Det finns idag 714 skivor recenserade på hemsidan.

Artist: Ags Connolly
 Titel: Wrong Again
 Skivbolag: Finstock Music

Det här är engelsmannen Ags Connollys tredje CD. Titeln på CDn stämmer inte överens med innehållet för Ags är helt rätt ute. Det är en mycket bra CD i äkta countryanda. Skivan inleds med ”I’ll say when” som är en lite svängig låt i ”mexicanastil”, mycket bra inledning på skivan. Den följs av fyrfyran ”The meaning of the word” som jag tycker är skivans topplåt, mycket bra. Ags fortsätter med en lugn fin ballad ”Lonely nights in Austin” där vi får höra ett dragspel i bakgrunden, mycket effektfullt. Titellåten ”Wrong again (you lose a life)” är nästa fyrfyra som vi bjuds på, en riktigt bra låt. ”Say it out loud” är en lite lugnare låt som jag gillar. Tempot sänks tterligare något i ”What were you gonna do about it” som är en av skivans bästa låt. Ags fortsätter i samma lite lugnare tempo med ”Indian Sign” en mycket fin låt som också tillhör topparna på skivan. Ags har friskat upp Gordon Lightfoots gamla hit ”Early morning rain” som han gör en lite annorlunda tolkning av. Efter denna så bjuder Ags på ytterligare en lugn ballad ”Then and now” med bara en gitarr i kompet, mycket stämningsfullt. CDn avslutas med en snabb shuffle ”Sad songs forever” som svänger bra. Det här är en riktigt bra CD som kommer att gillas av alla som gillar ”real country”. Ett givet köp. Kan köpas via agsconnolly@gmail.com

Publicerad: 2019-12-08

Artist: Jean Shepard
 Titel: Jeopardy
 Skivbolag: Jasmine Records

Det engelska bolaget Jasmine Records har gett ut ett antal mycket bra skivor med artister från 50-60-talet. Den här nya med Jean Shepard med låtar från 1953-1962 är inget undantag. Undertiteln på skivan är ”The country chart hits and more 1953-1962” och den innehåller hela 28 låtar. Jag ska givetvis inte kommentera alla låtarna då det kulle ta för stort utrymme, men jag har ett antal favoriter som jag inte vill undanhålla er. Redan 1953 spelade Jean in ”Crying steel guitar” där Speedy West svarade för steelspelet. Senare samma år spelades ”A dear John letter” in tillsammans med Ferlin Husky och det är en av de mest spelade countrylåtarna. Året fortsatte med att paret spelade in ”Forgive me John” (ett slags svar på Dear John). Jean spelade också in ”My wedding ring” en topplåt i stilla valstakt. Året efter spelade Jean in “Don’t fall in love with a married man” en låt i valstakt och ”Please don’tdivorce me”. Under 1956 spelade Jean bland annat in den lite snabbare ”I thought of you” och den lite lugnare ”Thank you just the same” två mycket bra låtar. Några andra låtar som jag gillar från senare 50-talet är ”Under suspicion”, ”Act like a married man”, ”I want to go where no one knows me”, ”Have heart, will love you” och ”The one you slip around with” den senare en tidig Harlan Howard-låt. Roger Miller skrev den fina låten “How do you tell a child” som Jean spelade in 1960. Året efter kom ytterligare två topplåtar i form av ”The roots of all evil (is a man) och ”The biggest cry”. Jean fortsatte att spela in topplåtar året efter och då bland annat Ned och Sue Millers ”Two voices, two shadows, two faces” en riktig topplåt samt den fina ”It’s never too late” som går i valstakt. Det här är en skiva som innehåller ett antal guldkorn och har du inte upptäckt Jean Shepard innan så har du ett ypperligt tillfälle här.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Merlin Gene
 Titel: People, Places & Things
 Skivbolag: Dum-Boy Records

