Artist: Rewire
 Titel: Hammarrooks Last
 Skivbolag: Tailor Made records

Det Stockholmsbaserade bandet Rewire består av Agneta Hammarbäck sång, Lars”Putte” In de Betou bas och sång, Anders Olsson gitarr och sång och Göran Dreyfert trummor. EP´n innehåller fyra låtar (fem) och stilen betraktar jag som Singer/songwriter/americana. Första låten ”Upside down” är som de övriga en lugn låt med fin sång av Agneta. Den låt som jag har fastnat för är balladen ”Just that beautiful” med njutbar sång av Agneta. Tempot ökas något lite i ”The ordinary day” som jag också gillar. Ännu en fin lugn låt är ”Waste of time”. Skivan avslutas med en unplugged version av ”Just that beautiful”. Gillar du lugna låtar att krypa upp i soffhörnet och bara ta in musiken så är detta en skiva för dig.

Publicerad: 2023-09-15

Artist: Wylie & The Wild West
 Titel: Bunchgrass
 Skivbolag: Hi-Line Records

Wylie Galt Gustafson föddes i Conrad, Montana 1961 där han fortfarande bor på ranchen som funnits i familjens ägo i fyra generationer. Wylie föder bland annat upp hästar där när han inte är ute och turnerar. Bandet bildade han 1998 i Los Angeles och uppträdde då regelbundet på Palomino Club där. Det här är gruppens tjugofjärde (24) album och det innehåller fjorton låtar. Som alltid på bandets skivor så är det variationsrikt låtmaterial med lugna ballader och upempo-låtar i en bra blandning. Skivan inleds med Gordon Lightfoot’s ”Ribbon nof Darkness” som jag minns från Marty Robbins version. Skivans bästa låt tycker jag är den svängiga fyrfyran ”Straight up country music” en riktigt bra låt. Jag har också fastnat för ”Water of Jordan” som svänger i ett lugnare tempo. Så ökar Wylie tempot i ”Girlfriend is a barrel racer” som är en buggvänlig låt. Wylie fortsätter med Heather Myles fina ”Rum and rodeo” i en bra version. Efter denna lite lugnare låt så ökas tempot ordentligt i “Dry land farm”, en kul härlig låt. Så är det dags för en lugn ballad i form av Townes Van Zandt’s ”At my window” en mycket vacker låt i en bra tolkning. Tempot ökas i ”Don’t say whoa”, en låt med kul text. Wylie fortsätter med ”Cowboy soliloquy” som går i stilla valstakt. Eter denna höjs tempot i ”Birch creek” som är en bra gungande låt. Nästa låt ”Flying” är en lugn fin ballad som jag gillar. Aaron Schroeder och Abner Silver har skrivit den vackra balladen ”Young and beautiful” (som Elvis spelade in 1957) här gör Wylie den i en fantastisk version, en av skivans höjdare. Wylie fortsätter med John Hartford’s ”In tall buildings” som är en stillsam vals. I ”Hiline waltz” får vi höra Wylie joddla, vilket är lite av hans kännemärke. Som jag skrev i inledningen så är detta en skiva med en bra blandning av lugna och lite snabbare låter och som jag gillar. Ett givet köp.

Publicerad: 2023-03-11

Artist: Wesley Hannah
 Titel: Brand New Love Potion
 Skivbolag: Wesley Hannah Music

Wesley Hannah är ett nytt namn för mig. Han bor i Forth Worth, Texas och är utbildad oljeingenjör. Det här är hans första soloskiva, men han har en skiva utgiven tidigare med sitt dåvarande band The Wesley Hannah Band. Wesley har skrivit alla tio låtarna på skivan själv. Innehållet är växlande, mellan lugna och lite snabbare låtar. Tyvärr hittar jag inga riktiga toppar på skivan, men det finns ett par som höjer sig över de andra. Skivan inleds med titellåten ”Brand new love potion” som är en svängig låt i lite högre tempo vilket också gäller för ”Texas road trip”. Efter denna lite snabbare inledning sänks tempot i ”Concho Pearl”. En av skivans bäta låtar är ”Back to the Honky Tonks” som är en fyrfyra i mediumtempo. Wesley drar ner tempot igen i ”The waltz” för att sedan öka lite igen i ”Country line”. Tempot sänks något i ”Sundown Kid” och ”Golf coast moon”. Låten ”Creek don’t rise” är en stökig låt som jag inte gillar. Skivan avslutas däremot med en mycket bra låt (skivans bästa) ”Well digger’s lament” som är en låt i mediumtempo med fint steelspel av Lloyd Maines i bakgrunden. Den är värd skivpriset, men jag föreslår en provlyssning före ett köp.

