Artist: Mary Alice Wood
 Titel: Daisies In My Hand

Mary Alice Wood är ett nytt namn för mig. Hon har skrivit alla låtarna själv, producerat skivan och släpper skivan själv, inte illa. Dessutom spelar hon gitarr på skivan. Hon är en singer-songwriter som jag tycker har möjligheten att bli stor, om hon bara får något större bolag att lyssna på henne. Hon påminner mig väldigt mycket om Mary Lou Lord. Bland skivans 12 låtar märks (det finns inget riktigt dåligt spår!); ”Two Feet”, ”Divorce Myself”, ”Souvenir”, “Angel” ”If I Told You”, upptempo låten ”Mornin´ Girl” och ”Crazy For You”.
Du kan få tag på denna mycket bra singer-songwriter CD från Marys hemsida www.maryalicewood.com Gillar ni singer-songwroter genren är detta en kandidat till årets skiva!

Publicerad: 2003-10-01

Artist: The Piners
 Titel: Nashville Pine
 Skivbolag: Brick House Music

Bakom namnet The Piners döljer sig trion Haakon Kallweit, Boo Cowie och Pip Walter. De har skrivit alla av skivans 13 låtarna. Skivan spelades in i Fireside Studio, som tidigare ägts av Porter Wagoner under 1960- och 1970-talen och trion berättar att i studion finns fortfarande det piano som Charlie Rich spelade in klassikern ”Behind Closed Doors” på. Musikerna är också de flesta kända t.ex. fiddlaren Jim Unger, steelgitarristen Stu Basore plus några medlemmar ur gruppen Amazing Rhythm Aces. Deras stil är lite tuffare country. Jag gillar framförallt; ”Welfare Line”, ”Bittersweet”, ”Step Aside”, ”Jalapeno”, ”Heartache” och ”Take The Wheel”.
En härlig, ibland lite tuff country-CD från en trio jag gärna vill höra mer av i framtiden.

Skivan kan köpas via www.piners.com

Publicerad: 2003-10-01

Artist: Commander Cody
 Titel: Cody Country Vol 4
 Skivbolag: Ozone rec.

Commander Cody var stor under slutet av 1960-talet och 1970-talet då han och hans grupp The Lost Planet Airmen var igång. Denna CD innehåller 13 countrylåtar från Codys karriär med vissa cajuninslag. Detta är en ”bootleg” skiva och jag antar att det är därför man inte får någon information om låtskrivare, musiker eller nåt. De bästa låtarna på denna överraskande bra skiva är; ”Honky Tonk Music”, ”Diggy Liggy Lo”, ”Cryin´ Time”, ”Family Bible”, ”Cajun Baby” och skivans höjdpunkt ”Wine Wine Wine”. En bra country CD från en förbisedd artist som fler borde upptäcka. Skivan kan nog fixas via Commander Codys hemsida www.commandercody.com.

Publicerad: 2003-10-01

Artist: Lonesome Steve
 Titel: Trouble On The Tracks
 Skivbolag: Shave & A Haircut rec.

Lonesome Steve är också en okänd artist för mig. Skivan ger inte mer information om honom, men han har skrivit alla de 12 låtarna på skivan. Bara okända musiker, men de gör ett bra jobb. Hans stil varierar rejält från country till ibland nästan blues-country. Men hans texter är ganska finurliga, vilket jag gillar. De låtar jag gillar bäst är; ”Desert Of Sin”, ”The Boy With Gum In His Hair”, ”Shot Myself In Self Defence”, ”Sideshow Betty” och ”One Armed & Blind”.
En mycket speciell CD som bara måste höras, jag skulle nog rekommendera att ni lyssnar på skivan innan ni köper den. Jag gillar Steves speciella stil. Skivan finns på Steves hemsida www.back.to/lonesomeville

Publicerad: 2003-10-01

Artist: Lowell Shyette
 Titel: A Free Man´s Mind
 Skivbolag: Calbilly rec.

Lowell Shyette är en ny kille för mig. Detta är (tror jag) hans andra CD på bolaget Calbilly. Han har en härlig country som är traditionell, men inte hela skivan igenom. Jag känner inte igen många av musikerna, förutom steelgitarristen Steve Hinson och fiddlaren David Russell.

Han har skrivit de flesta av skivans 10 låtar, de enda covers som finns med är ”The Star Spangled Banner” och Jimmy Webbs gamla ”Galveston”. De bästa låtarna i mitt tycke är; ”Heartbreak Boulevard”, ”What If They Close Down All The Honky-Tonks”, ”Rain Was Falling” och ”Galveston”.
En bra CD som kan köpas via www.lowellsmusic.com

Publicerad: 2003-10-01

Artist: Ron Wayne Atwood
 Titel: Oh Susanna
 Skivbolag: Westwood Int. rec.

