Artist: Jeff Black
 Titel: B-Sides & Confessions Vol. 1
 Skivbolag: Dualtone

Jeff Blacks skiva på Dualtone kom ut förra året. Den är inspelad och mixad hos den legendariske Billy Sherrill, som tidigare var producent på Epic åt storheter som George Jones, Tammy Wynette och Johnny Paycheck. Kompet är akustiskt och ganska sparsamt med Jeff som spelar gitarr, piano, munspel och banjo plus att han har med sig basisten Byron House och trummisen Craig Wright. Stilen är singer-songwriter/akustisk country. Jeff har skrivit alla av skivans 10 låtar, jag tycker det kunde ha varit ytterligare ett par låtar på skivan. De bästa låtarna på skivan är; ”Slip”, ”Gold Heart Locket”, ””, ”Higher Ground” och ”Bless My Soul”. En bra skiva för er som gillar singer-songwriter genren. Besök Jeffs hemsida www.jeffblack.com.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Heartstrings
 Titel: Heartstrings
 Skivbolag: HeartSung records

Heartstrings är en ny (startade 2001) bluegrassgrupp som består av tjejkvintetten Karen Pendley (fiddle och sång), Marilyn Barclay (bas och sång), Bo Jamison (gitarr och sång), Sally Wingate (banjo) och Chris Lewis (mandolin). De gör den lite modernare newgrasstilen på bluegrass, men de är ganska bra t.ex. i samma stil som Patty Mitchell. De har skrivit de flesta (10 av 12) låtarna på skivan.

De bra låtarna är; Dixie Chicks-influerade ”Right Up The Wrong Road”, ”Woman Child”, ”Church Building” och ”Cherry Blossoms In The Springtime”. Skivan kan köpas via gruppens hemsida www.heartstringsband.com.

Publicerad: 2004-04-02

Artist: Kris Delmhorst
 Titel: Five Stories
 Skivbolag: Catalyst Disc

Kris Delmhorst är en ny bekantskap för mig. Denna skiva med henne kom ut 2001. Hon har producerat skivan tillsammans med Billy Conway som också är med som trummis. Kris har skrivit alla utom en av skivans 12 spår. Delmhorsts stil är ganska snarlik John Gorka, men mer folk. Jag tycker hon på blandar in lite mycket rock i vissa spår och komplicerar musiken en aning. Det är synd, för de akustiska låtar är betydligt bättre Men trots detta finns det ett par låtar som är bra som; ”Little Wings”, ”Garden Rose”, bluegrasslåten ”Mean Old Wind”, och ”Words Fail You”. Glöm inte att kolla in hennes hemsida www.krisdelmhorst.com.

Publicerad: 2004-04-02

Artist: John Gorka
 Titel: Old Futures Gone
 Skivbolag: Red House rec.

Folkartisten John Gorka är tillbaka med en ny CD på Red House records, hans fjärde i ordningen för bolaget. John har som vanligt skrivit alla av låtarna på skivan. Denna gång är det 14 låtar och dryga 55 minuters speltid! Jag har alltid gillat John och hans bitvis riktigt kloka och småroliga texter. Hans stil är mer singer-songwriter country än folk mer åt Kim Richey hållet, men är ändå placerad i folkfacket. Denna skiva har en del riktiga toppenspår som ”Look The Other Way”, ”Make Them Crazy” och ”Shapes”. Andra bra spår är; ”War Makes War” och ”Lay Me Down”.

En bra John Gorka skiva som kan köpas via www.redhouserecords.com

Publicerad: 2004-04-02

Artist: Eddie & Martha Adcock
 Titel: Twograss
 Skivbolag: Pinecastle rec.

Äkta paret Eddie och Martha Adcock är välkända namn inom bluegrassmusiken. Eddie har bl.a. spelat banjo i anrika bandet Country Gentlemen fram till 1970 och efter det var han och spelade gitarr i San Fransisco med namn som Frank Zappa och Jerry Garcia. Här på skivan gör the Adcocks allt: producerar, spelar alla instrument och skrivit ett antal av skivans 12 låtar. Detta är gammaldags bluegrass och bra sådan. Mina favoriter på denna starka bluegrasskiva är; ”It´s Grand To Have Someone To Love You”, ”Gold Watch & Chain”, ”I Got Wise”, ”(Is This) My Destiny”, ”Uncle Joe” och ”Nobody´s Darling But Mine”. Skivan kan köpas via www.pinecastle.com eller www.eddieandmarthaadcock.com.

