Artist: Cumberland Highlanders
 Titel: Cumberland Mountain Home
 Skivbolag: Black Mountain rec.

Bluegrassgruppen Cumberland Highlanders är inga nybörjare, trots att detta är deras debut-CD. Fyra av dem var med i Bill Monroes band med t.ex. fiddlaren Tater Tate och gitarristen Wayne Lewis. När de dessutom har med sig legenden Ralph Stanley som gäst så förstår ni att detta är bluegrass i den sanna anda som Stanley Brothers och Bill Monroe gjorde populär. Bland de 15 låtarna på skivan märks ”Shackles & Chains”, ”Next Sunday Darling Is My Birthday”, ”Lost Sinner´s Prayer”, ”Hey Hey Hey” och ”The Stanleys Will Sing Again” som de bästa låtarna. Skivan kan köpas via gruppens hemsida www.cumberlandhighlanders.com En mycket bra bluegrass-CD!

Publicerad: 2003-12-01

Artist: Bill & Bonnie Hearne
 Titel: Most Requested Plus (Best Of)
 Skivbolag: Poor David´s recordings

Paret Bill & Bonnie Hearne är välkända nere i Texasområdet där de hållit på i drygt 30 år. De har även hjälpt t.ex. Nanci Griffith. (Bonnies röst påminner lite grann om Griffiths.) Deras stil är allt från lättsmält folk till country och singer-songwriter. Denna CD med dem kom ut 1993 och innehåller låtar från fyra tidigare utgivna skivor plus några nya låtar. Trots att de varit i branschen länge har de inte direkt någon stor hit att skryta med, men de har bl.a. spelat in en kanonversion av ”Gulf Coast Highway” som finns med på denna skiva. Andra bra låtar bland skivans 17 spår är ”The Other Side Of The Hill”, ”Fusion”, ”Cowboy Fantasy”, ”West Texas Wind”, ”New Mexico Rain” och ”Evangelina”. Gillar ni stilen som Tom Russell, Ian Tyson, Nanci Griffith ofta gör så bör ni upptäcka Bill och Bonnie Hearne.

En bra skiva för er som inte tidigare hört paret Hearne.

Du kan köpa skiva på Bill & Bonnies hemsida www.billandbonnie.com.

Publicerad: 2003-12-01

Artist: John Travis
 Titel: Dusty Road

John Travis är ett nytt namn för mig. Han har gett ut skivan själv och har skrivit alla de 11 låtarna på skivan. Det finns ingen annan information om musiker eller dyl. på skivan. Hans stil är country med stor inspiration av western. De bästa låtarna är ”I´m A Texas Man”, ”If You Still Love Me”, ”Love Me (If You Want To Honey)” och ”One Time Lover”.
En Ok country-western skiva.

Publicerad: 2003-12-01

Artist: Forester Sisters
 Titel: New Star Shining
 Skivbolag: 4 Sisters rec.

Kim, Kathy och June Forester är tillbaka med denna jul-CD (som släpptes 2002). De har tidigare spelat in en julskiva (”A Christmas Card” på Warner Brothers 1987). Den var riktigt bra så jag hade förväntningar på denna. Tyvärr var denna lite mer släppig och därigenom sämre än den gamla. Ett par klassiker är med som t.ex. ”Have Yourself A Merry Little Christmas”, ”Jingle Bells” och ”The Christmas Song”. De låtar av skivans 10 som jag ger godkänt är; “Drummer Boy”, “A Cradle In Bethlehem”, ”Let It Snow Let It Snow Let It Snow” och ”New Star Shining”. En eloge till musikerna som dock är bra och gör sitt jobb, bl.a. Gary Smith på piano m.m., och gitarristerna Jerry Kimbrough och J.T. Corenflos.
Ni kan köpa denna och andra skivor med Forester Sisters på deras hemsida www.forestersisters.com Inget måste, förutom den seriösa Foresterfantasten.

Publicerad: 2003-12-01

Artist: Various Artists
 Titel: A Pinecastle Christmas Gatherin´
 Skivbolag: Pinecastle rec.

