Artist: HIGHWAY 40
 Titel: The American Line
 Skivbolag: Captive Music 10440

Helsingborgsbandet Highway 40 kommer här med sin fjärde CD. Bandet är väldigt populära och flitigt bokade på andra sidan sundet. Tyvärr ser vi dem inte så ofta på våra festivaler. Jag hörde bandet på Ydrefestivalen förra året och på Countrymässan i Kristianstad och gillade det jag hörde. Musikaliskt ett fullt godkänt band med en bra kvinnlig vokalist. Jag tycker också att låtvalet på bandet skivor är bra med något undantag. På denna CD börjar bandet med en fyrfyra ”If This Is Love” där Camilla Westerlund är leadsinger, en bra början. Andra spåret ”Telling Me A Lie” är en lite lugnare mycket fin shufflelåt. Efter denna kommer Martina McBride’s ”My Baby Loves Me” som följs av ännu en lugn shufflelåt ”Jukebox Played Along” en topplåt. Camilla sjunger sedan ”Shut Up And Drive”. Efter denna kommer en fin fyrfyra med titeln ”Stop Right Where we Are” en riktig ”toetappinglåt”. Merle Haggard har skrivit toppballaden ”No One’s Gonna Love You Better” en av topparna på skivan. En av mina favoritlåtar genom åren är Gram Parson’s ”Kiss The Children” och här får Highway 40 fullt godkänt för sin tolkning. Kul att dessa gamla fina låtar tas upp igen på repertoaren.. Tempot höjs något i ”I Left Something Turned On At Home”. En av topparna på CD’n är den lite lugnare balladen ”Shotgun Rider” som går i stilla valstakt, en mycket bra låt. Den öljs av en shuffle med titeln ”She said…”. Skivan avslutas med en snabb låt ”Hurricane”. Det här är en CD som med fördel kan användas på linedance-kurser, dels på grund av låtmaterialet men också på grund av att bandet har skickat med förslag på danser till de olika låtarna. Mitt exemplar kommer att snurra ofta i min spelare eller på långresor i bilen. En bra och variationsrik CD. Fortsätt så här Highway 40.

Artist: ARKEY BLUE
 Titel: The Hills Of Old Fredericksburg
 Skivbolag: Bar-Tex Records

Det är inte så ofta som Arkey Blue kommer med en ny CD. Arkey är ju till vardags ägare till Silver Dollar Saloon i Bandera, Texas, där han också framträder med sina sånger. Arkey skriver det mesta av det han framför så är fallet på denna CD, bara egna låtar och de är bra.
Arkey är en flitig och duktig songwriter och hans texter är jordnära och berättande. Arkey är en genuin sångare som älskar countrymusiken och trots att han inte är den bästa sångaren så lyssnar jag gärna på hans skivor och det inte minst för hans texter. Första spåret på CD’n är titellåten och den är en ”minnesresa” till sin uppväxt på en ranch mellan Kerrville och Fredericksburg. Andra spåret ”Your Too Country” är en topplåt och den ger en känga åt dagens popcountryproducenter. Så här ska country låta. Ännu en låt som jag gillar är ”Whitered Away” som går i valstakt. Tempot höjs lite i ”The Call Of The Night Life”. I ”Johnny’s Beer Joint” bjuds vi på en shuffle. Även ”Parting” går i lite snabbare takt liksom ”Let The Good Times Keep Rolling”. Arkey håller tempot uppe i ”Rhonda’s House”. En av skivans bästa låtar är ”I’m Gonna Write A Happy Song Tonight” som går i lite lugnare tempo. Tempot höjs igen i ”Happiness Is Just A Memory” en låt med fin steel i bakgrunden. Ännu en topplåt i fyrfyratakt är ”Honky Tonk School Girl”, kanske skivans bästa spår. ”So Is Life, So Is Life” har lite gospelkänla. Sista spåret ”Blue Bandera Christmas” är ytterligare en topplåt. Arkey har en egen stil som man antingen gillar eller inte. Jag gillar honom skarpt. Toppcountry.

