Artist: Dennis Ledbetter
 Titel: Unapologetically Country
 Skivbolag: Saint And Sinner Records

Jag recenserade Dennis första Cd ”My life is a country song” i SCC-NYTT nr 4 2016. Sedan dess har Dennis släppt två fullängds-CD och en Ep med tre låtar. Så kommer nu denna EP/CD med sex låtar. Skivan inleds med titellåten ”Unapologestically country” som är en lite rockig låt. Den följs av en av skivans bästa låtar ”Red Creek expedition” som är en svängig låt i lite högra tempo. Så drar Dennis ner lite i takten i ”I never gave up”. En av de låtar jag gillar bäst är den lite lugnare men ändå svängiga ”The pen don’t lie”. I ”Smack dab” ökar tempot, en bra låt att bugga eller dansa linedance till. Skivan avslutas med en lite lugnare låt ”I love you more (when you’re not at home” där Dennis sjunger duett med Reggie Nora, en låt som tillhör de bättre på skivan.

Publicerad: 2022-08-26

Artist: Daryl Schiff
 Titel: Satisfied
 Skivbolag: Daryl Schiff (Egen utgåva)

Daryl Schiff är ett nytt namn för mig trots att han har hållit på med musik i hela sitt vuxna liv. Det här är såvitt jag vet hans första CD och den innehåller femton låtar som alla är mer eller mindre kända. Producent av CDn är ingen mindre än Martina McBride, som är dotter till Daryl. Med på skivan är också Martinas bror Marty. De här tre har spelat och sjungit tillsammans tidigare i gruppen The Schiffters som Daryl startade. CDn inleds på bästa möjliga sätt med Merle Haggards ”The bottle let me down”, vilken start på ett album. Fortsättningen är inte mycket sämre då vi får höra Harlan Howards fyrfyra ”Heartache by the number” en topplåt. Den följs av gospeln ”Where could I go” där Marty är leadsinger. Den följs av ”Making believe” där Martina är leadsinger medan de andra i körar. I ”I’ve been running around” höjs tempot. Daryl fortsätter med en klassiska Hank Williams-låten ”I can’t help it (if I’m still in love with you”). Vi får höra ytterligare en gospellåt i “Farther along”. Den följs av ”I reaally need to know” som är en härlig fyrfyra, en toppen låt. Martina bjuder på en lugn fin version av ”Satisfied mind”, mycket vackert. Vi bjuds på ännu en Merle Haggard-låt i ”Today I started loving you again” i en mycket fin tolkning. Ytterligare en gospellåt får vi höra och det är Ira P. Stanphill’s ”Mansion over the hilltop” en mycket vacker sång. Nästa topplåt på skivan är ”Still in love with you” som är en fyrfyra i härlig danstakt. Nästa klassiker på skivan är Chuck Seals och Ralph Mooney’s shuffle ”Crazy arms” där Martina är leadsinger, en höjdare. Ännu en bra låt är den lite lugnare ”You don’t have to come around me anymore” . Cdn avslutas med Lawton Williams mästerverk ”Farewell party” en topplåt i en bra version. Det är känns lite som ett ”farewell” när detta är sista låten på skivan. Utöver fantastisk sång så måste jag nämna kompet som

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Connie Smith
 Titel: Latest Shade Of Blue
 Skivbolag: Bear family BCD 17609 / Columbia Recordings 1973-1976

