Artist: Tompall & The Glaser Brothers
 Titel: The Award Winners / Rings & Things
 Skivbolag: HUX records 129

Det engelska bolaget Hux records har producerat ett antal bra CD skivor med välkända artister från 60-70-talet. Det ger nya vänner av countrymusik en möjlighet att få höra bra country från den tiden på CD istället för att jaga (oftast) rätt dyra LP-skivor. Här bjuder bolaget på Tompall & Glaser Brothers två klassiska album ”The Award Winners” från -71 och ”Rings & Things” från -72. Har du inte upptäckt Tompall & Glaser Brothers tidigare så är det här ett ypperligt tillfälle. Tyvärr så tycker jag att de var alltför ojämna med materialet för att jag ska höja dem till skyarna, men visst finns det ett antal guldkorn bland de 22 spåren. Jag ska nämna de spår som jag gillar bäst och börjar med en av topparna på CD’n ” Jack Clements ”A Girl I Used To Know”, en kanonlåt kanske skivans bästa. Chuck Glaser har skrivit ”That’s When I Love You The Most” en mycket bra låt. Tompall plitade hop ”Stand Beside Me” en lugn låt med härlig stämsång av bröderna. Ytterligare en lugn ballad signerad Jim Glaser och Jimmy Payne är ” ”I See His Love All Over You”. Gruppen gör en annorlunda kanonversion av Bob Wills ”Faded Love”. Jag har alltid gillat gruppens version av Jud Phillips topplåt ”Delta Lost”, en mycket bra text. Ännu en topplåt är Paul Carft’s ”The Days When You Were Still In Love With Me”. Tompall har skrivit ”Back In Each Other’s Arms Again” en härlig shuffle, en topplåt. Ytterligare en låt som jag gillar är den lite snabbare ”Phony World”. Skivans sista spår ”Pretty Eyes” är en lugn fin ballad som bara den är värd skivpriset. Som sagt en något ojämn skiva vad det gäller låtmaterial men gruppens stämsång är otroligt vacker. Jag tror inte att du ångrar ett köp.

Artist: Tom Bråthen
 Titel: Testify To Love
 Skivbolag: Westawo 138

Jag såg och hörde norske Tom i Kristianstad för några år sedan. Jag recenserade också hans då nya CD ”Next To Nothin’” och gav den ett fullt godkänt betyg. Jag gör samma sak med denna hans senaste CD. Tom har en röst som jag tycker påminner om Warner Mack, alltså en lite ljusare röst. CD’n är inspelad i Nashville och producerad av Buddy Hiatt. Låtmaterialet som han har plockat ihop till Tom består mestadels av lugna låtar. Tom inleder med ”Lonesome Fugitive” en mycket bra version av Merle Haggards storsäljare. Efter denna kommer en lugn ballad ”Love Can Build A Bridge”. Bill Anderson har knåpat ihop en fantastisk text i ”Two Teardrops” en mycket bra låt en av CD’ns toppar. Även nästa spår ”Sending Me Angles” är en lugn ballad. Så höjs tempot något i Stay Young” vilket också gäller för ”I Would Like To See You Again”. En av topparna på CD’n är den lugna ”The Way I Am”. Tom bjuder på en standardlåt inom gospelgenren ”Life’s A Railway To Heaven”, en mycket bra version. I Townes van Zandt’s topplåt ”If I Needed You” sjunger Tom duett med Tammy Pierce, mycket bra. Tom bjuder på ytterligare en ”klassiker” i ”Why Me, Lord” som han gör mycket bra. Han fortsätter sedan med Don Williams topplåt ”Love Me Tonight”. Tom avslutar med titellåten ”Testify To Love” som jag tycker är lite ”stökig” för att falla mig i smaken. I övrigt en fullt godkänd CD från vår norske vän Tom Bråthen.

