Artist: Chrome Daddies
 Titel: Who´s Your Daddies
 Skivbolag: Rhythm Bombs rec.

Gruppen Chrome Daddies från Australien består av Diamond Doug Wilshire (gitarr, steel, banjo och sång), Geoff Townsley (trummor och sång), Antonio Chico Lopez (bas) och Stuart Docherty (gitarrer). Deras stil är rock-a-billy/honky tonk som t.ex. Honky Tonk Hangovers, BR549 eller Redd Volkaert gör. Skivan innehåller 11 låtar plus fyra bonuslåtar som spelades in live i Adelaide, Australien under 2001. Diamond Doug har skrivit 8 av låtarna, resten består av mer välkända låtar som t.ex. The Race Is On, T For Texas och Merle Haggards Honky Tonk Night Time Man. Jag gillar framförallt; Just The Same, No News Is Good News, The Race Is On, The **** Song, Drinkin´ My Heart In Two och tuffa Virginia Belle. Detta är härlig honky tonk som mycket väl kunde ha spelats in för ungefär 40-50 år sedan istället för 2001. Jag tror att den svenska publiken verkligen skulle gilla Chrome Daddies och jag hoppas de kommer till Sverige i framtiden. Besök gärna deras hemsida www.chromedaddies.com.

Publicerad: 2004-10-06

Artist: Connie Smith, Barbara Fairchild och Sharon White
 Titel: Love Never Fails
 Skivbolag: Daywind rec

Denna skiva är en riktig överraskning. Legenderna Connie Smith (Once A Day m.fl.), Barbara Fairchild (Teddy Bear Song) och Sharon White (från gruppen The Whites) har gått ihop och spelat in denna gospelskiva där producenten är Sharons make Ricky Skaggs. Alla de 11 låtarna på skivan är skrivna under 2003 så det är inga gamla tråkiga gospelklassiker här. Låtmaterialet är mestadels ganska lugna låtar där damerna får visa att de fortfarande har sina röster kvar och låter som i sina fornstora dar. De låtar jag gillar bäst är; Closer To Home, Walkin´ Through The Fire, He´s Alive, Reach For The Stars och Fight On som nog är skivans bästa spår. Skivan kan vara en aning svår att få tag på i affärerna, men kolla på www.daywindrecords.com eller på artisternas egna hemsidor. En bra gospelskiva från tre mycket bra "countryladies".

Publicerad: 2004-10-06

Artist: James Talley
 Titel: Journey
 Skivbolag: Cimarron rec.

Singer-songwritern/outlaw James Talleys nya skiva är en live-CD inspelad i Italien under oktober 2002. Glädjande nog störs man inte av applåderna, då de enbart hörs när låtarna börjar. Skivan innehåller ett par låtar som aldrig tidigare spelats in plus en del av hans mer uppskattade alster. Skivan bjuder oss på 14 låtar och en speltid nära 70 minuter plus ett tjockt informativt häfte. Problemet är att Talleys akustiska gitarrcountry låter väldigt lika varandra, det påminner även mycket om hans influens Woody Guthrie. Men trots det finns det ett par riktigt bra spår här som t.ex. ”Bluesman”, ”Richland, Washington”, ”W. Lee O´Daniel & The Light Crust Dough Boys”, nya ”I Saw The Buildings” och ”My Cherokee Maiden”. Gillar ni singer-songwriter artister med mycket akustiska gitarrer så kan jag varmt rekommendera James Talley för er. Alla skivor med honom finns till salu hos skivbolaget Cimarron på www.cimarronrecords.com.

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Steve McCormick
 Titel: Chasin´ Down Destiny

Steve McCormick är en av många hårt arbetande independateartister som försöker få det stora genombrottet genom internets hjälp. Han kan laddas ner och lyssnas till på många nerladdningssidor på nätet. Denna 10-spåriga skiva innehåller låtar inspelade från 1996 fram till 2003. Han har skrivit alla av skivans låtar och producerat också. Det finns inga uppgifter om musikerna, men jag tvivlar på att de skulle vara kända ändå. Steves stil är traditionell nutidscountry och han gör det väl Ok, men det är inget extra över honom. Mina favoriter är; ”Chasin´ Down Destiny”, ”You Better Think” och tuffa ”Lovin´ That Country”. En Ok traditionell skiva, men inte mycket mer. Skivan kan införskaffas via hans hemsida www.stevemccormick.com.

