Artist: Wesley Ialacy
 Titel: Word Gets Around
 Skivbolag: Misty

Detta är en ny bekantskap för mig och utgåvan ger ingen information om Wesley. Det är inspelat i Nashville med en blandning av etablerade musiker som Doug Jernigan och Danny Parks samt okända musiker som Greg Cole och Matt McKee. Bland skivans 10 spår märks låtskrivare som Wayne Kemp, Hawkshaw Hawkins Jr. och Hank Cochran. Skivan är traditionell, bitvis även lite swing. Jag gillar Wesleys röst och följande låtar; ”Look At Me”, ”Out On A Limb”, ”Top Secret” och ”She Wants To Kill Me”. Skivan kan införskaffas via Western Songs i Bagarmossen eller via www.mistyrecords.com En bra traditionell CD.

Publicerad: 2004-12-01

Artist: Blue Ridge
 Titel: Side By Side

Bluegrassgruppen Blue Ridge är tillbaka med dess medlemmar Alan Bibey – mandolin, gitarristen Junior Sisk, Alan Johnson – fiddle, basisten Ed Biggerstaff och Joey Cox på banjo, alla utom Cox sjunger. Bland skivans låtskrivare märks namn som Jesse Winchester, Alan Bibey och Harry Sisk. Jag gillar Blue Ridge mycket bra bluegrasstil och det märks vilka duktiga musiker de är. Här finns många mycket bra låtar av skivans 13 spår som t.ex. ”Before The Sun Goes Down”, ”Brand New Tennessee Waltz”, ”All The Good Times”, ”You Better Get” och ”Side By Side”. Gillar ni bluegrass så är Blue Ridge ett mycket bra förslag att införskaffa. Titta in www.sugarhillrecords.com eller www.blueridgebluegrass.com för mer bra bluegrassmusik.

Publicerad: 2004-11-04

Artist: Doug Moreland
 Titel: Everybody Knows My Name
 Skivbolag: Big Hat rec.

Doug Moreland är ett nytt Texasnamn för mig. Trots det har han tidigare släppt i alla fall fyra skivor före denna. Hans stil är den mer Texas swing influerad med mycket steel, men tyvärr har jag aldrig uppskattat swingmusiken överhuvudtaget. Doug har skrivit alla de 17 låtarna själv, och det generösa spårantalet ger en total speltid på över en timme. De låtar jag gillar på denna Texas swing skiva är; titellåten ”Everybody Knows My Name”, ”Skeleton” som är bästa spåret, ”Love Lee Ann” och ”Prayers & Wishes”. Tyvärr är inte Texas swingen min stil, men för er som gillar den är nog Doug Moreland ett riktigt kap. Hans hemsida är www.dougmoreland.com.

Publicerad: 2004-11-04

Artist: Karen Tobin
 Titel: That´s What You Get
 Skivbolag: Sunnyland Productions

Karen Tobin är ytterligare en ny bekantskap för mig, jag hade tidigare bara sett hennes namn i någon skivlista. Denna skiva med henne kom ut 2003 och består av låtar som hon själv skrivit mellan 1990 och 2000. Det är fina välstämda låtar som jag tycker t.ex. Emmylou Harris, Holly Dunn eller Alison Krauss skulle kunna spela in. Karen har ett fint akustiskt komp med bl.a. Paul Marshall – bas, Mark Fosson – gitarr och mandolin samt fiddlaren Bobby Fergo. Vissa låtar tillkommer dock steel, elgitarr och trummor. Jag gillar Karen speciella akustiska country som påminner en liten aning om Emmylou Harris 70-tals plattor. De bästa låtarna av skivans 12 spår är; ”River Of Time”, ”Maybe Mexico”, ”Hills Of Home”, ”Walking With Angels”, ”For The First Time” och ”The Wishing Well”. Karen Tobin har åstadkommit en bra skiva som bör gillas av de flesta countryälskare i Sverige. Titta in hennes hemsida på www.musicla.com/karentobin.

