Artist: Crossing Keys
 Titel: About Time
 Skivbolag: Crossing Keys CKEY 01

Crossing Keys vann Country-SM i genren pop/countryrock år 2008. Därför är det ”About Time” (på tiden) att de äntligen ger ut sin första CD. Här handlar det om lite tuffare country, ibland lite för hårt för mig som gillar 60-talscountry. Ingen skugga ska dock falla på bandet, tvärtom de visar här att de är ytterst kompetenta musiker och sångare. Första spåret ”Whatever Comes First” är en uptempolåt. Efter denna lite snabbare inledning dras tempot ner i ”The Beauty Of Love” som är ett av skivans bästa spår. Jag gillar också ”Sweet Carrie Anne” som är en uptempolåt, lite åt Refreshmentshållet. Skivans bästa spår tycker jag att den lite lugnare ”That Just About Says It All” är. Ytterligare en bra låt är den lite snabbare ”Every Night’s A Saturday Night”. Jag har sett och hört bandet live och då också fått höra några riktiga fyrfyror vilket jag saknar här, kanske det kommer några på nästa CD.
Det här är en CD för dig som gillar lite häftigare och rockigare country.

Artist: Kenny Seratt
 Titel: The Best Of Kenny Seratt, Vol. 2
 Skivbolag: Hillside Records 2105

Kenny Seratt är en gammal favorit som röstmässigt påminner om Lefty Frizzell eller Merle Haggard. Det här är en ny CD med en blandning av tidigare inspelningar och nyinspelat material. Det är strikt country från första till sista spåret och kanonkomp rakt igenom. Kenny inleder med en klassiker i form av ”Long Black Veil”: Kenny tolkar denna känslosamma ballad på ett mästerligt sätt. Efter denna stillsamma inledning så ökar tempot i Marty Robbins ”Cigarette And Coffee Blues”. En av topparna på CD´n är ”I´ve Got A Darlin’ For A Wife”, en lugn fin ballad. I duetten ”Just Between The Two Of Us” tar Kenny hjälp av Leona Williams med sången. Ännu en topplåt på CD’n är ”Giving Up Easy (Is Hard For Me To Do)” som är en lugn ballad om brusten kärlek. Kenny bjuder in Curtis Potter i duetten ”Brother’s, Strangers And Friends” som också den tillhör topparna på CD’n. I ”Seashores Of Old Mexico” är det lite ”south of the border-stil” som gäller. Efter denna kommer den lite lugnare ”She’s The Trip That I’ve Been On”. Bland alla bra låtar på denna CD så är min favorit ”She Only Made Me Love You More”, där killen försöker försvara sin otrohet med att det fått honom att han blivit ännu kärare i sin käresta (vilken text). I den lite snabbare ”The Shoe Goes On The Other Foot Tonight” dyker Leona Williams upp igen som duettpartner till Kenny. Det här är ett givet köp för dig som gillar strikt country. Det kan inte bli så mycket bättre än det här.

Artist: Brennen Leigh
 Titel: The Box

Brennen Leigh är tyvärr lite sparsam med sina utgåvor av skivor. Senast hon släppte en CD var 2006. Brennen´s stil är svår att sätta i något speciellt fack då hon har en egen stil. Denna CD är dock lite mer country än de tidigare. Ett är dock säkert, hon kör sin egen stil och gör det på ett övertygande sätt. Första spåret av tretton ”Rolling Green Hills”är en lite snabbare låt, en mycket bra låt. Titellåten ”The Box” är en lite lugnare låt där Jim Lauderdale sjunger harmony , det är skivans absoluta topp. Ytterligare en mycket bra låt är ”Sleeping With The Devil” även den ilite lugnare tempo. På spår fem bjuder Brennen på en lite snabbare låt ”What´ll I Do” en låt som Billy Donahue och Wendell Adkins har skrivit och båda har gett ut den på skiva också. Den följs av ännu en lugn topplåt ”Distracted”. Så höjs tempot lite i ”You Made A Fool Out Of Me”. Ytterligare en av topparna på CD´n är den lugna ”Are You Stringing Me Along”. På spår elva bjuder Brennen på en låt i lite bluegrassstil ”In The Bighorn Mountains”, mycket hörvärd. Näst sista spåret är en blues med titeln ”Backsliding Blues”. Tyvärr är denna CD svår att få tag på men om du stöter på den hos någon direktimportör så tveka inte, KÖP. Det är en mycket bra CD med omväxlande snabba och lugna låtar, och toppkomp. Rekommenderas.

