Artist: ERIN HAY
 Titel: Blue Country Song
 Skivbolag: Westwood International Records

Erin Hay är en tjej som gillar strikt country och det visar hon här på sin senaste CD som hon har producerat ihop med Lonnie Ratliff. Kompet är strikt countrykomp med Perley Curtis på steel och Jim Unger på fiddle har fått fritt spelrum. Första spåret ”I Walk Before I Crawl” är en fyrfyra som jag gillar. Den följs av en fin ballad med titeln ”Between An Old Memory And Me”. Så höjs tempot i ytterligare en fyrfyra ”Empty Arms” som är en topplåt. Erin friskar sedan upp minnen från sextiotalet med ”Harper Valley P.T.A.” som Jeannie C. Riley hade en hit med. Balladen ”Looks Like Lonesome” hoppar jag snabbt över för att digga ännu en fyrfyra ”Don’t Call Me From A Honky Tonk”, engrym låt.Titellåten ”Blue Country Song” är en lite lugnare låt som jag också gillar. Jag hoppar sedan över den släpiga ”In For A Heartache” och swinglåten ”Country Music King”. Balladen ”Long Days” är däremot en låt som jag gillar. Det gäller också för den lugna ”Somebody Led Me Away”. Sista spåret är en lugn ballad ”In Slow Motion”, titeln säger allt. Jag hade önskat att Erin avslutat med en lite snabbare låt. Blandad kompott med några riktiga toppar, men faktum kvarstår, Erin är en mycket duktig countrysångerska och hon är COUNTRY.

Publicerad: 2010-12-17

Artist: JACK GREENE
 Titel: Precious Memories, Treasured Friends
 Skivbolag: Pretty World Records

Jack Greene har på denna sin senaste CD samlat ett antal gamla vänner noch kollegor som han sjunger tillsammans med på flertalet av de tolv spåren. Efter att ha hört första spåret ”Two Old Cats Like Us” som Jack ör tillsammansmed George Jones så undrade jagvad detta var, inte i min stil i alla fal. Andra spåret ”You Don’t Know Me” ihop med Lorrie Morgan förändrade inte mitt intryck. Det var först på spår tre där Jack och Vince Gill bjuder på fyrfyran ”There’s A Whole Lot About A Woman” som jag började stampa takten, en topplåt. Den följs av en seg version av ”The Last Letter” tillsammans med Merle Haggard. Så vaknar jag till igen när Jack och Charley Pride bjuder på topplåten ”Lord, I Need Somebody Bad Tonight”. Jack och hans duettpartner under många år, Jeannie Seely, gör en bra tolkning av ”Waltz Across Texas”. Så följer ytterligare ett sömnpiller i ”Bitter They Are” där Larry Gatlin är sångpartner. Nästa bra spår är ”Don’t You Ever Get Tired Of Hurting Me” som Jack framför själv. Medlyt med ”San Antonio Rose” och ”Roly Poly” kommenterar jag inte. ”You Are My Treasure” med Jimmy Dickens och Helen Cornelius är lite rörig men ändå godkänd. Jack avslutar med ”Walking The Floor” och ”Statue Of A Fool”. Det här en är skiva för Jack Greene-fans, övriga tycker jag ska lyssna före ett köp.

Publicerad: 2010-12-17

Artist: LANDON DODD
 Titel: Call Of The Wine
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4148

