Titel: Ghost Town Nights
 Skivbolag: Something Wicked Records

Trailerpark Idlers måste vara ett av landets mest produktiva band, Detta är bandets fjortonde (14e) sedan starten 2006. Östgötabandet kommer från Linköping/Söderköpingstrakterna och består av Morgan Hellman akustisk gitarr och sång, Miss LisaLee (Elisabeth Hellman) akustisk gitarr och sång, Jerker Andersson kontrabas och Scotty Flamingo elgitarr. Att sätta in bandet i en speciell genre går inte att göra då de växlar mellan country, alternativ country, rock’n’roll, gospel med mera, ett är dock säkert, de gör aldrig någon missnöjd. I alla fall inte mig. Materialet på denna skiva som innehåller tolv låtar tycker jag ligger närmare country än några av de tidigare skivorna. Skivan inleds med ”Then I tell him some other lies” en låt i mediumtempo. Den följs av en lite lugnare låt “Dragnet for Jesus” en låt jag gillar. Så ökas tempot i ”The green grass once again” en bra låt. En av skivans bästa låtar tycker jag är den lite snabbare ”Stay down”. Detta gäller också för den lite lugnare ”I’m a different man today”, en riktigt bra låt. Detta gäller också den gungande ”Blue bluer me” som är svårt att sitta still när jag lyssnar på. I ”In lack of faith” får vi höra en banjo i bakgrunden vilken ger lite bluegrass-känsla. Ännu en mycket bra låt är den lite snabbare ”Drag my bones to the bar room”. Ytterligare en av skivans bästa låtar är ”Ocean blue eyes”, en mycket bra låt. Jag gillar också den lite svängiga ”I heard Maria’s leaving town”. Skivans absoluta topplåt är ”What the good book says” en gospellåt i fyrfyra-takt, genialiskt Morgan. Skivan avslutas med ”Sick n’ tired blues” med en kör i bakgrunden, en låt som får mig att tänka på hur det kan låta i en kyrka i södra USA när man samlas till högmässa, en topplåt. Skivan kan köpas via hemsidan www.trailerparkidlers.com .

Publicerad: 2019-12-08

Artist: Erika Jonsson
 Titel: I DON’t Give A Damn
 Skivbolag: Dixe Records (egen utgåva)

Jag såg och hörde Erika på countryfestivalen på West Coast Country Festival i Göteborg i somras och tyckte då att det var lite för mycket popcountry/countryrock som hon framförde men jag tror att hon gick hem hos den yngre publiken. Nu har hon släppt sin tredje CD som innehåller elva låtar och den får klassas som modern country/popcountry, därmed inget ont sagt om detta. Erika inleder med titellåten ”I don’t give a damn” som är en lite snabbare låt. Hon fortsätter i samma takt med ”Loca”. Ett av skivans bästa spår är den svängiga ”Someone Blue”. Tempot sänks lite i ”Love & Country” en bra låt. Ytterligare en bra låt är ”Rainbow Cowgirl” som går i lite lugnare takt liksom ”Tallgates”. ”Seventeen” är också en lite lugnare låt men med ett visst sväng som jag gärna stampar takten till. En av skivans bästa låtar, kanske den bästa, är ”Brats in hats” som är en svängig låt. ”Give it a shot” är lite lugnare. Enda balladen på skivan är den mjuka ”Say You’ll stay” med en smäktande steel i bakgrunden, mycket fin ballad. Skivan avslutas i högt tempo med ”Who I am”. Gillar du lite modernare country så tror jag att du kommer att gilla denna skiva. Skivan kan köpas via Erikas hemsida WWW.erikajonsson.se .

