Artist: Joe Nichols
 Titel: A Traditional Christmas
 Skivbolag: Universal South

Årets ”obligatoriska” julskiva som recenseras på hemsidan är denna platta från förra året med Joe Nichols. Detta är hans fjärde skiva totalt sett och den tredje för Universal South, de andra för Universal är riktigt bra modern traditionell country. Producenten är som vanligt gitarristen Brent Rowan. Då skulle man kunna anta att detta är en traditionell countryskiva i julstil, men så är inte fallet. Istället är det en traditionell julskiva utan alltför mycket countrystuk. Låtmaterialet består av 10 klassiska jullåtar som ”White Christmas”, ”Silent Night”, ”Winter Wonderland” och ”Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!”. Visst det är ingen dålig julskiva, om man enbart ska ha det till det syftet. Men själv hade jag förväntade mig en julskiva med den traditionella countryartisten Joe Nichols och blir därför lite besviken – detta kunde ha blivit mycket bättre. De låtar som jag trots allt gillar är ”O Holy Night”, ”Silent Night”, ”Silver Bells” och ”I´ll Be Home For Christmas”. Men om ni vill ha en mer ”countryfierad” jul, så rekommenderas jag Alan Jacksons ”Honky Tonk Christmas” eller George Strait ”Merry Christmas Strait To You”. Detta är en ganska bra julskiva, men en medioker countryjulskiva.

Publicerad: 2005-12-14

Artist: Danni O´Neill
 Titel: Picture Perfect
 Skivbolag: GMV rec.

Danni O´Neill är en ny lovande countryartist som hoppas få det stora genombrottet genom denna skiva. Den produceras av Mark Moffatt, som jag inte tidigare hört talas om. Danni har varit med och skrivit fem av skivans 10 låtar, andra låtskrivare på skivan är Lisa Brokop och Amy Dalley. Skivan spelades in i Nashville med musiker som Jonathan Yudkin på fiddle och mandolin, Bruce Bouton på steel, producent Moffatt på elgitarr samt basisten David Santos. Stilen på plattan är tidstypisk country med ganska mycket popinfluenser. Vokalt påminner Danni lite grann om popartisten Ashlee Simpson, vilket betyder att hon har en riktigt bra röst. Mina favoriter är ”Breakin´ it Down”, ”Take Me Away”, ”Love Done Done”, “You” och ”Picture Perfect”. Skivan har som sagt popinfluenser, men den är bra och lyssningsvärd. Dannis hemsida är www.dannioneill.com Jag önskar henne all lycka i framtiden så får vi se om något storbolag nappar och gör henne till en stjärna på countryhimmelen i framtiden.

Publicerad: 2005-12-14

Artist: Bill Dewey
 Titel: My Tribute To Johnny Cash
 Skivbolag: Nammics rec.

Bill Deweys hyllningsskiva påbörjades i juli 2003 och den var i sin slutfas när ”the Man In Black” avled. De musiker han har med sig har starka kopplingar till Cash – de är nämligen basisten Dave Roe, trummisen W. S. Holland samt pianisten Jack Hale, elgitarr spelar Dewey själv och gör det bra. Låtmaterialet är inte enbart de allra mest kända (även om t.ex. ”Folsom Prison Blues”, ”Sunday Morning Comin´ Down” och ”Big River” är med), utan han har också med en del spår som man inte i första hand kommer att tänka på som ”Mean Eyed Cat”, ”One Piece At A Time” och ”Let Me Down Easy”. Skivan innehåller totalt 10 låtar och har, tyvärr, en speltid på sparsamma 26 minuter. Jag hade gärna sett att han hade tagit med 5-6 låtar till i detta fall. Men det är riktigt bra det här, Deweys röst och stil är väldigt lik Cashs original. De bästa spåren är ”Luther Played The Boogie”, ”Mean Eyed Cat”, ”I´m Free From The Chain Gang Now”, ”Let Me Down Easy” och ”Long Black Veil”. Bill har gjort en mycket bra hyllningsskiva till den störste countryartisten genom tiderna, Johnny Cash. Ni kan köpa skivan via Bills hemsida www.billdewey.com.

