Artist: Brittany Wells
 Titel: Loving Every Minute Of It
 Skivbolag: Spindletop rec.

Brittany är en ny ung artist som hoppas på det stora genombrottet. Denna CD med henne kom ut 2004 och innehåller hela 14 låtar. Det finns en del kända låtskrivarnamn med som t.ex. Paul Jefferson, Sherrié Austin, Ed Hill och Sharon Vaughn. Bland musikerna är det dock bara gitarristen Biff Watson och pianisten John Jarvis som jag känner igen. Producenten Wyatt Eastlerling har valt att göra en mainstream-country skiva med Brittany, och glädjande nog är det inte den allra värsta Nashvillepopen utan det finns allt en del moderna countryspår på skivan.
De låtar jag gillar bäst är inledande ”Too Long”, ”From Harm´s Way”, ”All The Way”, ”Shoes” ”Kick Down The Door” och balladen ”He´s Hers”. En bra modern countryskiva från en ny artist som har en bra countryröst. Ni kan besöka Brittanys hemsida på www.brittanywells.com och se hur det går för henne i framtiden.

Publicerad: 2005-06-01

Artist: The Duhks
 Titel: The Duhks
 Skivbolag: Sugar Hill

The Duhks är en ny grupp som under våren släppte sin debut-CD på Sugar Hill records. Gruppen består av Tania Elizabeth på fiddle och mandolin, Jessica Havey som sjunger, Jordan McConnell spelar gitarr, banjospelaren Leonard Podolak och på trummor, congas m.m. är Scott ”Señor” Senior. Alla utom Scott sjunger. De produceras av banjovirtuosen Béla Fleck och Gary Paczosa. Ni kanske tror genom kompet att detta är ett strikt bluegrassband, men så är det inte. Dessa unga människor spelar en blandstil av bluegrass, folk, country, americana, keltmusik m.m. Det låter väldigt annorlunda och kräver några lyssningar innan man börjar gilla den. För de är bra, men som sagt väldigt annorlunda. Bland de 13 (+ en bonuslåt) låtarna finns låtskrivare som Leonard Cohen, Sting och egenkomponerade arrangemang av gamla traditionella låtar. Mina favoriter är ”Mists Of Downbellow”, ”Dance Hall Girls”, ”The Wagoner´s Lad”, “Du Temps Que J´Etais Jeune” och instrumentala ”Gene´s Machine”. Ett mycket intressant nytt band som säkerligen kommer att bli stora i framtiden. Deras hemsida är www.duhks.com och bolagets hemsida är fortfarande www.sugarhillrecords.com.

Publicerad: 2005-06-01

Artist: Tide Cartwright
 Titel: Kickin´ Sand
 Skivbolag: Chief Red Cloud

Ännu en utgåva från Chief Red Cloud. Detta är material inspelat på 1960- eller 1970-talet av en viss Tide Cartwright, jag vet inte om det är så att denna Tide i själva verket är Al B. Cartwright, men det låter jag vara osagt. Ni som gillar 1960-tals countryn så är detta nog så bra man kan få det. Mycket fina steelsolon och ljudet är – oftast - bra, samtidigt som man kan höra att de har ett antal år på nacken. Det finns ingen info alls om denna utgåva, men Tide har skrivit alla förutom två av låtarna, där en av dem andra är skriven av låtskrivaren Dennis Knutson. Bland skivans 10 låtar finns toppspår som ”Brush Me Off Your Shoes”, ”My Family” som är skivans absoluta höjdpunkt med ett fint tungt komp, ”Kickin´ Sand”, ”Tell The Truth” och ”First Prize Of Suspicion”. Denna skiva kan också köpas in via ett mejla till redcloudpb@aol.com En mycket bra traditionell country-CD.

