Artist: Candace Asher
 Titel: Candace Asher
 Skivbolag: Crazy Wisdom Music

Candace är en ny bekantskap för mig. Hon är en singer-songwriter som påminner ganska mycket om Nanci Griffith. Candace säkra röst påminner i vissa stunder om Iris DeMent. Hon har ett bra komp som ger en modern känsla av skivan, men det är ändå bra country.

Candace har skrivit alla av de 11 låtarna på skivan. De bästa låtarna i min smak är: "Every Time Your Heart Breaks", "Looking Forward", "One Tender Tear", "More Than Just A Vase" och "Slow Dancing". Denna skiva bör nog de flesta som gillar country kunna uppskatta! Vill ni få tag på skivan så kan ni försöka på Candace hemsida www.candaceasher.com

Publicerad: 2002-01-05

Artist: Jaime Kyle
 Titel: Untangled
 Skivbolag: Kentucky Girl rec.

Jaime Kyle är en singer-songwriter artist som sjunger mest alternativ country, med lite pop känsla. Men denna blandning är faktiskt bra, och Jaimes röst och stil påminner ganska mycket om Mary Chapin Carpenter. Hon har skrivit alla av de 15 låtarna själv, med co-writers som t.ex. Gary Burr, Debroah Allen och Sherrie Austin. De bästa låtarna är: ”Sentimental”, ”Undone”, ”Long Winter”, ”Simplify”, ”Better Than This” och ”Revelation”.

Gillar ni artister som t.ex. Kim Richey eller Lucinda Williams, så lär ni inte bli besvikna över denna skiva! Skivan kan köpas via Jaimes hemsida www.jaimekyle.com.

Publicerad: 2001-12-06

Artist: Carl Wayne
 Titel: It Won´t Stop Loving You

Carl Wayne är en ny lovande artist, vars skiva kom ut 1999. Han har väl inte någon speciell stil, utan påminner om de flesta country killar när de gör debut. För att nämna några namn så är hans stil lite som Bryan White eller Chris Cummings. Han har fått både bra musiker och bra låtskrivare till hjälp på denna skiva eller vad sägs om musiker som; Greg Galbraith på gitarr, Pat Severs på steel och Rob Hajacos på fiddle. Bland låtskrivare finns Gary Nicholson och Bob DiPiero (som vi skriver om i kommande SCC-Nytt) De bästa låtarna på skivan är: ”It Ain´t Her Leaving”, ”Love Never Hurt Nobody”, ”Oh No” och ”Always A Woman”. En helt Ok debut skiva och håll namnet Carl Wayne på minnet, för jag tror att han snart är på ett stort bolag. Ni kan också titta på Carls hemsida för senaste fakta om honom www.carlwayne.com.

Publicerad: 2001-12-06

Artist: Brother Oswald
 Titel: Carry Me Back
 Skivbolag: RME rec.

Brother Oswald (eller Pete Kirby som han egentligen heter) är en riktig legend inom country musiken. Han var med ”The King Of Country Music” Roy Acuffs band Smoky Mountain Boys mellan 1940-talet fram till Roys död på 1990-talet. Han fyller f.ö. snart 90 år. Denna skiva kom ut 1995, i samma veva som Oswald blev medlem i Grand Ole Opry. På skivan har han fått sånghjälp av många kända artister som t.ex. George Jones, Osborne Brothers, Mac Wiseman och numer avlidne Grandpa Jones. De bästa låtarna av de 10 på skivan är: ”No Not A Word”, ”Carry Me Back To The Mountains”, ”When My Blue Moon Turns To Gold Again” och “Precious Jewel” som George Jones gör en kanon version av. Oswalds röst är kanske inte den bästa, men det kan man inte begära av en 84 åring. Skivan kan vara svår att få tag i nu, men prova gärna genom skivbolagets hemsida: www.rmemusic.com.

Publicerad: 2001-12-06

Artist: Poker Alice
 Titel: One Step Closer To Paradise
 Skivbolag: Texas Twister Radio Rec.

Detta är en skiva med en grupp från Schweiz. Dess medlemmar är: Monica-sång, Rene-trummor, Rudy & Daniel-gitarrer och Didi-bas. Detta är en mycket bra modern country platta, som jag tror går hem hos de flesta som gillar country. De bästa låtarna i mitt tycke är: ”The Rainbow”, ”Southbound”, ”Weird”, ”Wake Me Up” och ”Wish You Were Here”. Jag hoppas att någon festivalarrangör kommer att ta hit detta band till deras festival, jag tror verkligen att Poker Alice kommer att göra succé. Vill ni få tag på denna skiva så kan ni försöka på gruppens hemsida: www.pokeralice.net.

