Artist: Andy Martin
 Titel: Country Jukebox Vol 1
 Skivbolag: Country Elite Special

Andy Marin kommer från Schweiz och har släppt ett par skivor innan denna. Denna skiva består av 11 kända låtar från de senaste 15-20 åren. Bland låtskrivarna hittar du Dwight Yoakam, Rodney Crowell, Jim Lauderdale och Alan Jackson. Skivan är inspelad i USA, rättare sagt i Charlotte, North Carolina med för mig okända musiker, men de gör ett bra jobb. Vissa av låtarna som är på skivan kanske inte riktigt passar Andys röst, men annars är de i bra versioner. Bland de bra spåren hittar du ”Guitars, Cadillacs”, ”Kindly Keep It Country”, Eddie Rabbitts ”On Second Thought”, ”Every Second”, “He Drinks Tequila” med Silvia Niedermann, “Even Cowgirls Get The Blues”, och cajuninfluerade “Gonna Get A Life”.

Denna bra traditionella och dansvänliga countryskiva kan köpas på Andys hemsida www.andymartin.ch.

Publicerad: 2004-03-01

Artist: IIIrd Tyme Out
 Titel: Singing On Streets Of Gold
 Skivbolag: Chateau Music Group

IIIrd Tyme Out är en välkänd bluegrassgrupp som här har släppt en gospel-CD. Gruppen består av Russell Moore –gitarr, Ray Deaton –bas, Wayne Benson –mandolin, Steve Diling –banjo och gitarr och Greg Luck –fiddle, alla sjunger. Av de 12 låtarna på skivan finns bara två gamla standardlåtar, nämligen ”How Great Thou Art” och ”Where No One Stands Alone”. Bland de andra spåren finns låtskrivare som Carl Jackson, Carl Story och Albert Brumley. Stilmässigt är skivan en blandning av bluegrass och Statler Brothers. De bästa låtarna är ”Can You Imagine”, “I Can Hear Them Singing Over There”, ”Light At The River”, ”The Dream”, ”Just Over The Tide” och ”It´s Not What You Know”. En bra gospelskiva från en bra bluegrassgrupp. Skivan kan skaffas via gruppens hemsida www.iiirdtymeout.com.

Publicerad: 2004-03-01

Artist: Corb Lund Band
 Titel: Five Dollar Bill
 Skivbolag: Stony Plain rec.

Gruppen Corb Lund Band från Kanada har släppt en ny CD på kanadensiska bolaget Stony Plain och med Harry Stinson som producent. Corb har själv skrivit alla av skivans 13 låtar på skivan. Bland musiker finns namn som Stinson, Dan Dugmore, Tammy Rogers och Ryan Vikedal från gruppen Nickelback. Stilen på gruppen är blandat mellan modern country och lite country-rock i stil med Sheryl Crow.

De bästa låtarna i mitt tycke är ”Short Native Grasses”, ”Time To Switch To The Whiskey”, Willie Nelson inspirerade ”Buckin´ Horse Rider”, ”Roughest Neck Around” och ”Apacalyptic Modified Blues”. En lite annorlunda skiva som man nog bör lyssna på före ett köp. Skivan finns på www.corblundband.com.

Publicerad: 2004-03-01

Artist: Rick Holdin
 Titel: Holdin Out

Rick Holdin är en ny bekantskap för mig. Mitt ex var en promotionskiva som saknar på fram- och baksida så det finns ingen som helst information om honom. Stilmässigt är han modern 1990-tals country med blandat material. Mina favoriter bland skivans 10 spår är; ”I Do”, ”Of Your Dreams”, ”Loving You” och ”The Next Day”. En helt Ok skiva som kan köpas via www.rickholdin.com.

Publicerad: 2004-03-01

Artist: Bonnie Nelson
 Titel: Memories From The Beginning

Bonnie Nelson har varit med i branschen sedan 1970-talet och här har hon samlat ihop material som släppts på singlar mellan 1973-1983, bl.a. med hennes första utgåva. Tyvärr har inte låtarna blivit digitalt remastrade, vilket märks då ljudet är lite ojämnt. De 14 låtarna på skivan är givetvis tidstypisk country i 1970-tals stil, vilket inte är min favoritstil på countryn. Bonnie påminner om en blandning av Tanya Tucker och Margo Smith. Bland de låtarna som är Ok märks ”California”, humoristiska ”Willie Where Are You?” och ”I Can´t Say No To Love”. Skivan räcker på något sätt inte till för att få ett riktigt bra betyg ändå, tyvärr. Skivan kan skaffas via www.bonnienelsonproductions.com.