Publicerad: 2005-12-14

Artist: Leo Stokes
 Titel: Good Place To Start

Leo Stokes är en annan ny bekantskap. Denna unga kille – antar jag – är från Texas (då skivan spelades in i Austin). Skivan, som kom ut 2004, har både okända låtskrivare och musiker. Musikerna är dock bra och bland dem märks Bill Pan på steel, Johnny Mikolasek på piano och fiddlaren Walkt Roberts. ”Good Place To Start” inleder starkt med den traditionella ”Honky-Tonk Heartache”, tyvärr håller inte resten av skivan samma höga klass. Det är en varierad skiva som har både lite snabbare och långsammare spår – och även några swingspår. De låtar jag gillar bäst av skivans 11 spår är den inledande ”Honky-Tonk Heartache”, ”I Should Have Waited For You”, den lugna ”Talk To Me” och ”She No Longer Loves Me”. Men skivan är tyvärr lite för ojämn för att få de högre betygen. Leos hemsida är www.leostokes.com.

Publicerad: 2005-12-14

Artist: Byron Hill
 Titel: Ramblings…
 Skivbolag: Byron Hill Music

Låtskrivaren Byron Hill har vi tidigare skrivit om i SCC-Nytt för några år sedan. Han är en av de mer kända låtskrivarna i dagens Nashville, trots att han varit verksam i över 25 år. Blandd hans stora hits han skrivit märks ”Fool Hearted Memory” med George Strait, Sammy Kershaws ”Politics, Religion & Her”, ”Born Country” som Alabama hade en listetta med och ”High-Tech Redneck” med George Jones bland många fler. Denna skiva är en lugn skiva med akustisk country – bitvis påminner det lite om en mer countryfierad Chip Taylor. Föga överraskande så har Byron skrivit samtliga 14 låtar, vissa med låtskrivare som Gary Scruggs, Mike Dekle och Billy Yates. Det finns många duktiga musiker på skivan såsom Glen Duncan på bl.a. fiddle och mandolin, Mike Johnson på dobro och Pat McGrath på gitarr. De åstadkommer ett väldigt bra komp rakt igenom hela denna behagliga skiva. Jag gillar skivan, det är nog något som skulle delas av en del som inte gillar country vanligtvis. Det är som jag tidigare sagt lugn country, men bra i vilket fall som helst. De bästa låtarna är ”Like A Country Song”, ”Bad For The Heart”, ”Love Crazy”, ”Now And Then”, ”Traditions” som är det bästa spåret och ”Truckstops, Honky-Tonks & Cheap Motels”. Vill ni köpa skivan så kan det vara svårt att finna den i era skivbutiker, men då kan ni besöka Byrons hemsida på www.byronhillmusic.com.

Publicerad: 2005-12-14

Artist: Jerry Lindsey
 Titel: Down Home Country
 Skivbolag: Granite rec.

Jerry Lindsey är en ny bekantskap för mig och en bra sådan. Jerrys traditionella country påminner en aning om T. Jae Christian och det betyder att det är riktigt bra. Skivan har tio spår (vilket gärna hade kunnat vara ytterligare några låtar i samma anda). Skivan kom ut 2003, men det framkommer ingen information om musiker. Bland låtarna märks en hyllningslåt tilll Johnny Cash och en del låtar skrivna av Skip Graves. Mina favoriter på denna starka traditionella countryplatta är ”Someone To Love You”, ”Silence Says It All”, ”One In A Row”, ”Lilly´s White Lies” och titellåten ”Down Home Country”. Det finns inte en enda dålig låt på skivan. Det är rakt igenom en kanonskiva för den som gillar traditionell country. Vill ni få tag på den så kan ni skicka ett e-mail till Jerry på jermar@tidewater.net (ni kan gärna hälsa från Marcus).

