Artist: Robbin McCombs
 Titel: Then & Now
 Skivbolag: Lo Mac rec.

Robbin McCombs är ett helt okänt namn för mig, men inte nu längre. Denne kille är från countrylegenden Hank Williams hemstad i Georgiana, Alabama. Hans stil är kanske inte riktigt som Hank Williams, men det är bra traditionell country. Han har skrivit alla 10 låtarna som är på CD:n, varav en av dem är en hyllningslåt till Hank som heter ”Hiram”. I den sjunger Robbin i samma stil som Hank brukade göra.
Han har dessutom med sig bara erfarna musiker, eller vad sägs om; Jimmy Capps på gitarr, trummis Gene Chrisman, Don Helms och Mike Johnson på steel, fiddlaren Hoot Hester och Sverigebekante Charlie McCoy på munspel, piano och bas.
Mina favoriter på denna bra CD är; ”Dungeons Of Darkness”, ”Hiram”, ”I Do”, ”I´m In The Country” där han påminner mycket om George Jones och ”There Ain´t No Future”.
Skivan kan vara svår att hitta i Sverige, men annars finns den på www.honkytonkin.com eller genom att kontakta skivbolaget på e-mail adressen pacmeat@webtv.net
En mycket bra traditionell country skiva som svenskar lär gilla!

Publicerad: 2003-01-03

Artist: Randy Kohrs
 Titel: A Crack In My Armour
 Skivbolag: Junction rec.

Namnet Randy Kohrs kanske inte alla direkt känner igen, men han är en mycket känd och ofta anlitad dobrospelare. Numera turnerar han som medlem i Dolly Partons bluegrassband Blue Niques. Han har också varit med på massvis av skivinspelningar med t.ex. Hank Thompson, Hank Williams III och David Ball. Denna skiva – som är hans debutskiva - är en modernare bluegrass (=newgrass) CD där han också tagit låtar från relativt kända countrylåtskrivare som Jim Lauderdale, Jamie O´hara, Mike Henderson och Frank Dycus, men har också skrivit några av de 10 låtarna själv. Jag gillar Randys mjuka röst och det vackra, harmoniska komp som finns på skivan. Mina favoriter på skivan är; ”Anyway”, ”Out Among The Stars”, ”Every Now & Then”, ”Reason For Everything” och ”I Would If I Could”.
En bra newgrass CD som många kommer att gilla.
Skivan kan skaffas via skivbolagets hemsida www.junctionrecords.com.

Publicerad: 2003-01-03

Artist: Various artists (t ex Tim McGraw, LeAnn Rimes, Jo Dee Messina, Wynonna Judd)
 Titel: Wings of A Dove
 Skivbolag: Curb Records D2 77973.
 Recensent: Ulf Sandberg

Denna CD är en samlings-CD utgiven på ett litet privat bolag med ett antal namnkunniga och (för mig) okända countryartister som framför 16 st. sånger som jag trodde hade ett kristet budskap. Det visade sig att det kristna var en överdrift – ca hälften av sångerna handlar om annan kärlek än den kristna.

Sångerna av de mest namnkunniga countrysångarna, Tim McGraw, Sawyer Brown och LeAnn Rimes, låter precis som skvalet från Nashville – dvs tråkiga ballader med modernt countrykomp och utan en bärande melodi. En låt (av Mark Miller) är t o m mer rock än country.

Men det finns några riktiga pärlor. Den bästa är Live With Jesus, skriven av Paul Kennerley och sjungen av Wynonna (Judd). Det blir en fusion av country, blues och gospel som ger mig gåshud. Ursprungligen finns låten på skivan ”Wynonna” från 1993. En annan pärla är den vackra Pass Me Not Oh Gentle Saviour (skriven av Fanny Crosby) med Lyle Lovett. Det är en ganska genuin white gospel med stänk av black. Lyle sjunger till ackompanjemang av endast ett piano och en manlig kvartett. Mycket äkta och hörvärd.

Några fina sånger som låter äkta country framförs av Keith Perry (Over My Head), Jim Witter (On the Wings of A Dove), Shane McAnally (All Things Beautiful) och Ken Mellons (I’m Not Homeless).

Helhetsintrycket är mycket gott och den rekommenderas starkt. De nämnda pärlorna och äkta countrysångerna är nog motiv för att köpa skivan – de övriga inslagen kan man ju faktiskt välja bort.

