Artist: Cornell Hurd Band
 Titel: Song Of South Austin
 Skivbolag: Behemoth rec.

Texasbandet Cornell Hurd Band är tillbaka med en ny skiva. Med i bandet finns bl.a. Sverigebekante Justin Trevino, Blackie White och givetvis Cornell Hurd själv. De blandar traditionell Texas country med lite swing på ett mycket lyckat sätt. De har dessutom många gäster med sig, som t.ex. Johnny Bush och Marti Brom. Skivan innehåller hela 23 (!) låtar, så köparen får mycket musik för pengarna. Mina favoriter på denna skiva är; "Don´t Pretend You´re Doing This For Me", Ernest Tubbs gamla "Pass The Booze", "Jealously Insane", "Shiny & New", "She Once Lived Here", "Because It´s You", "Maybe I Do" och Justin Tubbs gamla alster "Love Is No Excuse". Men det finns fler bra låtar på skivan. Gillar ni den riktiga Texas countryn är denna ett riktigt bra köp! Skivan kan nog skaffas via CMC Country i Arbrå, annars finns den på Cornells hemsida www.cornellhurdband.com.

Publicerad: 2002-09-05

Artist: Jim Hurst
 Titel: Second Son
 Skivbolag: Pinecastle rec.

Jim Hurst är en känd bluegrass gitarrist som nu får chansen att spela in en skiva på bluegrassbolaget Pinecastle rec. Och jag medger att han har en mycket bra bluegrass röst. Med sig på skivan har han många välkända namn som t.ex. Stuart Duncan och Ron Stewart på fiddle, Missy Raines på bas, Alison Brown på banjo och nyligen avlidne dobrospelare Gene Wooten här på gitarr. Skivan innehåller 12 låtar, varav en instrumental. Med på skivan finns några covers, däribland Marty Robbins "Big Iron" som Jim gör i en fin bluegrass version, "Danny Boy" och Louvin Brothers underbara "Seven Year Blues". De bästa låtarna i mitt tycke är; "Lonesome Road Blues", "Wings Of An Eagle", "Sin´s Dark Valley" och -givetvis- "Seven Year Blues". En bra bluegrass skiva som även borde passa de som gillar country. Troligtvis kan ni få tag på denna skiva via de ställen ni köper era country och bluegrass skivor, annars finns den på bolagets hemsida www.pinecastle.com.

Publicerad: 2002-08-05

Artist: Jeannie Seely
 Titel: Been There…Sung That
 Skivbolag: Shadpoke rec.

Jeannie Seely är en känd country artist och låtskrivare som varit medlem i Grand Ole Opry sedan 1967, där hon fortfarande uppträder flitigt. Hon var även nyligen i Schweiz och gjorde några spelningar där. Hon har haft hitlåtar som "Don´t Touch Me" och "Don´t You Ever Get Tired Of Hurting Me". Här har hon spelat in 12 låtar, många av dem är kända låtar som "How Great Thou Art", "Make The World Go Away" och "I Can´t Stop Loving You". Jeannie har dessutom fått med sig Willie Nelson och T Graham Brown som gästartister. Med i kompet finns bl.a. Sverigeaktuella fiddlaren Kenny Sears, Dug Grieves på gitarrer och Tony Paoletta på steel. De bästa låtarna på skivan är; Faron Youngs hit (som Jeannie faktiskt skrev) "Leavin´ And Sayin´ Goodbye", "Burning An Old Memory", "Candy Kisses", "Making Believe" där Terri Williams sjunger duet med Jeannie och Kitty Wells klassiker från 1952 "It Wasn´t God Who Made Honky Tonk Angels". En bra Jeannie Seely som hennes fans lär gilla. Skivan lär vara svår att få tag på, men Jeannie säljer den på sin hemsidan www.jeannieseely.com.

Publicerad: 2002-08-05

Artist: Harold Crosby
 Titel: The Traditional Train
 Skivbolag: Traveler rec.

Texasbon Harold Crosby har varit med i musik branschen länge. Denna skiva är troligen från början en LP som nu släppts på CD. Skivan innehåller 14 låtar och är som titeln antyder traditionell 1960-tals country som blandas med lite rock-a-billy. Harold gör en del cover låtar som t.ex. Johnny Cashs klassiker "Folsom Prison Blues" och "9 Pound Hammer" som Merle Travis skrev. De bästa låtarna på skivan är; "Who´s Leaving Who", Porter Wagoners hit "Old Slewfoot", "She Has Never Turned Me Down", "I´ll Win your Heart Back Tomorrow" och "Win A Few Lose A Few". Egentligen är skivan värd 4 hattar, men det som drar ner skivan är att ljudet är lite varierat och ibland riktigt dåligt. Då beror det också på att några låtar är live. Skivan kan köpas via CMC Country i Hälsingland eller via Harolds hemsida www.crosslink.net/~bigmack9/harold.htm.

