Artist: Lisa Bastoni
 Titel: Your First Sweetheart

Lisa Bastoni är en ny singer-songwriter som kommer från Somerville, Massachusetts. Hon påminner mig en aning om både Kathleen Edwards, Holly Williams och kanske framförallt svenska Anna Ternheim. Hon har – precis som de riktiga singer-songwriters – skrivit alla av skivans 11 låtar. Producent Lisa Bastoni har skalat ner kompet till att bestå av gitarr, munspel, en låt med banjo (allt detta spelas av Lisa) med hjälp av bas, piano, mandolin och steel. Det låter mycket bra och är mycket bra. Jag gillar de första låtarna ”Oh John” och ”If I Had My Way” väldigt mycket. Sedan fortsätter skivan med flera bra spår som ”Who´s Sorry Now”, ”Can´t Look Away”, ”Bird By Bird” och ”Ruane Street”. Lisa Bastoni är en mycket bra singer-songwriter som jag verkligen hoppas på att få höra mer av i framtiden. Ni kan köpa skivan från Lisa direkt via hennes hemsida www.lisabastoni.com.

Publicerad: 2005-04-01

Artist: Grateful Ted & Fiddlin´ Red
 Titel: Bluegrass & High Tides
 Skivbolag: Eget bolag?

Denna duo är Fiddlin´ Red Seidman och Ted som jag dock inte har något efternamn på. Det finns ett par andra skivor med Fiddlin´ Red som är ganska bra, men ni hittar dem knappast i Sverige. Denna Cd innehåller låtar från så skilda låtskrivare som Lefty Frizzell, Jerry Garcia (Grateful Dead), John Anderson, Tommy Duncan och Mark Knopfler. Ni förstår kanske nu att skivan inte direkt är fast i en stil av country, utan det är helt enkelt country musik. Inledande låten ”Boat” är en mycket bra låt som Lyle Lovett skrivet. Grateful Dead låtarna som är med görs i bluegrassversion med ganska lyckat resultat. De andra av skivans 11 låtar som jag gillar är, ”Roots Rock Reggae”, ”Long Black Veil”, old-timey influerade och instrumentala ”On The Fly” och ”Seminole Wind”. En mycket speciell skiva. Jag har just nu inte någon hemsida på Fiddlin´ Red Seidman, men sök efter honom på t.ex. www.google.se så kanske ni kan hitta honom.

Publicerad: 2005-04-01

Artist: David Tennyson
 Titel: Who Knew
 Skivbolag: Stetson rec.

Ännu ett nytt namn för mig. David Tennyson är antagligen från den södra delen av USA, då skivan spelades in i Muscle Shoals, Alabama. Jag känner endast igen låtskrivaren Walt Aldridge som spelar gitarr och mandolin på skivan. Han bjuder på 10 låtar, varav två låtar är skrivna av Tennyson. Tyvärr är speltiden på riktigt sparsamma 30 minuter!!! Jag tycker gott att David då kunde ha bjudit på i alla fall 4-5 låtar till så speltiden skulle vara runt 45-50 minuter. Bland de andra låtarna märks underligt nog klassikerna ”The Letter” som var en stor hit på 1960-talet samt Lionel Ritchies ”Stuck On You”. Inget man förknippar med country direkt, men ”The Letter” görs i en bra countryinfluerad version. Annars tycker jag det är lite för mycket lugna låtar på skivan. De andra bra låtarna på denna mainstream-country är ”New Sensation”, ”Love Rules” och titellåten ”Who Knew”. Gillar ni den nuvarande countryn med lite popliknande country är nog David Tennyson ett bra kap för er. Själv är detta inte riktigt ”my cup of tea”. Besök gärna www.david-tennyson.com.

Publicerad: 2005-04-01

Artist: Louis Homen
 Titel: Never To Late
 Skivbolag: CheMe rec.

