Artist: Kaye Tolson
 Titel: Share My World

Kaye Tolson är ett nytt namn på detta eminenta bolag, Heart Of Texas Records.Detta är Kaye’s första CD. Justin Trevino har turnerat med henne och skriver att hon är en utmärkt basist och sångerska. Kaye inleder med Ray Price’s shuffle ”I’ll Be There” och lägger därmed ribban på hur det ska låta. Efter denna så lugnar hon ner tempot i balladen ”Someday Soon”. Så ökas tempot något i ”He Picked Me Up” som är en av topparna på CD’n. Kaye tar hjälp av Justin Trevino som duettpartner i den fantasiska balladen ”I’ll Share My World With You”. Efter denna bjuder Kaye på en sacred song i form av ”Jesus Hears, He Cares, He Can”, fantastiskt bra. Så ökar hon takten i ”My Baby’s Coming Home”. Ännu en av topparna på CD’n är den lugna balladen ”The Blame”. Ännu en fin sacred song bjuder Kaye på i ”Once Upon A Hill”. Melba Montgomery och Carl Jackson har plitat ihop topplåten ”I’m Not Over You”. Kaye fortsätter i lugn takt med ännu en topplåt ”Old Love Turned Memory” och ”Nobody Love’s You Like I Do”. Kaye avslutar med två sacred songs ”I Know Who Holds Tomorrow” och ”Oh What A City”, båda är två lugna låtar. Låt er inte skrämmas av att det är några sacred songs på CD’n de närmast höjer värdet på skivan. Toppcountry från Texas.

LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17

Artist: Miss Leslie
 Titel: Lucky
 Skivbolag: Zero Label Records 0105

En ny CD med Miss Leslie skapar ju förväntningar på riktig honky tonk musik. Så är det inte på denna CD där Miss Leslie har skrivit alla låtar själv. Här är hon lite mer romantisk i sina låtar och merparten av de tretton spåren är av balladkaraktär. CD’n inleds med ”Nice Girl” i lugnt tempo som är en bra låt. Hon fortsätter i väldigt lugnt tempo med ”I Don’t Go There” en mjuk fin låt. Den följs av ”I Get The Bar” som går något lite snabbare och ökar i tempo till en shuffle efter någon minut, det är en av de bästa låtarna på CD’n. ”Outside The Outsiders” är ytterligare en lite lugnare låt med ett klinkande piano i bakgrunden, en bra låt liksom ”Honky Tonkin’ Fool” som går i stilla valstakt. Så bjuder Miss Leslie på en fartig shuffle i ”You Were Drunker Than I Was”. Så följer en lugn fin ballad ”After The Storm”, en topplåt. CD’ns absoluta topplåt kommer på spår tio och det är en härlig fyrfyra med titeln ”Fifty Years Ago Today” en kanonlåt. CD’n avslutas med tre lugna ballader där sista spåret ”This Old Guitar” är den bästa. Jag vill klassa denna som en ovanlig CD med Miss Leslie då hon ju inte brukar bjuda på så många ballader på sina skivor, men den är helt klart värd att ha i samlingen. En CD för dig som gillar lugna låtar att sitta avslappnad i soffan eller stolen och bara lyssna.
LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17

Artist: The Mercy Brothers
 Titel: Holy Ghost Power
 Skivbolag: Rootsy 075

Marcus och jag var och hörde detta band live på Öland i somras och det var en upplevelse. Helt otroliga på scen med en inlevelse som saknar motstycke. Det här är ett band med fem herrar i övre medelåldern som verkligen ger järnet och ska upplevas live. Missa dem inte när de återvänder till Sverige, för det är jag övertygad om att de gör, eller hur Rootsy. Farten och inlevelsen finns på CD’ns elva spår men det blir nästan lite för mycket av det goda på skiva. CD’n inleds i hög fart med titellåten ”Holy Ghost Power”. Efter denna kommer ett av skivans bästa spår i ”The 309” en lite lugnare låt . Så ökar bandet tempot igen i ”Rise, Devil, Rise” som har en härligt gungande takt. Samma sak gäller för ”Keys To The Kingdom” som tillhör topparna på CD’n. Ytterligare en bra låt är ”Following Jesus” som också är en snabb låt med fint gitarrspel. Även ”10.000 Angels” är en snabb låt som jag gillar. Jag gillar också ”Come Home, Sinner” som också är en snabb låt. Om det spelades sådan här musik i svenska kyrkor så skulle jag vara en flitigare kyrkobesökare.
LARS THELL

