Artist: Jerry Douglas
 Titel: Lookout For Hope

Detta är dobrokungen Jerry Douglas senaste instrumentala skiva. Han är ofta med och spelar på bl.a. Alison Krauss skivor.

Jag får erkänna att jag nästintill aldrig lyssnar på instrumental musik. Men att höra Jerrys ibland helt otroliga dobro spel är lite avslappnande från alla vassa elgitarrer och dunkande trummor som man hör på de flesta nya skivor. Det är två låtar med sång som framförs av Maura O´connell vars egna skiva tidigare recenserats på hemsidan samt James Taylor. Han har även fått med många duktiga bluegrass musiker som Sam Bush på mandolin, Barry Bales på bas, Stuart Duncan på fiddle och Alison Krauss bror, Victor Krauss på bas.

Den bästa låten på skivan är O´connells låt "Footsteps Fall", men det finns en del härliga instrumentala låtar som "Little Martha", fartiga "Cave Bop", "The Wild Rumpus" och "In The Sweet By & By" som Jerry gör endast med sin egna gitarr.

Jag tycker att producenter, som är Jerry själv, borde haft med ytterligare ca. 2 sånglåtar till för att inte trötta ut lyssnarna som inte enbart gillar instrumentalt. Gillar ni instrumental musik så är detta en kanon skiva och kanske även för er som vill ha lite musik att kunna slappna av med efter jobbet.

Publicerad: 2002-06-01

Artist: Harley Cummins
 Titel: Out Of The Shadows
 Skivbolag: Universal Sound rec.

Harley Cummins är med i Universal Sound paketet som bl.a. kommer till Lane Loge och Lida festivalerna under sommaren. Detta är hans debutskiva för Universal. Precis som alla Universals skivor är det traditionell country. Harley gör två Marty Robbins låtar; "Don´t Worry" och "My Woman, My Woman, My Wife". Bra låtval för Harley låter bitvis som Marty. Det är många duktiga låtskrivare som bidrar, eller vad sägs om Max D. Barnes, Curt Ryle och Vern Gosdin. Dessutom de gamla vanliga Universal musikerna med bl.a. Danny Parks på gitarrer, Buddy Hyatt på piano och Randy Hardison på trummor. Randy avled tyvärr den 4 juni i år, efter att ha slagits ner av ett baseboll träd då han skulle hämta posten. De bästa låtarna på denna 11 spår starka skiva är: "Heavy Construction", "Don´t Worry", traditionella "Between A Rock & A Hard Place" och balladen "I´m Only Goin´ Crazy". En bra traditionell skiva som påminner om både Charlie Shearer, Paul Allan Coons och Lance Allens skivor för Universal Sound. Missa inte T. Jae Christian, Paul Allan Coons, Pat Roden och Harley nu när de kommer till Sverige!

Publicerad: 2002-06-01

Artist: John Prine
 Titel: In Spite Of Ourselves
 Skivbolag: Oh Boy records

John Prines absolut bästa country skiva! Denna kom ut 1999 på hans egna skivbolag, Oh Boy rec. Den innehåller 16 låtar, varav 15 är duetter med kvinnliga artister och lika många är äldre låtar. Bland gästartisterna märks; Iris DeMent, Trisha Yearwood, Connie Smith och Emmylou Harris. John är mest känd som låtskrivare och hållit på sedan 1970-talet. Bland de bättre låtarna är: "In A Town This Size" med Dolores Keane, "In Spite Of Ourselves" med Iris DeMent, Lucinda Williams duetten som också är ett medley av "Wedding Bells" och "Let´s Turn Back The Years" samt "Back Street Affair" med Patty Loveless. Men jag tycker att det bara finns en låt som inte är så bra. Så detta är en av de bättre country skivor som kommit ut under de senaste åren och jag säger bara: KÖP. Den kan finnas hos CMC Country i Hälsingland www.cmc-country.com.

Publicerad: 2002-06-01

Artist: Moutain Heart
 Titel: The Journey
 Skivbolag: Doobie Shea rec.

Deras andra skiva "The Journey" är lite sämre, kanske för att den är en gospel skiva och det är lite för långsamt för min smak. Vill ni köpa någon av Mountain Hearts skivor så kan ni köpa dem genom CMC Country på www.cmc-country.com.

Publicerad: 2002-05-05

Artist: Moutain Heart
 Titel: Mountain Heart
 Skivbolag: Doobie Shea rec.