Publicerad: 2004-04-02

Artist: John Pinamonti
 Titel: High Wide & Handsome

John Pinamonti är en singer-songwriter som släppte denna CD 2000. Han har skrivit alla av skivans 10 spår, utom en –coverlåten är ”House Of The Rising Sun”. Skivan är inspelad och mastrad i New York så jag antar att John troligtvis bor i närheten eller i New York. De låtar jag gillar av Pinamontis akustiska skiva är; ”The Ballad Of Biggie Smalls”, ”Black Guitar”, ”30 Links Of Chain” och ”River Of Sin”. En helt Ok akustisk country eller singer-songwriter skiva. Skivan kan införskaffas via Pinamontis hemsida www.pinamonti.com.

Publicerad: 2004-04-02

Artist: Paul Marshall
 Titel: Weed & Water
 Skivbolag: Scostepa rec.

Denna skiva med kalifornienbon Paul Marshall släpptes 2000. Den innehåller låtar han eller hans far skrivit mellan 1994-1998. Skivan har mest okända, men duktiga musiker, de enda jag känner igen är steelgitarristen Jay Dee Maness, Skip Edwards och Scott Joss som spelar fiddle. Skivan är nytraditionell country i stil med 1990-tals countryn, fast lite mer traditionell. Skivan har en fin blandning mellan lugnare och mer up-tempo låtar. Mina favoritlåtar är; ”The Blackboard In Bakersfield & The Palomino” som handlar om det förgångna Bakersfield, ””, ”If I Had You”, ”Truth Is You Lied” och cajuninfluerade ”Lucy Anna”.

Denna bra traditionella skiva kan köpas via Pauls hemsida www.paulmarshall.net.

Publicerad: 2004-04-02

Artist: Jud Newcomb
 Titel: Turbinado
 Skivbolag: Freedom rec.

Jud Newcomb är en populär artist nere i Austin. Hans stil är country-rock. Jag gillar Juds något hesa röst som bitvis påminner lite om John Prine. Newcomb har också skrivit alla av skivans 12 låtar. De bästa låtarna i mitt tycke är; ”Empty Bottles”, ”Love Is Real”, ”Maybe I Got A Glimpse” och ”You Were There For Me” en låt som Johnny Cash hade kunnat göra i en kanonversion. Jud och hans kompisar åstadkommer en bra Austincountry-CD. Skivan kan köpas via www.texasmusicroundup.com.

Publicerad: 2004-04-02

Artist: Bonnie Bishop
 Titel: Bonnie Bishop

En ny lovande artist är Bonnie Bishop. Denna skiva med henne är en fyralåtars-CD, varav två är skrivna av Bonnie själv. Det är svårt att få en helhetsbild av en ny artist på bara fyra låtar, men det jag hör är bra. Hon gör en mer traditionell country blandat med lite modernare toner. Med sig i kompet finns bl.a. Lloyd Maines på gitarr och steel, trummisen Eddie Cantu och John Enman på gitarrer. De bästa låtarna är ”Goin´ Back To Texas” och hennes singel, toppspåret ”Send Me A Cowboy”. Jag hoppas verkligen få höra mer från Bonnie Bishop i framtiden och förhoppningsvis behåller hon sin stil. Besök hennes hemsida på www.bonniebishopmusic.com.

Publicerad: 2004-04-02

Artist: The Dolly Ranchers
 Titel: Escape Artist
 Skivbolag: Chaos Kitchen Music

Gruppen Dolly Ranchers från Santa Fe består av Amy Bertucci (sång), Sarah-Jane Moody (sång och tamburin m.m.), Maria Fabulosa (bas) och Marisa Anderson (gitarr och banjo), gruppens medlemmar har skrivit alla av skivans 13 låtar. Tjejernas stil är bluegrass blandat med singer-songwriter/country-rock, detta blandas ihop på ett bra sätt. Dessutom vill jag ge extra plus för tjejernas otroligt vackra stämsång (helt i Louvin Brothers klass!) Jag gillar framförallt; ”Maddie Girl Slim”, ”Swan Island”, ”WWJCD (What Would Johnny Cash Do?)”, ”Cholula”, ”Stars At Night” och ”Carry Me Home”. Dolly Ranchers är en mycket bra och intressant grupp som förtjänar att uppmärksammas. Kolla in deras hemsida på www.thedollyranchers.com.

