Artist: Frida Wiljansros
 Titel: Ingen Kommer Levande Härifrån
 Skivbolag: Café Gula Huset Records

Så är den då här, skivan som Frida berättade om i artikeln om henne i SCC-NYTT 4/2000. Frida bjuder på tolv låtar med en blandning av några äldre countrylåtar (översatta till svenska) och några nya låtar samt en känd dansbandslåt i countrytappning. Skivan inleds med den lite snabbare ”How do you do”, en låt som jag gillar. Frida fortsätter med ”Jag går i bitar” som är en översättning av Patsy Clines monsterhit ”I fall to pieces” en låt som passar Fridas lite mörkare röst som handen i en handske. ”Ditt hjärta svek” är en översättning av en av mina absoluta favoritlåtar ”You win again” av Hank Williams, en av topparna på skivan. Frida fortsätter med den vackra, lite vemodiga, ”Orden som min mor sa” en mycket fin låt. Tempot ökas i ”Låt oss glömma det som var” som har ett härligt gung. Så tar Frida sig an ”Står ändå kvar” som är en cover på Tammy Wynettes ”Stand by your man ”. Nästa stora hit som Frida bjuder på är ”Du” som är en cover på LeAnn Rimes ”Blue”. Så ökas tempot lite i ”Håll i mig” som är en svängig buggarlåt. Titellåten ”Ingen kommer levande härifrån” är också en lite snabbare låt med en text som jag gillar. Frida fortsätter i samma lite snabbare tempo med ”Där jag lägger min hatt” som jag tycker svänger bra. Att få höra Thor-Leif Torstenssons ”Spar dina tårar” i en countryversion var inget som jag hade förväntat mig, men den går hem hos mig, riktigt bra. Skivan avslutas med den lite lugnare ”På andra sidan sundet”. Det här är en skiva som jag tror att många av er kommer att gilla då den har en bra blandning av lugna och lite snabbare låtar.

Publicerad: 2021-10-19

Artist: Tayla Lynn
 Titel: Tayla Lynn Sings Loretta Lynn

En sprillans ny CD (hennes första) där titeln på skivan skapar en viss förväntan eftersom Loretta Lynn har glatt oss med sina låtar under många år. Loretta är farmor till Tayla och flertalet låtar på skivan är från Lorettas repertoar. CDn innehåller 14 spår , varav det sista är en kort hälsning till Tayla från Loretta. Tyvärr är det ju oftast så att jag i de flesta fall är tveksam till detta med covers då det inte är många som når upp till originalen så är det i detta fall trots att Tayla har en bra röst och kompet är oklanderligt (som alltid på Heart of Texas records). Tayla inleder med Lorettas hit ”You ain’t woman enough” där man hör lite av Loretta i rösten. En av skivans toppar tycker jag är den lugna ”Somebody somewhere”, en topplåt. Jag gillar också den lite snabbare ”Black eyed peas en blue eyed ” som ju en mindre känd låt från farmorderns repertoar. Skivans absoluta topplåt är de lugna ”Here I am again”, en riktig topplåt. ”Fist City” och ”Sweet thang” är två lite snabbare låtar och i den senare får vi höra Tony Booth sjunga duett med Tayla. Så sänks tempot i ”God bless the children” som är en fin låt. En låt som jag gillar är den svängiga ”The rooster” som följs av ”The pill” (som orsakade stor uppståndelse i USA när den släpptes av Loretta). Ännu en av topparna på CDn är den gungande ”Wings up on your horns”. I ”It wasn’t God who made honky tonk angels” sjunger Tayla och Loretta duett, en av topparna på skivan. Den följs av ”Coal miner’s daughter” som Tayla gör full rättvisa. Tempot ökas i ”Everybody wants to go to heaven/ Who says God i dead”. Skivans avslutas, som jag tidigare nämnt, med Lorettas hälsning till Layla. En fullt godkänd debutskiva, men det hade varit kul att få höra Tayla göra lite eget material.

