Artist: Bobby Mountain
 Titel: Dixie Bound
 Skivbolag: BSW records

Denna CD från independent bolaget BSW records släpptes under 2001. Bobby är ingen ny artist, han var en gång med i ett countryband som bl.a. fått öppna framträdande åt såna legender som Mother Maybelle Carter, Faron Young och Ernest Tubb. Hans skiva "Dixie Bound" innehåller många lugna låtar som passar Bobbys röst bra. Alla av de 11 låtarna på skivan har skrivits av R. G. Gunter. De bästa låtarna på skivan är: "Old Leathers", "Freedom", "Dixie Died In Georgia" och "Blue Jean Soul". Bobby har många bra musiker med sig på CD´n som t.ex. Dwight Sanford på gitarrm trummor och steel. A ganska bra CD, som kan köpas via Bobbys hemsida www.bobbymountain.com.

Publicerad: 2002-04-06

Artist: Kathy Kallick Band
 Titel: Walkin´ In My Shoes
 Skivbolag: Live Oak records

Kathy Kallick är en av de mer kända kvinnliga bluegrass artisterna under de senaste åren. Hon har spelat in ett par skivor på Sugar Hill tidigare, men här spelar hon in en skiva på det Kalifornien baserade bolaget Live Oak. I sitt band finns; Tom Bekeny på mandolin och fiddle, Avram Siegel på banjo och Amy Stenberg på bas. Sen spelar Kathy gitarr och sjunger. Det bör tilläggas att Kathy har en mycket bra sångröst. Bland de 13 låtarna på skivan så har Kathy skrivit 6 och de andra låtarna är skrivna av t.ex. Bill Monroe, Ned Miller och George Jones och plus 2 instrumentala låtar. De bästa låtarna i mitt tycke är: "I Won´t Do It Again", "Dark Moon", "Don´t Mind Me", "When I Wake Up To Sleep No More", "I´d Jump The Mississippi" och "Moods Of A Fool". Skivan kom ut 1998 och lär vara svår att få tag på, men jag tror att Kathy har några till försäljning på hennes hemsida www.kathykallick.com/.
En bra bluegrass skiva som varje bluegrass älskare bör ha i sin samling!

Publicerad: 2002-03-15

Artist: Blandade Artister
 Titel: From Hell To Breakfast (A Taste Of Sugar Hill´s Texas Singer-Songwriters)

Denna skiva är en samlingsskiva från bolaget Sugar Hill. Bolaget är mest känd för sin bluegrass musik, men har under åren haft många duktiga Texas låtskrivare som spelat in skivor för dem. Nu sammanfattar bolaget det bästa av sitt material med kända singer-songwriters som t.ex. Guy Clark, Townes Van Zandt, Terry Allen och Rodney Crowell. Skivan släpptes nu under januari-02 och innehåller 15 låtar som tidigare varit utgivna på skivor med artisten. Bland de bästa låtarna är: "The Road Goes On Forever" av Robert Earl Keen, lite humoristiska "Old Blevins" som görs av Austin Lounge Lizards, "Ghosts Of Halleujah" av gruppen The Gourds, Guy Clarks "Sis Draper", "Jaws Of Life" med James McMurtry och båda Townes Van Zandt låtarna "For The Sake Of The Song" och "Snowin´ On Raton". Denna skiva är inget för er som gillar traditionell country. Skivan är mycket varierad med både rockigare låtar och ballader. Gillar ni låtskrivare i stil med Townes Van Zandt eller Guy Clark så lär denna skiva vara något för er, men den krävs att man lyssnar några gånger på den innan man verkligen fastnar för den. Men trots detta kan det vara bra att lyssna på skivan innan ni köper den. Skivan finns till salu på bolagets hemsida www.sugarhillrecords.com.
Mycket bra skiva!

Publicerad: 2002-03-15

Artist: Tony & Gary Williamson
 Titel: Let Us Cross Over The River
 Skivbolag: Doobie Shea rec.