Publicerad: 2004-11-04

Artist: Matt Nolen
 Titel: Matt Nolen
 Skivbolag: Dagger Yucca Music

Matt Nolen är en ny bekantskap för mig. Jag tror att han ursprungligen är från Texas, men flyttade till Nashville för att få sitt stora genombrott i ”Music City”. Denna 7-spåriga CD med honom kom ut 1999 så det är inte omöjligt att det nu finns en uppföljare, med förhoppningsvis fler spår. Matt har dock skrivit alla 7 låtarna (där en är instrumental), producerat samt att han spelar hela 9 instrument på skivan. Stilmässigt är han väl lite inspirerad av countryn, men utan att vara särskilt country, han påminner mig om Marc Cohn (han med ”Walking In Memphis”). De bästa spåren på skivan är; ”Feelin´ Love”, instrumentala ”Sunrise Over Ocotillo” och ”You Hold Me Still”. Denna CD hade nog kunnat bli bättre om han hade haft ungefär dubbelt så många låtar som nu finns på skivan. Vill ni lyssna på skivan och se hur det går för Matt så besök www.mattnolen.com.

Publicerad: 2004-11-04

Artist: Shutterspeed
 Titel: Custom Made Hit Parade
 Skivbolag: Shutterspeed/Anvil rec.

Shutterspeed är ett rockband från Australien som består av Dan Adler, Anothony Dettori, Frank E Roveta, Andre Petersen, Scott Lapthorne och Morgan Wilson. Detta kan jag redan säga att det inte är något för countryälskare, utan för de som gillar rock med mycket gitarriff. Jag är väl inte direkt en jättestor fantast av denna genre, men Shutterspeed tilltalar mig på något underligt vis. Kanske mest p.g.a. att de är väldigt duktiga. Skivan är inspelad i Australien och produceras av Jeff Lovejoy. Gruppen (mest Dettori och Petersen) har skrivit alla av skivans 12 låtar. De låtar jag gillar bäst är (de flesta är bra); ”Under Control”, ”I Can´t Keep My Hands Off You”, ”If I Could Be You”, ”Feed The Fire”, lugna ”High Among The Lights” och ”What Part Of No (Do You Not Understand)” (inte Lorrie Morgans låt). Jag hoppas att Hultsfredsfestivalen kan ta över detta duktiga band så fler svenskar kan få upp ögonen för denna rockgrupp. Besök gärna deras hemsida på www.shutterspeed.net.au

Publicerad: 2004-11-04

Artist: Chris Stuart & Backcountry
 Titel: Saints & Strangers
 Skivbolag: Backcountry Music

Chris Stuart och hans band Backcountry är en ny bekantskap för mig. Hans band består av Janet Beazley på banjo och sång, Ivan Rosenberg på resonator gitarr och clawhammer banjo och basisten Dean Knight. För att fylla ut kompet har Stuart ett antal gästmusiker som spelar bl.a. mandolin och fiddle. Stuarts stil är - som ni kanske förstår genom kompet – bluegrass och en bra lite modernare sådan. Gruppen eller Stuart har skrivit alla av skivans 12 låtar, varav en instrumental. Jag gillar framförallt; ”Silver Quarter”, ”From Now On”, ”Lonesome For You”, Louvin Brothers inspirerade ”His Glory Will Last” och ”Paul & Peter Walked”. Detta är en mycket bra bluegrass skiva som både är lite modernare, men samtidigt har sina rötter i den äldre bluegrassmusiken. Mer info om Chris Stuart kan ni få på hans hemsida www.chrisstuart.com.

Publicerad: 2004-11-04

Artist: Jerry Bauguess
 Titel: Million Miles From Nowhere

Jerry Baugess är ett nytt namn för mig också. Han ger inga uppgifter om musiker, men han har dock skrivit alla de 10 låtarna själv. Han skriver att han vill hylla den gamla traditionella countryn som han växt upp med och blanda det med lite modernare toner. Detta gör han kanske inte så jättelyckat och resultatet blir en middle of the road-skiva där det varken kommer några jättemoderna eller jättetraditionella låtar.. De låtar jag gillar bäst märks; Just Drive, Million Miles From Nowhere och Haven´t Found My Rainbow. Denna skiva köpas av Western Songs i Stockholm på http://members.chello.se/western.songs/ramset.htm eller så kan ni besöka www.jerrybaugess.com

Publicerad: 2004-10-06

Artist: Weary
 Titel: In The High Country
 Skivbolag: Poor Baby recordings

Gruppen Weary består av Kevin Aichler (gitarr, munspel, sång), Pam Barger (trummor och sång), Bill Patton (gitarr och piano) och Dayna Loeffer (bas, orgel och sång). Detta är - såvitt jag vet deras andra skiva i ordningen och den gavs ut 2003. Här ges inte heller mycket information mer än att Kevin skrivit alla 10 låtarna och gruppen har komponerat dem. Detta är kanske inte direkt country utan mer melodiös rock med ytterst lite countryinfluenser. Jag tänker mer på Pixies eller Coldplay när jag hör dem. Det är ganska långsamt och segt att lyssna på så detta är inget vidare enligt min åsikt. Det finns två låtar som går an och de är Countless och A Thing. Tyvärr inget för countryfans, men för er som vill ha lugn rock bör köpa den direkt på www.weary.net.