Publicerad: 2005-06-01

Artist: Al B. Cartwright
 Titel: Ole Arkansas Boy
 Skivbolag: Chief Red Cloud

Al B. Cartwright är en ny bekantskap till mig. Han är, av bilden att döma, 50+. Han har skrivit alla av skivans 10 låtar. Musiker finns inte nämnda på denna utgåva från 1999. Men det är inspelat i Reflection Studio i Nashville och produceras av Abe Mulkey. Han spelade med countrylegenden Lefty Frizzell under det mesta av hans karriär. Mulkey avled för något år sedan. Skivans stil är traditionell country och riktigt bra sådan. De låtar jag gillar bäst är ”Looks Like Your Dreams Coming True”, ”Walk Away From Me Darlin´”, ”Wanna Show My Love”, ”You´re Drivin´ Someone Crazy” och uptempolåten ”If We Could Get Our Heads Together”. Al B. Cartwright har gjort en riktigt bra traditionell skiva som kan införskaffas via att mejla redcloudpb@aol.com.

Publicerad: 2005-06-01

Artist: Lisa O´Kane
 Titel: Peace Of Mind
 Skivbolag: Raisin´ Kane rec.

Lisa O´Kane är ytterligare ett nytt namn för mig. Skivan är utgiven på hennes egna bolag, hon har skrivit de flesta av skivans låtar. Dessutom har hon med sig musiker som Skip Edwards, Steve Nelson, Jay Dee Maness och Edward Tree. Tyvärr hjälper inget av detta då skivans material helt enkelt är för intetsägande. Hennes stil är lugn mainstream country och det är väl inte dålig sådan. Men det är ingen låt som varken står ut eller sätter sig kvar. Direkt efter att jag spelat skivan har jag glömt hur låtarna var. Lisa O´Kane kommer inte kunna bli någon storstjärna om hon inte kan få fram några låtar med riktig hitpotential. De låtar jag tycker är lyssningsvärda av skivans 14 låtar är ”Long Gone”, den avslutande ”Higher Ground” som är skivans bästa spår, ”Wrap Me Up” och ”Softer Place To Fall”. Jag hoppas till nästa skiva att Lisa kanske väljer att ta låtar från andra låtskrivare också. Hennes hemsida är www.lisaokane.com.

Publicerad: 2005-05-01

Artist: Jim Wurster
 Titel: Lantana Sunrie
 Skivbolag: Eget bolag?

Jim Wurster och hans band The Atomic Cowboys är ett nytt namn för mig, det jag vet om honom är att han bor i Florida. Jim har släppt i alla fall tre skivor, den första ”Goodbye Paradise” från 1994 och en annan ”Dangerous Men” från 1999 där bl.a. en mycket bra version av John Prines ”Paradise” finns med. Hans skivor har en stor blandning, du får några riktigt traditionella spår, en del tuffare låtar och ibland någon poplåt. Just denna skiva bjuder på en bra traditionell låt ”Apache Junction”, en poplåt i form an Nilssons gamla 1960-tals hit ”Everybody´s Talking” och den gamla ”Columbus Stockade Blues”. De låtar jag gillar av denna varierade skivas 12 låtar är ”My Babe”, ”Someone Like You”, Bob Dylans ”You Angel You” och ”Apache Junction”. Vill ni veta mer om Jim kan ni besöka hans hemsida www.jimwurster.com.

Publicerad: 2005-05-01

Artist: David Olney
 Titel: The Wheel
 Skivbolag: Loudhouse rec.

David Olney är ett aktat namn inom country-rock/singer-songwriter genren. Denna, hans senaste CD, kom ut 2003 på det lilla Austinbolaget Loudhouse rec. Olney började sin karriär i bandet The X-Rays, innan han började som en soloartist. Han har skrivit alla de 15 låtarna själv, en tillsammans med Janis Ian. Låt er dock inte luras av antalet låtar, fyra av dem är under 30 sekunder långa. Det är bara trummisen Pat McInerney och fiddlaren Deanie Richardson som jag känner igen. Skivans stil är tuff country-rock med lite bluesinfluenser, fast den är lite för stökig för att fullt tilltala mig. Gillar ni t.ex. Buddy Miller är David Olney ett utmärkt namn att köpa. Mina favoriter är ”Voices On The Water”, ”God Shaped Hole”, ”All The Love In The World” och ”Stars” som är endast 26 sekunder lång. En helt OK tuff och stökig country/blues-rock CD. Ni kan få tag på skivan via www.davidolney.com.