Detta är en gospelskiva från bluegrassbolaget Doobie Shea rec. Tony och Gary Williamson är bröder som vanligtvis sjunger bluegrass, men här är det bluegrass blandat med religiösa låtar. De påminner mycket om äldre broder-duos som t.ex. Louvin Brothers och Stanley Brothers. Skivan innehåller hela 17 låtar och bland dem finns många gamla klassiska låtar som t.ex. "Keep On The Sunny Side", "If We Never Meet Again" och "Gathering Flowers For The Master´s Bouquet". När det också finns duktiga musiker så kan inte denna skiva vara dålig. Musikerna är; Aubrey Haynie på fiddle, Rob Ickes på dobro, Craig Smith på banjo och Dale Perry på bas. Sen spelar Tony mandolin och Gary gitarr. Bland de bästa låtarna finns: "Let Us Cross Over The River", "What Would You Give In Exchange For Your Soul", "I Feel Like Travelling On", "When They Ring Those Golden Bells" och "Keep On The Sunny Side". Gillar ni den äldre bluegrassen i stil med Bill Monroe, Stanley Brothers, Jim & Jessie eller Louvin Brothers så måste ni ha denna skiva! Den finns till salu på bolagets hemsida på www.doobieshea.com.

Publicerad: 2002-03-15

Artist: Bryan Frasher
 Titel: Bryan Frasher
 Skivbolag: Little Edison records

Bryan Frasher är en ny bekantskap för mig. Denna skiva med honom (som jag tror är hans debutskiva) kom ut år 2000. Han har skrivit alla av de 11 låtarna på skivan, några med andra låtskrivare som Tom Bukovac. Bryan är en bra modernare artist, som jag tycker påminner om Steve Wariner. De bästa låtarna i mitt tycke är: "Drive On", "Tailor Made", "Forever Told Me So", "I´m A Broken Heart" och "Closer To Heaven". Bryan är en artist som man gillar så fort som man hör honom med sin blandning av fartfyllda låtar och mer stillsamma. Gillar ni typisk 90-tals country som lär Bryan Frasher vara precis er stil! Vill få kontakt med Bryan så kan ni e-maila till honom på hans hemsida www.bryanfrasher.com.

Publicerad: 2002-03-15

Artist: Blandade Artister
 Titel: Songs Of The Louvin Brothers
 Skivbolag: Easydisc rec.

Denna hyllningsskiva till Louvin Brothers kom ut 1997. Den innehåller 12 låtar med artister som Ricky Skaggs, Jim & Jesse, Del McCoury, Hazel Dickens och en grupp som heter Here Today (som bestod av Vince Gill, Emory Gordy Jr., Herb Pederson, Jim Buchanan och David Grisman). Alla inspelningar från denna skiva har tidigare varit utgivna på olika Rounder skivor.

Bland låtmaterialet hittas många gamla Louvins Bros. hits som t.ex. "Cash On The Barrellhead", "When I Stop Dreaming" och "I Don´t Believe You´ve Met My Baby". Men också en del låtar som bröderna Louvin skrivit, men inte själva spelat in som t.ex. "I´m Gonna Love You One More Time" och "Love & Wealth". Louvin Brothers´ storhetstid var på 1950-talet och fram till Ira Louvins död 1965. De blev invalda i Countryns Hall Of Fame under 2001. De bästa låtarna i mitt tycke är. "Are You Afraid To Die?", "Love & Wealth", "You´re Running Wild", "We Live In 2 Different Worlds", "Make Him A Soldier" (där Whistein brothers later précis som Louvin bröderna gjorde när de spelade in låten 1953), "7 Year Blues" och "Here Today Gone Tomorrow". Denna skiva kan vara svår att få tag på, men jag vet att Ginza har haft den, så försök gärna på deras hemsida www.ginza.se En mycket, mycket bra skiva!

Publicerad: 2002-02-10

Artist: Cornell Hurd band
 Titel: A Stagecouch Named Desire
 Skivbolag: Behemoth rec.

