Titel: Well, That´s Life…. Or It Was
 Skivbolag: Something Wicked (eget bolag)

Det här är Östergötlands stolthet’s sjätte CD. Som vanligt har bandet teman på sina skivor. Denna gång drar de västerut och ett antal år tillbaka i tiden. Morgan hellman är songwritern på merparten av skivans spår. Första spåret ”A Ghost Of You” har Miss LisaLee som leadsinger och jag har i tidigare recensioner berömt hennes röst/sång och jag gör det igen. Tempot höjs ordentligt i ”The Jury, The Judge & The Pen” där Morgan är leadsinger. I Johnny Paycheck och Aubrey Mayhew´s ”The Johnsons Of Turkey Ridge” får vi en lite annorlunda version än den Johnny Paycheck gjorde. Tempot höjs igen i ”Burn My Own Farm Down”. Efter denna följer en lugn ballad ”Claim Back My Pride” en mycket tilltalande låt. Jag har också fastnat för ”Until The Devil Calls Me Home” som också är en lugn låt. Den följa av en lite snabbare låt ”You´d Better Run”, ett av skivans toppspår är ”The First Of December I Killed Virgil Hayes” en lite lugnare låt. Så höjs tempot igen i ”Any Minute Now”. Vi får lite cajunstuk i ”Ol’ Man Johnson”. Ännu en av skivans toppar är ”Burning Rage” en lite lugnare låt. Efter denna kommer en snabb låt med titeln ”Walkin’, Talkin´, Livin´ Hell” som följa av ännu en lugn låt med titeln ”Toolbox”. Sista spåret är också en lugn låt ”At The End Of The Line”. Trailerpark Idlers skiljer sig från mängden då de har ett alldeles eget sound med starka influenser från irländsk musik. Det är alltså inte strikt country men ett band som ändå är värda lyssnarens öron. För min del är det bara att vänta på nästa CD och se vad den har för tema. Till dess så kommer denna att snurra, åtminstone de låtar som jag fastnat för.

Publicerad: 2010-03-18

Artist: Ron Williams
 Titel: The Longer Yoy´re Gone
 Skivbolag: Ah-Ha Records

Det här är Ron Williams tredje CD. De tidigare har jag recenserat i SCC-Nytt och de har fått positiv kritik av mig. Jag är fortfarande positiv till Ron även om jag inte ger något toppbetyg för skivan, det är några låtar som drar ner betyget. CD´n inleds med en lugn ballad ”The Longer You´re Gone” som har skrivits av Bill Anderson och Jim Collins, en fin låt. Den följs av en fyrfyra ”You Should Have More Respect For The Dead” som också den har skrivits av Bill Anderson men nu tillsammans med Don Cook. Ron fortsätter med en snabb låt ”John Deree Letter”. Becky Hobbs har skrivit en underbar ballad med titeln ”She Broke Her Promise” som handlar om änkan som aldrig gifte om sig trots att hon lovat sin döde man detta, en kanonlåt. Ännu en ballad är ”Margarita Moon” men den är lite slätstruken. Efter denna lugna låt så höjs tempot ordentligt i ”Green Bananas”, en typisk Alan Jackson-låt. Så bjuder Ron på ännu en ballad som jag heller inte gillar, titeln ”Somewhere Between Now And Forever”. Ännu en topplåt är shuffeln med titeln ”The F Word”som också den har Bill Anderson som writer. Vi bjuds på ytterligare en topplåt i den mjuka balladen ”Where The Tall Grass Grows” som är en av skivans höjdare. Den följs av en swinglåt med titeln ”Her Heart Belongs To Texas”, ingen höjdare för mig. Däremot gillar jag den efterföljande lite lugnare ”A Little More Fun”. CD´n avslutas med ännu en lugn topplåt med titeln ”There Must Be A Misunderstanding”. En lite ojämn skiva men med några toppar som jag spelar om och om igen. Jag tycker ändå att den försvarar sin plats i samlingen.

