Artist: Amber Digby
 Titel: The World You’re Living In
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4606

En ny CD med Amber Digby väcker alltid stora förväntningar hos mig. Här är det inte bara Honky Tonk låtar utan vi får många ballader bland de fjorton spåren. Amber inleder dock i vanlig stil med en härlig fyrfyra ”It’s A Long Way From Heaven (To The World You’re Living In)”. Efter denna superba inledning så drar Amber ner tempot i ”One More Thing I Wished I’d Said” som är en lugn ballad. Ytterligare en fin ballad är ”She’d Already Won Your Heart”. Amber har bjudit in Vince Gill till en fantastisk duett i fyrfyran ”The One I Can’t Live Without” som är skivans topplåt. Vi bjuds på en härlig shuffle i ”Where Will You Go”. Vi får höra ännu en duett, men nu med Randy Lindley, ”We Loved It Away”. Amber bjuder på yttterligare en fyrfyra i ”You Put Me Here” en kanonlåt. Cd’n avslutas med Ett gästspel av Lloyd Green som ”steelar” fram ”Little Darlin’”. En genomgående bra CD, med ett undantag, varför ta med ”If It Ain’t Love” när det finns så många bra låtar att välja på. Kompet som vanligt av yppersta klass med våra kära vänner som brukar spela på heart Of Texas- skivor. Ett givet köp.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Billy White Jr
 Titel: Just Another Sad Ol’ Song
 Skivbolag: Ayemaydah Records

En helt ny bekantskap för mig är Texaskillen Billy White. På hans hemsida kan man läsa att han har jobbat som gitarrist och låtskrivare i ett antal år. Han har en CD som givits ut tidigare. CD’n inleds med en svängig låt ”Don´t Leave Me Standing Here”. Så sänks tempot i balladen ”The Most Important Work”. Billy ökar takten något i ”Nothing New” en låt som jag gillar. En mjuk fin låt är ”Train Leaves Here This Morning” som har lite bluegrassinfluenser. Billy bjuder på ännu ett par lugna ballader i ”The Future Ain’t What It Used To Be” och ”We Had Our Lives All Planned”. Billy har plockat fram en härlig shuffle i ”A Little Hitch”. CD’ avslutas med en lugn ballad ”The Reunion Time”. Jag föreslår att du provlyssnar före ett köp, men skivan är fullt godkänd.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Cina Samuelsson
 Titel: The Fast Road Home
 Skivbolag: Cool Country Music 121

Cina har åter varit i skivstudion, det är fem år sedan senaste full-CD’n kom ut, så det var på tiden tycker jag. Cina har ägnat de fem åren till att bland annat plita ihop alla låtarna på CD’n och det har hon gjort bra. Materialet är blandat med snabba och lugna låtar och drar lite åt den modernare countryn. Cina inleder i högt tempo med ”He’s Going Crazy”. Så sänks takten lite i ”Not Ready To Let Her Fly” en fin låt som följs av balladen ”Memory Lane”. Titellåten ”The Fast Road Home” är en lite snabbare låt. Cina bjuder på ännu en lite lugnare låt i ”Miserable, Sad And Blue”. Cd’ns enda fyrfyra heter ”I’ll Never Be Your Sweetheart Again” och den tycker jag är skivans bästa spår. Cina har fått Bobby Flores att ställa upp och sjunga duett med henne i en lugn fin låt ”You Make Me Feel” en mycket bra låt. Cina bjuder på ett par swinglåtar vilket inte är min stil. CD’n avslutas med ett bonusspår ”I’m Sorry” där Rayburn Anthony sjunger duett med Cina.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Mark Collie & His Reckles Companions
 Titel: Alive At Brushy Mountain State Penitantiary
 Skivbolag: MCA

