Artist: SHANE WORLEY
 Titel: Honky Tonk History
 Skivbolag: Country Discovery Records

Vår gamle vän Shane Worley har åter varit hos Mike Headrick i Micronstudion och resultatet är som vanligt mycket bra. CD’n inleds med en låt av Shane’s stora förebild och idol Waylon Jennings uptempolåten ”Rainy Day Woman” där Waylon steelgitarrist under många år, Ralph Mooney, ”steelar” tillsammans med Mike Headrick. Den följs av den lite lugnare ”Is This The Beginning Of The End” som Shane gör till en topplåt. Även nästa spår ”Heart Don’t Stop Stoppin’ On Me Now” är en topplåt. Shane tolkar även Townes Van Zandt’s ”Pancho & Lefty” på ett förtjänstfullt sätt. Efter denna bjuds vi på Hank Williams Jr’s ”The Blues Man”. Waylon får bidra med ännu en uptempolåt ”You Asked Me To”. Där vi åter får njuta av Ralph Mooney’s steelspel. På det efterföljande spåret har Mike friskat upp Lefty Frizzell’s topplåt ”I Love You A Thousand Ways”. Så dras tempot ner i den lugna ”House With No Curtains” en låt med bra text. En av topparna på CD’n tycker jag är ”Don’t Let Your Sweet Love Die” där Mike bjuder på fint dobrospel . Shane har själv totat ihop ”Every Waylon Needs A Jessie” och det är en kanonlåt. Vi får sedan an lite annorlunda version av Billy Joe Shaver’s ”Old Chunk Of Coal”. Sista spåret har Mike skrivit ”Mooney Had His Back” som bjuder på suveränt steelspel av Mike. Det här är en CD för dig som gillar strikt country.

Artist: ERIN HAY
 Titel: Blue Country Song
 Skivbolag: Westwood International Records

Erin Hay är en tjej som gillar strikt country och det visar hon här på sin senaste CD som hon har producerat ihop med Lonnie Ratliff. Kompet är strikt countrykomp med Perley Curtis på steel och Jim Unger på fiddle har fått fritt spelrum. Första spåret ”I Walk Before I Crawl” är en fyrfyra som jag gillar. Den följs av en fin ballad med titeln ”Between An Old Memory And Me”. Så höjs tempot i ytterligare en fyrfyra ”Empty Arms” som är en topplåt. Erin friskar sedan upp minnen från sextiotalet med ”Harper Valley P.T.A.” som Jeannie C. Riley hade en hit med. Balladen ”Looks Like Lonesome” hoppar jag snabbt över för att digga ännu en fyrfyra ”Don’t Call Me From A Honky Tonk”, engrym låt.Titellåten ”Blue Country Song” är en lite lugnare låt som jag också gillar. Jag hoppar sedan över den släpiga ”In For A Heartache” och swinglåten ”Country Music King”. Balladen ”Long Days” är däremot en låt som jag gillar. Det gäller också för den lugna ”Somebody Led Me Away”. Sista spåret är en lugn ballad ”In Slow Motion”, titeln säger allt. Jag hade önskat att Erin avslutat med en lite snabbare låt. Blandad kompott med några riktiga toppar, men faktum kvarstår, Erin är en mycket duktig countrysångerska och hon är COUNTRY.

Artist: JACK GREENE
 Titel: Precious Memories, Treasured Friends
 Skivbolag: Pretty World Records

Jack Greene har på denna sin senaste CD samlat ett antal gamla vänner noch kollegor som han sjunger tillsammans med på flertalet av de tolv spåren. Efter att ha hört första spåret ”Two Old Cats Like Us” som Jack ör tillsammansmed George Jones så undrade jagvad detta var, inte i min stil i alla fal. Andra spåret ”You Don’t Know Me” ihop med Lorrie Morgan förändrade inte mitt intryck. Det var först på spår tre där Jack och Vince Gill bjuder på fyrfyran ”There’s A Whole Lot About A Woman” som jag började stampa takten, en topplåt. Den följs av en seg version av ”The Last Letter” tillsammans med Merle Haggard. Så vaknar jag till igen när Jack och Charley Pride bjuder på topplåten ”Lord, I Need Somebody Bad Tonight”. Jack och hans duettpartner under många år, Jeannie Seely, gör en bra tolkning av ”Waltz Across Texas”. Så följer ytterligare ett sömnpiller i ”Bitter They Are” där Larry Gatlin är sångpartner. Nästa bra spår är ”Don’t You Ever Get Tired Of Hurting Me” som Jack framför själv. Medlyt med ”San Antonio Rose” och ”Roly Poly” kommenterar jag inte. ”You Are My Treasure” med Jimmy Dickens och Helen Cornelius är lite rörig men ändå godkänd. Jack avslutar med ”Walking The Floor” och ”Statue Of A Fool”. Det här en är skiva för Jack Greene-fans, övriga tycker jag ska lyssna före ett köp.