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Honky Tonk Hangovers
 Titel: Giant Country
 Skivbolag: Big Bender rec.

Hillbilly/honky tonk gruppen Honky Tonk Hangovers är tillbaka med en ny energisk skiva. Det finns stora likheter mellan dessa herrar och Sverigefavoriterna BR549. Skillnaden är nog att HTH är mer influerade av truckmusiken och har lite tuffare stil än BR549. Gruppen består av Dave Hall, Jeff Yeary, Elvin Thies och Donnie Jerome. Alla utom två av skivans 16 låtar är skrivna av gruppens medlemmar. De två andra är Marty Robbins ”Begging To You” och Del Reeves klassiska trucklåt ”Girl On The Billboard”. HTH är väldigt bra och låter verkligen som en hillbilly/honky tonk-grupp från 1950-talet. De bästa låtarna är; ”Love By The Numbers”, ”Farewell”, ”Let´s Pretend”, ”Broken Hearts, Faded Memories”, ”Begging To You” och ”Girl On The Billboard”. En lika bra skiva från Honky Tonk Hangovers som deras tidigare “Every Little Honky Tonk”. Besök deras hemsida www.honkytonkhangovers.com

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Maura Fogerty
 Titel: Color Of My Heart
 Skivbolag: Horse & Jockey rec.

Maura Fogerty kommer från New York, men trots det så är hon mer country än många Nashvilleartister. Hennes stil och röst påminner ganska mycket om Mary Chapin Carpenter för tio år sedan. Denna skiva med Maura kom ut 2001 och hon har släppt ytterligare en skiva ”Now & Then”, men jag anser att denna är lite bättre än den. Skivan bjuder på hela 15 spår och en speltid på en timme. Bland låtarna är de flesta skrivna av Maura, men vi bjuds på ett par covers som t.ex. ”Ring Of Fire” och ”Ode To Billie Joe”. De låtar jag gillar bäst är; ”When Will I See You Again”, ”One Of These Days”, ”Between The Lines”, den akustiska ”Ring Of Fire” och ”Crash & Burn”. En bra skiva från en intressant New Yorkartist, besök hennes hemsida www.maurafogerty.com

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Hilljack
 Titel: Stand-Up
 Skivbolag: Crop Circle rec.

Hilljack är en nystartad Nashvillegrupp som består av Paul Jefferson, Porter Howell, Jon Putnam och John Riffe. Alla av skivans 14 låtar har skrivits av gruppens medlemmar, de flesta av Jefferson. Men det är inte allt de gör. De producerar de flesta av skivans spår och spelar själva alla instrument. Detta är ganska tidstypisk Nashvillecountry, utan att vara allt för mycket popinfluerat. De låtar jag tycker är bäst är; ”Bigger Than Dallas”, ”Not Susan”, ”This Could Get Good”, ”The Day Katherine Gregory Died” och ”My Side Of Town”. En bra skiva från en grupp som det säkerligen kommer att gå bra för i framtiden. Besök deras hemsida på www.hilljack.com

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Magee Payne
 Titel: Giving Up The Ghost

Magee Payne och hans band är populära nere i Austin och resten av Texas. De spelar en lite tuffare country, men det är ändå helt Ok. Magee har skrivit alla av skivans 11 låtar, förutom Gram Parsons ”Return Of The Grevious Angel” som de gör i en mycket bra version. Magee Paynes band består bl.a. av gitarristerna John Inmon och Diamond Jim Richmond och steelgitarristen Ray Austin. Mina favoriter är; ”A Way Away From You”, ”Drift Off To Dream”, ”Midnight Ride”, ”Be Your Man” och ”Whiskey For Your Friend”. En bra Austincountryskiva och för mer information kan ni besöka www.mageepayne.com.