Det här är den tredje boxen som Bear Family släppt med Connie Smith. De två tidigare är med material från hennes tid på RCA. Den här boxen innehåller 96 låtar inspelade på Columbia mellan 1973 och 1976 och samlade på fyra CD-skivor. Utöver all musik så följer en 96-sidig bok med mycket intressant läsning och fina bilder samt en komplett förteckning med information om alla inspelningar. I boken kan vi bland annat läsa om hur det gick till när Connie lämnade RCA efter nio år på det bolaget. Connie kände sig förbigången och hade som hon tyckte för dåliga royalties. Trots löfte om att få bättre avtal så kom det inte något sådant förslag från bolaget. Med anledning av detta så kontaktade Connie ( med hjälp av en advokat) Columbia. Connie skulle där arbeta tillsammans med den kända producenten Clive Davis, men innan de hann börja så fick Clive lämna Columbia. Ny kontakt för Connie blev Billy Sherrill, men deras första kontakt var inte så lyckad då Billy menade att det inte finns någon synd, vilket gjorde den nyfrälsta Connie mycket upprörd. Därför blev det George Richey som blev hennes producent och kontaktperson och det samarbetet fungerade bra. George producerade Connies två första album på Columbia. Så var det dags för en ny producent för Connie och denna gång var det Ray Baker (som producerat ett antal kanonalbum med Moe Bandy) som valet föll på. Ray berättar i boken att han aldrig tidigare träffat en så seriös och professionell artist som Connie. Paret brukade träffas på ett kafé och gå igenom ett antal tänkbara låtar att spela in. Efter ett par dagar träffades de i studion och då hade Connie lärt sig låtarna och hur hon skulle sjunga dem, imponerande.
Eftersom boxen innehåller 96 låtar så kommer jag bara att nämna en del av de låtar som jag fastnat lite extra för. På den första CDn är det den lite lugnare ”When you hurt me more than I love you”, en topplåt skriven av Jerry Foster och bill Rice. Connie bjuder på en fantastisk version av ”A picture of me (without you)” som George Richey och Norro Wilson har skrivit. Ännu en fantastisk låt är gospeln ”The well of His mercy” som kommit från Wayne Mannings penna.
Den andra CDn inleds med Bill Andersons ”I still feel the same about you” som är en lugn fin låt. Ännu en topplåt är den lugna ”Did we have to come this far to say goodbye” som Dallas Frazier och A.L. ”Doodle” Owens står bakom. ”Letting go” är en låt i mediumtempo som jag gillar, den skrevs av Glenn Martin och Dave Kirby. Ännu en topplåt är den lugna ”Is this all you hear (when a heart break)” från Charlie Williams penna. Tempot ökar lite i Sanger D. “Whitey” Shafers “I got a lot of hurtin’ done today”.
Den tredje CDn inleds med låtar från albumet ”Connie Smith sings Hank Williams gospel”. Den första låten från denna skiva är ”A house of gold”, en favorit. Jag har också fastnat för ”How can I refuse him now” som är en stillsam vacker låt. Ännu ett par mästerliga låtar är de snabbare ”When the book of life is read” och ”Calling you”. Jag gillar också de lite lugnare “Home in heaven” från Hanks penna, ”Praying hands” som Don Gibson har skrivit och ”Jesus hears,he cares, he can” skriven av R. Lewis (Jag har inte kunnat hitta hans förnamn). Connie bjuder dessutom på en nyinspelning av hennes första hit ”Once a day” som Bill Anderson skrev.
Från den fjärde CDn har jag fastnat för bland annat den lugna ”You crossed my mind a thousand times today”, en riktigt bra låt från Dewayne Orender och Phyllis Powells pennor. Ytterligare ett par lugna låtar som fastnat i minnet är ”Constantly” som Connie har skrivit och ”The latest shade of blue” som har Eddy Raven som upphovsman.
Allt var dock inte frid och fröjd på Columbia. Connie och Ray tyckte att bolaget var dåliga på att marknadsföra hennes album. Bland annat nämner hon hennes gospelalbum och framförallt hennes julalbum, som hon menar var otroligt svår att hitta i butikerna. Detta ledde till slut att Connie lämnade bolaget och lämnade skivstudios under 20 år (1978-1998). Därmed missade vi 20år av en av countryns bästa sångerskor. Jag tycker att detta är en bra box. Det som lyfter boxen är materialet med Hank Williams gospellåtar som är fenomenala. Jag tycker ändå att boxarna med RCA-materialen är bättre att satsa på om du ska köpa en box med Connie Smith från Bear Family.

