Artist: Crash n Recovery
 Titel: Post The Storm
 Skivbolag: Sitaram Records (eget bolag)

Crash n Recovery ätr ett gäng duktiga musiker med sitt säte i Bollstabruk,norr om Kramfors. Bandmedlemmarna är Linda Engström, sång, Roberth Johansson, akustisk gitarr och bas, Daniel Jonsson, bas, orgel och backup-sång, Johan Arveli, elgitarr, steel, banjo, munspel och backup-sång och Olle Söderlind, trummor och backup-sång. Bandet beskriver sig som americana med starka influenser från countryn. Jag tycker att de också har starka influenser från bluegrassen i många låtar. Det här är bandets första CD och en mycket bra debut tycker jag. Sångerskan Linda Engström har skrivit texterna till alla spåren och fått hjälp med musiken av Roberth på 5 av de 13 spåren. Första spåret ”Where’s My Fairytale” är en snabb bluegrassinfluerad låt. Cd’ns bästa spår tycker jag är ”See You Around” som är en bra countrylåt. En av topparna på skivan är den fina balladen ”My Daddy Had A Cabin”, en mycket fin låt. Nästa låt som jag tillhör de bättre på skivan är ”1000 Mile walk” där tempot växlar lite. I ”Where There’s A Will” bjuds vi på fint banjospel i bakgrunden, mycket effektfullt. ”The Word” är en snabb låt som är hämtad från en EP som bandet har gjort och den låten har toppat svenska närradiolistan under några veckor och spelats på radiostationer i USA bland annat. En bra låt i lite lugnare takt är ” Losing Ground” samma sak gäller för ”The Whistle Is Blowing”. I”That Guy” bjuds vi på lite ”popcountry”. Sista spåret ”Not A River But A Sea Of Tears” är en lugn fin ballad som tillhör topparna på CD’n. Jag ger ”bara” 3,5 hattar, men det är mycket nära 4 på grund av bra texter och bra komp. Det här är ett band som jag är övertygad om att vi kommer att få höra mer av i framtiden. Kanske redan på nästa sommars många festivaler. Köp skivan och njut av dem till dess, du kommer inte att ångra dig. Finns att köpa via www.crashnrecovery.com
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: James Hand
 Titel: Mighty Lonesome Man
 Skivbolag: Hillgrass Bluebilly Records

En ny CD med James Hand skapar alltid ett visst intresse och förväntan och dessa infriades till stor del. James Hand är född och uppvuxen i Waco, Texas. Hans musikaliska influenser kommer från Lefty Frizzell och Hank Williams. Röstmässigt finns det en dragning åt framförallt Hank i James sätt att sjunga. Han har en lite hes, lite småskrovlig röst, inte världens bästa sångare, men en äkta känsla för det han gör. Denna ny CD innehåller 12 spår samt ett par bonusspår. Materialet på skivan har James plitat ihop och det är väl lite blandad kompott, med några riktiga toppar. Kompet är som alltid strikt country med steel och fiddle, m.m. Cd’n inleds på bästa sätt med titellåten ”Mighty Lonesome Man” som är en härlig fyrfyra, vilket gung, en riktig kanonlåt. Övriga låtar som jag sätter extra plus för är ”Lesson In Depression” som är en dansvänlig låt med steelen sjungande i bakgrunden. ”The Drought” är en lugn låt med en bra text, en av topparna på CD’n. Tillsammans med titellåten så är ”Old Man Henry” skivans absoluta topp, vilken text. Den handlar om en gammal man (97 år) som trots olika påtryckningar inte vill flytta från sin mark, där han har begravt sin hustru, för ett vägbygge, en kanonlåt. James bjuder oss på en stilla vals i ”My Witness” med en ”crying steel” i bakgrunden. Som avslutning bjuder James på ytterligare ett par lugna låtar ”You Almost Fell”, mycket bra låt, samt ”You Were With Me Then” som har det outslitliga temat, tankarna tillbaka på brusten kärlek. Detta är en CD för dig som gillar strikt country med bra texter.
Lars Thell

