Artist: Molly Ban
 Titel: Adventures
 Skivbolag: AW 0001 (eget bolag)

Detta är Stockholmstjejerna Alxzandra Wickman och Ulrika Liljeroth’s , Molly Ban, första full CD. De har en CD som kom för ett par år sedan med fem låtar på. Gruppens musikstil är bluegrass i stil med det Alison Krauss ofta spelar, lite mjuk lugn bluegrass åt countrygrass hållet. Alexzandra har skrivit alla låtarna på CD’n och det är mycket känsla i dem varför skivan gör sig bäst om den avlyssnas med hörlurar så man hör texterna ordentligt. Dessutom kommer Alexzandra’s och Ulrika’s fina stämsång mer till sin rätt då.
Det här är ju inte riktigt min musikstil men jag har ett par låtar som jag fastnat lite extra för. Det är ”Wild Girl Crazy” som är en lite snabbare låt. Samma gäller för titellåten ”Adventures”. Jag gillar också ”Anytime” som har ett lite tyngre komp. Ytterligare ett spår som jag gillar är ”Where Love Leads”. Behållningen för min del är texterna och den fina stämsången som Alexzandra och Ulrika svarar för. Mycket vackra röster som kompletterar varandra föredömligt. Tjejerna har dessutom hittar mycket bra musiker som kompar dem på skivan.

Publicerad: 2009-09-26

Artist: Allen Karl
 Titel: My Final Rose
 Skivbolag: Century II Records

Allen Karl med en sprillans ny CD. Jag recenserade hans tidigare CD ”Rolling River” i förra SCC-Nytt. Här bjuder Allen på hela sexton spår och det brukar innebära att allt inte är bra när man plockar med så många låtar. Så är fallet här också, Allen kunde gärna ha utelämnat ett par spår för min del. Det mesta av materialet är lite lugnare låtar. det första spåret är titellåten ”My Final Rose” och det är en lite i lite lugnare takt. Efter denna kommer ”You’re The Reason” en låt som passar Allen’s röst perfekt. Harlan Howard’s otroligt fina kärleksballad ”Yours Love” gör Allen föredömligt, bara den är värd skivpriset. Alle har själv plitat ihop ”Don’t Tell Me Your Troubles” om är lite Mexicoinfluerad med en spansk gitarr i kompet. Han har också skrivit ”I’m No Good Without You” som går i lite snabbare takt, en bra låt. Jag gillar också balladen ”Between Fathers And Sons”. I ”Lets Leave The Lights On Tonight” kommer Allen’s mjuka röst åter till sin rätt. Samma sak gäller för ”Let Go Of The Stone” och gamla välkändsa ”We Could”, två toppspår. Ännu ett bra spår är kärleksballaden ”I Can’t Keep My Hands Off Of You”. Detta är en CD för dig som gillar lugna låtar framförda av en kille med en mjuk lite ljus röst.

Publicerad: 2009-09-26

Artist: Joe Moore
 Titel: Point Of Light
 Skivbolag: JDM 001 (eget bolag)

Det är några år sedan irländaren Joe Moore släppte sin förra CD. Den här nya är hans sjätte i ordningen och här är det strikt country som gäller. Joe visar här att det går att göra riktigt bra country utanför USA. Skivan är inspelad på Irland med irländska musiker och det låter riktigt bra. Joe har en mörk röst, lite åt Don Williams hållet. Materialet är blandat med nya och lite äldre låtar, några lite snabbare och en del ballader, en bra blandning. De flesta är covers och det är bara ett par spår av skivans tolv som jag inte har hört tidigare, men det gör inget eftersom Joe gör bra versioner av dem. Joe inleder med ”Just To Be Your Man” som är en lugn lite gungande låt. Så ökar han tempot i ”I Found Jesus On The Jailhouse Floor”, vilken titel och vilken text, topp. En av mina favoritlåtar är Lawton Williams ”Farewell Party” en grymt bra låt. Joe gör en godkänd tolkning av ”He Stopped Loving Her Today” men den är långt ifrån George Jones version. Billy Joe Shaver’s ”To Be Loved By A Woman” hör man inte så ofta och här gör Joe denna finna kärlekssång full rättvisa. I ”What’s Wrong With The Way” sjunger Joe duett med Chris Logue. ”A Bible And A Bus Ticket” är en otroligt vacker ballad om sonen som skall lämna hemmet och klara sig på egen hand. Pappan skakar hand och modern som ger honom en bibel och en returbiljett. En av topparna på CD’n är ”Every Inch I Laughed”. Jag hoppas att någon svenska arrangör försöker få hit Joe till någon festival. Till dess snurrar en del av spåren på denna CD ofta när jag slår mig till ro framför CD-spelaren.