Artist: Garry Ash
 Titel: Man In The Moon

Allt som oftast dyker det upp nya okända förmågor. Garry verkar inte vara någon undom så han har säkert hållit på med att uppträda på olika ställen i Texas i några år och jag är övertygad om att han är uppskattad där. Därför är det kul att han nu har fått möjligheten att ge ut denna CD. Producenten Bobby Springfield spelar steel och gör ett bra jobb som producent och som musiker tillsammans med bröderna Tim och Dennis Crouch, Mike Kennedy och Dennis Wage. Garry inleder med en ganska lugn låt ”I Came Here To Drink” som följs av en swinglåt ”Two Step”. Garry har skrivit ”Carol’s Daughter” som är en shuffle, låten handlar om dottern. Titelspåret ”Man In The Moon” är en lugn ballad och ett av skivans bästa spår, en topplåt. Så bjuder Garry på ytterligare en swinglåt ” Everything Is Bigger In Texas”. CD’ns topplåt är en lugn låt ”Possum And Price” en bra text och fint steelspel, en kanonlåt. Jag gillar också shuffeln ”Rookie Of The Year” Ytterligare en topplåt i lite högre tempo är ”Peace Of Mind” Tredje swinglåten på CD’n är ”Mr. Lonely Me”. Cd’n avslutas med en topplåt av Merle Kilgore ”She Went A Little Bit Farther”. Jag hoppas att Garry får möjlighet att ge ut fler CD framöver, det är han värd. Gillar du Texascountry och vill köpa denna CD så maila till Garry på cash@flippinweb.com.

Artist: Frankie Miller
 Titel: When Gas Was Thirty Cents A Gallon
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4172

Det var med lite darrande händer jag öppnade paketet från Heart Of Texas Records för ett par dagar sedan. Så förpassade jag mig snabbt till CD-spelaren för att höra vad den otrolige Frankie Miller hade plockat med för låtar på sin nya CD. Redan första spåret ”A Little South Of Memphis” bjöd på rysningar när Frankie’s mörka distinkta röst strömmade ut i hörlurarna. Det fortsatte med titellåten ”Back When Gas Was Thirty Cents A Gallon”, en topplåt av Tom T. Hall. Den följs av klassikern ”Dim Light Thick Smoke And Loud Music” som Frankie här gör i Lite snabbare takt. Rysningarna fortsatte i ”I Won’t Love You Anymore” en topplåt av George Jones och James O´Gwynn. Frankie har skrivit ”She Put The Misery On Me” en stilla vals. Tex Ritter gjorde en toppversion av Don Wayne’s ”Mac Arthur’s Hand” Frankie gör en lika bra version. ”I Don’t Care” är en av Hank Williams låtar som inte spelas in så ofta, här är en toppversion av Frankie. Frankie sjunger duett med Mona McCall i ”Put Me In Your Pocket” som Frankie har skrivit, alltså inte Howard Crockett’s låt. Så följer två låtar av den eminente låtskrivaren Hal Bynum ”House Down The Block” och topplåten ”The Comeback” som handlar om en stjärna som drack för mycket och hamnade i botten och nu fick göra en ”comeback” , men vad hände…, en ”talking song”. Så kommer en lite snabbare låt i ”Good Morning Truck Driver”. En av topparna är Frankie’s gamla ”It’s Not Easy” i en ny tappning, kanon. Samma gäller för ”Young Widow Brown” som Frankie spelade in första gången för drygt femtio år sedan med en ung Darrell McCall som harmony singer, han är nu tillbaka i samma roll år 2012. Kompet med Jim Loessberg, steel, Jake Hooker, bas Bobby Flores, fiddle, T Bonta, piano, Kevin Hall, trummor, John Loessberg, bas och Justin Trevino, akustisk gitarr och det säger allt, toppkomp. Det här är country av yppersta klass. Köp.

