Artist: Bobby Rivers
 Titel: Carry On
 Skivbolag: Glen rec.

Bobby Rivers är ett nytt namn för mig. Och skivan ger inte mycket information om honom, förutom att han skrivit alla 15 låtar på skivan och även producerat den. Hans stil är ganska modern, men blandad så även de som gillar traditionell country kan hitta ett par låtar som tilltalar dem. Men problemet, som ofta förekommer när man skrivit alla låtarna själv, är att låtarna för det mesta låter för lika. De bästa låtarna i mitt tycke är; ”Carry On”, ”Simple Words”, ”If You Ever Lose Your Love”, ”True Love Is Hard To Find” och ”Behind”.

En helt Ok country-CD, mest för er som gillar den lite tuffare och modernare countryn.

CD:n är nog svår att hitta i Sverige, men den kan införskaffas via Bobbys hemsidan www.bobbyrivers.com

Publicerad: 2003-09-01

Artist: Thomas Michael Riley
 Titel: Cow Pasture Pool & Other Texas Love Songs
 Skivbolag: Campfire rec.

Texasartisen Thomas Michael Riley är relativt stor nere i Texas. Jag vet inte hur många skivor innan denna han har givit ut, men jag tippar på att det är runt fem stycken. Röstmässigt påminner Thomas mycket om Waylon Jennings, men bara till rösten inte till stilen. Stilmässigt ligger Riley ganska nära Gary P Nunn. Han har skrivit alla av skivans 13 spår. Jag har inga uppgifter på vilka musiker som är med, men de gör i alla fall ett bra jobb. Mina favoriter på denna skiva är; ”Waltz With Me”, ”After Work Last Night”, ”Cow Pasture Pool”, ”Hope” och ”Nothing´s Wrong”. Denna bra Texasskiva kan köpas via www.thomasmichaelriley.com

Publicerad: 2003-09-01

Artist: True Brothers
 Titel: The Third Man
 Skivbolag: Thunderbolt rec. (True Brothers rec.)

Jackie och Roger True har här gjort en gospelskiva i samma fina anda som the Louvin Brothers brukade göra. Dessutom har Charlie Louvin skrivit skivnoteringar på skivan. Samt att bröderna gör den gamla Louvins klassikern ”The Family Who Prays”. Detta är brödernas 4:e skiva, en av de tidigare var en hyllningsskiva till sin idol Webb Pierce (de har f.ö. Webbs son som manager. Jag, som gillar Louvin bröderna väldigt mycket, blir nästan lyrisk när man får höra nya skivor (2001) som gör samma stil som Louvins gjorde för 50 år sen! Bland de bra låtarna av skvians 15 märks; ”There´s A Gate”, ”I´ll Never Leave My God Alone”, ”All We Have For You, Mom”, ”I´m Living For The Master”, ”I Pray My Way Out Of Trouble” och ”The Family Who Prays”.

En utmärkt gospelskiva.

Skivan finns till salu på www.truebros.com

Publicerad: 2003-08-15

Artist: Michael Fracasso
 Titel: Back To Oklahoma
 Skivbolag: Ej angivet

Detta är en live-CD med Austinartisten Michael Fracasso. Hans stil är mer country-rock eller tuff singer-songwriter. Skivan innehåller 14 låtar, där alla utom tre är skrivna av Michael själv. Det är inte så mycket applåder och skrik som annars brukar kunna störa, bara att Fracasso pratar emellan vissa spår, men de har sina egna spår (med dessa inräknade har skivan 19 spår). Mina favoriter på denna skiva är; ”1950´s”, ”Dirty Old Town”, ”John Hardy” och ”Save Her Love”.

Skivan kan köpas via Michaels hemsida www.michaelfracasso.com

Publicerad: 2003-08-15

Artist: Kevin Greaves
 Titel: Long Haired Country Boys
 Skivbolag: JKKR rec.