Artist: JOE BONSON & COFFEE RUN
 Titel: Men Like That
 Skivbolag: JTF Music

Det här är den fjärde CD’n som jag recenserar av Joe Bonson. Joe spelar in på eget bolag och är ytterst sparsam med information om skivan, det finns inget förutom omslaget och låtlistan på baksidan. Joe inleder med titellåten”Men Like That” som är en hyllning till den äldre generationen, den går i lite lugnare takt. Spår två ”Gonna Be Movin’” är en snabbare låt. Joe bjuder sedan på en sacred song ”Where Could I Go”, en topplåt med fint mandolinspel i bakgrunden och fin harmonysång. En av topparna på skivan är den lugna ”Family Tree”. Ytterligare en sacred song är uptempolåten ”Servant’s Prayer”. Den följs av ännu en topplåt ”Simple Things” med fint dobrospel i bakgrunden. Hustrun Wendy bjuder på ”Roses Will Bloom Again”, en lugn låt. Efter denna kommer skivans topplåt ”Who Cares?” en fin känslofylld låt. Ännu en hyllning till den äldre generationen är ”Grandpa Was A Farmer” en bra låt med lite nostalgisk text.. Sista spåret ”Don’t Overlook Your Blessings” är en sacred song på en minut som sjungs utan komp, den kunde ha ersatts av något bättre. Joe’s material är en blandning av strikt country och bluegrass. Han har en bra röst och jag gillar hans skivor även om materialet är lite ojämnt.

Artist: AMBER DIGBY & JUSTIN TREVINO
 Titel: Keeping Up Appearances
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4145

Ännu en CD från det eminenta Texasbolaget som det bara är att inhandla för dig som gillar strikt country av den sort som gjordes på sextiotalet. Amber och Justin bjuder på hela fjorton låtar där merparten är covers, men det gör inget för min del eftersom det är bra låtar och två duktiga sångare. Dessutom ett ypperligt komp. Första spåret ”Keeping Up Appearances” är en lite snabbare shuffle från Liz Anderson’s penna. Spår två ”Wish I Didn’t Have To Miss You” är en lugnare låt.

Efter denna kommer ”Right Combination” som Dolly Parton och Porter Wagoner hade en storsäljare med. Ännu en topplåt är ”That Makes Two Of Us” som Merle Haggard och Bonnie Owens gjorde på sin duettskiva på Capitol, en topplåt av Liz Anderson. Buck Owens är mannen bakom ”High As The Mountains”, en uptempolåt. En av topparna på CD’n är Leon Copeland’s ”Lead Me On” en lugn fin låt. Mästaren Harlan Howard är upphovsman till ”Wrong Company”. Ännu en Liz Anderson-låt är ”Just Between The Two Of Us” som Dolly och Porter fick en hit med. Den följs av ”Which One Is To Blame” som är en lite snabbare låt liksom ”Slowly But Surely”. Conway Twitty Och Loretta Lynn hade en storsäljare med ”After The Fire Is Gone”, här gör Amber och Justin en fullgod tolkning av L.E. White’s kanonlåt. Tempot höjs igen i Wanda Jackson’s ”Kicking Our Hearts Around”. Vi bjuds på en lugn låt i ”How’s The World Treating You”. Sista spåret är George Jones’ ”Flame In My Heart”, en låt i valstakt. Som sagt även om jag har hört alla låtar tidigare så är det här en skiva som kommer att snurra ofta i min spelare. Jag tror att samma sak gäller för dig som köper den, jag lovar att du gör ett bra köp.

Artist: TRAILERPARK IDLERS
 Titel: Death, Jail Or Hillbilly Music
 Skivbolag: Something Wicked 13