Publicerad: 2019-12-08

Artist: Dustin Sonnier
 Titel: Between The Stones & Jones
 Skivbolag: Dustin Sonnier Entertainment

Dustin Sonnier är född och uppväxt i Vatican, Louisiana. Fadern lyssnade på George Jones och Merle Haggard och modern på Led Zeppelin och Ozzy Osbourne. Vad månde bliva av detta barn. Jo en fantastisk sångare som redan i 13-årsåldern bildade ett band (för att tjejer gillar killar som spelar i band). Det här är Dustins första fullängdare (han har gett ut två singlar tidigare) och den innehåller hela fjorton låtar. Skivan inleds med ”The Way she’s looking” en snabb låt med lite cajunkänsla. Dustin fortsätter med en svängig fyrfyra i ”Ain’t got one Honky Tonk” en av skivans toppar. ”Deer Huntin’” är en lugn låt. Så ökas tempot i gen i ”Between the Stones & Jones” som är en riktigt svängig låt. Den följs av den stillsamma ballade ”Missin’ you, Mississippi”. Skivans bästa låt tycker jag är den lite lugnare ”What she don’t know won’t hurt her” en kanonlåt av David Lindsey och Ernie Rowell, (som Gene Watson hade en hit med). ”Alcohol Abuse” är en lite snabbare låt. Jag gillar också den mjuka balladen ”Wake me up tomorrow” en mycket fin låt som tillhör topparna på skivan. I ”Slow hand” ökas tempot något. Ännu en riktigt bra låt är den stillsamma ”Hankin’ bout you” och den tillhör topparna tillsammans med ” Beer in the tail lights”. Efter dessa lite lugnare låtar så ökar Dustin tempot i ”Livin’ in the Trailer Park” som svänger bra. Dustin bjuder på ännu en lite lugnare bra låt i ”Drinkin’ alone”. Sista låten ”People like me” är en lite rockig låt som jag gillar. En mycket bra skiva som passar i varje skivsamling. Den kan köpas via WWW.dustinsonnier.com .

Publicerad: 2019-12-08

Artist: The Country Side of Harmonica Sam
 Titel: The Country Side Of Harmonica Sam
 Skivbolag: El Toro Records

Så har då detta fantastiska skåneband släppt en ny single (i väntan på en fullängdare). Med anledning av det så gör vi ett undantag och recenserar skivan. Första låten ”My first broken heart (since my last broken heart) är en svängig fyrfyra, en topplåt. Den andra låten ”If that’s the way it’s gotta be” går i lite snabbare tempo. Denna single ger en bra försmak på vad som komma skall på den nya CDn. Jag ser fram emot denna.

Publicerad: 2019-12-08

Artist: Amanda Anne Platt & The Hoenycutters
 Titel: Christmas On A Greyhound Bus
 Skivbolag: Crossroads Records

Amanda och bandet kommer från Asheville i North Carolina och huserar inom genrerna alternativcountry, America och klassisk country. De har tidigare gett ut fem CD-skivor, den senaste i maj 2019. Detta är en jul-Ep med fem låtar som släpps i slutet av november. Amanda inleder med Willie Nelsons fina ballad ”Pretty paper” en mycket fin jullåt som tillhör mina favoriter, när det gäller julsånger. Tempot ökar något i titellåten ”Christmas on a Greyhound bus”. Den följs av Buck Owens ”Santa looked a lot like daddy” som är en låt med kul text i högt tempo. ”One for the ages” är en stillsam fin ballad som jag gillar, en topplåt. Sista låten på skivan är den snabbare ”(What’s so funny ’bout) Peace love and understanding”. Av skivans fem låtar så är det tre som jag har fastnat för Pretty paper, Santa looked a lot like daddy och One for the ages. Skivan kan köpas via www.honeycutters.com.