Artist: Charley Pride
 Titel: Choices
 Skivbolag: Music City Records 05302

Det är med stor förväntan som jag lägger Charley Pride´s nya CD i spelaren. Visserligen har låtmaterialet inte varit i klass med det han gjorde på 60-talet de senaste åren men förhoppningen att han ska närma sig den tiden finns alltid och det tycker jag att han har gjort på denna CD. Charley har producerat skivan själv och det har han gjort mycket bra med en bra blandning av lugna och lite snabbare låtar. Jag föredrar som ni vet de lugnare. Första spåret ”America The Great” är en patriotisk hyllning till USA. På spår fyra kommer en riktig ”rysarlåt” i ”The Choices She Made” skriven av Ted Harris. En låt som jag spelar om och om igen, bara den är värd skivpriset. Ännu en fin ballad är ”The Bed’s Not Big Enough” som beskriver killen känslor när han inser att hans käresta inte kan glömma sin ”före detta”. Trots de tidigare nämnda så utser jag fyrfyran ”Maybe Love Will Save The Day” till skivans bästa spår. Charley bjuder på en cajuninspirerad låt i ”Cajun Party Time” som går i lite snabbare takt.Ytterligare en grym ballad bjuder Charley på i ”You Touched My Life” även den skriven av Ted Harris. Sista spåret av de tretton är också en lugn ballad med titeln ”Resting Place”. Charley visar med denna CD att han gillar ”real country” även om några låtar har lite modernare komp med lite vassa gitarrer, men de övriga väger upp detta. Kompet består av många kända namn med bland annat Lloyd Green och Sonny Garrish på steel, Sonny spelar även dobro, och Hoot Hester på fiddle. Det här är en CD som jag lyssnar på ofta(vissa låtar) och jag tror att du som köper denna CD kommer att göra detsamma. Du behöver inte fundera över ångerköpsrätten.

Artist: Tony Booth
 Titel: The Other Side Of Love
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4152

För drygt ett år sedan kom Tony ut med en CD och det var den första på många många år. Nu är han här med en ny CD och den går i samma stil som den förra även om jag tycker att det var lite starkare låtar på den. Producenten Justin Trevino har ändå hittat några riktiga topplåtar bland de tolv spåren och med det komp som bjuds så är CD’n fullt godkänd. Första spåret ”Don’t Call Me From A Honky Tonk” är en snabb fyrfyra som jag gillar. Tempot dras ner i balladen ”All That She Could Take” för att sedan öka lite i Johnny Bush’s ”An Eye For An Eye”. Tony fortsätter i lite lugnare tempo på skivans topplåt ”Perfect Place” som är en kanonlåt. ”Twice The Speed Of Love” kommer från Buck Owens repertoar, en riktig shuffle. En av topparna på CD’n är den lugna ”I Don’t Know How To Tell Her”. Nästa topplåt är fyrfyran ”Heartache Remover”. Ytterligare en låt från Buck Owens repertoar är ”Kickin’ In” en lite lugnare låt. Jag förstår inte riktigt varför Justin tagit med ”Spanish Eyes” på en i övrigt bra CD. Ni som gillar Texascountry ska ändå köpa denna CD trots sista spåret.