Publicerad: 2013-10-17

Artist: JOLIE HOLLIDAY
 Titel: Somebody Who Can
 Skivbolag: JEH Entertianment

Jolie Holliday med ben ny CD på eget bolag. Den här är lite modernare tongångar än hennes tidigare, men en fullt godkänd produkt. Jolie har skrivit alla låtarna själv och har hittat en bra mix mellan snabba och lite lugnare låtar. Själv har jag fastnat för de lite lugnare sakerna. Jolie går ut i högt tempo med ”Wafle House”. Efter denna bjuds vi på en lugn fin låt ”Cowboys Are Crazy” en av topparna på skivan. Titellåten ”Somebody Who Cares” tycker jag är lite för stökig med en vass gitarr. Däremot faller jag för den lugna balladen ”Just Because She Always Has” som är en låt med mycket känsla. Jag gillar också den snabbare ”Just Came Back To Say Goodbye”. Jolie drar ner tempot något i ”I Could Die Tonight” för att sedan öka något i ”Back In Love With You”. Så kommer ytterligare en känslosam ballad i ”Soldier” som följs av en uptempolåt ”This Is Me”. Tempot sänks lite i ännu en bra låt ”Have You Ever Seen The Rain”. Så kommer en av topparna på skivan i form av en lugn fin ballad ”If You Can”, en mycket känslosam text med en effektfull steel som ”sjunger” i bakgrunden. Sista spåret är en lite snabbare låt ”Whole Nother Bottle Of Wine”, en bra avslutning på en bra CD. Detta är en CD som väl försvarar sin plats i samlingen. Jag tror inte du blir besviken om du inhandlar denna. Kan eventuellt finnas hos direktimportörer eller via hennes hemsida www.jolieholliday.com. Glöm inte att hälsa från oss.
LARS THELL

Publicerad: 2013-08-30

Artist: CLINTON GREGORY
 Titel: Too Much Ain’t Enough
 Skivbolag: Melody Roundup Music

Det är ett antal år sedan jag såg en ny skiva med Clinton, desto roliga när så sker. Clinton var ju i Furuvik för några år sedan som fiddlare åt Gene Watson. Här inleder Clinton med en kanonlåt ” Too Country For Nashville” skriven av Wild Bill Emerson och Tommy Barnes som är skivans absoluta topp. Efter denna kommer det en lugn ballad ”Bridges”. En kul låt med en text om killen som uppträder i Del Rio och tror att han får komplimanger när man skriker ”You Play Like Chet” (Shit). På spår fem kommer en lugn ballad som jag giller ”It Took Every Tear”, bra text. Jag hoppar sedan till spår sju som är ännu en topplåt i lite snabbare takt ”If That Ain’t Jones”, kul text. Så följer ytterligare tre lugna ballader ”She Did”, ”Chase Away The Lonely” och ”You Smile” framförallt gillar jag den första. Så följer en av topparna på skivan ”Crucifixion” som är en lugn fin låt med religiös text. Det här är ytterligare en skiva till samlingen då toppara är värda skivpriset. Kolla hos direktimportörer eller via www.MelodyRoundupMusic.com.
LARS THELL

Publicerad: 2013-08-30

Artist: RUBY DEE & the SNAKEHANDLERS
 Titel: Rockabilly Playground
 Skivbolag: Dionysus Records

Våra vänner från Austin, Texas var på vårt årsmöte i Ingatorp å påskafton och bjöd oss på en oförglömlig kväll. Det var fart och show från första till sista låt. Här är bandets senaste CD som släpptes lagom till Europaresan. Ruby Dee har skrivit texterna till alla låtarna och musiken tillsammans med maken Jorge Harada. Vi bjuds här på rockabilly av högsta klass och kör igång i högt tempo med titellåten ”Rockabilly Playground” och fortsäter i samma stil på de två efterföljande spåren. Så drar hon ner lite på farten i ”House Of A Smaller Size” som har en fin tictoc-gitarr i bästa Johnny Cash-stil i bakgrunden. Ruby fortsätter på det inslagna spåret med ”My Big Brother” och ”When I Steal” och de här tre låtarna tillhör topparna på skivan. Jag gillar även de svängiga ”Naptime Is No Fun” och ”She´s A Speller”. CD´n avslutas med två snabba låtar. Du som gillar rockabilly har här ett givet köp. Försök på www.rubydeemusic.com. Hälsa från oss.
LARS THELL

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Gary Stewart
 Titel: I´m A Texan & Battleground
 Skivbolag: Hightone Records / Shout ! Records