Publicerad: 2002-08-05

Artist: Phil Halliday
 Titel: Fifty First State Of Mind

Kanadensaren Phil Halliday är nu tillbaka med en ny skiva efter den mycket bra skivan från 1998, "I Can´t Read Your Mind". På denna skiva har han skrivit 9 låtar av de 10 som är med på skivan. Den låt han inte skrivit själv är Rolling Stones låt "The Last Time", som är en av skivans bästa spår. Den bästa låtarna på skivan är; "Sweetheart Of A Psycho", "What She Says", "Where´s My Cinderella", balladen "´Til Somebody Breaks A Heart" och som jag tidigare nämnt "The Last Time".

Han har ett mycket bra komp som består av för mig helt okända musiker. Bland dem finns Steve Miller på steel och dobro, John Burak på trummor och Dan Howlett på fiddle och mandolin. Hans tidigare utgåva är mer traditionell country än denna som bitvis är lite rockig. Skivan kan vara svår att få tag i, men Phil har säkerligen något ex till salu på hans hemsida www.philhalliday.com.

Publicerad: 2002-08-05

Artist: Clifton Lewis
 Titel: One Lucky Man
 Skivbolag: KMA rec.

Från Keith Bradford och hans bolag KMA kommer denna, för mig helt okända, artist från Florida. Clifton är en lite äldre herre som troligtvis inte gjort särskilt många skivor innan denna, som kom ut under 2001. Den innehåller 10 låtar, men ingen info om varken låtskrivare eller vilka musiker som spelar på skivan. Hans stil är lite typisk 1990-tals country med både snabba och långsamma låtar. De bästa låtarna på skivan är; "It Seemed Like The Right Thing To Do", "Better To Have Loved", "How Do You Do That To Me" och "Send The Angels Down". En helt Ok skiva för er som vill ha lite variation på musiken. Vill ni få tag på skivan kan ni pröva bolagets hemsida www.kmarecords.com.

Publicerad: 2002-08-05

Artist: Billy Don Burns
 Titel: Train Called Lonesome

Billy Don Burns är en meriterad sångare och låtskrivare som varit i Nashville sedan 1970-talet. Numera bor han i Drasco, Arkansas. Han spelade under 1990-talet in en skiva tillsammans med låtskrivarlegenden Hank Cochran. Det finns för övrigt två låtar som de skrivit ihop på denna skiva. Annars har Billy skrivit alla 10 låtarna på skivan, vissa tillsammans med Karen Brooks. De bästa låtarna på skivan är; "The One Who Got Away", "Can I Come", "James Dean", "Sarah Green and Ruby Red" och "Fall On My Sword". Men det finns flera bra låtar på skivan än de som nämnts. Han har duktiga och för mig okända musiker med på skivan som t.ex. Jeff Williams på gitarrer och trummor, Don Wayne Reno på bas och banjo samt Deanie Richardson på fiddle. Skivan kan skaffas från Billys hemsida på www.billydonburns.com En riktigt bra singer-songwriter skiva som många lär gilla!

Publicerad: 2002-08-05

Artist: Various
 Titel: Mother, Queen Of My Heart

Här är en ny ihopplockad samling med den bästa bluegrassen som Sugar Hill givit ut med låtar som handlar om mammor. (Skivan kom ut till mors dag.) Artister på skivan är bl.a. Doc Watson, Kathy Kallick samt grupperna Seldom Scene och Lonesome Standard Time där bl.a. Larry Cordle ingår. Denna skiva har 14 låtar och alla låtar har tidigare blivit utgivna på olika skivor med artisterna. Det finns många bra låtar på denna, men de bästa är: "The Sweetest Gift" där Seldome Scene får sånghjälp av Emmylou Harris och Linda Ronstadt, John Prines vackra "Unwed Fathers" som här framförs av Tim och Mollie O´brien, "Shake Hands With Mother Again" av Laurel Canyon Ramblers där Herb Pedersen bl.a. är med i, "If I Had A Mother Like You" med Don Rigsby där bl.a. Carl Jackson, Jerry Douglas m.fl. är med och kompar. En annan bra låt är James McMurtys 6 och en halv minut (!) långa låt "Peter Pan". Skivan ligger mycket nära 4 hattar och ett tack till producent Steve Gardner som gjort denna skiva möjlig. Den kan vara svår att få tag i, men bolagets hemsida www.sugarhillrecords.com kan säkerligen hjälpa er om ni vall ha den.

Publicerad: 2002-07-05

Artist: Hillbilly Idol
 Titel: Hillbilly Idol
 Skivbolag: Slewfoot rec.