Landon Dodd är ett nytt namn för mig. Här kommer han med en CD, på det eminenta Texasbolaget Heart Of Texas Records, som ger mersmak. Detta skivmärke borgar för strikt Texascountry och denna CD är inget undantag. Landon bjuder på tolv låtar som jag visserligen har hört tidigare med andra artister, men då Landon gör låtarna mycket bra så spelar det ingen roll för mig. Kompet är som alltid på detta bolag strikt countrykomp med steel och fiddle som framträdande instrument. Titellåten ”Call Of The Wine” som inleder CD’n är en härlig fyrfyra vilken ger förväntningar på fortsättningen som blir ännu en fyrfyra med titeln ”I Bought The Shoes”, en topplåt. George Jones hade en storsäljare med ”A Good Year For The Roses” och här gör Landon en fullgod tolkning av denna underbara kärleksballad. Den följs upp av ännu en fyrfyra ”Perfect Stranger”. Landon bjuder på ytterligare en lugn låt i ”New Lips”. Även ”We’re Off And Loving Again” går i lugnare tempo och här sjunger kvinnan bakom låten, Leona Williams, duett med Landon. En av topparna på CD’n är shufflen ”Face The Music” skriven av Jimmie Helms. Fred Carter är mannen bakom den känslosamma ”I Want To Hear It From You”, en av skivans toppar. I fyrfyran ”Mr. Right And Mrs. Wrong” sjunger Landon duett med Amber Digby. Tempot dras sedan ner i balladen ”I Went To Bed Loving You”. Vi bjuds på ännu en shuffle i Buck Owens ”What A Liar I Am”. Även sista spåret ”There’s Something About A Lady” är en shuffle. Det här är en debut som heter duga. Inte ett dåligt spår och Landon har en bra röst som han visar i såväl lugna som snabba låtar. Jag ser redan fram emot nästa CD med Landon. Ett MÅSTEKÖP för dig som gillar strikt country.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: TRAILERPARK IDLERS
 Titel: Death, Jail Or Hillbilly Music
 Skivbolag: Something Wicked 13

CD-skivorna duggar tätt med Östgötabandet Trailerpark Idlers. Det här är bandets åttonde utgåva sedan debuten 2006. Jag har recenserat några av de tidigare skivorna och bandet har fått positiva omdömen. Samma gäller för denna, som jag tycker är den bästa/jämnaste. Som vanligt så är det Morgan Hellman som har skrivit det mesta av materialet, hustrun Lisa har skrivit någon låt och en låt tillsammans med Morgan. CD’n inleds med en lite snabbare låt ”Honey, Open Up Your Door”. Den följs av en låt i stilla valstakt ”Shotgun Waltz”, en topplåt där Miss LisaLee är leadsinger och jag njuter av hennes fantastiska röst. Så ökar tempot igen i ”Thank You Lord For This Heart Of Stone” där Morgan är leadsinger.Ett av skivans bästa spår tycker jag är balladen i stilla valstakt ”Opium Den”, hit hör också ”The House In The Valley” som också den är en lugn fin ballad. Den följs av en lite snabbare låt ”The Look In Your Eyes”. Ännu ett toppspår är ”Born In December” även den går i lugn takt. Morgan höjer tempot lite i ”What I Leave Behind”. Efter denna kommer en lite lugnare låt ”Ride”. Vi bjuds på en annorlunda version av ”Smoke Along The Tracks” nu i högt bluegrasstempo. I ”It’s That Old Story” sänks tempot något för att sedan öka igen i slutspåret ”Over In The Glory Land”. En CD med bra variation mellan snabba och lugna låtar. Inte strikt country utan lite mer irländskt influerat. Bandet är produktiva och en ny CD lär redan vara på gång och den ser jag fram emot.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: AMBER DIGBY & JUSTIN TREVINO
 Titel: Keeping Up Appearances
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4145

Ännu en CD från det eminenta Texasbolaget som det bara är att inhandla för dig som gillar strikt country av den sort som gjordes på sextiotalet. Amber och Justin bjuder på hela fjorton låtar där merparten är covers, men det gör inget för min del eftersom det är bra låtar och två duktiga sångare. Dessutom ett ypperligt komp. Första spåret ”Keeping Up Appearances” är en lite snabbare shuffle från Liz Anderson’s penna. Spår två ”Wish I Didn’t Have To Miss You” är en lugnare låt.