Kevin Greaves är en ganska ny kille som tidigare släppt en skiva (”Over The Storm”) på samma bolag, som är hans och John Kearns. John är f.ö. med och spelar gitarr och dobro på skivan. Detta är modern country som lika gärna skulle kunna ges ut på ett storbolag. På skivan finns många covers av t.ex. låtar av Charlie Daniels, Steve Goodman och Mark Knopfler. Röstmässigt påminner Kevin en aning om Trace Adkins. Mina favoriter på denna 10 spår starka skiva är; ”Only Here For A Little While”, Waylon Jennings hit ”Ramblin´ Man”, instrumentala ”City Of New Orleans”, ”Amie” och ”Long Haired Country Boy”.

En bra modern skiva som kan köpas på Kevins hemsida www.kevingreaves.com

Publicerad: 2003-08-15

Artist: Daylon Wear
 Titel: Texas Twister
 Skivbolag: Freefalls Entertainment

Daylon Wear är en ny kille i Nashville. Röstmässigt påminner han ganska mycket om Travis Tritt. På denna skiva har han med sig många kända musiker som t.ex. Sonny Garrish, B James Lowry och Buddy Hyatt. Och bland låtskrivarna märks Bob DiPiero, den avlidne John Jarrard och Mark D Sanders, men Daylon har varit med och skrivit alla av skivans 12 låtar.

De bästa låtarna är; ”Mornin´ Glory”, ”I Got The Time”, ”What She´s Doing In Denver” och ”She´s Mine”.

Gillar den lite modernare countryn så är Daylon ett bra köp. Skivan finns på Daylons hemsida www.daylonwear.com

Publicerad: 2003-08-15

Artist: Doc Watson
 Titel: Trouble In Mind – Doc Watson Country Blues Collection 1964-1998

Doc Watson (född 1924) är en verklig legend inom countrymusiken. Han har bl.a. varit med i och är själv en mycket duktig gitarrist och banjospelare. Hans stil är mest country-blues, därav titeln på denna samlingsskiva från Sugar Hill. De har samlat ihop 17 låtar från hela hans karriär både från de skivor han gjort på Sugar Hill och Vanguard. Jag är inte mycket för bluesmusiken, men Doc Watson är väldigt speciell och bra. Han har ett enkelt komp och jag gillar när man kan göra bra musik med enkla medel. Bland skivans bättre spår märks; ”Sittin´ On Top Of The World”, ”Georghie Buck”, ”Little Sadie”, ”Country Blues”, ”White House Blues” och ”Lost John”.

En skiva som är bra om man vill komma i kontakt med en sann legend inom denna utspridda musikstil vi kallar country. Glöm inte att kolla in www.sugarhillrecords.com och www.docwatson.com

Publicerad: 2003-08-15

Artist: The Waifs
 Titel: Up All Night
 Skivbolag: Jarrah rec.

The Waifs är en trio från Australia som består av Joshua Cunningham och systrarna Vikki och Donna Simpson (när The Waifs först startade för 10 år sen var det bara systrarna Simpson som var med). Nu har de släppt sin 5:e skiva för bolaget Jarrah. De har även varit i både USA och i Europa och turnerat. Medlemmarna i trion har skrivit alla av skivans 12 spår. Jag gillar deras country som är rotad i singer-songwriter genren. De bästa låtarna i mitt tycke är; ”Nothing New”, ”Highway One”, ”Lighthouse”, ”Since I´ve Been Around”, “Three Down” och ”Fourth Floor”.

Skivan kan möjligtvis tas in av de större skivaffärerna, annars finns den på trions hemsida www.thewaifs.com

En bra singer-songwriter trio som säkert kan bli ännu större.

Publicerad: 2003-08-15

Artist: Lost & Found
 Titel: It´s About Time
 Skivbolag: Rebel

Bluegrassgruppen Lost & Found är tillbaka med en ny skiva för anrika Rebel. De har hållit på sedan 1975. Medlemmar i gruppen är; Barry Berrier –gitarr och sång, Dempsey Young –mandolin, Allen Mills –bas och sång och Ronald Smith –banjo. De spelar bluegrass som är väldigt mycket country. De gör på dena skiva relativt många kända countrylåtar som t.ex. ”Window Up Above”, ”Wreck Of The Old 97” och ”Fourteen Carat Mind” som Gene Watson spelat in, som de dessutom gör väldigt bra. Mina favoriter bland skivans 12 spår är; ”Log Cabin In The Lane”, ”Window Up Above”, ”Country Pride”, ”The Hurt´s All Gone” och ”Cold, Icy Fingers”.

