Artist: Vanessa Bourne
 Titel: Young At Heart
 Skivbolag: Vanessa Bourne (egen utgåva)

Oj Oj, vilken debutskiva av Vanessa Bourne som kommer från Phillip Island i Melbourne, Australien. Det här är hennes första CD som innehåller tolv låtar och den är inspelad i Nashville med Curt Ryle som producent, vilket borgar för strikt country. Vanessa inleder med en svängig låt i fyrfyran ”Lyin’ cheatin’ heart” en topplåt vilken skapar stora förväntningar på fortsättningen. Tempot sänks lite i ”Broken weddings vows”. Vanessa fortsätter i samma lite lugnare tempo i ” Haggard in the air” som handlar omhur familjen lyssnade till Merle på radion. En av mina favoriter på skivan är den stillsamt gungande ”Don’t judge me”, en rysare. Så ökas tempot i ”The last thing on my mind” (ej Tom Paxtons låt). Den följs av ännu en lugn gungande låt “Together but alone”, som är en rysare. ”Me and Billy Joe” är lite skumpig och inte i min smak. Vanessa bjuder på en stillsam ballad i ”Thank you for loving me”. En av topparna på skivan är ”No one holds a candle to you” som är en låt i mediumtempo, en riktig topplåt. Så växlas tempot upp i ”Lies that bind”. Ännu en av topparna på skivan är ”Want you in my arms again” som också går i mediumtempo. Titellåten ”Young at heart” är ännu en topplåt i lite lugnare tempo som jag bara smälter av. Jag har fått uppfattningen att Vanessa har skrivit låtarna själv eller tillsammans med Curt Ryle. Hur som helst så är det otroligt bra och en makalös debutskiva som ingen ska missa. Kan köpas via vanessa@vanessabourna.com

Publicerad: 2021-03-16

Artist: Jake Blocker
 Titel: I Keep Forgetting
 Skivbolag: Jake Blocker music (egen utgåva)

Jake Blocker är nytt namn för mig. Det finns inga uppgifter om honom eller annan information på skivomslaget. När jag letar på nätet så är det lika sparsmakat där. Jag har fått fram att han kommer från en liten stad i södra Texas och att är (bara) 16 år. Skivan som innehåller åtta låtar är producerad av Tommy Detamore och Jake. Jake lär också ha skrivit några av låtarna på skivan. Han kompas av idel toppmusiker som Tommy Detamore (och Jake) på akustisk gitarr, Tommy spelar dessutom steel, elgitarr, klassisk gitarr, tic tac gitarr, Hank Snger och Bobby Flores fiddlar, Jake Hooker och Ric Ramirez ståbas och Brian Dunn och John Owens trummor. Så ni förstår att det är riktigt bra komp. Jake inleder med en svängig fyrfyra i titellåten ”I keep forgetting” som är en riktig topplåt. Efter denna kommer ännu en topplåt i den lite lugnare ”Just your memory playing games” som kanske är skivans bästa låt. Jake fortsätter med ”Blue night” som är en låt i mediumtempo. Tempot ökas igen i fyrfyran ”It’s your turn to cry” som också är en topplåt. ”I’ll have a new baby tonight” är en snabb låt i lite swingtempo. Efter denna sänks tempot i den lugnare ”Now and then”. Den följs av nästa fyrfyra ”Only a fool could do something like that” som också tillhör topparna på skivan. Skivan avslutas med topplåten ”Just between you and me” (som Charley Pride hade en hit med 1966). Det här är en mycket bra debutskiva för unge Jake och jag är övertygad om att vi kommer att få höra mycket av honom i framtiden. Hade skivan haft ett par låtar till så hade Jake fått fem hattar. Skivan kan beställas via jakeblockermusic@gmailcom

Publicerad: 2021-03-16

Artist: Johnny Lee
 Titel: Everything’s Gonna Be Alright
 Skivbolag: BFD/ Audium Nashville