Ron Wayne Atwood är en artist som är på Westwood International records, samma som t.ex. Erin Hay. Jag har hört ett antal låtar mer Ron på olika samlingsskivor från bolaget. Han är traditionell country, vilket märks på låtvalet där låtskrivare som Tom T Hall, Red Lane och Boudleaux Bryant finns. Röstmässigt ligger han nästan lite åt Elvis hållet. Bland de bra musikerna märks Perley Curtis på steel, Vaughan Lofstead på gitarr och fiddlaren Jim Unger. Skivan har 12 spår, mina favoriter bland dem är; ”A Texas Honky Tonk”, ”If I Ever Fall In Love With A Honky Tonk Girl”, ”Dancin´ The Cowboy Way” och swingversionen av ”Oh Susanna”.

En bra traditionell country CD, fast jag tycker den hade kunnat blivit jämnare. Skivan kan köpas via Ron på hans e-mail roadagents@prodigy.net

Publicerad: 2003-10-01

Artist: Kate Campbell
 Titel: Monuments
 Skivbolag: Large River Music

Kate Campbells nya CD från 2002 är nog en av hennes bästa någonsin. Hon har lite singer-songwriter stuk över sig, men har ändå foten i countryn. Producenten Walt Aldridge (som annars kanske är mest känd som låtskrivare) har verkligen fått ut det bästa av Kate. Tyvärr så finns det bara 10 låtar på skivan. Kate har skrivit alla av skivans spår, vissa med Altridge. Jag gillar framförallt; ”Corn In A Box”, ”How Much Can One Heart Hold”, ”Walk Among Stones”, ”William´s Vision” och ”Strangeness Of The Day”. Dessutom har skivan ett mycket snyggt omslag.

Skivan kan hittas i välsorterade skivaffärer, eller via www.katecampbell.com

En mycket bra singer-songwriter skiva.

Publicerad: 2003-10-01

Artist: Billy Walker
 Titel: Thank You, Thank You Very Much
 Skivbolag: Tall Texan rec.

Detta är Billy Walkers (som ni förhoppningsvisst läst om i vårt senaste nummer av SCC-Nytt) senaste och sista skiva, då han bestämt sig att lägga av att spela in skivor. Synd tycker jag för Billy har fortfarande samma fina röst som han hade på 1960-talet. Billy har med sig många duktiga musiker som t.ex. Larry Franklin på fiddle, Dug Grieves på gitarr och Mike Douchette på steel.
Bland skivans 12 spår finns ett antal låtar som Walker tidigare spelat in, dock inga av dem är särskilt välkända. De bästa låtarna i mitt tycke är; ”Sorrow”, ”Faded Lights & Lonesome People”, ”Detour”, ”Two Tickets To Texas Tonight” och ”I Saw Elvis At Wal-Mart”.
Gillar ni den traditionella countryn så är detta ett mycket bra köp av en legend som vet hur country ska låta. Den kan köpas via Billys hemsida www.billywalker.com.

Publicerad: 2003-10-01

Artist: Roy Heinrich and the Pickups
 Titel: Playin´ Favorites
 Skivbolag: 3H rec.

Roy Heinrich är ytterligare en honky tonk sångare från Texas. Denna CD med honom är inspelad live i en studio, men applåder hörs bara de sista sekunderarna på låtarna. Roy har skrivit nio av de 13 låtarna, bland de andra märks Johnny Cashs klassiker ”I Still Miss Someone”, Johnny Hortons ”Honky Tonk Man” och Hank Williams ”Hey Good Lookin´”.

Jag gillar Roys stil, den påminner en liten aning om Doug Sahm och Dale Watson. Dessutom har han bra musiker som Mickey Coover på elgitarr och steel och trummissen John McGlothlin.

De bästa låtarna på denna CD är bl.a. ”Is Anybody Goin´ To San Antone”, ”Take Me Drunk”, ”Sittin´ In This Honky Tonk”, ”You Walked Your Walk” och ”I Still Miss Someone”.

En bra skiva för er som gillar Texascountry eller honky tonk musiken. Jag hoppas verkligen att någon tar Roy till Sverige, för jag tror att han skulle vara en jättesuccé.

