Artist: Billy Curtis
 Titel: Bag It Up
 Skivbolag: Phantom Ranch Records

Billy Curtis kommer från England. Hans stil är en ganska tuff, men väldig bra, country stil, lite i stil som Monte Warden som kommer till Furuvik i år. Billy har antagligen också influerats av Dwight Yoakam då vissa låtar är väldigt ”Yoakam-influerade”. Troligtvis har han skrivit de flesta av 11 låtarna på skivan. Mina favoriter på skivan är; ”It´s Late”, ”Lord Take Me”, ”That´s Love”, ”Streets Of Bakersfield” och Billy Swans gamla ”I Can Help”.

Billy bevisar att all bra country inte måste komma från USA eller Kanada, utan det finns bra country i både Europa och Australien.

Denna bra skiva kan skaffas via www.billycurtis.com.

Publicerad: 2003-07-01

Artist: Chris Mills
 Titel: The Silver Line
 Skivbolag: Powerless Pop rec.

Chris Mills kommer från Chicago, en stad som kanske inte riktigt är känd för country musik. Chris är väl inte egentligen country, utan mer rock eller tuff country-rock. Fast det han gör är bra, för den genren. Han påminner mig av någon anledning lite av det brittiska popbandet Travis. Chris har själv skrivit alla av de 10 låtarna, utom en.

De bästa låtarna är; ”Sleeptalking”, ”The Silver Line”, ”Floorboards” och ”Dry Eye”.

Denna rockiga skiva kan köpas via www.chris-mills.com.

Publicerad: 2003-07-01

Artist: Steve Gillette
 Titel: The Ways Of The World
 Skivbolag: Compass Rose Music

Steve Gillette är en välkänd låtskrivare som hållit på sedan 1960-talet. Hans mest kända låt är ”Darcy Farrow” som bl.a. spelats in av Ian och Sylvia Tyson och Nanci Griffith. Denna CD med honom gavs ut så tidigt som 1992. Han har med sig många duktiga musiker som t.ex. trumissen Keny Malone, Stuart Duncan på fiddle och basisten Roy Huskey Jr.

Skivan har 12 spår, samtliga skrivna av Steve. Skivan är bitvis lite folk inspirerad, men det gör inte så mycket för Steve har en väldigt behaglig röst som påminner mig om Jamie O´hara. Mina favoriter på denna skiva är; ”the River”, titellåten ”The Ways Of The World”, ”Bed Of Roses”, ”Grapes On The Vine” och ”Always A Train In My Dreams”.

Skivan är nog i det närmaste omöjlig att få tag på i affärer, men försök på www.stevegillette.com och hälsa från mig.

Publicerad: 2003-07-01

Artist: Lost John Casner
 Titel: Don´t Make Me Laugh (While I´m Drinkin´)
 Skivbolag: Spectrum rec.

Texaskillen Lost John Casner är en helt okänd kille för mig. Hans stil är riktigt Texas country uppblandad med lite swing. Med sig har han musiker som steelgitarristen Bobby Snell och legenden Johnny Gimble på fiddle. Bland de 12 låtarna märks låtskrivare som John Prine, Leon Payne, George Jones och Mel Tillis. Merle Haggard har skrivit att han påminner lite om Lefty Frizzell, personligen tycker jag att han påminner mer om Ray Price. De bästa låtarna på skivan är; ”They´ll Never Take Her Love From Me”, ”One More Time”, ”Faded Love & Memories”, ”Yes I Guess They Oughta Name A Drink After You” och ”Remote Amigo”. Skivan kunde ha fått fler hattar ifall det varit lite mindre swinglåtar. Skivan är dock ändå värd att ha i samlingen. Den kan köpas via Johns hemsida www.lostjohn.com.