Från Coppell, Texas kommer Louis Homen, också en artist jag aldrig tidigare hört talas om. Därför misstänker jag att detta är hans första CD (den kom ut 2002). Jag känner inte heller igen någon av musikerna som är med på skivan, men de gör sitt jobb. Louis har skrivit alla de 13 låtarna på skivan. Det är mainstream-country med ganska mycket steel och ingen Nashville-pop glädjande nog. De låtar jag gillar är; ”Quarter ´Til Two”, ”Sandbagger Hall Of Fame”, ”Funny Thing About Cowboys” och ”Amarillo Bound”. Louis Homen har åstadkommit en helt Ok countryplatta, jag saknar dock en låt som står ut bland mängden. Men förhoppningsvis kan det utvecklas till nästa CD. Louis Homens hemsida är www.louishomen.com.

Publicerad: 2005-04-01

Artist: Jim Carrick
 Titel: Saturday´s Luck

Jim Carrick är ett nytt namn för mig. Han är nu bosatt i St. Augustine i Florida. Jims stil är singer-songwriter t.ex. som Guy Clark. Jag har lite svårt för Jim Carrick, det spretar lite åt alla håll. Vissa är mer mainstream-country, vissa är sann singer-songwriter och vissa låtar är något mellanting.
Skivan har 10 spår, inga låtar skrivna av Jim själv, men bl.a. en av Guy Clark, en av Gamble Rogers och en av Jimmie Rodgers. De låtar jag gillar är; ”April On The Wind”, ”Hold Back The Waters” och ”Immigrant Eyes”. En skiva som jag har svårt för, jag skulle rekommendera att ni lyssnar på skivan innan ni köper den. Jims hemsida är www.jimcarrick.com.

Publicerad: 2005-04-01

Artist: Rick Sikes
 Titel: Etchings In Stone
 Skivbolag: RiJan rec.

Rick Sikes fyller under 2005 70 år. Som ung lyssnade Texasbon på Jimmie Rodgers, Ernest Tubb och Floyd Tillman. Under 1960-talet hade han ett band som hette Rick Sikes & The Rhythm Rebels som turnerade över stora delar av den västra kusten av USA. Han spelade med artister som Bob Wills, Red Foley, Willie Nelson, Stonewall Jackson och Loretta Lynn m.fl. Sedan 1971 tog Ricks liv en drastisk vändning. Han arresterades för ett bankrån och dömdes till 25-50 års fängelse. Han tog beslutet att göra det bästa av situationen och uppföra sig under sin vistelse i Leavenworths fängelse. Rick skrev flera hundra låtar, dikter m.m., målade oljemålningar och startade ett nytt band inne i fängelset. Han fick sätta upp en studio i fängelset och vissa av låtarna på denna CD spelades in i fängelset. Han släpptes ut ur fängelset 1985 och en vecka därefter gifte han sig med Jan. De flesta av skivans 15 låtar (plus ett intro av Tommy Overstreet och ett gömt spår) har Rick och Jan skrivit. Denna skiva är traditionell country rakt igenom. De låtar jag gillar bäst är; ”Etchings In Stone”, ”White Lace & Flowers”, ”Den Of Sin”, Mexikoinfluerade ”Farewell Amarillo” som hans gode vän Tommy Overstreet skrivit, ”Country Music Station” och ”You Got The One I Wanted”. Även den avslutande ”Precious Memories” med vackra säckpipor är bra. En bra traditionell country CD av en artist som förtjänar att höras. Rick Sikes hemsida är www.ricksikes.com.

Publicerad: 2005-04-01

Artist: Rod Picott
 Titel: Girl From Arkansas
 Skivbolag: Welding Rod rec.