Publicerad: 2009-09-26

Artist: George Jones
 Titel: Walk Through This World With Me The Complete Musicor Recordings 1965-1971 (Vol 1)
 Skivbolag: Bear Family Records 16928 El

I SCC-NYTT 1/2008 recenserade jag en box med George United Artistmaterial. Jag skrev då att det var en toppbox som bara kunde överträffas om Bear Family gjorde en box med Musicor-material. Den första boxen med Musicor-material har nu kommit och den andra är på gång. Jag trodde fel för ett år sedan. Denna box överträffar inte United Artist boxen. Anledningen till att jag tycker att den inte når upp till den, och bara ger fyra hattar, är att Bear Family på CD fem har plockat med ett antal alternativtagningar av fyra låtar. ”Along Came You” finns i nitton olika tagningar och då är nio av dessa kortare än femtio sekunder. ”I Made Her That Way” finns i sjutton tagningar och elva av dessa är kortare än femtio sekunder. ”Love Bug” finns i fjorton olika tagningar och då är sex av dessa mellan tretton och nittio sekunder. Inspelningarna är från olika studios och visst är det en del kul kommentarer vi får lyssna till, men det är onödigt många tagningar tycker jag. Fjorton av tagningarna har inte givits ut tidigare bland annat inspelningar gjorda i Houston och New York. Allt annat är inspelat i Nashville. Ett annat minus är att man inte har lyckats få fram vilka musiker som medverkar. Bob Moore spelar bas på i stort sett alla inspelningar och The Jordanairs sjunger i bakgrunden, övriga okända.

Det var det negativa, nu till det positiva. Övrig fyra CD-skivor håller samma höga klass som United Artist-materialet. George var ju i sin glans dagar på Musicor och det visar han här. Jag kan inte räkna upp alla bra låtar men vill nämna en del som jag gillar lite extra. På CD 1 finns bland annat ” I Just Lost My Favorite Girl”, ”What´s Bad For You Is Good For Me”, ”Simply Divine” med Melba Montgomery, ”Till I Hear It From You” och .”I Made Her That Way”.

På CD 2 är favoriterna ”Blue Side Of Lonesome”, ”Don’t Be Angry” samt sacredsångerna ”Old Brush Arbors”, ”Where We Never Grow Old” och ”How Beautiful Heaven Must be”.

På CD 3 gillar jag ”Swinging Doors”, ”Life Turned Her That Way”, ”Soldier’s Last Letter”, ”That Heart Belongs To Me”, ”The Day I Lose My Mind” med Melba, ”The Man That You Once Knew” och ”The Good Old Bible”.

Även på CD 4 så har jag några toppar ””Cup Of Loneliness”, ”When My Heart Hurts No More”, ”Time Lock”, ”Take The World But Give Me Jesus”, ”The Honky Tonk Downstairs”, ”I Can’t Get There From Here”, ”Talk To Me Lonesome Heart”,”When Love Was Green”, ”Hangin’ On To One” och ”Say it’s Not You”. På CD 5 finns några ”hela låtar” och några av dessa är toppar ”The Girl I Almost Knew”, ”There’s Nothing Left For You” och ”I Stopped Living Yesterday”.