Publicerad: 2005-12-14

Artist: Janet Holmes
 Titel: The Road To The West
 Skivbolag: Market Square

Janet Holmes är en ny bekantskap för mig, jag tror att hon är från Storbritannien då skivbolaget är därifrån och låtarna spelades in i Belfast. Hon har producerat skivan själv tillsammans med Colin Harper (som också spelar gitarrer på skivan). Andra musiker som är med är Colin Henry (dobro, banjo och gitarr), Ali Mackenzie (bas) och trummisen Liam Bradley. Harper bidrar också med att skriva ett par av skivans 12 låtar. Skivan har lite folkkänslor, men ändå ganska starka country- och newgrassinfluenser. Skivans absoluta höjdpunkt är Janets version av Lyle Lovetss underbara ”If I Had A Boat”. Andra bra låtar är ”Be The One”, ”Letting Go”, Morrisseys klassiker ”How Soon Is Now?” och ”Gone”. Janet Holmes har dessutom en riktigt bra röst. Hon har gjort en behaglig och lättlyssnad skiva som säkert tilltalar andra än bara countryfans. Hennes hemsida är www.janetholmes.com.

Publicerad: 2005-10-08

Artist: Orange Blossom Special Band
 Titel: Reunion

Bandet Orange Blossom Special Band återförenades 2002 efter att inte ha uppträtt tillsammans på 20 år för att göra denna skiva. Sedan dess har två av bandets medlemmar avlidit. Medlemmarna i O.B.S.B. är Vilas Dahl (fiddle och gitarr), Jerry Dahl (bass, gitarr och sång), Ivan Lutz (steel och gitarr), Lee Smikrud (banjo, gitarrer och sång), Donna Smikrud (bas), Lee Vieregge (trummor) och Larry Janke. Skivan består mestadels av covers såsom ”Let Old Mother Nature Have Her Way”, ”I´m A Lonesome Fugitive” som Merle Haggard gjorde odödlig, ”Faded Love”, instrumentala “Orange Blossom Special” (så klart) och ”Jambalaya”. Skivan är med andra ord traditionell country som det lät på 1960-talet. Sånginsatsen är Ok, det är kanske inte världens bästa sångare som finns i bandet men de har känsla. Mina favoriter här är ”Borrowed Angel” denna underbara låt från Mel Street, Ray Prices ”Pride”, ”The Texas Troubadour” som är en egen komposition tillsammans med ”Next Time Around”. Jag hade nog gärna sett fler egna låtar på skivan då de var skivans bästa spår. Skivan är nog absolut omöjligt att få tag i om ni söker i affärer, men den kan köpas via www.cdbaby.com där får ni sen söka efter dem.

Publicerad: 2005-10-08

Artist: Adam Marshall
 Titel: The Last Marshall
 Skivbolag: Rotan rec.

Adam Marshall är ännu en ny bekantskap. Han har skrivit text till alla av skivans nio låtar (plus en repris av en låt), musiken har gjorts av Kevin McCarthy. Tyvärr saknar mitt ex information om Adam, musiker och producent så det finns inte så mycket mer att berätta än om själva låtmaterialet. Adams stil är traditionell 1990-tals country i stil med Floyd Van Laningham (som ni också recenseras denna månad här på hemsidan), skillnaden är att vissa låtar är tuffare hos Marshall. Adams röst är bra och passar countrymusiken. Mina favoriter på skivan är ”Come Home As Fast As You Can”, titellåten ”The Last Marshall”, ”” och ”Cowboy Hat”. Adam Marshall har gjort ett helt Ok album, men nio låtar och en repris på en låt där känns lite väl snålt. Jag hoppas på att han är mer generös till nästa skiva. Hans hemsida är www.thelastmarshall.com.

Publicerad: 2005-10-08

Artist: Floyd Van Laningham
 Titel: Nice Guys Finish Last
 Skivbolag: South of 40 Music

En ny artist som hoppas på det stora genombrottet. Floyd Van Laningham har fått hjälp av trummisen Eddie Bayers som samlade ihop ett par goda kompisar till att spela in skivan med Floyd. Ibland dessa finns välkända namn som Paul Franklin, basisten Michael Rhodes och Brent Mason, så kompet är det absolut inget fel på. Stilen på plattan är traditionell mainstream country som får associationer till både Ty England, Mark Chesnutt och John Anderson. Röstmässigt drar jag paralleller till David Bellamy i Bellamy Brothers och i en annan låt påminner han lite om självaste Keith Whitley! Floyd har skrivit nio av skivans tio spår. Det finns en del riktiga toppenspår här som balladen ”I´m Gonna Love Again”, ”The Roses Are Red”, fartfyllda ”Six Good Reasons”, ”I Still Do”, ”God Help The Children” och ”Nice Guys Finish Last”. Men det finns egentligen inget riktigt bottennapp utan det är tio låtar på skivan är ingen är alltför svagare än den andra. Skivan har en bra blandning mellan lugna och snabbare låtar. En bra CD som säkert tilltalar många svenska countryfans. Floyds hemsida är www.floydcountry.com.