Moutain Heart är en ganska ny bluegrass grupp. Den består av Steve Gulley -gitarr, Barry Abernathy -banjo, Jason Moore -bas, Jimmy VanCleve -fiddle och Alan Perdue -mandolin. Deras bluegrass stil är ungefär som Dan Tyminski och de andra nyare bluegrass artisterna alltså att de flesta låtarna låter likt den andra (Alison Krauss country-bluegrass). De har också med sig sin gamla basist Johnny Dowdle på en låt på "The Journey" skivan, på deras första skiva, "Moutain Heart", spelar enbart Johnny bas. Båda skivorna innehåller 11 låtar var. De bästa låtarna på deras debut skiva är: "You Still Call Me Baby", "Cold Winds", "Taney County", "Katy Cline" och Vince Gill låten "Midnight Train". Vill ni köpa någon av Mountain Hearts skivor så kan ni köpa dem genom CMC Country på www.cmc-country.com.

Publicerad: 2002-05-05

Artist: Kylie Raye
 Titel: The Woman In The Moon
 Skivbolag: Troligtvis eget bolag

Kylie Raye är en ny bekantskap för mig. Hon är en ny country artist som gör 90-tals country i stil med Kathy Mattea, och lite Lorrie Morgan. Skivan innehåller 12 låtar, varav 5 låtar som hon skrivit själv och de andra är skrivna av Bob Dellaposta. De låtar som jag fastnat för på denna skiva är: "I Won´t Be The One", "Hell To Pay The Piper", balladen "The Woman In The Moon", "A Good Thing" som har stor hit potential och "It´s Not What You Do". Det är en bra blandning mellan lugna och lite mer fartigare låtar. Skivan kan köpas via hennes hemsida www.kylieraye.com.

Publicerad: 2002-05-05

Artist: Hal Willis
 Titel: Coast To Coast
 Skivbolag: Pearl International rec.

Hal Willis är också en gammal kämpe som under 1960-talet spelade in skivor som Hal "The Lumberjack" Willis. Här är en skiva som spelades in 1997 och är cajun låtar. Han har också gjort en jul skiva som släpptes under 1999. Bland de 10 låtar på skivan har Hal och hans fru Ginger skrivit 7 låtar. Han har också fått med sig många duktiga rutinerade musiker som Tommy Allsup och Pete Wade på gitarrer, Buddy Spicher på fiddle och Buddy Harman på trummor. De bästa låtarna på skivan är: "Louisiana Belle", "Gamblers Guitar", "Big Bill Bunyan" och "Louisiana Anna". Gillar ni cajun musik så kan jag rekommendera att ni försöker få tag på skivan. Den kan köpas via Hals hemsida www.halwillis.com.

Publicerad: 2002-05-05

Artist: Hot Rize
 Titel: So Long Of A Journey

Troligtvis eget bolagHot Rize är en bluegrassgrupp som började under slutet av 1970-talet. Detta är en live skiva som nu under året släpptes på Sugar Hill. Gruppens än så länge live framträdande var 1998 och jag tror att denna CD är från nåt av deras sista framträdanden, orsaken till att de inte fortsätter att uppträda är att deras gitarrist Charles Sawtelle avled pga. sin leukemi. Gruppen bestod av: Charles Sawtelle -gitarr, Pete Wernick -banjo, Nick Forster -bas och Tim O´brien -mandolin och fiddle. Tim är också den som sjunger för det mesta. Jag är inte så glad åt live skivor för att applåderna vanligtvis brukar vara irriterande att höra i låtarna, men den skiva hörs applåderna i stort sett bara innan en låt börjar. De bästa låtarna, i mitt tycke på denna 19 låtar starka skiva är: "Blue Night", "Walkin´ The Dog", "Just Like You", "Walk The Way The Wind Blows", "Won´t You Come & Sing For Me" och "High On A Moutain". Det finns en del instrumentala som t.ex. Earl Scruggs klassiker "Foggy Moutain Breakdown" där de visar vilka otroligt musiker de är. Vill du ha en bra live bluegrass skiva så kan detta nog vara precis vad du letar efter! Den borde kunna gå att köpa där ni köper era country skivor annars finns alltid bolagets hemsida www.sugarhillrecords.com.

Publicerad: 2002-05-05

Artist: Don Walser
 Titel: Dare To Dream, The Best Of
 Skivbolag: Texas Music Group/Lonestar records