Mark Collie’s senaste släppta CD är inspelad live i Brushy mountain-fängelset 2001, men släpps först nu. CD’n innehåller fjorton spår och med lite mellansnack blir det totalt 55 minuters bra underhållning. Mark berättar bland annat att han har inspirerats att göra den här skivan efter några samtal med Johnny Cash. Mar inleder i lite rockig låt ”One More Second Chance” och ”I Could´ve Gone Right”, de är väl inte riktigt i min smak men publiken gillade dem. Däremot gillar jag ”Maybe Mexico” som är en härlig lite svängig låt. I ”Heaven Bound” bjuder Mark in Kelly Willis i en duett. Kelly får sedan göra ”Got A Feeling For Ya” på egen hand. Mark fortsätter sedan med en fin ballad i ”On The Day I Day” som tillsammans med den lugna ”Rose Covered Garden” tillhör skivans toppar. Kelly kommer tillbaka och gör ”Why Me Lord” tillsammans med Mark. Mark hyllar sedan sin idol Johnny Cash med en mycket bra version av ”Folsom Prison Blues”. Jag gillar också den lite snabbare ”Reckles Companion”. CD’n avslutas med ”Gospel Train” där fängelsekören medverkar. En fullt godkänd CD, men provlyssna gärna före ett köp.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Bobby Osborne & The Rocky Top Express
 Titel: New Bluegrass And Old Heritages
 Skivbolag: Rural Rytm Records

Bobby är flitig i studion och kommer här med en ny CD och det är som vanligt bluegrass av bästa märke när det gäller Bobby. Här inleder Bobby med en lite snabbare låt ”I’m Going Back To The Mountain”. Jag gillar den lugnare ”One More Time” bättre, det är ett härligt gung i den och det är CD’s topplåt. Bobby ökar sedan tempot i ”Heartache Looking For A Home” och ”Muddy Waters”. Den stilla valsen ”I Wrecked My Life” tillhör topparna på skivan tycker jag, trots den sorgliga texten. I ”The Old Oak Tree” ökar Bobby takten för att sedan snabbt gå ner i tempo i balladen ”The Last Bridge You’ll Burn”. Så växlar Bobby tempo igen i de snabbare ”Why Don’t You Turn Me Loose” och ”Low And Lonely”. CD’v avslutas med ”Born In Kentucky” som är en hyllning till denna stat. Som alltid när det gäller bluegrass så är det fantastiska musiker som hörs i kompet, detta är definitivt inget undantag, toppmusiker. För bluegrasfantaster är det bara att köpa.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Rich Mahan
 Titel: Blame Bobby Bare
 Skivbolag: Snortin’ Horse Records 009

Rich Mahan är ett nytt namn för mig. Han är från Kalifornien där han har levt ett kringflackande liv och spelat olika sorters musik. I innerkonvolutet på CD’n berättar Rich hur hans pappa kopplade av jobbet genom att spela Bobby Bare’s skivor. Detta skapade förväntningar på att jag skulle få höra liknande material, men tyvärr så blev det inte. Här är det mer åt ”gitarrcountry” med dragning åt countryrock. Trots det så finns det några riktigt bra låtar som jag gillar. Rich har skrivit alla låtar utom sista spåret själv. Cd’n inleds med en fartig låt ”Math” där det är svårt att hålla fötterna stilla. En av mina favoriter på skivan är den svängiga ”Tequila Y Mota” i ”mexicanastil”. Jag gillar också ”Favorite Shirt”, ”Mama Found My Bong” och ”The Hills Of South Dakota” som alla tre är lita snabbare låtar. Ev av skivans bästa låtar är den svängiga ”Rehabs For Quitters”, med en kul text. Sista spåret är en låt som Bobby Bare hade en hit med ”Put A Little Lovin’ On Me”, ingen av hans toppar tycker jag, och den tilltalar mig inte här heller. Gräns till tre hattar på grund av ett par topplåtar. Provlyssna före ett köp.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Junior Brown
 Titel: Volume Ten
 Skivbolag: 101 Distribution

2 hattar bild
Junior Brown har aldrig varit någon av mina favoriter, denna Cd med sex spår ändrar inte min uppfattning. Visst är han en bra gitarrist, men ändå inget för mig. Första spåret ”Hang Up And Drive” är en fartig svängig låt. Så sänks tempot i ”Apathy Waltz” som följs av swinglåten ”I’m Headed Back To Austin Tonight”. Junior bjuder sedan på en lugn låt i ”The Phantom Of The Opry” som följs av en lugn blueslåt ”Trust Me”. Sista spåret ”Almost Tulsa” är en instrumental låt där Junior får briljera med sin gitarr. Tyvärr ingen CD för mig.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Ulf ”M” Andersson & The Wild Bunch
 Titel: One Hell Of A Ride
 Skivbolag: Rootsy