Publicerad: 2021-10-19

Artist: Merle Monroe
 Titel: Songs Of A Simple Life
 Skivbolag: Pinecastle Records

Bandet, Merle Monroe, består av Tim Raybon som spelar gitarr och Daniel Grindstoff som spelar banjo samt Derek Deakins, fiddle, Josh Doss, gitarr och Jayd Rains ,bas. De har alltså inget köttsligt släktskap med Merle Haggard eller Bill Monroe, men de känner ett släktskap genom musiken. Det här är bandets andra Cd på Pinecastle records och ni som känner till skivbolag förstår ju då att det handlar om bluegrassmusik, men med stark anknytning till country. CDn innehåller tolv låtar varav Tim Raybon har skrivit sju och resten av andra låtskrivare. CDn inleds med tre låtar i högt tempo ”Hello Sunshine”, ”Goodbye Marie” och ”I’ m leaving town tonight” samtliga från Tims penna. Tempot sänks i den vackra ”Shelby tell me” skriven av Dennis Linde och Mel McDaniel, en av topparna på skivan. Så ökas tempot igen i ”Harlan Darlin’” av Tim Stafford och Bobby Starnes. Bandet bjuder på en bra version i bluegrasstappning av Don Gigsons ballad ”(I’d be) A legend in my time”. I ”Roll on muddy river” av Rex & Vern Gosdin så höjs tempot igen. En av topparna på skivan är ”Renae Rose” av Tim och den går i mediumtempo. Tempot ökas igen i ”Sing his praises forever” ännu en låt från Tims penna. Skivans höjdpunkt är bandets version av ”Saginaw Michigan” av Bill Anderson och Don Wayne med härligt bluegrasskomp. Bandet fortsätter med ännu en snabb låt ”Forget about you”. Sista låten är den stillsamma ”Gods still in control” som är en mycket vacker sång. En skiva med varierande material som jag ändå tror tilltalar många som gillar bluegrass.

Publicerad: 2021-10-19

Artist: Olivia Harms
 Titel: Rhinestone Cowgirl
 Skivbolag: Olivia Harms (egen utgåva)

En helt ny CD med Olivia Harms. Olivia är dotter till Joni Harms, en artist som säkert många känner till. Olivia är född i Canby, Oregon där hon fortfarande bor (på moderns farm). När Olivia var sex år fick hon sin första gitarr (i julklapp) som hon lärde sig att traktera . Hon började tidigt att skriva egna låtar till sitt gitarrkomp. Hon gav ut en skiva, med titeln ”Olivia”, när hon var sexton år. Denna nya CD innehåller tio låtar och är en blandning av lite lugnare låtar och några uptempo-låtar. Den första låten ”Hey there owboy” är en låt i mediumtempo, med ett som jag tycker lite stökigt komp. Olivia ökar tempot något i ”Neon Blue” som jag gillar. I ”Gypsy” sänks tempot något. Olivia ökar tempot i den svängiga ”Bakersfield” som tillhör topparna på skivan tillsammans med den lika svängiga ”Kiddie Pool”, två riktigt bra låtar. ”I don’t need you (but I want you”) går i mediumtempo. Ännu en bra låt är den snabba svängiga ”When I think of you” som tillhör topparna på skivan. Ännu en låt som jag gillar är den lugna ”Just like yesterday”. Efter denna bjuder Olivia på en riktig buggarlåt i ”Road of life” som svänger riktigt bra. Skivan avslutas på ett lite lugnare sätt med (den passande titeln) ”Goodbye”. En skiva med några riktigt bra låtar och några som inte faller mig riktigt i smaken.

Publicerad: 2021-10-19

Artist: Jesse Keith Whitley
 Titel: Breakin’ Ground
 Skivbolag: Benny & The Big Guy LLC

Jesse Keith Whitley är son till countrystjärnorna Keith Whitley och Lorrie Morgan. Det här är hans första fullängds-Cd och den innehåller elva låtar. CDn innehåller mest lite lugnare låtar och beskriver rätt bra det som Nashville bjuder på idag. Det är alltså ingen skiva med strikt country med shuffles och fyrfyror. Skivan inleds med titellåten ”Breakin’ ground” som går i mediumtempo med tungt lite stökigt komp. Han fortsätter i samma stil med ”Messin’ with the wrong man”. Tempot sänks något i ”Try to change my ways”. ”I went crazy for awhile” är en lugn ballad som jag gillar, en av få toppar på skivan tillsammans med den lugna ”Workin’ from the other side” som är en riktigt bra låt. Jesse fortsätter med ”Already been crazy” som är en lite snabbare låt. Tempot sänks igen i ”Feelin’ comin’ on”. En av topparna på skivan är balladen ”Think of me” där Lorrie Morgan sjunger duett med Jesse. Jesse fortsätter i samma lugna tempo med balladerna ”Sent me you” och ”Along for the ride”. Jesse avslutar med ännu en lugn låt i ”Faithfully”. Nej, det här är inte en skiva som passar min smak, men gillar du lungan låtar med ibland lite stökigt komp så provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2021-10-19

Artist: Ida Red
 Titel: Harmony Grits
 Skivbolag: Bolag ???