Rod Picott är tillbaka med sin tredje utgåva i ordningen. Denna CD med honom kom ut under hösten 2004 och går i samma anda som de tidigare utgåvor – en blandning av singer-songwriter och lite country-rock. Picott kommer ursprungligen från South Berwick i Maine, längst upp på USA:s östkust. Hans pappa skivsamling blev en stor inspirationskälla där artister som Ray Charles och Johnny Cash m.fl. fanns. Rods äldre bror introducerade honom för punkbandet The Clash och Patti Smith och Picotts musikaliska resa kunde sedan börja. Bland de musiker han har med sig här är David Henry på gitarr, bass m.m. (han har tidigare bl.a. producerat bandet Cowboy Junkies), trummisen Paul Griffith som tidigare lirat med Buddy Miller och Mindy Smith. Rod har skrivit alla av skivans 11 låtar och han är en bra låtskrivare. Jag gillar hans stil och hans något sträva röst. Mina favoriter på denna skiva är ”No Love In This Town”, ”Gone”, ”Big Mean Man”, ”The Last Goodbye” och titellåten ”Girl From Arkansas”. Rod Picott fortsätter att leverera bra musik, jag hoppas han nu får det stora genombrott som han förtjänar. Besök hans hemsida på www.rodpicott.com.

Publicerad: 2005-04-01

Artist: OJ Hanseen
 Titel: Just The Thought Of You
 Skivbolag: IMI Music

OJ Hanssen kommer från början ifrån Norge, men har bott i Nashville ett tag och det går inte att höra någon nordisk accent då han sjunger. Skivan är traditionell country i stil med George Strait eller Tracy Byrd. Han har med en del covers där ”Heartaches By The Numbers” nog är mest känd, men de andra tillhör skivnas toppspår som ”Hold That Thought” och ”Cowboys Don´t Get Lucky All The Time”. Det enda jag undrar över är varför Dean Martins ”Everybody Loves Somebody” är med. Bland musikerna finns t.ex. skivans producent Steve Ivey, Lloyd Green, Joe Spivey och Tommy Harden. Andra bra låtar av skivans 12 låtar (förutom de tre ovannämnda covers) är ”Only A Good Woman Can”, ”Echo Canyon” och Elton Johns ”Please” i en countryversion. En bra countryskiva från en bra nordisk artist. Hemsida www.ojhanssen.com.

Publicerad: 2005-02-01

Artist: Keira Lee
 Titel: What Do I Believe
 Skivbolag: Haybaby rec.

Ännu ett nytt namn för mig. Keira är ifrån Winnipeg, Kanada. Hon har tidigare jobbat som modell, men kom på att hon egentligen ville sjunga. Genom musikproducenten och låtskrivaren Gerald O´Brien som bl.a. skrivit låtar åt Michelle Wright och Hall & Oates m.fl. fick hon göra en skiva, ”What I Do Believe”. O´Brien tog med henne ner till Nashville för att spela in skivan tillsammans med duktiga musiker som Russ Pahl, Larry Franklin och Jonathan Yudkin. Åtta av skivnas 12 låtar är skrivna av O´Brien. Stilen är country för listorna, med andra ord mycket popinfluerad country. Bra sådan musik, men inget jag hoppas upp och ner utav glädje för. De bra låtarna är ”Our way”, ”Forever I Am”, ”Baby (I Will Always Love You)” och ”What Do I Believe”. Jag hoppas att Keira Lee lyckas sälja bra för att sedan kunna koncentrera sig på mer riktig country till nästa skiva.

Publicerad: 2005-02-01

Artist: Keith Gattis
 Titel: Big City Blues
 Skivbolag: Eget bolag?

Äntligen! Keith Gattis är tillbaka. Ynglingen släppte sin debutskiva på RCA 1996 och jag håller den för att vara en av det sena 1990-talets bästa countrydebuter. Toppenlåtar som ”The Puppet” och ”The Real Deal” m.fl. gjorde att jag trodde countrymusiken hade fått sig en ny blivande storstjärna. Men som så ofta blev det inte så. Gattis fick lämna RCA (troligen pga. för dålig försäljning. Men sex år senare (2002) kom denna utgåva ifrån honom, numera bosatt i Cailfornien. Han har nu även producerat (och turnerar uppenbarligen med) Dwight Yoakam sedan denne brytit med Pete Anderson så det kan bli intressant om det samarbetet fortsätter i framtiden. Hur är denna CD då? Jag blev mycket paff att höra att Keith gått ifrån den traditionella stil han tidigare haft för att istället ha en rock eller country-rock stil. Fast trots det så är skivan inte helt kass, men klart sämre än vad jag hade räknat med från början. Det finns en låt här som jag verkligen fastnat för, nämligen spår sex ”Down Again”, helt underbar med vacker kompande trummor och gitarrer i bakgrunden. Andra bra låtar är ”Reconsider”, ”El Cerrito Place” (som är med på Charlie Robisons nya CD ”Good Times) och ”The Bottom”. EN överraskning av Gattis, men godkänd ändå. Keith Gattis hemsida är www.keithgattis.com.