Publicerad: 2013-08-30

Artist: RED JENKINS
 Titel: Cheatin’ Heart Motel
 Skivbolag: Red Hot Songs

Red har varit flitig besökare i olika inspelningsstudios i USA de senaste åren och gett oss flera fantastiska skivor. Detta är ytterligare en i raden som jag har fallit pladask för. Att få hela 18 spår på en CD är inte vanligt idag, att dessutom så gott som alla spåren är kanonbra, ja det kan bara den som älskar denna musik bjuda på, TACK Red och Bill Green, som är producent. Jag kan tyvärr inte nämna alla låtarna utan de som jag gillar extra mycket, det blir många nog. CD’n inleds med ”Three Chord Country Song” som är en fyrfyra där Tony Booth är duettpartner med Red. I den lite lugnare titellåten ”The Cheatin’ Heart Motel” är Johnny Bush med på ett hörn i denna topplåt. Georgette Jones och Red gör en kanonversion av ”A Texas Honky Tonk”. Ytterligare en kanonlåt är shufflen ”Drink My Wife Away” där Miss Leslie är duettpartner. Red har lyckats få med en av mina favoritsångare, Norman Wade, i den lite lugnare shufflen ”One More Bottle From The End”, en topplåt på CD’n. Att inte nämna ”Dreams Of A Dreamer” med Darrell McCall som duettpartner vore en dödssynd, vilken låt, en av de bästa honky tonklåtar som skrivits. Jake Hooker stöttar Red i sången på den lite lugnare ”Play The Jukebox One More Time”, en av topparna på CD’n. Ytterligare en lite lugnare låt är ”You Can’t Get There From Here” där Justin Trevino är duettpartner. Bobby Flores får vi höra tillsammans med Red i en snabb shuffle ”Private Party”. Som avslutning på denna CD har Red valt en hyllningssång till Doug Sahm med titeln ”Psychedelic Cowboy” där Doug’s ständiga vapendragare Augie Meyers bidrar med sång och dragspel. Att Kompet är på topp behöver jag väl inte nämna, idel toppmusiker. Det här är en CD för alla som gillar REAL Country eller som Red säger STONED Country. Missa den inte för allt smör i Småland. Jag ser redan fram emot nästa CD som jag vet att Red redan planerar, och då kommer min låt med , eller hur Red.

Artist: STAN MARTIN
 Titel: Distilled Influences
 Skivbolag: Twangstone Records

Stan Martin sågs på Ydrefestivalen förra året och gjorde då ett mycket bra framträdande. Därför väcker en ny CD med honom alltid ett visst intresse. Liksom hans tidigare skivor så är det ”gitarrcountry” som det handlar om till största delen på de 11 spåren. Det finns dock några strikta countrylåtar också på CD’n. En av topparna på skivan är den lugna ”Mr. Lonely Me”. Jag gillar också den snabbare ”He’s Not There With You”. Ännu en bra låt är blueslåten ”You’ve Got Me Singing The Blues” även om den är lite ”stökig”. ”You Let Me Down” är en snabb låt som påminner om låtar som Dwight Yoakam brukar göra. CD’n avslutas med en lgn ballad med fin text ”Bluebird”. Tyvärr kan jag inte ge ett högre betyg då låtmaterialet är för ojämnt. Provlyssna före ett köp.

Artist: TEEA GOANS
 Titel: That’s Just Me
 Skivbolag: Crosswind Teea-2

Jag recenserade Teea’s första CD i SCC-NYTT nr.1 2011 och hade då stora förväntningar på nästa CD. Tyvärr har inte dessa infriats. Producenten Terry Choate har valt att satsa på ett jazz-blues-influerat album med bland annat ”Over The Rainbow”. Är det country??. Det finns några spår som andas country och ett av dessa är ”That’s Just Me Loving You” som är en låt i lite snabbare takt där Teea sjunger duett med Jamie Dailey. Teea bjuder på en lugn ballad ”Nobody Wins” av Kris Kristofferson, ett av skivans bästa spår. Ytterligare en låt som är country är Byron Hills ”The World’s Biggest Fool” som går i högt tempo. Skivans bästa spår är ”Loving You Makes Leaving Easy” som är en lugn fin ballad med bra text. Tyvärr underbetyg för denna duktiga sångerska. Jag får vänta på näste CD och fortsätta att hoppas p ett riktigt countryalbum då. Ett råd till Teea, byt producent.