Artist: DALE JETT & HELLO STRANGER
 Titel: Going Down The Valley
 Skivbolag: Wampiland Music

Dale Jett är son till Jeanette Carter och därmed barnbarn till A.P och Sara Carter och det förplägar. Hello Stranger består av Dale som spelar gitarr och autoharp och sjunger, hustrun Teresa spelar ståbas och Oscar Harris som spelar gitarr, autoharp, mandolin och sjunger. I övrigt så medverkar också Bill Clifton på något spår. Av skivans fjorton spår är åtta från morfar A.P’s penna. Det här är en CD som tar oss lyssnare tillbaka till rötterna av vår musik. Vi får njuta av hela femtiotvå minuter av traditionell country i Carter Family stil. Första spåret ”Hello Stranger” är en lite snabbare låt där Dale och Oscar växelsjunger, en härlig låt. Bandet fortsätter med en traditionell sång ”How Do You Do” där en autoharp svarar för en mjuk bakgrund till Dale och Oscar’s sång. En av de första sångerna jag hörde med Carter Family var ”My Dixie darling” och det är fortfarande en av mina favoriter som här framförs på ett föredömligt sätt. ”I Wouldn’t Mind Dying” är en sacred song i lite snabbare takt,en topplåt. Jag gillar också den lite långsammare ”My Native Home”. En av topparna på CD’n är ”The Cyclon Of Rye Cove” där det bjuds på skön stämsång till en gripande text Ännu en topplåt är ”No Depression In Heaven” som följs av ytterligare en topplåt ”The Poor Orphan Child”. Det här är en CD som jag spelar om och om igen och detta trots att det inte finns en enda fyrfyra bland låtarna. Hur kan det komma sig? Jo skivan är helt enkelt så jäkla bra och uppfriskande trots att de flesta av sångerna är snart ett hundra år gamla. Köp och du blir inte besviken, men risken finns att du vill ha mer av detta band.

Artist: DAVID FRIZZELL
 Titel: Counting On Love To Save Me
 Skivbolag: Nashville America Records

Vår bekanting David Frizzell har varit i studion igen. Han har skrivit alla tolv låtarna på CD’n utom en ”Mama’s Arms” som Janice Magliacane har skrivit texten till och David musiken. Materialet på David’s skivor har på senare år blivit lite ”släpigare”. Denna CD är inget undantag, men det innebär ändå inte att den är tråkig att lyssna till eftersom texterna är bra. Jag har hittat några spår som jag tycker öjer sig lite över de övriga. Den första är ”My Angelina” som går i stilla valstakt. Skivans absolut bästa spår är ”Take My X-Wife, Please” som har en bra text och ett bra tempo med en steel som backar upp föredömligt. I balladen ”Illusion” sjunger David duett med Amy Clawson, en topplåt. Jag gillar även tidigare nämnda ”Mama’s Arms” som är en lugn ballad med text som är en hyllning tillmodern för hennes kärlek och omtanke. I ”No Reason For Sunday This Week” höjs tempot något och det är en bra låt. Det här är en CD att sitta och lyssna till. Jag saknar några fyrfyror för att höja tempot. Vi får väl se om det kommer några på nästa CD. Provlyssna före ett köp.

