Artist: Mickey Gilley
 Titel: The Very Best Of
 Skivbolag: Warner Brothers (Heartland Music)

Denna samlingsskiva med countrykändisen Mickey Gilley (kusin till Jerry Lee Lewis och Jimmy Swaggart) kom ut så tidigt som 1991. Mickey var riktigt stor under 1970- och 1980-talen då han bl.a. gjorde många bra plattor på Playboy rec. Tyvärr har denna ”best of”-samling tagit låtar från hans tid på Epic och personligen tycker jag att Gilley inte var lika bra där som på Playboy (dessutom hade han sina största hits på Playboy). Skivan innehåller generösa 22 låtar, varav hälften av låtarna var inspelade 1991. Tyvärr är de låtarna bara covers som t.ex. ”For The Good Times”, ”The Most Beautiful Girl In The World”, ”My Special Angel” och ”Together Again”. De låtar jag gillar på denna annars ganska sega skiva är; ”I Can´t Stop Loving You”, ”There Goes My Everything”, ”Together Again” och ”Put Your Dreams Away”.

Jag råder snarare till att leta reda på Gilleys gamla Playboy skivor eller att köpa någon annan skiva med honom, för detta är mer Ronnie Milsap än Mickey Gilley. Många skivor med Mickey finns till salu på hans hemsida www.mickeygilley.com

Publicerad: 2003-08-01

Artist: Tina Amelia
 Titel: America Remembered
 Skivbolag: Amelia rec.

Tina Amelia har här gjort en hyllningsskiva till sitt land, USA, men det är inga patriotiska sånger och knappt inga covers. Hennes medproducent och manager Armand Pack sjunger också tre av skivans 10 spår och Dillon Thomas framför en annan låt. Det är svårt att säga vad för sorts country detta är, inte traditionellt, inte country-rock utan nästan en blandning av den nutida countryn, singer-songwriter och en gnutta folk.

Mina favoriter på denna skiva är; ”Land Remembered”, ”I Shall Not Be Moved”, Willie Nelsons hit ”Blue Eyes Crying In The Rain” och ”South Florida Hog Hunt”.

Skivan kan köpas via Tinas hemsida www.tina-amelia.com

Publicerad: 2003-08-01

Artist: Dan Israel and the Cultivators
 Titel: Love Ain´t A Cliché
 Skivbolag: Hayden´s Ferry rec. (Persistent rec.)

Dan Israel och hans band The Cultivators är nya namn för mig. Bandet består av Dan på gitarr och sång, Kris Bowring på bas och David J Russ på trummor. De har troligtvis skrivit alla av skivans 13 spår själva. Deras stil är den lite rockigare countryn som kan jämföras med en lite tam Steve Earle, men jag gillar dem. Bland de bästa låtarna märks; ”Some Time”, ”Never-Ending Circles”, ”Hey Kid”, ”Don´t Feel Like Laughing”, ”Overloaded” och ”Jump Through The Rings”.

En bra country-rock skiva som säkert många i Sverige skulle gilla.

Skivan kan vara svår att hitta i affärerna, men den finns på www.thecultivators.com

Publicerad: 2003-08-01

Artist: Ray Weaver
 Titel: What You Wish For

Ray Weaver är en ny bekantskap för mig. Denna skiva har ursprungligen getts ut på kassett, men den fick så bra recensioner att Ray beslöt att släppa den på CD med ett par extra låtar. Skivan innehåller 12 spår, varav en låt kommer med två gånger. Alla av låtarna är skrivna av Ray. Musikerna gör ett bra jobb och de är bl.a. Billy Davis –gitarrer, Dave Giegerich – dobro och Mike Mumford på banjo. Med detta komp kanske ni tror att detta är en bluegrasskiva, men Ray är country mot singer-songwriter genren. De låtar jag gillar bäst är; ”Grandma´s Place”, ”Train Whistle Guitar”, ”What You Wish For” och ”Goin´ Alone”.

En bra singer-songwriter som vi säkerligen kommer att få höra mer av i framtiden.

Skivan kan köpas från www.rayweaver.com

Publicerad: 2003-08-01

Artist: Felicity
 Titel: New Shadow
 Skivbolag: EMI Music Australia

Felicity kommer från Australien som många andra bra artister. Hennes stil är Texasswing country i samma anda som t.ex. Hank Thomson brukar göra.