Artist: KELLY SPINKS
 Titel: Right Out Of This World
 Skivbolag: Krista Records

Texaskillen Kelly Spinks vet hur country ska låta då han är en välkänd artist på honky tonken i Texas de senaste 25 åren. På denna hans senaste CD bjuder han på riktig Texas Honky Tonk musik på skivans 14 spår. Första spåret är den shuffle i lite högre tempo med titeln ”Ain’t It Funny We Got Over You Know Who”, en topplåt som lägger ribban. Så blir det en lite lugnare låt av Wayne Kemp ”I’ve Always Wanted To” som är ett av skivans bästa spår. Den följs av titellåten ”Right Out Of This World” som också är lite lugnare låt. Ännu en Wayne Kemp-låt bjuds vi på i shufflen ”I Just Came To Get My Baby”. Efter denna snabba låt är det dags för en lugn ballad ”I Just Want Out”. Stoney Edwards gjorde för ett antal år sedan topplåten ”Two Dollar Toy”, här framför Kelly den i en bra version. Vi bjuds på ännu en mycket bra låt i den lugna ”Lonesome Fiddle Man”. Jag gillar också den lugna låten ”Take A Look At A Fool”. Alla goda ting är tre, därför kommer ytterligare en topplåt av Wayne Kemp i ”Darling Who’s The Stranger”, vilken text. Det här en skiva för dig som gillar Texas honky tonkmusik. Skivan kan finnas hos direktimpotörer. Kan beställas från www.kellyspinksmusic.com. Tveka inte köp.

Artist: T. JAE CHRISTIAN
 Titel: I Wish I Was Home
 Skivbolag: Universal Sound Records

T. Jae är generös med låtar på sin senaste CD, hela 22 spår. Jag vet inte om den är menad som en ”Best Of” eftersom flera låtar har funnits på hans tidigare CD’s. Hur som helst, här handlar det mest om lugna ballader med mycket bra texter, många av dem skrivna av T. Jae. Jag ska nämna några av dem som jag tycker sticker ut och som jag gillar. Första spåret ”Hes Already Made It” är en mycket bra ballad. Samma gäller för ”Ol’ Sad Songs”. Tempot ökar något i ”Marriage On The Rocks” som är en av CD’ns bästa låtar. Så fortsätter det i lugn balladstil med ”I Wish I Was Home” även den en mycket bra låt. I den fina låten ”The Vanishing Breed” sjunger T.Jae duett med T. Graham Brown. T. Jae fortsätter i lugn balladstil med ”No One Loves Here” för att sedan öka tempot något i ”Country Conscience”. Därefter följer en bra version av Kris Kristofferson’s topplåt ”Lovin’ Her Was Easier”. Skivans bästa spår är också den en rätt lugn låt ”Bring Back The Arms It Came In” med såväl steel som twinfiddles i kompet. T. Jae bjuder på tre gospelsånger varav ”When I Sing For The King” och ”The Lord Is” är de bästa. Avlutningslåt är ”I’ve Learned To Lie” där Lola Jean Dillon sjunger duett med T.Jae. Det här är en CD för dig som gillar lugna ballader

Artist: ERNIE SYKES
 Titel: Brand New World
 Skivbolag: Ampersand Records

Detta är en svår CD att recensera då den enligt min mening bara innehåller fyra riktiga countrylåtar, resten är jazz-blues-låtar. Första spåret som är country är spår två ”Memories Of Us” en lugn ballad skriven av Dave Kirby och Glen Douglas. Den följs av en swinglåt ”Heart Of A Clown”. Jag gillar låten ”I Met Her Today”, även om jag tycker att den är något överproducerad, den har en bra text. Ernie gör en hygglig version av ”When The Grass Grows Over Me”, Don Chapels fina ballad. Cd’n avslutas med Eddie Noack’s topplåt ”These Hands”. Mitt råd är att du provlyssnar för ett köp