Gruppen Hillbilly Idol består av Paul Kovac på gitarr banjo och mandolin, Dave Huddleston på gitarrer och piano, Al Moss på steel, Bill Watson på bas och Scott Flowers på trummor. Alla utom Bill och Scott sjunger. De har sedan även Laurie Lewis med som gästartist. Skivan med dem kom ut under 2001 och är traditionell country som ibland övergår till typsik 1950-tals "hillbilly-country". 12 av låtarna är skrivna av någon bandmedlem, bland de covers som är med är t.ex. "Late In The Day" som är skriven av Tim O´brien och Louvin Brothers underbara "She Didn´t Even Know I Was Gone". De bästa låtarna på denna 15-spår starka skiva är: "Smack Dab In The Middle Of Love", "No Time Like The Past", instrumentala "Radio Flyer", "Between Here Heaven & Gone" och -givetvis- "She Didn´t Even Know I Was Gone". Kan ni inte få tag på skivan så prova med gruppens hemsida www.hillbillyidol.com.

Härlig varierad country som många country älskare kommer att gilla!

Publicerad: 2002-07-05

Artist: Mandy Mercier
 Titel: Wild Dreams Of The Shy Boys
 Skivbolag: Wild Cantinas rec.

Från Austin, Texas kommer denna singer-songwriter som har countryrock drottningen Lucinda Williams som sin stora idol. Mandy har skrivit 8 av de 11 låtarna på skivan. Hon försöker efterlikna Williams både till sångsättet och till viss del även på låtmaterialet som också påmiiner lite om Mary Chapin Carpenter. Resultatet blir en helt Ok country-rock, singer-songwriter platta. Kompet är oftast enkelt med bara trummor, bas, keyboard och gitarrer. Ibland tillkommer också steel och tamburin.

Mina favoriter på skivan är: "Already Fallin´", "Anything Less", lugna "See It Now" och "Homeless". Skivan kan köpas av Mandy via hennes hemsida www.mandymercier.com.

Publicerad: 2002-07-05

Artist: Robert Allen
 Titel: Something To Remember Me By
 Skivbolag: RAS rec.

Robert Allen är en meriterad herre med nästan 40 år i musikbranschen. Bl.a. har han varit frontman åt countrylegendaren Stonewall Jackson. Denna skiva med honom är utgiven på hans egna bolag och han har själv skrivit alla de 12 låtarna själv. Han har en bra country röst som inte påminner särskilt mycket om någon viss artist. De bästa låtarna i mitt tycke är; "Till I Found You", "Sure Been Missing You", "Did You Ever Fall In Love" och "Bucket In The Sky" som handlar om en kväll då Stonewall ville ha kyckling kl. 2 mitt i natten! Detta är en mycket jämn skiva med få riktigt dåliga spår. Den kan köpas via Western Songs, CMC Country eller Robert själv på hans hemsida www.songwritershow.com.

Publicerad: 2002-07-05

Artist: Les Gilliam
 Titel: Railway To Heaven
 Skivbolag: Rockin´ S rec.

Les Gilliam är en äldre herre som kallas "The Oklahoma Ballader". Här har han spelat in 15 gospellåtar, många av de mer klassiska är gvetvis med som t.ex. "Amazing Grace", "How Great Thou Art" och "Precious Memories". Men även lite nyare som Vince Gills "Go Rest High On That Mountain". Les lyckas med något som inte många gör, att få ett riktigt countrykomp till gospellåtarna. Man hör både steel och gitarrer på låtarna. Jag kan jämföra med Rayburn Anthonys gospelskivor som går i samma stil som denna. Mina favoriter är; "Life´s Railway To Heaven", "Family Bible", "Amazing Grace", "I´ll Fly Away", Jimmie Davis "Someone To Care" och givetvis den vackra "Go Rest High On That Mountain". Om ni vill ha gospel med country så är detta precis vad ni behöver! Skivan kan köpas av Les via hans hemsida www.lesgilliam.com.

Publicerad: 2002-07-05

Artist: Bobby Mann
 Titel: It´s High Time
 Skivbolag: Real Mann rec.

Bobby Mann är en ny bekantskap för mig. Denna skiva med honom kom redan 1998 och kan därför vara lite svår att få tag i nu. Men han ger verkligen sina lyssnare musik för pengarna, hela 16 låtar finns på skivan! Han gör en typisk 1990-tals country i stil med Clay Walkers första skivor eller Deryl Dodd. Röstmässigt tycker jag att han påminner lite om en blandning mellan Larry Stewart och Tracy Lawrence. Men Bobby har en bra blandning mellan de mer fartiga och långsamma låtarna.

De bästa låtarna på skivan är "Let Your Imagination Run Away (With Me)", "Second Hand", "The Honky Tonks Of Today", "Love On the Run", "Somebody Call The Fireman", "It´s A Good Thing" och "Hillbilly Hurricane".

En bra skiva för er som gillar artister som t.ex. George Strait, Mark Chesnutt eller John Anderson. Jag tror att Bobby har kvar några ex. av skivan på hans hemsida www.bobbymann.com

Publicerad: 2002-06-01