Artist: Red Jenkins
 Titel: Hank & Jack
 Skivbolag: Red Hot Songs FRJCD-4

Red Jenkins har glatt oss älskare av Honky Tonk musik under ett antal år. På senare år har han väl haft klippkort hos flygbolagen då resorna till det stora landet i väster har varit täta. Dessa resor har resulterat i ett antal ”guldkorn” för oss som gillar Real Country. Den här CD’n är inget undantag utan en regel. Red har samlat ett antal av sina artistvänner som välvilligt har ställt upp som duettpartners. På första spåret ”Three Nickels And A Dime” är det Leona Williams som bidrar med sången. Det här är en av skivans toppar, en härlig fyrfyra. Red har sedan Lance Miller till hjälp i den fantastiska ”George Jones And Jesus”, vilken låt. Becky Hobbs bidrar med sin röst i ”A Bible And A Sixpack”, en lite snabbare åt att bugga loss till. Även ”She Still Looks Good In A Honky Tonk” går i lite snabbare takt och här bidrar Ron Williams med sången. Efter denna bjuder Dawn Sears och Red på en lugn topplåt ”I Crawl Inside The Bottle” som är en av topparna på CD’n. I ”Go Back To Work” dyker Dean Dillon upp som duettpartner i en låt med kul text. Dawn Sears kommer tillbaka i titellåten ”Hank & Jack” som också är en bra låt. Westernswinglåten ”Honky Tonks Are The Same All Over” med producenten Dennis Adkins är inte riktigt i min smak. Däremot är ”What She Don’t Know Won’t Hurt Her” med Ernie Rowell en av mina favoriter på CD’n, en grym låt. På sista spåret drar Red och Becky Hobbs upp tempot i ”Jack Daniels”. Det är bara att konstatera att Red åter har gett oss som gillar Honky Tonk musik det vi vill ha. Ett antal kanonlåtar med ett perfekt komp med steel och fiddle i högsätet, vad mer kan man önska. Jo en låt, du Björn vet vilken, men den kanske kommer på nästa CD. Det är bara att inhandla denna CD och hem och på med hörlurarna och NJUT. Tack Red för att du Keeping It Country.

Artist: CAL SMITH
 Titel: My Kind Of Country / I Just Came Home To Count The Memories
 Skivbolag: Hux Records 120

Det här är en engelsk utgåva av Cal’s två LP-skivor från 1975 och 1977. Bolaget har gett ut ett antal CD med olika artister och det är bara att grattulera nya countrydiggare att de får möjlighet att upptäcka ”real country”.(kolla www.huxrecords.com). Bland de 21 spåren på denna CD finns det ett antal guldkorn med denna eminenta sångare. Jag börjar med ”Mama’s Face” som är en vacker hyllning till en mor, skriven av Glenn Martin. Cal har gjort toppversioner av Conway Twitty’s ”Linda On My Mind” och ”Games That Daddies Play”. Don Wayne är en av mina favoriter bland songwriters, hans ”Son Run To The Spring” är en topplåt. En av de bästa låtarna på CD’n är Waylon Jennings och Don Bowman’s ”Anita, You’re Dreaming”. Har du inte upptäckt Cal Smith tidigare så är det här ett ypperligt tillfälle. Jag tror inte att du blir besviken.

Artist: DOUG SAHM
 Titel: The San Antonio Hipster
 Skivbolag: San Antonio Records

Det här är en av två compilation- Cd’s som gavs ut på detta bolag förra året. Den andra CD’n heter Texas Gold. Båda innehåller material från 80-talet. Denna CD innehåller hela 21 låtar varav jag väljer att nämna en del. E låt som hängt med genom åren och som jag fortfarande blir glad av att lyssna till är ”Who Were You Thinking Of?”. Jag gillar också ”Down To Saying Goodbye” som går i lite south of the border stil. En annan låt som jag också gillar är den lite ”bluesiga ”Got It Bad For You”. Ännu en bra låt är ””I Keep Wishing For You” liksom den lite skumpiga ”Walking Slowly”. En av Doug’s största hits är väl ”Adios Mexico”, en topplåt. Jag gillar också den lite suggesiva ”Crazy Crazy Baby”. En låt som jag har gillat genom åren är Chip Moman’s ”This Time”, men jag håller Troy Shondel’s version från tidigt 60-tal är bättre än denna. En skiva för dig som inte har något med Doug och vill upptäcka honom, men det finns bättre skivor med Doug som du kan satsa på i så fall.

