Artist: Justin Tubb
 Titel: Looking Back The Very Best of Justin Tubb 1953-1962
 Skivbolag: Jasmine Records

Så har då det engelska bolaget Jasmine Records åter släppt en ny skiva. Denna gång med Justin Tubb med material från 1953 till 1962. Skivan innehåller hela 33 låtar och speglar såväl Justins som countrymusikens utveckling under dessa år. Eftersom skivan innehåller så många låtar kommer jag bara att nämna de som jag gillar lite extra. Tillsammans med Goldie Hill spelade Justin 1954 in ”Looking back to see” en snabb låt som hade viss framgång på listorna. En låt med en kul text är ”I’m looking för a date tonight”. Justin och Goldie spelade också in ”Fickle heart” som är en lite lugnare låt. Nu tar jag ett litet hopp fram till 1956 då Justin spelade in ”Desert blues” en låt i lite snabbare tempo. Efter denna hoppar jag fram till 1958 då Justin spelade in en låt i mediumtempo ”Mine is a lonely life” nu tillsammans med Roger Miller. Roger Miller är också med på den lite lugnare ”I know you do” som kom året efter. 1960 spelade Justin in ”Big fool of the year” och ”Believing it yourself” som båda går i mediumtempo, två topplåtar. Året efter kom ”One for you – One for me” som är en shuffle. Samma år kom också ”Your side of the story” som är en svängig låt, en av skivans absoluta toppar. Under 1962 spelade Justin in pappa Ernest Tubbs ”Walking the floor over you” i lite snabbare tempo. Detta år kom också fyrfyran ”How the other half lives” som också är en topplåt. En bra skiva som jag tror att många av oss nostalgiker skulle gilla. Jag gör det.

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Dave Rosewood
 Titel: No Rodeo In Rome
 Skivbolag: Aula Studios Egen utgåva

Vår vän, Mariannelunds-amerikanen, (jag hoppa att du ursäktar uttrycket) Dave Rosewood har i dagarna släppt en ny CD. Skivan är inspelad i den egna studion och med lokala musiker. Dave har skrivit alla åtta låtarna själv och även producerat skivan. Björn Holm är co*producent. Skivan inleds med den lite snabbare ”Long distace love” som är en av tre lite snabbare låtar på skivan . Dave fortsätter med balladen ”Drinkin’ man”. En av de låtar som jag gillar bäst är den lite snabbare ”Two steps”, en låt som svänger bra. Titellåten ”No rodeo in Rome” är en lite lugnare låt. ”Canyons” är en instrumental låt där Dave visslar i inledningen. Dave fortsätter i ett lite lugnare tempo i ”Sarah (The cowboy song)”. I låten ”Sunset” berättar Dave om en dröm som han hade en gång, en fin berättelse. Skivan avslutas med ännu en lugn fin låt ”Cowboy moon”. Det här är en skiva som du ska sitta lugnt tillbakalutad i soffan och bara lyssna till. Du kan skaffa skivan genom att kontakta Dave på : contact@daverosewood.com

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Janie Fricke
 Titel: A Country Cowgirl Christmas.

Den snart 73-åriga (hon fyller 19 december) har spelat in sin första julskiva någonsin. Detta trots att hon har dryga 20-talet tidigare utgivna album. Denna CD är en egen utgåva. Jag vet inte om hennes pension börjar tryta eller vad det beror på att ho nu släpper denna skiva. Jag ser inte att den tillför hennes fans på något sätt. Skivan innehåller nio låtar och de flesta av dem är gamla julklassiker. Skivan inleds med ”Winter wonderland” som följs av ”The Christmas song” och ”Jingle bells”. En låt som jag gillar är den lite snabbare ”The followers” som har lite bluegrass-känsla. Jag gillar också den lite stillsammare ”Once in Royal David’s city”. Janie fortsätter med ännu en stillsam sång i ”What child is this”. Därefter ökas tempot i ”Let it snow”. Janie har givetvis också med den obligatoriska ”O holy night”. Skivan avslutas med att Janie läser julsagan ”T’was the night before christmas. Vill du ha en julskiva att lyssna på under julhelgen så finns det många att väljs på som är betydligt bättre än denna. Inget för mig.