Publicerad: 2023-03-11

Artist: Melissa Carper
 Titel: Ramblin’ Soul
 Skivbolag: Thirty Tigers Records

Melissa Carper föddes i Nebraska är hon i unga år spelade ståbas i familjens band, Efter ett lite kringflackande liv så är hon nu bosatt i Arkansas. Det här är hennes andra Cd oh den innehåller 13 låtar, den första kom ut 2021. Jag har lite svårt att definiera i vilken kategori hon hör hemma. Skivan innehåller en blandning av stilar med starka jazzinfluenser. Skivan inleds med titellåten som är en svängig jazzlåt liksom ”Zen Buddah”. Tempot sänks ordentligt i ”Ain’t a day goes by” som är en lugn låt. Tempot ökas igen i ”1980 Dodge van” som jag tycker svänger bra, en av skivans toppar. I ”Texas,Texas,Texas” bjuder Melissa på en snabb swinglåt. En riktigt bra låt är är ”That’s my only regret” som har lite traditionell countrykänsla. Samma sak gäller för ”Boxers on backwards” som är en svängig låt, de är två av skivans bästa låtar. De följs av en lite stökigare låt ”I do what I wanna”. Melissa fortsätter med ”Hit or miss” och ”I don’t need to cry” den senare en lugn fin låt med jazzkänsla. Tempot höjs något i ”Holding all the cards” som också har jazzinfluenser. Därefter sänks tempot i ”From what I recall” och ”Hanging on to you” som avslutar skivan. Nej det är inte en skiva som jag fastnar för, däremot så tycker jag att hennes första CD ”Daddy’s Country Gold” är bra, så satsa på den om du vill ha en skiva med Melissa. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2023-03-11

Artist: The Tennessee Bluegrass Band
 Titel: The Future Of The Past
 Skivbolag: Billy Blue Records

The Tennessee Bluegrass Band är ett ganska nystartat band men är ändå inga duvungar vad det gäller att spela bluegrass. Samtliga fem medlemmarna har spelat i olika konstellationer tidigare. Bandet består av Aynsley Porchak fiddle, Lincoln Mash gitarr, Tim Laughlin mandolin, Lincoln Hensley banjo och Tyler Griffith ståbas. Det här är bandets första CD och den innehåller tio låtar. Skivan inleds i högt tempo med ”Life in the country”. Skivans stora behållning fr min del är Ernest Tubb / Arbie Gigson’s ”Letters have no arms” som bandet gör en toppversion av, fin stämsång och instrumentala inslag. Efter denna kommer ”I’m warming up to an old flame” en låt i högt tempo. En låt som jag gillar är den lite stillsammare ”Hillbilly blues”. Tempo sänks ytterligare ett snäpp i den stilla valsen ”Tall weeds and rust”, en av skivans toppar. Efter denna drar man upphatigheten ordentligt i ”Far from here”. I ”Angels watching me” , som är en lite lugnare låt, får vi höra Aynsley’s vackra stämma och de övriga i stämsång, en av skivans bättre låtar. ”Kentucky sun going down” är en lite snabbar låt med fin stämsång. CDn avslutas med två lite snabbare låtar ”Leslie county blues” och ”These razy dreams”. Det här är en skiva för dig som gillar bluegrassmusik. Det blir nog inte så mycket bättre tycker en som inte lyssnar så mycket på bluegrass, men ändå förstår när något är bra.