Bluegrassbolaget Pinecastle har samlat ihop de flesta av sina artister för att de ska spela in en julskiva. Bland artisterna märks Country Gentlemen, Jesse McReynolds, Josh Williams och Sally Jones. Totalt är det 18 låtar plus nio korta julhälsningar och många klassiker som ”Frosty The Snowman”, ”Away In A Manger” och ”Oh Come All Ye Faithful”. De bästa låtarna i min mening är; ”When It´s Christmas In Virginia” av Michelle Nixon, Larry Stephensons ”Country Christmas”, ”Christmas In The Mountains” och “Christmas At The Old Homeplace” båda med David Parmley, Special Consensus gör ”Go Tell It On The Mountain” och Jesse McReynolds ”Christmas Waltz”.
En bra julblandning från ett bra bolag som kan köpas via www.pinecastle.com.

Publicerad: 2003-12-01

Artist: Clearwater
 Titel: No Stranger

Trion Clearwater kommer från Harlan, Indiana. Skivan har gruppen själva släppt och fått med sig många bra och kända musiker som steelgitarristerna Mike Johnson och John Hughey samt elgitarristen Mike Severs. Deras stil är 1990-tals country i stil med grupper som Shenandoah, Diamond Rio och Sawyer Brown. Tyvärr är låtmaterialet ofta för släppigt vilket drar ner helhetsbetyget. De bästa låtarna bland skivans 10 låtar är: ”Crossroad”, ”Lay It On Down” och ”Wash It All Away”.

Publicerad: 2003-11-01

Artist: Michael Kelsh
 Titel: Well Of Mercy
 Skivbolag: Sonoita Music

Michael Kelshs skiva produceras av ingen mindre än låtskrivaren och artisten Rodney Crowell, skivan spelades f.ö. in i Rodneys hem. Som bakgrundssångare finns kända namn som Joy Lynn White och John Cowan. Crowell jämför Kelsh med Townes Van Zandt och Jackson Browne. Personligen tycker jag att hans singer-songwriter stil kan dras åt både Guy Clark, Van Zandt och Steve Earle när han var country. Jag gillar hans lugna, melodiösa låtar. Bland skivans 15 spår så gillar jag främst; ”No Memory”, ”Last Train To Redemtion”, ”Love Is Stone Blind”, ”Restlessness”, Willing To Burn””, ”Top Of This Train” och ”You Bought It”.

En mycket bra singer-songwriter skiva som kan köpas via www.michaelkelsh.com Kom ihåg namnet Michael Kelsh för hans namn lär dyka upp igen!

Publicerad: 2003-11-01

Artist: The Sadies
 Titel: Stories Often Told
 Skivbolag: Outside Music

Den kanadensiska gruppen Sadies består av Sean Dean-bas, Mike Belitsky-trummor och syskonen Dallas och Travis Good-sång och gitarr på båda. Gruppen har varit med och skrivit nästintill alla av skivans 11 låtar. Efter att man hört den första instrumentala låten ”Lay Down Your Arms” kan man tro att det är Cliffs gamla Shadows som spelar. De är starkt inspirerade av t.ex. Byrds och Shadows-soundet. Deras country känns väldigt rockig på 1960-tals viset i stil med t.ex. Flying Burrito Bros. Jag har lite svårt för denna typ av country, men några bra låtar kan jag hitta som t.ex. ”Stories Often Told”, ”Within A Store” och fyrfyr-inspirerade ”Such A Little Word”. En väldigt annorlunda skiva som bär lyssnas på innan ett köp. Kolla gärna deras hemsida www.thesadies.net.

Publicerad: 2003-11-01

Artist: J.C. Hyke
 Titel: Fallin´

J. C. Hyke är en ny Nashvillebekantskap för mig. Hans stil är traditionell 1990-tals country som skulle kunna jämföras med Ken Mellons (både till rösten och stilen). Han har skrivit alla av skivans 11 låtar. Det är bara okända musiker, men de gör ett bra jobb. J.C. har nog en lysande framtid framför sig om han får något storbolag att intressera sig för honom. De låtar jag gillar bäst på skivan är; ”Texas Blood”, ”If You Felt The Same”, ”Hillbilly Plastered”, ”That Old Truck” och ”When You Really Now It´s Right”. Denna bra traditionella 1990-tals country-CD kan köpas via www.jchyke.com

Publicerad: 2003-11-01

Artist: Michael Bryers
 Titel: Somewhere In Between
 Skivbolag: Steer rec.