Publicerad: 2004-02-04

Artist: Janne Henshaw
 Titel: Drifter´s Prayer
 Skivbolag: CPG rec.

Janne (uttalas Jân) Henshaw är en ny artist från Nashville som hoppas få sitt genombrott genom denna skiva. Det tror jag absolut hon har chans till, då hon verkar ha bra kontakter då Jeff White producerar skivan och bland musikerna märks fiddlaren Andrea Zonn, Rob Ickes på dobro, Bryan Sutton på banjo och gitarristen Jim Hurst. Med detta komp kanske ni tror att detta är bluegrass, men i själva verket är det akustisk country. Men vissa låtar har stark bluegrassinfluens. Henshaw har skrivit sju av skivans 13 låtar. Jag gillar Jannes vackra röst och hennes lite irländska influens i musiken. Bland de bra spåren märks; ”So Long Gone”, ”Green Rolling Hills”, ”I Will Not Forget You”, “How Long”, ”The Stone Is Rolled Away” och ”Bottomlands”.

En mycket bra akustisk skiva som kan skaffas via www.jannehenshaw.com.

Publicerad: 2004-02-04

Artist: Kip Boardman
 Titel: Upon The Stars
 Skivbolag: Ridisculous rec.

Kip Boardman är en ny bekantskap för mig. Denna CD spelades in i Kips hem, vilket inte märks på ljudet. Kip har alla av skivans 9 låtar och det drar ner betyget att det inte är fler låtar. Kip är en singer-songwriter som inspirerats lite av alternativ-countryn. En elogé vill jag ge till Tony Gilkyson som spelar gitarr väldigt bra på skivan. De bästa låtarna i mitt tycke är; ”Bottom Line”, ”Waterfall” och ”Edendale”. Men som sagt hade det varit 4-5 låtar till så hade Kip fått ett högre betyg. Skivan kan köpas via Kips hemsida www.kipboardman.com.

Publicerad: 2004-02-04

Artist: Tim O´brien
 Titel: Traveler

Tim O´brien är tillbaka med en ny CD för Sugar Hill. Hans tidigare skivor har varit väldigt inspirerade av den gamla hillbillymusiken och innehållit många riktigt gamla låtar. Denna har dock mest nyskrivna låtar av O´brien och är en singer-songwriter platta. En bra sådan dessutom. Tim, som också producerat skivan själv, har fått med sig många duktiga musiker som dobrokungen Jerry Douglas, Béla Fleck på banjo, trummisen Kenny Malone och fiddlaren Casey Driessen. Mina favoriter på denna bra singer-songwriter skiva är; ”I´ve Endured”, ”Forty-Nine Keep On Talkin´”, ”Less & Less”, ”Kelly Joe´s Shoes” och ”Let Love Take You Back Again”. En bra och troligtvis Tims bästa CD! Kan köpas via www.sugarhillrecords.com.

Publicerad: 2004-02-04

Artist: Osborne Brothers
 Titel: Hyden/Dayton To Knoxville/Detroit To Wheeling
 Skivbolag: Pinecastle

Detta är tre olika skivor utgivna av Pinecastle med bluegrasslegenderna Bobby och Sonny Osborne. Dessa skivor är tre delar av totalt planerade fyra som ska gå igenom brödernas karriärer från barndomen i Leslie County fram till Grand Ole Opry. Den första (”Hyden”) släpptes 1998 och dubbelskivan ”Detroit To Wheeling” kom ut 2003. Det är dock inga gamla låtar, utan mest nya inspelningar. Bland de bra låtar på skivorna märks (från ”Hyden”); ”Leaning On The Everlasting Arms”, ”Old Friend Of Mine” och ”Little Cabin Home On The Hill”, (från ”Dayton To Knoxville”); “My Tears Don´t Show”, “Little Rosewood Casket”, “I Cried Again” och de två Louvin Brothers låtarna “Take My Ring From Your Finger” och “Seven Year Blues”. Medan “Detroit To Wheeling”:s bästa spår är; “Love & Wealth”, “Down Where The River Bends”, “Mansion On The Hill”, “Here Today & Gone Tomorrow” och “We´ll Meet Again Sweetheart”. Dessa tre skivor innehåller mycket bra bluegrass (den bästa i mitt tycke är ”Dayton To Knoxville”) men alla värda sina platser i samlingen. Ni kan köpa dessa antingen hos www.cmc-country.com eller www.pinecastle.com Besök sedan gärna bröderna Osbornes hemsida www.osbornebros.com.