Artist: BOBBY LEWIS
 Titel: Then And Now

Bobby Lewis har ett antal album bakom sig på skivbolaget United Artist från 60-70-talet. Här är han med en ny CD på Texasbolaget som har givit ut så många bra country-CD’s. Här är en av dem. Jag har inte samlat på Bobby Lewis LP-skivor då jag inte riktigt fastnade för hans stil på United Artist. Här överraskar han mig med en mycket bra CD med en bra blandning av lugna och lite snabbare låtar. Av skivans 12 låtar är det bara ett par som jag tycker kunde ha bytts ut mot ett par bättre. Cd’n inleds med en fyrfyra med titeln ”Everything’s Good In Texas” skriven av Bobby, en bra början. Så fortsätter han med en lugn ballad ”From Heaven To Heartache”, Skivans topplåt finns på spår fem en lugn fin låt med bra text skriven av Bobby, ”There’s Nothing Better”. Även den fina balladen ”How Long Has It Been” tillhör topparna påCD’n. Bobby fortsätter i lugn takt med ”Already Gone To My Heart” för att sedan öka takten något i en lugnare shuffle ”Just A Drink Away” en riktigt bra låt. Cd’n avslutas med en lugn ballad ”Doggone This Heartache”. Har du inte upptäckt Bobby Lewis tidigare så är det här ett ypperligt tillfälle att göra det. Jag tror inte att du behöver ångra ett köp.

Artist: LEONA WILLIAMS
 Titel: By George This Is …
 Skivbolag: AH-HA Records

För ett par år sedan gav Leona ut en CD med bara Merle Haggard-låtar. Nu har turen kommit till en CD med hela 13 låtar som George Jones har haft hits med, samt en hyllningssång till George. Jag säger som jag brukar säga att originalet är oftast bäst, detta är inget undantag. Första spåret är Leona’s hyllning som hon har skrivit till vännen George ”Ole George”, en bra låt. På spår fyra bjuder Leona på ”He Thinks I Still Care” i en bra version. Samma sak gäller för ”I’ll Share My World With You”. På spår nio gör Leona en fin version av den lugna balladen ”Walk Through The World With Me”. Leon Payne har skrivit topplåten ”Things Have Gone To Pieces” och här gör Leona den full rättvisa. Leona fortsätter med ännu en fin ballad ”When The Grass Grows Over Me” som Don Chapel har skrivit. Leona har också haft den goda smaken att ta med en av mina favoritlåtar genom åren ”You Comb Her Hair” skriven av mästarna Harlan Howard och Hank Cochran.
På Cd’n finns ytterligare några låtar men enligt min mening så är det bara George som kan göra dem full rättvisa varför jag inte kommenterar dem. Gillar du Leona så finns det all anledning att köpa denna CD. Du får många fina låtar att lyssna på även om de ligger en bit från ”Jojjes” versioner.

Artist: GEORGETTE JONES
 Titel: Strong Enough To Cry

Detta är Georgette’s senaste CD och den är inte riktigt lika bra som den förra, något sämre låtmaterial och det är mest lugna ballader. CD’n inleds med en ballad ”Strong Enough To Cry” och det är en bra låt. Den följs av en lite snabbare låt ”Don’t Come Back Till You Love Me”. Tammy Wynette hade en hit med ”Run Woman Run” och har tar Georgette upp moderns låt och gör den riktigt bra. Ett av skivans bästa spår är den lugna ”Making Love All Wrong” som har en bra text. Det bästa spåret är ”I Just Don’t Give A Damn” skriven av pappa George Jones och Jimmy Peppers, en riktig kanonlåt, även om den har tolkningen inte når upp till George’s version. Ännu en bra låt är Jhnny Bush’s ”Where Were You” som går i lugn shuffletakt. En godkänd skiva men jag föreslår att du provlyssnar den före ett köp.