Efter denna kommer ”Right Combination” som Dolly Parton och Porter Wagoner hade en storsäljare med. Ännu en topplåt är ”That Makes Two Of Us” som Merle Haggard och Bonnie Owens gjorde på sin duettskiva på Capitol, en topplåt av Liz Anderson. Buck Owens är mannen bakom ”High As The Mountains”, en uptempolåt. En av topparna på CD’n är Leon Copeland’s ”Lead Me On” en lugn fin låt. Mästaren Harlan Howard är upphovsman till ”Wrong Company”. Ännu en Liz Anderson-låt är ”Just Between The Two Of Us” som Dolly och Porter fick en hit med. Den följs av ”Which One Is To Blame” som är en lite snabbare låt liksom ”Slowly But Surely”. Conway Twitty Och Loretta Lynn hade en storsäljare med ”After The Fire Is Gone”, här gör Amber och Justin en fullgod tolkning av L.E. White’s kanonlåt. Tempot höjs igen i Wanda Jackson’s ”Kicking Our Hearts Around”. Vi bjuds på en lugn låt i ”How’s The World Treating You”. Sista spåret är George Jones’ ”Flame In My Heart”, en låt i valstakt. Som sagt även om jag har hört alla låtar tidigare så är det här en skiva som kommer att snurra ofta i min spelare. Jag tror att samma sak gäller för dig som köper den, jag lovar att du gör ett bra köp.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: JOE BONSON & COFFEE RUN
 Titel: Men Like That
 Skivbolag: JTF Music

Det här är den fjärde CD’n som jag recenserar av Joe Bonson. Joe spelar in på eget bolag och är ytterst sparsam med information om skivan, det finns inget förutom omslaget och låtlistan på baksidan. Joe inleder med titellåten”Men Like That” som är en hyllning till den äldre generationen, den går i lite lugnare takt. Spår två ”Gonna Be Movin’” är en snabbare låt. Joe bjuder sedan på en sacred song ”Where Could I Go”, en topplåt med fint mandolinspel i bakgrunden och fin harmonysång. En av topparna på skivan är den lugna ”Family Tree”. Ytterligare en sacred song är uptempolåten ”Servant’s Prayer”. Den följs av ännu en topplåt ”Simple Things” med fint dobrospel i bakgrunden. Hustrun Wendy bjuder på ”Roses Will Bloom Again”, en lugn låt. Efter denna kommer skivans topplåt ”Who Cares?” en fin känslofylld låt. Ännu en hyllning till den äldre generationen är ”Grandpa Was A Farmer” en bra låt med lite nostalgisk text.. Sista spåret ”Don’t Overlook Your Blessings” är en sacred song på en minut som sjungs utan komp, den kunde ha ersatts av något bättre. Joe’s material är en blandning av strikt country och bluegrass. Han har en bra röst och jag gillar hans skivor även om materialet är lite ojämnt.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: ARKEY BLUE
 Titel: The Hills Of Old Fredericksburg
 Skivbolag: Bar-Tex Records

Det är inte så ofta som Arkey Blue kommer med en ny CD. Arkey är ju till vardags ägare till Silver Dollar Saloon i Bandera, Texas, där han också framträder med sina sånger. Arkey skriver det mesta av det han framför så är fallet på denna CD, bara egna låtar och de är bra.
Arkey är en flitig och duktig songwriter och hans texter är jordnära och berättande. Arkey är en genuin sångare som älskar countrymusiken och trots att han inte är den bästa sångaren så lyssnar jag gärna på hans skivor och det inte minst för hans texter. Första spåret på CD’n är titellåten och den är en ”minnesresa” till sin uppväxt på en ranch mellan Kerrville och Fredericksburg. Andra spåret ”Your Too Country” är en topplåt och den ger en känga åt dagens popcountryproducenter. Så här ska country låta. Ännu en låt som jag gillar är ”Whitered Away” som går i valstakt. Tempot höjs lite i ”The Call Of The Night Life”. I ”Johnny’s Beer Joint” bjuds vi på en shuffle. Även ”Parting” går i lite snabbare takt liksom ”Let The Good Times Keep Rolling”. Arkey håller tempot uppe i ”Rhonda’s House”. En av skivans bästa låtar är ”I’m Gonna Write A Happy Song Tonight” som går i lite lugnare tempo. Tempot höjs igen i ”Happiness Is Just A Memory” en låt med fin steel i bakgrunden. Ännu en topplåt i fyrfyratakt är ”Honky Tonk School Girl”, kanske skivans bästa spår. ”So Is Life, So Is Life” har lite gospelkänla. Sista spåret ”Blue Bandera Christmas” är ytterligare en topplåt. Arkey har en egen stil som man antingen gillar eller inte. Jag gillar honom skarpt. Toppcountry.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: WENDEL ADKINS
 Titel: Born With The Blues