Publicerad: 2023-03-11

Artist: Richard Lynch
 Titel: Radio Friend
 Skivbolag: MTS Records

Richard Lynch är född i Lebanon, Ohio,(1962) men bor numera i Waynesville, Ohio. Det här är hans fjärde CD som har släppts i dagarna och den innehåller 12 låtar. Jag recenserade hans förra CD ”Mending Fences” i SCC-NYTT 3-21. Den fick då 4.5 hattar då den är bättre än den här hans senaste. Men bli inte avskräckt för det för det här är ändå en bra countryskiva. Skivan inleds i högt tempo med ”Better off”. Richard fortsätter med ”Current conditions” och ”She’s my angel” som är två lite lugnare låt. I ”Mr. Nobody” ökas tempot ett par snäpp och det gäller också för ”Glad our bridge has burned” och dessa två svänger bra. En mycket fin ballad är den stillsamma ”If I didn’t love you”, en av skivans toppar. Jag gillar också ”Old Longhorn stage” som går i mediumtempo. Skivans bästa låt tycker jag är ”The phone call” som även den är i mediumtempo. Titellåten ”Radio friend” är en fin låt i lite lugnare tempo. Richard bjuder på ännu en lite lugnare låt i ”Grandpa & grandma”. Tempot ökas något i ”High above the midnight sky” som är en av topparna på skivan. CDn avslutas med den svängande ”Thankful, grateful and blessed” av bra avslutning på en bra skiva.

Publicerad: 2023-03-11

Artist: Jody Miller
 Titel: Wayfaring Stranger – The Final Recordings

“Queen Of The House” Jody Miller föddes den 29 /11 1941 i Phoenix Arizona och avled den 6 /10 2022 i sitt hem i Blanchard, Oklahoma. Hennes rätta namn är Myrna Joy Brooks. Efter iftemål så fick hon efternamnet Miller. När hon fick ett skivkontrakt med Capitol 1963 så föreslog de att hon skulle byta Joy till ett mer familjärt Jody. Trots att hon har ett femtontal album ute så har hennes listframgångar varit sparsamma. Det är väl ”He’s so fine” och ”Queen of the house som nådde några större framgångar, personligen så tycker jag att hon förtjänade lite mer uppmärksamhet. Jody drabbades av Parkinsons för ett antal år sedan och hennes sista studioalbum spelades in 1999. Genom flera års vänskap med Tony Booth och Tracy Pitcox (ägare av Heart Of Texas Records) så började tankarna på att göra ett nytt album. På grund av Jody’s sviktande hälsa så blev det bara en mini-CD med sex låtar. CDn inleds med titellåten ”Wayfaring stranger” i en bra version. Skivans bästa låt är duetten med Tony Booth ”Blessed are the believers” som är en lugn fin låt med religiös text. Jody fortsätter med den klassiska ”Tramp on the street” som går i stilla valstakt, en låt som Jody alltid har gillat från Molly O’Day’s repertoar. Nästa topplåt på skivan är dem lite lugnare ”I can’t even walk without you holding my hand” en fantastiskt vacker låt. Så ökas tempot något i swinglåten ”Your exes” som jag tycker svänger bra. Skivan avslutas med hennes stora hit ”Queen of the house” som ju är ett slags svar på Roger Millers ”King of the road. En mycket bra skiva som jag rekommenderar.

Publicerad: 2023-03-11

Artist: Bob, Hank And Joe
 Titel: Christmas 2
 Skivbolag: Kulturverksta’n Produktion

Bandet Bob, Hank And Joe kommer från Sundsvall och består av Bosse Sjöbom gitarr och sång, Henrik Olofsson dobro och sång och Johan Dereborn bas och sång. Första gången jag stiftade bekantskap med bandet var när de vann Country-SM i bluegrasskategorin 2018. Som ni förstår av titeln på skivan så är detta deras andra julskiva. Denna skiva innehåller tio låtar som jag tror att Bosse har skrivit samtliga och den inleds med den lite svängigare ”Coming home for Christmas”. I ”Bells of old St Mary” sänks tempot lite för att sedan ökas upp igen i ”Feast for seven days”. En av skivans bästa låtar är den lugnt svängande ”Christmas in the stable”. Tempot ökas igen i ”The guitar”. Vi bjuds på lite mexicanatoner i ”Felize Navidad” (ej den av Jose Feliciano). En av skivans bättre låtar är de lugna ”Cold winter nights”. Bandet ökar tempot igen i ”Ghost reindeer”. I ”Spotting santa” svänger det i lite högre tempo. En av topparna på skivan är den svängiga ”The night before christmas”. Bandet har satsat på att göra en bra julskiva efter helt eget koncept och i helt avsaknad av de där vanliga julsångerna som ju annars dyker upp på varenda julskiva. Tack för detta.