Publicerad: 2001-12-06

Artist: Lisa Dodd
 Titel: Never Heard Of Her
 Skivbolag: Eget Bolag

Titeln säger allt om vad jag tänkte när jag såg denna skiva. Skivan kom utan skivkonvolut, så jag vet inget om låtskirvare eller musiker som är med. Men jag vet att Lisa kan sjunga country! Hon påminner mig om en blandning mellan Holly Dunn och Jo Dee Messina med en liten nypa Janis Joplin. Alltså en blandning av 90´s country och lite rockigare spår. De bästa låtarna på skivan är: "Brand New Day", "The Star", "Goodbye Wheatland County", "That´s How Over It Is" och "It´s All Upphill". Denna skiva är inte så lätt att få tag på, men prova gärna genom att kolla in Lisas hemsida på www.lisadodd.com.

Publicerad: 2001-11-05

Artist: Highway 40
 Titel: The Only Way
 Skivbolag: Westrose 01501

Highway 40 är ett countryband från Helsingborg. De har spelat ihop sedan tidigt 90-tal. Detta är deras första full-CD. Den har en bra blandning av välkända sånger och nytt och eget material. Skivan inleds med Delbert McClintons "Two More Bottle Of Wine" vilket gör att man blir mycket nyfiken på fortsättningen. Det blir Sharon Higgins-låten "Woman Of The World" som Loretta Lynn spelade in runt 1970.Därefter kommer ett par låtar med lite modernare touch för att sedan snabbt gå tillbaka till Johhny Rodriguez "Carmen" och Rodney Crowells "Till I Gain Control Again". Ann J. Mortons "I've Came Awful Close" och Whatever Way The Wind Blows" följer sedan. Bo Lennart Magnell har skrivit ett par riktigt bra countrylåtar "F Love" och "My O My". "Soon" drar ner tempot igen men avslutningen "Ces't La Vie" (You Never Can Tell) är en bra avrundning på en mycket bra svensk countryskiva. Jag ser fram mot nästa CD från Highway 40 och hoppas på att få se dem live på någonfestival nästa sommar. Till dess kommer jag att spela skivan ett antal gånger, jag lovar. Kontakta gruppen via http://highway40.just.nu så kan du nog få tag i skivan.

Publicerad: 2001-11-05

Artist: Deliverance
 Titel: A Good Womans Love
 Skivbolag: Del-CD 1 (Eget bolag)

Jag såg och hörde Deliverance för första gången på årets Grännafestival. Det var en upplevelse liksom också denna CD är. Thomas Haglund på fiddle och "Floda" Lomaeus på bas ingår i gruppen vilket borgar för hög musikalitet. Det roliga är att de inte "glänser" på något sätt eftersom de övriga killarna, Stefan Wadell, Lars Sundström och Magnus Sundström, också är otroligt duktiga på sina instrument. Dessutom sjunger de på ett sätt som gör att man är säker på att de är uppfödda i Virginia med bluegrass på tallriken till såväl frukost som kvällsmat. Det är en härlig känsla för musiken som präglar denna CD. Min favoritlåt på skivan är Doc Williams "Willie Roy", men det finns många bra spår att lyssna på. Jag är ju ingen bluegrassfantast men har ändå spelat skivan ett antal gånger och kommer att fortsätta spela den. Om Du funderat på att kanske köpa en bluegrassskiva så tycker jag att Du ska köpa den här. Jag tror inte att Du blir besviken, men det finns en risk att Du blir biten av denna musikstil. Jag har blivit det. Skivan kan köpas genom Stefan Wadell, Hedvägen 12, 79195 Falun e-mail: stefan.wadell@beta.telenordia.se.

Publicerad: 2001-11-05

Artist: Annie B
 Titel: Miles Of Texas
 Skivbolag: Annie B Music

Denna skiva med Annie B (eller Ann Beutler som hon egentligen heter) är en Texas-swing skiva. Det märks även på musikerna som hon har med sig, som t.ex. Glen Duncan på fiddlem Buddy Emmons på steel och Curt Ryle på akustik gitarr. Det är några covers på skivan som t.ex. Spade Cooleys "You Can´t Break My Heart" och titellåten "Miles Of Texas". De bästa låtarna av de 10 som skivan innehåller är: "Maybe Not In Those Words", "If She´s Movin´ In I´m Movin´ Out", "Wild Wild Rose" och "The Blue-Jail Fly". Tyvärr så gillar jag inte Texas-swing så jag anser att dessa är de enda låtar på skivan så är godkända. Men gillar ni Swing skivor så kommer ni garanterat att gilla denna! Ni kan köpa den genom att antingen gå in på Annies hemsida www.anniebmusic.com eller genom CMC Countrys hemsida www.cmc-country.com.