Det är ett antal år sedan det kom något nytt i skivväg med Wendel. Jag tror att denna CD spelades in under förra året då Wendel åter började röra sig i musikkretsar igen efter att ha varit en ”familyman” i ett antal år. Trots detta uppehåll så har han rösten kvar. Kompet på denna CD är som på hans gamla LP-skivor med en tung bas i bakgrunden. Första spåret ”Waylon” är en hyllning till vår första och största outlaw. En mycket bra inledning på CDn. Wendel fortsätter med en låt i samma takt, lite uptempo, i ”Get Your Head Out Of Your Past” en topplåt. Däremot tilltalar inte den ”bluesiga” Jesus Was All I Had” mig. Något bättre är den stillsamma balladen ”The One The Wolves Brought Down”. Merle Haggard har skrivit topplåten om den åldrade artistens liv i ”Footlights”, en låt som Wendel gör mycket bra. Så sänker Wendel tempot i balladen ”Don’t Leave Home Without It”. Vi bjuds åter på en ”bluesig” låt i ”One Foot In The Groove”, ingen låt för mig. Även ”When Baby’s Gone” går i samma stil. En av topparna på skivan är ”Born With The Blues” som är en lugn men mer country. Wendel avslutar med ytterligare en hyllning till Waylon Jennings i ”Waylon’s At The Gate”. En bra avslutning på en medelmåttig CD. Ett par toppar finns men också några bottennapp. Lyssna före ett köp om du inte är en stor Wendelfan.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: HIGHWAY 40
 Titel: The American Line
 Skivbolag: Captive Music 10440

Helsingborgsbandet Highway 40 kommer här med sin fjärde CD. Bandet är väldigt populära och flitigt bokade på andra sidan sundet. Tyvärr ser vi dem inte så ofta på våra festivaler. Jag hörde bandet på Ydrefestivalen förra året och på Countrymässan i Kristianstad och gillade det jag hörde. Musikaliskt ett fullt godkänt band med en bra kvinnlig vokalist. Jag tycker också att låtvalet på bandet skivor är bra med något undantag. På denna CD börjar bandet med en fyrfyra ”If This Is Love” där Camilla Westerlund är leadsinger, en bra början. Andra spåret ”Telling Me A Lie” är en lite lugnare mycket fin shufflelåt. Efter denna kommer Martina McBride’s ”My Baby Loves Me” som följs av ännu en lugn shufflelåt ”Jukebox Played Along” en topplåt. Camilla sjunger sedan ”Shut Up And Drive”. Efter denna kommer en fin fyrfyra med titeln ”Stop Right Where we Are” en riktig ”toetappinglåt”. Merle Haggard har skrivit toppballaden ”No One’s Gonna Love You Better” en av topparna på skivan. En av mina favoritlåtar genom åren är Gram Parson’s ”Kiss The Children” och här får Highway 40 fullt godkänt för sin tolkning. Kul att dessa gamla fina låtar tas upp igen på repertoaren.. Tempot höjs något i ”I Left Something Turned On At Home”. En av topparna på CD’n är den lite lugnare balladen ”Shotgun Rider” som går i stilla valstakt, en mycket bra låt. Den öljs av en shuffle med titeln ”She said…”. Skivan avslutas med en snabb låt ”Hurricane”. Det här är en CD som med fördel kan användas på linedance-kurser, dels på grund av låtmaterialet men också på grund av att bandet har skickat med förslag på danser till de olika låtarna. Mitt exemplar kommer att snurra ofta i min spelare eller på långresor i bilen. En bra och variationsrik CD. Fortsätt så här Highway 40.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: TONY DOUGLAS
 Titel: Saved The Best For Last
 Skivbolag: Cochise Records 3043