Texasbon Johnny Lee har en lång karriär bakom sig. Han är nu 74 år och fyller 75 till sommaren. Han började med att sjunga på olika honky tonks bland annat Gilleys. Där fick han också vara med i filmen ”Urban cowboy” och sjunga en låt ”Lookin’ for love” som blev en listetta på Billboards såväl country som poplista. I övrigt så har han några låtar placerade på topp-10-listan. Johnny har nu släppt en helt ny CD som kom i dagarna. Skivan innehåller hela 14 låtar varför jag bara kommer att nämna de som har fastnat lite extra i bakhuvudet. Johnny inleder med titellåten ”Everything’s gonna be alright” som är en lugn fin ballad. Johnny fortsätter med ännu en lugn låt i ”Did you enjoy hurting me” som jag också gillar. Enda låten med lite fart i är ”Highwas run forever”. Johnny fortsåtter med ännu en lite lugnare låt i ”Annie”. Skivans absoluta topplåt är fyrfyran ”If you drive your husband to drinkin’” som är en riktig kanonlåt som höjer betyget på skivan. Efter denna sänker Johnny tempot lite i ”There never was a doubt in my mind”. En av skivans bättre låtar är den lite lugnare gungande “Livin’ hell” vars text biter sig fast. Skivan avslutas med ännu en fin låt i mediumtempo där dottern Cherish Lee framför ”Father’s daughter” en mycket vacker låt som jag gillar. Jag ger inte skivan något toppbetyg då materialet är alltför ojämnt. Provlyssna på Spotify före ett köp.

Publicerad: 2021-03-16

Artist: Will Banister
 Titel: Everything Burns
 Skivbolag: Will Banister (egen utgåva)

Will Banister kommer från Portale, New Mexico. Det här är hans fjärde CD sedan debuten 2010. Will har skrivit 10 av skivans 11 låtar själv eller tillsammans med någon annan. Skivan inleds med en lite lugnare låt ”Ain’t that the truth”. Efter denna lite lugnare inledning så ökas tempot i ”Burning it up again” som är en buggarlåt. ”Be here now” är en lite lugnare melodiös låt som jag gillar. Titellåten ”Everything burns” är en lugn ballad. Så ökar Will tempot något i ”Easy to love”. En av mina favoriter på skivan är den stillsamma ”It happened just like that”. Ett av skvans bästa spår är 2 steps” som går i mediumtempo. Will fortsätter med ännu en ballad i ” A woman I can’t live without”. Ytterligare en lite lugnare låtar är ”Just ain’t working” . Efter denna ökas tempot något i ”It’s just a heartache”. Will ökar tempot ytterligare ett snäpp i avslutningslåten ”Get to heaven”. Jag tycker inte att detta är Will’s bästa skiva men den får ändå godkänt betyg.

Publicerad: 2021-03-16

Artist: Linus Zander
 Titel: Linus Zander
 Skivbolag: Zander music

Linus Zander kommer från Varberg. Tillsammans med sitt band The West Coast Boys vann han Country-SM i kategorin rockabilly 2019. Med detta sagt så förstår ni att det är en rockabilly-skiva som jag recenserar. Det är Linus första CD och den innehåller tio låtar. Då Linus spelar piano så har detta instrument en framträdande roll på skivan , lite Jerry Lee Lewis. Skivan inleds med en snabb lite rockig låt ”Lucky thirteen”. En låt som jag giller lite extra är den lite lugnare gungande ”One to blame”. Tempot ökas lite i ”You find me gone”. Ännu en lite lugnare gungande låt är ”My old yankee car” som tillhör topparna på skivan. Linus drar upp temot i “I got to get me some lovin’ tonight”, “Standing by myself” , ”Will she ever be the love of mine” och “Rock’n’roll woman”. Skivan avslutas med en lugn låt i ”Our first date”. Jag tycker att detta är en bra debutskiva som får fullt godkänt betyg.