Artist: ROCKRIDGE BROTHERS
 Titel: No Sleep Til’ Rockridge
 Skivbolag: Red Rock Records 2011-02-17

En sprillans ny CD med Rockridge Brothers som är ett av många bra svenska bluegrassband. För att vara riktigt ärlig så tycker jag att bandet tillhör toppskiktet i landet. Jag är ju som jag tidigare har nämnt ingen utpräglad bluegrassfantast men förstår ändå att uppskatta musiker som vet hur bluegrass ska låta. Jag har några låtar som jag tycker ”sticker ut” över de övriga. Det är ”Wayfaring Stranger” som ju har gjorts av ett antal grupper och artister tidigare. Samma sak gäller för ”klassikern” ”Rollin’ In My Sweet Baby’s Arms” som här görs i ett extremt högt tempo. Ett av skivans bästa spår är den lugna låten ”What Are They Doing In Heaven Today” en mycket bra låt. Tempot höjs igen i ”My Home Is Across The Blue Ridge Mountain”. I ”Convict Waltz” som är lite cajuninfluerad sjunger bandet på franska. Du som gillar bluegrass bör absolut köpa denna CD.

Artist: Jeff Talmadge
 Titel: Kind Of Everything
 Skivbolag: Berkalin Records 10008

Ett nytt namn för mig är Jeff Talmadge. Jeff har skrivit det mesta av materialet sälv eller tillsammans med någon cowriter. Stilen är åt singer-songwriter-hållet och mina tankar går till Chip Taylor när jag lyssnar påjeff. Inte för att han röstmässigt liknar Chip utan det är texterna som liksom Chip’s texter har en historia och ett innehåll. CDn innehåller tretton spår och av dessa är det några som jag har fastnat lite extra för. Första spåret ”If It Wasn’t For The Wind” är en lite snabbare låt. Skivans absolut bästa spår är ”Hamburg Violin” som är en lugn, lite suggesiv, låt en riktig topplåt. Andra låtar som jag gillar är ”Mississippi Moon”, ”He’ll Give Her Back This Town Tonight” och ”Step By Step”. Näst sista spåret ”Sometimes You Choose Love” är skivans näst bästa spår. Lite för lika låtar för att jag ska ge ett högra betyg. CD’n är inget för dig som gillar texas Honky Tonk utan en skiva för dig som gillar lugna låtar med bra texter.

Artist: TEEA GOANS
 Titel: The Way I Remember It
 Skivbolag: Crosswind Teea 1

Teea Goans målas upp som det nya stjärnskottet på countryhimlen och det är bara att hålla med om detta. Teea har absolut förutsättningar att bli något stort. Här på sin första CD blandar producenten Terry Choate friskt mellan olika stilar, troligen för att nå ut till en bred publik. Jag hoppas att nästa CD blir ”pure country” för det passar hennes röst bäst för.
Cd’n inleds med Willie Nelson’s fina ballad ”I’m Still Not Over You” en bra inledning som skapade förväntningar. Teea fortsätter med Ernest Tubb’s ”Walking The Floor Over You” i swingtakt, ingen höjdare. Efter denna dras tempot ner tempot ner i rena smnpillret ”He’ll Be Back”, som följs av den något mer tilltalande ”Same Ol’ Song And Dance”. Ännu ett sömnpiller är ”Lying In My Arms”. Men så vaknar jag till ordentligt till Bill Anderson’s fyrfyra ”Walk Out Backwards” en riktig topplåt. Den följs av en fin ballad ”I Don’t Do Bridges Anymore”, en njutbar låt. Även det efterföljande spåret ”Made For Loving You” där Dan Tyminsky sjunger duett med Teea är en bra låt. Att Tea får bjuda oss på Jim Owens fina fyrfyra ”Two Arms, Two Lips, Two Lonely, Too Long” tackar och bockar jag för. Efter denna topplåt dras tempot ner ner i balladen ”I Didn’t Mean To Love You” där vi hör John Wesley Ryles som harmonysinger. Sista spåret ”Letter From God” är ytterligare en lugn ballad. Jag tycker att det är en bra debutskiva för Teea och det finns låtar för olika ”smaker”. Några riktiga toppar men också några som inte faller mig i smaken. Jag ser med förväntan fram emot nästa CD med Teea.