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Johnny Moore
 Titel: From One Texan To Another – Sings Jim Reeves
 Skivbolag: Johnny Moore Music

Johnny Moore, som vi tidigare recenserat, har släppt ytterligare en skiva (denna kom ut 2001). Johnny, som är besläktad med Jeannie C. Riley, gör här en hyllningsskiva till Jim Reeves med 10 låtar. Givetvis finns de flesta kända Reeves låtarna som ”He´ll Have To Go”, ”Billy Bayou”, ”Yonder Comes A Sucker” och ”Distant Drums”. Tyvärr är det just det som är problemet. Kompet (bestående av t.ex. legenderna Leo Jackson och Pete Wade) försöker efterlikna Reeves och när man enbart har med välkända låtar blir inte skivan särskilt spännande, vilket är synd för skivan är annars bra. De låtar jag gillar bäst är; ”I Missed Me”, ”Yonder Comes A Sucker”, ”Am I Losing You”, ”Blue Side Of Lonesome” och ”Four Walls”. Skivan kan skaffas genom att besöka Johnnys hemsida www.johnnymooremusic.com.

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Moot Davis
 Titel: Moot Davis
 Skivbolag: Little Dog rec.

Den snart 30-årige Moot Davis två främsta influenser är Johnny Cash och Hank Williams. Detta märks väldigt tydligt på hans debutskiva. För detta är 1950-tals honky tonk-country, bitvis lite hillbilly också. Producenten är Pete Anderson som även ”proddar” Dwight Yoakam. Bland musikerna märks många som brukar spela på Yoakams plattor som t.ex. Anderson, Gary Morse och Skip Edwards. Davis har skrivit alla av skivans 10 låtar. De låtar jag gillar bäst; ”Highway Kind”, den härliga ”Halls Of Smoke & Wine”, ”Thanks For Breakin´ My Heart” och ”Jug Of Wine” som Dwight Yoakam skulle kunna göra. Gillar ni Hank Williams gamla honky tonklåtar uppblandat med lite av Johnny Cashs tryck så är detta en dröm för er. En bra honky tonk-skiva. Kolla in Moots hemsida www.mootdavis.com.

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Billy Lee Davis
 Titel: Summertime In Texas

Texaskillen Billy Lee Davis släppte denna debutskiva 2002. Han har dessutom skrivit alla av skivans 10 spår. Det är för mig okända namn bland musikerna, troligtvis är det Davis egna band som kompar. Skivan är Texascountry med både steel och fiddle, men kanske inte lika traditionellt som vi är vana vid. Det är bra modern och traditionell country som bör kunna tilltala många svenska countryfans. De låtar jag gillar bäst är; ”Call Me”, härliga ”Rhythm And Booze”, ”Summertime In Texas”, ”Two Old Men” och ”Hair Of The Dog”. En bra artist jag hoppas kommer till Sverige i framtiden. Besök Billys hemsida www.billyleedavis.com.

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Rob Darien
 Titel: Ain´t Enough
 Skivbolag: Doc On rec.

Rob Darien är en ny lovande artist nerifrån Texas. PÅ skivan finns musiker som steelgitarristen “Big” Jim Murphy som tidigare spelat för Johnny Paycheck och gitarristen John Carroll. Detta är traditionell country uppblandat med den lite modernare countryn. Darien låter ganska lik Kenny Chesney, men stilen är betydligt bättre country, ungefär som Tracy Byrd när han var som bäst. Rob har dessutom skrivit alla utom två av skivans tio spår. Mina favoriter på skivan är; ”All Night Long”, ”Survive”, ”Ain´t Enough”, ”Neon Nightcourt” och ”The Driller”. En bra och mycket lovande artist. Skivan kan köpas via www.robdarien.com.

Publicerad: 2004-08-16

Artist: Ray Kiker
 Titel: Gold In Turner Falls River
 Skivbolag: Tripple Cross rec.

Titeln på Ray Kikers skiva är taget från en myt från Ardmore, Oklahoma där några bankrånare under det senare 1800-talet fick med sig $25 000 värde i guld och undkom till Turner Falls där de ska ha attackerats av prisjägare och guldet har sedan dess aldrig hittats. Denna CD med Texasbon Ray består av fem country spår och fyra gospelspår, jag tycker det kunde ha varit ett par spår till på skivan. Det är bara okända musiker. Countrylåtarna är bra, medan gospelmaterialet med bl.a. ”Amazing Grace” (i en riktigt dålig version) och T. Graham Browns ”Wine Into Water” är inte alltför upphetsande. De bästa låtarna är; ”Back On My Mind” och ”Gold In Turner Falls River”. Skivan är mer eller mindre medelmåttig och inget direkt som jag kan rekommendera. Vill ni ändå köpa den kan ni besöka www.countrygospel.no/index.html.

Publicerad: 2004-07-01