Records, en mycket bra debut dessutom.
Nu kommer uppföljaren men med bara sex spår vilket jag tycker är för lite på en CD. Jag hoppas att Ruby kan få ett etablerat bolag att satsa på henne och att ge ut en CD med minst 12 låtar, det är hon värd. Här inleder Ruby med en lite snabbare låt ”Don’t Settle For Less”. Andra spåret är en ”storylåt” ”Pulpwood Truck” som handlar om faderns nyinskaffade bil, en av topparna på skivan. Även nästa låt ”If You Were Mine” som är en mjuk ballad tillhör toppspåren. Den bästa låten på skivan tycker jag är den lugna kärleksballaden ”Hard Lesson Road”. Jag gillar också den lugna låten ”That’s What I Believe” ett av de bättre spåren. Som avslutning har Ruby valt att bjuda på en sacred song ”Farther Along” som hon sjunger a’capella, ett tveksamt val att skippa kompet. Jag hoppas att det inte tar 15 år till nästa CD för Ruby är för bra för att få falla i glömska. Skivan kan beställas på hennes hemsida www.rubylovett.com
LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17

Artist: Peter Rowan
 Titel: The Old School
 Skivbolag: Egen utgivning licenserad av Compass records

Peter Rowan är ingen artist som jag lyssnar till dagligen, men jag vet att många som gillar bluegrass håller honom väldigt högt. Jag förstår detta efter att ha lyssnat på denna CD några gånger. Här omges Peter av gräddan av bluegrassmusiker som Del McCoury, Don Rigsby Bobby Osborne och J.D. Crowe för att nämna några. Peter har skrivit 11 av CD’ns tolv spår och jag gillar de lite långsammare låtarna som ”True Love Last” där Don Rigsby är harmony singer bäst. Jag gillar också ”Ragged Old Dream”. En av topparna på CD’n är ”Letter From Beyond” som går i stilla valstakt och Del McCoury har fått träda in som harmony singer. I topplåten ”My Savior Is Callin’ Me” är det Bobby Osborne och Jesse McReynolds som är sångpartners till Peter. Det här är ett givet köp för dig som gillar bluegrass i lite lugnare stil.

Publicerad: 2013-10-17

Artist: Sarah Gayle Meech
 Titel: One Good Thing
 Skivbolag: Egen utgivning

En CD med en helt ny bekantskap för min del damp ner i brevlådan för någon månad sedan. Sara har skrivit alla låtarna, producerat och allt detta på egen utgivning, hon verkar vara en tuff tjej Sarah. CD’n är omväxlande med snabba och lugna låtar och innehåller 12 spår. Jag har fastnat för bland annat spår två ”Old White Boots” som är en shuffle och en av skivans bästa låtar. Jag gillar också den gungande ”Unlucky In Love” som också tillhör topparna på CD’n. I ”Drink Myself To Sleep” är det lite bluesinfluenser med steel och piano i kompet. Den kanske bästa låten på CD’n är ”Foolish” som går i stilla valstakt med en ”sjungande” steel i bakgrunden. Även ”No Angel” och ”Movin On Song” som är två lite snabbare låtar tillhör topparna. I balladen ”Lucky Girl” sänks tempot och det är en mycket fin låt. Sista spåret ”Honey Put Your Money Where Your Mouth Is” har en kul text, men är lite jobbig då den växlar i tempo ett par gånger. En ny trevlig bekantskap och en CD som jag tror att de flesta skulle gilla.

LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17

Artist: Jolie Holliday
 Titel: Love Was All We Had In Common
 Skivbolag: Hillside Records 2109

Jolie Holliday’s nya CD på Hillside kom som en överraskning då det ju bara är något halvår sedan jag recenserade en CD med Jolie, då på eget bolag. Hillside har ju många bra artister och bolaget bjuder alltid på strikt country. Det gäller givetvis denna CD också. Jolie inleder i lite högre tempo med titellåten ”Love Was All We Had In Common”. Hon fortsätter med Dallas Frazier’s gungiga ”Big Mable Murphy”. Jolie ökar tempot lite i ”The Shoe Goes On The Other Foot Tonight”. Ett av CD’nsbästa spår är den lugna ”She’s Gonna Dance”. Jag gillar även de lite snabbare ”Heart FullOf Hurtin’” och ”Neon Cowboy”. Bästa spåret på CD’n är den lugna balladen ” All Through The Night”. Som avslutning bjuder Jolie på ”Wrong Company” (Harlan Howard’s topplåt” och här är Kenny Seratt duettpartner. En CD som jag tror tilltalar de flesta då den innehåller såväl snabba som lugna låtar.
LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17

Artist: Dave Cox
 Titel: I’ll Never Change
 Skivbolag: Eget Bolag (Dave Cox Music

Ett nytt namn för min del trots att det är Dave’s nionde CD. Dave har skrivit åtta av CD’ns elva låtar. Dave har en ljus/mjuk röst som jag gillar. Första spåret är en lugn låt som handlar om vad som kan hända oss alla ” It Happens To The Worst Of Us”. Skivans bästa låt kommer på spår tre och det är fyrfyran ”Good Times” som Vern Stovall har plitat ihop, en topplåt. Den följs av en lugn ballad ”Why We Fight”. Dave har plockat fram Jimmie Logsdon’s honky tonk-låt ”One Way Ticket To Nowhere” ur gömmorna, kul att höra den igen. I ”Nothing Impresses Me” är det lite blues-swingig takt. Ray Buzzeo var det som plitade ner ”The Wheels Fell Of The Wagon” som är en svängig låt från mitten av 60-talet. Ännu en bra låt är den lite lugnare ”Pray Louder”. Avslutningsspåren ”Get Away For Awhile” och ” I’ll Never Change” är två lite modernare låtar som inte är riktigt i min smak. Provlyssna via nätet (Spotify) före ett köp.
LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17