CD-skivorna duggar tätt med Östgötabandet Trailerpark Idlers. Det här är bandets åttonde utgåva sedan debuten 2006. Jag har recenserat några av de tidigare skivorna och bandet har fått positiva omdömen. Samma gäller för denna, som jag tycker är den bästa/jämnaste. Som vanligt så är det Morgan Hellman som har skrivit det mesta av materialet, hustrun Lisa har skrivit någon låt och en låt tillsammans med Morgan. CD’n inleds med en lite snabbare låt ”Honey, Open Up Your Door”. Den följs av en låt i stilla valstakt ”Shotgun Waltz”, en topplåt där Miss LisaLee är leadsinger och jag njuter av hennes fantastiska röst. Så ökar tempot igen i ”Thank You Lord For This Heart Of Stone” där Morgan är leadsinger.Ett av skivans bästa spår tycker jag är balladen i stilla valstakt ”Opium Den”, hit hör också ”The House In The Valley” som också den är en lugn fin ballad. Den följs av en lite snabbare låt ”The Look In Your Eyes”. Ännu ett toppspår är ”Born In December” även den går i lugn takt. Morgan höjer tempot lite i ”What I Leave Behind”. Efter denna kommer en lite lugnare låt ”Ride”. Vi bjuds på en annorlunda version av ”Smoke Along The Tracks” nu i högt bluegrasstempo. I ”It’s That Old Story” sänks tempot något för att sedan öka igen i slutspåret ”Over In The Glory Land”. En CD med bra variation mellan snabba och lugna låtar. Inte strikt country utan lite mer irländskt influerat. Bandet är produktiva och en ny CD lär redan vara på gång och den ser jag fram emot.

Artist: LANDON DODD
 Titel: Call Of The Wine
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4148

Landon Dodd är ett nytt namn för mig. Här kommer han med en CD, på det eminenta Texasbolaget Heart Of Texas Records, som ger mersmak. Detta skivmärke borgar för strikt Texascountry och denna CD är inget undantag. Landon bjuder på tolv låtar som jag visserligen har hört tidigare med andra artister, men då Landon gör låtarna mycket bra så spelar det ingen roll för mig. Kompet är som alltid på detta bolag strikt countrykomp med steel och fiddle som framträdande instrument. Titellåten ”Call Of The Wine” som inleder CD’n är en härlig fyrfyra vilken ger förväntningar på fortsättningen som blir ännu en fyrfyra med titeln ”I Bought The Shoes”, en topplåt. George Jones hade en storsäljare med ”A Good Year For The Roses” och här gör Landon en fullgod tolkning av denna underbara kärleksballad. Den följs upp av ännu en fyrfyra ”Perfect Stranger”. Landon bjuder på ytterligare en lugn låt i ”New Lips”. Även ”We’re Off And Loving Again” går i lugnare tempo och här sjunger kvinnan bakom låten, Leona Williams, duett med Landon. En av topparna på CD’n är shufflen ”Face The Music” skriven av Jimmie Helms. Fred Carter är mannen bakom den känslosamma ”I Want To Hear It From You”, en av skivans toppar. I fyrfyran ”Mr. Right And Mrs. Wrong” sjunger Landon duett med Amber Digby. Tempot dras sedan ner i balladen ”I Went To Bed Loving You”. Vi bjuds på ännu en shuffle i Buck Owens ”What A Liar I Am”. Även sista spåret ”There’s Something About A Lady” är en shuffle. Det här är en debut som heter duga. Inte ett dåligt spår och Landon har en bra röst som han visar i såväl lugna som snabba låtar. Jag ser redan fram emot nästa CD med Landon. Ett MÅSTEKÖP för dig som gillar strikt country.

Artist: Johnny Bush
 Titel: Who’ll Buy My Memories
 Skivbolag: Heart Of Texas records 4166

En Ny CD med Johnny , och här är det samma förutsättningar som tidigare, alltså strikt country med ett toppkomp av killarna som brukar spela på bolagets skivor. En del av låtarna på CD’n har Johnny spelat in tidigare men här är dom i nyinspelningar. Johnny inleder, som sig bör, med en fyrfyra ”Loud Music & Strong Wine” och han fortsätter med ytterligare en topplåt i fyrfyran ”Devil’s Disciple”. Efter dessa bjuder Johnny upp till en vals i ”Genuin Healer Of Time”. Bill Anderson har skrivit ”tårdryparen” ”Death In The Family” som Johnny har gör i en shuffletakt, en låt med en otrolig text en riktig favoritlåt för mig. Så kommer ytterligare två fyrfyror ”My Next Bottle Of Wine” och ”When Loving Me Was Wrong” två topplåtar. Så sänker Johnny tempot i ”Am I That Easy To Forget” för att sedan öka takten lite igen i ”Conscience I’m Guilty”. I ”Hell Stays Open All Night Long” når inte Johnny upp till George Jones version men den här är ändå helt okej. Så kommer en gammal klassiker ”Iv’e Got A New Heartache”. Titellåten ”Who’ll Buy My Memories” är en lugn ballad.I ”Pop A Top” får vi höra Jim Ed Brown sjunga duett med Johnny. Spår fjorton ”If I Were Me” är en lugn ballad med en bra text. De två sista spåren avstår jag från att kommentera, utan dessa hade betyget blivit en halv hatt till. En CD för er som gillar strikt country. Köp, trots de två avslutande spåren.