Publicerad: 2003-07-01

Artist: Various Artists
 Titel: Legacy- A Tribute to The First Generation Of Bluegrass

Detta är en äldre samlingsskiva från Sugar Hill (den släpptes 1997). Men oj, vilken bra bluegrass! Här är det artister som Marty Stuart, Ricky Skaggs, Seldom Scene och Doc Watson som gör låtar som blev kända av antingen Bill Monroe, Stanley Brothers eller Flatt & Scruggs. Det finns egentligen knappt en dålig låt bland de 15 spåren. Alla låtar har (som vanligt) varit med på någon tidigare Sugar Hill skiva. Detta är faktiskt en av de allra bästa skivor man kan skaffa sig om man gillar den traditionella bluegrassen. De allra starkaste låtarna är; ”Rose Of Old Kentucky” med Byron Berline och Vince Gill, Lonesome River Bands båda ”She´s More To Be Pitied” och “I´ll Take The Blame”, ”Baby Girl” med Ricky Skaggs och Tony Rice, Jonathan Edwards och Seldom Scenes version av ”Don´t This Road Look Rough & Rocky” och ”I´m Lonesome Without You” som Lonesome Standard Time gör.

Skivan finns troligtvis fortfarande på www.sugarhillrecords.com.

En mycket bra bluegrass skiva som enligt mig nog är en av de bästa skivorna i genren.

Publicerad: 2003-07-01

Artist: Steve Fox
 Titel: Small World
 Skivbolag: Page Music

Amerikanen Steve Fox har här gjort vad jag tror är hans debutskiva, den kom ut 2001. Skivan innehåller 16 låtar, alla skrivna av Steve. Oftast när artisten skriver alla låtarna själv brukar alla spår låta likadant, så är inte fallet med Steve. Hans stil är den lite moderna 1990-tals countryn i stil med t.ex. Chad Austin, Joe Nichols och framförallt gruppen Restless Heart. Mina favoriter är; ”Movin´ To A Small Town”, ”The Down Side”, ”Couple On The Cake” (med Beverly Mahood), ”Cheap Red Wine” och titellåten ”Small World”.

En bra artist jag hoppas få höra mer av i framtiden. Skivan kan skaffas från Steves hemsida www.foxsongs.com

Publicerad: 2003-07-01

Artist: Jan Seides
 Titel: Everyday People
 Skivbolag: Panda Productions

Jan Seides är ännu en helt okänd artist för mig. Skivan är släppt på hennes egna bolag. Dessutom har hon skrivit alla de 12 låtarna på skivan själv. Hon har en egen stil och påminner egentligen inte om någon jag har hört. Men, tyvärr, är inte detta min stil av country. Det finns ett par låtar jag tycker är bra och de är; ”Boys At The Border”, a Capello ”Oh Hear The Wind” och ”If You Ask My Heart”. Denna skiva bör ni lyssna på innan ni köper den. För mer info kolla på Jans hemsida www.janseides.com.

Publicerad: 2003-06-01

Artist: Mark David Manders & Nuevo Tejas
 Titel: Chili Pepper Sunset
 Skivbolag: Blind Nello rec.

Mark David Manders är en relativt känd kille nere i Austin området. Hans stil är Austincountry, men utan att hamna i sega, långtråkiga låtar utan att fortfarande vara country. De andra medlemmarna i Nuevo Tejas är; Dave Bennett på fiddle och mandolin, Russ Sherefield på bas och Charlie Kautz på trummor. Som på många Austinproducerade skivor är Lloyd Maines producent och spelar också gitarr och dobro. Skivan innehåller 11 låtar plus ett ”hidden track”. Mark har skrivit alla låtar själv, vissa med hjälp av t.ex. Max Stalling. De bästa låtarna är; ”Headin´ Out West”, irländskinfluerade ”Anne Marie”, ”Scars & Souveniers”, ”Black Jack Road” och ”Three Fingers Tequila”. Vill också ge en eloge till Dave Bennett som spelar väldigt bra fiddle på skivan.

Denna väldigt bra Austinskiva kan köpas via Mark Davids hemsida www.markdavidmanders.com.

Publicerad: 2003-06-01

Artist: One Riot One Ranger
 Titel: Flat City Nights
 Skivbolag: Hayden´s Ferry rec.

Från Columbus, Ohio kommer gruppen One Riot One Ranger. Bakom dem är Chas Williams-mandolin och fiddle, Mark Wyatt-bas, Pete Remenyi-dobro, Paul Brown-banjo och Mark Gaskill-gitarr. De spelar en ganska modern bluegrass som samtidigt är influerad av western musiken. De har skrivit 6 av skivans 12 låtar. De bästa låtarna i mitt tycke är; Jim & Jessies ”The Southbound Train”, Jimmie Rodgers influerade ”I Dreamed About A Country Song”, ”I Didn´t Know” och Delmore Brothers gamla ”Weary Lonesome Blues”. En bra bluegrass skiva som kanske bör lyssnas på innan ett köp. Skivan finns till salu på gruppens hemsida www.oneriot.com.