Merlin Gene Grigsby är en ny bekantskap för mig. Det här är såvitt jag vet hans enda album. Merlin är är 62 år och jag tror att han har håliit på med countrymusik i många år. Röstmässigt påminner han om Ferlin Husky eller Floyd Tillman, alltså lite ”raspig” i rösten. CDn innehåller låtar många riktiga topplåtar och det är vad jag vill kalla ”pure country” som det handlar om. Merlin har skrivit sju av skivans elva låtar. Skivan inleds med en lite lugnare låt ”Old country Joe”. En av skivans toppar är ”Voyage to the bottom of the glass” som är en svängig fyrfyra. Merlin har gjort en riktigt bra version av Floyd Tillmans låt ”This cold war with you” och den gillar jag. Efter denna följer skivans topplåt i fyrfyran ”I think I’ll give drinking another try” en kanonlåt. Så ökas tempot något i ”The ballad of hop sing” som har en kul text. Gene fortsätter i lite smnabbare tempo med ”Looking at the world throug a windsheild” som Del Reves hade en hit med. ”Just another stupid country song” är en lite lugnare låt med kul text som ger en känga åt dagens popcountry. Ännu en lått med en kul text är ”The getaway car” som handlar om ett rån på en hamburgerbar som misslyckas på grund av att flyktbilen köra iväg av en anställd. Ytterligare en låt med en underfundig text är ”Just another senseless chopstick related death”. Skivan avslutas med ännu en låt med kul text ”Since daddy got a ’57 Chevrolet (and mom got a GTO). Det här är en riktigt bra skiva som jag är säker på att du som gillar traditionell country kommer att gilla. Ett givet köp.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Myra Rolen
 Titel: Till You Find The Strength
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 1426

Myra Rolen har släppt några skivor tidigare och hon bjuder alltid på ”pure country”. Här är hon nu på Heart of Texas records och det är ett bolag som borgar för strikt country med fantastiska musiker i kompet. Myras senaste CD som innehåller hela fjorton låtar producerad av Justin Trevino är inget undantag från den regeln. På första låten ”Today, tomorrow and forever” sjunger Myra duett med Justin och det är en härlig shuffle som tillhör topparna på skivan. Så lugnar hon ner tempot i den fina balladen ”Till you find the strength to go on” som ju är titeln på skivan. Myra fortsätter i lugnt tempo med “That should be me and you”. Justin återkommer som duettpartner i “Backstreet affair” en gammal goding som tillhör topparna på skivan. Ännu två bra låtar är de lugna ”You’ve got me right where you want me” och ”I didn’t mean to love you”, i den senare sjunger Cody McCall duett med Myra. Dessa lugna låtar följs upp av fyrfyran ”There’s still a lot of love in San Antone”. Vi får ytterligare en duett med Justin i ”Rockin’ years”. Myra fortsätter med Wanda Jacksons hit ”Right or wrong” i en mycket bra version. Justin återkommer i ännu en duett med Myra i ”(Remember me) I’m the one who loves you”. Skivan avslutas med en lugn fin ballad ”A place to fall apart”. Det här är en skiva för dig som gillar ”real Country”.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Taylor Alexander
 Titel: Good Old Fashioned Pain
 Skivbolag: Hail Mary Records

Ännu ett nytt namn för mig. Alexander kommer från en musikalisk familj där pappan sjöng opera och ikyrkan och Alexander visade tidigt sitt intresse för musik vilket gjorde att pappan köpte honom en gitarr när han var sju år. Skivan som innehåller tio låtar rör sig inom genren singer songwriter / poprockcountry och han har skrivit alla låtarna själv. Första låten som är titeln på skivan ”Good old fashioned pain” är en lite stökig låt tycker jag. En låt som jag gillar är det lite snabbare ”Passing lane” som följs av en skivans bästa låt ”I never ask for nothin’” som är en lite lugnare låt, mycket bra. ”Real good at saying goodbye” är en lugn ballad som också tillhör topparna på skivan. Så ökas tempot lite i ”It don’t matter to the rain” dår en steel ligger fint i bakgrunden. Vi bjuds på ännu en ballad i ”Hole in the wall”. Alexander bjuder på ännu en lugn låt i ”Wishing my life away” där vi hör en smäktande steel i bakgrunden, en mycket fin låt som tillhör topparna på skivan. Vi får också öra en fyrfyra i ”Break my heart tinight” som är skivans baästa spår. Ytterligare en bra låt är den lugna ”I guess I moved on” där steelen låter smäktande i bakgrunden. Sista låten ”Sorry for growing up” är också en lugn fin låt. En skiva för dig som gillar lite lugnare låtar med bra texter.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Tony Booth
 Titel: I Love To Tell The Story