Publicerad: 2010-03-18

Artist: Billy Yates
 Titel: Bill´s Barber Shop
 Skivbolag: M.O.D. Records (eget bolag)

Den nyligen Sverigeaktuelle Billy Yates med en ny CD det väcker en del förväntningar. Mina infriades inte fullt ut. Billy har skrivit alla låtar på skivan, några tillsammans med andra. Att Billy är en duktig writer det är ett välkänt faktum men kanske att skivan hade blivit lite intressantare om han tagit med några låtar från andra songwriters också. Det är ingen dålig CD men jag tycker att den saknar riktiga toppar. Första spåret ”Famous For Bein Your Fool” är en snabb låt . Billy sänker sedan tempot något i ”Tell Me I´m Gone” en av skivans bättre låtar. ”Margarita Meltdown” börjar stillsamt för att sedan växla till väldigt snabbt tempo jag tycker att det bara blir stökigt. Titellåten ”Bill´s Barber Shop” handlar om faderns frisersalong, där Billy arbetade som frisör innan hans låtskrivarförmåga upptäcktes. I ”I Do It For You” som är en lugn ballad sjunger Nicole Broussard duett med Billy, en mycket bra låt som är en av skivans toppar. Så kommer en lite stökig låt ”The Alphabet Song” som jag hoppar över snabbt. Ytterligare ett antal låtar som inte faller mig i smaken fyller ut skivan fram till spår tolv då skivans topp, den lugna balladen ”I Just Can´t See It” kommer, en riktig topplåt. Även ”One Beer A Day” är fullt godkänd, den går i lite snabbare tempo. CD´n avslutas med ännu en lugn låt som får godkänt ”The Pain Inside Of Me”. Jag tycker inte att det är någon av Billy´s bästa skivor. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2010-03-18

Artist: John Lindberg Trio
 Titel: Brand New Philosophy
 Skivbolag: Enviken records

Här är det mer renodlad rockabilly som gäller och det är ju inte riktigt min musikstil.bandet består av John Lindberg, gitarr och sång, Martin Engström, ståbas och bakgrundssång och Joakim Dunker, trummor. John och Martin har skrivit merparten av låtarna på skivan. Jag har hittat några låtar som jag lyssnat lite extra på. De är ”Where The Lonesome River Flows” som har lite countrytouch över sig. Jag gillar också ”I´m On Fire”. Ännu en låt med lite countrytouch är ”Empty Beer Cans”. ”Ball And Chain” är en lite bluesig låt. ”Drunksters” är en låt jag gillar, den har en kul text och jag förstår hur John känner ibland när han står påscenen. Alltför många lyssnar inte på artisterna utan dricker, pratar och tjoar utan att bry sig om vare sig vem som spelar eller vad som spelas eller andra som vill lyssna på artisten En bra känga som många borde ta till sig av. Heders John. Tyvärr kan jag ändå inte ge mer än 2 hattar.

Publicerad: 2009-12-26

Artist: Eva Eastwood
 Titel: The Beat Goes On
 Skivbolag: Darrow Records

Jag har sett och hört Eva ett par gånger i sommar och hade därför inga stora förväntningar på denna CD. Mina farhågor besannades, det är för intetsägande för min del. Jag vet inte om Eva haft ambitionen att göra en poppig countryskiva a´la Shania Twain eller om det ska vara en rockabilly-skiva. Jag vet inte riktigt var den hör hemma. Efter att ha spelat skivan fem-sex gånger har jag bara hittat två låtar som jag lyssnat lite extra på. De är ”Codeine” och ”Gothenburg Again”. Det är för lite för att ge något bättre betyg. Tyvärr det här är inte i min smak.

Publicerad: 2009-12-26

Artist: Carl Mann
 Titel: Legendary Country Influences
 Skivbolag: Round Midnight Production (eget bolag)

Gamla rockaren Carl Mann med en skiva med countrymaterial kan det vara något att ha? Nja, sådär. Rösten finns ju kvar och passar till de låtar han har valt att bjuda på. Ändå är det inget jag höjer på ögonbrynen för. Dessutom drar spår fyra EP-versionen av ”Endlessly” på hela 7.40 minuter ner betyget, låten finns ju på spår tre i en betydligt behagligare version på dryga tre minuter vilket är fullt tillräckligt. Skivan inleds annars smakfullt med ”I Love You A Thousand Ways”. Därefter följer ”California Blues” i en lite rockig version. På spår fem bjuds vi på Roger Millers’s ” topplåt ”Half A Mind”. Carl´s version av ”I Can´t Stop Loving You” är inget som jag gillar. Samma sak gäller för ”I Had A Dream Last Night”. Däremot ger jag godkänt betyg för ”I Want To Be With You Always”. En av topparna, de är ju inte så många, är ”Look What Thoughts Will Do”. Ingen av resterande fyra låtar ”Making Believe”,”Movin´On”, ”Oh Lonesome Me” och ”Watermelon Time In Georgia” tilltalar mig. Nej detta känns som ett försök att bättra på inkomsten inför kommande pension. Lyssna före ett köp.