Tony Douglas är en veteran inom countrymusiken då han har funnits i branschen i femtio år och under dessa år har han levererat ett stort antal skivor. Denna CD är producerad av Floyd Callen som också har skrivit alla låtar på skivan, några tillsammans med co-writers. Det är strikt country, som alltid, när Tony spelar in skivor och kompet är därefter med steel, fiddle och dobro bland annat. Första spåret ”Good Old Days” tar udden av att allt var bättre förr då texten säger att det enda bra med den gamla goda tiden är att den är borta. Det är en låt i lite snabbare tempo med fint dobrospel i bakgrunden. Spår två ”It All Adds Up To Nothing” är en lugn låt. Även spår tre ”Let Me Be The Man” är en lite lugnare låt i början för att sedan öka i tempo. I ”More Afraid Of Living” sänks tempot till knapp styrfart. Det är bättre fart på spåret efter ”One More Reposession” där Robbie Turner åter bjuder på fint dobrospel i bakgrunden. Ett av skivans bästa spår är balladen ”It’s Only Habit” som handlar om hur kärleken kan bli vardagslunk under ett långt äktenskap, fin steel i bakgrunden av Robbie. Även ”You Just Can’t Go Wrong” är en lugn ballad. På spår åtta höjs tempot ordentligt i gospelinfluerade ”Don’t Be Caught Dead Without Jesus”. Därefter sänks tempot igen i balladen ”The Richest Man Alive”. Ännu en bra låt på CD’n är ”She’s Not Just My Lady” . Titellåten ”Saved The Best For Last” är ännu en lugn låt som tillhör topparna på CD’n. Det här är ingen CD för dig som gillar Honky Tonk utan det är mer ”soft country” det handlar om där Tony’s lite ljusare röst passar som hand i handske. Lyssna gärna före ett köp.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: CATHY LEE COYNE
 Titel: I Thought Of You

Att Leona Williams har en son, Ron Williams, som är en bra countrysångare är ingen nyhet för SCC-Nytt’s läsare eftersom jag har recenserat några av hans CD-skivor. Att Leona har en dotter som sjunger är däremot en nyhet för mig. Här är hon, Cathy Lee Coyne, med sin såvitt jag förstår sin första CD. CD’n är producerad av Russ Hicks som också spelar samtliga instrument, förutom fiddle som trakteras av Drew Covington. Här handlar det om strikt country som Cathy har fått i sig med modersmjölken. Röstmässigt tycker jag att Cathy ligger lite åt Kitty Wells med sin lite nasala röst. Första spåret är en klassisk fyrfyra från Mel Tillis penna ”Heart Over Mind”. Den följs av den lite lugnare titellåten ”I Thought Of You” en topplåt. Cathy följer upp denna med ännu en klassiker ”Making Plans” som också är en topplåt. Mamma Leona har bidragit med tre låtar på CD’n och den första av dem är balladen ”I’ve Got To Stop Loving You”. Tempot höjs något i ”Just Because Of You” där Russ Hicks låter oss njuta av sin härliga steelguitar. Efter denna kommer en snabb shuffle skriven av Buck Owens ”Under Your Spell Again”. Leona är writer av balladen ”Someone Must Have Told Me Wrong”. En av topparna på CD’n är Johnny Rodriguez lugna ”I Just Can’t Get Him Out Of My Mind”. Cathy bjuder på ännu en ballad i Darrell McCall’s ”Marionette”. Det tredje bidraget från Leona’s penna är den lugna ”I’m Still Losing You”. Ronnie Reno’s ”Sweetheart Slayer” är en stökig låt i lite swingtakt, helt onödig låt på en annars bra CD tycker jag. Sista spåret ”Use Me” är en lugn låt. En bra skiva utan att vara topp. Några låtar drar ner betyget men jag hoppas att Cathy fått blodad tand med denna CD och fortsätter i moderns spår. Lyssna gärna före ett köp.