Publicerad: 2003-06-01

Artist: Various Artists
 Titel: No Song No Supper

Detta är en ny compilationskivan från Sugar Hill, denna gång med sina singer-songwriters. Några av de mer kända artisterna som bidrar på skivans 14 spår är Guy Clark, Rodney Crowell, Townes Van Zandt och Robert Earl Keen. Skivan är (som alla Sugar Hill samlingar) bra, men inte superbra. Alla låtarna har tidigare getts ut på artisternas egna skivor. Mina favoriter på denna skiva är; ”Sweet Loving Daddy” med Jesse Winchester, Jimmy Murphys ”I Get A Longing To Hear Hank Sing The Blues”, ”Waitin´ Round To Die” med Townes Van Zandt, “Fast As I Can” som sjungs av James McMurtry och Guy Clarks underbara ”Let Him Roll”. Vill ni ha en inblick i den breda genren singer-songwriter är detta ett bra startskott. Även denna skiva kan köpas via Sugar Hills hemsida www.sugarhillrecords.com.

Publicerad: 2003-06-01

Artist: Susan Gibson
 Titel: Chin Up

Susan Gibson var en helt okänd artist for mig. Hon gör en lite annorlunda skiva, stilen går inte riktigt att förklara, lite modernt men ändå traditionellt med en nypa singer-songwriter uppblandad med bluegrass. Men hursomhelst är det väldigt bra.

Skivan innehåller 13 låtar plus en s.k. ”hidden track” och jag tror (det står inte på skivan) att Susan skrivit alla själv. De bästa av de 13 låtarna i min mening är; ”Excuses Excuses”, ”Shape I´m In”, ”One Rollerskate”, ”Christmas In Houston” och ”Clumsy Hands”.

Susan är garanterat en artist på väg uppåt och jag tror att vi kommer att få höra namnet mer framöver. Denna riktigt bra och annorlunda skiva kan köpas på Susans hemsida www.susansongs.com.

Publicerad: 2003-06-01

Artist: Paul Williams & The Victory Trio
 Titel: I´ll Meet You In The Gloryland
 Skivbolag: Rebel rec.

Paul Williams och 5-manna bandet (!) Victory Trio har gjort en gospelskiva på anrika Rebel records. Detta är gospel i sannaste Louvin Brothers känsla som ger mig rysningar (då man själv är en STOR fantast på Louvins musik). Skivan innehåller 14 låtar och de flesta verkar vara nya låtar, då jag själv bara känner igen fyra låtar. Mina favoriter på denna ruskigt bra skiva är bl.a. ”Just For You”, ”Stormy Waters”, ”She´s Not Home Yet”, ”God Saves Old Sinners” och ”Arise, Arise”.

Gillar ni äldre gospel med en liten nypa bluegrass med stämsång så är detta nog ert bästa skivköp på länge. Skivan kan köpas via www.rebelrecords.com.

Publicerad: 2003-06-01

Artist: Randy Howard
 Titel: I Rest My Case

Fiddlaren och sångaren Randy Howards sista och efterlängtade skiva har äntligen släppts. Skivan har försenats pga. att Randy dog 1999 i en ålder av 38. Han spelade fiddle för många större artister som t.ex. Tammy Wynette, Garth Brooks och George Jones. På denna skiva har han med sig många kända bluegrass musiker som t.ex. Jerry Douglas, Sam Bush, Roy Huskey Jr. och Carl Jackson. Skivan är dock mestadels instrumental och de spår som det sjungs på (5 av 14 spår) är det antingen Carl Jackson eller Don Rigsby som sjunger, vilket är synd då Randy var en kompetent sångare själv. Även om instrumentalt inte är ”my cup of tea” så finns det många fina låtar på denna och kanske en bra instrumental skiva att starta med om man inte tidigare lyssnat på genren. De bästa låtarna är; ”Lonesome Road”, ”Fit For A King”, ”I Hear A Sweet Voice Callin´”, Dan Fogelbergs “Leader Of The Band” och “Kansas City Kitty”.
En bra instrumental skiva från en mycket bra och saknad fiddlare. Skivan finns på www.sugarhillrecords.com.

Publicerad: 2003-06-01