Artist: GEORGETTE JONES
 Titel: A Slightly Used Woman

Med föräldrar som Tammy Wynette och George Jones har Georgette troligen fått countrymusik till både frukost, middag och kvällsmat. Vad har hon då gjort med detta arv? Jo röstmässigt finns det lite Tammy i henne och låtvalet är det inte så mycket att klaga på. Georgette inleder med Tammy’s ”A Slightly Used Woman” som är en lugn ballad. Hon följer upp denna med ”Leaving Yesterday”, en lugn låt som hon har skrivit ihop med Jeff Ross. Pappa George har fått bidra med ”The Race Is On” som är en riktig uptempolåt. En av skivans toppar är fyrfyran ”Second Time Around” skriven av Brandy Davidson. Ännu en fyrfyra är ”You Don’t Hear”. Mamma Tammy hade en storsäljare med ”I Still Believe In Fairy Tales” och Georgette gör en bra tolkning av denna topplåt. En av mina favoritlåtar på skivan är ”You And Me And Time” där pappa George sjunger duett med Georgette. Efter denna kommer Tammy’s listetta ”I Don’t Wanna Play House” som jag tycker att Georgette gör mycket bra. CD’n avslutas med en sacred song ”Precious Memories” i en fullt godkänd version. Materialet är inspelat vid tre olika sessions varav de sju första med gänget som brukar finnas med på Heart Of Texas skivor. Jag tycker att detta är en fullt godkänd debut för Georgette även om inte alla tolv spåren tilltalar mig. Provlyssna gärna före ett köp.

Artist: TRAILERPARK IDLERS
 Titel: Thre Rumle & The Roar
 Skivbolag: Something Wicked Records (Eget bolag)

Trailerpark Idlers från Norrköping/Söderköping torde vara landets mest produktiva band med tio CD-skivor under de fem år bandet har funnits. Jag har recenserat de flesta av bandets tidigare skivor och de genomgående visat att jag gillar bandets musik. Den här, deras senaste, håller jag för att vara den bästa hittills då den har lite mer country/bluegrass-stil än de tidigare. Som vanligt så har Morgan Hellman skrivit det mesta av skivans fjorton låtar. Av dessa ska jag nämna de som jag ar fastnat för mest. Första spåret ”Don’t Come Home” är en lite snabbare låt i bästa Carter Family anda. Även den på spår två ”I Hang My Head Down Low” går i den stilen. Miss LisaLee (Elisabeth Hellman) bjuder på en lugn fin ballad i ”Everybody Seems To Know My baby”. Därefter höjer hon tempot i ”Don’t Forget The Milk” som har en kul text. Buck Owens har bidragit med ”Pray Everyday” som Miss LisaLee gör mycket bra. Ett av skivans bästa spår är ”If Whiskey Don’t Kill Me” som är en topplåt. Morgan sänker sedan tempot i ”Out On The Porch” som går i stilla valstakt. Ytterligare en topplåt är ”Morgan Goes To Trashville”. Det här är en CD som bör tilltala såväl bluegrass som countryfans då låtmaterialet växlar mellan dessa båda genrer. Köp CD’n och jag lovar att du inte blir besviken.

Artist: Curly Putman
 Titel: Write ’Em Sad – Sing ’Em Lonesome

Curly Putman är en av de bästa songwriters vi har inom countrymusiken och han är dessutom en bra sångare. Titeln på denna CD säger allt. Det är mest lugna ballader med texter som gör tt jag ryser är jag lyssnar på dem. Det är alltså ingen CD för dig som vill ha musik med lite fart i. CD’ns snabbaste låt inleder och det är ”The Older The Violin” , en topplåt. Därefter kommer den första balladen ”Only Oklahoma Away” där Curly sjunger duett med Deborah Allen, en riktig topplåt. George Jones har gjort en oöverträffad inspelning av ”Radio Lover” men Curly’s tolkning ligger inte så långt efter. Och den är en av topparna på CD’n. ”Green, Green Grass Of Home” har gjorts i otaliga versioner och denna är inte sämre än de övriga även om jag tycker att Curly’s version på ABC-albumet från 1968 är bättre. Dolly Parton ställer upp som duettpartner i ”Made For Loving You”. I ”That Runaway Woman” är det lite Mexicoinfluerat komp med en Xylophone i bakgrunden. Därefter följer en lugn smäktande ballad ”Magnolia In The Snow” en mycket bra låt. George Jones har också gjort en toppversion av ”Wino The Clown”, här gör Curly den tänkvärda texten full rättvisa. Sarah Johns är duettpartner i hitlåten ”My Elusive Dreams” en mycket bra version. En underbar kärleksballad är ”Couldn’t Love Have Picked A Better Place To Die” en otroligt bra text om brusten kärlek, ”ståpäls” garanteras. Sista spåret ”Foot Prints” är också den en lugn ballad. Kompet är fullkomligt med många av Nashvilles bästa musiker bakom instrumenten. Köp denna CD och lås in dig och ta fram hörlurarna och jag garanterar att du får samma rysningar som jag. Men som sagt inget för dig som vill ha ”uptempolåtar”.