Tony Booth har varit med i countrysvängen sedan slutat av 60-talet. Han har spelat in skivor på UNI records, MGM records, Capitol records tidigare och har nu varit på Heart of Texas records i ett antal år. Det här är hans första gospelskiva och han bjuder på ett antal standard gospels samt ett par som jag inte har hört tidigare, totalt tolv sånger. Skivan inleds med klassikern ”Ghost riders in the sky”. Efter denna lite snabbare inledning så sänks tempot i ”Peace in the valley” som Tony gör full rättvisa. Han fortsätter i samma lugna tempo med ”Precious memories och ”The old man is dead”. Ännu en klassiker är den snabbare ”When the roll is called up yonder”. Tony fortsätter med den välkända ”The old rugged cross”. En helt ny sång för mig är den stillsamma ”Because he lives” en mycket fin sång. Tempot ökas igen i ”Life’s railway to heaven”. Skivan avslutas med två lugna sånger ”I know who holds tomorrow” och Kris Kristoffersons ”Why me Lord”. Tycker du om gospelsånger i lite lugnare tempo så är det här en skiva du kommer att gilla.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Old Barrels
 Titel: Closed Doors
 Skivbolag: Old Barrels (egen utgåva)

Jag fick den här skivan på Lunedets countryfestival är bandet uppträdde. Jag tror att de har spelat där alla åren så de är väl lite att betrakta som inventarie där. Skivan innehåller tyvärr bara fyra låtar där tre har skrivits av Peter Taxén och en av Peter tillsammans med Micke Johansson. Peter är sångare och spelar gitarr och banjo i bandet. Övriga medlemmar är Micke Johansson elgitarr och banjo, Tord Pettersson klaviatur, Niklas Gustafsson bas och Pär Palonen trummor. Skivan inleds med två snabba låtar ”10 years down the road” och ”Going down”. Bandet bjuder på en låt med riktigt ”tunggung” i ”How long” en låt som jag gillar. Bandet lugnar ner tempot lite i ”Blueberry pie”. Jag hoppas att bandet kommer att ge ut en skiva med minst tio låtar framöver. Jag tror att vi kommer att få se och höra dem nästa år på Lunedet.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Nate Gibson
 Titel: Nate Gibson & The Stars Of Starday
 Skivbolag: Bear Family BCD 17588

Nate Gibson är ett nytt namn för mig, men han har tillbringat många år i Nashville där han bland annat har skrivit en bok om det fantastiska skivbolaget Starday Records. Nu har han följt upp boken genom att producera denna CD med 24 låtar där han har samlat många av de tidiga Stardayartisterna. Med skivan följer en intressant liten bok där Nate intervjuar artisterna på skivan och berättar olika anekdoter Bl.a. berättar Margie Singleton att hon är körsångerska på Leroy Van Dykes ”Walk on by”. Vad det gäller materialet på skivan så bjuds vi på en blandning av country, bluegrass och rockabilly där Nate sjunger duett med alla artisterna. CDn inleds med Frsankie Millers ”Rain Rain”. Efter denna får vi höra Betty Amos med sina systrar Judy och Jean framföra ”Eighteen wheels a rolling” som följa av ”Lonely” med Sleepy LaBeef. En av topparna på skivan är ”We’e got things in common” med Nate och June Stearns, en kanonlåt som June spelade in tillsammans med Benny Martin tidigt 60-tal. Margie Singleton och Nate framför ”On the cross” en lite snabbare gospellåt. Ännu en gospellåt är ”Ain’t no room in the church for liars” med Little Roy Lewis och Nate. En av de absoluta topparna på CDn är “Mark of cain” med Darnell Miller, en kanonlåt. Betty Amos kommer tillbaka med Nate i ”Second fiddle (to an old guitar). Wade Jackson och Nate framför “Sippin’ on a sud”, ensnabb låt. Ytterligare en toppåt på skivan är ”Mary Dear” med Bill Clifton. Frankie Miller återkommer med ”Family mna” liksom June Stearns och Nate med ”Slipping around” som är en topplåt.Ytterligare artister som medverkar på CDn är Jesse McReynolds, Arnold Parker och Rudy Grayzell. En mycket intressant skiva med en informativ bok om tiden då dessa artister gjorde countrymusiken populär.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Freddie Hart
 Titel: God Bless You
 Skivbolag: Nashville America Records