Artist: Joni Harms
 Titel: Harms Way
 Skivbolag: Harms Way Music 45218

Joni’s nya CD är mycket bra textmässigt sett, men jag upplever den melodimässigt som lite ojämn. Joni är inblandad i alla låtarna på CD’n många tillsammans med Hobo Jim Varsos. CD’n är producerad av Mitchell Brown, som också spelar bas på skivan. Övriga musiker är relativt okända, med undantag av steelkillen John Heinrich som också spelar dobro och banjo, men de är mycket duktiga. Cd’ har en genomgående tema, livet på landet och handlar om släkten Harms liv och leverne genom åren och hur Joni har upplevt detta. Första spåret ”Here Comes Country” är en snabb western swing låt. Den följs av ”Saddle Blanket” som jag upplever som lite stökig. Däremot gillar jag shufflen i lite lugnare takt ”If You Have A Heart” som är en av topparna på CD’n. ”Out On This Old Farm” inleds av en galande tupp och beskriver hur en dag på farmen gestaltar sig. Skivans topplåt ”Love Won’t Get No Where” som är en härlig fyrfyra, en kanonlåt. ”Cupid´s Arrow” är en swinglåt, inget för mig. Då passar den lite lugnare ”Buddy And Me” min smak bättre, en bra låt. I ”Coyote Yodel” svarar dottern Olivia för joddlandet. Joni minns tillbaka till barndomen i ”Daddy’s Boots” en av topparna på skivan. Dit hör också den stillsamma valsen ”Cowboy’s Prayer”, en topplåt. Jag illar också ”Jealousy” som är en ”gungig” låt i south of the borderstil, också en av topparna på CD’n. Så kommer ytterligare en swinglåt ”Western Star”. CD’n avslutas med En lugn ballad om släkten Harms och det är titellåten ”Harms Way”, en bra låt. En godkänd skiva men något ojämn. Provlyssna före ett köp.

Artist: The Cactus Blossoms
 Titel: The Cactus Blossoms

The Cactus Blossoms som är en helt ny bekantskap för mig består av Jack Torrey och Page Burkum. På CD’n medverkar också Mike ”Razz” Russell, fiddle, Liz Draper, ståbas och Randy Broughten, steel och dobro. Gruppens sound går åt 50-talsstil. Gruppen inleder med en lugn låt ”A Sad Day To Be You” som är en topplåt om brusten kärlek. Den följs av en traditionell låt i högt tempo ”Lost John Dean” där ”Razz” nöter stråken på ett förtjänstfullt sätt. Det blir ytterligare en snabb låt i boogien ”Cold Foot Boogie”. Efter dessa snabba låtar så blir det en stillsam vals i ”Song Of The Bird” en topplåt med mjukt steelspel i bakgrunden. Den följs av en lugn ”jazzbluesig” låt ”Lonesome And Blue”. Så bjuds vi på ytterligare en stillsam vals i en av skivans toppar ”Adios Maria”, som jag spelar om och om igen. Tempot höjs något i ”Stoplight Kisses” och gruppen höjer takten ytterligare ett snäpp i ”Blue Railroad Train”. Killarna gillar tydligen valstakter (liksom jag) och bjuder på ytterligare en stilla vals i ”Don’t Do It”, en topplåt. Sista spåret ” Traveler’s Paradise” går i lite ”jazzbluesig” stil i lugn takt. En kul CD som snurrar ofta i spelaren då den gör att jag tänker tillbaka till den tid då country & western var rak och tydlig. Jag ser fram emot att få höra mer av The Cactus Blossoms (gärna på en svensk festival), och påkommande skivor.

Artist: Norma Jean
 Titel: Cowboy Church Gospel
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4167

Jag börjar med att rikta ett tack till Justin Trevino för denna fantastiska produktion med ”Pretty Miss Norma Jean”. Jag brukar säga att om musik som denna spelades i våra svenska kyrkor så skulle jag vara en flitig kyrkobesökare. Den här sprillans nya gospel-CD’n med norma Jean är otroligt bra och Norma låter lika bra (om inte bättre) som på 60-talet. Musikerna är de som brukar vara med på H O T skivorna vilket innebär Dicky Overbey, steel, Jake Hooker, bas, Jim Loessberg, trummor, Tim Alexander piano, Reggie Rueffer, fiddle, Randy Lindley, gitarr och banjo, Charley Walton, gitarr. Första spåret ”Old Country Church” gör att jag är såld redan här, makalöst steel och fiddle-spel på denna låt. Spår två ”What A Day That Will Be” är en lugn där Norma sjunger så känslofyllt att jag ryser. Så höjs tempot något i ”A Beautiful Life” och fortsätter i samma stil med ”Standing On The Rock Where Moses Stood”. Ett av CD’ns bästa spår är Bill Carlisles ”Gone Home”, en sång i valstakt. Den följs av den lite lugnare ”God On The Mountain” en topplåt. Efter denna kommer en snabb låt ”Feeling Mighty Fine”. Så sänker Norma takten igen i en lugn fin ballad ”I Believe In You”, en rysare. Norma bjuder sedan på klassikern ”When The Saints Go Marching In” i högt tempo. Hon följer upp denna med ytterligare en snabb låt ”Jesus Is A Cowboy”. Så kommer den lite lugnare ”Heavenly”. Sista spåret är också en lugn låt ”Thank You For Loving Me”. Mitt råd är att om du ska köpa en gospelskiva i år så köp denna, du kommer inte att ångra dig, jag lovar. Skivan bör finnas hos direktimportörer. Annars försök på www.heartoftexascountry.com.

