Artist: Doyle Lawson & Quicksilver
 Titel: Just Over in Heaven
 Skivbolag: Sugar Hill, SUG-CD-3911. Inspelad 2000
 Recensent: Ulf Sandberg

Jag var i Washington (DC) en fredagskväll i januari. Då kunde jag välja mellan att gå och lyssna på Seldom Scene i Alexandria eller Doyle Lawson & Quicksilver i Arlington. Dessa båda bluegrasstorheter uppträdde exakt samtidigt på två platser i Virginia vilka båda låg inom ”taxiavstånd” från mitt hotell i DC. Jag valde då Doyle Lawson eftersom jag hade varit ett flertal gånger tidigare på Seldom Scenes konserter i Alexandria (klubben Birchmere därstädes är ju deras ”hemmabana”).

Doyle Lawson & Quicksilver sjunger i huvudsak bluegrass med inriktning på southern gospel och konserten ägde rum i en kyrka, så miljön var den rätta. Konserten var förstås underbar men det är inte den jag skall recensera så jag vill bara nämna att dess höjdpunkt var när en av bandets medlemmar spelade piano och sjöng Vince Gills ”Go Rest High on the Mountain”. Det var inte direkt bluegrass men han sjöng den ännu bättre än Vince Gill själv och arrangemanget var toppenfint. Gruppen planerar att spela in denna sång på skiva i slutet på året så det är något fint att se fram emot.

Efter konserten köpte jag ett antal CD och den här är en av dem. Den innehåller uteslutande southern gospel (eller bluegrass gospel om man så vill) och med ett material som i huvudsak har skrivits av Doyle Lawson själv eller av medlemmar i hans band. Lawson, numera i pensionsåldern och med ett förflutet i Country Gentlemen under en tid då många av läsarna inte var födda, och hans unga band Quicksilver, är starkt inriktade på harmony singing och därvidlag är de f n bland de absolut bästa inom genren (många betraktar dem som allra bäst). Det är därför naturligt att skivans styrka är just harmonisången. Flera av sångerna framförs f ö a cappella. Eftersom materialet är i huvudsak deras eget och relativt nyskrivet finns det inga kända sånger. Trots detta är alla spår på skivan njutbara och jag bedömde 5 av de 14 spåren som riktiga ”höjdare”. Detta är verkligen ovanligt när det gäller tidigare oinspelat eget material.

Skivan rekommenderas varmt för alla som gillar bluegrass och alldeles speciellt för dem som gillar southern gospel och harmonisång.

Publicerad: 2003-03-01

Artist: Shawn Allen
 Titel: I´m Gonna Run
 Skivbolag: REL Entertainment

Jag har fått ett promo-ex av denna skiva med 8 spår. Jag antar/hoppas att den riktiga utgåvan har fler låtar, för Shawn är bra! Detta är Texaskillens debut-CD och stilen är traditionell country med både steel och fiddle. Hans röst påminner en liten aning om Gene Watson och George Strait.
Det finns nästan bara bra låtar av de 8 som detta ex har, men de som utmärker sig mest är; ”Your Side Of Town”, Stonewall Jacksons gamla hit ”Don´t Be Angry”, ”Any Other Woman” och fartiga ”Honey You´ll Love Me Soon”.

Hade det varit fler låtar i samma stil hade den garanterat fått en hatt till och vem vet kanske mer. Denna bra skiva kan skaffas via Shawn´s hemsida www.shawnallen.com.

Publicerad: 2003-03-01

Artist: Wildwood Valley Boys
 Titel: Back Country Road
 Skivbolag: Rebel rec.

Från det anrika bluegrassbolaget Rebel records kommer här en ny (?) grupp med duktiga musiker. Medlemmarna i bandet är Tom Holt på gitarr, Wes Vanderpool på banjo, Davis Long på mandolin och basist Kevin Kehrberg. Alla utom Kevin sjunger och de får tillsammans fram en mycket fin stämsång. De har skrivit många av skivans låtar själva och blandat upp dem med klassiska låtar som Lefty Frizzells ”Mom & Dad´s Waltz” och ”Shackles & Chains” som Jimmie Davis skrivit. Detta är bra bluegrass i samma anda som de gamla bluegrassässen som Country Gentlemen, Doyle Lawson eller Bill Clifton.

De bästa låtarna bland skivans 12 spår är; ”Shackles & Chains”, John Prines ”Paradise”, ”Ruby The Beauty”, ”Black Dust Fever”, ”Heartbreakin´ Devil” och ”She Knew”.
Mycket bra traditionell bluegrass! Skivan kan skaffas på gruppens hemsida www.wildwoodvalleyboys.com eller www.rebelrecords.com.

Publicerad: 2003-03-01

Artist: Hayes Carll
 Titel: Flowers & Liquor
 Skivbolag: Compadre rec.