Boxen innehåller en häftad bok med en massa information om inspelningsdagarna, där det verkar som att Bob Moore bidragit med mycket material. Det finns också uppgifter om låtskrivare och när låtarna spelats in. Vi får också bilder på George’s alla Musicoralbum. Detta är en box som alla vänner av REAL COUNTRY ska ha i sin samling (trots delar av CD5). Jag väntar på vol. 2 som ska komma de närmaste dagarna, till dess kommer denna att spelas flitigt.

Publicerad: 2009-07-06

Artist: Jonas Otter
 Titel: What Will The Neighbors Say
 Skivbolag: Harpun Records JOCD 2 (eget bolag)

Många har väntat på denna CD, Jonas andra, så även jag. Jonas har skrivit alla tolv låtarna själv. Han har producerat CD’n tillsammans med Nicke Widén och Daniel Wigstrand, båda spelar i hans band.
Första spåret ”Brand New Start” är en låt i snabb takt, en låt som jag gillar. Samma sak gäller för titellåten”What Will The Neighbors Say?” och här får vi höra Anne-Lie Rydé sjunga duett med Jonas. I ”Borderline Girl” får vi njuta av lite south of he border-takter, med fin akustisk gitarr i bakgrunden. ”The Way You Kiss” har Jonas dedikerat till sin hustru Åsa, ett av skivans toppspår. På spår åtta bjuder Jonas på en lugn ballad med titeln ”The Ultimate Sin”, en topplåt med fin steel i bakgrunden. ”These Blue Eyes Of Mine” är en shuffle liksom ”The Day You Turned My Love Into A Crime”. Skivan avslutas på samma sätt som inledningen det vill säga med en snabb låt ”Last Night”. Jonas visar åter att det går att göra bra countrymusik i det här landet också, bara viljan och rätta intresset finns. En bra CD med en blandning av snabba och lugna låtar.

Publicerad: 2009-07-06

Artist: Jimmy Maynard
 Titel: Satisfied Eyes
 Skivbolag: JSM Records 20072

För något år sedan recenserade jag en CD med en kille som heter Steve Maynard. En CD som var skaplig men inte mer. Nu kommer storebro Jimmy med en CD som han har producerat och skrivit alla låtarna på. Och det låter betydligt bättre, mer känsla i rösten framförallt. Kan ju bero på att han sjunger sitt eget material. Jimmy har en liten dragning åt Vernon Oxford i rösten. Misikerna på skivan är kända Nashvillenamn med John Hughey på steel, Harold ”Pig” Robbins på piano, Hoot Hester och Rob Hajacos på fiddle med flera. CD’n inleds med titellåten ”Satisfied Eyes”, en härlig fyrfyra. Andra spåret ”I Don’t Want To Lose Your Love” är något lugnare, även den en topplåt. Ännu lite lugnare är ”If We Make It”, en fin kärlekssång. Samma sak gäller för ”Ask The Question”. Ett av toppspåren på skivan är ”Losers Hand”. Jag gillar också ”Shattered Memories” en låt med bra text om brusten kärlek. Detta gäller också för ”Your Goodbyes” och sista spåret ”Bringing Back Memories”. En CD för dig som gillar lite lugnare låtar med texter om brusten kärlek. Ett minus är att Jimmy bara har tio låter på tillsammans tjugonio minuter, han har säkert material så att han kunde ha tagit med ett par låtar till. Men han har förhoppningsvis sparat dessa till en kommande CD (hoppas jag). Ett mycket bra köp för dig som gillar strikt country med bra texter.