Publicerad: 2005-05-01

Artist: Geronimo Trevino III
 Titel: Love´s Lost & Found
 Skivbolag: Half Breed rec.

Texasbon Geronimo Trevino är tillbaka med en ny CD. Han har tidigare recenserats här på hemsidan. Geronimo har bl.a. öppnat shower för Sverigeaktuelle Johnny Rodriguez och likheter finns mellan de två artisterna. Denna CD kom ut 2004 och har 12 låtar, varav fyra av dem är skrivna av Trevino själv. Sedan finns det en blandning av kända och okända låtar som t.ex. ”Maiden´s Prayer”, ”West Texas Girls” och ”I Still Miss Someone”. Skivan är traditionell country i stort sett, det vissa låtar som är väldigt lugna. Bland musikerna märks steelgitarristen Denny Mathis, gitarristen m.m. Tom Strauch och fiddlaren Dick Walker. De låtar jag gillar mest är Hal Ketchums ”Someplace Far Away”, ”I´m Still Not Over You”, ”Family Jewels” som Tom Strauch sjunger och ”I Still Miss Someone”. Vill ni se vad Geronimo gör nu får ni besöka hans hemsida www.geronimotrevino.com.

Publicerad: 2005-05-01

Artist: Kimmie Rhodes
 Titel: Lost & Found
 Skivbolag: Sunbird

Kimmie Rhodes har vi tidigare recenserat i SCC-Nytt. Hon har spelat in skivor i över tio år nu. Har ni inte köpt någon platta med henne så rekommenderar jag främst ”” från 1996 (tror jag) där Waylon, Willie och Townes Van Zandt medverkar. Denna CD med singer-songwriter består av 13 mestadels självskrivna låtar som Kimmie tidigare spelat in, men av någon anledning kom de inte med på skivorna. Nu har hon istället samlat dessa ”försvunna, men funna” låtar på en egen CD. Kimmies röst och singer-songwriter stil är likadan som tidigare skivor, med andra ord väldigt lugn och fin musik. Gillar ni t.ex. Mary Chapin Carpenter, Emmylou Harris, Nanci Griffith eller Shawn Colvin är detta ett måste. Jag gillar framförallt ”The Road To Jubilee”, ”Heart Of A Believer”, ”Lines”, Townes Van Zandts ”Catfish Song” och ”Take Me Down”. Kimmie har även släppt ytterligare en skiva efter denna, som kom ut 2003. Ni kan läsa om alla hennes utgåvor på hennes hemsida www.kimmierhodes.com.

Publicerad: 2005-05-01

Artist: Kyle Everett
 Titel: & Friends

Kyle Everett är från Texas och uppträder ofta i Austin. Hans stil är singer-songwriter blandat med americana. På denna skiva har han spelat in 20 låtar, där de flesta är skrivna av hans vänner som t.ex. John Hiatt, Jason Boland, John Mellencamp, de två Sverigekände Bob Woodruff och Ryan Adams m.fl.. Dessa medverkar alltså inte på skivan med annat än sina låtar så jag tycker att skivtiteln är lite missvisande. Jag känner inte igen några av musikerna som är med, det är troligtvis Everetts egna band. Kompet är för det mesta ganska sparsamt. De låtar jag gillar är ”The Cycle”, ”Heaven In My Woman´s Eyes”, skivans höjdpunkt ”Past The Point Of Rescue” som Hal Ketchum hade en hit med, ”She Sang The Red River Valley”, ”Sixteen Days”, ”I´m Comin´ Home” och ”Train To Birmingham”. En nackdel är att framemot de sista fem låtarna börjar de flesta låtarna att låta likadant. Men det är ändå en bra americanaplatta. Ni kan köpa den via Kyles sida www.kyleeverett.com.