Publicerad: 2004-04-02

Artist: Cracker/Leftover Salmon
 Titel: O Cracker Where Art Thou?
 Skivbolag: Pitch-A-Tent rec.

Som ni förstår anspelar titeln på filmen ”Oh Brother Where Art Thou” som med stor hjälp av sin bluegrass och hillbilly musik gjorde den till en stor succé. Detta är en blandning av country-rock med bluegrassuppsättning som är väldigt annorlunda, så resultatet blir någon ny genre som man skulle kunna kalla rockgrass. Sångarna David Lowery (även skivans producent) och Johnny Hickman turas om och sjunger och bland de andra i banden märks Drew Emmitt på mandolin och gitarristen Vince Herman. Låttexterna på de flesta av skivans 10 spår är ganska humoristiska eller meningslösa så man kan undra om grupperna är seriösa med denna skiva eller inte. Hursomhelst så finns det ett antal bra låtar och de är; ”Eurotrash Girl”, ”Mr Wrong”, ”Teen Angst (What The World Needs Now)” och ”Ms Santa Cruz County”. En annorlunda och lite konstig skiva som kan lyssnas på eller köpas via deras hemsidor www.crackersoul.com eller www.leftoversalmon.com.

Publicerad: 2004-03-01

Artist: Various Artists
 Titel: If Kisses Could Talk (& Other Traditional Songs Written By Everett Corbin)
 Skivbolag: Corbin rec.

Detta är en skiva utgiven av låtskrivaren Everett Corbin som innehåller 20 låtar han skrivit. Bland artisterna som spelat in dessa spår märks Vernon Oxford, Carl Story, Dick Flood och Everett själv. Hans röst och stil är väldigt lik Ernest Tubb och Floyd Tillman. Corbin har tidigare jobbat som journalist för tidningen Music City News. Ljudkvalitén är bra, trots att materialet är taget från äldre singlar och andra inspelningar. Bland de bra låtarna hittar du; ”The Great Stone Face” med Vernon Oxford, Diane Carnes ”I´ve Lost Him To A Honky Tonk”, Carl Storys bluegrasslåt ”Green Pastures & Blue Skies”, ”I Don´t Want The Ring” med Jo Anne Marvec, The Plowmans låt ”Mama Pulled The Plough” och ”Slippin´ Kisses” av Randy Fincher. En överraskande bra och udda skiva. Den kan köpas genom att mejla till Everett på ejcorbin@juno.com.

Publicerad: 2004-03-01

Artist: Heybale!
 Titel: Continental Live

Honky tonkgruppen Heybale! är oerhört populära i nere i Austin, Texas. Deras fasta medlemmar är Redd Volkaert (som bl.a. spelat i Merle Haggards band), Gary Claxton, Kevin Smith, Tom Lewis och pianisten Earl Poole Ball som spelat på många Johnny Cash inspelningar. Sedan brukar en rad personer vara med i gruppen då de är i stan som t.ex. Dale Watson, Dave Roe, Tommy Detamore och Billy Dee (som var i Sverige i höstas). Denna skiva är en live-CD som spelades in den 16 och 23 juni 2002 på The Continental Club. Skivan innehåller en del jubel och annat från publiken, men det stör inte alltför mycket. Bland de 14 låtarna märks många klassiker som ”Truck Drivin´ Man”, ”Apartment #9”, ”King Of The Road” och en mycket bra version av ”Sally Goodin´”. De bästa låtarna i mitt tycke är; den vackra ”Farewell Party”, ”Remember Me”, ”Motel Time Again”, ”Walk Through This World With Me” och ”Who Will Buy The Wine”. En mycket bra honky tonk platta från en mycket bra Texasgrupp. Skivan finns till salu på deras hemsida www.heybale.com.

Publicerad: 2004-03-01