Publicerad: 2021-03-16

Artist: The Cornell Hurd Band
 Titel: Rockets, Romance and the Rythm of the Road
 Skivbolag: Behemoth Records

The Cornell Hurd Band tog sitt nuvarande namn 1977 men grunden till bandet lades redan 1968. Under de följande tio åren hade bandet ett flertal olika namn och konstellationer. Det här är inget band som jag har lyssnat så mycket på. Denna deras senaste CD är en mycket omväxlande skiva med lite swinglåtar, lite rockigare alster men också en del riktigt bra countrylåtar. Eftersom skivan innehåller hela femton (15) låtar så ska jag bara nämna de som jag tycker sticker ut lite extra. Skivan inleds med den lite snabbare ”When you come back to me”. Bandet fortsätter med “Old south Austin” som är en lugn lite svängig låt med lite jazzinfluenser, riktigt bra. Även den stillsamma ”Going away party” har lite jazzig stil. Efter denna så ökas tempot i ”I’m tired” som ju bland annat Webb Pierce hade en hit med i slutet av 50-talet. En av skivans absoluta toppar är fyrfyran ”Please talk to my heart” en kanonlåt. I ”Ramona” så rockar bandet till det lite. Ännu en topplåt är den lite lugnare ”The sound of your voice”. Jag gillar också ”Crying drunk” som är en buggarvänlig shuffle, som tillhör topparna på skivan. I ”Down home girl” bjuds vi på en gungande lite smårockig låt, som jag inte kan sitta still till. Som sagt en omväxlande skiva med snabba och lite stillsammare låtar i lite olika stilar.

Publicerad: 2021-03-16

Artist: Ramblin’ Ellie & The Bashtones
 Titel: Find Another Fool
 Skivbolag: El Toro Records

Rockabilly-bandet Ramblin’ Ellie & The Bashtones är ett nytt namn för mig även om bandet funnits sedan 2013. Det här är bandets första Cd och den innehåller tolv låtar. Stilen är som ni förstår rockabill, men med en stark dragning åt sent 50-tal tidigt 60-tal. Jag tänker tillbaka på tiden när Connie Francis förgyllde radion och skivspelaren med sina låtar med mycket oooh och aaah i kören. Skivan inleds med en snabb låt ”One of these mornings” och fortsätter i samma tempo med ” Bigelow 6200”. Även följande låtar går i ganska lite stil och tempo. Ett undantag som jag fastnat för är den gungande ”Long gone baby”. Nej det här var ingen skiva som tilltalade mig, trots att jag har lyssnat igenom den några gånger så vill ingen låt fastna i bakhuvudet, det låtar tyvärr allt för lika.

Publicerad: 2021-03-16

Artist: Amber Digby
 Titel: Heroes, Mentors And Friends ,The Legends Project

Amber Digby är född och uppvuxen i Nashville i en musikalisk familj. Pappan, Dennis. var basist i Loretta Lynns band Coal Miners, mamman, Dee, var bakgrundsssångerska åt bl.a Connie Smith och styvpappan, Dicky Overbey, var en legendarisk steelgitarrist. Den här nya skivan som innehåller elva låtar är Ambers sjunde och här har hon bjudit in ett antal vänner (kollegor) till att dela sången med henne. Amber inleder med en svängig fyrfyra ”Texas dance hall girl” där mannen bakom låten Jerry Nail är duettpartner, en riktig topplåt. Tempot sänks något i ”You go around” där Johnny Rodriguez är duettpartner. Amber kallade in Loretta Lynn för att de tillsammans skulle framföra den klassiska ”It wasn’t God who made honky tonk angels”. The Whites stöttar Amber i uptempolåten ”I’m hanging around”. Nästa fyrfyra på skivan är “Today is not the day” där Jeannie Seely är duettpartner med Amber. Den ständigt närvarande när det gäller att sjunga duetter, Willie Nelson, är med även här i låten ”It should be easier now” en fantastisk lugn fin ballad. Nästa duettpartner är Johnny Bush och de framför den lugna ”I’ll warm by the flame”. Tempot höjs i shufflen ”The heart he kicks around” och nu dyker Jeannie C. Riley upp som duettpartner. Larry Gatlin hörs på den lugna fina balladen “Take back it’s over”. Amber har också bjudit in Moe Bandy för att de ska framföra ”Soft lights and country music”, en topplåt. Sista låten på skivan är den vackra balladen ”Under these conditions” där vi får höra Vince Gills fantastiska stämma. Att kompet är av högsta klass, som alltid på detta bolags skivor, är ju bara något som förstärker behållningen av skivan. En kanonskiva som gränsar till fem hattar. Ett givet köp för dig som gillar ”real country”.