En debutant vars skiva har fått många lovord och spås en gå en lysande framtid till mötes. Dessutom har han skrivit alla utom en av skivans 12 spår. Hans stil är mer modern country som, om han bara får ut skivan till mycket folk, kommer att sälja bra. Det finns ett antal bra låtar och röstmässigt påminner han lite om Dwight Yoakam fast med mörkare röst eller Kris Kristofferson. De låtar jag fastnat för är; ”Barroom Lament”, ”Live Free Or Die”, titelsången ”Flowers & Liquor”, ”It´s A Shame” och ”Lost & Lonely”.

En bra lite annorlunda modern country skiva. Skivan kan köpas på Hayes hemsida www.hayescarll.com.

Publicerad: 2003-03-01

Artist: Beaver Nelson
 Titel: Legends Of The Super Heroes
 Skivbolag: Freedom rec.

Beaver Nelson är en –för mig- ny Texaskille som släppt en uppmärksammad skiva. Detta är vad jag erfar hans andra skiva. Hans stil är s.k. alternativ-country, men det är bra för den genren. Beaver har lite hes röst, men hans sångsätt är bra. Han har skrivit alla av skivans 11 låtar och en del har riktigt bra texter! Bland mina favoriter på skivan märks; ”Clean It Up”, ”Government-Sanctioned Hayride”, ”Anything Easy Left”, den helt underbara ”Chameleon Brain”, ”Baloney Bay” och ”Some Day Just Like Today” där en kille vid namn J M Roe sjunger.
En bra lite rockig alternativ skiva med en kille jag hoppas höra mer av i framtiden. Skivan kan köpas via hans hemsida www.beavernelson.com

Publicerad: 2003-03-01

Artist: Various Artists
 Titel: This is Americana Vol. 1: A View From Sugar Hill records

Ännu en samlings-CD från Sugar Hill records, denna gång med ett axplock av deras singer-songwriter och bluegrass artister som gör s.k. Americana musik. Med andra ord klassisk amerikansk musik. Det finns ett par kända artister som t.ex. Rodney Crowell, Doc Watson och dobrokungen Jerry Douglas. Mina favoriter bland skivans 16 låtar är; ”I Won´t Go With You” av Scott Miller & Commonwealth, ”Poor Boy Working Blues” med Doyle Lawson, Robin & Linda Williams ”After The Fire Is Gone”, ”It´s All My Fault” med Baucom, Bibey & Blueridge samt Railroad Earths “Might River”.

Är ni intresserad av skivan kan ni få tag på den genom skivbolagets hemsida www.sugarhillrecords.com.

Publicerad: 2003-03-01

Artist: Ronnie Bowman
 Titel: Starting Over

Ronnie Bowman är ett nytt och välkänt namn inom bluegrassen. Han har släppt bra skivor sedan tidigare på Sugar Hill records. Han har en riktigt bra och mjuk bluegrass röst. Han har dessutom med sig många duktiga bluegrassmusiker som t.ex. Dan Tyminski på mandolin, dobrokungen Jerry Douglas, Ron Stewart på fiddle och banjo och basist Barry Bales. Detta är ny bluegrass, eller newgrass som det också kallas, när det är som bäst! Ronnie har producerat skivan själv tillsammans med välkände producenten Don Cook.

Bland de bästa låtarna märks; ”Selfish Ways”, ”Rise Above”, ”Stone Cold Blue” , ”I´ll Be Dogged”, ”What She Didn´t Say” och ”One Life”.

En utmärkt skiva för alla bluegrass fans och även de som vanligtvis inte lyssnar på bluegrass.

Publicerad: 2003-02-01

Artist: Lauren Braddock
 Titel: Lauren Braddock
 Skivbolag: Lost Dawg rec

Lauren Braddock är dotter till låtskrivarlegenden Bobby Braddock som bl.a. skrivit ”D-I-V-O-R-C-E” till Tammy Wynette och George Jones odödliga ”He Stopped Loving Her Today”. När man har sådan traditionell country i blodet kan man tro att Lauren skulle göra en riktigt traditionell skiva, men inte. Istället är detta country-rock med bitvis riktigt rockiga toner. Men hon är ändå country. Med på skivan är också en 40 sekunders låt av ”D-I-V-O-R-C-E”. Hon har dessutom många gäster på skivan som bl.a. pappa Bobby, låtskrivarna Matraca Berg och Bill Lloyd samt artisterna Deborah Allen och Blake Shelton. Ett par låtar på denna skiva är som sagt väldigt rockiga, men jag gillar ju ibland lite rockigare toner av countryn. Och här finns ett antal bra låtar som Lauren skrivit själv (hon har skrivit alla 15 låtar förutom då ”D-I-V….”) som t.ex. underbara ”Plows In Our Field”, ”Don’t Turn Away”, ”Lost Dawg”, ”Someone I Don´t Know” och rockiga ”A Walk Down Sesame Street”. Men detta är som sagt inget för er som gillar traditionell 1960-tals country, men gillar t.ex. Steve Earle, Nanci Griffith eller Lucinda Williams kan denna skiva nog tilltala er. Jag hoppas att så många som möjligt upptäcker Lauren och hennes bra musik, jag längtar till nästa skiva! Skivan kan skaffas via Laurens hemsida www.laurenbraddock.com.