Hon har en väldigt fin röst. De låtar jag gillar bäst är; ”This Is Life”, Spade Cooleys gamla ”You Can´t Break My Heart”, ”Live A Little” och ”I Remember You”.

Skivan hade fått ett ännu högre betyg ifall den varit lite jämnare och haft mindre Texasswing låtar.

Denna CD kan köpas via Felicitys hemsida www.felicitys.com.au

Publicerad: 2003-07-15

Artist: Jimmy Payne
 Titel: When Mama Prayed
 Skivbolag: Sounds Upon Cumberland rec.

Jimmy Payne var på Epic under 1970-talet och har ett antal bra skivor bakom sig runt den tiden. Röstmässigt ligger han ganska nära George Jones. Denna gospelskiva gavs först ut 1978 på bolaget Word i England, men nu återges den på CD tillsammans med två extra spår. Bland musikerna märks t.ex. Jim Glaser på gitarr, steelgitarristen Doyle Grisham och trummisen Jon Corneal. Detta är gospel när den är som bäst. De bästa låtarna på denna skiva är; ”Walk With Me The Rest Of The Way”, Willie Nelsons ”It´s Not For Me To Understand”, ”Family Bible”, ”Jesus Use Me”, ”Wait A Little Longer Please Jesus” och ”When Mama Prayed”.

En mycket bra gospelskiva från en gammal countrysångare som vet hur den traditionella countryn ska låta.

Skivan kan vara svår att hitta, men den finns på Jimmys hemsida www.jimmypayne.org

Publicerad: 2003-07-15

Artist: Michael Ballew
 Titel: Rodeo Cool
 Skivbolag: Soul Of The Heart Productions

Michael Ballew är en ganska känd artist nere i Texas. Hans stil är riktig Texascountry i samma anda som t.ex. Johnny Bush. Han har skrivit alla av skivans 18 låtar, utom en. Musiker på denna skiva är bl.a. Gene Chisman på trummor, steelgitarrtrion Buddy Emmons, Jimmy Day och Tom Brumley, fiddlaren Buddy Spicher och Floyd Domino på keyboard. Bland de bra låtarna märks; ”I Love To Ride”, ”Damned Ol´ Beer”, ”Glenda Pearl”, ”Rodeo Cool”, ”Darkside Of The Floor” och ”Your Memory Is Better Than Mine”.

En bra Texascountry skiva.

Skivan kan köpas antingen via Western Songs i Stockholm eller på Michaels hemsida www.michaelballew.com

Publicerad: 2003-07-15

Artist: J D Haring
 Titel: The Bad Times Aren´t So Bad

J D är en helt okänd kille för mig. Denna skiva har han antagligen gett ut själv och han har också skrivit alla av skivans 9 spår. Det finns inte mycket mer information om J D än det på skivan. De låtar jag gillar är; ”If You Ever Say You´re Leavin´ (Honey I´m Leavin´ Too)”, ”Let´s Have Another Drink (And Get Stupid)” och ”I Went Down For The Last Time”.

Vill ni få tag på skivan så kan ni köpa den från www.jdharing.com

Publicerad: 2003-07-15

Artist: Lisa Dodd
 Titel: The Ten Year Dash 1993-2003

Lisa Dodd från Kanada har här samlat ihop lite av sina gamla låtar under sin 10 år långa karriär och sina två album. 10 av skivans 17 spår är dessutom live och en låt är helt ny. Hon gör ett antal covers av låtar skrivna av t.ex. John Prine, Melissa Etheridge, Kris Kristofferson och Alanis Morissette. Hon är country, men ganska tuff. De låtar jag gillar bäst på skivan är; ”Brand New Day”, ”That´s How Over It Is”, ”The Star”, Meredith Brooks låt ”Bitch” och ”Corner Of Life”.