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Bo DePena
 Titel: Bo DePena
 Skivbolag: Rio Grande Media LLC (egen utgåva)

Bo DePena är ett nytt namn för mig. Han kommer från Laredo, Texas och är tydligen ett känt inslag på honky tonken och dansställena i och runt Texas. Det här är hans första skiva och den innehåller bara nio låtar, jag hade gärna hört ett par till. Bo har skrivit merparten av låtarna. Skivan inleds med ”This Town” en låt i mediumtempo. Bo fortsätter med shufflen ”Long road to Denver” som tillhör topparna på skivan, en härligt svängig låt. Skivans absoluta topplåt tycker jag är den lite lugnare ”Who will bring you whiskey” , en riktig höjdarlåt, där Brittney Blair hörs i bakgrunden och i en vers. I ”Making my way back to you” och ”The weed and the wine” ökas tempot något. Ännu en låt som tillhör topparna på skivan är det lite lugnare “Fit” som har en text som jag gillar. Efter denna ökas tempot något i ”I don’t know” en låt som jag också gillar. Bo fortsätter i ett lite lugnare tempo med ”Maxine” (som jag tycker påminner lite om Abilene). Skivan avslutas med en låt i mediumtempo ”Hello Webb country”. Bo DePena är en ny och mycket trevlig bekantskap som jag tror att vi kommer att få höra mycket av i framtiden (varför inte på en svensk scen). Skivan får fyra hattar på grund av tre riktigt bra låtar, annars tre och en halv hattar.

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Downhill Bluegrass Band
 Titel: The Final Draft
 Skivbolag: Limestone House Music (egen utgåva)

Downhill Bluegrass Band startades 1998 av bröderna Jonas och Kenneth Kjellgren. Bandet tillhör landets bästa band och är uppskattat även utanför vårt land. Bandets nuvarande sättning är Jonas Kjellgren mandolin och sång, Christoffer Olsson gitarr och sång, Jimmy Sunnebrandt bas och sång, Nicke Widén dobro och Kenneth Kjellgren banjo. Den här nya CDn släpptes i år och innehåller tyvärr bara sex låtar. Av dessa sex låtar har Jonas och Christoffer skrivit tre var. Skivan inleds med den lite lugnare ”Cold november rain” . Den följs av ytterligare en lugn låt ”Postcard” som jag tycker är skivans bästa låt. Så ökas tempot i ”Made up my mind”. Även ”Thunder” är en lite snabbare låt. Efter dessa snabbare låtar så drar bandet ner lite på tempot i ”Know that” där banjon ligger fint i bakgrunden. Tempot sänks ytterligare något i avslutningslåten ”The emporer”. En skiva för alla vänner av bluegrassmusik och en utmärkt skiva att lyssna in dig på om du vill kolla vad bluegrass är för musikform.

Publicerad: 2021-01-07

Artist: Junior Sisk
 Titel: Load The Wagoon
 Skivbolag: Safe & Sound Records

Harry ”Junior” Sisk jr är född i Arlington, Virginia, men växte upp i Ferrum, Virginia. Hans far Harry Sisk sr hade ett band där “Junior” spelade bas i när han var 16 år. Senare övergick han till gitarr som sitt huvudinstrument. Junior har i olika konstellationwer släppt ett 15-tal album. Detta är hans senaste skiva som släpptes 2019 och nu med ett helt nytt band bakom sig som inkluderar sångarna Heather Berry och Tony Made. Skivan innehåller 11 låtar och här bjuds vi på bluegrass på högsta nivå. Första låten ”Get in line buddy” är en lite snabbare takt, en bra inledning. Som ni vet så gillar jag valsmelodier och i ”Best female Actress” njuter jag av an stilla vals där Heather och Tony växelsjunger. Ytterligare en fin vals, med en tragisk text, är ”Poor sister cry” där vi bjuds på fin stämsång. Dessa båda tillhör topparna på skivan. Ännu en låt som jag har fastnat för är de lite lugnare ”I’m Going there” där vi åter får höra fin stämsång. Titellåten ”Just load the wagoon”är en uptempo-låt som jag gillar. Skivans kanske bästa låt är ”I’m lonesome and blue” som är en lite lugnare låt, en riktigt bra låt. Ännu en låt som jag gillar är den lite stillsamma balladen ”He died a rounder at 21”. Det här är en av de bästa bluegrass-skivor som jag har hört på länge. Ett givet köp för alla som gillar bluegrass-musik.