Skivan finns att köpa på www.royheinrich.com

Publicerad: 2003-09-01

Artist: Stevie Cee
 Titel: Lucky In Love
 Skivbolag: Country Discovery rec. (Pine Point Productions)

Stevie Cee har varit med på ett antal compilationskivor från Gary Bradshaw i Arizona. Det jag har hört där har varit bra, för det mesta. Nu har han släppt ”Lucky In Love” som är hans tredje CD i ordningen och nu har Mike Headrick och hans gäng hand om kompet. Allt som kommer ur Mikes Mikron Studio är bra traditionell country, detta är inget undantag. Skivan har 13 spår, varav fem är skrivna av Stevie. De låtar jag gillar bäst är; ”Heaven´s Gain (Tribute To Dick Curless)”, ”Pure Country Girl”, ”Long Time No See”, titellåten ”Lucky In Love” och ”Different Women”.

Denna jämna traditionella country-CD bör finnas till salu hos www.cmc-country.com annars finns www.steviecee.com

Publicerad: 2003-09-01

Artist: Honky Tonk Hangovers
 Titel: Every Little Honky Tonk
 Skivbolag: HTH rec. (Big Bender rec.)

Gruppen Honky Tonk Hangovers består av Ranger Dave på gitarr och steel, Hayride J.Y. på gitarr, Donnie Jerome på bas och trummisen Brandon Irons. Ranger Dave och Hayride J.Y. sjunger det mesta. De spelar,som namnet antyder, honky tonk musik i samma anda som BR5-49 gjort populärt. Gruppen har skrivit de flesta låtarna själva, med ett par undantag som t.ex. Webb Pierces gamla hit ”Honky Tonk Song”. Skivan har 12 spår och den enda nackdel med denna skiva är att låtarna ibland låter lite lika. Men trots detta är skivan ändå bra och de bästa spåren är; ”Every Little Honky Tonk”, ”Midnight Blue”, ”Let Me Know”, ”That´s Right” och ”If Baby Ever Left”.

En bra honky tonk skiva, glöm inte att kolla på www.honkytonkhangovers.com

Publicerad: 2003-09-01

Artist: Eleni Mandell
 Titel: Country For True Lovers
 Skivbolag: Zedtone rec.

Eleni Mandell är ännu en tidigare okänd artist för mig. Jag tror att detta är hennes debut-CD som släpps på det kanadensiska bolaget Zedtone. Hon har ett härligt och tungt countrykomp hela skivan igenom med bl.a. Dave Pearlman på steel, trummisen Don Heffington och Tony Gilkyson på gitarrer (Tony producerar även skivan). Hon har också tagit med låtar från countrylegender som Merle Haggard och Hank Cochran, men de flesta spåren har Eleni skrivit själv. Röstmässigt påminner hon en aning om Audrey Auld från Australien. Stilmässigt ligger Eleni lite åt Mandy Barnett hållet, alltså lite äldre country. De flesta låtarna är ballader, men det finns ett par med lite mer ”klös i” också. De bästa låtarna bland de 12 som finns är; ”I´ve Got A Tender Heart”, ”Another Lonely Heart”, ”Tell Me Twice”, ”Iowa City” och ”Kingsport Town”.

Detta är en skiva jag verkligen kan rekommendera till den som gillar den traditionella countryn i stil med Audrey Aulds första skivor, Patty Booker eller Mandy Barnett.

Skivan kan köpas via www.elenimandell.com

Publicerad: 2003-09-01

Artist: Michael Weston King
 Titel: A Decent Man
 Skivbolag: Floating World rec.

Engelsmannen Michael Weston King är en ganska stor alternativ-country artist i hemlandet. Han har bl.a. turnerat med legendariska Townes Van Zandt (då denne var i Europa 1994 och 1995) och Joe Ely. Nu har Michael släppt en ny CD med Jackie Leven som producent, Leven spelar också elgitarr på de flesta spåren. Michael har skrivit alla utom två låtar på skivan, de andra två är skrivna av Neil Young resp. Pete Townshend. De bästa av de 11 låtarna på denna bra alternativ-country skiva är; ”A Decent Man”, ”The Englishman´s Obsession With America (Part 2)”, ”Mother Tongue”, ”Always The Bridesmaid (Never The Bride)”, “Blue Red & Grey” och ”High Days Holy Days”.

Michael Weston King har med denna CD visat att han är en av de bästa alternativ-country artister som finns, en KANON skiva för genren!

Skivan kanske finns i välsorterade skivaffärer, annars kan ni titta på www.floatingworld.co.uk

Publicerad: 2003-09-01