Ännu en artist från det australiska bolaget Steer. Även han har skrivit alla låtarna av de 11 som finns på CD:n, plus ett hidden track. Michael är mer singer-songwriter eller alternativ-country än Gemma Doyle. Bryers skulle nog ha använt sig av fler låtskrivare, då de flesta av låtarna låter ganska lika. De bästa låtarna är; ”Fall Like Rain”, ”Cigarette Breath”, ”Somewhere In Between” ”Million Words” och ”Nothing To Lose”. En helt Ok skiva, men jag skulle rekommendera att ni lyssnar på skivan innan ni köper den. Kolla in hans hemsida www.michaelbryers.com

Publicerad: 2003-11-01

Artist: Brandy Roberts
 Titel: Reflections

Från anrika Shreveport, Louisiana kommer Brandy Roberts som började spela redan som åttaåring. Han har öppnat shower för bl.a. Johnny Rodriguez, Gary Stewart och David Allan Coe. Han är starkt influerad av Jerry Lee Lewis, vilket märks på skivan. Detta är då en rock ´n´ roll skiva där Roberts har med sig Lewis All Star Band som kompar honom. Denna skiva med Roberts kom ut 1998, han har nu en ny ute som förhoppningsvis kommer recenseras på hemsidan senare. Gillar ni 1950-tals Suninspelningarna så är detta ett kap för er. Skivan har med sig ett antal covers som Perkins gamla ”Honey Don´t”, ”Mexicali Rose” och ”Too Rock For Country”. De låtar jag gillar bäst bland skivans 10 är; ”Boogie Child”, ”Mexicali Rose”, ”Too Rock For Country” och Big Al Downings ”When You Run Out Of Fools”. Detta är en bra rock ´n´ roll CD!

Publicerad: 2003-11-01

Artist: Gemma Doyle
 Titel: Twists & Turns
 Skivbolag: Steer rec.

Gemma Doyle är en ny i den långa raden australiska countryartister som nu släpper sin debutskiva. Men hon har dock spelat in skivan hemma i Australien med musiker därifrån, något som man inte alltid kan ta för givet, då de flesta söker sig till USA för att spela in skivorna. Gemma har varit med och skrivet alla utom en av skivans 12 låtar, det finns f.ö. ett hidden track också. Hennes stil är lite blandat av country och singer-songwriter genren. Skivan produceras av Michael Flanders, som även skrivit ett par låtar och spelar även gitarr på de flesta spåren. Jag gillar Gemmas stil, hon har stora möjligheter att bli stor om hon bara får den uppmärksamhet som behövs. De bästa låtarna i mitt tycke är; ”The Rain Has Come Again”, ”Twists & Turns”, ”Is It Just Time”, ”Crying Game” och ”The Nights Played On My Mind” med Lee Conway. Skivan är nog omöjlig att hitta i svenska skivaffärer, men via bolagets hemsida går det nog att få tag på den www.steerrecords.com.

Publicerad: 2003-11-01

Artist: Last Train Home
 Titel: Time & Water
 Skivbolag: Adult Swim rec.

Bakom gruppen Last Train Home döljer sig Eric Brace, Alan Brace, J Carson Gray, Kevin Cordt, Doug Derrberry, Dave van Allen , Bill Williams, Scott McKnight och Martin Lynds. Jag har tidigare inte hört talas om dem. Deras stil är svår att beskriva, den ska höras! Men ett namn som poppat upp i huvudet är Marty Stuart. Någon av bandets medlemmar har skrivit 10 av skivans 12 spår. En av coverlåtarna är en Bill Monroe låt (”Walls Of Time”). Jag gillar gruppens lite rock och country inspirerade musik, utan att de är fast i någon av genrerna. Mina favoriter är; ”Lorelei”, ”See What Love Can Do”, ”All Right Okay”, ”Best Wishes” och Buck Owens influerade ”Blue Skies”.

En bra, annorlunda skiva som borde höras. Skivan kan köpas via gruppens hemsida www.lasttrainhome.com

Publicerad: 2003-11-01