Steelgitarristen Rose Sinclair bildar tillsammans med gitarristen Sophia Johnson ”Ida Red”. I detta western swing-projekt så har de sällskap av Phil Spencer, fiddle, Jason Baczynski, trummor, Emily Gimble , piano och Lauryn Gould, saxofon. CDn innehåller tretton låtar varav de flesta är instrumentala men där Rose sjunger några. Det här är en skiva som inte faller mig i smaken trots att vi bjuds på musik av mycket duktiga musiker. I ”Rock city blues” får vi höra Rose sjunga. ”Mission to Moscow” är en jassig swinglåt liksom ”Texas Blues” där Rose åter sjunger. Titellåten ”Hamony grits” är en svängig swinglåt. ”Restless” är en lugn låt där Rose och Sophia sjunger duett. I ”Tennessee local” svänger det bra. Enda låten som jag känner igen är det lite lugnare ”I’m gonna sit right down and write myself a letter”, en skaplig låt. Av förståeliga skäl så har jag inte nämnt alla låtar, men det låter ganska lika på de som jag inte har nämnt. Nej det är ingen skiva för mig. Men gillar du western swing med jassinfluenser så kommer du säkert att stortrivas med dessa låtar och musiken.

Publicerad: 2021-10-19

Artist: Albert Leon Payne
 Titel: No Doubt
 Skivbolag: i 2 i Records

Albert Leon Payne är ett helt nytt namn för mig. Jag har letat uppgifter om denna mustaschprydde man ( i övre medelåldern efter bilder att döma) , men inte lyckats hitta någon ting. En sak står dock klart, här bjuds vi på ”real country” med steel och fiddle i framträdande roller på de 13 låtarna som skivan innehåller. Första låten ”I wish someone who loved me would look at me that way” är en härlig fyrfyra som tillhör topparna på skivan och ger en härlig försmak på vad som väntar. Albert drar ner på tempot i den lite lugnare ”Heaven’s on the other side of town” som är en riktig pärla. Ytterligare en härlig dansvänlig 4:4a/shuffle ”When she does me right, she does you wrong” följer på denna. I “Las cruces” får vi följa med över gränsen till Mexico i en trevlig lite snabbare låt. Titellåten ”No doubt” är en lugn låt som jag gillar, fin steel på denna. Albert fortsätter med en svängig låt i ”Eye to eye with a fool” (på med dansskorna). Jag får också mitt lystmäte stillat i den stilla valsen ”Unless there’s an easy way out”. En av skivans absoluta toppar är fyrfyran ”When Rose cared for me” en riktig kanonlåt. Naturligtvis så bjuds vi på en Texas-swinglåt på skivan, det är låten ”Ain’t there no fiddles in Texas” (här bevisas att det finns fiddles i Texas). Den följs av de lite lugnare låtarna ”Change her mind” och ”If this was Texas” . Ännu en topplåt är den välkända ”The other woman” som finns på många album. Skivan avslutas med en mycket bra version av Merle Haggards ”Farmers daugther”. Gillar du country med mycket steel och fiddle och en mycket bra sångare med ett toppkomp bakom sig, ja då är det bara att införskaffa denna skiva. Du blir inte besviken.

Publicerad: 2021-08-10

Artist: Alan Bibey & Grasstowne
 Titel: Hitchhiking to California
 Skivbolag: Billy Blue Records

Alan Bibey & Grasstowne är ett helt nytt band för mig. Bandmedlemmarna är Alan Bibey mandolin, Zak McLamb bas, Tony Watt gitarr, Justin Jenkins banjo, Kati Penn fiddle. Med dena sättning så förstår alla att det här är ett bluegrassband. Skivan som innehåller 11 låtar släpptes den 29 januari så dem är rykande färsk. Bandet inleder med titellåten ”Hitchhiking to California” som går i högt tempo. Tempot dras ner lite i ”Blue Collar blues”. Bandet höjer tempot igen i ”I want to be loved (but only by you)”. En av mina favoriter på skivan är de lite stillsammare valsen “Lonesomeville”. I ”Rytm of the rails” och ”Messin’ with Sasquatch” (den senare är instrumental med fina solon från de olika instrumenten) och båda i lite högre tempo. Ännu en av mina favoriter på skivan är den lugnare ”I don’t know when” där Kati Penns svarar för sången och de övriga körar. ”Take the long way home” är en snabb låt. ”Så dras tempot ner lite i ”Crime at Quiet Dell”. I ”Daddy and me” gästas bandet av Darin and Brooke Aldridge i sången. Skivan avslutas med den lite snabbare ”When he calls my name”. Musikaliskt ett mycket kompetent band, men tyvärr är låtmaterialet lite för ojämnt för att ge ett högra betyg.