Artist: JUSTIN TREVINO
 Titel: Two Of The Usual
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4158

Det är någon månad kvar till jul, men för mig var det julafton när jag fick tag i Justin’s senaste CD. Justin bjuder alltid på den sortens country som jag högaktar, nämligen strikt country. Den här CD’n är inget undantag. Justin inleder med titellåten som är en stillsam låt. Tempot ökar något i shufflen ”I’ll Go To A Stranger”. Ett av skivans bästa spår är Marty Robbins otroligt fina ballad ” Begging To You”, en topplåt som följs av ytterligare en topplåt, den lugna balladen ”I’ve Had It”. Så höjs tempot något igen i ”Anyone Who Knows Me”. Justin gör en kanonversion av ”Better Class Of Losers” som Ray Price hade en hit med för ett antal år sedan. Så bjuder Justin in Tony Booth för att sjunga duett med honom i ”Accidentally On Purpose”. Guldkornen kommer nu på rad och först ut kommer fyrfyran ”Who’ll Be The First”, skivans topplåt, som följs av en lugn ballad ”Does He Loves You Like I Do”. Ytterligare en fyrfyra är ”Chalk One Up For You”. I shufflen ”Gold Watch And Chain” sjunger Justin duett med Jan Howard. Sista spåret ”I Have To Lie” är en lite lugnare shuffle.
Gillar du real country så är det bara att inhandla denna CD som är lika bra som alla hans tidigare. Javisst ja, kompet, ja det är som alltid på Heart Of Texas skivorna, toppen.

Artist: Jolie Holliday
 Titel: Lucky Enough

Jolie Holliday hade vi nöjet att höra live här i Vimmerby i april 2002. Hon hade då nyligen släppt sin första CD ”A Real Good Day”. Här kommer hon med sin, såvitt jag vet, andra CD och den ger mersmak. Jolie är en mycket duktig sångerska som förtjänar stora framgångar. CD’n inleds med en lite lugnare låt ” I’m Coming Home To You” och fortsätter i samma stil med ”Better off” en låt med en bra text. Även ”I Don’t Need Champagne” är en lite lugnare låt. En av de bättre låtarna på CD’n är balladen ”I’ll Try Anything” som följs av skivans bästa spår ”No Thanks”. Skivan avslutas med titellåten ”Lucky Enough” som går i lite snabbare takt. I kopet hörs bland andra Hank Singer på fiddle och mandolin och Mike Johnson på steel. Det här är en CD som väl försvarar sin plats i samlingen.

Artist: Will Banister
 Titel: Turned Her On To Country

Will Banister är ett nytt namn för mig och en mycket trevlig bekantskap med en bra röst, lite åt en ung Merle Haggard. Will har skrivit alla låtarna på CD’n och det finns några riktiga guldkorn bland de elva spåren.CD’n är producerad av Johnny Mulhair som också spelar många av instrumenten i kompet. Av titeln på skivan så förstår ni att det är strikt country det handlar om här. Titellåten ”I Turned Her On To Country” inleder och det är en riktig kanonlåt. På spår tre bjuder Will på en lugn ballad med titeln ”I Hate Santa Fe” (Tessa’s Song). Så ökar han tempot i fyrfyran ”I’ve Never Been Any Other Way” en av topparna på skivan. ”Give Me One Minute” är en gungig låt med lite south of the border-känsla. Ytterligare ett toppspår, kanske skivans bästa, är ”I really Had Her Going” och den följs av en lugn ballad ”You Remind Me”, en av mina favoriter. Will höjer tempot något i ”I Don’t Wanna Lose You” ännu en bra låt och han fortsätter med en härlig shuffle i ”Since I Lost You”. Jag gillar också den lugna ballade ”If I Had Time” som handlar om brusten kärlek. Cd’ns sista spår är en härlig fyrfyra med titeln ”Hurtin’ Song”. Du som gillar strikt country ska inte tveka utan se till skaffa ett xemplar genom att kontakta någon direktimportör eller gå in på Will’s hemsida www.willbanister.com