Publicerad: 2019-12-08

Artist: Ags Connolly
 Titel: Wrong Again
 Skivbolag: Finstock Music

Det här är engelsmannen Ags Connollys tredje CD. Titeln på CDn stämmer inte överens med innehållet för Ags är helt rätt ute. Det är en mycket bra CD i äkta countryanda. Skivan inleds med ”I’ll say when” som är en lite svängig låt i ”mexicanastil”, mycket bra inledning på skivan. Den följs av fyrfyran ”The meaning of the word” som jag tycker är skivans topplåt, mycket bra. Ags fortsätter med en lugn fin ballad ”Lonely nights in Austin” där vi får höra ett dragspel i bakgrunden, mycket effektfullt. Titellåten ”Wrong again (you lose a life)” är nästa fyrfyra som vi bjuds på, en riktigt bra låt. ”Say it out loud” är en lite lugnare låt som jag gillar. Tempot sänks tterligare något i ”What were you gonna do about it” som är en av skivans bästa låt. Ags fortsätter i samma lite lugnare tempo med ”Indian Sign” en mycket fin låt som också tillhör topparna på skivan. Ags har friskat upp Gordon Lightfoots gamla hit ”Early morning rain” som han gör en lite annorlunda tolkning av. Efter denna så bjuder Ags på ytterligare en lugn ballad ”Then and now” med bara en gitarr i kompet, mycket stämningsfullt. CDn avslutas med en snabb shuffle ”Sad songs forever” som svänger bra. Det här är en riktigt bra CD som kommer att gillas av alla som gillar ”real country”. Ett givet köp. Kan köpas via agsconnolly@gmail.com

Publicerad: 2019-12-08

Artist: Jean Shepard
 Titel: Jeopardy
 Skivbolag: Jasmine Records

Det engelska bolaget Jasmine Records har gett ut ett antal mycket bra skivor med artister från 50-60-talet. Den här nya med Jean Shepard med låtar från 1953-1962 är inget undantag. Undertiteln på skivan är ”The country chart hits and more 1953-1962” och den innehåller hela 28 låtar. Jag ska givetvis inte kommentera alla låtarna då det kulle ta för stort utrymme, men jag har ett antal favoriter som jag inte vill undanhålla er. Redan 1953 spelade Jean in ”Crying steel guitar” där Speedy West svarade för steelspelet. Senare samma år spelades ”A dear John letter” in tillsammans med Ferlin Husky och det är en av de mest spelade countrylåtarna. Året fortsatte med att paret spelade in ”Forgive me John” (ett slags svar på Dear John). Jean spelade också in ”My wedding ring” en topplåt i stilla valstakt. Året efter spelade Jean in “Don’t fall in love with a married man” en låt i valstakt och ”Please don’tdivorce me”. Under 1956 spelade Jean bland annat in den lite snabbare ”I thought of you” och den lite lugnare ”Thank you just the same” två mycket bra låtar. Några andra låtar som jag gillar från senare 50-talet är ”Under suspicion”, ”Act like a married man”, ”I want to go where no one knows me”, ”Have heart, will love you” och ”The one you slip around with” den senare en tidig Harlan Howard-låt. Roger Miller skrev den fina låten “How do you tell a child” som Jean spelade in 1960. Året efter kom ytterligare två topplåtar i form av ”The roots of all evil (is a man) och ”The biggest cry”. Jean fortsatte att spela in topplåtar året efter och då bland annat Ned och Sue Millers ”Two voices, two shadows, two faces” en riktig topplåt samt den fina ”It’s never too late” som går i valstakt. Det här är en skiva som innehåller ett antal guldkorn och har du inte upptäckt Jean Shepard innan så har du ett ypperligt tillfälle här.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Merlin Gene
 Titel: People, Places & Things
 Skivbolag: Dum-Boy Records

Merlin Gene Grigsby är en ny bekantskap för mig. Det här är såvitt jag vet hans enda album. Merlin är är 62 år och jag tror att han har håliit på med countrymusik i många år. Röstmässigt påminner han om Ferlin Husky eller Floyd Tillman, alltså lite ”raspig” i rösten. CDn innehåller låtar många riktiga topplåtar och det är vad jag vill kalla ”pure country” som det handlar om. Merlin har skrivit sju av skivans elva låtar. Skivan inleds med en lite lugnare låt ”Old country Joe”. En av skivans toppar är ”Voyage to the bottom of the glass” som är en svängig fyrfyra. Merlin har gjort en riktigt bra version av Floyd Tillmans låt ”This cold war with you” och den gillar jag. Efter denna följer skivans topplåt i fyrfyran ”I think I’ll give drinking another try” en kanonlåt. Så ökas tempot något i ”The ballad of hop sing” som har en kul text. Gene fortsätter i lite smnabbare tempo med ”Looking at the world throug a windsheild” som Del Reves hade en hit med. ”Just another stupid country song” är en lite lugnare låt med kul text som ger en känga åt dagens popcountry. Ännu en lått med en kul text är ”The getaway car” som handlar om ett rån på en hamburgerbar som misslyckas på grund av att flyktbilen köra iväg av en anställd. Ytterligare en låt med en underfundig text är ”Just another senseless chopstick related death”. Skivan avslutas med ännu en låt med kul text ”Since daddy got a ’57 Chevrolet (and mom got a GTO). Det här är en riktigt bra skiva som jag är säker på att du som gillar traditionell country kommer att gilla. Ett givet köp.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Myra Rolen
 Titel: Till You Find The Strength
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 1426

