Artist: Scott Miller and The Commonwealth
 Titel: Upside/Downside

Scott Miller har släppt en ny CD för Sugar Hill. Jag hade tidigare bara hört ett par låtar med honom och hans band The Commonwealth och de var inga direkta höjdare tyckte jag. Denna skiva är dock bättre. Hans stil är inte direkt country, utan mestadels mer tuff country-rock blandat med lugn singer-songwriter genren. Scott (som röstmässigt påminner lite om Steve Earle) har själv skrivit alla av skivans 12 låtar. De har även Tim O´brien och Patty Griffin med sig som gäster. De låtar jag gillar är; ”Raised By The Graves”, ”Amtrak Crescent”, lugna ”Angels Dwell”, bluegrassinspirerade ”Ciderville Saturday Night” och ”Second Chance”.

Gillar ni singer-songwriter eller country-rock så är Scott Miller verkligen att rekommendera. Skivan kan skaffas via www.sugarhillrecords.com eller www.scottmiller.com

Publicerad: 2004-01-01

Artist: Kevin Deal
 Titel: The Lawless
 Skivbolag: Blind Nello rec.

Kevin Deal från Weston, Texas är tillbaka med sin fjärde skiva i ordningen. Ännu en gång har Lloyd Maines producerat skivan samtidigt som han spelar steel, mandolin, gitarr m.m. Kevin har som vanligt skrivit de flesta av skivans 13 låtar. Jag har alltid gillat Kevins singer-songwriter stil som känns väldigt unik. De bästa låtarna på denna skiva är ”Quicker Than The Eye”, Hank Williams klassiska ”Lonesome Whistle”, ”Gideon”, Max Stallings ”Freedom For Mary”, ”Back Slidin´ Man” och ”You Ain´t Nobody”, men egentligen är det få låtar på denna CD som är dåliga. Skivan kan köpas via www.kevindeal.com men kanske att någon har lyckats importera denna skiva. En bra skiva från Kevin Deal, jag väntar redan på nästa.

Publicerad: 2004-01-01

Artist: Pointer Brothers
 Titel: The Pink Album
 Skivbolag: Pit Productions

Gruppen Pointer Brothers består av Gil Benoit (gitarr, steel och banjo), Gordon Policheck (bas och gitarr), Richard Halliday (trummor) och Willie Gordon (bas och fiddle), alla sjunger. Gruppen har skrivit alla av de 11 låtarna, utom två. Deras stil är väldigt varierad, de gör allt från western till nutida country och traditionell country. Jag gillar ”Last Night In Town”, ”I´ve Seen That Look”, ”Younger Days” och cajunlåten ”Ol´ Bayou”. Tyvärr tycker jag skivan är lite för ojämn för att få det riktiga toppbetyget. Jag tror att Pointer Brothers är som bäst live och inte på skiva. Skivan kan skaffas genom att skicka ett e-mail till gruppen på pointer_brothers@hotmail.com

Publicerad: 2004-01-01

Artist: Johnny St. Clair
 Titel: Fix It Man
 Skivbolag: WMSC rec.

Johnny St. Clair är en ny bekantskap för mig. Hans röst påminner ganska mycket om Sammy Kershaw och en liten, liten aning av George Jones. Stilen är traditionell country och mycket bra dessutom. Han har skrivit alla utom två av skivan 12 spår, de andra är skrivna av Billy Joe Shaver resp. Hank Cochran, Red Lane och Vern Gosdin. Inga av musikerna känner jag tidigare till, men de gör ett bra jobb. De bästa låtarna i mitt tycke är ”Red Eyed Morning”, ”Just One Time”, ”A New Old You”, ”I´ve Been Gone” och ”Would These Arms Get In The Way”.

Skivan kan köpas via Western Songs i Stockholm eller via Johnnys hemsida www.johnnystclair.com

Publicerad: 2004-01-01

Artist: Chad Biggs
 Titel: Chad Biggs

Ännu en artist från Kanada, Chad Biggs är en ny kille som spås en lysande framtid. Han har bl.a. uppträtt på de stora festivalerna i hemlandet med artister som t.ex. Gary Allan och Alan Jackson. Jag vill jämföra honom med en tidig Mark Chesnutt. Jag tror verkligen på Chad i framtiden, bara han hamnar på rätt bolag och att de låter honom få fortsätta med sin traditionella, men samtidigt moderna stil. Denna skiva har bara sex låtar, alla skrivna av Biggs. Han spelar dessutom både akustisk och elektrisk gitarr på skivan. Jag gillar framförallt ”She´s Not The Only Thing For Me”, balladen ”It´s Only Over For You”, ”Perfectly Clear” (skivans bästa spår) och ”Just Being Me”. En mycket lovande debut från en artist jag hoppas få höra mer av snart.