Publicerad: 2009-12-26

Artist: Jake Hooker
 Titel: Lost Along The Way
 Skivbolag: StarTex Records 1010

Den duktige basisten Jake Hooker har jag recenserat tidigare i SCC-NYTT. Detta är hans femte, eller möjligen sjätte, CD. Jag har givit Jake´s skivor högt betyg tidigare, tyvärr tycker jag att titeln pådenna CD säger vad jag tycker. Jake har förlorat lite på vägen, det är så att han gör för många western/Texas-swinglåtar på denna CD för att jag ska ge ett toppbetyg, tyvärr Lillies. Inledningen på CD´n är bra med titellåten ”Lost Along The Way som är en fyrfyra. Spår tre med den långa titeln ”Drowning My Troubles Till They´ve Learned How To Swim” är en shuffle som jag gillar. Jake bjuder på en lugn ballad på spår fem ”Don´t Give Up On Me” för att sedan växla över till en fyrfyra i ”It´s Warm With Love In Here” ett toppspår. Jake bjuder på ytterligare en ballad i ”It Keeps Slipping My Mind”. Takten höjs sedan i ”Nothing Left To Lose”. En av skivans topplåtar är fyrfyran ”Mine Is A Lonely Life”. Nej Jake detta är en för ojämn skiva för att falla mig i smaken. Visst finns det en del mycket bra spår, men tyvärr också några som inte håller måttet för mig. Ett plus ska dock ges för ett toppkomp med Jimmy Capps, Bob Moore, Jim Loessberg, Pete Wade, Bobby Flores, Hargus ”Pig” Robbins och Paul Franklin. Jag föreslår ändå en provlyssning före ett köp.

Publicerad: 2009-12-26

Artist: Dottie Jack
 Titel: With Every Heartbeat
 Skivbolag: StarTex Records 1009

Detta är Texastjejen Dottie Jack´s tredje CD, de tidigare har jag recenserat i SCC-NYTT och Dottie har fått högt betyg. Samma gäller för denna utgåva. Det är strikt country med tungt komp med steel och fiddle som framträdande instrument. Producenten Jim Loessberg har dessutom hittat ett antal guldkorn som passar Dottie (och mig). Först spåret ”With Every Heartbeat” är en snabb fyrfyra som säter sin prägel på skivan, den följs av Jeannie Seely´s shuffle ”Today Is Not The Day”. Även spår tre är en uptempolåt med titeln ”Hide And Watch Me Go”. Sedan dras tempot ner i Hank Cochran´s ”Out Loud” som är en lugn fin låt som jag spelar om och om igen. Efter denna topplåt kommer ännu en, Bill Anderson´s ”Once A Day” som är en lite snabbare låt. Ett av skälen till att CD´n inte får fem hattar är ”Nobody´s Business” som jag inte gillar. Ännu ett toppspår är ”Yesterday All Day Long Today”, en härlig fyrfyra. ”Two Seperate Bar Stools” går i lite lugnare takt och det är en topplåt liksom Liz Anderson´s ”Eyes Don´t Come Crying To Me”. Riktigt lika bra är inte ”My Heart Has A Mind Of Its Own”. Däremot är dallas Frazier´s ”Everubody Knows But You And Me” en topplåt liksom Warner Mack´s ”Talkin´ To The Wall”. Detta är en CD som får mig att minnas ”mitt 60-tal”. Ett klart köp för dig som gillar ”riktig” country. Tack för denna CD Dottie Jack och StarTex records.

Publicerad: 2009-12-26

Artist: Mitch Snow
 Titel: Every NightYou Make My Day.
 Skivbolag: Every NightYou Make My Day.