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Dan Herrell
 Titel: Were Were You (When I Was Leaving)
 Skivbolag: Dan Herrell (egen utgåva)

Dan Herrell är född och uppvuxen i Colorado, men bor numera med sin fru och barn i Ava, Missouri. Det här såvitt jag vet hans andra soloalbum, det första ”Ask a woman” kom 2013. Tyvärrdrabbades Dan av cancer 2014 och fick genomgå en tre år lång återhämtning. Denna CD innehåller tolv låtar varav merparten går i lite lugnare tempo. Första låten ”This is why they go” är en lugn ballad från Dans penna. Han fortsätter med Buck Owens klassiska Act naturally”. En av topparna på skivan är den lugna ”Ain’t that just like a woman”, en riktigt bra låt. Även titellåten ”Where were you (when I was leaving) är en bra låt. Efter dessa lite lugnare låtar så ökas tempot i ”The good ole days”. ”Master of illusion” är en låt i knapp styrfart. Den följs av ännu en topplåt i ”Heavy construction” som är en dansvänlig låt i mediumtempo. Dan fortsätter i ett lugnt tempo med ”I don’t wanna do this no more” , ”One shot at a time”, den senare är en fin låt som jag gillar och ” Watching you be you”. Skivans bästa låt är fyrfyran ”I can’t go home to heaven” som är en riktig topplåt. Som avslutning bjuder Dan på Lamar Morris och Darrell McCalls ”Eleven roses” i en riktigt bra version. Det här är en CD som passar dig som gillar real country i lite lugnare tempo.

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Dag Erik Oksvold
 Titel: Back Then
 Skivbolag: Touchdown Music

Norrmannen Dag Erik Oksvold är född och uppvuxen Fosen, Oksvoll. Han är utbildad trumslagare vid Musikkonservatoriet i Kristiansand. Han är också utbildad fastighetsmäklare och arbetar med det på dagarna och sjunger och spelar på kvällar och helger. Det här är hans första CD och den innehåller tio låtar. Titellåten ”Back then” är en svängig låt i mediumtempo. Dag Erik fortsätter med en lugn fin ballad ”Doorstep sorrow” där vi också får höra Maren Emilie. Även ”Bury my roses” är en lugn ballad. En av skivans bästa låtar är den svängiga fyrfyran ”Hard day tomorrow” som är en topplåt. Den följs av ännu en bra låt, den lite lugnare ”Letter to you”, en fin låt. I ”Plain old fishing rod” bjuds vi på lite western swing. Den följs av ännu en fin låt ”Light in your eyes” som går i lite lugnare tempo, en av topparna på skivan. ”Lucky shot” är en uptempolåt som svänger bra. Vi får höra ännu en lugn fin ballad i ”Love you more”. Som avslutning får vi höra ”Sun shines on me” som är en jazz-bluesig låt. Det här är en kille som visar att det går att göra bra country även utanför staterna. Ett namn att hålla ögonen på. Jag ser fram emot kommande skivor.

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Elijah Ocean
 Titel: Born Blue
 Skivbolag: Elijah Ocean (Egen utgåva)

Elijah Ocean är ett nytt namn för mig. Han är född i Maine och efter mellanlandningar i Brooklyn och Los Angeles bor han numera i Nashville. Ska jag plocka in Elijah i något fack så blir det väl singer songwriter-americana-country som han hamnar i. Albumet som innehåller tolv låtar är som ni förstår ganska varierande. Elijah inleder med en lite snabbare låt ”Livin’ to love you”. Han fortsätter med ”In a perfect world” som är en lite lugnare låt och en av skivans bästa låtar. Elijah ökar tempot i ”Honky tonk hole” som är en riktig buggarlåt som det är svårt att inte stampa takten till. Därefter dras tempot ner i balladen ”The ice machine”. Så växlar han tempot igen i uptempolåten ”Thirty-five”. Elijah bjuder upp till en stilla vals i ”Let’s call it a night”, en fin låt. Titellåten ”Born blue” är en låt i mediumtempo. Skivans bästa låt är fyrfyran ”A chip of the barroom floor” som är en riktig topplåt som kunde ha fått vara några minuter längre. Så går Elijah ner i lite lägre tempo i ”Time on my hands” som också tillhör topparna på skivan. I ”The writing on the wall” får jag en känsla av cajun vilket kan bero på det pumpande dragspelet i bakgrunden, en bra låt. Ytterligare en mycket bra låt i mediumtempo är ”Losin’ my mem’ry” som jag gillar. Skivan avslutas med den lite snabbare ”The long haul”. En bra skiva med bra blandning av låtar och den gränsar till fyra hattar tycker jag, och en skiva väl värd att ha i samlingen.