Publicerad: 2004-02-04

Artist: Poker Alice
 Titel: Strongly Recommended
 Skivbolag: Country Elite Special

Poker Alice från Schweiz är tillbaka med sin senaste CD som kom ut sent 2003. Gruppen består av René H- trummor, Daniel Schwarz- gitarrer, Monica S- sång, Rudy Birchler- gitarrer och D.D. Senn på bas. Alla skivans 12 spår är skrivna av Charlie Midnite. Deras stil är bra modern country – utan den tillgjorda popcountryn -, lika bra som något som kommer från Nashville - om inte bättre. De låtar jag gillar bäst är; ”Birmingham”, ”Bitter Rain”, ”Gimme 2”, ”Personal Jesus” (inte Depeche Mode-låten), ”Rolling Home” och ”Six White Horses”. Jag hoppas se Poker Alice på någon svensk festival i framtiden för jag tror de skulle göra ett kanonjobb! Skivan kan köpas via gruppens hemsida www.pokeralice.net
En bra modern countryskiva från en av Europas bästa grupper.

Publicerad: 2004-02-04

Artist: The Bellyachers
 Titel: Heavy In My Hands
 Skivbolag: Gut rec.

Jag hade inte hört talas om Kaliforniengruppen The Bellyachers tidigare. Dess medlemmar är Sandra och Brian Mello bas resp. keyboard, Peter Craft trummor och Melody Baldwin-Baroz gitarr. Deras stil är country blandat med 1960-tals musiken, de påminner en aning om Cliff Richards gamla grupp The Shadows. Det är något man inte har hört tidigare, men det är bra. Gruppmedlemmarna har skrivit alla utom två av skivans 12 låtar, en är dock en dikt som gruppen satt till musik och den andra är en Van Halen låt. Mina favoritlåtar här är; ”You Can Blame Me”, ”Whiskey Talking”, ”You Move Me”, “Light Was So Bright”, fyrfyran ”Very Married” och ”Jamie´s Cryin´”.

En annorlunda skiva som man bör lyssna på, skivan kan köpas via www.bellyachers.com.

Publicerad: 2004-02-04

Artist: Bill Kirchen
 Titel: Dieselbilly Road Trip
 Skivbolag: Cracker Barrel rec.

Bill Kirchen är en veteran inom branschen och känd som en mycket duktig gitarrist i bl.a. 1970-tals gruppen Commander Cody & His Lost Planet Airmen. Denna skiva är en hyllning till olika amerikanska städer, vilket märks på låttitlarna som ”Hollywood City”, ”Detroit Diesel”, ”Midnight In Memphis” och ”California Cotton Fields”. Skivan varierar mellan rock-a-billy och traditionell country på ett bra sätt. Mina favoriter är; Kendalls gamla hit ”Pittsburgh Stealers” där Kirchen sjunger med Linda Lay, ”Streets Of Baltimore”, instrumentala ”Buckaroo”, Chuck Berrys klassiska ”The Promised Land”, ”Eight More Miles To Louisville” och ”Is Anybody Goin´ To San Antone”.

En mycket bra skiva från Bill Kirchen och jag hoppas det kommer fler i framtiden. Kolla in hans hemsida www.billkirchen.com.

Publicerad: 2004-02-04

Artist: Leigh Robbins
 Titel: Fire In The Rain
 Skivbolag: Jack Attack rec.

Leigh Robbins är en ny artist som släppte denna debut-CD 2000. På skivan har hon skrivit de flesta av de 14 låtarna själv eller med hjälp av producenten Ken Barken. Dessutom är musiker som Dan Dugmore, gitarristen Brent Mason samt bröderna Mike och Pat Severs med och spelar. Stilen är det man är van att höra på de flesta storbolag för tillfället, alltså lugn, lite popinfluerad country. Jag är ingen stor fantast av denna stil av country som bl.a. Jo Dee Messina, Sara Evans, Martina McBride och LeAnn Rimes numera gör. De bästa låtarna i min smak är; ”Absolutely, Positively, Definitely (Maybe)”, svängiga ”These Days”, Aerosmiths filmhit ”I Don´t Want To Miss A Thing”, “Get Out The Map” och ”If I Were You”.
Med denna debut lär nog något storbolag få upp ögonen för Leigh och göra henne till en stor stjärna.

En bra skiva om du gillar den mer poppiga countryn, annars rekommenderar jag att ni lyssnar på skivan innan ni köper den. Glöm inte att kolla hemsidan www.leighrobbins.com.

Publicerad: 2004-02-04