Artist: Michelle Nixon
 Titel: It´s My Turn
 Skivbolag: Pinecastle

En ny bluegrassartist från Orlandobolaget Pinecastle. Hon har t.ex. ett par nya låtar från Tom T och Dixie Hall. Bland de andra låtskrivarna märks Bill Anderson, Dallas Frazier och ett par låtar från Michelle själv. Hennes grupp Drive är väldigt bra musiker och bland dem märks Vernon Hughes som sjunger på ett par låtar och spelar mandolin samt gitarristen Eddie Shifflet. Detta är mycket bra bluegrass och endast en av skivans 12 låtar är instrumental. Jag gillar framförallt; ”One Small Miracle”, ”The Writing´s On The Wall”, ”Beneath Still Waters”, ”Joan Henry” och ”It´s In My Mind To Wonder”. En, som alla andra Pinecastle utgåvor, mycket bra och välproducerad bluegrass skiva som även countrydiggare lär gilla. Besök www.pinecastle.com och www.michellenixon.com.

Publicerad: 2004-06-01

Artist: Thomas Fraser
 Titel: Long Gone Lonesome Blues/You & My Old Guitar
 Skivbolag: Nelmusic

Britten Thomas Fraser föddes 1927 på Burra Isle, Shetland och avled 1978, 50 år gammal. Han spelade in massvis av låtar från 1950-talet och fram till sin död på rullband, men de gavs aldrig ut…förrän nu. Tack vare Thomas barnbarn Karl Simpson har nu två skivor med 25 låtar vardera givits ut. Dessa skivor plockar ihop material från hela hans ”karriär” och innehåller många klassiska låtar som ”Lovesick Blues”, ”Long Gone Lonesome Blues”, ”Brakeman´s Blues”, ”Peach Pickin´ Time In Georgia” och ”Muleskinner´s Blues”. I stort sett alla låtar består av Thomas som sjunger kompad sin egen gitarr. Som tur är har de remastrat ljudet så det är bra och inte alls ojämnt. Thomas sjunger väldigt bra och jag vill jämföra honom med Jimmie Rodgers, både till stilen och sångsättet. Det finns så många bra låtar här så jag vill inte börja nämna några av dem. Jag tycker dock att andra skivan i ordningen ”You & My Old Guitar” är snäppet bättre än ”Long Gone Lonesome Blues”, men båda är värda att ha, framförallt om gillar old-time musiken. Två mycket roliga och udda skivor som kan köpas genom att skicka ett e-mail till Karl Simpson på karlsimpson@clara.co.uk.

Publicerad: 2004-06-01

Artist: Liza Sverin
 Titel: Just Me
 Skivbolag: MC rec.

Svenska Liza Sverin är en singer-songwriter/country-rock artist som, antar jag, är från Stockholmsområdet. Hon har skrivit texten på alla av skivans 14 låtar, medan Sonny Lindqvist skrivit musiken. Sonny är också med som gitarrist och basist på skivan. Jag gillar Lizas stil och hon visar att man inte behöver komma från Austin för att göra bra country/singer-songwriter musik. Bland de bra låtarna märks; ”Fight For Your Own”, ”Hold On Closer”, ”Street Fighters”, ”Never Mind” och ”Why Bye Baby”.
En bra svensk skiva från en artist jag gärna vill höra mer av i framtiden, kanske något för countryfestivalerna i sommar. Vill ni köpa skivan kan ni besöks skivbolagets hemsida

Publicerad: 2004-06-01

Artist: Tracey James
 Titel: Dreaming Out Loud
 Skivbolag: AMI

Tracey James från Kanada är en ny bekantskap för mig. Hon produceras av Steve Fox, vars CD vi tidigare recenserat här på hemsidan. Hon gör låtar från stora låtskrivare som Lisa Brokop och Byron Hill, plus att Fox skrivit ett antal av skivans 10 låtar. Detta är modern country i 1990-tals stil t.ex. som Lisa Brokop eller Sherrié Austin. De bästa spåren är ”Seemed Like Yesterday”, ”´Cause You Believe In Me”, ”You´re The Reason Why” och tuffa ”One Mississippi”. En bra och mycket lovande debut. Titta in Tracey James hemsida www.traceyjames.com.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Lori D. Hall
 Titel: Warm Rain
 Skivbolag: L D Hall Productions