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Billy Mata And The Texas Tradition
 Titel: Cowboys Crooners & Troubadours
 Skivbolag: Billy Mata (Egen utgåva)

Billy Mata är ett välkänt namn för alla som gillar western swing-musik. Han har varit i branschen i snart 40 år och har uppträtt på alla dancehalls, honky.tonks och festivaler i Texas. Han har däremot inte varit så flitig i skivstudion, jag tror att det rör sig om åtta album som han har spelat in. Den här nya CDn innehåller hela sexton låtar med varierande material varför jag bara kommer att nämna en del av dem. Skivan inleds med en snabb swinglåt ”Gone on the other hand”. Den följs av en svängig version av ”It’s a beautiful day” och den tillhör topparna på skivan. Shufflen ”Jim, Jack and Rose” (som bland annat Johnny Bush gjort en kanonversion av) är skivans absoluta topplåt. Billy bjuder på en svängig version av ”Somewhere my love” (Lara’s heme frå Dr. Zhivago) och den tillhör också topparna på skivan. Den följs av ”My cup runneth over” som är en lugn ballad. Ännu en av topparna på skivan är shufflen ”Red hot memory” som är en bra svängig låt. Ytterligare en låt som jag gillar är ”Night riders’ lament” som går i stilla valstakt. Jag gillar också den klassiska ”Rose of ol’ Pawnee”( från Fred Rose penna och känd från Bob Wills och Marty Robbins inspelningar) som Billy gör en bra version av. Att få höra ”Mack the knife” på ett countryalbum var oväntat, men det svänger bra här i Billy’s version. Efter denna överraskning bjuder Billy på ”I won’t mention it again” som är en lugn fin ballad som jag känner igen från Ray Price inspelning. CDn avslutas med ännu en klassiker ”High noon” som Billy gör en riktigt bra tolkning av. Det här är absolut en skiva för dig som gillar western swing men står ut med lite andra låtar också.

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Hannah Juanita
 Titel: Hardliner
 Skivbolag: Hannah Juanita (Egen utgåva)

Hannah Juanita är en singer/songwriter som är född och uppväxt i en liten ortsöder om Nashville,Tennessee och bor numera i Nashville efter en utflykt till staten Washington under något år. Det här är hennes första fullängd-Cd och den innehåller elva låtar. CDn inleds med en lite snabbare låt ”Call yourself my man”. Hannah fortsätter i samma höga tempo med den svängiga ”I’m gonna leave you” som handlar om uppbrottet från mannen i Washington. Även ”Our love is done” berör detta uppbrott, men nu i lite lugnare tempo. I låten ”Love like yours” bjuder Hannah på lite tex-mex-sound, en av skivans toppar. Jag tycker att ”Green eyes” som börjar som en mjuk ballad för att sedan öka i tempo är en av skivans topplåtar. ”Grudge to the grave” är en låt i mediumtempo. En av skivans bästa låtar är den lite lugnare ”Big secret”, en låt som jag gillar. I ”Time to say goodbye” bjuder Hannah på en svängig låt. ”Twinkle” är en ganska intetsägande låt. Däremot gillar jag den svängiga ”Ramblin’ gal” som går i western swing-stil. CDn avslutas med ännu en bra låt är ”Hard hearted woman” som går i stilla valstakt, det är bara att bjuda upp. En bra skiva med omväxlande låtmaterial utan att ha några riktiga toppar.

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Mose Wilson
 Titel: Mose Wilson
 Skivbolag: Mose Wilson (egen utgåva)