Publicerad: 2023-02-06

Artist: Leon Everett
 Titel: From Our House To Yours, Merry Christamas
 Skivbolag: Leon Everette

Leon Everette Baughman föddes i Aiken , South Carolina 1948. Under sin militärtjänstgöring i Viet Nam deltog han i en talangtävling som flottan hade anordnat. Han vann denna och det gjorde att Leon bestämde sig för att satsa på musiken och han flyttade till Nashville efter tjänstgöringen. Han hade ett antal hits på RCA under 80-90-talet.1997 blev Everette frälst och har sedan dess turnerat som country-gospel-musicartist. Han är idag tillsammans med sin hustru Diane stöttepelare i en kyrka i sin födelsestad Aiken, South Carolina. Den här CD med julsånger innehåller bara åtta låtar vilket är att beklaga då jag gärna hade njutit av Leon’s röst i fler låtar. Skivan inleds med Willie Nelson’s ”Pretty Paper” som Leon gör full rättvisa, en låt som jag gillar och den tillhör topparna på skivan. Leon fortsätter med en uptempo-version av ”Go tell it on the mountain”. Efter denna sänker Leon tempot i den klassiska “Silent Night”. Buck Owens och Don Rich är männen bakom uptempo-låten ”Santa looked a lot like daddy”. En av skivans stora behållning är ”Away in the manger” som skrevs redan i slutet av 1800-hundratalet. Leon gör denna i en mycket bra version som jag lyssnar på om och om igen. Så ökas tempot ordentligt i ”Rudolph the red nose reindeer”. Skivans bästa låt är den lugna ”Every time I hear blue Christmas” som är en låt som Leon skrev och spelade in redan 1982 på en samlingsjulskiva från RCA. Sista låten på skivan är också en låt i lite lugnare tempo. Att jag ger skivan 3,5 hattar beror på de två topparna på skivan, det kan verka generöst då den bara innehåller åtta låtar och bara tre toppar, men det står jag för.

Publicerad: 2023-02-06

Artist: The Alex Leach Band
 Titel: All The Way
 Skivbolag: Mountain Home Music Company

Bandet kommer från de östra delarna av Tennessee och är en helt ny bekantskap för mig. Bandet består av Alex Leach gitarr och sång, Miranda Leach sång, Kasey Moore fiddle, gitarr o sång, Zach Russell mandolin, gitarr o sång. Baker Northern banjo, mandolin och JT Coleman bas. Som ni förstår av sättningen så handlar det om bluegrass, men det är en lite annorlunda bluegrasskiva som innehåller 12 låtar. Varför då annorlunda, jo Alex och hans fru Miranda har skrivit alla låtarna och det är en bred variation där en del låtar drar sig åt americana/singer-songwriter-stil i stället för den mer strikta bluegrass-stilen (om det nu finns någon sådan, och det gör det väl). Skivan inleds med ”Together (we’re going all the way) som är en lite snabbare låt. Tempot ökar ytterligare något i ”Walk a mile in my shoes”. Miranda och Kasey bjuder på fin stämsång i “Slip slidin’ away” som är en lugn låt. En låt som jag gillar är ”Today could be my last” som går i mediumtempo. Gruppen ökar tempot igen i ”The game is always different” och ”Little secret”. Två lite lugnare låtar år “Loveland” och “She’s on a different train” den senare i valstakt och en skivans toppar. ”Wunderlust” är en lite stillsammare låt som jag gillar. ”Lineman in the rain” och ”Up to you” är två lite snabbare låtar. Skivan avslutas med ”High tide” som går i mediumtempo. Provlyssna gärna före ett köp.

Publicerad: 2023-02-06

Artist: The Broken Spokes
 Titel: Where I Went Wrong
 Skivbolag: Broken Spokes

Bandet som kommer från Houston, Texas har tagit sitt namn efter det berömda Honky Tonket i Austin, Texas. The Broken Spokes består av sex medlemmar, frontmannen och sångaren Brent McLellan, gitarristen Josh Artall, Kevin Skrla steel , Ellen Story fiddle, Lawrence Cevallos bas och Gus Alvarado trummor. Det här är bandets andra CD, den första kom 2016. Skivan innehåller 10 låtar och vi får strikt country tillsammans med ett par Texas-swinglåtar (vad annars av att Texasband). Bandet inleder med titellåten ”Where I went wrong” som är en lite snabbare låt. De fortsätter med ”All I hear you say” som är en shuffle i mediumtempo. En av skivans bästa låtar är den lugna ”Bigger fool” en riktigt fin låt. I ”Someday, not today” så ökas tempot, en bra bugglåt. Inget Texasalbum utan en swinglåt, här bjuds vi på den klassiska ”Drivin’ nails in my coofin”. Den följs av en härlig fyrfyra i ”These empty arms of mine”, en av skivans toppar. Bandet fortsätter med den välkända ”Honky Tonk song” av Buck Paddy och Mel Tillis” och swinglåten ”River of blues”. En av skivans absoluta toppar är fyrfyran ”Honky Tonkitis” från Tex Atchinson’s penna, som Carl Butler fick en hit med 1961, här i en toppversion. Skivan avslutas med en lugn fin låt ”Waiting so patiently”, en riktig fin låt. En riktigt bra skiva som du inte behöver tveka för att inhandla.