Det här är ”Maskens” tredje och sista CD, säger han själv. Däremot ska han inte sluta med att spela live vilket gläder många fans. CD’n bjuder på ett antal covers och har en bra blandning av snabba och stillsamma låtar. Ulf inleder i högt tempo med ”Lone Star Blues”. Så sänker han tempot något i ”Pretty Good At Drinkin’ Beer”. Efter dessa kommer den lite stillsammare Ronnie Milsap-hiten ”After Sweet Memories(Play Born To Lose Again” som är en topplåt. Ytterligare låtar som jag gillar är balladerna ”We’re Falling In Love Again” och ”What Do You Want With His Love” som tillhör topparna på CD’n. Jag gillar också ”maskens” tolkning av den otroligt svängiga ”Stayin’ Up Late” i bästa Refreshments-stil. För alla Elvis-fans så har Ulf plockat fram ”Love Me”. Sista spåret av de tretton bjuder på en kul text i ”Marry For Money”. En bra CD med ett utmärkt komp av The Wild Bunch.

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Wesley Dennis
 Titel: Country Enough
 Skivbolag: Dirt Road Records

Wesley Dennis är inte så värst produktiv vad det gäller skivor. Han har tidigare givit ut ”Wesley Dennis” på Mercury, 1995 och ”Country To The Core” på Millenium Records 2000 och nu 2012 ”Country Enough”. Titeln på denna CD tycker jag stämmar bra för visst är Wesley tillräckligt country, kanske för mycket för dagens Nashville. Här bjuder Wesley på hela 14 låtar varav tre har funnits på hans första CD, men det stör inte då det är tre topplåtar. Wesley har skrivit hälften av låtarna på CD och resterande är av andra writers. CD’n inleds med en lugn fin ballad ”A Month Of Sundays”. Så ökar han tempot i ”That Dog Won’t Hunt” som följs av den lugna balladen ”You”. Därefter kommer titellåten ”Country Enough” som beskriver hur Wesley känner för dagens countrymusik. Den inleds med några strofer från ”Faded Love” för att sedan ”poppas upp”. Wesley låter sin mor medverka på ”Lovin’ On Backstreet” som är en kanonlåt i lite lugnare takt. Därefter ökas tempot i ”Ring That Belle”. Modern får även medverka på ”When The Tingle Becomes A Chill”, Loretta Lynn’s topplåt. Vi bjuds på ytterligare ett par lugna låtar i ”Final Touches” och ” Brotherly Love”. Det blir lite ”south of the border” i ”Sun, Surf And The Sand (And My Ties) en bar låt som följs av den lugna balladen ”Lady’s Choice”. Tempot höjs något i ”I Don’t Know (But I’ve Been Told) som följs av den lugna ”Don’t Make Me Feel At Home” som är en av topparna på CD’n. Sista spåret är den lite snabbare ”Who’s Countin’”. Det här är en riktigt bra CD med bra låtar till toppkomp och en bra mix av snabba och lugna låtar. CDn kan köpas från Wesley’s hemsida www.wesleydennismusic.com. Glöm inte att hälsa från Smålands Country Club.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: John Henry
 Titel: Rural Dwellers

Det här är ett svenskt bluegrassband från Piteå. Bandet består av Ulrika Weinz, gitarr oh sång, Mikael Backman, munspel, banjo och sång, Erik Berggren, banjo, gitarr, mandolin och sång samt Jonas Lindberg, bas och sång. Bandet blev i år svenska mästare i bluegrasskategorin. Det här är bandets andra CD, den första ”Rank Strangers” kom 2010. CD’n innehåller hela 15 spår och det är en blandning av egna och traditionella låtar. Bandet inleder i högt tempo med ”Wild Bill Jones” och den följs av den lite lugnare fina ”Say Darling Say”. Ulrika har skrivit den stämningsfulla ”The Little Blue Bird”, en topplåt. Ett av mina favoritspår på CD’n är ”Make Me A Pallet On Your Floor” tillsammans med ”Gold Watch And Chain”. Jag gillar också Ulrikas mjuka ”Just Blow Away”. Bandet gör också en mycket bra version av ”Old Joe Clark”. Bästa spåret på CD’n tycker jag är ”Angelband” som bandet gör fantastiskt bra. Ännu två bra låtar är ”Train On The Island” och ”Raise A Ruckus”. Bandet har bra ”driv” och de är duktiga på sina respektive instrument. Utöver detta så har vi Ulrikas fantastiska sångröst samt fin stämsång på många låtar. En mycket bra bluegrass-skiva som varje vän av denna musikform ska ha i sin samling. Missa den inte, den kan köpas via www.weinzatwork.com/johnhenry.html.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Will Banister
 Titel: Turn Back Time
 Skivbolag: Clovisite Records (eget bolag