Publicerad: 2003-01-03

Artist: Patty Loveless
 Titel: Bluegrass & White Snow
 Skivbolag: Epic

Patty Loveless senaste CD är en julskiva som går i samma anda som hennes CD "Mountain Soul" som var bluegrass influerad. Och både mandolinen, dobron och banjon (de få gånger den är med) är mycket bra. Här bjuds man på 13 låtar, varav 1 instrumental. Det finns givetvis ett antal välkända alster som "Silent Night", "The First Noel", "Silver Bells" och "Away In A Manger". Men hon gör dem bra! Hon har också tagit med sig ett antal gäster som hon antingen sjunger duett med eller är med som bakgrundssångare. Några ex. på bakgrundssångare är Dolly Parton, Vince Gill, Ricky Skaggs, Emmylou Harris och Trisha Yearwood. Mina favoriter på denna riktigt bra julskiva är; "Little Drummer Boy" en helt underbar duett mellan Patty och Rebecca Lynn Howard, "Christmas Day At My House", Jon Randall duetten "Joy To The World", "Beautiful Star Of Bethlehem" som ger rysningar i kroppen, "Christmas Time´s A Comin´" och titellåten "Bluegrass, White Snow". Men även "Silent Night", "Santa Train" och "Silver Bells" är bra. Vill ni ha en bluegrassinfluerad jul så är detta det enda valet! En riktigt bra julplatta som verkligen ger julstämning! Finns bl.a. att köpa hos CMC-Country på www.cmc-country.com En utmärkt julklapp!

Publicerad: 2002-12-20

Artist: Bill Anderson
 Titel: No Place Like Home On Christmas
 Skivbolag: T W I

Countrylegenden (och nyblivna pensionären) Bill Anderson har gett ut en helt ny julskiva. Han gjorde en julskiva under sin tid på Decca och många av dessa låtar är med här, fast i nya versioner. Han blandar fint äldre klassiska julsånger som "Silver Bells", "Blue Christmas" och "Away In A Manger" med egna låtar som fina "Christmas In Your Arms" som är skriven tillsammans med Steve Wariner och "My Christmas List Grows Shorter Every Year". Mina favoriter på denna 12 spår starka CD är; "Christmas Time´s A-Comin´", "Across The Miles At Christmas", titellåten "No Place Like Home On Christmas", "Santa Claus Is Coming To Town" och "Po´ Folks Christmas". Vill ni ha en mer traditionell julskiva som blandar klassiska jullåtar med egna så är Bills julskiva ett kanon köp! Skivan kan vara svår att hitta i skivaffären då den är på hans egna bolag, men gå i så fall in på Bills hemsida www.billanderson.com.
En mycket bra traditionell julskiva!

Publicerad: 2002-12-20

Artist: Jim Reeves
 Titel: 12 Songs For Christmas
 Skivbolag: RCA

En riktig klassiker! Jim Reeves julskiva från 1963 är en gammal odödligt klassiker som bör finnas i allas skivsamling! Jims fina, lugna röst passar perfekt till de gamla jullåtarna som "Blue Christmas", "Silent Night" och de andra tidlösa jullåtarna. Det är egentligen ingen dålig låt alls på denna skiva, men mina personliga favoriter är; "Señor Santa Claus", "Mary´s Little Child", "An Old Christmas Card", "Oh Come All Ye Faithful" och "C-H-R-I-S-T-M-A-S". Det går knappt att hitta en bättre julskiva som ger den stämning som man får av Jim Reeves! Denna skiva finns numera även på CD och kan därför lätt hittas i någon större skivaffär eller reas ut billigt i någon stormarknad. Men se till att skaffa den om ni inte har den.

Publicerad: 2002-12-20

Artist: George Strait
 Titel: Merry Christmas Strait To You
 Skivbolag: MCA

Detta är George Straits första julskiva från 1986, sedan dess har han släppt ytterligare en ("Merry Christmas Wherever You Are"). Denna har blandat de klassiska låtarna som "White Christmas", "Winter Wonderland" och "Away In A Manger" med nya låtar som "When It´s Christmas Time In Texas" och "Merry Christmas Strait To You". Mina favoriter på denna skiva är "What A Merry Christmas This Could Be" som är skriven av legendarerna Hank Cochran och Harlan Howard, "For Christ´s Sake It´s Christmas", "There´s A New Kid In Town" och "Frosty The Snowman".

En typisk tradionell George Strait skiva och en bra julplatta.

Publicerad: 2002-12-20

Artist: Paul Overstreet
 Titel: Christmas, My Favorite Time Of The Year
 Skivbolag: Scarlet Moon rec.

Låtskrivaren Paul Overstreet är tillbaka, denna gång med en julskiva. Han har skrivit många kända stora hits som t.ex. "When You Say Nothing At All" som blev en världshit genom Ronan Keating samt "Love Can Build A Brigde" som The Judds fick en superhit med. Vi skrev en historik om honom i Scc-Nytt nr. 1/2000. Denna CD är på hans egna bolag, Scarlet Moon rec. Det är en bra julskiva, kanske lite för släppiga låtar för att få högsta betyg, men det är bra blandat mellan gamla standardlåtar som "Winter Wonderland" och "Silent Night" och nyare som "Christmas, My Favorite Time Of The Year" och "The Greatest Christmas". De gamla standardlåtarna passar verkligen Pauls fina röst. De bästa låtarna av de 11 på denna skiva är; "How Do I Wrap My Heart Up For Christmas" (som Paul skrivit tillsammans med Randy Travis), "White Christmas", "Rockin´ Around The Christmas Tree" och "Wise Men Still Seek Him". Detta är en julskiva som är countryinfluerad trots att det finns ett antal stillsamma jullåtar. Vill ni få tag på den kan ni antingen gå in på Pauls hemsida www.pauloverstreet.com eller köpa den genom CMC Country i Hälsingland.