Mitch Snow är ett nytt namn för mig. Mitch är en multiinstrumentalist som spelar i stort sett allt som går att spela på. Han är dessutom en mycket duktig sångare. Bolaget RGO ägs tydligen av en man vid namn Roy G. Ownbey. Roy har skrivit nästan alla sångerna på dessa tre CD, som innehåller tjugoen (21) låtar på varje CD. Roy visar sig vara en mycket duktig songwriter och materialet på dessa tre CD-skivor är mestadels av hög klass. Syftet med skivorna är troligen i demosyfte för Roy´s låtar. Alla tre skivorna gavs ut 2008.
Titellåten på första CD´n ”Every Night You Make My Day” är en lite snabbare låt som jag gillar. En fin ballad om brusten kärlek är ”I Can´t Fell Out Off Love”. Något lite snabbare går ”A New Point Of View” vilken är en topplåt. Samma sak gäller för ”Where Are You Spending Your Nights These Days”. Ännu en ballad om brusten kärlek är ”Life Is A Sad Song” som går i stilla valstakt vilket också gäller för ”When Love Is Lost”. Ett av toppspåren på denna CD är ”Pieces” en lite lugnare fyrfyra.
Andra CD’n ”Let Me Be Everything To You” är den jämnaste av dessa tre skivor. Första spåret på denna är en lugn fin låt med titeln ”Nothing Scares The Devil Out Of Me”. En av topparna på skivan är ”Skeletons” också den i lite lugnare takt. ”George Jones Will You Sing My Song” har en kul text om killen som vill att George ska sjunga hans sång för att få tjejen som lämnat honom att komma tillbaka. En lugn ballad om brusten kärlek är ”The Days Never End” en topplåt. Ett av toppspåren på skivan är titellåten ”Let Me Be Everything To You” en svängig fyrfyra. Texten i ”She´s Ugly” handlar om killen som träffar en tjej på en mörk bar och märker att hon inte är lika attraktiv när lyset tänds. ”Where can I Go” är en lugn ballad om brusten kärlek och där killen söker en plats där han kan glömma kvinnan som lämnat honom. ”I Ain´t Perfect” går i lite snabbare takt liksom ”You´re Lying In My Arms”. En låt med kul text är ”Bananas” som handlar om tjejen som aldrig får nog och killen inte klarar kraven som hon har. Ytterligare en låt som jag gillar på skivan är ”Martha Sue” som ar en text som jag fastnat för.
Den tredje CD’n är väl lite ojämnare än de två andra, men det finns några toppar även på denna. En av dessa är den Mexicoinfluerade ”Hey Ballerina” en lugn men ändå svängig låt. ”Hello Blues” är en lite bluesig lite snabbare låt som jag gillar. I ”Texarcana Baby” går tankarna åter till Mexico liksom i ”Corpus Cristy Bay Laid-Back Baby” som svänger fint. En av topparna på denna CD är balladen ”Baby Girl” som handlar om faderns känslor när hans dotter ska gifta sig. Ytterligare en låt som jag gillar är ”2062” som är en svängig fyrfyra.
De två första är bäst och fyller helt klart sina platser i skivhyllan.
Skivorna kan du inte hitta i våra skivaffärer. Jag har köpt mina av Göran Lundqvist i Malmö. Hans E-postadress är goeran.lundqvist@telia.com och du kan säkert beställa dessa så fixar han nog hem dem nästa gång han åker till USA.

Publicerad: 2009-12-26

Artist: Shane Worley
 Titel: Mister Purified Country
 Skivbolag: Country Discovery Records

Vår ”gamle” vän Shane Worley har åter varit i Mike Headrick´s studio och spelat in en CD. Detta är Shane´s sjätte CD och det är som precis tidigare strikt country som gäller. Första spåret ”Two Beers Ago” är skriven av Ruthie Steele och Mike Headrick för Vern Gosdin som tyvärr avled strax efter att låten blev klar och därför inte hann spela in den. Budet gick istället till Shane som gör låten full rättvisa och man hör att Shane gör den i Vern Gosdin’s anda, mycket bra. Andra spåret ”Sweet Revenge” av Mike Headrick är en härlig fyrfyra och ett av skivans toppspår. Shane visar i ”Is There Any Love” att han också kan skriva bra låtar, en fin ballad. Shane har också skrivit ”Talk Is Cheap” som är en uptempolåt, även titellåten ”Mister Purified Country” har Shane skrivit. Ännu en topplåt är Lawrence Reynolds ”Them Old Hank Williams Songs”. Efter denna följer ännu en låt som Shane skrivit ”Single Again” som är en härlig shuffle. ”Soul Of A Lonely Man” är en lugn ballad som följs av topplåten ”The Right To Be Wrong”, skriven av Mike Headrick som också har skrivit ”Out Of Blue”.Dave Kirby skrev för många år sedan ”What Have You Got Planned Tonight Diana” som spelats in av många artister, en riktig topplåt. Sista spåret ”Loneome, On’ry & Mean” var en av Waylon Jennings paradlåtar. En mycket bra CD som jag inte tror gör någon köpare besviken. Jag hoppas att någon festivalarrangör låter oss få uppleva Shane live igen det är han värd.