Detta är en skiva från det populära Texasbandet Cornell Hurd band. I bandet finns bl.a. Cornell Hurd själv, Justin Trevino (som kommer till Furuviks festivalen i år), steelgitarristen Herb Steiner och Blackie White. De kör en fin traditionell Texascountry som blandas med lite western swing. Man kan bäst beskriva deras musik som en blandning av Bob Wills och Johnny Bush, fast mest åt Johnny Bush i så fall. På denna 22 spår starka skiva finns många gästartister som t.ex. Johnny Bush, Sverigebekanta Marti Brom och Conni Hancock. Bland de bra låtarna finns: "I´ve Still Got My Mind", Bill Andersons låt "A Death In The Family" som Johnny Bush gör en bra version av, "Texas Me", "I´m The Man", "Cowboy Peyton Place", "Heartbreak Tennessee" och "The Genitalia Of A Fool". Skivan släpptes år 2000 och jag tror att bandet kommit ut med en ny skiva sen dess. Vill ni få tag på någon Cornell Hurd band skiva så försök på bandets hemsida www.cornellhurd.com. Gillar ni Texascountryn så är Cornell Hurd band något för er!

Publicerad: 2002-02-10

Artist: Monty & The Pythons
 Titel: Real Thing
 Skivbolag: Python records

Monty & The Pythons är en grupp vars medlemmar är: Monty Holmes, Jeff Hale, Billy Hillman och Charlie Harrison.

Monty är en känd låtskrivare som bl.a. skrivit George Straits "When Did You Stop Loving Me?" och Lee Ann Womacks "Never Again Again". Han har även släppt en skiva för några år sen och några av de låtarna återfinns här.
Monty Holmes har varit med och skrivit 9 av de 11 låtarna på skivan.
De bästa låtarna i mitt tycke är: Chip Taylor låten "Real Thing", "Leave My Mama Out Of This", Lefty Frizzell låten "I Can´t Get Over You To Save My Life", tuffa "Hard Driving Country Kinda Guy" och "Love You Right Out Of This".

Vill ni få tag på denna traditionella skiva så kan ni försöka med att kolla in gruppens hemsida på www.montyandthepythons.com. En bra varierande traditionell country skiva!

Publicerad: 2002-02-10

Artist: Don & Annie Kidwell
 Titel: River Of Nightlife
 Skivbolag: Nippdog rec.

Det äkta paret Don & Annie Kidwell bor i Bakersfield, Kalifornien. Varifrån många kända country artister spelade in sina skivor under 1960-talet som t.ex. Buck Owens, Merle Haggard och Jean Shepard. Deras stil är inte lika bra som dessa föregångare, men jag tycker att deras stil kan beskrivas som traditionellt dansbands country. Don & Annie har på denna 13 spår starka CD skrivit 7 låtar och gjort versioner av låtar skrivna av bl.a. Jamie O´hara, Red Simpson och Tony Joe White.

De bästa låtarna i mitt tycke är: "Feelin´ Kinda Lonely Tonight", It´s Your Baby You Rock It", egna balladen "Hello Mr. Lonely", "Nashville" och fyrfyran "Drink My Hurt Away". Vill ni få tag på skivan kan ni försöka genom paret Kidwells hemsida www.donandanniekidwell.com. En varierande skiva med både snabbare låtar och ballader!

Publicerad: 2002-02-10

Artist: Frenchie Burke
 Titel: Frenchie Burke´s Dance Album
 Skivbolag: Startex rec.

Detta är bolaget Startex andra skiva, deras första skiva var Dugg Collins (som man kunde läsa en recension på i senaste SCC-Nytt). Frenchie är en känd fiddlare som håller till i Texas. Han har gjort ett antal skivor tidigare som håller ganska hög klass. Denna skiva går i samma stil som Dugg Collins skiva, alltså traditionellt med massa steel och -självklart- fiddle. Skivan innehåller 12 cover låtar som t.ex. "Together Again", "Jambalaya" och "Release Me". Men han gör dem bra och de andra coverlåtarna är inte lika välkända. Bland de bästa spåren finns Ray Price låten "Pride", "The Arms Of A Fool", Doug Kershaws "Louisiana Man", "I´ll Just Have A Cup Of Coffee (Then I´ll Go)" och "Louisiana Fiddlin´ Man". Skivan är inspelad i Justin Trevinos skivstudio och Justin medverkar som bakgrundssångare på skivan. Bland musikerna hittas Startex ägare Jim Loessberg på trummor och steel samt Bobby Flores på fiddle och gitarr (Frenchie spelar också fiddle på skivan). Gillar ni traditionell Texascountry måste ni ha denna!