Myra Rolen har släppt några skivor tidigare och hon bjuder alltid på ”pure country”. Här är hon nu på Heart of Texas records och det är ett bolag som borgar för strikt country med fantastiska musiker i kompet. Myras senaste CD som innehåller hela fjorton låtar producerad av Justin Trevino är inget undantag från den regeln. På första låten ”Today, tomorrow and forever” sjunger Myra duett med Justin och det är en härlig shuffle som tillhör topparna på skivan. Så lugnar hon ner tempot i den fina balladen ”Till you find the strength to go on” som ju är titeln på skivan. Myra fortsätter i lugnt tempo med “That should be me and you”. Justin återkommer som duettpartner i “Backstreet affair” en gammal goding som tillhör topparna på skivan. Ännu två bra låtar är de lugna ”You’ve got me right where you want me” och ”I didn’t mean to love you”, i den senare sjunger Cody McCall duett med Myra. Dessa lugna låtar följs upp av fyrfyran ”There’s still a lot of love in San Antone”. Vi får ytterligare en duett med Justin i ”Rockin’ years”. Myra fortsätter med Wanda Jacksons hit ”Right or wrong” i en mycket bra version. Justin återkommer i ännu en duett med Myra i ”(Remember me) I’m the one who loves you”. Skivan avslutas med en lugn fin ballad ”A place to fall apart”. Det här är en skiva för dig som gillar ”real Country”.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Taylor Alexander
 Titel: Good Old Fashioned Pain
 Skivbolag: Hail Mary Records

Ännu ett nytt namn för mig. Alexander kommer från en musikalisk familj där pappan sjöng opera och ikyrkan och Alexander visade tidigt sitt intresse för musik vilket gjorde att pappan köpte honom en gitarr när han var sju år. Skivan som innehåller tio låtar rör sig inom genren singer songwriter / poprockcountry och han har skrivit alla låtarna själv. Första låten som är titeln på skivan ”Good old fashioned pain” är en lite stökig låt tycker jag. En låt som jag gillar är det lite snabbare ”Passing lane” som följs av en skivans bästa låt ”I never ask for nothin’” som är en lite lugnare låt, mycket bra. ”Real good at saying goodbye” är en lugn ballad som också tillhör topparna på skivan. Så ökas tempot lite i ”It don’t matter to the rain” dår en steel ligger fint i bakgrunden. Vi bjuds på ännu en ballad i ”Hole in the wall”. Alexander bjuder på ännu en lugn låt i ”Wishing my life away” där vi hör en smäktande steel i bakgrunden, en mycket fin låt som tillhör topparna på skivan. Vi får också öra en fyrfyra i ”Break my heart tinight” som är skivans baästa spår. Ytterligare en bra låt är den lugna ”I guess I moved on” där steelen låter smäktande i bakgrunden. Sista låten ”Sorry for growing up” är också en lugn fin låt. En skiva för dig som gillar lite lugnare låtar med bra texter.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Tony Booth
 Titel: I Love To Tell The Story

