Artist: Gunnar Bäcke
 Titel: A Long Dusty Road
 Skivbolag: Alla Tiders Musik ( egen utgåva)

Dalmasen Gunnar Bäcke är ingen nykomling utan har hållit på med att spela country och dansbandsmusik i många år. Här kommer han med sin första CD som innehåller tolv countrylåtar och där nio är skrivna av honom själv. Skivans inleds i lite högre tempo med ”A crying shame” Den följs av ”Josephine” som har lite swinginfluenser. Titellåten ” A long dusty road” går i lite lugnare tempo och det är en bra låt. Så ökas tempot lite i ”I cut the rope” och ”Rolling stone”. En av topparna på skivan är den lite lugnare ”Let go of my heart” där Gunnar sjunger duett med Ebba Eriksson. Jag gillar också ”Take me back” som är en hyllning till Hank Williams. På det sista spåret har Gunnar tagit med den låt som fick mig att fastna för countrymusik. Det är Hank Williams klassiska ”You win again” och här får Morgan Tegnér briljera med sitt steelspel, mycket bra. Övriga musiker är för mig okända med undantag av Ingemar Back och Tommy Backström (från Grassride), jo förresten Torgny ”Kingen” Karlsson medverkar på piano i en låt. www.allatidersmusik.se

Publicerad: 2015-12-09

Artist: The Unkool Hillbillies
 Titel: Merry Christmas
 Skivbolag: Unkool 201501

Det här bandet har funnits i 15 år enligt medföljande blad när skivan kom. Det är inte en utpräglad julskiva (trots titeln) då den bara innehåller tre jullåtar. Resten är rock och rock-a-billy. Det innebär inte att skivan är dålig, men det är inte riktigt min musik. Du som gillar lite rockigare musik har säkert stor behållning av skivan. CD’n inleds med en fartig julsång ”Green christmas” skriven av bandets sångare och pianist Anders Umegård och den är en av topparna på CD’n. Det fortsätter med en ”gungig” låt i Fats Domino-stil ”Merry christmas baby” som också tillhör mina favoriter på skivan. Så följer tre rocklåtar ”Hip hop”, ”Drinkin’ wine spe-dee-o-dee” och ”You’re the one” på den senare sjunger Karin Johansson. Jag gillar den gungande ”Send me some lovin’” en riktigt bra låt. Så kommer ytterligare tre rockiga låtar ”I ain’t mad at you”, ”Let the good times roll” och ”Jello Sal”. Skivan avslutas med en lite lugnare ”Honey, merry christmas” även den skriven av Anders Umegård. Som sagt ingen traditionell julskiva som jag ändå tror kan tilltala många.

Publicerad: 2015-12-09

Artist: BOB MANNING & KIMBERLY MURRAY
 Titel: Misery Rich
 Skivbolag: Bourbon Haze Records 515 (eget bolag)

Äkta paret Manning/Murray med en sprillans ny CD från maj 2015, inspelad på eget bolag med Bob som producent. Paret har dessutom skrivit nästa alla 13 låtarna på CD själva, och det har de gjort bra. Som vanligt på detta bolag så är det strikt country som dessa artister levererar. Bra texter, bra sångare till ett utmärkt komp, vad mer kan man begära. CD’n inleds med titelspåret ”Misery Rich” som är en lugn fin ballad, mycket bra inledning. Så ökas tempot något i duetten ”I’d just love to lay you down”. Bob fortsätter med balladen “Paying for my memories”, en av topparna på CD’n. Paret bjuder på duettsång i den mjuka balladen ”Between China and home”. Kimberly fortsätter med en härlig 4:4:a i ”Longing to be”, även den ett av toppspåren på skivan. Kimberly bjuder upp till en stilla vals i ”I. hear her crying” en väldigt fin låt. Så får vi en 4:4:a av Bob i ”Four fingers of whiskey”, en topplåt. Paret framför en av skivans uptempolåt i shufflen ”Your bottle called me”. Har du inte upptäckt detta par tidigare så är den här CD’n ett utmärkt tillfälle att göra det. Passa även på att skaffa deras tidigare CD, liksom deras soloskivor.De bjuder på country av yppersta klass, vilket inkluderar kompet. www.nashville-west.com Hälsa från oss.