Låtskrivaren Lori D. Hall har - trots namnet – inget med legenden Tom T. Hall. Denna skiva med henne kom ut 2002 och innehåller nio låtar. Samtliga skrivna av Hall med hjälp av t.ex. Jim Rushing och Marcia Ramirez. Vissa låtar verkar vara inspelade tidigare då gitarresset Chet Atkins medverkar på en låt. Denna skiva är mest en modern country-CD, men det finns vissa traditionella spår också. De låtar jag gillar bäst är den underbara titellåten ”Warm Rain”, ”A Part of You”, ”Make You Mine” och ”Past The Point Of Your Return”. Det är synd att det bara är nio låtar på skivan, hade det varit en fyra-fem ytterligare spår i samma stil hade den fått ett mycket högre betyg. Skivan kan köpas via www.loridhall.com.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Erik Moll
 Titel: Come What May
 Skivbolag: EMM rec.

Norrmannen Erik Moll har varit i Texas och spelat in denna skiva. Musikerna är både norrmän och amerikaner som producenten Mitch Watkins som även spelar gitarrer på skivan. Moll har skrivit all av skivans 12 låtar. Hans stil är en blandning av allt (singer-songwriter, cajun, country och country-rock). Mina favoriter är ”Eve Picked The Apple”, ”Hide Your Heart”, titellåten “Come What May”, ”Two Together” och ”Ancestors”.

Erik visar att även européer kan göra bra country, denna skiva kan framförallt rekommenderas till er som vill ha en countryskiva med mycket variation. Skivan kan finnas i välsorterade skivaffärer, annars kan ni besöka hans hemsida på www.erikmoll.com,

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Tom Roznowski
 Titel: Voice Beyond The Hill
 Skivbolag: Blazing Stump Productions

Den kanadensiske singer-songwritern Tom Roznowski är tillbaka med en ny (2001) CD. Skivan är inspelad i Nashville med många duktiga musiker som Robby Turner på steel, Rob Ickes på dobro, fiddlaren Tim Crouch och trummisen Bob Warren. Tom har skrivit alla av skivans 13 låtar. Låtarna är skrivna mellan 1977 och 2000. Toms singer-songwriter stil består av ganska många up-tempo låtar och jag kan inte låta bli att tänka på om Mikael Wiehe skulle bli countryartist skulle han nog låta som Mr. Roznowski. Bitvis är låtarna starkt bluegrassinfluerade eller south-of-the-border-influerad med dragspel. De bästa låtarna i mitt tycke är ”You Never Know”, ”Devil In The Tretops”, ”Man In Short Sleeves”, ”She Is”, ”Hank´s There” och ”Too Together”. En riktigt bra singer-songwriter platta. Kolla in Toms hemsida www.tomroznowski.net.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Don Rigsby
 Titel: The Midnight Call
 Skivbolag: Sugar Hill

Ricky Skaggs kusin Don Rigsby är tillbaka med en ny skiva för Sugar Hill. Tidigare har han bl.a. släppt två duettskivor med Dudley Connell som är med i gruppen Seldom Scene. Som vanligt är det många av bluegrassens bästa musiker som är med i kompet, t.ex. Randy Kohrs, Glen och Stuart Duncan, Carl Jackson, Jim Hurst och fiddlelegenden Vassar Clements. Bland skivans 13 spår (plus ett gömt instrumentalt spår) finns bl.a. två nyskrivna låtar av Tom T Hall och hans fru Dixie, båda mycket bra. De bästa låtarna på denna bra moderna bluegrasskiva är; ”Little White Cross On Highway 13”, ”Come In Out Of The Rain”, ”The Midnight Call”, ”Look Out Below” och ”Blood On My Hands”. Ni som gillar den nya bluegrassen bör garanterat skaffa er denna skiva, titta också på Dons hemsida www.donrigsby.com.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Sherrill Black
 Titel: Teardrops & Rainbows
 Skivbolag: Egen utgåva/Country Discovery