Tony Booth har varit med i countrysvängen sedan slutat av 60-talet. Han har spelat in skivor på UNI records, MGM records, Capitol records tidigare och har nu varit på Heart of Texas records i ett antal år. Det här är hans första gospelskiva och han bjuder på ett antal standard gospels samt ett par som jag inte har hört tidigare, totalt tolv sånger. Skivan inleds med klassikern ”Ghost riders in the sky”. Efter denna lite snabbare inledning så sänks tempot i ”Peace in the valley” som Tony gör full rättvisa. Han fortsätter i samma lugna tempo med ”Precious memories och ”The old man is dead”. Ännu en klassiker är den snabbare ”When the roll is called up yonder”. Tony fortsätter med den välkända ”The old rugged cross”. En helt ny sång för mig är den stillsamma ”Because he lives” en mycket fin sång. Tempot ökas igen i ”Life’s railway to heaven”. Skivan avslutas med två lugna sånger ”I know who holds tomorrow” och Kris Kristoffersons ”Why me Lord”. Tycker du om gospelsånger i lite lugnare tempo så är det här en skiva du kommer att gilla.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Old Barrels
 Titel: Closed Doors
 Skivbolag: Old Barrels (egen utgåva)

Jag fick den här skivan på Lunedets countryfestival är bandet uppträdde. Jag tror att de har spelat där alla åren så de är väl lite att betrakta som inventarie där. Skivan innehåller tyvärr bara fyra låtar där tre har skrivits av Peter Taxén och en av Peter tillsammans med Micke Johansson. Peter är sångare och spelar gitarr och banjo i bandet. Övriga medlemmar är Micke Johansson elgitarr och banjo, Tord Pettersson klaviatur, Niklas Gustafsson bas och Pär Palonen trummor. Skivan inleds med två snabba låtar ”10 years down the road” och ”Going down”. Bandet bjuder på en låt med riktigt ”tunggung” i ”How long” en låt som jag gillar. Bandet lugnar ner tempot lite i ”Blueberry pie”. Jag hoppas att bandet kommer att ge ut en skiva med minst tio låtar framöver. Jag tror att vi kommer att få se och höra dem nästa år på Lunedet.

Publicerad: 2019-09-07

Artist: Nate Gibson
 Titel: Nate Gibson & The Stars Of Starday
 Skivbolag: Bear Family BCD 17588

Nate Gibson är ett nytt namn för mig, men han har tillbringat många år i Nashville där han bland annat har skrivit en bok om det fantastiska skivbolaget Starday Records. Nu har han följt upp boken genom att producera denna CD med 24 låtar där han har samlat många av de tidiga Stardayartisterna. Med skivan följer en intressant liten bok där Nate intervjuar artisterna på skivan och berättar olika anekdoter Bl.a. berättar Margie Singleton att hon är körsångerska på Leroy Van Dykes ”Walk on by”. Vad det gäller materialet på skivan så bjuds vi på en blandning av country, bluegrass och rockabilly där Nate sjunger duett med alla artisterna. CDn inleds med Frsankie Millers ”Rain Rain”. Efter denna får vi höra Betty Amos med sina systrar Judy och Jean framföra ”Eighteen wheels a rolling” som följa av ”Lonely” med Sleepy LaBeef. En av topparna på skivan är ”We’e got things in common” med Nate och June Stearns, en kanonlåt som June spelade in tillsammans med Benny Martin tidigt 60-tal. Margie Singleton och Nate framför ”On the cross” en lite snabbare gospellåt. Ännu en gospellåt är ”Ain’t no room in the church for liars” med Little Roy Lewis och Nate. En av de absoluta topparna på CDn är “Mark of cain” med Darnell Miller, en kanonlåt. Betty Amos kommer tillbaka med Nate i ”Second fiddle (to an old guitar). Wade Jackson och Nate framför “Sippin’ on a sud”, ensnabb låt. Ytterligare en toppåt på skivan är ”Mary Dear” med Bill Clifton. Frankie Miller återkommer med ”Family mna” liksom June Stearns och Nate med ”Slipping around” som är en topplåt.Ytterligare artister som medverkar på CDn är Jesse McReynolds, Arnold Parker och Rudy Grayzell. En mycket intressant skiva med en informativ bok om tiden då dessa artister gjorde countrymusiken populär.

Publicerad: 2019-07-15