Publicerad: 2004-01-01

Artist: Tommy Hunter
 Titel: Still Making Memories – Timeless Country Treasures Vol. 3
 Skivbolag: Edith rec.

Tommy Hunter från Kanada är en gammal tonårsidol som gått över till countryn. Som titeln antyder är det bara gamla country klassiker som finns på denna skiva. Hela 20 låtar och detta är bra! Tommys röst och kompet är jättebra. Tyvärr får man ingen information om varken musiker, låtskrivare eller utgivningsår. Bland klassikerna på denna CD finns ”Ribbon Of Darkness”, ”Honky Tonk Man”, ”I Love You Because”, “Making Believe” och ”Don´t You Ever Get Tired Of Hurting Me”. Mina favoriter på denna starka skiva är ”Pass Me By”, ”What´s Wrong With The Way That We´re Doing It Now?”, ”Making Plans”, “Walk On By”, “Too Old To Die Young” och “Cryin´ My Heart Out Over You”. En perfekt skiva för er som inte har lyssnat på country alltför länge och även för er som varit med länge. Jag har inte hört de två tidigare skivorna med country skatter, men de lär säkerligen också vara mycket bra! Skivan kan skaffas via Tommys hemsida www.tommyhunter.com

Publicerad: 2004-01-01

Artist: Dale Allen
 Titel: Just For Fun
 Skivbolag: Little Tin God Music

Dale Allen är en nytt namn för mig. Han har själv varit med och skrivit alla av skivans 16 spår. Det finns ingen information om musiker eller producent. Stilen är traditionell country, som är inspirerad av swingmusiken.

De bästa låtarna på skivan är; ”Plug My Heart Into The Jukebox”, ”How Much Can One Man Stand”, ”Pour Another One On Me”, ”A Day That Starts Like This” och ”I´m Looking Forward (To Not Looking Back)”. En klart godkänd skiva. Skivan kan vara svår att få tag på i affärerna, men skicka ett e-mail till bolaget på tingod@email.com så kan de säkert hjälpa er.

Publicerad: 2004-01-01

Artist: James Talley
 Titel: Woody Guthrie & Songs Of My Oklahoma Home
 Skivbolag: Cimarron rec.

James Talley var ganska stor under 1970-talet samtidigt som artister som Billy Joe Shaver och Jerry Jeff Walker. Han har nu de senare åren börjat spela in skivor igen, denna hyllning till legenden Woody Guthrie kom ut 1999. Skivan har hela 21 låtar och en speltid upp emot 75 minuter. De största av Guthries låtar finns med här som ”This Land Is Your Land”, ”Oklahoma Hills” och ”Pretty Boy Floyd”. Jag gillar Talleys version av de gamla låtarna, då han också har ett enkelt komp med mycket akustisk gitarr, dobro och mandolin och inga elektriska instrument. De bästa låtarna på denna mycket fina hyllning till en nu nästan bortglömd legend är; ”East Texas Red”, ”Deportee”, ”Gypsy Davy”, ”Dust Bowl Refugee”, ”The Sinking Of The Reuben James” ”I Ain´t Got No Home”, ”Grand Coulee Dam” och ”Do-Re-Mi”.

En mycket bra skiva för er som gillar akustisk country och Woody Guthrie. Skivan och många andra utgåvor kan köpas via James hemsida www.jamestalley.com