Publicerad: 2023-02-06

Artist: Billy Swan
 Titel: Higher Than The Earth
 Skivbolag: Lyn Lou record

William Lance Swan (Billy Swan) föddes 1942 i Cape Girardeau, Missouri. Han uppmärksammades för att han skrev Clyde McPatters hit “Lover please” , 1962. Efter att ha flyttat till Tennessee så började han skriva låtar åt flera kända artister. Det var först 1974 som han blev känd som artist själv då han fick en monsterhit med ”I can help”. Den här hans nya CD innehåller 12 låtar och har en religiös inriktning, jag vill inte riktigt kalla den för en gospel eller sacred-song skiva, men som sagt det är religiösa texter. Jag ska nämna några låtar som jag tycker är bra och den första av dem är ”Ezekiel” som är en rockig låt i högt tempo med pumpande piano i bakgrunden. Billy sänker tempot i ”Shoot for Kingdom come” , ”God appreciation day” och “Jesus i still with us now”, den senare en bra låt. Efter dessa lite lugnare låtar så ökas tempot igen i den rockiga ”Up above my head” som också har ett pumpande piano i bakgrunden. Titellåten ”Higher than the earth” är en lugn låt i stilla valstakt. Billy avslutar skivan med två välkända låtar ”Amazing Grace” och ”How great thou art”, den senare i en bra version. Tyvärr kan jag inte ge skivan ett högre betyg.

Publicerad: 2023-02-06

Artist: Jake Penrod
 Titel: Million - Dollar Cowboy
 Skivbolag: Papaw records

Jake Penrod är född 1985 i Tyler, Texas. Tyvärr har jag inte hittat så mycket uppgifter om honom. Jag har sett någonstans att någon har skrivit att han skulle kunna vara ett kärleksbarn av Hank Williams och Kitty Wells på grund av hans sätt att sjunga. Jake har tre fullängds-CD (två av dessa är tribute till Hank Williams) och två mini-CD ute före denna hans senaste. Den här CDn innehåller 11 låtar och här bjuds vi på låtar i mer traditionell country-stil. Cdn inleds med en lite lugnare låt ”If you’ll be mine”. Den följs av en av skivans höjdare ”Have you ever been a fool” som är en svängig, gungande låt i fyrfyra-takt. I ”Little mama” så får vi höra Jake’s starka influenser av Hank Williams, en lite snabbare låt med en fin steel i bakgrunden. Jake sänker tempot lite i ”Blues for company”. Den följs av ännu en kanonlåt i ”Better than being alone” som går i gungande stilla valstakt. Jake bjuder på ännu en topplåt i den lite lugnare ”The hang of leaving you” en av topparna på skivan. Tempot sänks lite i ”So goodbye”. Fyrfyran ”I bet she hasn’t cried” är ännu en av skivans toppar , en riktig svängig låt, kanske skivans bästa. ”Erasing you” är en lite snabbare låt med ett ”pumping” piano i bakgrunden, en riktig bugglåt. Topplåtarna kommer på rad, nästa topplåt är James Hands fyrfyra ”In the corner, at my table, by the jukebox” med ett härligt steelsolo, det kan inte bli så mycket bättre än så här. Skivan avslutas med Bobby Braddock och Curly Putman’s ”He stopped loving her today” som ju George Jones har gjort odödlig. Jake gör den lite snabbare i sin tolkning vilket inte höjer versionen, jag tror att den hade passat honom bättre i lite lugnare tempo. Trots det här är en skiva som ska finnas hos varje sann countryfan, bara att inhandla.

Publicerad: 2023-02-06