Denna CD är en "Best Of" skiva med Texaslegenden Don Walser. Han är kanske inte så känd utanför Texas, men han har hållit på sen 1960-talet. Här samlas då det bästa från hans 1990-tals skivor plus ett par tidigare outgivna låtar och några låtar som varit med på olika soundtrack. Totalt 20 låtar och mycket varierat. Allt från en cover på Tennessee Ernie Fords "Shotgun Boogie" till den traditionella "We Could" där han får sånghjälp av Crystal Gayle. Det är 4 egna skivor som han samlat ihop låtar och de är; "Rolling Stone From Texas", "Texas Top Hand", "Down At The Sky-Vue Drive-In" och "Here´s To Country Music". Den sistnämnda recenserade vi i SCC-Nytt nr. 2/2000. Många bra musiker har han haft med sig i studion eller vad sägs om Buddy Emmons och Jimmy Day på steel, Johnny Gimble på fiddle, Charlie McCoy på munspel och Pete Wade på gitarr. Lägg då till att de flesta låtarna är producerade av Asleep At The Wheels sångare Ray Benson. Bland de bästa låtarna på denna skiva är: "Cowpoke", "Whispering Pines", "We Could", "Arkansas" där han sjunger med Teddy Wilburn, "Big Ball´s In Cowtown" och "I Really Don´t Want To Know". Vill ni köpa denna skiva så går det att göra via Dons hemsida på www.donwalser.com Bra varierande country med allt från traditionellt till western swing!

Publicerad: 2002-05-05

Artist: Kim Novas
 Titel: Blue Skies Over Georgia
 Skivbolag: Universal Sound rec.

Kim Novas heter den senaste artist som släppt en skiva för det traditionella bolaget Universal Sound records. Givetvis så är Kim också en bra traditionell artist. Skivan är producerad av T. Jae Christian (som f.ö. kommer till Sverige under sommaren). Bland musikerna så finns Larry Franklin och Hoot Hester på fiddle, Scotty Sanders på steel och Danny Parks på gitarrer. Bland de bästa låtarna av de 12 som finns på skivan är: "Blue Skies Over Georgia", "Mama´s Cedar Chest", "How Are You", balladen "When Does Getting Over You Get Over" och "Everybody´s Talkin´" Gillar ni de andra Universal artisterna som Charlie Shearer, Jolie Holliday eller Lance Allen så är Kim Novas ett måste! Skivan bör gå att köpa där ni vanligtvis köper era country skivor, annars kan ni köpa den genom bolagets hemsida www.universal-sound.com.

Publicerad: 2002-04-06

Artist: Michael Totaro
 Titel: Puzzle Of Love
 Skivbolag: Starpath Productions

Denna skiva med Michael Totaro släpptes 1999 på hans egna bolag Starpath Productions. Hans CD har hela 14 låtar med låtskrivare som Jim Glaser och Dennis Knutson. Michael har också fått med sig duktiga musiker som Russ Pahl på steel, Kerry Marx och Steven Sheehan på gitarrer och Hubert Hester på fiddle. Bland de bästa låtarna på denna skiva är: "Hearing Voices", "Leave It Up To Love", "Diamonds & Gold" och "Just Passin´ Through". Nackdelen med denna skiva är att många låtar är på tok för släppiga, skulle de försvinna skulle skivan vara mycket bättre. En varierande skiva som man kanske borde lyssna på innan ett köp. Kan köpas via herr Totaros hemsida www.michaeltotaro.com.

Publicerad: 2002-04-06

Artist: Billy Yates
 Titel: If I Could Go Back
 Skivbolag: M.O.D. rec.

Detta är låtskrivaren Billy Yates senaste skiva. Hans tidigare CD på Almo recenserade vi i SCC-Nytt nr. 1/99. Denna skiva är minst lika bra som den, om kanske inte en aning bättre. Bland Billys mer kända låtar George Jones låtarna "I Don´t Need Your Rockin´ Chair" och "Choices". Hans röst påminner lite om Ronnie Milsap. Detta är traditionell country och jag tycker hans stil är en blandning av John Anderson och Keith Whitley. De bästa låtarna på denna 10 spår starka skiva är: "Too Country & Proud Of It", "In The Light Of The Day", "I Think I Like It", balladen "You´ll Never See Me Crawl" och "As The Crow Flies". Gillar ni country i stil med George Strait så bör ni inte bli besvikna på Billy Yates. Ni kan försöka där ni köper era country skivor och om de inte har den så finns Billys hemsida www.billyyates.com

Publicerad: 2002-04-06

Artist: Ronnie Miller
 Titel: Ronnie Miller
 Skivbolag: R.A.M. rec.

Ronnies skiva kom ut 1998 och är en ny bekantskap för mig. Han produceras av Rick Holt som också skrivit 9 av de 10 låtarna på skivan tillsammans med t.ex. Ronnie själv eller Freddy Weller. Hans stil påminner lite om t.ex. Ty Herndon och Wade Hayes, alltså lite fart och ganska traditionell country. De bästa låtarna på skivan är: "One Miracle At A Time", "Kickin´ Back", "So Many Memories", "Losin´ Faith" och "A House With A Fireplace". Jag tror att Ronnie fortfarande har kvar några ex. av denna skiva på hans hemsida www.ronniemiller.com.

Publicerad: 2002-04-06