Publicerad: 2004-01-01

Artist: Albert Lee
 Titel: Heartbreak Hill

Engelsmannen Albert Lee var tidigare varit medlem i Emmylou Harris Hot Band under många år och nyligen var han med Robert Wells i hans Rhapsody in Rock. Albert är nämligen en av världens främsta gitarrister, men på denna skiva visar han också goda sångegenskaper. Skivan innehåller mest gamla Emmylou Harris låtar som titellåten, ”Luxury Liner” och ”If I Needed You”. Lee har med sig gästartister och musiker som Earl Scruggs, Brad Paisley, Vince Gill, Rodney Crowell och Patty Loveless. Skivan är rakt igenom kanon och är en av 2003 års bästa skivor. Det enda som hindrar från full pott är att det bara är 10 låtar på skivan, varav en av dem är den instrumentala ”Luxury Liner”. De bästa låtarna i mitt tycke på denna super-CD är; ”Born To Run”, ”Heartbreak Hill” där Patty Loveless medverkar, ”´Til I Gain Control Again”, ”Heaven Only Knows”, ”One Of These Days” och Paul Kennerlys vackra ”In My Dreams”. En mycket bra skiva som det bara är att inhandla, framförallt för er som gillade Emmylou Harris 1970- och 1980-tals plattor.

Publicerad: 2004-01-01

Artist: Kathy Chiavola
 Titel: From Where I Stand
 Skivbolag: My label

Kathy Chiavola är en ofta anlitad bakgrundssångerska och en duktig singer-songwriter som dock fortfarande är country. Jag vill jämföra henne som en blandning Mary-Chapin Carpenter och Mandy Barnett. På denna skiva har dock Kathy ”bara” skrivit 3 av skivans 14 låtar. Bland de andra låtskrivarna märks Billy Sherrill, Cindy Walker och Peter Rowan. Duktiga musiker har hon också med sig som fiddlaren Randy Howard, Roy Huskey och Rickie Simpkins. Mina favoriter på skivan är ”Too Far Gone”, ”Last Words”, ”Hills Of Alabam”, ”The Road To Kingdom Come” och ”Cajun Blues”. En intressant CD med allt från cajun och bluegrass till singer-songwriter musik. Jag hoppas Chiavola fortsätter i samma anda till nästa CD.

Publicerad: 2003-12-01

Artist: Brent Burns
 Titel: Tropical Nuts
 Skivbolag: Sand Spur rec.

Brent Burns är en ny bekantskap från Gulf Shores, Alabama. Hans stil är calypso-country i stil med Jimmy Buffett och Bellamy Brothers. Han har skrivit alla av skivans 13 spår. Det är bara två av musikerna som jag känner igen; John Kearns (gitarr) och Kirk ”Jellyroll” Johnson (munspel). Bland låtarna jag gillar bäst är ”Victoria´s Secret”, ”Men Fake It Too”, ”Jamaicanmecrazi”, ”Sympathy Card”, de humoristiska ”FTF (Forget The French)” och ”I´m Goin´ Ugly Early Tonight”.

Gillar ni Jimmy Buffett är detta en kanonskiva för er. En bra sommarplatta som kan skaffas via Brents hemsida www.brentburns.com.

Publicerad: 2003-12-01

Artist: Jamie Watling
 Titel: Grassy Hills Nevada
 Skivbolag: Baystreet Entertainment

Jamie Watling från Kanada har släppt sin debutskiva (kom ut 2001) och vilken debut. Jamie är en traditionell country artist som jag verkligen tror på i framtiden. Han har skrivit alla av de 16 låtarna själv. De artister som han påminner om är t.ex. Wesley Dennis, Billy Yates, Shane Worley och lite Dwight Yoakam. Bland skivans bästa spår märks ”The Lightning´s Here”, ”Lock Me Up”, ”She Traveled On”, ”Your Husband Wouldn´t Mind”, ”You Are My Life”, ”When You´re Away” och ”Quittin´ Time”. Mycket steel och gitarrer som gör skivan till en riktig höjdare. Jag hoppas verkligen att få höra mer av Jamie i framtiden och kanske även att någon arrangör i Sverige tar hit honom till sommaren. Denna utmärkta skiva kan köpas via www.jamiewatling.com.

Publicerad: 2003-12-01

Artist: Fresh Start
 Titel: Grass Roots Gospel
 Skivbolag: Impressions rec.

Gruppen Fresh Start är en ny bekantskap för mig. Gruppen har skrivit alla låtarna själva. Skivan är som titeln antyder en gospelskiva. Men trots de religiösa texterna är kompet mer country-inspirerat. De påminner en aning om Statler Brothers. Bland skivans 13 låtar är ”Tear It Down”, ”Heaven´s Gate”, ”Three Things (Give Me Love)” som är skivans höjdpunkt och ”My Savior Waits” de bästa. En helt Ok gospelskiva. Skivan kan vara svår att hitta i butikerna så leta reda på deras hemsida på Internet.

Publicerad: 2003-12-01