Gary Stewart har ju glatt oss med ett antal bra skivor genom åren. Det här är en nyutgåva av två skivor som släpptes 1990 och 1993 och som nu släpps på en CD med hela 22 spår. Gary tog ju tyvärr sitt liv i december 2003 efter att hans fru sedan 43 år tillbaka gick bort i november, Gary var då 59 år.
Gary har varit starkt förknippad med Honky Tonk Music och merparten av låtarna går i den stilen även om det finns några riktigt fina balladspår också. Gary går ut i lite högre tempo med ”Come On In”. Efter denna följer en lugn fin ballad som jag håller som ett av de bättre spåren på CDn. Gary bjuder på ytterligare en lugn ballad i ”Hand Me Another”. Nästa spår som jag har fastnat för är uptempolåten ”Honky Tonk Hardwood Floor”. På spår 9 så bjuder Gary på en lugn låt med lite Mexicoinfluenser ”Make It A Double”, en topplåt. På det efterföljande spåret får vi höra Gary’s fina tolkning av Elvis hit ”One Night”, härlig feeling. I ”Bedroom Battleground” som har en bra text så höjs tempot något, en favorit. Ytterligare en topplåt med bra text är ” Nothing Cheap About A Cheap Affair” som följs av en lite snabbare topplåt ”Ol´Hanks Lovesick Blues”. Gary´s känsla för texter kommer till sin rätt i den lugna balladen ”Woman In Demand” en topplåt. Om jag inte minns fel så gjorde Conway Twitty en rockversion av ”You’re The Reason Im Living”, här gör Gary en lugn svängig version som jag gillar. Cd’ avslutas med en lugn fin låt ”Seeing’s Believing”. Det här är en CD som jag tror faller de flesta i smaken, tveka inte, KÖP.
LARS THELL

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Georgette Jones
 Titel: Till I Can Make It On My Own
 Skivbolag: Heart Of Texas records

Titeln på Georgette Jones senaste CD säger att hon vill klara sig själv, och visst gör hon det. Här har hon dock valt att spela in 13låtar från mamma Tammy Wynette’s repertoar. Visst gör hon det bra men jag tycker ändå att det hade varit trevligare att få höra lite andra låtar då ingen kan göra dem som Tammy. Georgette inleder i lugnt tempo med titellåten. Ett av toppspåren på skivan är duetten med Justin Trevino ”Take Me” som ju Georgettes föräldrar hade en hit med. Efter denna följer ”Divorce” och ”Apartment #9”. I ”My Elusive Dream” tar Georgette hjälp av Tony Booth som duettpartner. Vi bjuds på ytterligare en duett nu med Billy Yates i ”Golden Ring”, en topplåt. Så följer ”Take Me To Your World” och ”Your Good Girl’s Gonna Go Bad”. Jag gillar Georgette’s version av ”Stand By Your Man”. CD’n avslutas med en duett med Amber Digby ”Run Woman Run”. Det är ingen dålig CD men jag tycker att hon har gjort bättre skivor tidigare. Kompet är dock som alltid på HOT skivorna toppen.
LARS THELL

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Chris Wall
 Titel: El Western Motel
 Skivbolag: Waterloo Records

Det är tio år sedan Chris släppte sin förra CD. Nu har han åter tillsammans med Lloyd Maines varit i studion och plockat ihop tolv spår. Första spåret ”Six Shiny Strings” är en lite snabbare låt med fin dobro i bakgrunden. Efter den så fortsätter Chris i samma stil med ”Cruel To You” som jag tycker är en av skivans toppar. Jag gillar också ”I Should Have Called” som går i samma stil som de tidigare. I titellåten ”El Western Motel” så bjuds vi på en ballad i stilla valstakt med fiddle och dobro i bakgrunden, en av topparna på skivan. Även ”A hat Full Of Trouble” går i stilla valstakt som jag gillar. En av topparna på Cd’n är ”Silver Hair And Silver Wings” som påminner lite om ”The Gambler”. Två lite snabbare låtar är ”That’s What They Say” och ”We’re AllIn This Together”. Sista spåret ”Hello, I’m An Old Country Song” går också den i stilla valstakt och tillhör de absoluta topparna på skivan. Ett extra plus är det njutbara kompet utan vassa elgitarrer, tack för det Chris.
LARS THELL

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Jerry Miller
 Titel: New Road Under My Wheels
 Skivbolag: Signature Sounds Records

Jerry Miller känner jag bäst som en suverän gitarrist i Eilen Jewell’s band där han har imponerat stort på mig. Tyvärr är jag inte lika imponerad av denna CD även om Jerry visar vilken suverän gitarrist han är, men det blir liksom lite för mycket av det goda. Det här är vad jag kallar gitarrcountry med lite dragning åt rockabilly. Jag tycker den också har lite dragning åt Junior Brown och han är ju ingen favorit hos mig. Har är det mycket gitarr och lite sång. Det finns ett par låtar som sticker ut lite från de övriga och det är ”Eight More Miles To Louisville” och den lugna bluesen ”Steuben Street Blues”. Jag tycker att även slutspåret ”The End Of The Line” sticker ut lite där vi får höra en kvinnlig sångerska som jag tyvärr inte vet namnet på.
Lyssna gärna före ett köp om du inte är gitarrfreak.
LARS THELL