Artist: Le Chat Mort
 Titel: Le Chat Mort

Även detta Stockholmsband såg och hörde jag i Gränna förra året och blev mycket imponerad av deras framträdande. Materialet på denna CD är en blandning av covers och egna låtar. Första spåret ”Foggy Mountain Top” är en topplåt. Jag gillar också ”Junco Partner” som går lite åt blueshållet. En mjuk fin ballad är ”Been All Around The World”. Bandet gör en bra version av den gamla ”Careless Love”. Tempot höjs lite i ”Diamonds” somär ännu en bra låt. Den följs av den ännu lite snabbare ”If I Lose”. Även avslutningsspåret ”Bloodshot Eyes” är en snabb låt. En bra debut, men ett minus i kanten då CD’n bara innehåller nio spår. Ett par till hade varit önskvärt. Hoppas att det blir fler på nästa CD, för jag är övertygad om att bandet kommer att glädja oss med ytterligare skivor framöver. Jag hoppas på ett återseende av Le Chat Mort i Gränna igen i sommar.

Artist: Spinning Jennies
 Titel: Det Våras För Werther

Jag såg och hörde det här Stockholmsbandet i Gränna förra året och blev mycket imponerad av dem. Bland annat stack de ut genom att de sjöng på svenska. Det här är bandets första CD och stilen är lite irländskinfluerad bluegrass. CD’n inleds i högt tempo med ”Hon Bor I Hammarbyhöjden” en låt med kul text, vilket gäller för många av låtarna på skivan. I ”Åter Till Dig” som är en mycket bra låt sänks tempot för att sedan öka igen i ”Min Ölandsblomma”. Det är fortsatt högt tempo i ”Istid” som har en kul text. Bandet bjuder på en stilla vals i ”Gryningsvals” en av mina favoriter på skivan. Så ökar takten igen i ”Flexibel” som har en kul och mycket aktuell text. Även ”Lisa Marie” har en text som jag har fastnat för och lyssnar lite extra på. Eftersom det är flest lite snabbare låtar på skivan så avslutas den i samma anda med ”Salut, Farväl”. En trevlig skiva som jag tror att du som införskaffar den kommer att tycka att du har gjort en bra investering. Det här är ett band som kommer att låta tala om sig i framtiden. Jag hoppas på att få höra Spinning Jennies igen i Gränna i sommar.

Artist: The Harvester
 Titel: All Kinds Of Beautiful
 Skivbolag: Atenzia Records 1201

Det här är bandets första full-CD. Under namnet The International Harvester blev de svenska mästare i kategorin alternativ country 2009 och det är alternativ country som bandet bjuder på här. Materialet är varierat med lugna och lite snabbare låtar. Jag har fastnat för de lite lugnare som balladen som Vince Gill har skrivit ”Whenever You Come Around” ett av toppspåren på CD’n. jag gillar också den snabbare ”Everybody Gotta Love Somebody”. I ”Hammer And Nails” dras tempot ner och det är min favoritlåt på skivan. Så ökar de tempot lite igen i ”We´re Gone” skriven av Harlan Howard och Jim Lauderdale som är en av de låtar jag gillar mest.. Ytterligare en topplåt är George Ducas ”Teardrops” vilken också är en uptempolåt. Gillar du lite modernare country så är det här ett bra köp för dig, övriga kan gärna provlyssna först.