Publicerad: 2015-09-10

Artist: The Countryside Of Harmonica Sam
 Titel: Open Letter To The Blues
 Skivbolag: El Toro Records 6068

Äntligen har detta Malmöband släppt sin första CD (som jag har väntat länge på). Men den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge. Bandet bjuder här på hela 14 spår med an bra blandning av lite snabbare och lugna låtar, 9 covers och 5 egna låtar. Det är strikt country i bästa 50-60-talsstil. Första spåret ”a double shot of heartache” är en uptempolåt skriven av bandets sångare och akustisk gitarrist Dan Englund (Harmonica Sam). En av mina absoluta favortilåtar genom åren är Joe Carson’s ”Forbidden wine”, en topplåt som bandet gör en toppversion av. De fortsätter med en tidig Freddie Hart-låt ”Farther than my eyes can see”. Den följs av Dale Noe’s ”It’s such a pretty world today” som Wynn Stewart hade en hit med. Johan Bandling Melin (bandet elgitarrist) har skrivit den fina balladen ”I regret it every day” en topplåt. Ännu en topplåt är Sue och Ned Miller’s ”That’s why I sing in a Honky Tonk”. Jag gillar också den lite lugnare ”I’m walkin’ slow”. Johan har skrivit ännu en topplåt på CD’n ”The day I let him in”. Den följs av en fin shuffle ”The storm within my heart” ett av skivans toppspår. Ytterligare en bra låt är Earl Montomery’s “Dying a little every day is killing me”. CD’n avslutas med Harlan Howard’s shuffle “I’m down to my last cigarette”. Det här är en CD som visar att det går att göra toppcountry även på denna sidan Atllanten om bara viljan och den rätta känslan för vår music finns. Ett stort btack för denna CD som alla vänner av riktig countrymusik ska ha i sin samling. KÖP.

Publicerad: 2015-09-10

Artist: Sonny Burns
 Titel: The Devil’s Disciple
 Skivbolag: Bear Family records 17154

Tyska bolaget Bear Family med ännu en fantastisk utgåva, i det här fallet material med Clyde ”Sonny” Burns inspelat under perioden 1959-1968 varav 5 ej tidigare utgivna. Vi får här hela 21 låta, de flesta är otroligt bra. Jag kommer att nämne lite omde jag gillar bäst, och det är många. Första topplåten är ”I left one on the bar” som är en fantastisk 4.4.a. Nästa kanonlåt är ”Bottom of the bottle” i samma takt, två fantastiska ”drinkin’ songs”. Sonny fortsätter med en shuffle ”Leave the door open” som följs av 4:4:an ”Patches on my heart” en riktig topplåt. ”Blue house painted white” har alltid tillhört mina favoritlåtar, bara den är värd skivpriset. Sonny fortsätter i denna lite lugnare stilen med ”Where no one else is allowed”, ännu en topplåt. Även ”Take a good look” är en lite lugnare låt. En av de absoluta topparna på CD’n är 4:4:an ”Bricks and mortar”, vilken text. Titellåten ”Devil’s disciple” är en lite ”skumpig” shuffle. Efter denna kommer två lite lugnare låtar ”I just slipped your mind” och ”I’m losing my mind”. Det kommer ytterligare två topplåtar, den lite lugnare ”Must I leave it there” och den lite snabbare ”Room next to mine”. Kompet är av yppersta klassmed steelen i fronten. En liten bok där du kan läsa om Sonny’s liv följer med CD’n. Ett givet köp

Publicerad: 2015-09-10

Artist: Connie Smith
 Titel: The Lost Tapes
 Skivbolag: Country Rewind Records 202

Originalen till denna CD spelades in den 8 december 1972 för navy Hoedown som gjorde reklam för flottan mellan låtarna. Dessa band med 16 låtar försvann av okänd anledning. Nu har Connie tillsammans med sin man Marty Stuart och ett antal musiker försökt återskapa 11 av dessa låtar så lika originalen som möjligt. CD’n inleds med Dallas Frazier’s uptempolåt ”Just on time”. Den följs av en av topparna på CD’n den lugna balladen ”I never once stopped loving you” som Bill Anderson och Jan Howard har skrivit. Connie fortsätter i högt tempo med ”Louisianna man”, ”Cincinnati, Ohio” och ”Just for what i am”. Därefter kommer en av Connie’s topplåtar ”Once a day” skriven av Bill Anderson. En fantastisk låt är balladen ”Long black limousine” skriven av Bobby George och Vern Stovall. Så ökar Connie tempot i ”The race is on”. CD’n avslutas med 2 sacred songs ”Amazing grace” och ”How great thou art”. Utöver dessa så får vi 2 bonuslåtar I form av”Where is my castle” och “He touched me” två fina sacred songs. Det här är ett ypperligt tillfälle att upptäcka en av countryns bästa sångerskor om du inte har hört henne tidigare.