Publicerad: 2009-07-06

Artist: Liz Talley
 Titel: More Than Satisfied
 Skivbolag: Diamond Music Group

Texastjejen Liz Talley åker till Drasco, Arkansas när hon spelar in skivor. Detta är hennes andra CD på ett par år. Den första heter ”Road To You”. Stilen på skivorna är ganska lika, det är en blandning från snabba swinglåtar till lugna ballader. Jag är ju ingen större vän av western/Texasswing varför jag kommenterar de andra låtarna. Tony Booth och Liz gör en kanonlåt ”What We Don’t Have” skriven av Billy Yates och Jerry Salley. ”More Than Satisfied” har lite bluesinfluenser och svänger fint. Så kommer en riktig fyrfyra i ”I’m Crying Teardrops”. Becky Hobbs har skrivit ”One Man’s Angel” en riktigt bra låt. Melba Montgomery och John Charles Jarrard har skrivit fyrfyran ”My Heart Ain’t Helping” en topplåt. Ännu en topp är ”I’m Not That Good At Goodbye” liksom sista spåret ”The Way it Was”. Mycket bra musiker där Bobby Springfield på steel, dobro och elgitarr är det enda kända namnet. Liz är en duktig sångerska och det finns några mycket bra låtar på skivan. Jag vill ändå rekommendera att du provlyssnar före ett köp.

Publicerad: 2009-07-06

Artist: Norville Dollar
 Titel: Traditional Sounds Of Norville Dollar Now
 Skivbolag: Country Discovery Records

I förra SCC-NYTT recenserade jag en ny CD med Norville och skrev då att jag inte har hört eller sett någon skiva med honom sedan början av 70-talet. Döm om min förvåning när det för någon månad sedan kom ett paket med CD-skivor från Mike Headrick på Country Discovery Records och bland dessa fanns en helt ny CD med Norville. Prata om ketchupeffekt. Denna CD är precis lika bra som den förra. Mike har producerat CD’n och spelar steel, dobro och gitarrer. Kenny Berry spelar bas, Tim Atwood piano, Joe Caverlee fiddle och mandolin. Som oftast när Mike producerar så hittar han låtar som är strikt country och passar sångaren och han ser också till att en del av dem är från hans penna. Första spåret är en lite snabbare låt ”It Took Both Of Us”. En topplåt är den lite lugnare ”Not Far from The Tree”, bra tet om att äpplet faller inte långt från päronträdet (sådan far sådan son). Ytterligare en topplåt är ”Haggard And Jones” skriven av Lawrence Reynolds. Ännu en topp av samma låtskrivare är ”I Hope You Choke”. ”My Dreams Just Came True” har spelats in av många artister på Mike’s bolag, men den här versionen är nog den bästa jag hört, en riktig tårdrypare. Sista spåret ”Uncle Sam, Mr. Jukebox” är en uptempolåt. Jag hoppas att Norville fortsätter att vara produktiv ytterligare några år trots att han uppnått pensionsåldern och att han fortsätter bjuda oss på skivor med REAL COUNTRY. Ett bra köp för dig som gillar strikt country.

Publicerad: 2009-07-06

Artist: Ronnie Pfeil
 Titel: Anytime You Want
 Skivbolag: RJ Works Music (eget bolag)

En för mig helt ny kille är Ronnie Pfeil. Bobby Flores har producerat CD’n och kompet är som alltid när Bobby är inblandad riktigt Texaskomp med steel och fiddle i framträdande roller. Bobby Flores och Randy Reinhard spelar steel, Jim Loessberg trummor, Jake Hooker bas och Bobby Flores på fiddle och gitarr, toppkomp.Ronnie har en fantastiskt bra röst och sjunger så klart och avslappnat, riktigt njutbart. Första spåret är en ganska välkänd shufflelåt ”It’s All Over But The Crying”. Ronnie drar sedan ner på tempot i ”End Of A Long Goodbye” och fortsätter i samma lugna takt med ”Touch Me”. Ronnie tar sig sedan an ”I Love You Because” i swingstil, inget för mig. Betydligt bättre blir det på spår sex där vi bjuds på topplåten ”She Thinks I Still Care” som följs av ännu en höjdarlåt ”You’ll Never Hurt Me Again”. Ronnie tar sig också an gamla ”House Of Blue Lovers” och ger den full rättvisa. ”There May Coma A Time” är en lugn ballad. Skivan avslutas i samma stil som den börjar med en shufflelåt ”If I Ever Need A Lady”. En mycket trevlig CD med Ronnie. Några låtar tycker jag han kunde ha bytt ut, men det är en skiva som tillfredsställer många smakriktningar.. Ett minus är att det inte finns något om vem som skrivit låtarna, visst känner jag till en del av dem, men för nya lyssnare kan det vara kul att veta vem som står bakom låtarna. Ett bra köp. Jag väntar redan på att Ronnie skall släppa en ny CD.