Publicerad: 2003-02-01

Artist: Red Steagall
 Titel: Wagon Tracks
 Skivbolag: Western Jubilee rec.

Gamle veteranen Red Steagall är tillbaka med en ny westernskiva. Red som gjorde många bra skivor för Capitol och ABC-Dot under 1970-talet har under 1990-talet mest inriktat sig på att göra westernskivor istället. Fast jag hoppas han gör en ny riktig countryplatta snart också. Jag ska väl erkänna att jag inte är någon större vän av westernmusiken, så jag är antagligen fel person att recensera denna skiva. Men Red har ändå ett antal låtar som t.o.m. jag kan lyssna på. Några bra låtar på denna CD är; ”If I Never See Ireland Again”, ”The Yellowstone Valley”, ”My Nebraska Homestead” och ”My America”.
Av skivans 12 låtar har Red skrivit 10. Vill ni få tag på denna skiva kan bl.a. köpa den hos Western Songs i Stockholm, eller via skivbolagets hemsida www.westernjubilee.com
En helt Ok western skiva, som även de som inte alltid gillar western kan lyssna på.

Publicerad: 2003-02-01

Artist: Randy Sharp
 Titel: The Connection
 Skivbolag: With Any Luck productions

Randy Sharp är en relativt känd låtskrivare, som tidigare också varit gift med artisten Karen Brooks. På denna skiva – som jag tror är hans första solo-CD – är alla de 12 låtarna skrivna av Randy och några sånger är från så tidigt som 1979 och 1980, men det finns mest låtar som är skrivna under 1990-talet. Denna skiva är dock släppt 2002. Jag har lite svårt för denna skiva, men bitvis är den riktigt bra, då han påminner lite om duon the O´kanes. Men det är lite för många lugna ballader för min smak. De låtar som tilltalar mig är; ”I Won´t Stand In Line”, ”Dreams Of San Joaquin”, ”Some Walls” och ”The Search Goes On”.
Skivan får godkänt, men tyvärr inte mer. Gillar ni lite stilsammare country då är detta en skiva för er. Skivan kan införskaffas genom Randys hemsida www.randysharp.ws .

Publicerad: 2003-02-01

Artist: David St Romain
 Titel: DSR
 Skivbolag: Intuit Music

David är en ny bekantskap för mig. Han spås en lysande framtid, men jag tror för att bli riktigt stor lär han behöva komma till ett riktigt stort bolag och få en hit innan den lysande framtiden blir av, men han har i alla fall kvalitéerna som behövs. Skivan är lite modernare, men inte för modern. Han har med sig både okända och meriterade musiker som Dan Dugmore på steel, fiddlaren Larry Franklin och gitarristen Pat Buchanan. Bland de bra låtarna på denna 10 spår starka CD märks; ”I Love You Period”, ”Only A Good Woman”, ”Hard Hard World” och David Lynn Jones låt ”Ain´t Love Strange”. Gillar ni en tuffare och modernare country så är David St Romain precis vad ni letar efter. Skivan kan skaffas via Davids hemsida www.davidstromain.com.

Publicerad: 2003-02-01

Artist: Anthony Rivera
 Titel: Wish You Were Loving Me
 Skivbolag: DreamPath productions

Denna CD med Anthony kom ut 1999. Han har – som namnet antyder – en mexikansk bakgrund, vilket märks på musiken, samt att han sjunger lite på spanska. Det är inte många för mig kända musiker, den enda jag sett till tidigare är producenten Marty Rifkin som spelar gitarrer, trummor, steel och bas på ett par spår. Bland skivans 10 spår gillar jag mest; Jenny Lou Carsons gamla ”Jealous Heart”, ”Gringo Loco”, dansvänliga ”Dear One”, ”Wish You Were Loving Me Like That” och Steve Gilletttes ”What She Don´t Know”.

Skivan är nog svår att hitta i Sverige, så mitt förslag är att mejlar till Anthony direkt på anthonyr@nayzak.com

En bra mexikansk influerad country skiva.

Publicerad: 2003-01-03

Artist: Chris Sears
 Titel: Empty Spaces
 Skivbolag: Electric Cactus rec.

Chris Sears är en nykomling som nu fått chansen genom Texasartisten Bill Green som både producerar och spelar synthesizer och munspel på skivan. Andra mer kända Texas musiker är med som t.ex. Dickey Overby på steel och fiddlaren Bobby Flores som även spelar gitarrer också. Röstmässigt påminner Chris ibland om Merle Haggard. Chris har skrivit 7 av de 12 låtarna på skivan. Bland de andra låtarna finns t.ex. Harlan Howards gamla ”Pick Me Up On Your Way Down”, som han gör bra och Beatles låten ”I´ve Just Seen A Face”.

Mina favoriter på denna traditionell, men samtidigt ganska moderna skiva är; ”Heartache I Can´t Break”, ”Ramblin´ Man”, ”Another Man´s Havin´ The Fun” och ”Blackjack Whiskey”.

Skivan kan skaffas på Chris hemsida www.chrissears.com
En helt Ok Texascountry skiva.