Artist: Tompall & The Glaser Brothers
 Titel: The Award Winners / Rings & Things
 Skivbolag: HUX records 129

Det engelska bolaget Hux records har producerat ett antal bra CD skivor med välkända artister från 60-70-talet. Det ger nya vänner av countrymusik en möjlighet att få höra bra country från den tiden på CD istället för att jaga (oftast) rätt dyra LP-skivor. Här bjuder bolaget på Tompall & Glaser Brothers två klassiska album ”The Award Winners” från -71 och ”Rings & Things” från -72. Har du inte upptäckt Tompall & Glaser Brothers tidigare så är det här ett ypperligt tillfälle. Tyvärr så tycker jag att de var alltför ojämna med materialet för att jag ska höja dem till skyarna, men visst finns det ett antal guldkorn bland de 22 spåren. Jag ska nämna de spår som jag gillar bäst och börjar med en av topparna på CD’n ” Jack Clements ”A Girl I Used To Know”, en kanonlåt kanske skivans bästa. Chuck Glaser har skrivit ”That’s When I Love You The Most” en mycket bra låt. Tompall plitade hop ”Stand Beside Me” en lugn låt med härlig stämsång av bröderna. Ytterligare en lugn ballad signerad Jim Glaser och Jimmy Payne är ” ”I See His Love All Over You”. Gruppen gör en annorlunda kanonversion av Bob Wills ”Faded Love”. Jag har alltid gillat gruppens version av Jud Phillips topplåt ”Delta Lost”, en mycket bra text. Ännu en topplåt är Paul Carft’s ”The Days When You Were Still In Love With Me”. Tompall har skrivit ”Back In Each Other’s Arms Again” en härlig shuffle, en topplåt. Ytterligare en låt som jag gillar är den lite snabbare ”Phony World”. Skivans sista spår ”Pretty Eyes” är en lugn fin ballad som bara den är värd skivpriset. Som sagt en något ojämn skiva vad det gäller låtmaterial men gruppens stämsång är otroligt vacker. Jag tror inte att du ångrar ett köp.

Artist: Tom Bråthen
 Titel: Testify To Love
 Skivbolag: Westawo 138

Jag såg och hörde norske Tom i Kristianstad för några år sedan. Jag recenserade också hans då nya CD ”Next To Nothin’” och gav den ett fullt godkänt betyg. Jag gör samma sak med denna hans senaste CD. Tom har en röst som jag tycker påminner om Warner Mack, alltså en lite ljusare röst. CD’n är inspelad i Nashville och producerad av Buddy Hiatt. Låtmaterialet som han har plockat ihop till Tom består mestadels av lugna låtar. Tom inleder med ”Lonesome Fugitive” en mycket bra version av Merle Haggards storsäljare. Efter denna kommer en lugn ballad ”Love Can Build A Bridge”. Bill Anderson har knåpat ihop en fantastisk text i ”Two Teardrops” en mycket bra låt en av CD’ns toppar. Även nästa spår ”Sending Me Angles” är en lugn ballad. Så höjs tempot något i Stay Young” vilket också gäller för ”I Would Like To See You Again”. En av topparna på CD’n är den lugna ”The Way I Am”. Tom bjuder på en standardlåt inom gospelgenren ”Life’s A Railway To Heaven”, en mycket bra version. I Townes van Zandt’s topplåt ”If I Needed You” sjunger Tom duett med Tammy Pierce, mycket bra. Tom bjuder på ytterligare en ”klassiker” i ”Why Me, Lord” som han gör mycket bra. Han fortsätter sedan med Don Williams topplåt ”Love Me Tonight”. Tom avslutar med titellåten ”Testify To Love” som jag tycker är lite ”stökig” för att falla mig i smaken. I övrigt en fullt godkänd CD från vår norske vän Tom Bråthen.