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Moe Bandy
 Titel: A Love Like That
 Skivbolag: Bandy Production (eget bolag)

Så har då 76-åriga Moe Bandy släppt en ny skiva. Denna är producerad av nyligen bortgångne Jimmy Capps och han har tillsammans med Moe plockat ihop elva, de flesta lite lugnare, låtar som vi kan njuta av. Skivan inleds med ”Tonight was made for the two of us” en låt i mediumtempo. I titellåten ”A love like that” som är en lugn ballad drar Moe ner på tempo. Eddy Raven har skrivit ”The last of the sunshine cowboys” som går i lite stillsammare valstakt, vilket jag gillar. Så kommer ytterligare en lugn ballad ”Heartache doesn’t have a closin`time”. Bill Anderson plitade ihop fyrfyran ”City Lights” sittande på ett tak, det här är en kanonlåt som tillhör skivans absoluta topp. I den mjukt svängiga ”You can’t go home” får jag lite mexicanakänsla, en fin låt. Moe och Jimmy har hittat en shuffle i lite lugnare tempo, den är ”It’s all over town” som också den tillhör topparna på skivan. Moe var ju rodeoclown i sina unga år och här återvänder han till den tiden den tiden i ”The life of a rodeo cowboy”, en bra låt. Ännu en låt som jag lyssnar lite extra på är den lugna balladen ”You can’t stop a heart from breaking”, en mycket vacker låt som också tillhör topparna på skivan. Ännu en mycket bra låt är ”Should have been singin” rock of ages” som är en lie lugnare låt. Skivan avslutas med ännu en lugn ballad ”What if”, en låt med bra text som jag gillar. En mycket ”havärd” skiva, men den går inte riktigt att jämföra med skivorna han gjorde på GRC och Columbia på 60-70-talet, som ju var makalöst bra..

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Scott Southworth
 Titel: These Old Bones
 Skivbolag: Flaming Tortuga Records

Scott Southworth är inget nytt namn för mig. Jag har recenserat någon av hans tidigare skivor. Det här är hans femte i ordningen och innehåller ett antal honky tonk låtar tillsammans med några ballader bland de elva spåren. Med andra ord en bra blandning som alltid på Scotts skivor. Skivan inleds med ”Steel guitars & broken hearts” som är en härlig fyrfyra i min smak och den tillhör topparna på skivan. Titellåten ”These old ones” är en svängig låt i mediumtempo. Efter dessa lite snabbare låtar så sänker Scott tempot i ”Ain’t easy leaving you”. En av skivans bästa låtar är den lite lugnare fyrfyran ”Where I’ll be” en riktig topplåt. Den följs av ”Break my honky tonk heart” som är en snabb buggarlåt som också tillhör skivans toppar. Ännu en bra låt är balladen ”A good woman’s love” . I den bluesiga ”Agree to disagree” får vi höra Jill Kinsey sjunga duett med Scott. Efter denna trycker Scott gasen i botten i ”Critters”. Ytterligare en topplåt, kanske skivans bästa, är den lugna ”Less to break”, bara att luta sig tillbaka och njuta. Tempot ökas igen i ”Brown liquor”. Skivan avslutas med en låt i mediumtempo ”All I’ve done”. Det här är en skiva för dig som gillar country som låter som country ska låta.

Publicerad: 2021-01-07

Artist: The Reeves Brothers
 Titel: The Last Honky Tonk
 Skivbolag: Wolfe Island Recording Company