Publicerad: 2009-07-06

Artist: Wenche Hartman
 Titel: Friday Night Cowgirl
 Skivbolag: Harlekin Music

I SCC-NYTT nr 2/2002 recenserade jag Wenche’s första CD ”A tribute To Patsy Cline”. Wenche har gjort ytterligare tre CD sedan dess. Det här är således hennes femte i ordningen. Första spåret ”Thomas Jones” är en storysong med lite bluegrassinfluenser och den har Wenche skrivit tillsammans med Knud Erik Smidt. Wenche fortsätter med Dolly Partons ”Apple Jack” i en mycket bra tolkning. I ”Jackson” tar Wenche hjälp av Billy Swan och de ger denna låt full rättvisa. En av topparna på CD’n är ”Mississippi”. ni minns säkert att Vikingarna gjorde den för ett antal år sedan. Ännu en bra låt är titellåten ”Friday Night Cowgirl”. Wenche bjuder på en countryversion av Björn och Benny’s ”I have A dream”, verkligt hörvärd. Wenche och Knud Erik har också skrivit den smäktande balladen ”Why Did You Have To Go Away”. Efter denna kommer välkända ”Paper Roses”. Ytterligare en bra låt är ”Eyes Of The Past”. Sammanfattningen av CD’n blir att det är en helt okej skiva med en blandning av lugna och lite snabbare låtar, några av dem tycker jag inte håller måttet. Jag gillar Wenche’s lite nasala sätt att sjunga och hennes röst passar väldigt bra för countrymusik. Det här är inge skiva för dig som vill ha Honky Tonk. Lyssna därför på skivan före ett köp.

Publicerad: 2009-07-06

Artist: Allen Karl
 Titel: Rolling River
 Skivbolag: Century II Records

Allen Karl ”The Good Guy In The Black hat” har kämpat i många år för att nå framgångar. Han har väl inte nått den riktiga toppen än, men har framträtt på många berömda ställen bland annat Grand Ole Opry. Det här är hans första CD (tror jag) som kom 2006, det finns en LP på detta bolag tidigare. Denna CD innehåller hela arton låtar så materialet blir givetvis blandat med toppar och mindre tilltalande låtar. Kompet är strikt country med Sonny Garrish och Scott Sanders på steelguitar. Första spåret ”This Time Your Memory’s Only Passing Through” är en lugn fin låt med en bra text om brusten kärlek skriven av mästaren Max D. Barnes. Andra spåret är också en lugn låt ”Holding On To What’s Left Of What’s Left Right”. Bobby Bare har skrivit titellåten ”Rolling River” en melodiös låt som jag har fastnat för. Max D. Barnes är också mannen bakom topplåten ”I’m Taking Her Memory Out Tonight”. Ännu en låt jag har fastnat för är Mack Vikery’s ”Lover’s Plea” trots att den har en saxofon i bakgrunden Min absoluta favorit på CD’n är ”Up On Easy Street” en härlig fyrfyra. Jag gillar också ”Fool Of The Year” där Allen sjunger så härligt avslappnat. Två låtar i samma stil är Wanda jackson’s ”Right Or Wrong” och ”She Loves My Troubles Away” av Max D. Barnes och Rayburn Anthony. Ännu en härlig fyrfyra bjuder Allen på i ”Here Comes Another Lonely Week”. Allen har själv plitat ihop ”Don’t Tell Me Your Troubles” en låt med lite Mexicoinfluenser. Näst sista spåret ”Can’t Your Memory Find Somewhere Else To Go” är en lugn låt och en av skivans toppar. En mycket bra skiva och om jag inte är fel underrättad så är en ny CD med Allen på gång. Jag ser fram emot den.