För ett år sedan recenserade jag Will’s första CD ”I Turned Her To Country” och den fick fyra hattar. Den här nya CD’n saknar de toppar som den hade varför jag sänker betyget något. Kompet är liksom på den förra topp med Tommy Detamore på steel i fronten. Will har skrivit åtta av skivans elva spår själv och två som co-writer. Titellåten ”Turn Back Time”, som inleder CD’n har brodern Colt skrivit och det är en låt i lite högre tempo och fortsätter i samma takt med ”She’s Somewhere In Texas Tonight”. Så sänks tempot i den fantastiska balladen ”I Wonder Who’s In Denver” som är ett av skivans bästa spår. Även den lugna ”Heartbroken Honky Tonk Queen” är en bra låt. Jag gillar också ”This Seems More Like Living” och ”Good Times Will Stay” som också är lite lugnare låtar. Sista spåret ”Fiddle Man” är en riktig farthållare. Som sagt strikt komp med steel och fiddle, men inte lika bra som den första. Båda skivorna kan köpas via www.willbanister.com eller www.johnnymulhair.com.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Jesse McReynolds
 Titel: Love Songs (Music For Weddings)
 Skivbolag: J &J Music (eget bolag)

Jesse är ena halva av den legendariska bluegrassduon Jim & Jesse. Det här är en ”tema-CD” med Music For Weddings, ej en ren bluegrass-CD även om kompet är bluegrassinfluerat. I det lilla häftet som medföljer får vi en liten historik och The Pick In som är en anläggning för bröllop som Jesse och hans hustru Joy har byggt upp på farmen. Varje veckoslut från mars till november ordnas bröllopsfester där. Så till musiken. Det här är en CD med mjuk bluegrass på de 14 spåren. CD’n inleds med ”Walk Through This World With Me” som är ett av skivans bästa spår. Så höjs tempot i ”It’s ALittle More Like Heaven”. Därefter kommer ännu ett toppspår i ”When The Snow Is On The Roses”. Jesse har skrivit balladen ”Love Moved In” som följs av den lite snabbare ”With This Ring I Thee Wed”, en av topparna på CD’n. Jesse bjuder också på en bra version Vince Gill’s fantastiska ballad ”Look At Us”, en av CD’s toppar. Vi får också en stilla vals att dansa till i ” Rose Of My Heart”. Som följs av två lugna låtar med titeln ”A Real True Love” och ”The End Of My rainbow”. Cd’n avslutas i samma lugna takt med ”Someoe Like You”, ”Canon in D” , ”Here Comes The Bride” (båda dessa är instrmentala). Sista spåret ”The Anniversary Song” är också den en lugn låt. En CD fördig som gillar lugna låtar at lyssna till. Finns att köpa via www.JimandJesse.com. Hälsa från oss.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: Tony Booth
 Titel: Old School
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4664

På denna nya CD visar Tony att han har gått ”den gamla skolan” och bjuder på strikt country från första till sista spåret, med ett undantag. Jag hade gärna sett att man ersatt ”I’ll Give Up” med en mindre ”tradig” låt. Kompet är som alltid på detta bolag, toppen, med steel och fiddle i framkanten. Jim Loessberg, Dave Biller, Bobby Flores, Jake Hooker och de andra grabbarna vet hur country ska låta. Tony går ut hårt med en fyrfyra i ”Almost Like You Never Went Away” och fortsätter i samma syil med ”You’re Still In These Crazy Arms Of Mine”, två topplåtar. Så lugnar Tony ner sig lite i ”I’m Sorry If My Love Got In Your Way”. Runt 1960 gjorde Jim Reeves ”Little Old Dime”, här gör Tony en kanonversion av denna topplåt. Tony bjuder på ytterligare en fyrfyra i Harlan Howards ”The One You Slip Around With” och fortsätter med en shuffle i ”How Bout Never”. Tony ör ytterligare en lugn låt i ”Bridge To Memory Lane”. Så höjs tempot något i ”How Long Is Forever” där upphovsmannen till denna topplåt, Willie Nelson, medverkar. Vi får sedan njuta till en lugn ballad i ”I Take The Fifth” som följs av Cowboy Copas hit i valstakt ”Signed ,Sealed And Delivered”. Sista spåret är en lite lugnare låt ”When Tomorrow Starts Without Me”. En Cd för dig som gillat Texascountry. Finns hos direktimportörer.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30