Publicerad: 2010-09-25

Artist: Miss Leslie
 Titel: Wrong Is What I Do Best
 Skivbolag: Zero Label ZLR 0104

Det här är Miss Leslie’s fjärde full-CD och utöver dessa har hon en CD med fem låtar på. Leslie Sloan, som hon heter, har skrivit alla sångerna på skivan och visar att hon inte bara är en duktig sångerska och fiddlare. Dessutom har hon producerat CD’n ihop med Tommy Detamore och Ricky Davis.
Texterna på denna CD är inte lika starka som de på hennes förra, som ju var helt fantastiska, men det finns en del guldkorn här också. Att det är ett strikt countrykomp med steel (Ricky Davis) och fiddle (Miss Leslie) i fronten behöver jag väl knappast nämna, i alla fall inte för er som hört hennes tidigare skivor.
Skivan inleds, som sig bör, med en härlig fyrfyra med titeln ”I Need Me”, en topplåt. Efter denna kommer en lugn ballad med bra text ”Turn Around”. Så höjs tempot ordentligt i ”Drunk Dialer”. I duetten ”Let’s Start Over” har Miss Leslie tagit hjälp av Jason Allen och de gör denna duett till en av skivans toppar. Ännu en av topparna på skivan är ”I Can’t Live With You But I Can’t Love Without You”, en fin kärleksballad. Titellåten ”Wrong Is What I Do Best” är en låt i swingtakt, ingen höjdare för mig. Däremot gillar jag fyrfyran ”Anyone” betydligt mer, en topplåt. Efter denna kommer ytterligare en toppballad med titeln ”All You Do Is Make Me Cry”. Ytterligare en fyrfyra bjuder Miss Leslie på i ”Every Tuesday Night” som är en härlig låt. Tempot höjs i ”Lie,Lie, Lie” där vi får njuta till ett härligt steelspel av Ricky Davis. Så kommer ännu en swinglåt i ”There’s Two People Here Not Talkin´”. Kärleksballaden ”Some Things They Can’t Take Away” är en av mina favoriter på CD’n. Miss Leslie bjuder oss på ännu en fyrfyra i ”She Gave Up On Herself”, ännu en topplåt.Cd’n avslutas med en ballad med bra text ”The Last Time I Drank”. Det här är en CD som visar att det fortfarande kan göras bra country, men oftast är det på de här mindre bolagen som står för detta och de kan ju vara lite svåra att få tag i tyvärr.
Till sist ett GRATTIS till oss alla som gillar strikt country då vi får se och höra Miss Leslie live på Lida i sommar. Missa inte detta tillfälle.

Publicerad: 2010-06-13

Artist: Allen Karl & Amberley Beatty
 Titel: If I Could Spend Today Loving You
 Skivbolag: Century II Records

Allen är flitig i skivstudion, här tillsammans med kanadensiskan Amberley Beatty . Amberley är en mycket duktig sångerska med en mycket bra röst. Det här är Allen’s första duettskiva samtidigt som det är skivdebut för Amberley, trots detta så är det en väl godkänd CD.
Titellåten ”If I Could Spend Today Loving You” är en lite snabbare låt. Efter denna kommer Buck Owens klassiker ”Cryin’ Time” (som jag dansat sista dansen till åtskilliga gånger på Smålands olika dansställen och logar) en topplåt som alltid ”går hem”. Jag gillar också den lugn ”Whatever Happened To Us” en av skivans toppar. Ännu en bra låt bjuds vi på i ”I Don’t Want To Have To Marry You” som är en lugntaktfast låt. Det finns ett par lite snabbare spår på CD’n och de är ”Never Ending Song Of Love” och ”We Go Together”. På det åttonde spåret bjuds vi på klassikern ”Have You Ever Been Lonely” som paret gör fullt godkänt. Det tionde och sista spåretbjuder på ännu en klassiker ”Have I Told You Lately That I Love You” som också den görs förtjänstfullt av Allen och Amberley. Det här är ingen skiva du hittar i våra skivaffärer men direktimportörerna kan kanske ha den. Lyssna före ett köp men jag tror inte att du blir besväken utan provlyssnande. Jag hoppas och ser fram emot fler duettskivor från Allen Karl och Amberley Beatty.

Publicerad: 2010-06-13