Artist: Cathy Lee Coyle
 Titel: I Thought Of You

Att Leona Williams har en son, Ron Williams, som är en bra countrysångare är ingen nyhet för SCC-Nytt’s läsare eftersom jag har recenserat några av hans CD-skivor. Att Leona har en dotter som sjunger är däremot en nyhet för mig. Här är hon, Cathy Lee Coyne, med sin såvitt jag förstår sin första CD. CD’n är producerad av Russ Hicks som också spelar samtliga instrument, förutom fiddle som trakteras av Drew Covington. Här handlar det om strikt country som Cathy har fått i sig med modersmjölken. Röstmässigt tycker jag att Cathy ligger lite åt Kitty Wells med sin lite nasala röst. Första spåret är en klassisk fyrfyra från Mel Tillis penna ”Heart Over Mind”. Den följs av den lite lugnare titellåten ”I Thought Of You” en topplåt. Cathy följer upp denna med ännu en klassiker ”Making Plans” som också är en topplåt. Mamma Leona har bidragit med tre låtar på CD’n och den första av dem är balladen ”I’ve Got To Stop Loving You”. Tempot höjs något i ”Just Because Of You” där Russ Hicks låter oss njuta av sin härliga steelguitar. Efter denna kommer en snabb shuffle skriven av Buck Owens ”Under Your Spell Again”. Leona är writer av balladen ”Someone Must Have Told Me Wrong”. En av topparna på CD’n är Johnny Rodriguez lugna ”I Just Can’t Get Him Out Of My Mind”. Cathy bjuder på ännu en ballad i Darrell McCall’s ”Marionette”. Det tredje bidraget från Leona’s penna är den lugna ”I’m Still Losing You”. Ronnie Reno’s ”Sweetheart Slayer” är en stökig låt i lite swingtakt, helt onödig låt på en annars bra CD tycker jag. Sista spåret ”Use Me” är en lugn låt. En bra skiva utan att vara topp. Några låtar drar ner betyget men jag hoppas att Cathy fått blodad tand med denna CD och fortsätter i moderns spår. Lyssna gärna före ett köp.

Artist: TONY DOUGLAS
 Titel: Saved The Best For Last
 Skivbolag: Cochise Records 3043

Tony Douglas är en veteran inom countrymusiken då han har funnits i branschen i femtio år och under dessa år har han levererat ett stort antal skivor. Denna CD är producerad av Floyd Callen som också har skrivit alla låtar på skivan, några tillsammans med co-writers. Det är strikt country, som alltid, när Tony spelar in skivor och kompet är därefter med steel, fiddle och dobro bland annat. Första spåret ”Good Old Days” tar udden av att allt var bättre förr då texten säger att det enda bra med den gamla goda tiden är att den är borta. Det är en låt i lite snabbare tempo med fint dobrospel i bakgrunden. Spår två ”It All Adds Up To Nothing” är en lugn låt. Även spår tre ”Let Me Be The Man” är en lite lugnare låt i början för att sedan öka i tempo. I ”More Afraid Of Living” sänks tempot till knapp styrfart. Det är bättre fart på spåret efter ”One More Reposession” där Robbie Turner åter bjuder på fint dobrospel i bakgrunden. Ett av skivans bästa spår är balladen ”It’s Only Habit” som handlar om hur kärleken kan bli vardagslunk under ett långt äktenskap, fin steel i bakgrunden av Robbie. Även ”You Just Can’t Go Wrong” är en lugn ballad. På spår åtta höjs tempot ordentligt i gospelinfluerade ”Don’t Be Caught Dead Without Jesus”. Därefter sänks tempot igen i balladen ”The Richest Man Alive”. Ännu en bra låt på CD’n är ”She’s Not Just My Lady” . Titellåten ”Saved The Best For Last” är ännu en lugn låt som tillhör topparna på CD’n. Det här är ingen CD för dig som gillar Honky Tonk utan det är mer ”soft country” det handlar om där Tony’s lite ljusare röst passar som hand i handske. Lyssna gärna före ett köp.