2002 kom denna skiva inspelad i Mike Headricks Mikron Studioi South Pittsburg, Tennessee. Som vanligt är det toppmusiker som Kenny Berry, Joe Caerlee och Mike själv med på skivan. Sherrill har skrivit alla av skivans 12 låtar. Man vet att allt som kommer från Mike Headrick är traditionell toppcountry, men denna gång blev jag något överraskad då detta inte är det. Sherrill Blacks skiva består av mer lugna låtar och har bara ett fåtal riktiga traditionella spår. Mina favoriter är; ”The Same Tears Mama Cried”, titellåten ”Teardrops & Rainbows”, ”Through The Window” och fartfyllda ”The Boot”. Detta är en besvikelse för mig, jag hade betydligt högre förväntningar på Sherrill då hon samarbetat med Mike. Kanske hade det varit bättre med några låtar från en annan låtskrivare? Ni kan lyssna på skivan på www.sherrillblack.com.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Sonny Curtis
 Titel: Reflections

Sonny Curtis från Ohio är en mycket välkänd steelgitarrist även om han kanske inte spelar på så många nya skivor. Han började spela för Bobby Bare, sedan Johnny Paycheck. 1964-1969 spelade han i George Jones band The Jones Boys och fortsatte med George fram till hans skilsmässa med Tammy Wynette 1975. Efter det spelade han fem år med Tammy innan han drog sig tillbaka pga. sjuk hustru. Denna 12-spåriga CD innehåller låtar inspelade mellan 1967 och 2002. En del av de äldre instrumentala låtarna har Sonnys nuvarande hustru Barbara Curtis lagts till som bakgrundssångerska, varför förstår jag inte riktigt då hon oftast inte sjunger något av låten. Hursomhelst kan man njuta av Sonnys mycket vackra steelspel i klassiker som ”Mansion On The Hill”, ”Steel Guitar Rag”, ”Same Ole Me” och ”Together Again”. Vill ni få tag på denna udda, men bra instrumentala skiva kan ni kolla in Sonnys hemsida www.sonnycurtis.net.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Tammy Faye Starlite
 Titel: Used Country Female
 Skivbolag: Diesel Only rec.

Tammy Faye Starlite är en ny bekantskap för mig som kommer från New York bolaget Dielsel Only där bl.a. den mycket bra Laura Cantrell spelar in för. Denna skiva är bitvis väldigt rockig och inte alltför mycket country. Tammy har skrivit sju av skivans 12 spår. Musikerna på skivan är med i hennes kompband The Angels Of Mercy och ingen har jag hört talas om tidigare, de består bl.a. av gitarristen m.m. Mark Spencer och Ken Coomer på trummor.
De låtar jag gillar är; ”Desdemora Honey”, ”Ride The Cotton Pony” och ”Taken”. Men skivan är tyvärr för rockig eller stökig för min smak. Men ni kan givetvis besöka Tammys hemsida www.tammyfayestarlite.com och själva lyssna på skivan.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Jeff Black
 Titel: B-Sides & Confessions Vol. 1
 Skivbolag: Dualtone

Jeff Blacks skiva på Dualtone kom ut förra året. Den är inspelad och mixad hos den legendariske Billy Sherrill, som tidigare var producent på Epic åt storheter som George Jones, Tammy Wynette och Johnny Paycheck. Kompet är akustiskt och ganska sparsamt med Jeff som spelar gitarr, piano, munspel och banjo plus att han har med sig basisten Byron House och trummisen Craig Wright. Stilen är singer-songwriter/akustisk country. Jeff har skrivit alla av skivans 10 låtar, jag tycker det kunde ha varit ytterligare ett par låtar på skivan. De bästa låtarna på skivan är; ”Slip”, ”Gold Heart Locket”, ””, ”Higher Ground” och ”Bless My Soul”. En bra skiva för er som gillar singer-songwriter genren. Besök Jeffs hemsida www.jeffblack.com.

Publicerad: 2004-05-01

Artist: Heartstrings
 Titel: Heartstrings
 Skivbolag: HeartSung records

Heartstrings är en ny (startade 2001) bluegrassgrupp som består av tjejkvintetten Karen Pendley (fiddle och sång), Marilyn Barclay (bas och sång), Bo Jamison (gitarr och sång), Sally Wingate (banjo) och Chris Lewis (mandolin). De gör den lite modernare newgrasstilen på bluegrass, men de är ganska bra t.ex. i samma stil som Patty Mitchell. De har skrivit de flesta (10 av 12) låtarna på skivan.

De bra låtarna är; Dixie Chicks-influerade ”Right Up The Wrong Road”, ”Woman Child”, ”Church Building” och ”Cherry Blossoms In The Springtime”. Skivan kan köpas via gruppens hemsida www.heartstringsband.com.

Publicerad: 2004-04-02