Denna skiva kan införskaffas via skivbolagets hemsida www.startexrecords.com eller via CMC Country i Hälsingland.

Publicerad: 2002-01-05

Artist: Maura O´connell
 Titel: Walls & Windows

Maura O´connell är även hon en tidigare okänd artist för mig. Bolaget Sugar Hill brukar ge ut bra bluegrassplattor, men detta är inte bluegrass utan mer alternativ country. Skivan är producerad av Ray Kennedy, som även spelar gitarr på vissa spår. Maura har tagit in många covers på denna 12 spår starka CD. Bland låtskrivare märks Eric Clapton, Kim Richey, Van Morrison och John Prine. De bästa låtarna i mitt tycke är: "Every River", "Don´t Ask Why", Patty Griffin låten "Poor Man´s House", "Sleepy Eyed Boy" och "Crazy Love". Gillar ni John Prine, Kim Richey eller Allison Moorers "The Hardest Part" så kommer nog inte denna skiva att göra er besviken. En bra alternativ country skiva! Ni kan kolla in Mauras hemsida på www.mauraoconnell.com eller på skivbolagets hemsida www.sugarhillrecords.com om ni vill få tag på skivan.

Publicerad: 2002-01-05

Artist: Shawn Camp
 Titel: Lucky Silver Dollar
 Skivbolag: Skeeterbit rec.

Shawn Camp är en känd låtskrivare som släppte en skiva under början av 1990-talet på skivbolaget Reprise. Tyvärr sålde den inte tillräckligt bra och Shawn satsade på låtskrivandet istället för artistkarriären. Men nu är han tillbaka med en skiva på skivbolaget Skeeterbit. Han har skrivit alla av de 14 låtarna på skivan tillsammans med låtskrivare som Mark D. Sanders, Frank Dycus och John Scott Sherrill. Skivan är producerad av låtskrivaren Allen Reynolds och Sawyer Browns frontman Mark Miller. De bästa låtarna på skivan är: "Baby´s Gone Home To Mama", svängiga "Walkin´ The Line", "Tune Of The 20 Dollar Bill", lugna "Lost At Sea", "I Ain´t The Hero" och "Been There Done That". Detta är i samma stil som hans första skiva och visst är det ganska modernt, men trots allt mycket bra. En orsak till att skivan är bra beror på att den är så varierande med snabba och lugnare låtar. Samt att den är så jämna, det finns knappt en riktigt dålig låt på skivan! Ni kan också titta på Shawns hemsida för att få tag på skivan www.shawncamp.com

Publicerad: 2002-01-05

Artist: Roy Acuff
 Titel: RC Cola Shows Vol.1-4
 Skivbolag: RME rec.

Detta är de första 4 volymer av totalt 10 som ska ges ut. Det är gamla radioprogram som "The King Of Country Music" Roy Acuff och hans band Smoky Mountain Boys gjorde under 1950-talet. Varje CD innehåller fyra st. radioprogram och varje CD är 1 timme lång och alla av dessa inspelningar är inte tidigare utgivna. Bolaget har också sett till att ljudet blivit digitalt remixat så det blir perfekt ljud. Givetvis så finns många av Roys gamla klassiska hits med som t.ex. "The Precious Jewel", "Stuck Up Blues" och "Wreck On The Highway". Skivorna kanske kan hittas hos vissa av era skivförsäljare, annars kan ni försöka genom skivbolagets hemsida: www.rmemusic.com.

Publicerad: 2002-01-05