Publicerad: 2020-06-03

Artist: Grievous Angels
 Titel: Lazy Riverside Sessions

Det här är Uppsalabandet Grievous Angels första album trots att de har funnits sedan 2009. Bandet klassar sig som country/americana och består av sju personer. 2013 deltog de i country-sm i kategorin pure country. Bandet förfogar över duktiga musiker och två bra sångare i Linnea Kurkiala och Peter G. Sundstedt vars röster kompletterar varandras. CDn inleds med en snabb version av Lee Fykes ”Milwaukee here I come” med lite bluegrasskänsla. Den följs av ytterligare en snabb låt”Afternoon in may”. Efter denna kommer en av skivans bästa låtar Eddie Millers fina ballad ”Loved and lost again” som Linnea gör full rättvisa med sin sång. Tempot ökas något i av topparna på skivan ”Drunk and lonely” där Peter svarar för sången. ”I’ll be fine” är ännu en bra låt med lite bluegrass-känsla . Tempot ökas lite igen i den svängiga ”Won’t explain”, en låt som jag gillar. I ”Railway station” får jag lite blues känsla. Efter denna så kommer en lite snabbare låt i ”Always wish the best”. Skivans bästa låt tycker jag är Harlan Howards svängiga fyrfyra ””We’ll never love again”. Kul att bandet väljer denna lite mindra kända låt av Harlan, ett extra plus i kanten för detta val. Skivan avslutas med Patsy Montanas klassiker ”Cowboy’s weetheart” där vi får höra Linnea joddla. En mycket trevlig skiva med bar variation av snabba och lugna låtar där sex av låtarna är eget material. Jag hoppas att det inte tar tio år till nästa skiva kommer. Skivan kan beställas via www.facebook.com/GrievousAngelsUppsala eller andtornqvist@gmail.com

Publicerad: 2020-06-03

Titel: Live at Cirkus Caféet
 Skivbolag: Something Wicked 031

I samband med releasepartyt för skivan “Ghost Town Night” på Cirkus Caféet i Linköping den 19 09 07 så passade detta produktiva band på att göra en platta med andra låtar som de spelade denna kväll. Skivan innehåller åtta låtar och två av dessa var med på ”Ghost-skivan”. De är ”I tell him some other lies” och ”In lack of faith”. Skivan inleds i högt tempo med “200 miles & 20 years from home”. Den följs av den lite lugnare ”I tell him some other lies”. Så lägger bandet in ytterligare en växel i ”Don’t come home”. Efter denna bjuder Miss LisaLee på den lite lugnare ”In lack of faith”. En av skivans bästa låtar är den lite snabbare ”Get down on your knees and pray,Stoner”, en nriktigt bra låt. Den låt som jag tycker bäst om på skivan är ”Ocean blue eyes” som är en lite lugnare låt med fint ”gung”. Tempot ökas igen i ”Open Jericho hills”. Skivan avslutas med ännu en lite snabbare låt ”Thank you Lord for this heart of stone”. Som alltid så bjuder detta band på en spelglädje som verkligen lyser igenom på skivan. Jag passar på att tacka för att de flesta applåder och tillrop från publiken är borta. Tyvärr är denna skiva endast pressad i femtio (50 ) exemplar så passa på att köpa. Du blir inte besviken. Skivan kan köpas via www.trailerparkidlers.com , www.cirkuscafeet.se , morgan@trailersparkidlers.com band@trailerparkidlers.com

Publicerad: 2020-06-03

Artist: A.K. & The Brotherhood
 Titel: Oh Sedona !
 Skivbolag: Hemifrån/Paraply Records

A.K.& the Brotherhood bildades 2015 och medlemmarna i bandet kommer från södra Småland (Växjö) och Blekinge. 2017 vann bandet country-sm i kategorin pop-rockcountry genren och publikens röst. Bandet får väl räknas som ett country-rock band med utvikningar åt olika genrer. Denna nya Cd innehåller tolv låtar , alla skrivna av Alo Karlsson. Jag ska nämna några av de låtar som jag gillar. Den första av dessa är en lugn fin ballad ”For the long run”. Jag gillar också den jazzinfluerade ”Sweet Miranda”. Bandet fortsätter med ännu en lugn ballad ”Big city sidewalks”. Tempot ökas igen i ”Whereall the dreams go” och ”Miles and memoriaes”. En av skivans bästa låtar tycker jag är den lugna blues/jazzinfluerade “Guiding light”, en lite annorlunda låt som sticker ut. Så ökas tempot igen i den gungande ”Halfway to anywhere” och ”Like the devil reads the bible”. Skivan avslutas med en lugn ballad “Broken rainbows”. Som ni förstår av mina radr så är det här en skiva med variationsrikt material och en bra blandning av ballader och uptempolåtar.