Publicerad: 2005-05-01

Artist: Dan Schafer
 Titel: Writes, Co-writes & Faverett Tunes

Dan Schafer är en ny bekantskap för mig. Han har dock spelat gitarr i Shania Twains band. Det bör vara i början av hennes karriär innan ”Come On Over” släpptes. Dan har – som titeln avslöjar – skrivit de flesta av skivans 16 låtar, en hel del med hjälp av andra låtskrivare. Du får alltså valuta för pengarna, 16 låtar och en speltid på 57 minuter. Skivan inleds med ”25 Words Or Less” som är en bra låt som skulle passa Don Williams eller Dan Seals perfekt. Stilen på denna skiva är mjuk mainstream-country som får mig att tänka på t.ex. Rob Crosby, men det finns en del lite tuffare låtar också.
”There Ain´t Enough Whiskey In Tennessee”, “The Six String Church Of Hank”, ”I´m In Love (& Lovin´ Every Minute Of It)”, tuffa ”The Great Outdoors” en låt som Tracy Lawrence eller John Anderson borde spela in och redan nämnda ”25 Words Or Less”. En bra modern country-CD, ni kan köpa den på Dans hemsida www.danschafer.com.

Publicerad: 2005-05-01

Artist: Lisa Bastoni
 Titel: Your First Sweetheart

Lisa Bastoni är en ny singer-songwriter som kommer från Somerville, Massachusetts. Hon påminner mig en aning om både Kathleen Edwards, Holly Williams och kanske framförallt svenska Anna Ternheim. Hon har – precis som de riktiga singer-songwriters – skrivit alla av skivans 11 låtar. Producent Lisa Bastoni har skalat ner kompet till att bestå av gitarr, munspel, en låt med banjo (allt detta spelas av Lisa) med hjälp av bas, piano, mandolin och steel. Det låter mycket bra och är mycket bra. Jag gillar de första låtarna ”Oh John” och ”If I Had My Way” väldigt mycket. Sedan fortsätter skivan med flera bra spår som ”Who´s Sorry Now”, ”Can´t Look Away”, ”Bird By Bird” och ”Ruane Street”. Lisa Bastoni är en mycket bra singer-songwriter som jag verkligen hoppas på att få höra mer av i framtiden. Ni kan köpa skivan från Lisa direkt via hennes hemsida www.lisabastoni.com.

Publicerad: 2005-04-01

Artist: Grateful Ted & Fiddlin´ Red
 Titel: Bluegrass & High Tides
 Skivbolag: Eget bolag?

Denna duo är Fiddlin´ Red Seidman och Ted som jag dock inte har något efternamn på. Det finns ett par andra skivor med Fiddlin´ Red som är ganska bra, men ni hittar dem knappast i Sverige. Denna Cd innehåller låtar från så skilda låtskrivare som Lefty Frizzell, Jerry Garcia (Grateful Dead), John Anderson, Tommy Duncan och Mark Knopfler. Ni förstår kanske nu att skivan inte direkt är fast i en stil av country, utan det är helt enkelt country musik. Inledande låten ”Boat” är en mycket bra låt som Lyle Lovett skrivet. Grateful Dead låtarna som är med görs i bluegrassversion med ganska lyckat resultat. De andra av skivans 11 låtar som jag gillar är, ”Roots Rock Reggae”, ”Long Black Veil”, old-timey influerade och instrumentala ”On The Fly” och ”Seminole Wind”. En mycket speciell skiva. Jag har just nu inte någon hemsida på Fiddlin´ Red Seidman, men sök efter honom på t.ex. www.google.se så kanske ni kan hitta honom.

Publicerad: 2005-04-01