Mose Wilson är född och uppvuxen i Cowan, Tennessee, men bor numera i Nashville efter att ha spenderat några år i Florida. Det här är hans debutalbum och det innehåller elva låtar. Som jag förstår det så har Mose skrivit alla låtar själv. I kompet på skivan kan vi bland annat höra Trey Hensley på akustisk gitarr och mandolin samt Dan Dugmore på steel. Skivan inleds i högt tempo med den cajuninspirerande ”Louisiana two-step” en kul låt som jag gillar. Mose fortsätter med ”The man you miss” som har lite blueskänsla. Den följs av en stillsam ballad ”Blue” (ej Bill Mack-låten som LeAnn Rimes hade en hit med) en fin låt. Så fortsätter Mose med ”I don’t need you” en snabb låt med bluesinfluenser. Den följs av ytterligare en stillsam ballad ”Burnin’ memory”. Mose fortsätter med ”Cornered” som är en snabb bluegrasslåt. Han fortsätter med ännu en bluegrassinfluerad låt i ”She don’t live here anymore”. Efter denna kommer ”Tennessee rag” som är en stökig rocklåt. Så sänks tempot i den fina balladen ”This time it’s you” som är en av skivans vackraste låtar. En låt som jag också gillar är den bluesigt svängiga ”Arkansas”. CDn avslutas med ”’89 lariat” som är ännu en lugn fin ballad. Det här är inte en skiva i min smak även om det finns ett par bra ballader och ett mycket kompetens komp.

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Jacob Tovar
 Titel: Another Time, Another Place
 Skivbolag: Tova Music

Jacob Tovar kommer från Tulsa, Oklahoma. Det här är hans andra CD och den innehåller tolv låtar. På hemsidan beskriver Jacob sin musik som Roots country. Jag vet inte riktigt vad han menar med roots country, men för mig är det mer en blandning av americana/progressiv country. Materialet på skivan är blandat mellan egna låtar och covers. Första låten ”I felt love” är en lite snabbare låt. Den följs av en lugn ballad ”Crystal” som jag gillar. Bästa låten på skivan är Arlie Duffs ”Another story, Another time, Another place” som Jacob gör en riktigt bra tolkning av. Däremot gillar jag inte hans version av ”Stop the world(and let me off)” som han gör i en uptempo-version. Samma sak gäller för Marty Robbins klassiska ”Devil woman”. CDn avslutas med tre snabba (lite stökiga) låtar ”Three good reasons”, ”One track minded baby” och ”Live fast, love hard ,die young”. (Den snare hade ju Faron Young en hit med). Nej det här är ingen skiva som tilltalar mig och tyvärr bara en riktigt bra låt vilket gör att det inte blir något högt betyg. Provlyssna före ett köp.

Publicerad: 2022-04-01

Artist: Justin Trevino & Sharon Kenaston
 Titel: We’ve Lived It Up
 Skivbolag: Heart of Texas Records

Justin Trevino är ju ett känt namn som borgar för strikt country, här tillsammans med Sharon Kenaston som jag inte har hört tidigare. Denna sprillans nya CD som innehåller tolv låtar, alla mer eller mindre kända, är producerad av Justin. Som alltid på detta bolag så är kompet av yttersta klass med Robyn Reinhard piano, Jim Loessberg steel, Hank Singer fiddle, Sharon Kenaston trummor, Roger Kenaston dobro och akustisk gitarr och Justin på bas, elgitarr och kompgitarr. CDn inleds med titellåten ”We’ve lived it up” som är en svängig fyrfyra. De fortsätter med den lite lugnare ”Multiply the heartache”, som George Jones och Melba Montgomery spelat in. De fortsätter med den svängiga ”Word games”. En av många bra låtar på skivan är den lugnare ” Thin grey line of love”. Paret bjuder sedan på en svängig fyrfyra i ”Mr. Right and Mrs. Wrong” som bland annat Johnny och Joni Mosby hade en hit med. Ännu en gammal känd låt är ”Your old standby” som svänger bra. Tempot lugnas ner i ”I’m still in love with you” från Steve Earles penna, en fin låt. Ännu en mycket fin låt är ”It doesn’t seem to matter” som är en härlig danslåt. Även ”Reckless love affair” är en lite lugnare låt. En av topparna på skivan är den lugna ”Out of control raging fire” som Melba Montgomery och Kostas har skrivit. Ytterligare en gammal pärla är ”Out of bounds” från Howard Hauseys penna, en klassiker. CDn avslutas med Bill Anderson och Jan Howards ”I never once stopped loving you” som väl är mest känd i Connie Smiths version. Ja som ni förstår så är detta en skiva helt i min smak med flertalet gamla hits och ett par lite mindre kända låtar. Det är bara att inhandla om du gillar real country.