Publicerad: 2020-06-03

Artist: The Franklin County Truckin Company
 Titel: The Further Adventures Of
 Skivbolag: Tri-Nut Records

Detta band är en helt ny bekantskap för mig. Bandet kommer från Illinois och detta är deras andra CD och den innehåller tio låtar. Bandet säger själva att de spelar ”greasy rock’n’roll och trucksongs med punkkänsla” och jag kunde ha beskrivit det bättre själv. När jag spelar första låten på skivan ”Dodgin’ scales” så är det nästa så att jag ramlar av stolen. Här är det countryrock av hög klass (och volym), vilket ös. Bandet lugnar ner sig lite i ”Time is money”, men kommer snabb tillbaka med riktig ”tunggung” i ”Drivin’ my life away” och ”Truck drivin’ bastard, me”. Efter denna riviga inledning så lugnar bandet ner sig i ”Perryville, Missouri” som jag tycker är skivans bästa låt. ”Runnin’ strong” är ännu en svängig rocklåt. Det blir lite lugnaretempo i ”Lonely life’”. Efter denna gasar bandet på igen i ”Willin’” och ”T-R-U-C-K-S-T-O-P”. Sista låten ”That darn trucker” går i något litet lägre tempo. Det är är en skiva för dig som gillar lite riviga röjarlåtar med vassa gitarrer.

Publicerad: 2020-06-03

Artist: Karen & The Sorrows
 Titel: Guaranteed Broken Heart
 Skivbolag: Karen & The Sorrows (Egen utgåva)

Karen Pittelman är en singer-songwriter från Brooklyn, New York, av alla ställen och formade detta band 2011. Bandet klassas i americana genren. Det här är bandets tredje fullängdare och de har dessutom släppt en EP 2012. Skivan innehåller tolv låtar och de flesta är ballader i singer-songwriter-stil. Skivan inleds med titellåten ”Guaranteed broken heart” somär en låt i lite snabbare takt. Även ”Jonah and the whale” är en lite snabbare låt med lite bluegrassinfluenser. Den följs av två stillsamma ballader ”Why won’t you come back to me” och “Your new life now”, lite sömnpiller over dessa. En låt som jag gillar är balladen ”Farvaway” med steel och fiddlei bakgrunden en mycket fin låt. Så ökar karen tempot i ytterligare en bluegrassinfluerad låt ”Third time’s the charm”, en av skivans bättre låtar. Den bästa låten på skivan tycker jag är den lite lugnare ”Queen of denial” en mycket fin låt. Skivan avslutas med tre lite lugnare låtar ”It ain’t me”, ”Something true” och ”You’re my country music”. Nej tyvärr Karen detta är ingen skiva som jag gillar i någon högre grad. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2020-06-03

Artist: Ray Remington
 Titel: Texas Rose

Ray Remington är ett nytt namn för mig. Han har itelienskt påbrå , men bor i Nashville. Detta är en EP med 5 låtar och stilen är singer-songwriter. Titellåten ”Texas Rose” är en mjuk allad som jag tycker om och den är skivans bästa låt. Ray fortsätter med en lite snabbare låt ”Honky Tonk blues (comeon baby”). Ytterligare snäppet upp i hastighet bjuder Ray på i ”Shotgun in my hands”. Efter denna kommer ännu en lugn fin ballad ”Love you like I do” där vi får höra Lauren Reno som duettpartner. Även den sista låten ”No other love” är en stillsam ballad (knappt styrfart). Nej tyvärr Ray, detta var ingen skiva som fick mig att höja på ögonbrynen. Men den passar bra när man ska ta en eftermiddagslur för det är sömnpillervarning här.

Publicerad: 2020-06-03

Artist: Theo Lawrence
 Titel: Sauce Piquante
 Skivbolag: BMG Right Managmet

Theo Lawrence är något så ovanligt, i countrykretsar, som en fransk-kanadensisk countryartist.Det här är hans andra album, den första kom 2018. Denna CD innehåller 12 låtar och stilen får väl betäcknas som singer-songriter/americana med utsvävningar mot andra kategorier., med andra ord svårkategoriserad då materialet är väldigt varierande. Tyvärr är skivan helt i avsaknad av steel o fiddle. Skivan inleds med den lite ”skumpiga” The worst in me” som följs av en svängig bugglåt ”Baby let’s go down to Bordeaux”, en av topparna påskivan. I ”Peit coeur” får vi en lektion i franska (jag förstod inte ett ord). En låt som jag gillar är balladen ”Evangeline” en mycket fin låt som väl är skivans topplåt. Jag får lite tex-mex- känsla i ”Come on back to my love”. Ännu en lugn fin låt är “Judy doesn’t live there anymore”. Theo plockar fram ännu en låt med lite tex-mex-känsla i ”In the back of my mind”. Så ökas tempot i ”N-O-I-C-E” som är en svängig låt. Ännu en låt i lite högre tempo är ”Adelita”. Skivan avslutas med en stillsam ballad ”They don’t like me (where I’m from”). Om du gillar strikt countr så är nog inte denna skiva något för (och inte för mig heller). Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2020-06-03