The Reeves Brothers, Matt och Cole, är en ny bekantskap trots att detta är bandets tredje CD, Bandet som kommer från Las Vegas, Nevada säger sig hylla Honky Tonk musiken. Titeln på skivan ger ju också detta intryck, men jag blev besviken. Visst finns det några honky tonk låtar här, men jag hade förväntat med fler. Skivan inleds med ”100 proof honky tonk” som är en lite snabbare skumpig låt. Efter denna drar bandet ner på takten i balladen ”The ballad of Alabama Gypsy Rose”. Så ökas tempot igen i ”Tucson” som är en svängig låt. ”Little Rock” börjar i makligt tempo men ökar lite efter någon minut. En av skivans bättre låtar tycker jag är ”I’m still crazy” som är en lite rivig låt. Ytterligare en av topparna är ”I’ve lost all my strenght to sing the blues” som är en låt i mediumtempo. Skivans bästa låt tycker jag är den lite stillsammare valsen ”The last honky tonk”, en riktigt bra låt. Tempot ökas igen i ”It gets cold at night in California” som jag också gillar. Ännu en låt som tillhör topparna på skivan är den svängiga ”No. 7 blues”, en låt i bästa Jimmie Rodgers-anda. Bandet fortsätter med ännu en vals i ”My good friend and buddy” som är en skivans bästa låtar. Bandet svänger till det igen i ”Stagestop bar”. Skivan avslutas fyndigt nog med låten ”Farewell” som jag höll på att somna till, men efter nästan en och halv minut ökades tempot lite, men fortfarande sömnvarning. En allt för ojämn skiva för att ge ett högre betyg och jag föreslår att du provlyssnar före ett köp.

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Linda Lyckemyr
 Titel: I Can Only Be Myself
 Skivbolag: Linda Lyckemyr ( egen utgåva)

Linda Lyckenyr är inget nytt namn för oss som brukar besöka Country-SM i Sälen. Linda har tillsammans med sitt band ”The new family” deltagit där vid ett par tillfällen. Vid det senaste, 2019, så blev hon och bandet svenska mästare i klassen ”Pure country”. Här kommer Linda med en egen skiva som innehåller sex låtar som hon har skrivit själv. Skivan innehåller tre ballader och tre låtar i lite snabbare takt. Första låten ”Little girl” är en lite lugnare ballad. Tempot höjs väsenligt i den svängiga ”A little too much”. Så drar Linda ner på tempo igen i den lugna ”Cry sometimes”. Efter denna svänger Linda till det ordentligt i den buggarvänliga ”Close to you” som är en bra låt. Så är det dags för nästa lite lugnare låt ”Daddy’s little girl” som jag också gillar. Skivan avslutas med titellåten ”I can only be myself” som är en svängig shuffle och skivans bästa låt. Jag hade gärna hört fler låtar, men vi får hoppas på en fullängdare framöver, eller hur Linda.

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Roe Family Singers
 Titel: Roll Up The Rug
 Skivbolag: Bonfire Recording Co

Roe family singers är ett helt nytt namn för mig. Gruppen består av makarna Kim Roe (som sjunger och spelar diverse instrument) och Quillan Roe (som också sjunger och spelar olika instrument) samt ett stort antal medmusikanter. Bandet bildades 2004 och de kommer från Kirkwood Hollow, Minnesota. De beskriver sig som ett good-time hillbilly band, vilket är en bra beskrivning. Detta är bandets sjunde CD och den innehåller 15 låtar och släpptes i maj 2020. Även om det inte är riktigt den musik som jag lyssnar på så finns det några låtar på skivan som jag gillar. Den först låten som fastnat hos mig är Bill Monroe’s ”The rocky road blues” som är en lugn lite svängig låt, kanske skivans bästa. Bandet fortsätter med en svängig version av ”When the red red robin comes bob,bob bopping along”. Nästa låt ”Sourwood mountain” är en snabb låt som jag tror passar bar för squaredance . ”It takes a long,long train with a red Caboose” är en lugn svängig jassinfluerad låt. Vi bjuds på en klassisk låt i ”My grandfathers clock”, (som väl heter ”Den gamla Moraklockan” på svenska). Ytterligare ett par bra låtar är ”While the band is playing dixie” och Hank Williams ”Hey good lookin’”. Ännu ett par välkända låtar är ”Tennessee stud ” och ”The Red river valley” (Vid foten av fjället med Sven-Gösta Jonsson). Ännu en låt som jag gillar är den svängiga ”The fox”. Helt klart en skiva som jag tror att många kommer att gilla, framförallt om du gillar ”oldtimestyle”.

Publicerad: 2021-01-07