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Pistol Annies
 Titel: Annie Up
 Skivbolag: Sony

Pistol Annies består av Ashley Monroe, Angaleena Presley oh Miranda Lamberth. Det här är Pistol Annies andra CD av bandet som har väckt uppseende i USA. Gruppens sound är åt det lite poppiga hållet med en del undantag. Jag är väl ingen stor fan av gruppen men visst finns det några riktigt bar låtar på CD’n. Jag billar bland annat bugglåten ”Hush Hush” som jag har svårt att sitta stilla när jag spelar den. Efter den så kommer en fin ballad i stilla valstakt ”Being Pretty Ain’t Pretty” en av topparna på CD’n. Nästa låt som jag gillar är ”Don’t Talk About Him, Tina” som är en lite snabbare låt. Så kommer ytterligare ett par ballader ”Trading One Heartbreak For Another” och ”Dear Sobriety”, den senare är grymt bra. Även skivans två siste spår är lite lugnare ”Girls Like Us” och ” I Hope You’re The End Of My Story” som är ännu en grym låt. De lugna låtarna gör att jag nästan är villig att ge fyra hattar. De är riktigt bra.
LARS THELL

Publicerad: 2013-08-30

Titel: Meanwhile In Dogpatch
 Skivbolag: Fortune Records 006

En ny CD med det produktiva bandet från Norrköping/Söderköping, nu på ett nytt bolag, det låter intressant. Ni som har läst mina recensioner av bandets CD i tidigare SCC-NYTT vet att jag är lite svag för detta band och deras frejdiga, unika, genuina musik och alltid ger positiva omdömen om dem. Så är fallet även nu då byte av bolag ej har förändrat deras musikstil. Cd’n innehåller hela femton spår och jag har fastnat lite extra för några av dem. Första spåret ”I’m A Rich Girl” är en lite snabbare låt med sång av Miss Lee (Elisabeth Hellman). Hon svarar för övrigt för det mesta i sångväg på skivan. Nästa spår som jag har fastnat för är ”Will We Ever Find It Back” som också är en lite snabbare låt. Miss Lee fortsätter med ett par lite lugnare låtar i ”Not Today But Someday Soon” och ”Why Don’t You Come Home”, den senare en av topparna på CD’n. Bandet bjuder på tre cajuninflurerade låtar i den lite snabbare ”J’tends La Cloche Sonner”, ”Tarte Au Crapaud” som är en stilla vals och den snabba ”Nourri Pas Le Cadmo’n” (jag ger mig ej på någon översättning). Jag gillar också den taktfasta ”The Railroad Man” med banjon som framträdande instrument i kompet. Ytterligare en topplåt är ”Here’s Your Bag, Here’s Your Shoes, Here’s The Door” som är en snabb låt med Morgan som sångare. Ett Givet köp, inte bara för ”öschötar”.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Daniel Romano
 Titel: Come Cry With Me
 Skivbolag: Normaltown Records1005

En sprillans ny CD med en för mig ny kille damp ner i brevlådan i veckan. Tyvärr finns det ingen information om killen på konvolutet vilket är tråkigt då killen och komp är mycket bra. Jag kollade på nätet och hittade att Daniel är från Welland, Ontario och att han är 27 år. Detta är hans tredje CD. Daniel har skrivit alla låtarna på CD’n själv och det ska han ha all heder av. Materialet är mest lugna fina låtar med bra texter till ett tungt komp med steel och fiddle och fin bas i bakgrunden. Första spåret är en lugn topplåt ”Middle Child” med en text som som gör att jag ryser. Daniel fortsätter i samma fina stil med ”Two Pillow Sleeper” och ”Just Between You And Me”. De lugna låtarna avlöser varandra och näst på tur står ”I’m Not Crying Over You” och ”He Lets Her Memory Go (Wild). Den enda uptempolåten på CD’n är ”Chicken Bill” som följs av en stilla vals i ”When I Was Abroad”. Så återgår Daniel till de stillsamma balladerna med ”Where No One Else Will Find It”. Tempot höjs något i ”That’s The Very Moment”. Sista spåret är en lugn ballad ”A New Love (Can Be Found) det är en liveinspelning (men utan störande publik). En mycket bra CD som jag varmt kan rekommendera, om du gillar lugna låtar.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30