Publicerad: 2001-11-05

Artist: Wildfire
 Titel: Uncontained
 Skivbolag: Pinecastle

Det här är en ny bluegrass grupp för mig. Medlemmarna i den är: Robrt Hale, Phil Ledbetter, Curt Chapman och Darrell Webb. Alla av dem har varit med i J.D. Crowes gäng New South. Detta är en kul skiva där de gör många country låtar som t.ex. George Jones "Bartender Blues", Hank Williams "Moanin´ The Blues" och Delbert McClintons "Victim Of Life´s Circumstances", den sistnämnda är nog det bästa spåret på hela skivan! Andra bra låtar av de 12 som är på skivan är: "Don´t Let Me Stand In Your Way", Marty Stuarts "Maria (Love To See You Again)", "Fall On Your Knees", "Straight & Narrow" och Flatt & Scruggs låten "Don´t Let Your Deal Go Down". Detta är inte den "klassiska bluegrassen" som Bill Monroe och Stanley Brothers spelade, utan mer som Alison Krauss eller som "akustisk bluegrass". En bra skiva som borde gå hem hos de flesta, även de som inte gillar bluegrass.

Publicerad: 2001-11-05

Artist: Carl Jackson
 Titel: Songs Of The South
 Skivbolag: Sugar Hill Rec.

Denna skiva med låtskrivaren, producenten och musikern Carl Jackson är en återutgivning av 2 Lp skivor som släpptes under 1980-talet, det är 4 låtar från "song Of The South" och 12 låtar från "Banjo Man-Tribute To Earl Scruggs". Carl började spela banjo för Jim & Jesse när han var 14 år gammal. Artister som spelat in hans låtare är bl.a. Rhonda Vincent, Mark Chesnutt och Trisha Yearwood.

Det är många instrumentala spår på denna skiva, och jag är inte så alltför glad åt den typen av låtar. Fast denna är så vacker och enkel musik. Carl sjunger på några spår, men jag tycker han kunde sjungit på fler, för han har en bra röst. The bästa låtarna på skivan är: "The Lonesome River", "On My Mind", "Careless Love", Carter Familys klassiska "Keep On The Sunny Side", Delmore Brothers´ "Gonna Lay Down My Old Guitar" och "Jesse & Me".

Gillar du antingen bluegrass eler instrumentalt så måste du bara ha den! Mycket bra musik!

Publicerad: 2001-11-05

Artist: Heidi Hauge
 Titel: Country Time, Country Rose, Country Girl
 Skivbolag: Showtime Records 002, 005, 009

För några dagar sedan kom ett paket med 3 cd-skivor från min norske vän Thor Gilhus. Artisten, Heidi Hauge, är för mej en ny bekantskap och en mycket positiv sådan. Jag tror att jag har spelat dessa skivor varenda kväll sedan jag fick dem. Skivorna är mycket välproducerade och innehållet är en bra blandning av gamla kända låtar och nya. Till detta kommer ett komp som man sällan hör idag. Det är ett otroligt tungt komp som görs av ett antal norska musiker. Det är svårt att hitta några favoritlåtar på dessa skivor då alla är bra. Jag vill ändå nämna några som jag lyssnar lite extra på. "Mot Ingenting" av A.Berge, "Seven Spanish Angels", "Yellow Roses", "Crystal Chandeliers", "I Don't Want Tonight To Be Over", "I'm Gonna Be A Country Girl Again", "Alene Mot Mamma", "You Got Gold" och "A Song I Can Sing" hör till dessa.Heidi sjunger såväl på norska som engelska och hon har en mycket bra "countryröst". Jag ser fram emot nästa skiva med Heidi. Det är också en artist som jag gärna skulle se live i Lida eller Furuvik. Jag lyfter på hatten och grattar Heidi, hennes producent och musikerna till ett mycket gott arbete.

Publicerad: 2001-10-04

Artist: Bobby Earl Smith
 Titel: Rearview Mirror
 Skivbolag: Muleshoe Records 0001

Detta är inte "pure country", det är inte bluegrass eller "texmexmusik". Det är ALLT i en snygg förpackning. Det är sällan jag hört en skiva som innehåller så mycket bra låtar. Titellåten "Rearview Mirror" och "Place In My Heart" är strikt country."Contrabanditos" och "Donde Esta La Cerveza" är Mexicoinfluerad stil med Flaco Jimenez på accordion. Jimmy Dale Gilmore medverkar i låten "Cold Wind". Ska jag beskriva Bobby Earl så finns det likheter med just Jimmy Dale.Han har spelat ihop med Kimmie Rhodes och stilen ligger inom Texascountryn (när den är som bäst).Bobby avslutar med en religiös låt och det är en värdig avslutning på ett utmärkt album där musikerna får visa sig på styva linan. Det här är en skiva som ingen ska sakna i sin samling,men den kan vara svår att hitta. Försök gärna på Bobby's hemsida www.bobbyearlsmith.com.

Publicerad: 2001-10-04