Artist: Ulf M Andersson
 Titel: Wanted
 Skivbolag: Rootsy 032

Det här är Ulf Andersson’s andra CD. Jag såg honom på Ydrefestivalen i somras och där visade Ulf att han gillar countrymusik och att uppträda. Det var fart och fest från första till sista låt. Materialet på denna CD är covers och en blandning av lugna låtar och några riktiga uptempolåtar åt det rockigare hållet. Jag ska nämna några låtar som jag har fastnat för och det är bland andra inledningsspåret ”Whiskey Under The Bridge” som är en shuffle i högt tempo. Den följs av den lugnare ”Wrapped”. Skivans bästa spår är den lugna balladen ”Ready For The End Of The World” en topplåt. Efter denna ökar Ulf takten i ajuninfluerade ”Adalida”. Samma höga tempo hålls kvar i Dumaflache”. Ulf bjuder på ännu en ballad i ”Don’t Want To Love You”. Han gör också en fullgod version av Lefty Frizzell och Sanger D. Shafer’s topplåt ”I Never Go Around Mirrors”. CD’n avslutas med den lite snabbare ”The More I Drink”. Är du osäker på om det här är något för dig så provlyssna gärna före ett köp.

Artist: Zoe Muth
 Titel: Starlight Hotel
 Skivbolag: Signature Sounds Records

Zoe Muth är ett nytt namn för mig. Jag vet inte riktigt vilket ”fack” jag ska placera henne i men stilen är ganska lik Eilen Jewell. Jag vill direkt säga att detta är en mycket bra och varierad CD med några lugna ballader, några lite rockigare saker och som grädde på moset ett par härliga fyrfyror. Första spåret ”I’ve Been Gone” är uptempolåt med härligt gung. Den följs av den lite lunare ”Whatever’s Left”. En av skivans två toppar är fyrfyran ”Let’s Just Be Friends For Tonight” som är en kanonlåt. ”Before The Night Is Gone” är en lugn ballad. Tempot höjs något i ”Harvest Moon Blues” som följs av en mjuk lugn ballad ”New Mexico”. Den andra av skivans två toppar är fyrfyran ”If I Can’t Trust You With A Quarter (How Can I Trust You With My Heart)” också den en kanonlåt. Efter denna bjuder Zoe på en lugn ballad ”Tired Worker’s Song”. Även titellåten ”Starlight Hotel” är en lugn ballad. CD’n avslutas med den lite snabbare ”Come Inside” som är en riktig buggarlåt. Det här är en CD som jag gillar mer och mer för varje spelning. Jag tycker inte att du ska missa den, KÖP.

Artist: Tony Booth Darrell McCall Curtis Potter
 Titel: The Survivors
 Skivbolag: Heart Of Texas Records 4149

Dessa tre ärrade herrar som har glatt oss genom åren med ett stort antal toppenskivor i såväl vinyl som på CD har nu gått samman och levererat en toppenskiva för oss som gillar strikt country. Att ”pojkarna” är i sjuttioårsåldern är inget som märks, möjligen har rösten mognat något. Ett stort plus i kanten för det suveräna kompet som ju alltid finns på detta bolags skivor. Här får steel och fiddle framträdande roller. Cd’n inleds med Doin Gibson’s härliga fyrfyra ”Wasted Words”. Den följs av ”Your Memory Is Killing Me” som drar lite åt swinghållet. Så kommer ännu en fyrfyra ”Case Of Sorrow” som är en topplåt. Därefter kommer en lugn ballad ”You Can’t Take It With You” som handlar om brusten kärlek, en av mina favoriter på CD’n. Bob Wills är upphovsman till shufflen ”My Confession”. I ”Forever Yours” bjuds vi åter på en lugn ballad. För den dansantne går det bra att bjuda upp till en vals i ”Down At Ginny’s”. Trion bjuder på en gammal goding i form av ”There SheGoes”. Big Bill Lister totade ihop topplåten ”I’ll See You In My Dreams Tonight”. Så kommer ytterligare en shuffle i ”Whiskey man”. En av skivans toppar är den lite lugnare ”Love Don’t Care” som snurrar ofta i min spelare. Avslutningsspåret är en sacred song i form av Stuart Hemblen’s ”It Is No Secret” som är en värdig avslutning på en bra CD. Missa inte denna CD som bör finnas hos direktimportörerna.