Artist: Lotta Källström
 Titel: In The Frame
 Skivbolag: Ball And Chain Records (eget bolag

Det är några år sedan Lotta kom med sin första CD ”Red Strings”. N har hon åter varit i studion och resultatet blev en mycket bra CD med hela fjorton låtar, varav hälften egna låtar och hälften covers. Jag ska inte räkna upp alla fjoton låtarna utan kommenterar de jag gillar mest. CD’n inleds med två snabba låtar från Lottas penna, ”My Daughters Love” och ”Walk And Talk”. Efter dessa tar Lotta sig an Dolly Partons ”Do I Ever Cross Your Mind” där Johan Blom från Refreshments är duettpartner. En av skivans bästa låtar är fyrfyran ”Does Your Heart Love Another” som Lotta har skrivit själv, en topplåt. I ”When The Lights Go On” rockar Lotta till det ordentligt, en riktig buggarlåt. Lotta bjuder också på en riktigt bra version av ”Let Me Be There”. Jag gillar också den lite ”bluesiga” ”Salty Teardrops” som hon har skrivit själv. Detta gäller också för balladen ”Angel Girl”. CD’n avslutas med Loretta Lynn’s hit från 1964 ”Wine, Woman And Song” en riktig topplåt och en bra avslutning på en bra CD med bra blandning av lugna låtar och några riktiga rocklåtar och däremellan en del bra countrylåtar. Lotta är et av stjärnskotten på vår svenska countryhimmel. Fortsätt som du har börjat Lotta och kör ”förtjyven” din egen stil, jag ser redan fram emot din nästa CD.

Artist: JAKE HOOKER
 Titel: One Man World
 Skivbolag: Startex Records

Jake är flitigt i skivstudion dels som sångare men också som ofta anlitad studiousiker, han trakterar då oftast bas. Jag har recenserat ett antal av Jake’s tidigare skivor och betyget brukar ligga runt tre hattar. Anledningen till att betyget inte blir högre är att låtmaterialet är för ojämnt så också på denna. Jake är en bra sångare och kompet finns det inget att klaga på, men som sagt något ojämnt låtmaterial. CD’n inleds dock på ett förtroendeingivande sätt med en fyrfyra med titeln ”One Man World”. Jag har fastnat för ytterligare några låtar som jag ska nämna. Ett av de bästa spåren på skivan är fyrfyran ”Look Who’s Foolin’”, en topplåt. ”I Wish I Felt This Way At Home” är en topplåt, men här gör Jake den i en swingversion vilket drar ner betyget för mig. Däremot är shufflen ”Warm Red Wine” helt i min smak liksom fyrfyran ”That’s Were My Baby Feels At Home”, en av skivans toppar. Jag har också fastnat för den lite lugnare ”Welcome To My Lonely World”. CD’n avslutas med en swinglåt med titeln ”What’s Fort Worth”. Lyssna gärna på Cd’n före ett köp, men jag tror inte att du blir besviken om de ”köper grisen i säcken”.

Artist: GRASSRIDE
 Titel: Swedish Bluegrass (Live at Torsåker 2010)
 Skivbolag: Grassride 100 (eget bolag)

Grassride blev svenska mästare i Bluegrasskategorin 2008, året efter att bandet bildats. Det här är bandets första CD och det är som titeln säger en liveskiva. Bandet består av tre utmärkta sångare Ingemar Back som spelar mandolin, Tommy Backström som spelar dobro, Håkan Nordgren som spelar gitarr samt Mats Haglund på banjo och Patrik Backlund på bas. CD’n inleds i högt tempo med ”Dont Ease Me In”, en låt som jag gillar. Även spår två ”Run Oh Buddy Run” går i snabb takt. Ett av skivans bästa spår är den lite lugnare ”Ain’t A Woman, Some Body When She’s Gone”, en topplåt. I ”Wait A Little Longer, Please Jesus” bjuder killarna på skön stämsång, kanonbra. Killarna bjuder också på stämsång i Carl Belew’s ”Lonely Street” som här görs i en snabb bluegrasstappning. I den instrumentala ”Black Jack” visar bandet att de kan hantera sina respektive instrument. En låt som jag gillar är ”Johnny And Sally” och efter denna får vi höra ”Old Flames” i bluegrasstappning, en av topparna på CD’n som avslutas i samma höga tempo som den började med ”This Morning At Nine”. En bra liveskiva som varje sann bluegrassälskare bör ha i sin samling. CD’n kan nog beställas via bandets hemsida www.grassride.com.