En av mina stora idoler är Freddie Hart som gick bort den 27 okt 2018 två månader fore sin nittiotvåårsdag. Jag brevväxlade med honom på 60-talet och så fort som jag hade skickat ett brev så tog det bara några veckor så kom det ett svarsbrev.
Det här är hans senaste och sista inspelningar som finns på denna CD som släpptes i april i år. Freddie har skrivit alla tolv låtarna på skivan och det är hans vän David Frizzell som har producerat den. Det är en fantastisk sacred songs skiva och den är bland det bästa som jag har hört i denna genre. Freddie var ju själv djupt troende och hans tro förmedlas i texterna och hans känsla i dessa sånger. Skivan inleds med ”See you on Sunday” en sång i valstakt som jag gillar. Freddie fortsätter med ”God bless you” en mycket vacker sång som tillhör topparna på skivan. Ytterligare en topplåt är ”I’ve got Jesus” där en smäktande steel och fiddle i bakgrunden förstärker intrycket. Freddie fortsätter med ännu en topplåt ” Til then”. Ännu en fantastisk sång är ”You never let go of me” som går i stilla valstakt. Tempot ökas något i ”A Servant for the Lord”. Så drar Freddie ner på tempot något i de vackra ”Just for the love of it” och ”Sweet Jesus”. Ännu en topplåt är den lugna ”Keep my commandments”, en mycket vacker sång. Två lite lugnare låtar är ”Heaven or hell” och ”At this time of year”, den senare en julsång. Som avslutning bjuder Freddie på sin monsterhit ”Easy Loving” som blev vald till årets låt både 1971 och 1972. Det här är en fantastiskt bra skiva med strikt countrykomp och lyssningsvärda texter. Jag brukar säga att spelar man sån här musik i svenska kyrkor eller församlingar så skulle jag vara en flitig besökare. En skiva som jag verkligen kan rekommendera.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Don Redmon
 Titel: Embraced
 Skivbolag: Don Redmon Embraced 19

Den här sprillans ny CDn med Don Redmon släpptes på hans releaseparty i Joce City 190504. Andreas, som han heter, har skrivit många av skivans fjorton låter tillsammans med bl,a Linda och Peter Dahl. Peter är dessutom den som har producerat skivan som har spelats in i Meadow Creek studion. Skivan inleds med en lite lugnare låt ”Coffee and a donut”. Efter denna kommer ”Joce City” en lite snabbare svängig låt som är en hyllning till platsen där denna skiva släpptes. Så ökar Don tempot i ”Saturday Night”.Andreas och pappa Anders har skrivit den vackra låten ”Between a father and a son” en av topparna på skivan. Ännu en bra låt är ”Shadow on the wall” som går i lite mexicanastil. Eftersom jag gillar fyrfyror så är ”When it rains” min favoritlåt på skivan, en riktig topplåt. ”Who needs money” är en lite snabbare låt. Don bjuder på en cover i form av Kris Kristoffersons ”Help me make it through the night” i en lite snabbare mycket fin version. Ännu en topplåt är Linda och Peter Dahls ”Please don’t leave me”, en mycket bra låt. Tempot sänks lite i ”Take me home”. En mycket fin låt är den lite lugnare ”Die to be a part of you”, en mycket fin text i den låten som tillhör topparna på skivan. Ännu en topplåt på skivan är ”With all my heart” en lugn fin låt. Eftersom Don gillar Garth Brooks så bjuder han på en cover av ”That summer”. Som bonuslåt så bjuder Don på ”Help me make it….” på svenska ”Allt blir heligt som du rör” en rikktig bra tolkning. Det här är en mycket lyssningsvärd skiva som jag redaan nu utnämner till en av årets bästa countryskiva. Ett givet köp för alla som gillar vår musik