Publicerad: 2015-09-10

Artist: BRIAN MALLERY
 Titel: Legends II
 Skivbolag: Dirt Road Records

Brian Mallery är en mycket produktiv kille, här med sin 9:de CD, alla på det egna bolaget Dirt Road records. Det här är den andra CD’n där han framför hela 15 låtar som andra artister har gjort och som han gillar. Första låten på denna CD är Gene Watson’s ”Paper Rosie”, en låt jag gillar. Brian fortsätter med Merle Haggard’s ”The fugitive ” och ”Big City”. En av mina favoriter på skivan är Moe Bandy’s ”Till I’m too old to die young”, en kanonlåt. Ännu en topplåt som Brian har plockat fram är Randy Travis ”1982”. Brian fortsätter med ännu en Moe Bandy-hit ”Here I am I’m drunk again” som är en härlig shuffle. En av topparna på CD’n är George Strait’s ”Give it away”. Brian har också tagit fram en av mina favoritlåtar ”Crystal chandeliers” en fantastisk låt. Vern Gosdin är mannen bakom toppballaden ”That just about does it” en av de bästa låtarna på skivan. Visserligen har jag hört alla låtarna tidigare, men Brian gör dem på sitt speciella sätt så de känns ändå som nya. En utmärkt CD för dig som nyligen har upptäckt vår fantastiska musik här får du höra hur country ska låta. Ett givet köp. www.brianmallery.com Hälsa från oss.

Publicerad: 2015-09-10

Artist: Jake Houston
 Titel: Carrying the Flame

En sprillans ny CD med en för mig okänd kille kom med posten för ett par veckor sedan. Av den korta texten på konvolutet så förstår jag att det är hans första CD och att han har producerat den ihop med basisten Ivan Gates. Jake har skrivit alla11 låtarna på skivan själv. Musikerna är inga kända namn men de gör ett fantastiskt jobb, framförallt steelkillen , Jim Park. Första spåret ”Two steppin’” är en riktigt snabb låt med ett fantastiskt steelspel av Jim Park. Efter denna snabba inledning så drar Jake ner på tempot i ”Would you say you feel the same” som är ett av skivans bästa spår. ”Promise you’ll leave” är en lugn ballad med en ”crying steel” i bakgrunden. En av mina favoriter på CD’n är 4:4:an ”Bourbon and beer” en topplåt. ”Carry the flame” är en svängig låt som hyllar några av våra bortgångna countryartister, en mycket bra låt. Jake bjuder på ytterligare två lugna ballader i ”Hold me” och avslutningsspåret ”Maybe”. En mycket bra CD med såväl ballader som lite snabbare låtar och ett fantastiskt komp av för mig okända musiker. Jag ser fram emot kommande CD med Jake.

Publicerad: 2015-09-10

Artist: FOUR LEAF CLOVER
 Titel: Four Leaf Clover

Köpingsbandet Four Leaf Clover här med sin första CD. Bandet har plockat ihop 11 låtar och visar att svensk country håller högklass. Materialet är blandat av snabba och lugna låtar där bandets leadgitarrist Åke Cromnow har skrivit 6 av skivans 11 låtar. Första spåret är Gary Seften’s ”Different kind of flower” som Ray Price hade en mindre hit med. Åke har skrivit den lite lugnare balladen ”Then you have seen me” och den fina balladen ”A house on the other side of town”. Bandet gör en bra tolkning av Eddie Miller och Bob Morris ”Playboy” som Wynn Stewart hade en hit med. Åke har också plitat ihop en härlig 4:4:a med titeln ”Two wrongs don’t make it right” en av mina favoriter på skivan. Åke har också skrivit den fina balladen ”Until the right one comes along” som avslutar CD’n. En mycket bra svensk countryskiva som du kommer att gilla om du föredrar lite lugnare låtar.

Publicerad: 2015-09-10

Artist: Albin & The Honky Tonk Express.
 Titel: Albin & The Honky Tonk Express

Det här är Stockholmsbandets första CD och den innehåller ”bara” 6 låtar, alla skrivna av bandets sångare och rytmgitarrist, Albin Brandstedt. Första låten ”Every single town” börjar i alternativ- countrystil för att sedan växla till en bluegrassinfluerad countrylåt. Andra spåret drar lite åt country-rock-hållet, det är en snabb låt med titeln ”Lone ranger”. Min absoluta favorit på CD’n är 4:4:an ”City bound” en fin countrylåt. ”Lisa” är en ”rockig” låt med en banjo i bakgrunden. ”Honky tonk express” är en låt som ligger lite åt alternativ-country-hållet. Sista spåret ”Worst hangover” inleds på ett kul sätt med en skrovlig dagen efter-röst för att sedan när musiken och sångaren kommer igång blir en riktigt bra omväxlande countrylåt.