Artist: Broken Roads
 Titel: Waiting To Go
 Skivbolag: Eget bolag CD02BR

Det här är Stockholmsbandet Broken Roads andra CD. Bandet bjuder på en blandning av rockabilly - och country låtar. De inleder CD’n med en riktig ”rökare” i högt tempo. På spår två får vi höra en härlig shuffle ”One Step Beyond”, där gästspelande Ulf Sterling får briljera på sin steelguitar, skivans bästa spår tycker jag. ”Fallin” är en gungande rockabilly-låt som följs upp med bluegrassinfluerade ”Waiting To Go”. I ”Holy Cow” bjuds vi på en kul rockig låt. Bandet har gjort en lite annorlunda tolkning, med lite bluegrass-touch, av Dolly Parton’s ”Do I Ever Cross Your Mind”. Vi bjuds också på en bra version av Bill Phillips topplåt ”Put It Off Until Tomorrow”. I slutet av CD’ n rockar bandet till det på tre spår. Som avslutning bjuder de på skivans enda ballad ”Lullaby”. Jag hade gärna hört flera sådana ballader. Merparten på CD’n är rockigare låtar. jag vill framhålla systrarna Tjernberg som sjunger mycket bra. Gillar du rockabilly kommer du säkert att gilla denna CD. Är du mer en countryfreak så provlyssna före ett köp.

Artist: GRETCHEN WILSON
 Titel: I’ve Got Your Country Right Here
 Skivbolag: Redneck Records, Sony BMG

Gretchen Wilson, 37, är tillbaka, nu på eget bolag som sen i sin tur har avtal med hennes tidigare bolag, Columbia. Wilson har haft svårt att få till mer framgångar på listorna sedan hon slog igenom med dunder och brak med låten ”Redneck Woman” 2004. Skivan här inleder med titelspåret som stilen dock går mer mot skränig sydstatsrock än någon strikt country. Första singeln från skivan, ”Work Hard, Play Harder” är en bra, svängig countrylåt dock. Tredje spåret är en lugn fin låt som heter ”I’m Only Human”, nog skivans stora höjdpunkt. Andra favoriter från skivan är ”Outlaws & Renegades”, ”Blue Collar Done Turned Red” och svängiga ”The Earrings Song”. Materialet är bitvis väldigt skränigt och lite högljutt mot sydstatsrock-country. Det finns dock även ett par riktigt bra strikta countrylåtar, samt lite lugnare material. Om Gretchen Wilson får mer framgång nu när hon är ”sin egen” återstår att se. Det ska i vart fall vara spännande att följa hennes utveckling nu när hon får lite friare händer att göra den musik som hon själv vill. Första försöket lämnade helt klart mersmak, även om skillnaden från hennes tidigare skivor inte är så nämnvärt stor.

Artist: MARK CHESNUTT
 Titel: Outlaw
 Skivbolag: Saguaro Road

Mark Chesnutt gör en hyllningsskiva til några av sina idoler och outlaw-musiken. Bland artisterna vars låtar finns med här är t.ex. Waylon Jennings, Willie Nelson, Hank Williams Jr., Guy Clark, Billy Joe Shaver och Kris Kristofferson. Skivan är producerad av Pete Anderson, mest känd för sina produktioner för Dwight Yoakam, och Amber Digby medverkar som duettpartner på Waylon Jennings fina ”A Couple More Years”. Problemet med en sådan här skiva är att det finns många versioner av ett antal av dessa låtar, och Chesnutts versioner bidrar inte så ofta till något nytt ljus över dem. Flera här är bara lite sämre versioner än originalen, vilket är tråkigt. Dock ska Chesnutt och Anderson ändå ha en eloge för att de i flera fall ansträngt sig och plockat upp lite mer mindre kända låtar från stora artister. Givetvis finns det ett par bra spår här likväl. Av skivans 12 låtar gillar jag ”Whiskey Bent & Hell Bound”, ”Country State of Mind”, ”Loving Her Was Easier (Than Anything I’ll Ever Do Again)” och “Freedom to Stay” allra bäst.