En ganska tuff countryskiva. Skivan kan skaffas från Lisas hemsida www.lisadodd.com

Publicerad: 2003-07-15

Artist: Various Artists
 Titel: Cool, Blue Outlaws (Songs Of Rogues, Rascals & Rapscallions)

En ny samlingsskiva från Sugar Hill under serien ”Cool Blue”. Tidigare har en serie med tragiska texter getts ut (”Cool, Blue & Lonesome” recenserades i SCC-Nytt nr. 1/2002). På denna är det banditer och brott som texterna handlar om. Bland artisterna märks; Jerry Douglas, Doc Watson, Doyle Lawson, Sam Bush och Country Gentlemen. Alla de 16 låtarna har tidigare varit med på artisternas egna skivor. Mina favoriter på denna starka skiva är; ”Ruby Ridge” med Peter Rowan, ”Poor Ellen Smith” med Jim Mills, ”Open Pit Mine” som görs av Nashville Bluegrass Band, Seldom Scenes version av ”Philadelphia Lawyer”, ”Girl In The Blue Velvet Band” med Jerry Douglas och Peter Rowan, Lonesome River Bands ”Willow Garden” och ”Jailhouse Blues” med Ronnie Bowman.

En kanske inte lika stark CD som ”Cool, Blue & Lonesome”, men ändå bra och värd att ha. Skivan kan skaffas – som alla andra Sugar Hill skivor- från bolagets hemsida www.sugarhillrecords.com

Publicerad: 2003-07-15

Artist: Wildfire
 Titel: Where Roads Divide
 Skivbolag: Pinecastle rec.

Bluegrassgruppen Wildfire är tillbaka med sin andra skiva på Pinecaslte. Den första hette ”Uncontained”. Bakom gruppen döljer sig; Phil Ledbetter, Darrell Webb, Robert Hale, Barry Crabtree och Curt Chapman. Skivans låtar är inte direkt bluegrasslåtar, de är bl.a. skrivna av Keith Urban, Deryl Dodd och Bill Anderson. Men även en Bill Monroe och en Jimmy Martin låt är med. Wildfire är väldigt bra på att göra country låtar i bluegrass tappning, något som t.ex. märks på Cal Smiths gamla hit ”The Lord Knows I´m Drinking”. Andra av de 12 låtarna som är bra äro; ”I Don´t Know You”, ”The Last Song”, ”I´m Afraid My Darling´s Gone”, ”Living Like There´s No Tomorrow”, ”I Don´t Know How To Fix It” och ”All Because Of Me”.

En mycket bra bluegrasskiva som kommer att hamna på min topp-5 över årets bluegrasskivor. Vill ni få tag på skivan kan ni antingen gå in på www.wildfireband.com eller www.pinecastle.com.

Publicerad: 2003-07-15

Artist: Kacey Jones
 Titel: Every Man I Love Is Either Married, Gay Or Dead
 Skivbolag: IGO rec.

Kacey Jones är tillbaka med en ny skiva (släppt 2000). Hon har gjort ett par skivor tidigare och ofta låtar med humoristiska texter, vilket bl.a. märks på titellåten på denna skiva. Men hon är trots det bra. På denna skiva har hon också med sig ett par gästartister; Delbert McClinton och Jonell Mosser. Bland låtskrivarna märks bl.a. Tom Waits, Kinky Friedman och L. E. White.

Mina favoritlåtar på denna skiva är; ”You´re The Reason Our Kids Are ugly” (med Delbert McClinton), ”Collector Of People”, ”But I´m Not Bitter”, ”Love Handle” och titellåten ”Every Man I Love Is Eiter Married, Gay Or Dead”.

Skivan finns till salu på www.kaceyjones.com.

Publicerad: 2003-07-01

Artist: Bob Cheevers
 Titel: We Are All Naked
 Skivbolag: Inbred rec.

Bob Cheevers hade jag faktiskt bara hört ett par gånger tidigare på Kalle Oldbys countryprogram i P4. Här är nu en skiva med honom från 2001. Jag gillar honom, för han är lite speciell. Stillmässigt ligger han lite åt singer-songwriter hållet, men har ändå ena foten kvar i countryn. Alla 14 låtar är skrivna av Bob.

De bästa låtarna enligt mitt tycke är; ”Help Me With My Heart”, ”Before You”, ”We Are All Naked” och ”Blue Delta Dawn”.

Skivan bör kanske lyssnas på före ett köp, men annars finns skivan till salu på www.cheeversongs.com.

Publicerad: 2003-07-01