Publicerad: 2009-12-26

Artist: Vern Gosdin
 Titel: Late & Great The Voice
 Skivbolag: Sims Records 306

Denna CD är utgiven efter Vern’s bortgång tidigare i år. Materialet är inspelat runt 1998 men gavs aldrig ut av någon anledning. Det är bara att buga och tacka Russell Sims för att han köpt rättigheterna och givit ut denna CD av mannen med ”The Voice”. Vern har skrivit sex av sångerna och Jollie Hollie resterande fyra. Första spåret ”The Ride” är en lite snabbare låt, en riktig ”toetappin’”. Tempot sänks något i ”Lips Speak Up” som jag tycker är ett av skivans bästa spår. Ännu ett toppspår är den lugna balladen ”Where Do We Take It From Here”. ”After Losing You” är också den en lugn ballad som handlar om brusten kärlek, en låt som Vern skrivit själv. Samma sak gäller för ”Two Broken Hearts”, men den går något snabbare. Jollie Hollie har skrivit topplåten ”Not Back To Where I’ve Been” en låt som jag spelar om och om igen. ”Yard Sale” är en lite snabbare låt och den handlar om försäljningen av olika saker (och minnen) efter en skilsmässa. På sista spåret ”To Feel What I Once Feel” sänks tempot igen, även detta är en topplåt. Vern visar här varför han kallades ”The Voice”. Utöver Vern’s röst tillkommer ett toppkomp med en steel som ligger i bakgrunden på de flesta av låtarna. Det här är en CD för dig som gillar lite lugnare låtar med bra texter.

Publicerad: 2009-09-26

Artist: Lorian Dove
 Titel: Precious Moments
 Skivbolag: LDCD 6063 (eget bolag)

Lorian Dove är en helt ny bekantskap för mig. Han bjuder på en CD med femtiotvå minuter av toppcountry från Texas med steel och fiddle som framträdande instrument i kompet. Steelen hanteras av Wayne Tanner och fiddle spelar Slim Roberts, båda var medlemmar i Jerry Dove’s (Lorians far) band som spelade in skivor för TNT records på femtio och sextiotalen. På steel finns dessutom Don Bierstedt och Randy Rhinehard. Pappa Jerry har skrivit sex av skivans femton spår, Lorian fyra och resten är av andra songwriters.Jag ska inte nämna alla låtarna på skivan men det r några som jag fastnat lite extra för. Första spåret ”Stand Still” är en härlig shuffle skriven av pappa Jerry. Han har också skrivit ”Smoke In The Wind” som går något långsammare, en riktig topplåt. ”June Roses” har en bra text och går i stilla valstakt. Ett av skivans bästa spår är fyrfyran ”Let’s Pretend”. Charlie Adams har skrivit ”I Lost My Angel” som handlar om brusten kärlek. Ännu ett toppspår, kanske skivans bästa, är ”I’ll Step Down” en härligt gungig shuffle skriven av Jack Newman. Lorian har själv skrivit ”If I Could” som är en hyllning till sin far. Han har också skrivit ”Forget Old Traditions” som är en biografi över sin familj och sig själv. Det här är en CD som jag spelar om och om igen. Ett par spår hoppar jag över vilket är orsaken till att jag inte ger fem hattar, men det var nära. Ett absolut ”måsteköp” för dig som gillar strikt Texascountry av bästa märke.

Publicerad: 2009-09-26

Artist: David Frizzell & Friends
 Titel: This Is Our Time
 Skivbolag: Nashville American Records 1941 (eget bolag)

David har samlat ett antal artister som han sjunger duett med på denna CD. Som bonus medföljer en DVD som visar plock från inspelningarna, kul att se. Skivan är hela sjuttiotre minuter lång och innehåller tjugo låter. Mestadels är det lugna låtar i balladstil där David har skrivit drygt hälften av dessa. Titellåten ”This Is Our Time” inleder och hät medverkar alla femton artisterna plus David, lite för stökig för mig, Johnny Rodriguez och David Gör ” Warm Spanish Wine”, en bra låt. Merle Haggard och David tar sig an ”If You Got The Money, I’ve Got The Time” en toppversion. Nästa toppspår är ”Long Black Veil” där Gene Watson är duettpartner med David och deras röster passar perfekt tillsammans. ”Dream Of Angels” är en lugn ballad som David gör solo. Jeannie Seely och David bjuder på ”Nobody’s Darlin’ But Mine” en mycket bra version. Ännu en lugn ballad ”Someday” gör David solo. I ”Something ’Bout You” är Lacy J Dalton duettpartner. Ett av skivans bästa spår är ”No Regrets” som David gör solo och det är en beskrivning av sitt liv som artist. Brodern Allen Frizzell och dottern Tess sjunger duett med David i Three Minutes” ännu ett toppspår i lite högre tempo. Sista spåret ”Reckles Wind” är ännu en lugn ballad där John Cowan är duettpartner, en mycket stämningsfull låt och en bra avslutning på en fullt godkänd skiva. Det är inget för dig som bara vill ha Honky Tonk eller uptempolåtar. Passar för myskvällar i soffan.

Publicerad: 2009-09-26