Publicerad: 2021-10-19

Artist: Curt Ryle
 Titel: Unjustifiable Homicide
 Skivbolag: Black Ribbon Records

Curt Ryle föddes i Duncan,Oklahoma, men växte up pi Broken Bow,Oklahoma. I mitten av 80-talet flyttade han till Nashville för att satsa på musiken. Han spelar gitarr, steel och dobro bland annat. Mest känd är han ändå som songwriter och har skrivit låtar för många kända artister som George Jones, Billy Ray Cyrus och Clinton McGregory. Han har en egen inspelningsstudio,Big Matador, där många artister spelar in sina skivor, ofta med Curt som producent och musiker. Den här nya skivan som innehåller tolv låtar visar vilken sort country som Curt gillar, real country med en bra blandning av fyrfyror och lite lugnare låtar. Skivan inleds med titellåten ”Unjustifiable homicide” som är en lite lugnare låt med en bra text om hur kärleken ibland tynar ut, en kanonlåt. Curt fortsätter med ännu en topplåt i samma lugna tempo med ”Your illusion” som behandlar samma tema, brusten kärlek. Det lugna tempot fortsätter i ”I’m not beleiving” på samma tema. Efter dessa lite lugnare låtar så drar Curt igång med en härlig svängande fyrfyra i ”Lock stock and barrel”, som är en topplåt. Tempot sänks sedan i den fina balladen ”Better class of losers” ( ej Ray Price-låten). Så kommer ytterligare två fyrfyror i form av ”Jukebox in the corner”, och ”Country music” , den senare ger en riktigt känga åt dagens countrymusik som är utan steel och fiddle enligt Curt (det är bara att hålla med). Efter dessa lugnar vi ner oss lite i balladerna ”I’ll always love this place” och ”Baby I miss you”. I ”Devil’s daughter” ökas tempot en aning. Curt bjuder sedan på ännu en topplåt i fyrfyran ”My face in double shots”. CDn avslutas med en lite lugnare fyrfyra i ”The road to heaven”. En skiva som gränsar till fem hattar och den bör finnas hos varje sann vän av countrymusik. Det blir inte så mycket bättre än så här.

Publicerad: 2021-10-19

Artist: Richard Lynch
 Titel: My Guitar Drips Country
 Skivbolag: Fence Row Records (Egen utgåva)

Snart 59-årige Richard Lynch föddes i Lebanon, Ohio på föräldrarnas gård. Numera bor han i Waynesville, Ohio med hustrun Donna. Pappan Woody Lynch var en lokalt etablerad artist som spelade på olika dansställen runt hemstaden. Det var genom fadern som Richards intresse för countrymusik väcktes, och detta har resulterat i dryga trettio år som han har haft eget band och under sina spelningar bjudit publiken på äkta countrymusik. Den här nya CDn som innehåller tolv låtar är hans fjärde utgåva och här bjuds vi på real country vilket titeln på CDn antyder. CDn inleds med ”Starting now” som är en lugn fin låt med en bra text. Richards fortsätter med en hyllning till sin vän Doug Supernaw, en topplåt i lite lugnare tempo. Efter dessa lite lugnare låtar så ökas tempot i ”He’ll make everything alright” , ”Cathead bisquits” och ”Grandpappy”. I ”My heart and yours” bjuder Richard på en stillsam mjuk duett tillsammans med Katelyne Adams. Tempot ökas något i den gungande ”Rodeo town”, en låt som är svårt att sitta still till. Så lugnas tempot ner i ”California”. Den följs av den lite snabbare ”Hurtin’ cheatin’ lyin’ country song”. En av topparna på skivan är ”Places I have never been” som är en lite lugnare låt med en bra text. Ytterligare en topplåt med bra text är ”Wait for me” i lite mediumtempo. CDn avslutas med ”You can’t do this no more” som är ännu en lugn låt med bra text. Det här är en Cd som jag gillar (trots avsaknaden av fyrfyror) då den bjuder på riktigt lyssningsvärda låtar. Väl värd att ha i samlingen. www.richardlynchband.com

Publicerad: 2021-10-19