En bra bluegrasskiva, även för den kräsne countrydiggaren. Skivan finns till salu på www.rebelrecords.com

Publicerad: 2003-08-15

Artist: Dave Rhames and the Westchesters
 Titel: Beautiful Day

Dave Rhames från Charlotte (North Carolina) är ett helt okänt namn för mig. Han har skrivit alla av skivans 10 spår, utan 2. I hans band the Westchesters ingår; Jim Ashton på steel, basisten Jason Burke, Jamie Hoover på trummor och Jacob Hillbert på trummor och keyboard. Jag tycker att Dave påminner en aning om Bobby Bares 1970-tals skivor på Columbia. Alltså en riktig härlig country. De låtar jag gillar bäst på skivan är; ”Ballad Of The New South”, ”To Love Somebody”, ”Beautiful Day” och Merle Haggards ”Sing Me Back Home”.

En bra country skiva som kan köpas på www.daverhames.com

Publicerad: 2003-08-01

Artist: Laura Veirs
 Titel: Troubled By The Fire
 Skivbolag: Bella Union rec.

Laura Veirs är ännu en ny bekantskap för mig. Hon är en singer-songwriter från Seattle. Bland musikerna märks namn som Tucker Martine på trummor (han ”proddar” också skivan), Bill Frisell på gitarr och Eyvind Kang på fiddle. Laura har (tror jag) skrivit alla av skivans 11 låtar. Gillar man artister som Dar Williams, Lucinda Williams och även den rockiga Emmylou Harris är nog detta en skiva jag kan rekommendera.

Mina favoriter är; ”Bedroom Eyes”, instrumentala ”Tom Skookum Road”, ”Ohio Clouds”, ”Tiger Tattoos” och ”The Ballad Of John Vogelin”.

En bra singer-songwriter/alternativ country skiva från en artist som jag hoppas få höra mer från i framtiden.

Skivan finns till salu på Lauras hemsida www.lauraveirs.com

Publicerad: 2003-08-01

Artist: Cross Canadian Ragweed
 Titel: Cross Canadian Ragweed
 Skivbolag: Universal South Records

Nashvillebolaget Universal South har gett ut ytterligare en skiva. Denna gång med en grupp vid namn Cross Canadian Ragweed. De består av Cory Canada –sång och gitarr, Grady Cross –gitarr, Jeremy Plato –bas och Randy Ragsdale på trummor. Deras stil är rockig country. Cory har varit med och skrivit alla av skivans 12 låtar. De låtar jag gillar bäst är; ”Anywhere But Here”, ”Constantly”, ”Brooklyn Kid”, ”Other Side” och ”17”.

En bra country-rock skiva.

Skivan kan finnas i vissa välsorterade skivaffärer, annars kan ni fråga så kanske de kan ta in den åt er. Annars kan ni titta in gruppens hemsida www.crosscanadianragweed.com

Publicerad: 2003-08-01

Artist: Nancy Hays
 Titel: Come Dance With Me
 Skivbolag: Nancy Hays Ent.

Nancy Hays är ännu en artist från Chicago. Hon har varit i Nashville mycket och uppträtt, bl.a. har hon öppnar för storheter som Conway Twitty, Glen Campbell, Ronnie Milsap och Crystal Gayle m.fl. Men trots det så är detta hennes första CD! Skivan saknar både information om låtskrivare och musiker, men jag tror att Nancy har skrivit ett antal av skivans 13 låtar. Hennes stil är lite 1970-tals country mixat mellan lugna och snabba låtar. Skivan väcker väl ingen direkt känsla att man bara ”måste ha” skivan.

De låtar jag gillar är; calypsoinfluerade ”Never Been Rocked”, ”Dad”, ”Deep Down” och ”Baby Don´t Go”.

En godkänd skiva som jag tycker kunde blivit bättre med lite bättre låtmaterial.

Skivan kan hittas på Nancys hemsida www.nancyhays.com