Publicerad: 2021-08-10

Artist: Jamie Richards
 Titel: The Real Deal
 Skivbolag: Okie Ranch Music

Oklahoma-födde Jamie Richards, nu 64 år, har nyligen släppt en ny CD som innehåller 12 låtar varav Jamie har skrivit 10 av demTiteln ”The real deal” stämmer inte riktigt med vad jag menar ”real deal”. Skivans låtar går i de flesta fall i lite lugnare tempo, vilket inte år något fel i sig. Men det år inte så många som fastnar i mitt minne, trots att jag har spelat igenom den ett antal gånger. Jamie inleder med en lite lugnare låt ”Stones in the road”. Han ökar tempot något i ”I want to with you”. Så sänker han tempot igen i “Seein’ me like this”, “Playin’ hard to forget” och “Whiskey’s working well”. Första låten som jag reagerar på är den melodiösa “Someone else’s trouble now” en bra låt. En av topparna på skivan är den svängiga dansvänliga ”Great minds drink alike”. Efter denna drar Jamie ner på tempot igen i balladen ”Lakeview grocery store”. Enda riktiga uptempotlåten på skivan är den buggarvänliga ”Lose loud and crazy”. Ytterligare en låt som jag har fastnat för är dem lugna melodiska ”When you were lovin’ me” en mycket fin låt. Ännu en stillsam låt är ”Deep in your bones”, en rätt bra låt. Jamie ökar tempot något i sista låten ”Twang” (ej Martin Delrays låt). Som sagt det här är inte riktigt min ”real deal”. Trots att Jamie har skrivit nästan alla låtarna på skivan så saknar jag känslan. Så mitt råd är att provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2021-08-10

Artist: Dawn Anita
 Titel: Forever Country
 Skivbolag: Dawn Anita Records

51-åriga Dawn Anita (Diffie, hon är faster till Joe Diffie) kommer här med sin elfte (11) Cd. Hennes första kom 1997. Jag har tre singlar från 89-90 med henne och gillar hennes röst. Den här nya CDn innehåller 12 låtar och jag tror att hon har skrivit de flesta själv. Jag tycker att titeln på skivan passar, här är det traditionell country som framförs med känsla. Skivan inleds med en lite snabbare låt ”Cheatin’ list”, som jag gillar. Tempot sänks på nästa låt ”I didn’t steal what you had” som går i stilla valstakt, en fin låt. Dawn Anita ökar tempot igen i den svängiga ”Never again” som är svårt att sitta still till. Så växlas tempot ner lite i en av skivans toppar ”Make me feel like a woman again”, en fin stillsam låt. Ännu en topplåt är ” I’d like to be a bad girl” som går i stilla valstakt, bara att bjuda upp. Så trycker hon på lite på gasen i den svängiga ”Crazy ’bout you baby”. Nästa topplåt på skivan är den smäktande ”Please be gentle” som framförs med fantastisk känsla till ett sparsmakat komp, en riktig kanonlåt. Den följs av ännu en riktig kanonlåt ”Your angel’s gonna dance with the devil tonight” som är en låt med fint gung. Efter dessa lite lugnare låtar så ökas tempot i den svängiga ”My foolish heart”, som jag gillar. ”Ännu lite mer fart blir det i den lite bluegrassinfluerade ”Things we get mad about”. Så bjuder Dawn Anita på en stillsam låt i ”A little bit more”. Skivan avslutas med en låt i mediumtempo ”Never mind what could’ve been” som är ännu en bra låt. En mycket bra skiva med bra blandning av lite snabbare och lugnare låtar, med några riktiga toppar. En mycket bra sångerska med känsla för det hon framför tillsammans med ett kanonkomp gör att skivan får högsta betyg. Ett givet köp om du gillar riktig country.