Publicerad: 2005-10-08

Artist: Maura O´Connell
 Titel: Don´t I Know

Maura O´Connell är tillbaka med en ny (utgiven 2004) CD, denna gång producerad av dobrokungen Jerry Douglas – fast på denna skiva spelar han mest lapsteel. Hon har fler låtar från countrylåtskrivare denna gång, med namn som Jim Lauderdale, Mindy Smith, Al Anderson, Gary Burr och Kim Richey. Jämförelsen med Kim Richey (när hon är country) är ganska lik och O´Connell har ett vackert elgitarrspel i bakgrunden genom hela skivan – tacka Jonathan Trebing för det! Skivan inleder med ett riktigt bra spår i form av ”Trip Around The Sun”. Andra bra låtar ibland skivans 11 spår är lugna ”Going Down In Flames”, den underbara ”When Being Who You Are Is Not Enough” som också är med på Patty Loveless nya, ”There´s No Good Day For Dying” och ”Time To Learn”. Maura O´Connell bjuder på ännu en behaglig countryplatta, precis som hennes tidigare. Besök hennes hemsida på www.mauraoconnell.com eller www.sugarhillrecords.com.

Publicerad: 2005-10-08

Artist: John Barlow Jarvis
 Titel: View From A Southern Porch
 Skivbolag: Barlotone Productions

John Barlow Jarvis är en ofta anlitad gitarrist som används på många stora skivinspelningar i Nashville. Denna instrumentala skiva kom ut 2003 och är utgiven av Jarvis själv. Bland medmusikanterna märks välkända namn som Eddie Bayers på trummor, fiddlaren Aubrey Haynie, Bryan Sutton som spelar gitarr och banjo samt basisten David Hungate. På en låt medverkar också Mike Henderson. Jag är egentligen fel person att recensera en instrumental skiva och är på långa vägar inom expert på denna musikform. Skivan är behaglig, men jag hade gärna sett att några låtar hade haft sång också. John Barlow Jarvis visar upp att han och många av hans vänner i Nashville är mycket talangfulla musiker genom denna instrumentala skiva. Vill ni köpa skivan kan ni märka att den är svår att få tag på, så jag rekommenderar ett besök på Johns hemsida www.johnbarlowjarvis.com.

Publicerad: 2005-10-08

Artist: Dallas Jones
 Titel: Wherever You Roam
 Skivbolag: Mayapple rec.

Dallas Jones är tillbaka med sin uppföljare till skivan ”The Morlock Sessions”. Dallas är en singer-songwriter/folksångare som har vissa influenser av Bob Dylan, men samtidigt har han ett countrykomp med gitarr, mandolin, banjo, munspel och violin. Dallas skriver om vilka skivor han lyssnat på den senaste (hösten 2004) tiden och bland artisterna där märks Ryan Adams, Bob Dylan, Emmylou Harris och Uncle Tupelo och jag får nog erkänna att en blandning av just dessa artister lämnar en ganska bra bild av den musik som Jones skapar. Kanske att man ska lägga till lite John Denver, men hursomhelst så gillar jag Dallas Jones skarpt. Bland de toppar av skivans 14 låtar utmärker sig ”Early In The Morning”, ”Story Of No One”, ”Plant Me In Your Garden”, ”Into The Water” och ”Where Does She Begin” mest. Detta gott folk är en absolut fullträff för er som gillar akustisk musik, singer-songwriters eller bara lugn avslappnande musik. Dallas Jones hemsida är www.dallasjones.com, men skivan kan också köpas via skivbolagets hemsida www.mayapplerecords.com .

Publicerad: 2005-09-01