Publicerad: 2009-07-06

Artist: Rayburn Anthony
 Titel: Everything’s Just Waiting
 Skivbolag: Rayburn Anthony Music

Vår gamle vän Rayburn Anthony är ”still going strong”. Denna CD är producerad av Larry Rogers, men jag tror att Rayburn har varit med och valt ut låtarna. Här är Rayburn tillbaka i den traditionella countryn igen efter att ha släppt ett par CD med rockmaterial senast. Rayburn inleder med Gary Sefton’s ”Different Kind Of Flower” en riktig topplåt som följs av Harlan Howards ”The Deepening Snow”. En av topparna på CD’n är ”The Sadist Words”, en låt han spelade in för ett antal år sedan men då med titeln ”It Could Have Been”. ”Don’t Worry Daddy” är en lugn ballad om pappans rädsla att dottern växer upp, Rayburn har skrivit den själv. Så tar sig Rayburn an ”I Love You Because” på ett förtjänstfullt sätt. Larry Kingston har skrivit ”Would You Like To Sleep With A Different Man” en topplåt om killen som slutat dricka och nu vill komma hem till hustrun. Titellåten ”Everything’s Just Waiting” är en lugn låt som Rayburn skrivit ihop med Gene Dobbins vilket också gäller för ”Wouldn’t You Just Love Us”. Du som gillar Rayburn kommer att gilla denna CD. Du som inte hört Rayburn tidigare har här ett tillfälle att upptäcka honom.

Publicerad: 2009-07-06

Titel: The Power Of The Lord Will Set Us Free And We Will Be….
 Skivbolag: Something Wicked (eget bolag)

Medlemmarna i Trailerpark Idlers lär inte ha några fritidsproblem då de levererar nya CD-skivor på löpande band. Denna deras senaste har ett religiöst tema, så kallade sacred songs. Det mesta av materialet har skrivits av Morgan Hellman, men Lisa Palm har också skrivit några sånger plus ett par välkända sacred songs. Stilen är annars ungefärligt som bandets tidigare med influenser från såväl country, bluegrass och irländsk musik. Första spåret är en snabb låt med titeln ”I Wish I Was A Bit Like Jesus”. Denna följs av ”To Cross The Mighty River” som är en av mina favoriter på CD’n, en svängig låt i Carter Familystil med fin harmonysång av Miss Lisa Lee. I ”I’ll Fly Away” får vi njuta av Miss Lisa Lee’s ljuva stämma. Hon framför också ”Something Must Be Wrong”, som hon skrivit, liksom ”Have You Seen Jesus Lately”. Mellan dessa bjuder Morgan oss på sin ”I Hope Like Hell The Preacher’s Right”, vilken titel på en bra sång. ”I Turned To Jesus” är ett av toppspåren på CD’n. Som avslutning bjuds vi på Wayne Raney’s ”We Need A Whole Lot More Of Jesus And A Lot Less Rock’N’Roll” som Morgan gör mycket bra, här har man fått med en tramporgel i kompet, kul. Nu är det bara att vänta på nästa utgåva från bandet och se vad det har för tema. Tidigare har det varit Honky Tonk, barer och kärlek i höstackar. Vad blir det härnäst? Jag väntar med spänning och låter denna och bandets tidigare snurra i spelaren så länge.

Publicerad: 2009-07-06