Publicerad: 2021-08-10

Artist: Charley Crockett
 Titel: 10 for Slim: Charley Crockett Sings James Hand
 Skivbolag: Son Of Davy, Thirty Tigers Records

Charley Crocketts senaste skiva som innehåller 10 låtar och som släpptes i februari i år, är en hyllning till hans vän och idol, James Hand, som avled den 8/6 2020 bara en månad före sin 68-årsdag. Charley inleder skivan med att tacka alla som tar sig tid att lyssna på skivan som han tillägnar sin vän och idol. Charley fortsätter med ”Midnight run” som är en lite lugnare låt. Tempot sänks lite i ”Just a heart” som är en fin låt. Den följs av 4:4an ”In the corner” som är en riktig topplåt. Ännu en riktig topplåt är den lite lugnare ”Over there that’s Frank” en av skivans toppar. Så trycker Charley gasen i botten i den rockiga ”Don’t tell me that” en riktig buggarlåt. Den följs av en låt i mediumtempo ”Lesson in depression”. Så återgår Charley i 4:4a-tempo i ”Mighty lonesome man” som tillhör topparna på skivan. ”So did I” är en mycket stillsam låt med en bra text och ett tungt komp (nästan lite olycksbådande) som jag gillar. Charley ökar tempot i shufflen/4;4an ”Floor to crawl”. Skivan avslutas med ännu en riktig topplåt den lite lugnare ”Slim’s lament”, en av skivans toppar. Det är inte alltid som hyllningsskivor blir riktigt bra, men det här är en skiva som Charley kan presentera med rak rygg. Jag är övertygad om att James Hand skulle ge skivan ett lika högt betyg som jag. Ännu ett givet köp.

Publicerad: 2021-08-10

Artist: Dale Ann Bradley
 Titel: Things she couldn’t get over
 Skivbolag: Pinecastle Records

Dale Ann Bradley har åter varit i inspelningsstudion och det resulterade i en renodlad bluegrass-skiva. Hon har ju annars rört sig lite mellan bluegrass och country sk countrygrass på några skivor. På denna nya CD som innehåller 10 låtar blandar hon mellan snabba och lugnare låtar som hon presenterar. Skivan inleds med den snabba ”Living on the edge”. Tempot sänks i titellåten ”Things she couldn’t get over” som är en bra låt. Så ökas takten lite i ”After awhile och ”Yellow creek”. Även ”Falling down” och ”Pearl” är två lite lugnare låtar. Ytterligare ett par lite lugnare låtar är ”Lost more than I knew” och ”Lynwood” de snare tillhör skivans bättre låtar, framförallt ”Lynwood” som jag gillar. Så tar sig Dale Ann an den välkända countrylåten ”L.A International airport” i en bluegrasstappning, riktigt bra. Skivan avslutas med den lugnare ”In the end”. Tyvärr har Dale Ann valt låtar där jag tycker att hennes fantastiska röst inte kommer till sin rätt. Jag tycker inte att det här är bland hennes bästa skiva, jag föredrar de tidigare på Pinecastle

Publicerad: 2021-08-10

Artist: Mats Rådberg
 Titel: Epilog
 Skivbolag: Strawtown

Denna sista skiva med Mats Rådberg spelades in under två dagar i början av november 2019. Skivan innehåller sex sånger med texter som verkligen berör mina innersta känslor. Det är Peter Russberg som har skrivit dessa sånger, varav en tillsammans med Mats. Skivan inleds med ”Släpp inte taget” som har en mycket stark text. Det gäller också för ”Motar gubben i grinden” som jag tror att det var den tillvaro som Mats levde i under det sista året. Peter och Mats skrev kärlekssången ”Stanna tiden” till Mats hustru Inger. Här känner man Mats kärlek till hustrun som han levde tillsammans med i 48 år. Nästa sång på skivan är ”En sista vals”. Ännu en sång som jag tror speglar Mats tankar under sin sjukdomstid är ”Apokalypsens hästar”. Skivan avslutas med ”Till okänd station” som är ännu en sång jag tror att Mats verkligen kände igen i varenda textrad. Musiken till sångerna har gjorts av Mattias Thisen Hjelm och Jonas Thornberg. Visst märks det att sjukdomen har påverkat Mats röst, men känslan Mats hade för dessa sånger den kan man inte missa. Jag tror att Mats verkligen kände att sångerna var skrivna för honom och att han kände igen sig i varenda sång. Jag har rysningar hela tiden som jag lyssnar på sångerna. Att sätta ett betyg på denna skiva känns egentligen inte rätt att göra, den är alltför intimt förknippad med Mats och hans sista tid. Jag nöjer mig med att konstatera att det nog aldrig har gjorts en ärligare och känslosammare skiva.

Publicerad: 2021-03-16