Artist: OLIKA ARTISTER
 Titel: Till Alf Robertson Med Kärlek
 Skivbolag: JuliArt Records Lionheart Music Group

TACK Thomas Haglund och Göran ”Floda” Lomaeus för initiativet till denna hyllrning till den oförglömlige Alf Robertson. Alf var en personlig vän och många minnen dyker upp när jag lyssnar på denna CD som inleds med att Roland Cedermark spelar en minut av ”Hundar Och Ungar Och Hembryggt Äppelvin”. Sofia Karlsson sjunger ”Liljor” och hon följa av Kikki Danielsson som gör en mycket bra version av ”I Mina Skor”, en låt där Alf har skrivit en mycket tänkvärd text. Christina Lindberg framför ”Help Me Make It Through The Night” som följs av ”Balladen Om Hundra Spänn” med Annika Ljungberg. ”Om Du Har Ett Hjärta” framförs av Tone Norum. Anne Kihlström har fått förmånen att tolka den känslosamma balladen ”Hold Back The Dawn”, en topplåt som följs av ”I Love You Because” med Cina Samuelsson. En av mina favoriter på CD’n är ”jag Flög Över Vårt Hus I Går Natt” som Anne-Li Holmgren-Lomaeus tolkar på ett utomordentligt sätt. Karin Risberg bjuder på westernswinglåten ”Drinking My Blues Away”. En av topparna på CD’n är ”Don’t Let The Loneliness Grow” som Inger Nordström gör kanonbra.. Elisabeth Andreasson tar sig an ”Me And Bobby McGee”. Roland Cedermark återkommer sedan med ytterligare någon minut av ”Hundar Och Ungar….”.CD’n avslutas med en tidigare outgiven inspelning av ”On The Other Hand” med Alf från 1988 och det är inte utan att ögonen blir lite glansiga när jag hör denna låt. För det eminenta kompet på skivan svarar musiker som funnits med på det mesta som spelats in av countrymusik i det här landet. Utöver ett antal bra låtar så får vi några rader om minnen av Alf från Mats Rådberg, Thomas och ”Floda” samt alla artister vilket ger en bild av hur omtyckt Alf var och fortfarande är. Ps. Du har väl lagt märke till att det bara är kvinnliga artister som sjunger Ds.

Artist: GENE WATSON & RHONDA VINCENT
 Titel: Your Money And My Good Looks
 Skivbolag: Upper Management Music 002

”Warning Contains REAL Country Music” står det på baksidan av konvolutet. Det är bara att hålla med, innehållet är REAL country där merparten av låtarna är av det lite lugnare slaget. CD’n är producerad av för mig okände Herb Sandker och han är värd en en eloge för detta mästerverk. Musikerna på CD’n är gräddan av Nashvilles musiker med bland annat Mike Johnson på steel, Stuart Duncan på fiddle och John Gardner på piano.
Titellåten inleder CD’n och den är en lite snabbare låt med kul text, den följs upp av en lugn ballad ”Gone For Good” n riktig topplåt. En av mina favoriter på CD’n är ”It Ain’t Nothin’ New” som går i lite högre tempo, detta gäller också för ”You Could Know As Much About A Stranger” som också tillhör topparna på skivan. Efter denna följer en lugn kärleksballad ”Till The End”. Takten höjs något i ”Alone Together Tonight”. Den låt jag gillar bäst på skivan är ”Out Of Hand” som också går i lite snabbare takt, en riktig topplåt. Gene och Rhonda bjuder sedan på ännu en fin ballad ”This Wanting You” varefter de ökar takten något i ”Making Everything Perfect Tonight”. Två ”gamla godingar” är ”Sweet Thang” och ”My Sweet Love Ain’t Around” som jag inte har fastnat för, det finns bättre versioner av båda låtarna. Som sista spår får vi ett ”bonusspår” en instrumental låt som Rhonda har skrivit ”Ashes Of Mt. Augustine”. Jag hade hellre hört ytterliagre en låt med Gene och Rhonda. Trots avslutnigen så tycker jag att skivan är en av de bättre under året och det beror dels på bra låtar och dessa två fantastiska sångare tillsammans. Jag är övertygad om att du inte kommer att ångra ett köp.