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Ruby Lovett
 Titel: It’s A Hard Life
 Skivbolag: Puff Bunny Records PB 0119

Äntligen kom det en ny CD med Ruby. Det är tjugoett (21 ) år sedan hennes första (och senaste) skiva släpptes med undantag av att Ruby gav 2013 ut en mini Cd med 6 låtar. Ruby som idag är 52 år adopterades bort endast sju dagar gammal till ett äldre par. Detta skriver hon om i låten ”Look what love can do” som finns på den första skivan,en otroligt vacker låt. Denna CD med 10 låtar inleds med Nanci Griffiths ”It’s a hard life” som följs av den lugna ”A father’s love” en mycket fin låt. Efter denna bjuder Ruby på en finstämd version av ”Catfish John”, en av topparna på skivan. Min favorit på skivan är den stilla valsen ”Where I’m standing today” en topplåt (som melodimässigt påminner om Lucille). Jag gillar också den lite snabbare ”Riley bring your fiddle”. Ännu en bra låt är den lite lugnare ”Straight from my heart”. Tempot sänks ytterligare i balladen ”Walkin’ on the moon”. Det här är en skiva som ska avnjutas i lugn och ro med hörlurarna på så man kan höra varje och i låtarna och känna den känsla som Ruby förmedlar med sin sång. Ett givet köp för dig som gillar lite mjukare country.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Weldon Hanson
 Titel: Texas Made Honky Tonk
 Skivbolag: Hillbilly Renegade Records

Weldon Hanson kommer från Humble. Texas. Efter avslutad militärtjns så började han ägna sig åt musik och då låg ju countrymusiken nära till hands. Weldon uppträder på barer och honky tonks runt om i Texas och är tydligen mycket uppskattad där. Det här är hans femte CD och den innehåller hela fjorton låtar och det är lite mer traditionell country och inte så mycket honky tonk som jag förväntade mig av titeln på skivan. Weldon inleder med två lite snabbare låtar ”Love’s little lies” och ”Texas made”. En av mina favoriter på skivan är den lite lugnare dansvänliga ”The heartache’s on me”, en kanonlåt. Jag gillar också ”No turning back”som går lite i samma takt. Ännu en riktigt bra låt är den lite lugnare ”Hung up on you” en av topparna på skivan. Jag gillar också ”Things I don’t want to do” med lite bluesinfluenser. Ännu två bra låtar är de lugna ”Heart at home” och ”Not the kind to hang around”.. Skivan avslutas med en lugn ballad ”An empty glass”. Om du,liksom jag, förväntar dig att få höra riktiga honky tonk låter på skivan så bör du lyssna på denna innan ett köp. Jag tycker ändå att skivan är väl värd sin plats i samlingen.

Publicerad: 2019-07-15

Artist: Amanda Cook
 Titel: Point Of No Return
 Skivbolag: Mountain Fever Records

Amanda Cook kommer från Floridas gulfkust, men bor numera i Virginia Mountains. Amanda är ytterligare ett nytt namn för mig så denna Cd som släpptes i mars innebär att det är premiärlyssning för mig. Skivan som innehåller elva låtar är en bluegrassskiva där mandolin och banjo är de mest framträdande instrumenten med fiddle, akustisk gitarr och ståbas som stöttar upp i bakgrunden. Amanda inleder med två lite snabbare låtar titellåten ”Point of no return” och ”You were mine”. Tempot dras ner i ”Time o say goodbye” en mjuk fin ballad. ”Good enough (ain’t good enough) är lite väl stillsam för min smak. I ”Sarah, dear” ökas tempot något och den låten gillar jag. ”Lonesome road” och ”Two acres at a time” är två lite snabbare låtar. Min absoluta favorit på skivan är Merle Haggards ”My favorite memory” som Amanda gör i en stillsam bluegrass vals, en mycket fin version. Skivan avslutas med en riktig uptempolåt ”Will you be leaving”. Gillar du bluegrassmusik så är det här en skiva du ska inhandla till din samling.

Publicerad: 2019-07-15