Publicerad: 2004-10-06

Artist: Greg Walsh
 Titel: Broken Down Feelin

Ännu ett nytt namn för mig. Greg Walsh har gjort denna skiva själv och det ges ingen som helst information. Varken om musiker, låtskrivare eller om sig själv. Det enda jag vet är att skivan gavs ut 2003 och den innehåller sparsamma nio spår. Stilen är ganska svår att förklara, men singer-songwriter blandat med lite lugn country-rock är nog det som ligger närmast.

De låtar jag gillar är; titellåten Broken Down Feelin´, Just Fly och American Dream som är skivans bästa spår. En ovanlig och svårförklarad platta. Jag tror att ni kan hitta honom via www.mp3.com eller så kan ni mejla till Greg direkt på walsh730@aol.com.

Publicerad: 2004-10-06

Artist: Darin Aldridge
 Titel: Call It A Day
 Skivbolag: Pinecastle

Den 27-årige Darin Aldridge är en duktig multiinstrumentalist som bl.a. spelar mandolin i gruppen Country Gentlemen (innan dess sångare Charlie Waller nyligen avled). På vardagarna frontar han ett eget band och lär ut hur man spelar mandolin, gitarr, fiddle och banjo till sina elever. Röstmässigt ligger han ganska nära Don Rigsby och Vince Gill som tydligen är en stor influens. Skivan innehåller 13 låtar, varav en instrumental. Darin har skrivit sex av dem, de andra kommer från t.ex. Max D Barnes, Bruce Carroll, Don Schlitz och Tim O´brien. Musikerna är som vanligt välkända duktiga som t.ex. Greg Luck, Jaret Carter, Billy Gee och Tim Stafford. Mina favoriter på denna bra bluegrasskiva är; How Could You Go, I Don´t Worry About You Anymore, Broken Chains, Crying Holy och Pretty Words. En bra modern bluegrasskiva som alltid när det gäller Pinecastles utgåvor. Besök www.darinaldridge.com och www.pinecastle.com.

Publicerad: 2004-10-06

Artist: Barry West
 Titel: One Red Rose A Day

Barry West är ytterligare en ny bekantskap för mig. Han har skrivit alla låtar, vissa med lite hjälp och en del skrevs så tidigt som på 1980-talet. Barrys stil är inspirerad av westernmusiken, utan att ha westerntexter. Musikerna är för mig okända, men de gör sitt jobb. Jag gillar; Back To My Georgia Home, titellåten One Red Rose A Day, Lookie Yonder Comin´, From Now On I´m Gonna Be A Cowboy och Dreams Of Tomorrow av skivans 10 spår. En helt Ok skiva som kan införskaffas via www.barrywestmusic.com.

Publicerad: 2004-10-06

Artist: Cody Widner
 Titel: Right Where I Belong
 Skivbolag: CW rec.

Texaskillen Cody Widner är en ny bekantskap för mig. Intressant fann jag att han produceras av Benny McArthur som även spelar gitarr på skivan (han är med i George Straits band och har även gjort ett par bra singlar själv). Andra kända musiker som finns med här är steelgitarristen Marty Muse och fiddlaren Jason Roberts. Skivan innehåller 11 låtar och detta är traditionell country i modern tappning och kanske en av de mest jämna sådana som getts ut på ett tag. Det påminner ganska mycket om George Strait, men som han var för ungefär 20 år sedan, alltså riktigt bra country. Det finns bara ett par mindre bra låtar på skivan. Mina favoriter är; Galveston Bay, Cowboys Don´t Cry, Right Where I Belong, Look What A Fool, Naomi och San Antone. Glädjande är också att många av dessa låtar har Cody själv skrivit. En mycket bra traditionell skiva som bör införskaffas. Titta in på www.codywidnercountry.com.

Publicerad: 2004-10-06