Publicerad: 2015-09-10

Artist: Carrie Hall Countryband
 Titel: The First One
 Skivbolag: Egen utgivning

Det här svenska bandet kommer, trots namnet, från Hudiksvallstrakten (Gnarp). Som namnet på CD’n antyder så är det bandets första skiva. CD’n innehåller 7 låtar varav 6 covers och en låt skriven av bandets ”multiinstrumentalist”, Benny Olsson. Första spåret på CD’n är Shania Twain’s hit ”Who’s bed have your boots been under” som bandet gör en bra version av. De fortsätter med Marty Stuart’s ”Tempted” som också får fullt godkännande. Benny Olsson sjunger duett med Carrie i sin egna komposition ”I got over you” som går i stilla valstakt, ett av CD’ns bästa spår. Bandet tar sig sedan an Johnny and Jack’s it ”Ashes of love” som de gör i högt tempo. Den följs av Hank Williams ”Hey good looking”. Sara evans och Jamie O’Hara har skrivit sara’s hit ”Shame about that” som bandet gör riktigt bra. Som avslutning på skivan han man valt att göra Johnny Cash’s klassiker ”I still miss someone” som också är fullt godkänd. CD’n kan beställas via e-post: carriehall.country@gmail.com

Publicerad: 2015-09-10

Artist: Red Jenkins
 Titel: Stone Country
 Skivbolag: Red Hot Country 6

Vår gode vän Red Jenkins (Björn Raita) har troligen klippbiljett mellan Arlanda och Nashville och Texas där han spelar in sina fantastiska alster. Som titeln säger så är det real stoned country som gäller här. Producenten Bill Green har plockat ihop hela 18 låtar av mycket hög kvalitet. Jag ska bara nämna några av mina favoriter på CD’n På balladen ”Son of the Pioneers” bjuder Red på en duett med Tony Booth, en topplåt. I ”On the bottom lookin’ down” bjuder Red upp till en stilla valstillsammans med Billy Yates.. Tempot höjs något i ”Forgiving you was easy” där Willie Nelson medverkar. Leona Williams har skrivit en tribute-song till Red med titeln ”Stone cold country Red” som hon framför. En av topparna på CD’n är ”My heart still believes” där vi får höra Amber Digbys ljuva stämma. En annan låt jag gillar är den lugna ”Down in old Lafayette” där Dottsy medverkar mad sång. Ytterligare en topplåt är ”Hillbilly Wine” där Bill Green sjunger duett med Red. Miss Lselie och red bjuder på ett av skivans bästa spår i fyrfyran ”Tryin’ to hide the circle”. Skivans absoluta toppspår får avsluta och det är den fantastiska låten av Ruthie Steele /Glynn Martin ”The men he used to be” som handlar om en man som drabbats av Alsheimers. En riktig tårdrypare som beskriver hur denna sjukdom även drabbar anhöriga. Detta är ett nytt toppalbum från Red och det är bara att inhandla.

Publicerad: 2015-07-10

Artist: The Malpass Brothers
 Titel: The Malpass Brothers
 Skivbolag: Organic records 15902

Bröderna Christopher och Tyler Malpass från Goldsboro North Carolina med en sprillans ny CD (jag tror att det är deras första). CDn är producerad av Doyle Lawson och då var min första tanke att det här är en bluegrassduo, men icke, även om de gör ett par Louvin Brothers-låtar. Första spåret är Bill Andersons fantastiska ”A death in the family” som de gör riktigt bra, även om de inte når upp till Jimmy Dickens inlevelse i texten. Efter denna bjuder duon på fin stämsång i bästa Louvin Brothers-stil i ”Which one is to blame”. I Jack Clements ”It’ll be me” rockar killarna till det ordentligt (jag hade hellre hört en ballad). Det får jag däremot göra på nästa spår ”Learn to love me too” som bröderna har plitat ihop tillsammans, en av topparna på CDn. Den följs av Willie Nelsons ”Hello walls” i en bra tolkning. Marty Robbins ”Begging to you” är också en låt som tillhör topparna på CDn. I ”Here in Alberta I’ll stay” går mina tankar till Martys westernballader. Ytterligare ett toppspår är ”I met a friend of yours today”. Bröderna bjuder på två hank Williams-åtar i WBaby,we’re really in love” och ”I just don’t like this kind o livin’”. Ytterligare en låt från brödernas penna är ”I found someone to love” som är ett av skivans bästa spår. CDn avslutas med en fantastisk version av Louvin Brothers ”Satan and the Saint”. Det här var en mycket positiv överraskning för mig och jag vill rekommendera den å det varmaste. Ett givet köp.

Publicerad: 2015-07-10