Publicerad: 2002-12-20

Artist: The Tractors
 Titel: The Big Night
 Skivbolag: Audium

Gruppen the Tractors är tillbaka med sin andra julskiva under sin karriär. Denna gång är de på Audium records. Gruppens frontfigur är Steve Ripley som sjunger och spelar gitarr, men han producerar även CD-skivan. De andra gruppmedlemmarna är James Van Beek på bas och Fats Kaplin på steel.
Skivan är precis som the Tractors alltid är, lite stökigt boogie-woogie stuk och riktigt med fart hela tiden. Gillar ni Tractors tidigare skivor så gillar ni nog denna också. Det är blandat mellan gamla klassiker och nyskrivna låtar, mest av det senare. Mina favoriter på denna lite annorlunda julskiva är; "Little Drummer Boy", "Run Run Rudolph", Willie Nelsons gamla "Pretty Paper", "Bells Are Ringing" och "Christmas Time´s A Comin´".
Skivan ska inte vara så svår att få tag på i tanke på att skivan är släppt på ett relativt stort bolag. Annars finns www.thetractors.com.
En helt ok, något annorlunda julskiva för er som vill få fart på julen.

Publicerad: 2002-12-20

Artist: Harold Crosby & E. A. Decker
 Titel: The Legend & The Lady
 Skivbolag: Traveler rec.

Här är den senaste skivan från vår Texasvän Harold Crosby. Denna gång är det han och E A Decker som delar på sångsysslan. Skivan som enbart är på 9 (!) spår består av singlar som troligen spelades in under 1950- och 1960-talen. Det är traditionell country, men tyvärr är ljudet ojämnt och bitvis riktigt dåligt. Synd, för om skivan hade haft ett par låtar till och bättre ljud skulle den få mycket bättre betyg. Skivan kan skaffas genom att skicka ett e-mail till Harold på cros_1@excite.com.

Publicerad: 2002-11-22

Artist: Kimmie Rhodes
 Titel: Love Me Like A Song
 Skivbolag: Sunbird rec.

Kimmie Rhodes är ett välkänt namn i Texas och framförallt i Austinområdet. Hon har bl.a. sjungit duetter med legenderna Willie Nelson, Townes Van Zandt och Waylon Jennings. Detta är hennes senaste CD och här sjunger hon duetter med Willie, Emmylou Harris och Benmont Tench (medlem i Tom Pettys kompgrupp The Heartbreakers). Röst- och stilmässigt påminner Kimmie lite om Nanci Griffith. Givetvis har Kimmie skrivit alla 13 låtar som finns på skivan. Mina favoriter på denna lugna, stämningsfulla skiva är; Willie duetterna "We´ve Done This Before" och "Love Me Like A Song", "Witness To The Crime", "Love & Happiness For You" och "Send Me The Sun" där Emmylou och låtskrivaren Beth Nielsen Chapman också sjunger. Extra kul är skivkonvolutet som består av ett par oljemålningar som Kimmie själv gjort. Skivan kanske kan vara svår att få tag på i affären, men som tur är så finns ju Kimmies hemsida www.kimmierhodes.com

Publicerad: 2002-11-22

Artist: Caroline Aiken
 Titel: Unshaken

Caroline Aiken är en helt okänd sångerska för mig, som nu släppt sin första (?) CD på ett eget bolag. Hon är en s.k. alternativ-country artist som har skrivit alla de 13 låtarna på skivan. Det är ett par instrumentala låtar på skivan, något jag tycker kunde ha hoppats över. Men det finns ett par riktigt bra låtar på skivan som t.ex. "Susan´s Eyes", "Ground Zero" och "Train Ride". Tyvärr är skivan lite för ojämn för att få toppbetyg. Men Caroline Aiken har verkligen en ljus framtid framför sig och jag ser med spänningen fram emot hennes kommande skiva. Vill ni köpa skivan går det bra på Carolines hemsida www.carolineaiken.com.

Publicerad: 2002-11-22

Artist: Jason Ringenberg
 Titel: A Pocketful Of Soul
 Skivbolag: Courageous Chicken rec.

Jason Ringenberg är säkert ett okänt namn för många. Men han var sångaren i country-rock gruppen Jason & The Scorches, som var stora under 1980- och det tidiga 1990-talen. Han har även gjort ett antal soloskivor. Denna kom ut år 2000 på bolaget Courageous Chicken. Skivan har 12 spår, varav alla utom två är skrivna av Jason. Mina favoriter på skivan är; "I Never Knew You", Howard Crocketts gamla "Whispering Pines", "The Last Of The Neon Cowboys", "For Addie Rose", "Under Your Command" och "Merry Christmas My Darling". Men det är få låtar på denna CD som är riktigt dåliga! De som enbart gillar den traditionella 60-tals countryn kanske inte gillar denna, men för er som gillar modern country eller alternativcountry (i stil med t.ex. Jimmie Dale Gilmore) så är denna CD något för er. Har ni problem att få tag på den kan ni hitta den på Jasons hemsida www.jasonringenberg.com

Publicerad: 2002-11-22