Publicerad: 2005-02-01

Artist: The Resentments
 Titel: The Resentments
 Skivbolag: Freedom rec.

The Resentments skulle jag beskriva som Austins föregångare till Notorious Cherry Bombs. För här är storheter som Stephen Bruton (spelar vanligtvis med Kris Kristofferson), Jon Dee Graham, Jud Newcomb, Bruce Hughes och John Chapman. De flesta av skivans 14 spår kommer från någon av medlemmarnas pennor. Materialet är därav Austin-country med ganska rockiga tongångar, bitvis påminner det mycket om Flatlanders. Men en hel del låtar är riktigt bra som t.ex. ”Thirteen”, ”Sunshine Said”, ”Your Long Journey” som har ett fint mandolinintro, ”Annie” och ”Never Slowin´ Down”. En bra skiva, som kanske bör lyssnas på om det inte uppskattar bitvis lite rockig musik. Skivan kan köpas via www.texasmusicroundup.com eller www.theresentments.com.

Publicerad: 2005-02-01

Artist: Taylor Pie
 Titel: Long Ride Home

Ett nytt namn för mig och denna hemgjorda skiva ger ingen information om henne. Jag antar att hon skrivit de flesta av de 11 låtarna själv, men musiker osv. har jag ingen aning om. Hon ör en singer-songwriter som först får mig att tänka på Karen Tobin (som tidigare recenserats här på hemsidan) eller en kvinnlig Don McLean. Hon har en bra röst och kompet passar låtarna perfekt. Mina favoriter på denna mestadels lugna platta är ”Long Ride Home”, ”Walkin´ On The Moon”, ”Fly” och ”Holding On”. En bra skiva, blir intressant att se henne utveckla sin musik vidare i framtiden. Hennes hemsida är http://libertyarts.org/index2.html.

Publicerad: 2005-02-01

Artist: James Hand
 Titel: Live From Saxon Pub, Austin Tx
 Skivbolag: Knight Klub rec.

James Hand gjorde för några år sedan en toppenplatta med ”Shadows Were The Magic Was”. Det var en härlig hillbilly musik starkt influerad av Hank Williams Sr. och med en röst som låter som Norman Wade. Ett par år senare har han mer eller försvunnit till Austin och Texasområdet, tills denna live-CD damp ner i brevlådan för ett tag sedan. Den är utgiven 2003 så kanske att Mr. Hand har en ny platta på gång i skrivande stund, åtminstone så hoppas jag på det. Över till skivan nu. Kompet är ”enkelt” eller snarare standard med 2 gitarrer, bas, steel av Herb Steiner och trummor. Av skivans 13 låtar (plus en repris/outro) är alla skrivna av James, förutom Cashklassikerna ”Get Rhythm” och ”Folsom Prison Blues” samt ”Loose Talk” som bl.a. Carl Smith spelade in. Glädjande också är publikens jubel inget som stör här. Många favoriter här, bl.a. ”In A Corner At The Table By The Jukebox”, “Shadows Where The Magic Was”, “The Pain Of Loving You”, “Take Me Back & Love Me One More Time” och “Don´t Tell Me That”. Gillar ni Hank Williams, Johnny Cash eller överhuvudtaget honky tonk/hillbilly country så får inte James Hand missas. Jag hoppas innerligt få se honom uppträda i Sverige en dag. Besök gärna hans hemsida www.jamesslimhand.com.

Publicerad: 2005-02-01